פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישב > “ויוסף הורד מצרימה”

“ויוסף הורד מצרימה”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ובכן כעל כדור שאנחנו ממשיכים ‫בלימודים המרתק והקבוע בספר בראשית
‫והננו בפרק למתת, לא?

‫כן, כן, פרק למתת

‫פרק למתת מתחיל בשתי מילים

‫ויוסף הורד, כן, פסוק א'

‫ויוסף הורד וזה סותר בצורה ‫חזיתית את הנאמר בתחילת פרק למתת

‫והאי בעת ההיא וירד יהודה

‫אנחנו רואים שני אופנים לגמרי שונים של ירידה

‫האחד הירידה יזומה של יהודה וירד יהודה

‫לעומת ירידה כפויה ויוסף הורד

‫מה ההבדל בין שני האופנים? ‫שיש שתי תפיסות עולם שונות

‫בלביסת עולמו של יוסף אפשר לומר ‫שכמעט ואין משמעות לבחירה החופשית

‫התהליכים ההיסטוריים הם מקומיים ויוסף הורד

‫ואילו אצל יהודה יש כן מקום לבחירה החופשית

‫אדם יכול אפילו ליזום את ‫הירידה, מה שמאוד מסוכן

‫ולכן אי אפשר לאדם לרדת, אלא ‫אם כן הוא מובטח שהוא יכול לעלות

‫ולכן יהודה גם גילה או ‫המציא את הרעיון של התשובה

‫אפשר לרדת אבל אפשר גם לעלות

‫ויירד יהודה אבל הוא גם עולה

‫לעומת יוסף שהירידות שלו ‫הן ירידות אסורות באופן מוחלט

‫ואם הוא היה יוזם אותן הרי לא הייתה לו חזרה

‫מאחר ואפשר לומר שהוא ‫כמעט ניסה על כנפי האכרח

‫לפחות בגישה שלו ובבחינת ‫הורד לכן אין בו אשמה

‫ולכן אפשר לומר שכל התהליכים ‫שקוראים לו עם דברים שהוא היה אולי חפץ

‫שיקראו לו שיקראו לו אבל ‫הם דברים שהוא לא יוזם אותם

‫הלכה למעשה אלא ההיסטוריה ‫עושה לו את זה הוא נמכר

‫הורידו אותו זה אופן אחר ‫לגמרי של תפיסה של ההיסטוריה

‫ואז באמת נשאת השאלה מי משניהם צודק? ‫כלומר האם האדם הוא בעל

‫בכירה חופשית וכל מה שהוא ‫עושה בעצם זה תחת אחריותו

‫או שמה נאמר שבאמת ‫הקדוש ברוך הוא פועל את הכל

‫ומה שאנחנו מכיינים רוח ההיסטוריה ‫בסופו של דבר זה ריבונו של עולם

‫שקובע את גורלו של האדם ‫אומר הרב קוק באורות התשובה

‫למה להכריע בשאלה הזאת ‫יש מקום מספיק רחב בהוויה

‫בשביל שתי השקפות גם ‫ביחד כן תפיסה מאוד מיוחדת

‫אנחנו רגילים לחשיבה מאוד ‫אובייקטיבית זה או כך או זה כך

‫אבל מאז המהפכה הקנטיאנית ‫מאז שאנחנו מבינים שההכרות שלנו

‫הן סובייקטיביות אז מדוע לא ‫לומר שיש מקום גם לשתי השקפות

‫יש מקום להשקפה האומרת שהאדם הוא בן חורין

‫ויש מקום גם להשקפה האומרת ‫שהאדם הוא לא בן חורין והכל בסדר

‫אז מה בכל זאת תהיה הבחנה מבחינה טכנית

‫כמו מתי אני אגיד שהאדם הוא בן חורין מתי לא

‫הוא אומר הרב קוק זה תלוי אם ‫זה לפני התשובה או אחרי התשובה

‫כל זמן שאדם לא עשה תשובה אז ‫מטילים עליו את כל הכובד האחריות

‫של מה עשה בעליו וברגע ‫שהוא עשה תשובה אנחנו אומרים

‫כל מה שקרה זה הקדוש ‫ברוך הוא רצה כן מה אתה רוצה

‫מה קשור לזה שההכרות היא ‫סובייקטיבית או לזה שיש מקום לבצע

‫אה כמו אם ההכרות שלי ‫סובייקטיבית אז אין לבצע סובייקטיבית

‫יוצא לפי זה שההחלטה ‫שאני בן חורין או לא בן חורין

‫זה עניין של נקודת מבט

‫אם אני אומר שהכל סובייקטיבי

‫אבל המציאות מי אמר שבכלל ‫אינטרנט לי הגדרה לתיאור

‫אולי כל המושגים שאני משתמש ‫בהם הם קטגוריות חשיבה שלי

‫יעיין הכבודו באורות ‫התשובה פרק ת' זין פסקה א'1

‫אתה יודע אני באמת מה שאתה אומר

‫יכול להיות שמה שקורה סובייקטיבי ‫ואובייקטיבי זה שהאמת ומה שנדמה לי

‫אבל אולי הכל זה בנדמה לי

‫למשל יש שנה שאלה פעם ‫מישהו מאוד מבוהל שאל אותי

‫תגיד מי אמר לי שהמציאות היא לא חלום

‫אמרתי ואם היא חלום אז מה?

‫אבל זו המציאות שלך

‫אז בואו נראה

‫ויוסף הורד מצרים ויקנה הוא פוטיפאר

‫סריס פאו, שר התבחים יש מצרים יד השמאלים

‫אשר, הרי למנו את כל הפסוקים האלה לא?

‫לא למנו את הפסוקים האלה, אשר הורידו הוא שם

‫אז בואו יש שאלה מה פירוש המילה סריס

‫סריס בעברית זה מי שלא יכול ללדת

‫הוא יש או סריס על ידי ‫אדם או סריס על ידי חמאק

‫כלומר מן השמיים הוא לא ‫יכול ללדת או שעשו לו פעולה

‫אבל לכל פנים סריס זה מי שלא יכול ללדת

‫אבל אנחנו יודעים היום על ‫פי המחקר של השפות העתיקות

‫על פי האקדית העתיקה שהמילה ‫סריס יש לה גם משמעות של שר

‫אדם נכבד, כלומר נכון שזה ‫גם משמעות של מי שלא יולד

‫אבל גם, שמי שלא מוליד אבל ‫גם משמעות של אדם חשוב נכבד

‫כן מה אתה רוצה?

‫אפשר לשאול למה כתוב פה שני פנים?

‫אני עוד לא יודע, אני עכשיו במילה סריס

‫אתה רוצה אני יכול גם לשאול ‫מדוע הפלורסנטים הם בצבעים שונים

‫אבל זה לא הנושא הקטע, אני ‫עכשיו בנושא של המילה סריס

‫אז המילה סריס אם כן יש לה שתי ‫משמעויות אבל יש לי את השאלה

‫מדוע התורה בחרה להשתמש במילה הזאת?

‫כלומר גם אם באמת פוטיפאר הוא לא סריס באמת

‫מה אתה אומר?

‫אבל צריך, הקטע כתוב במגנת אסתר סריסים

‫כן אבל שם זה יכול להיות שזה בקיפשותו

‫שיבה?

‫יכול להיות שם שבמגנת ‫אסתר סריסים זה בקיפשותו

‫כל השיבה?

‫כן כן כן הרי היה מאוד מקובל בממלכות וכולי

‫שדווקא אנשים שסרסו אותם ‫היו בעלי תפקידים נכבדים

‫כי לא הייתה להם שאיפה להפוך את השושלת

‫ולכן הייתה הרעייה אבל ‫באקדית אנחנו כן יודעים את זה

‫ואז נשאלת השאלה מה התורה ‫משתמשת במילה אדום משמעית

‫והתשובה היא משום שהיא רוצה לומר

‫שכשמצרים מקבלת את יוסף

‫מצרים

‫כאשר מצרים מקבלת את יוסף

‫מצרים היא הכרה

‫כלומר אנחנו רואים גם בהמשך הדברים

‫שיוסף מכנה את מצרים בכינוי מאוד מעניין

‫ערוות הארץ

‫מה זה הערווה?

‫הערווה זה המקום החי

‫זה משם שבאים החיים

‫אם כן מצרים כמין רחם

‫שממנו צריכים לצאת כל זרמי החיים לעולם

‫הכל בא ממצרים

‫יש לזה הרבה בחינות

‫גם ישראל

‫עופרו במצרים

‫גם להבדיל מיליון המיליארדי הבדלות

‫הגמרה מספרת

‫שאותו האיש ישו ירד למצרים

‫וגם האבנגליה מספרת את זה

‫כי הם רוצים להגיד שהמצרים נולד מחדש

‫ולהבדיל עוד כמה מיליארדי הבדלות

‫גם תורת הסוד של דורותינו

‫שבפי האריזל זה התחיל מיהודי שנולד בירושלים

‫ירד למצרים, האריזל

‫ומשם אחר כך עלה ונתגלתה ‫התורה הנפלאה של הסוד

‫יש משמעות למצרים בתור

‫בית היוצר של התרבות האנושית

‫ואפילו של סטרי תורה

‫יש בגמרה במסכת סנדרין

‫שדניאל אחרי הסיפור

‫של פתרון החלום של נבוכה נצר

‫יש אחר כך הסיפור עם חנניה מישל והאזריה

‫שמושלחים לכבשן האש

‫ויש את השאלה איפה היה דניאל באותה שעה

‫הוא אמר, דגמה, הוא הלך למצרים

‫מה הוא הלך לעשות שם?

‫הוא הלך להוציא מאלכסנדריה של מצרים חזירים

‫הוא רצה שמה לגדל חזירים

‫כי זה מאוד יקר

‫ולכן הוא הלך למצרים

‫זה מה שדניאל הלך לעשות שם

‫נראה לכם?

‫כן, אז זה כבר אומר, זה לא יכול להיות

‫איך הוא יסליח, הרי לא נותנים

‫המצרים הם מאוד קנאים

‫הם לא נותנים להוציא חזירים ממצרים

‫בלי שמסרסים אותם

‫או שחותכים את האם, כלומר את הרכם

‫הוא אומר, דגמה, לא, הוא לקח קטנים בתוך הכיס

‫אף אחד לא שם לב, רק לקח כדי לגדל

‫אז צריך להבין שהחזיר, זה בחזל ביטוי לעשירות

‫בלקא דעת תיר מחזירה

‫אין יותר עשיר מן החזיר

‫בגלל שכל הגוף שלו מלא בבשר

‫אבל כל כולו נאכל

‫כל כולו יש לו שימוש, גם לאור של החזיר

‫אפילו לסערות של החזיר יש שימוש

‫כן, החזיר זה העושר

‫אז אם כן, גם דניאל הבין שצריך ‫להוציא משהו ממצרים באותה שעה

‫לא ניכנס כעת לכל הסוגיה שם

‫אז אם כן, יוסף יורד למצרים

‫והוא בתור הזרע המפרה את מצרים

‫אתם זוכרים את החלומות שלו?

‫הוא רצה שאחיו יתקנו את ‫כל העולם כולו דרך הכלכלה

‫זה החלום הראשון, הנה הם ‫האלמים הלומים בתוך השדה

‫והוא רצה שהם ישמשו ‫ככוכבים מאירים בחשקת הלילה

‫כשהלילה זה הגלות

‫אם כן, הוא רצה שמשפחת אברהם תרד למצרים

‫כדי להפרות אותה ומכוח ‫זה להאיר את העולם כולו

‫ומאוד מעניין, הוא נקנה לידי סריס

‫כלומר, מצרים כבר לא מסוגלת ‫להוליד משהו, היא זקוקה ליוסף

‫עכשיו אנחנו מבינים מדוע אותה ‫אישה מצריה רצתה כל כך את יוסף

‫היא רצה את יוסף בתור ‫מי שיכול לגאול את מצרים

‫זה בעצם העומק שמסתתר מאחורי ‫החטאים הנוראים של אותה אישה

‫אבל החוטאים הם גם באים ‫בשם איזושהי אינטואיציה של קודש

‫שהיא המחזקת אותם בחטאמה

‫ומכאן העוצמה האדירה שיש לה יצר הרע

‫בואו נראה מה שנאמר כאן

‫והקנהו פה טיפר סריס פרו, שר הטבחים

‫מה זה שר הטבחים? מה זה טבח?

‫זה אין אף מי שמביא את ‫האוכל, מי שמזין את בית פרו

‫כל בית פרו מתחיל עם שר הטבחים

‫איש מצרי מיד האישמעילים, אשר הורידו שמה

‫והיא השם בית יוסף והאיש ‫מצליח והיא בבית ה' המצרי

‫כלומר מכאן והלך מתחיל יוסף ‫לתפקד בתור היהודי החצר שמצליח

‫כן בבקשה

‫מה השאלה שלך אדוני?

‫למה האשמעילים הורידו שמה?

‫אה זה הפסוק הקודם כבר

‫כן למה כתוב האשמעילים?

‫כן אבל לכאורה אני לא מבין

‫הרי ביוסף הוא נקנה, המדינים הוציאו ‫אותו מן הברום ומכרו אותו לאשמעילים

‫נכון נכון ובפסוק הקודם ‫בסוף פרק למדזיין כתוב

‫לכאורה משהו אחר והמדנים מכרו אותו ‫למצרים לפוטיפר סרי ספרו שר התבכים

‫אז אולי מדנים זה לא מדינים וזה ‫כינוי לאישמעילים זה אפשרות אחת

‫אפשרות שנייה זה מה שרשי ‫אומר פעמים הרבה נמכר

‫אפשרות נוספת זה לומר שמידי ‫האישמעילים זה מי שמכר אותו בפועל

‫והמדנים מכרו אותו אל מצרים ‫זה כלומר שבגרמתם נמכר

‫ואפשרות נוספת היא לומר שהמדינים ‫זה המובילים והאישמעילים זה הסוחרים

‫כלומר יש לכל הסוחרים יש מסעיות ‫והם מזכירים חברת מסעיות עם נהגים

‫אז הנהגים זה המדינים הסוחרים זה ‫האישמעילים ואז הם עושים עסקים ביחד

‫גם זה יכול להיות בסדר ‫אפשרויות רבות יש כן בבקשה

‫אתה לא צריך להגיד פעמיים מצרי פה זה במצרים

‫מה איפה כתוב פעמיים מצרי?

‫איש מצרי ומדעי האישמעילים ‫אחרי זה כזה תעשו את הדבר במצרים

‫כן זו אז אתה אומר למה כתוב פעמיים ‫איש מצרי זה אמיתי זה לא באותו פסוק

‫איש מצרי בפסוק הזה פסוק הזה אבל האמת היא ‫שכאן מסתתר איזה אלמנט של הפשט מאוד משמעותי

‫מי זה האדונב המצרי שבפסוק ב ‫אה אם זה זהה לאיש מצרי שבפסוק א

‫מה אתה אומר?

‫האישה שמנסה לפטות את יוסף מי היא?

‫אומרים תמיד אשת פוטיפר נכון?

‫אבל אם תסתכלו בכל הפרשה זה לא כתוב

‫אם תחפשו זה לא כתוב והיא ‫איש מצרי והיא בבית אדונב המצרי

‫מי זה אדונב המצרי?

‫הוא היה בבית האדון המצרי שפוטיפר שם אותו שם

‫פוטיפר הוא שר הטבחים הוא קונה עבדים

‫הוא לא קונה דווקא את העבד ‫הזה בשביל הבית האישי שלו

‫הוא אומר טוב בסדר קניתי ‫עבדים הוא מחלק אותם בין עבדיו

‫כלומר בין המשרתים גם הפקידים שתחת שר הטבחים

‫גם הם צריכים עבדים

‫אז יוצא לפי זה שהאיש המצרי ‫שם את יוסף בבית אדונב המצרי

‫אז יוצא לפי זה שזה לא אותו אדם

‫יוצא לפי זה שהאישה מנסה ‫לפטות את יוסף איננה אשת הסריס

‫ואז נוכל אפילו לקבל את המילה סריס כפשוטו

‫אלא היא אשת אדונב המצרי ‫שתחת מרותו של פוטיפר

‫מבין? אתה איתי או לא?

‫הרי אם הוא סריס כפשוטו אז איך יש לו אישה?

‫נכון? אתה איתי או לא?

‫לא אז אני חוזר פה לנקודה

‫אה שאתה מבין אותי?

‫לא הבנתי

‫מה לא הבנת?

‫גם האישה, זה אין לו יכולת להבין ‫עדים אבל הוא יכול להשתיר לאישה

‫לאו דווקא, תלוי מה זה סריס

‫סריס של הזמן העתיק ‫הכוונה שאין לו עברי רביעה גם

‫אם אין לו עברי רביעה אז אין לו אישה

‫הסריסים לא היו נשים

‫אז לכן אפשר אם רוצים באמת ‫לשמור את המשג סריס כפשוטו

‫אז יוצא לפי זה גם שהאישה באמת ‫היא אשת אדונה ומצרי ולא אשת הסריס

‫ואז הכל מסודר

‫אז למה בכל המדרשים וגם ‫רשי תמיד אומרים אשת פוטיפר?

‫למה? כי באמת זה כמו אשת פוטיפר זה לא משנה

‫זאת אומרת זה שטכנית היא לא אשתו ‫של פוטיפר אבל זה כאילו אשת פוטיפר

‫כן בבקשה

‫למה כתוב היא השם את יוסף לא חסר פה פועל?

‫והיא השם את יוסף האם חסר פה פועל?

‫התשובה היא לא, לא חסר ‫פה פועל למה יהיה חסר פה?

‫שהשם היה את יוסף

‫מה?

‫מבחינה שהוא עזר לו, שהוא קידם אותו

‫נראה לי ששאלתך נובעת מאי ‫הבנה של מילה אחת בעברית

‫זו המילה את

‫מה פירוש למילה את?

‫אני שואל אותך

‫כשאני אומר בוא איתי מה פירוש איתי?

‫אם, אז את יוסף או אם יוסף?

‫בסדר? ואז מלא השאלה נופלת

‫בסדר? טוב

‫והיא השם את יוסף והיא איש ‫מצליח והיא בבית אדוניו המצרי

‫והיה אדוניו כי השם איתו, כל ‫אשר הוא עושה, השם מצליח וידוע

‫עכשיו שימו לב יש עוד משהו

‫אני רוצה לחזור לפסוק א'

‫ויוסף הוא ראה את מצרמי וכתיבו פה ‫צפאר סריס פרו, שר הדבכים, איש מצרי

‫הביטוי הזה איש מצרי מוכר לנו מאוד מקומות

‫משה רבן הוא יפה

‫איש מצרי אצלנו מידה רואים, ‫איש מצרי זה כינויו של משה

‫נכון?

‫אבל פה זה לא משה שקנה אותו

‫מי שקנה אותו זה פוטיפאר

‫אבל פוטיפאר הוא עכשיו איש מצרי אבל עוד ‫מעט יהיה עוד מישהו שיהיה איש מצרי במקומו

‫וזה יהיה משה

‫כלומר התכונה הזאת של להיות איש ‫מצרי הולכת ונקנית על ידי העברים

‫זה מתחיל על ידי זה שיש עברי ‫אחד שמצליח בבית אדוניו המצרי

‫וזה יצליח כל כך עד שבסוף ‫הגואל יהיה איש מצרי והוא משה

‫עד כאן בוובן

‫יוצא לגבי זה שהנסיבות ‫ההיסטוריות הכריחו אותנו

‫להיגאל על ידי אדם שאימץ ‫את התרבות המצרית איש מצרי

‫עד מתי?

‫עד שיוקה האיש המצרי

‫מי ייקה את האיש המצרי?

‫לא יכול להיות משה לא מכה את עצמו

‫אז כתוב היה איש מצרי מכה ‫איש עברי מאחר ואיפן קו וחור

‫והיה כן איש וייך את המצרי ‫לא כתוב שהוא ייקה איש מצרי

‫איפה ראינו שהוא קה איש מצרי?

‫זה כתוב בפורש

‫זה כתוב בספר שמואל

‫נכון? ובין היהו בן יהו ידע בן איש חי מכה ‫בצאל והוא ייקה את הערי בתוך הבור ביום השלג

‫הוא ייקה את איש מצרי והגזול את ‫החנית מיד המצרי ומדור חניתו כמונור אורגין

‫נכון? יש פסוק איזה בשמואל

‫שבין היהו בן יהו ידע היקה את האיש המצרי

‫אומרים חזאל מי זה האיש ‫המצרי שבין היהו בן יהו ידע היקה?

‫משה

‫ככה אומר הזוהר

‫זה קצת בעיה כי הסיפור ‫הזה מתרחש כמה מאות שנים

‫אחרי שמשה כבר מת ומה ‫זה החנית שהוא צריך לגזול

‫אז חזאל אומר לו הגוונה שהוא היה ‫אדם גדול בתורה בין היהו בן יהו ידע

‫הוא היה כל כך גדול שהוא היה אישר גדול ‫ממשה ולכן זה הכוונה שהוא היקה את איש מצרי

‫שהוא לא נמצא כאמור לא ‫בבית ראשון ולא בבית שני

‫ושהוא היה גדול בתורה ‫בכל המובנים וכו' וכו'

‫מה זה בלומר שיש אדם בישראל ‫שהוא גדול ממשה זה יכול להיות

‫הכוונה שהוא מחובר אל מישור ‫של תורה שלפני ההיסטוריה

‫כלומר זה שההיסטוריה גלגלת לנו את התורה ‫דרך איש מצרי זה בגלל הנסיבות ההיסטוריות

‫אבל יש אנשים בעולם שלמעלה מההיסטוריה

‫זה למשל אנשים כמו בן היהו בן יהו ידע

‫אתם רואים שהסיפורים הם ארוכים הסיפורים ‫האלה של איש מצרי אבל זה רק היה בדרך אגב

‫טוב פסוק דימל ואהיר ‫אדוניו כי השם איתו למה אני

‫בכלל מספר לכם את זה כדי ‫שתתרגלו קצת למושגים האלה

‫ואהיר אדוניו כי השם איתו וכל אשר הוא ‫עושה השם עשה בידו והאמצע יוסף חן בעיניו

‫והישרת אותו והפקידהו ‫על ביתו וכל היש לו נתן בידו

‫והיהי מאז הפקיד אותו בביתו ועל כל אשר ‫יש לו והעברך השם את בית המצרי בגלל יוסף

‫והיהי ברכת השם וכל אשר יש לו בבית ובסדה

‫זה דבר אופייני לכל מקום ‫שבו הגיעו יהודים בחיי גלות

‫בחיי הגלות יש תמיד ההבחנה כזאת של ‫המושלים שהיהודים מביאי ברכה כלכלית

‫יש אפילו תזה כזאת של אחד ‫מהכלכלנים הגרמנים בשם זומברט

‫זומברט זה השם שלו הנסה זומברט

‫הוא כתב תזה שלמה לפיה היהודים ‫הם הגורם של הברכה הכלכלית בעולם

‫ושכל פעם שהיו יהודים באיזשהו מקום זה ‫פרח כשהיהודים גורשו משם או הושמדו וכדומה

‫הייתה שקיעה כלכלית של אותה מדינה ‫או אותה ממלכה שהתפטרה מהיהודים

‫זה דבר מאוד מעניין שמצד אחד יש ‫אנטישליות לא סובלים את היהודים

‫מצד שני לא רוצים שלא יהיו יהודים

‫למשל ברוסיה הסובייטית היה דבר ‫כזה פעם אני זוכר איזה בזמני היה

‫אז היה דבר כזה שהמדינה ‫הייתה כל כולה שונאת ישראל

‫המדינה הקומוניסטית ‫הייתה שונאת יהודים אבל

‫מצד שני הם לא היו מוכנים ‫שיהודים יצאו ממדינתם

‫היה אז מתה של שלח את עמים וכל הדברים האלה

‫שנלחמו כדי שיהודים יוכלו לצאת מברית המועצות

‫דבר הזה הוא מאוד מעניין זה אומר שיהודים ‫שהם מקור הברכה שונאים אותם בגלל זה

‫מצד שני לא רוצים להיפטר מהם אז גם פה ‫יש ואי ורך השם את בית המצרי בגלל יוסף

‫אותו דבר גם אמר לבן ליעקב ‫נכעשתי ואי ורךי אלוהים בגללך

‫איך רואים את השנאה?

‫אז איזה חלום של היהודי שהגלות זה ביתו

‫אם הם מצליחים כל כך טוב פה ואני כזה ישר ‫אני הרי לא עושה את העושר שלי באושק ולא ברשע

‫אז אולי זה המקום שבו צריך להיות ‫אבל יש דבר אחד שאתה לא תוכל להשיג

‫אתה לעולם לא תהיה רשאי להשתלט ‫על גרעין החיים של אותה התרבות

‫זה לא שלך אנחנו רואים את זה בהמשך ‫אני קצת מגנים את המאוחר כאשר יוסף עושה

‫מהפכה כלכלית בכל מצרים והוא קונה את כל ‫האדמות מלאים אותם והופך אותם לאדמות של פרעו

‫רק אדמת הכהנים לא הייתה לפרעות

‫זאת אומרת יש איזה שהוא גרעין בסיסי של אותה ‫האומה לוז החיים שעליו אתה לא תוכל להשתלט

‫ומאחר אתה לא יכול להשתלט ‫עליו אין סיכוי באמת שתצליח

‫במבצע הזה של תיקון העולם דרך ‫אותה התרבות שבתוכה אתה פורח

‫אותו דבר יש בבית פוטיפאר גורם אחד שאתה ‫לא יכול להשתלט עליו זה אשתו היא לא שלך

‫וזה מה שיכול להפיל אותו כן מה

‫כן גלות פשוטה אני רוצה דוגמה פשוטה ‫יותר קרוב אלינו כן היה במאה התשע עשרה

‫התחיל תהליך של האמנציפציה של היהודים מכיר

‫האמנציפציה התחילה בצרפת ‫עברה לאיטליה והולנד אחר כך

‫לגרמניה בריטניה גם באמריקה ‫אחר כך אפילו בפולין ורוסיה

‫היה תהליך של אמנציפציה ‫של היהודים נהנקת שוויון זכויות

‫וכולו ואז קמה דעה מאוד מעניינת ‫דעתו של הרב שמשון רפאלי הרש

‫שכיוון שהגויים התחילו להיות ‫נחמדים אז הגלות הופכת להיות נסבלת

‫ומכאן והלך הגיע הזמן סוף סוף לחיות ‫בגלות ולכן הרעיון שפתאום עלה באומו חם של

‫הרב קלישר הרב גותמחר שצריך לקנות אדמות ‫בפלסטינה כדי להחזיר את עם ישראל לשער

‫זה פשע היסטורי אסור לעשות את ‫זה ועד רבה התפקיד עכשיו של עם

‫ישראל הגיע והוא להיות גרעין הקודש ‫שיעיר את שמה של התרבות הגרמנית

‫ולכן על היהודים לאמץ את התרבות ‫הגרמנית עד עמקי הציפורניים להיות דוקטורים

‫לקרוא את הספרות היפה הגרמנית והלטינית ‫את וירגיליוס ואת הומרוס וכל מה שאתה רוצה

‫ולקיים מצוות כלכי וחמורה ‫בניגוד לרפורמים ואז הוא הקים זרם

‫נקרא נאו אורתודוקסיה שמטרתו ‫למלא את גרמניה בקדושה ובמוסריות

‫ובסוף הגרמנים יגידו ‫לה תודה יש לי הרגשה אני

‫לא זוכר מאיפה שיש משהו ‫בהיסטוריה שסותר את התזה

‫אני זוכר גם בתורה וייקום מלך חדש על מצרים ‫אשר לא ידע את יוסף הוא לא רוצה לדעת עליו

‫לא רוצה לשמוע למה יש עיקרון גדול בפסיכולוגיה ‫של גרוש אבל הוא עיקרון ידוע ואמיתי

‫שהאדם לעולם לא יסלח על טובה שעשו ‫לו זה שעשית לי רעה אני מסוגל לסלוח

‫אבל אם אתה עושה לי טובה אני לא ‫אסלח לך בחיים כי על ידי הטובה שעשית לי

‫במיוחד אם זה משהו שיציל ‫את החיים שלי אני הפכתי להיות

‫משועבד לך חדרת לתוך המרחב ‫שלי זה מאמץ אדיר לסלוח לך

‫כן כל מה שאמרתי זה כתוב ‫בספרים של הרבירש בעגרות צפון אני

‫אקרא עם תשע עשרה עגרות וגם ‫בספר חורב וגם בעוד כמה מקומות

‫בפירוש שלו על הסידור יש כמה דברים כן ‫בבקשה אני לא המצאתי את זה זה לא ברור

‫מה המקורות של התזה של הרבירש יוסף זה בדיוק ‫זה יוסף זה לא עבד זה משהו שהוא לא שם לדבר

‫כן כן אבל זה בדיוק יוסף הוא אותו מרכיב ‫בזהות היהודית שרוצה את השיטה הזאת

‫מעשה אבות סימן לבנים בסדר ‫ולא יודע כי נראה שיש לו נסיבות

‫מקלות אני לא יודע אם אנחנו היינו ‫חושבים אחרת היינו בתנאים האלה

‫נכון בגרוש נכון ולכן בסוף גם ‫מגרשים אותנו ולכן זה פסיכולוגיה בגרוש

‫כשאם אנחנו בארצנו אנחנו ‫מהווים מקור אורה לעולם גם

‫זה מושך אנטישמיות אבל ‫אנחנו חזקים אבל זה יכול להגיע

‫עד מתח אדיר שמתבטא במלחמת גוגומגוג

‫ובמלחמת גוגומגוג עלול ‫משיח בן יוסף להיארג אבל

‫הוא מוחלף על ידי ‫אישיות כללית מה שרון דבין

‫כן אתם רואים שפה המגמות המשיחיות ‫למיניהן לסוגיהן מתחילות בתקופה הזאת בתקופה

‫של יוסף כלומר ברגע שמישהו נציג של ‫בית יעקב נמצא בתוך האווירה של הגלות

‫אז השאלה של מה עושים ‫הופך לדעות מרכזית מה עושים

‫לתקן את העולם אז קודם כל ‫מתחילים לתקן את בית המצרי

‫איפה שאני נמצא שם אני פועל שם אני מתקן

‫ויעזוב כל אשר לא ביד יוסף ולא ידע ‫איתו מאומה כי אם הלחם אשר הוא אוכל

‫מי זה? זה אשתו

‫כלומר זה לשון נקייה

‫והיא יוסף יפה תואר ויפה ‫מראה והיא אחר הדברים האלה

‫ותיסה אשת ה' ואת עיניה ‫אל יוסף ותומר שכבה עימי

‫חריף זה לא ביטודים ככה זה בוטה גס מאוד

‫מה היא רוצה ממנו? היא רוצה ממנו את הכוח ‫המפרה היא מרגישה שהוא יביא את הברכה למצרים

‫חזל אומרים שהיא כמעט צדקה אבל לא לגמרי

‫היא הבינה שהבת שלה אסנת בת פוטיפרה

‫כלומר היא לא הבינה את זה ‫זה התברר שהרעיון שלה שיוסף

‫יפרה אותה יהיה נכון דרך ‫הבת שלה אסנת בת פוטיפרה

‫שהיא לפי חזל הבת של פוטיפרה ‫והיא בעצמה הבת של דינה ושכמה

‫איזה זה יכול להיות? בת מאומצת ‫חזל אומרים זה זה מין מדרשים מאוד

‫לכאורה מאוד הזויים אבל אם אנחנו ‫מבינים את ההיגיון שלהם זה מאוד מסתבר

‫שכאשר שחמא באה לדינה היא נכנסה ‫להיריון נולדה מזה ילדה שהאחים הפקירו אותה

‫והיא ירדה למצרים והיא אומצה על ידי ‫פוטיפר והיא נהייתה אסנת בת פוטיפרה

‫יוצא לפי זה שכאשר יוסף מתחתן ‫איתה הוא בעצם מתחתן עם אחייניתו

‫ויוצא גם שהוא חשב שהוא מתבולל ‫ובסוף מתברר שהוא מצא לו יהודיה

‫כלומר הרבה פעמים אתה מתרחק ‫מבית אבא ובסוף מתברר שאתה בבית

‫יש כל מיני דברים שחוזרים אל ‫האדם ומתרחים שהוא לא חשב עליהם

‫עכשיו צריך להבין דינה מזאת זה ‫תחות נכון שהיא הייתה צריכה להיות יוסף

‫היא הייתה צריכה להיות יוסף ‫חזל אומרים שכאשר לאה הרתה את

‫דינה בהתחלה הייתה בן והיא ‫אמרה מסכנה רחל עוד בן יש אצלי וזה

‫טוב בקיצור התפללה הפכה לבת ‫יוצא לפי זה שדינה זה יוסף נקבי ולכן גם

‫המעשה של שכם ודינה מתרחש במקום ‫של כבורתו של יוסף באותו מקום ממש

‫יוצא שאצל דינה ואצל יוסף יש ‫אותו אידאל האידאל להתחבר אל

‫אומות העולם להביא גאולה לעולם ‫אז כמובן הנסיך של אומות העולם

‫של אומות העולם שכם בן חמור כשהוא ‫רואה את זה הוא רוצה להשתלט על זה

‫הוא רוצה להשתלט על כוח החיים ‫הזה וזה בא לידי ביטוח אחר כך בבת שלו

‫כלומר עם המאמצת של ביטו ומזה בסוף יוצאים ‫שני שבטים מנשה ואפרים ומנשה ואפרים משלימים

‫את המספר של השבטים לשלוש עשרה במקום ‫השבט השלוש עשרה שהיה צריך לבוא מאומות העולם

‫בסדר כן יש לה קשר היא מגדלת את הסטט

‫היא לא קשורה ביולוגית אבל היא קשורה נפשית

‫טוב ואימא אין פסוק חדש ואומר אל השתתדונא והן ‫אדוני לא ידע איתי אמא בבית וכל אשר יש לו נתן בידי

‫איננו גדול בבית הזה ממני ולא חסך ממני מאומא כי מותך ‫בשרת אשתו מה שמוכיח שהלחם אשר הוא אוכל את זה היא

‫ואיך העשה הרעה הגדולה הזאת חתיתי לאלוהים ‫והיא כדברה אל יוסף יום יום ולא שמע אליה

‫נשכב אצלה להיות אימא מה זה יום יום שכל ‫פעם היה לה פטנט אחר כדי לפתות את יוסף

‫מספיר הרב קוק בשמונה קבצים שהכוונה ‫שליצר הרע יש כל פעם טענה חדשה

‫כלומר היום היצר הרע מנסה טיעון מסוים ‫כדי להחליט אותך לא עולה טענה חדשה

‫יום יום והיא כדברה אל יוסף יום יום ולא שמע אליה נשכב אצלה ‫להיות אימא למה הוא לא רוצה כי הוא מוסרי זה מעניין הרמב״ם מסביר

‫מה זה קידוש השם יש קידוש השם לעיני אחרים ויש קידוש השם בגלל ‫לבין עצמו שאדם יכול לעבור עבירה שאף אדם בעולם לא ידע עליה

‫אף על פי כן הוא נמנע מן העבירה מפני שהוא ‫שומע לדבר השם וזה קידוש השם והיא כי היום

‫הזה רבו הביתה לעשות מלאכתו ואין איש מאנשי ‫הבית שם בבית מה זה לעשות מלאכתו חז״ל אומרים

‫שהוא כבר היה מוכן להיכנע להפצרותיה ‫של אשת פוטיפאר ושמה שהוא מנע אותו ברגע

‫האחרון מה הדבר שמנע אותו ראה דמות ‫דיוקנו של אביו מה זה דמות דיוקנו של אביו

‫אפשר להגיד בפסיכואנליזה שיש לו תסביך ‫מסרס זה אפשרי אבל יש אפשרות נוספת שהוא הבין

‫כך הסביר הרב יהודה אשכנזי הוא הבין שאם ‫הוא ייכנע לדרישתה בניו לא יהיו דומים לאביו

‫ואז הוא נמנע כלומר הוא הבין ‫שזה הגבול האחרון של האפשרות של

‫ההתבוללות במצרים אתה לא יכול לשחק ‫אותה מצרי עד הגבול של אשת פוטיפאר

‫מה

‫מה זה יפה תואר ויפה מראה זה הכל ‫שהוא מושך מה מושך אז יש משיכה

‫פיזית יש משיכה רוחנית זה אותו ‫דבר בימי התנ״ך אין הבדל כתוב

‫למשל על שרה ימינו שהייתה יפה למה מספרים ‫לנו שהייתה יפה בגלל שהיא הייתה צדקת אצלנו

‫יפה וצדיק זה לא הולך ביחד אבל אצל הקדמונים ‫יש אחדות של העולם הפנימי והעולם החיצוני

‫ולכן גם רואים שבכלל כל האימהות ‫שלנו היו יפות למה הן היו יפות כיוון

‫שהן היו בית היוצר של תיקון העולם ‫ולכן כל העולם רצה אותן הולך ביחד

‫כן

‫אבל כשתקן לך עברת שלה אז היא ידעת שהיא ‫נחשבת על השכנים ולא ידעת שמי הולך ביחד איתה

‫זה לא בדיוק אותו הדבר כי הוא ‫חשש שהוא מצא את הצדקת שבמצרים

‫וחוץ מזה מי שמשיא אותו ‫זה פרוב, פרוב מחליט וייתן לו

‫זה כמו ביוסף הורד שזה לא ‫מהחלטה שלו זה משהו אחר לגמרי

‫וגם מה

‫הוא מתחתן עם הבת של דינה

‫כן

‫שגם היא עוברת מה שהוא עובר כלומר ‫הוא עובר התבוללות תרבותית וגם היא

‫לא הם לוגים במצרים בכלכלה

‫בסדר לא זה חשוב מאוד ‫הם לוגים בכלכלה והכלכלה

‫והזוגיות זה כמעט אותו ‫הדבר הלחם אשר הוא אוכל

‫אשר הוא אוכל ותתפסו בבגדו למור ‫שכביימי ויעזו בגדו בידיו ויענוס ויצא החוצה

‫עכשיו אני אנסה להבין מה זה בגדו ‫אתם יודעים איך במצרים היו מתלבשים

‫עם בגד אחד

‫חתיכת בד אחת לכן אם הוא ‫עוזב את בגדו אצלה הוא יוצא

‫בלי בגדים בכלל מה שעוד ‫יותר מגדיל את החשד נגדו

‫והיא כירותה כי עזב בגדו בידיו ויענוס החוצה

‫מה

‫כן זה מה לפני כן אין צורך וכאן ‫יש צורך כדי להבין את הסיפור

‫כן זה כמו שהגמרא שואלת ‫שבלשון נקייה אומרים הבהמה אשר

‫איננה תאורה הגמרא שואלת אבל ‫יש הרבה מקומות שכתוב בתורה תמת

‫אז זה אם זה דרך סיפור ‫יש לי מה להחליך את הפה

‫מספיק להגיד אשר איננה תאורה ‫אבל אם זה הלכה לא צריך להתבלבל

‫אתה בא לרב אתה שואל ‫אותו תגיד בותר לאכול את זה

‫או לא הרב לא יכול להגיד ‫לא קשה רוצה להגיד תרף

‫אז כשמספרים את הסיפור ‫עצמו שצריכים לדעת אז אומרים

‫ואת אקרא לאנשי ביתה ואת אומר להם למור והוא הביא לנו איש העברי לצחק בנו ואלה השקעה ואימי ואיקרא בקול ‫גדול ואיקרא שומעו כי הרימותי קולי ואיקרא והיה זו בגדול אצלי והיה נוסע אצלי החוצה ותנך בגדול אצלה

‫בוא אדונב אל ביתו ואת דבר אליו כדברים האלה למור בא אליי העבד העברי אשר הבאת לנו לצחק בי והיא קרא ‫אמי קולי והאיקרא והיה זו בגדול אצלי והיה נוסע חוצה ואיקרא שמוע אדונב את דברי אשתו אשר דיברה אליו ל�

‫הוא צריך להרוג את יוסף נכון ‫משום מה הוא לא הורג אותו למה

‫הוא לא מיימן סופק נכון אולי כן אולי לא

‫עכשיו אני לא רוצה לספר לכם ‫סיפור שהוא לא קשור לתורה

‫לרגע אחד תפתחו סוגריים ‫כאילו אנחנו לא לומדים עכשיו

‫חומש אני רוצה לספר לכם ‫סיפור שמובא בעליידה של הומרוס

‫בסדר מסכימים זה לא בתוכנית ‫לימודים אז זה בסדר כן בעליידה של

‫הומרוס מסופר מה הומרוס היה ‫המשורר הקדמון ביותר של היוונים

‫ויש לו שני ספרים שהגיעו לידינו ‫אחד העליידה השני הודיסאה

‫בסיפור הזה בעליידה יש תיאור ‫של אפיזודה מסוימת במלחמת

‫טרויה מלחמה של היוונים ‫נגד העיר טרויה שבעשייה קטנה

‫והסיפור והספר השני הודיסאה זה ‫התיאור של המסעות של אחד מלכי

‫היוונים הודיסאוס בכל הגן ‫הים התיכון עד שהוא חוזר הביתה

‫בסדר אז בסיפור הזה העליידה ‫שם יש כל מיני סיפורי מיתולוגיה

‫מורבבים שם בתוך המלחמה ‫כלומר משם מתוארת מלחמת היוונים

‫בטרויאנים ושם בתוך הסיפור ‫משובצים סיפורי מיתולוגיה

‫אחד מהסיפורים שמסופרים ‫שם זה הסיפור של בלרופון

‫מי זה בלרופון

‫בלרופון היה בחור

‫יפה שהיה משרת בביתו של מלך ארגוס

‫ומלך ארגוס מאוד שמח על הבחור ‫הזה ולכן לא פיקח עליו ואשתו

‫של מלך ארגוס תפסה יום אחד ‫את בלרופון ואמרה לו שכבה אימי

‫והוא ממש לא הסכים והוא ברח דרך החלון

‫והיא מאוד כעסה על זה והיא סיפרה ‫לבעלה המלך שבלרופון רצה לבוא אליה

‫אבל אותו מלך ארגוס שלא היה בטוח ‫שאשתו אומרת את האמת או לא לא הרג אותו

‫אבל הוא שלח אותו לאיזה שליחות באסיה ‫הקטנה עם איזה אחד המלאכים של החיטים

‫והיה לו מכתב בתוך המכתב הוראות כיצד להשתדל לחסל את האיש הזה ‫על ידי שהוא יטיל עליו כל מיני מלאכות קשות אבל הוא כל דבר הצליח

‫והאלים איתו וכל אשר הוא עושה האלים מצליחים בידו והוא חזר לארגוס ‫והכל בסדר אז המלך הבין שהוא צדיק והוא נתן לו את ביתו לאישה

‫עד כאן הפסקת הלימוד תנ״ך פשוט ‫עשינו איזה סוגריים דרך ספרות אחרת לגמרי

‫מעניין הסיפור לא

‫עכשיו לא יודע אם שמתם לב זה דומה לאיזה סיפור מקראי עכשיו ‫אני רוצה להסביר משהו כי זה לא פעם ראשונה שרואים דברים

‫כאלה כלומר הרבה פעמים סיפורים מקראיים יש להם מקבילה בספרות ‫הקדומה של אותם הימים של ספרי התנ״ך וכו׳ מה זה בא לומר

‫זה בא לומר שיש מוטיבים קבועים בנפש האנושית

‫ואותם סיפורים קורים גם פה וגם שם

‫אבל כאן שורה שכינה ופה לא שורה שכינה

‫כלומר בסופו של דבר יש ניסיונות ‫בצבוצים במהלך ההיסטוריה האנושית לייסד

‫היסטוריה של קודש ומתבססים על סיפור ‫קבוע על מיתוסים קבועים של נפש האדם

‫ובסוף דרך אחד מהם במקרה הזה משפחת ‫האהבות אברהם יצחק ויעקב שמה זה מצליח

‫כן בבקשה

‫היה צריך להיות הפוך נגיד ‫שהיצר שלא יגבר ושהיא תימען

‫כן משהו כזה אז למה זה מסופר בצורה הזאת

‫מה שהסברנו זה מובן כי הרי ‫מצרים היא נקבית לעומת ישראל

‫כלומר ישראל באים להפרות ‫באים לפעול ומצרים היא

‫הנפאלת נכון לכן הדרישה ‫היא דווקא מצד מצרים

‫ובזה נבחן יוסף כצדיק

‫כי אצל זה יכול להיות שאצלו ‫זה יותר חזק ואף על פי כן הוא

‫גובר זאת אומרת זה הראייה ‫לעליונות של הרצון על פני הטבע

‫במובן הזה יש כאן סיפור הפוך מהסיפור ‫של הפיתוי של האדם הראשון בגן העדן

‫ששם הנחש מפתה את חווה ‫שמפתה את אדם ופה האדם גובר על

‫הנחש מצרים כידוע כפי מה ‫שלמדנו בכמה הזדמנויות היא

‫הנחש מבחינה תרבותית כן בבקשה

‫למה התורה חוזרת על ‫הסיפור שלוש פעמים היא חוזרת

‫שלוש פעמים על הסיפור ‫הקיצד איפה ראית שהיא חוזרת

‫כן כל זה כדי לחזור על המילה החוצה

‫כלומר החזרות האלה מכוונות ‫זה כדי לחזור על המילה החוצה

‫כי כל המילה החוצה מופיעה בכל התורה ‫כולה שבע פעמים בלבד חמש פעמים פה

‫ועוד פעם אחת

‫אצל אברהם אבינו כן והיוצא ‫אותו החוצה ואומר ספור הכוכבים

‫ועוד פעם שביעית בספר ‫דברים לא תהיה אשת אמת החוצה

‫לאיש זר יבמה יבוא עליה ‫ואיממה כלומר יש ומילה שחוזרת

‫שבע פעמים אז השבע פעמים ‫באים להסביר מה זה החוץ

‫ויש החוץ של מצרים כלומר צריך לצאת ‫החוצה ממצרים לעומת זה בשיטה של

‫יהודה שהיא באה לדי ביטוי בהתחלה ‫את היבום לא תהיה אשת אמת החוצה

‫צריך להחזור פנימה ויש מעל לכל ‫זה התפיסה של אברהם שהיא תפיסה

‫כללית שהוא רואה את כל העולם ‫מבחוץ ואז הוא יכול לדעת מה התפקיד של

‫עומתו אז הרבה פעמים יש חזרות ‫בתורה שאתה לא מבין למה הן

‫נמצאות אבל הן מכוונות למספר ‫כלשהו שרוצים להופיע אותו

‫טוב

‫פסוקה ואייקח ה' יוסף ‫אותו וייתנו אל בית הסוהר

‫מקום אשר עשירי המלך ‫עשורים והיא שם בבית הסוהר

‫ואיהי אשם את יוסף ואיית אליו ‫חסד ואייתן חינוך ונשאר בית הסוהר

‫ואייתן שר בית הסוהר ביד יוסף את כל ‫העשירים אשר בבית הסוהר ואת כל אשר

‫עושים שם מה הוא עושה אין שר בית הסוהר ‫רואה את כל מאומה בידו באשר אשם איתו

‫ואשר הוא עושה אשם הצליח כלומר יוסף זה ‫המצליחן הוא חייב להצליח איפה שהוא נמצא

‫ודווקא במקום שאליו הוא יורד ‫כן הרי בית הסוהר נקרא גם בור

‫כלומר זה היה חפירה בתוך האדמה ‫כדי בית הסוהר היה משהו תדקרקאי

‫והוא אם כן לא רק שהוא יורד מקנן ‫למצרים הוא יורד ממצרים אל הבור

‫ולא רק שהוא יוצא מן החירות אל ‫העבדות מן העבדות הוא יהיה גם עשיר

‫כלומר הכיוון של יוסף הוא כיוון יורד

‫כיוון טוב

‫פרק מפסוק א' והיא אחר הדברים האלה ‫דווקא מתוך יש ביטוי כזה אצל רבי נחון ברסלד

‫ממלי שהמקום שאפשר ממנו רק לעלות זה ‫המקום הנמוך ביותר אז הוא נמצא במקום הנמוך

‫ומשם אפשר רק לעלות והיא אחר הדברים ‫האלה חתאו משקה מלך מצרים והאופה

‫לאדוניהם למלך מצרים אני אשאל פה ‫מספר שאלות פשוטות על הפסוק הזה מי חתאו

‫מי חתאו אמרת שר המשקים ‫ושר האופים ואני טוען נגדך

‫שאתה המצאת דברים שלא ‫כתובים בפסוק לפי הפסוק מי חתה

‫המשקה והאופה אתה המצאת ‫שר המשקים ושר האופים אצלי זה

‫לא כתוב כתוב שהמשקה והאופה ‫חתאו שאלה הבאה למי הם חתאו

‫למלך מצרים יפה בסדר נמלט את זה ‫מתאות חמורה פסוק ב' ויקצוף פרעה

‫על שני שרי שר על שר המשקים ועל שר האופים

‫שאלה מי הקוצף פרעה ולא ‫מלך מצרים על מי הוא קוצף

‫על שר המשקים ועל שר ‫האופים ולא על המשקה והאופה

‫אם כן אנחנו נפגשים פה בשש דמויות ‫נכון יש לנו שישה אנשים מלך מצרים

‫ופרעה המשקה והאופה שר המשקים ‫ושר האופים אם כן יש לנו פה שישה אנשים

‫מה עושים שישת האנשים ‫האלה מה התפקיד של המשקה

‫הוא המוזג זה המלצר מה זה האופה

‫מי שעושה את הלחם

‫זה האנשים האלה אנשים ‫פשוטים בעברית של ימינו הוא

‫שינג'מל הוא האדם שעושה ‫מוציא לפועל את הפקודה

‫מי זה שר המשקים

‫זה הממונה עליו שר האופים הממונה על ‫האופה כלומר יש אחריות מיניסטריאלית

‫עכשיו למי הם צריכים להגיש ‫לחם ויין המשקה והאופה

‫למלך מצרים

‫אבל מי קוצף מי שמנהל את העניינים ‫שזה פרעה מי הוא פרעה מי הוא המלך

‫מצרים מלך מצרים זה כנראה כמו כשר ‫יפן כזה בן אדם מפונק שלא מושל בממלכה

‫ומסיבות טקסיות

‫צריך להזין אותו לגדל אותו במצרים ‫בארמון אבל מי שאחראי על בית המלך ומי

‫שבעצם מנהל את הממלכה קוראים לו ‫פרעה במצרית עתיקה פרעה פירושו בית המלך

‫זה התפקיד המקורי יוצא לנקודה שיש שני מושלים ‫במצרים אחד שהוא פרעה ואחד שהוא מלך מצרים

‫כשפרעה רואה שהמשקב ההופה חתו למלך ‫מצרים אז הוא גם מעניש את שר המשקים

‫ואת שר ההופים האם הוא מעניש גם את ‫המשקב ההופה וודאי שכן מענישים את כולם

‫כולם נכנסים לבית הסוהר והייתן אותם

‫במשמר בית שר הטבחים ובית ‫הסוהר מקום אשר יוסף אסור שם

‫והפקוד שר הטבחים את יוסף ‫וישרת אותם והיו ימים במשמר

‫ויחלמו חלום שניהם

‫מי זה שניהם

‫לא כתוב מי

‫האם זה המשקב ההופה או שר המשקים ושר ההופים

‫אני לא יודע איך אתה יודע שזה המשקב ההופה

‫יש כתוב אחר כך זה סימן שזה לא אותו הדבר

‫אם כתוב עוד פעם כתוב איש ‫כפתרון חלום הוא המשקב ההופה של

‫המלך מצרים ושר האסורים בבית ‫הסוהר אז מי בהתחלה היו שניהם

‫שר המשקים ושר ההופים ‫כן יש פה ארבעה חולמים נכון

‫ככה אני מבין מה

‫שניהם זה שר המשקים ושר ‫ההופים או השר והפקוד שלו

‫כלומר שר המשקים והמשקה זה ‫שנקרא שניהם ושר ההופים וההופה

‫אחר כך כן ודאי זאת אומרת ‫שהמשקה וההופה חלמו את הפתרונות

‫זאת אומרת שהשר חלם את החלום שלו ‫והמשקה או ההופה חלם את הפתרון של החלום

‫עכשיו יוצא שיש לי יוסף ידע מוקדם

‫על מהות החלומות של שר המשקים ‫ושר ההופים מאיפה הוא יודע את הפתרון

‫הוא שמע את זה מהמשקה וההופה

‫זה עושה קצת פחות רוח הקודש ‫אבל זה יותר נכנס הפשטה בוא נראה

‫ויבוא אליהם יוסף בבוקר והיו ‫אותם ואילם זואפי והשאל את ציריסי

‫פרו אשר ירדו במשתמרות אדוניו ‫לימור מדוע פניכם רעים היום

‫אמרו אבא לא חלנו פוטרנו טוב ‫והם אמרו אליהם יוסף הלו לי

‫איזה פתרונים ספרו לי ואני ‫אספר שר המשקים את חלומי יוסף

‫הוא אמר לו בחלומים ועני גפן לפני ובגפן שלושה שריגים ‫ואיכופו אחת על תניצי בשבילו להשקן את הנבים וחוס פרו

‫בידי והיקח את הנבים והשחט אותם אל כוס פרו ויתן את ‫הכוס על כף פרו החלום הזה הוא חולם את עצמו שמה הוא עושה

‫שהוא בעצמו המשקה זה לא התפקיד שלו

‫הוא חולם על תפקיד ‫שהוא לא תפקידו הוא שר

‫המשקים ופתאום הוא חולם ‫שהוא מוזג את הכוס לפרו

‫שזה תפקידו של המשקה

‫אבל שאלה שאיך אדם נהיה שר משקים תגידו לי

‫איך הוא מתחיל את הקריירה ‫הוא מתחיל קודם כל בתור משקה

‫אבל אפשר אפילו שהוא נהיה שר אפשר ‫להוריד אותו לדרגת תוריין נכון תסתכלו בפסוק

‫יותר בדבי אומר לו יוסף זה פתרונו שלושה ‫שריגים שלושה ימים הם בעוד שלושה פרו

‫הוא ניסה פרו את כושך והשפך ‫על קניך ונתתה כוס פרו בידו כמשפט

‫הראשון אשר היית משקהו כלומר ‫אתה תרד בדרגה תחזור להיות משקה

‫עכשיו זה ממובן מדוע במשך שנתיים ‫שר המשקים לא יכול לעזור ליוסף

‫כי הוא בינתיים בתפקיד ‫זותר רק כשהוא הופך

‫להיות שר אחרי שנתיים ‫הוא יכול סוף סוף לעזור לו

‫נכון

‫נכון בינתיים נלך מצרים מת

‫נכון כי אם זכרתני איתך אז זה אנחנו נראה ‫בפעם הבאה כי כבר הגיע המבזעת לשלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234875274″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 60
מעשה יהודה ותמר
"כי אם זכרתני אתך ... והזכרתני אל פרעה"
פרק לט’ פסוק א’
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234875274″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויוסף הורד מצרימה”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן