פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת מקץ > “כי אם זכרתני אתך … והזכרתני אל פרעה”

“כי אם זכרתני אתך … והזכרתני אל פרעה”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פרק נאם, פסוק ידאלת, כי ‫אם זכרתני איתך כאשר התבלך
‫ועשית נעים מדי חסד וזכרתני אל פרעו

‫ועוצתני מן הבית הזה.

‫יוסף פונה אל אחד משרי מצרים הנכבדים

‫שאומנם עדיין נתון בבית הסוהר, ‫אבל עתיד להיות שר מחדש.

‫אז אומר לו יוסף, אם זכרתני איתך כאשר התבלך,

‫מה זה כאשר התבלך? ‫יש להניח שאתה תחזור בהתחלה להיות

‫כפי שראינו משקהו של מלך מצרים,

‫המשקה ברור שאין לו מה לבקש טובות מן המלך,

‫אבל כאשר אתה ממשקה תחזור גם להיות שר,

‫אז תוכל גם לדבר ולכן אפשר ‫להאמין שזה לקח שנתיים.

‫כן, על זה דיברנו בפעם הקודמת, נכון?

‫זוכרים או לא?

‫למה אתה לא זוכר?

‫לא הייתה.

‫למה לא הייתה?

‫טוב, נדבר על זה אחר כך.

‫טוב, על כל פנים, יש אצל חזל ביקורת על יוסף,

‫על זה שהוא בטח בבשר ודם, ‫שהוא פונה אל השר ובותח בו.

‫ולכן הוא אומר, חזל, בגלל זה זה ‫לקח שנתיים, נראה שזה לא ממש הפשט.

‫הפשט הוא שזה לקח שנתיים ‫עד שהוא חזר להיות שר.

‫אבל בכל זאת יש פה איזשהו עיקור,

‫וחזל באים לטענות אל יוסף, נשארת השאלה,

‫שאלה מפורסמת, בשביל מה לבוא לטענות אל יוסף?

‫הרי כל אחד מאיתנו היה ‫מצווה לעשות את אותו הדבר.

‫יש מישהו שיכול לעזור לך, ‫אתה פונה אליו שיעזור לך.

‫התשובה היא לא שהבעיה ‫איננה הפנייה של יוסף אל אדם,

‫כי הרי לפנות אל בני אדם זה דבר נורמלי.

‫אתה אפילו עוצר ברחוב ואתה אומר,

‫תגיד לי, איך מגיעים מכאן למכון נעיר?

‫וכי יבואו בטענות אל מישהו שהוא לא ‫בטח בקדוש ברוך הוא שהוביל אותו למכון,

‫שהוא פנה אל מישהו, אז גם פה ‫כלווה חומר, הוא נמצא בבית הסוהר,

‫יש לו פתח של תקווה, הוא ‫פונה אל מי שיכול להוציא אותו.

‫הבעיה איננה בפנייה, הבעיה היא בסגנון.

‫הסגנון איננו מזכיר את הקדוש ברוך הוא.

‫אין פה הזכרת שם שמיים, ‫ועוד שבשאר דברי יוסף,

‫לכל אורך החיים שלו, תמיד ‫אנחנו רואים אותו מערב שם שמיים,

‫בתוך דיבוריו, וכאן לא.

‫הוא אומר, זכרתני, כאשר התאבלך, והוצאתני.

‫היה צריך להגיד, וציווה אלוהים והוצאתני.

‫או בעזרת השם תוציא אותי, ‫הוא לא אמר, וזה התאנה.

‫יש לי את השאלה באמת למה ‫זה הוא לא שיתף שם שמיים,

‫מה קרה לו?

‫כן, מה אכפת לו ליוסף לומר בעזרת השם?

‫יכול להיות, זה אפשרות, ‫אני מעל את זה כאפשרות,

‫שיוסף חשב באותו שלב שהשם עזב אותו.

‫יכול להיות שהוא חשב את ‫זה, ולכן הוא לא רצה להוציא

‫שם שמיים לבטלה.

‫כן, כלומר, במובן הזה, זה ‫כמין גידוף, לומר שם שמיים,

‫ולכן יש צעד של לימוד זכות.

‫טוב, אבל מה שמעניין אותנו כאן זה פסוק תדבב.

‫כי גונב גונבתי.

‫מארץ העברימה.

‫וגם פה לא עשיתי מרומה, כי שמו אותי בבואה.

‫אם אתה מדבר עם אדם, ‫שהוא בשלב הזה האדם היחיד

‫שיכול לעזור לך, אתה בוודאי ‫תדבר בשפה שמובנת לאותו אדם.

‫לא בדרשות, לא בכידות, אלא בדברים מפורשים.

‫והנה כאן יוסף מדבר בצורה מפורשת,

‫הוא מסביר מאיזה ארץ הוא נגנב.

‫גונב גונבתי מארץ העברים, מתוך הנחת יסוד,

‫שהשומע מבין על מה הוא מדבר.

‫מכאן שהארץ שמנה בה יוסף ‫הייתה ידועה כארצם של העברים.

‫מי הם אותם העברים שעל שמם קרויה ארץ העברים?

‫האם מדובר על יעקב ובניו? מדובר בקבוצה קטנה.

‫אלא ברור שמדובר בעברים הקדמונים.

‫מי הם העברים הקדמונים בימי יוסף?

‫בני בניו של עבר.

‫עבר הקדמון שהוליד את פלג ואת יוקטן,

‫ומפלג נולד ראו, מראו סירוג, מסירוג נחור,

‫מנחור תרח, מטרח אברהם.

‫כלומר יש לנו הרבה מאוד ‫דורות של העברים העתיקים.

‫ואז מתגלה פה כדבר הידוע במצרים הקדומה,

‫שהארץ המכונה באותם הימים קנאן ‫היא באמת ארץ העברים העתיקה.

‫ולכן אומר יוסף גונב גונבתי מארץ העברים.

‫מכאן יש לנו ראייה אם כן לדברי חזל,

‫שכאשר אברהם מגיע לארץ ‫וכתוב והקנאן היא אז בארץ,

‫משהו שהוא הגיע אז, אבל לפני ‫כן זו הייתה ארצם של העברים.

‫ויוצא לפי זה שאברהם רק חוזר הביתה,

‫לא מגלה ארץ בלתי ידועה, הוא חוזר לביתו.

‫כן?

‫אבל אני אמרת בשורות ‫הקודמים ובסוגים הקודמים,

‫שאברהם הגיע לביתה כשהיא בקסדים,

‫זאת אומרת ששם הממצאים, ‫שהייתה שם שורה עברית,

‫ושרוב העברים היו שם, אז ארץ ‫העברית יותר נשמע כמו חרן וקסד,

‫מאשר קנאן.

‫זה כאילו שאברהם עזב את הבית ‫של תרח ואת כל התמוד של מנהוב,

‫הוא הלך לכאן לארץ, צריך לבחור את מולדתך,

‫נשמע שמולדתו של אברהם והארץ שבו מנהובה,

‫שהמורש עשו שם, אז זה ‫דווקא קסד וחרן ולא קנאן.

‫ממש שכנעת אותי. אני חוזר ממכל מה שאמרתי.

‫איך לא חשבתי על זה?

‫עכשיו יש לי, אולי שאלה אליך.

‫אתה אומר שהארץ המקורית ‫של העברים זה אור קסדים, נכון?

‫שאלה, מה זה קסדים?

‫זה עם אחר.

‫אז אם נמצא באור קסדים, סימן ‫שהמשפחה של תרח הייתה לא במקומה.

‫איך קוראים למשפחה לא במקומה?

‫גולים. בסדר?

‫כלומר, אבותינו הם הגולים, אבותינו הגולים,

‫והם היו, לא פחדו משום ‫דבר אגב, אבותינו הגולים,

‫הם גלו אם כן לארץ קסדים,

‫אה, לקח לך רק כמה שניות להבין, בסדר?

‫ואז יוצא שכשהתורה מדברת על המשפחה של אברהם,

‫היא מדברת על שרידי האומה העברית שגלו מארצם.

‫ולכן זה מובן שברגע שיש רדיפה נגד העברים,

‫תרח מחליט לחזור הביתה.

‫הוא נוסע אל ארץ קנאן,

‫אבל כשהוא שומע שבקנאן יש כבר קנאנים,

‫אז הוא מעדיף להישאר בחרן.

‫מובן? טוב.

‫כן?

‫למה הוא לא אומר על בית פוטיפאר?

‫על מי? על?

‫על בית פוטיפאר, זה לא אמור להגיע למה שבא.

‫למה הוא לא אומר?

‫אה, למה הוא לא אומר? ‫פשוט כי גנוב גונבתי מבית פוטיפאר.

‫למה הוא לא אומר?

‫כי יש לו נאמנות.

‫הוא נאמן אל המקור שלו.

‫הוא אומר כל ההשתלשלות התחילה לא בצורה פרית.

‫כלומר, זה הכל.

‫טוב.

‫פסוק תתזיין, טוב, זה כבר קראינו את כל זה.

‫בסופו של דבר, יוסף ‫יוצא בפסוק, כף גימל כתוב,

‫ולא זכר שר המשכים ‫את יוסף, ויש כאחר.

‫כן?

‫אז למה כתוב פה שר המשכים, ‫אם הוא היה צריך להיות המשכה?

‫הוא עוד לא משכה, הוא בינתיים אסיר.

‫אה, ונכון.

‫כתוב שר המשכים, הוא לא היה משכה.

‫זה כדי שנדע על מי מדובר, ‫כי המשכה באמת לא אוכזר.

‫המשכה שחטא, לא אוכזר.

‫שר המשכים שחטא, אוכזר.

‫בסדר?

‫אני שואל על ההברגה שהשנתה... ‫מה שאתה אומר, אני עניתי.

‫אני עניתי שהמשכה לא אוכזר,

‫ולכן אם היה כתוב, ולא זכר משכה את יוסף,

‫היית חושב שמובר על המשכה הראשון, זה שחטא.

‫כפי שהסברתי בפעם הראשונה.

‫אפשר להתווכח, כן.

‫מה אנחנו לומדים פה מן העריכות? ‫אני אגיד לך בדיוק.

‫יש שאלה, האם זה נורמלי לחלום?

‫יש שאלה.

‫אם אתה מסתכל בספר בראשית,

‫שהוא ספר החלומות, יש ‫המון חלומות בספר בראשית,

‫אתה רואה שמי שחולם זה העברים.

‫כלומר, מה שכתוב על יעקב, ‫הוא יוצא לחוץ לארץ והיה חלום.

‫נכון?

‫ואחר כך, הבן שלו גם כן לומד לחלום.

‫והיה חלום יוסף, חלום.

‫ואני אספר אותו לך, והיה חלום, חלום עוד.

‫הוא מגיע למצרים, יושב בכלא,

‫פתאום החברים שלו לטא מתחילים לחלום.

‫בסדר?

‫ומה קורה אחר כך?

‫אחד מן החולמים שנמצאים איתו בתה,

‫יוצא החוצה אל בית המלך, ואז המלך חולם.

‫כלומר, רוצים להראות לך ‫את ההיסטוריה של החלומות.

‫שהחלימה היא תכונה ‫עברית, המדבקת עמים אחרים.

‫ראיתי? טוב.

‫והיהי מקץ, שנתיים ‫ימים, ופרעו חולם.

‫פסססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססססס

‫זה משהו אחר לגמות

‫בעצם החלום זה המסוגלות ‫להתקשר אל עולם לא ממשית

‫למשל, העתיד, זה המשל בניקוד יש ‫לנו נקודה מעל אבביו, קוראים לזה חולם

‫מה שאנחנו חולמים עליו

‫כלומר, כדי לחלום צריך ‫להסתכל גבוה, קדימה, מעל הראש

‫וסתם בני אדם הם לא מסתכלים מעבר לאף שלהם

‫לא מסוגלים לחשוב על שינוי בטבע

‫כך שלחלום זה דבר בלתי אפשרי על פי הטבע

‫ואילו בני אברהם, יצחק ‫ויעקב, העברים הם יודעים לחלום

‫הם רוצים לשנות את העולם מכפי שהוא

‫ולכן הם גם נביאים

‫יש... אפשר לומר, זה מין תכונה כזאת

‫לא להסכים עם הנתונים

‫מי שמסכים עם הנתון לא חולם

‫אבל אם אתה חושב שהמצב ‫של העולם הוא בלתי מספק

‫ואתה רוצה לשנות אותו, אתה מן החולמים

‫ולכן בלתי אפשרי, באופן ‫מוחלט כמעט, שפראו יחלום

‫דבר בלתי אפשרי

‫מה?

‫כן, תיקון עולם, מלכות שדהי, זה חלום

‫תראה, יש סיפור חסידי כזה

‫על איזה אדמור שפוגש את אחד החסידים

‫ואומר לו, תגיד, ממה אתה חי?

‫אומר לו, כבוד הרב, אני חי מזה שאני אופה

‫אופה לחם

‫אומר לו הרב, לא שאלתי אותך ממה אתה מתפרנס

‫שאלתי אותך ממה אתה חי

‫אומר לו החסיד, אם כן, אתה ‫שואל אותי על מה אני חולם

‫כי מה שאני חולם עליו זה מה שמחיה אותי

‫אז תדע לך הרב, אני חולם שאני אופה לחם

‫אבל כאן יש לזה משמעות אחרת, זה כבר אידאל

‫הוא רוצה לתת מזון לעולם כולו

‫עכשיו, יש התאמה בין ‫החלומות שלו לבין המציאות שלו

‫במציאות שלו הוא באמת אופה ‫לחם והוא מחלק לעולם כולו

‫אז למה הוא מקבל כסף על זה? ‫כדי שהוא יוכל להפות אותו את לחם

‫אבל האפייה איננה הפרנסה, ‫כי היא ממה שמחיה אותו

‫ברור? בבקשה

‫אתה מתכוון שיש, שלא יש ‫רשת מן החלום לבין המציאות?

‫כשהחלום הוא כבר במציאות, אז זה כבר שורוק

‫והשורוק הופך גם לקובוץ

‫כן, אני צריך לדבר, יש גמרה במסכת חולין

‫שיש אוף שקוראים לו בתורה נקרא רחם

‫אחד מהאופות התמיים

‫ברשימת האופות שאסורים ‫באכילה יש אוף שקוראים לו רחם

‫רחם מלשון? רחמים

‫והגמרה אומרת, רחם זה אותו ‫אוף שקוראים לו גם שרקרק

‫ולמה קוראים לו שרקרק? כי הוא שורק

‫אומרת הגמרה, הוא שורק רק כשהוא על העץ

‫אבל לא כשהוא יורד על הארץ, ‫כלומר כשהשרקרק יורד על האדמה

‫הוא לא שורק

‫אבל אם יבוא יום שאתה ‫תראה שהשרקרק יורד על הארץ

‫וגם שורק

‫אז יבוא המשיח

‫שנאמר, אשרקה להם והקבצם

‫לא יודע איך עושים את זה

‫אבל אם הוא יורד על הארץ ושורק

‫יבוא מלכה משיחה

‫אגב מכאן שהמשיח זה קיבוץ גלויות

‫כלומר זה מצב שבו מה שחולם, הרחם

‫הולך והנהיה שורוק

‫ואז כולם מתקבצים, קיבוץ

‫בסדר? כן בבקשה

‫זה נראה שהחלור הוא מלמעלה

‫ואין התערבות של האדם

‫לא הבנתי את השאלה

‫לא הבנתי את השאלה, תסבירי

‫כאילו, לאדם אין שליטה על החלומות שלו

‫אין לאדם שליטה על החלומות?

‫במידה מסוימת לא

‫יש מידה של שליטה ומידה של אי שליטה

‫נכון

‫והיהי מקץ שנתיים ימים

‫ופרעור חולם

‫דבר ממש לא מובן

‫איך יכול להיות שפרעור יחלום?

‫כן בבקשה

‫כל אדם חכם יכול לראות עולמות אחרים

‫לא נכון מה שאמרת

‫כל אדם חכם יכול לראות עולמות אחרים

‫לא, האדם החכם יכול לנתח את העולם

‫ולדעת מה יצא מן העולם

‫אבל לא העולם אחר

‫כלומר, ההנחה שאפשר עולם אחר

‫זה ההנחה שהיא מחוץ החוכמה

‫האמת היא שאתה חושב שזה לא נכון

‫כל המדע הבדיוני, כל הספרות הבדיונית

‫המדע הבדיוני הוא בעצם רק ‫העתקה של מה שקורה במציאות

‫כל ספר המדע הבדיוני זה בעצם ניסיון

‫לגמד את ההכרה הדתית

‫במונחים פסידו מדעיים

‫אפשר לראות את זה

‫והריפוטר בכלל זה

‫איזה קלאסים?

‫אזימוב

‫זה ספר יהודי, זה לא מדע בדיוני

‫גם סירנות ברז'רק ועוד כמה

‫אפשר לעשות רשימה עכשיו

‫של כל הסופרים שעוסקים במדע הבדיוני

‫וזה יהיה מאוד מעניין

‫אבל אז, כבו טענה, מדוע ‫אני מקבל מזכורת על זה

‫כן, בבקשה

‫זה קצת עובר את הנושא של השיעור

‫אם זה עובר את הנושא של ‫השיעור אתה לא תקבל תשובה

‫הרב הזכיר שכיבוץ הגלויות זה המשיח

‫גם חצי כיבוץ הגלויות

‫לא הבנתי מה?

‫כאילו גם כשכיבוץ הגלויות לא מושלם

‫הוא לא מושלם

‫זאת שאלה, זאת עובדה, מה זה?

‫במצב שלנו כיום למשל

‫כיבוץ הגלויות לא מושלם

‫אז מה השאלה?

‫אז אם זה נחשב גם במודעת הרב

‫אתה שואל האם אנחנו עברנו ‫את השאלה של כיבוץ גלויות או לא

‫זאת השאלה, כן או לא?

‫לא, כי הרב אמר שכיבוץ גלויות זה ביעת המשיח

‫מה השאלה שלך?

‫אז האם המצב שלנו כיום הוא אחרי ביעת המשיח?

‫אתה שואל אם המצב שלנו ‫היום הוא אחרי ביעת המשיח

‫או שצריך לחכות שכל הגלויות יבואו

‫זאת השאלה?

‫תשובה, זה מחוץ לנושא השיעור ‫ולכן לא יזכה להתייחס אותי

‫טוב

‫פשוט רציתי לדעת קודם כל מההשאלה

‫בבקשה

‫כל העבודה של החיים

‫כאן, כנראה זה

‫כל שעה טבעיים, כל שעה גלויים

‫סליחה, עבודה גלויים זה לא על טבעי

‫לא על גלויים אבל הכל נקשור כאלה טבעיים

‫לא, איפה את רואה את זה?

‫כן, מאז יציאת מצרים

‫מאז יציאת מצרים

‫כן

‫עכשיו בואו ננסה להבין קצת מה קורה כאן

‫פרעה חולם הוא דבר מאוד לא מובן

‫ונצטרך להבין איך זה שהפרעה הזו חלה

‫ואיך זה שחלה

‫ואיך זה שחלה

‫ונצטרך להבין איך זה שהפרעה הזו חלה

‫לא מספיק לי ששר המשכים

‫נמצא אצלו בחצר, זה לא מספיק לי

‫נצטרך להבין מה קרה פה, ‫זה משבר עצום בממלכת מצרים

‫שפרעה חולם

‫והנה עומד

‫על היעור

‫הביטוי על בתנ״ך יש לו גם משמעות של על יד

‫והנה שלושה אנשים ניצבים עליו, סירפים עומדים

‫ממעל לו, כלומר על זה יכול להיות ליד

‫ולכן הפשט הוא

‫שהוא עומד על שפת היעור

‫אבל אנחנו רואים שאחר כך ‫בדיבורים המפורשים של פרוק

‫כשהוא מדבר על החלום שלו ‫הוא אומר הנה אני עומד על שפת

‫אבל בחלום עצמו המילה שפת נעלמה

‫אז סימן שהוא ראה את עצמו

‫בחלום, ממש, על היעור

‫והרי היעור

‫זה האל במצרים

‫אז זה אומר שבתת מודה שלו הוא רואה את עצמו

‫עליון מאלוהיו, הוא למעלה מזה

‫אבל הוא לא יכול לדבר על ‫זה עם החרטונים, יש לו קושי

‫כי זה כבר מהפכה נדביניה ‫מסוימת שהוא יראה את עצמו

‫מעל האל שלו

‫אפשר לנסות להבין קצת ‫יותר מה זה האלים במצרים

‫האלים זה כוחות הטבע

‫אבל לא סתם כוחות הטבע

‫זה כוחות הטבע שזוכים ליחס דתי

‫כלומר זה לא רק שיש ייעור שמחייה את מצרים

‫היעור של מצרים הוא חלק מן הסדר המוחלט

‫זו המשמעות שזה אל

‫ובכלל כל כוחות הטבע נעשו לאלים במצרים

‫ולכן אפשר לומר שהאלים היו עבדים של הטבע

‫נהייתי ככה, הטבע הוא דבר בלתי משתנה

‫ולכן אפשר לומר שיש פה העללה של הבלתי משתנה

‫העללה של הבלתי משתנה זה יוצר תמונת עולם

‫קפואה, בלתי ניתנת ושינוי

‫לכן במובן הזה מצרים הייתה ממש בית עבדים

‫כולם היו עבדים במצרים

‫העבדים היו עבדים

‫ואדוניהם של העבדים אף הם היו עבדים לפרעו

‫ופרעו אף הוא היה עבד לאלים

‫והאלים אף הם עבדים לטבע

‫יוצא לפי זה שמצרים היבט עבדים מבחינה מנטלית

‫מובן כזה שזה עולם שאיננו יכול לעבור שינוי

‫היה גוי אחד בשם אפלטון ביקר במצרים

‫ואחרי שהוא ביקר במצרים הוא הגיע למסקנה

‫שאפשר להמציא משטר מדיני קבוע בלתי משתנה

‫כי הוא ראה ציביליזציה שלא ‫השתנתה במשך תקופה ארוכה מאוד

‫ואיזה תקופה תמורה שפרח עולם?

‫לכן זה בלתי מובן שפרח עולם

‫איך הוא יכול בכלל לחלום?

‫ואם פרח עולם אזור את עצמו מעל האלים

‫מה קרה לו לפרעו הזה? מה השתגע?

‫מה אתה אומר?

‫מה ההבדל היחסי בין אל למערכת טבעי?

‫חוק טבעי ואל זה לא אותו דבר

‫מה יחש?

‫האל זה מי שזוכה ליחס דתי

‫למשל יש כאלה שכתבו שאסור להסתכל הרבה בירח

‫נכון?

‫אז יש כאלה אם כן שנזהרים ‫בברכת הלבנה או קידוש לבנה

‫לא להסתכל הרבה על הירח

‫נשארת השאלה

‫מה עם אסטרונום?

‫לפי זה אסור להיות אסטרונום שחוקר את הירח?

‫כן או לא? מה אתה אומר?

‫מן הסתם שמותר להיות אסטרונום שחוקר את הירח

‫כי כשאסטרונום חוקר את ‫הירח יש לו מבט מדעי על הירח

‫וזה לא מה שנעשר

‫מה שנעשר זה היחס הדתי

‫שאדם מתמלא יחס נפשי אל הירח

‫ואז הוא יכול להגיע לאלילות

‫כמו בספר האלילי המפורסם

‫סמלת השבת של חנאלי

‫שזה ספר שאני לא מבין איך ‫בכלל הוא מסתובב בבתים יהודיים

‫כעל החומר דתיים

‫זה ספר אלילי לחלוטין

‫שבו הירח מקיים דיאלוג עם הילדה המסכנה

‫ומנקה אותה מכתמיה

‫תחשבו על מה מדובר

‫זה חינוך לעבודה זרה

‫כן, צריך לסרוף את זה

‫אולי הנושא המקזי בספר הוא השבת

‫ואז זה סיסיאנוס

‫למה אמרת כאילו?

‫שכנעת אותי

‫לא, אני לא שוכנעתי

‫שכנעת אותי, שכנעת אותי

‫למה אמרת שזה ספר דגש על הילדה?

‫אני לא מתווכח איתך

‫אני קיבלתי את דעתך, כן

‫אתה שוכנעת את הפשע העברית

‫שאתם הזכירו את יכולת לחלום

‫זה ארבע פעמים לדברים ומורים יכולים לחלום?

‫בוודאי

‫הם לומדים מאיתנו לחלום

‫כן, אבל צריך להבין מה קרה פה

‫הפרעה הזו הוא פרעה מיוחד

‫הייתי אומר ככה

‫זה פרעה שהוא בדרך להיות עברי

‫ואם הפרעה הזו הוא בדרך להיות עברית

‫זה בוון שזאת הזדמנות ‫מיוחדת בהיסטוריה של מצרים

‫שהעברי ישתלט על מצרים

‫הוא הפתח

‫מה צריך לעשות כדי להיות עברי? צריך לחלום

‫כן, בבקשה

‫מה קרה?

‫במדע מסוימת

‫טוב, עכשיו

‫והנה מיני אור

‫עולות שבע פרעות

‫בכלל, המספר שבע הוא לא מספר מצרי

‫המספר הקלאסי במצרים זה חמש

‫זה המספר שהמצרים היו מקובעים כלפיו

‫חמש חליפות סמלות למשל

‫אבל הוא מסמל עולם סגור

‫שלא מוליד

‫זה ארבעה כיוונים ואמצע

‫אין לי אפשרות שתוספת

‫אבל פה זה מספר עברי

‫המספר שבע הוא מספר שמי

‫אצל העמים בין נשם

‫המספר שבע הוא משמעותי

‫עולות שבע פרעות

‫יפות מראה ובריאות בשר

‫ותירען ארבע אחות

‫והנה שבע פרעות אחרות

‫עולות אחריהן מן היעור

‫ראות מראה ודקות בשר

‫ותעמודנה אצל הפרעות על שפת היעור

‫ותאכלנה הפרעות ראות המראה

‫ודקות הבשר את שבע הפרעות

‫יפות המראה והבריאות והיקץ פרעות

‫האם זה ייתכן שימצאו באחת הפירמידות

‫עצמות של שבע פרעות שמינות

‫ושל שבע פרעות רזות?

‫זה חלום

‫זה כמו אלה שאומרים שמצאו את השליבות

‫של הסולם של יעקב ובית אל

‫אבל גם זה היה חלום

‫והיישב היה חלום שני

‫והנה שבע שיבולים עולים ‫בכנא אחד בריאות וטובות

‫והנה שבע שיבולים דקות ושלבות קדים

‫סומכות אחריהן וטבלנה השיבולים הדקות

‫את שבע שמונים הבריאות והמלאות

‫והיקץ פרעות והנה חלום

‫והאיבא בוקר ותיפיים רוחו

‫והשלח והיקע את כל חרטובים מצרים

‫ואת כל חכמיה והספר פרעות להם את חלומו

‫ואין פותר אותם בפרעות

‫עכשיו, ניחורה, החלום הזה אין יותר פשוט ממנו

‫כל ילד יודע שאם רואים ‫בהתחלה שמן ואחר כך רזה

‫זה אומר שבהתחלה יש מה לאכול

‫ואחרי זה אין מה לאכול

‫נכון?

‫כלומר, יש שמן, יש רזה

‫יש מה לאכול, אין מה לאכול

‫זה פשוט, לא?

‫פרעו חולם, שמן רזה

‫הוא מזמין את כל חרטובים מצרים

‫ואת כל חכמיה ומדיים, תגידו

‫מישהו יודע אולי מה פירוש שחכם ורזה אחר כך?

‫כל חרטובים מצרים אומרים

‫אדוני המלך, מה זה יכול להיות?

‫שמן ואחר כך רזה, באמת?

‫וואו, תשמע, אני לא יודע ‫מה זה שמן ואחר כך רזה

‫ואז אחד אומר

‫יש לי חבר לטא, הוא יכול אולי לעזור לך

‫יאללה, תביא תביא

‫אומר לו, תגיד

‫אתה יודע מה זה שמן ואחר כך רזה?

‫אדוני המלך, שמן ורזה זה ‫אומר שבהתחלה יש מה לאכול

‫ואחרי זה אין מה לאכול

‫אחרי הודיעה אך האלוהים את כל זאת

‫אין חכם ונבון כמוך

‫אתה רוצה להיות ראש ממשלה?

‫אתה מבין? ‫הילדותיות העצומה של הסיפור, בלתי נסבלת

‫אגב, אולי הפרעה הזה היה ילד

‫כתוב, יוסף אומר ואי סימני לאב לפרעה

‫ולאדון לכל ביתו

‫ילד מסכן עומד בראש הממלכה, ‫אף אחד לא יכול לעזור לו

‫מישהו בן שלושים

‫תפס עליו חסות

‫ואי סימני לאב לפרעה

‫ילד מסכן

‫היה כזה, היה מלך בן שמונה, תותנך עמון

‫שהוא עמד בראש הממלכה ממצרים

‫זה היה, לא, לא תותנך עמון, זה האבא שלו

‫עמנופיס, עמן חוטף, מה שנקרא

‫ששינה את שמו לאכנתון

‫למה הוא שינה את שמו לאכנתון?

‫זה אחד הדברים הטמוהים ‫ביותר בהיסטוריה המצרית

‫ויש לנו קשיים בקרונולוגיה, כך ‫שבחלט אפשר שזה היה מדובר בילד הזה

‫שהחליט לבטל את כל האלים במצרים

‫והוא השאיר רק אחד

‫קראו לו אטון

‫הדמיון של זה לשם אדוני, לא יודע

‫אבל כל פעמים הוא השאיר רק אל אחד

‫שהוא זיהה אותו עם הגיסקוס של השמש

‫והוא הפך את מצרים למונותאיסטית

‫לאחר מכן, הוא גברו הקוהלים

‫ושוב העמידו מלך תותנך עמון

‫שיחזיר את הפולחן הקודם

‫אבל לך תדע, מדוע יש ‫פתאום איזה מלך צעיר במצרים

‫שמחליט פתאום להיות מונותאיסט?

‫אולי יש מישהו שלחש לו משהו

‫אבל צריך להבין פה משהו

‫באמת זה נשמע ילדותי

‫האם הוא מתוארך לזמן שדוסף?

‫אני הערתי רק קצרה לפני חיים

‫שהקרונולוגיה המצרית היא אחת ‫הקרונולוגיות החסרות הוודאיות

‫הוודאות הגדולות בעולם

‫הקרונולוגיה המצרית שונתה לפחות שישה פעמים

‫יש באחד השלבים קיצצו אלף ‫ארבע מאות ארבעים ואחת שנה

‫דרך ככה, חתכו, אמרו זה היה מיותר

‫קיצרו

‫פשוט, דברים שלא יומנו

‫יש תקופות של חמש מאות ‫שנה שלא יודעים עליהם כלום

‫אז כך שהקרונולוגיה המצרית ‫היא באמת לא תווה ערף אלה

‫ולכן זה ביחד אפשרי

‫יש כאלה שאומרים לא, בכלל ‫המלך הזה בכלל לא היה מצרי

‫הוא היה שמי, אם הוא היה חיקסוסי

‫אולי, הכל אשארות

‫אין לאף אחד הוכחות לדברים האלה

‫עכשיו מה שאני רוצה להחזור אליו

‫זה להבין מה זה הסיפור הזה של הילד הזה

‫שהופך את כל הממלכה ‫ומעמיד את יוסף בראש הממלכה

‫ההסבר הוא פשוט

‫אי אפשר לשום חכם גדול במצרים

‫לתת את הפתרון שיוסף נתן

‫כי כדי שירעב במצרים

‫צריך להניח שהמערכת הטבעית

‫לא תפעל טוב

‫שהיאור יפסיק להזין את מצרים

‫וזה סותר את האורתודוקסיה ‫החשיבתית של כהני מצרים

‫ולכן המחשבה הזאת שיכול ‫להיות שינוי כלכלי במצרים

‫קוראים לזה בעברית מחשבה הטרודוקסית

‫כלומר היא מחוץ לנורמה

‫ולכן היא מחשבה שלא עולה על הדעת

‫אבל המלך הזה היה בדרך להיות עברי

‫אז הוא היה פתוח לשינוי ‫רק הוא לא הבין על מה מדובר

‫בא עברי אחד מציט לו את זה

‫ומסביר לו זה אומר שיש שינוי כלכלי במצרים

‫הוא אומר אם ככה אתה תשנה ‫את מצרים ותהיה ראש הממשלה

‫עכשיו זה הרבה יותר מובן

‫כן בבקשה

‫למה שחרטובים התייחסו לפרעות ברצינות?

‫למה שחרטובים התייחסו לפרעות ברצינות?

‫אתה אמרת שהעסק של החלומות ‫הוא עסק חדש שיוסף מביא איתו למצרים

‫וזה עוד חלום שמגיע למה לעשות את זה בלבים?

‫אתה רוצה תשובה על השאלה שלך?

‫למה בכלל שהחרטובים התייחסו לפרעות ברצינות?

‫מסיבה פשוטה

‫פרעות הוא אלוהה

‫הוא עומד בראש הפירמידה ‫בשני המובנים של מצרים

‫תרתי משמע פירמידה

‫כלומר הוא עומד בראש, הוא השפיץ

‫של כל מה שמצרים מייצגת

‫אז מה שקורה לו הוא לא מקרי

‫יש להם יחס רציני אל המציאות

‫אל המלכות

‫הם המלכתיים החברה האלה

‫הם רואים בפרעו את התמצית של מצרים

‫והם לא טועים, זה באמת נכון

‫ולכן הקב' הוא מגלה את רצונו אל פרעו דווקא

‫ומגיע יוסף והוא משנה את כל מצרים

‫לפי זה מובן מדוע במצרים ‫הרעיון של החירות היה בלתי אפשרי

‫מכאן הקמה גדולה היא יציאת מצרים

‫שהיא הייתה יציאה מן המצרים המחשבתיים האלה

‫עד כאן מובן?

‫כן

‫היה אי פרעה בלי יוסף?

‫לא הבנתי את השאלה

‫אם היה בוא מישהו אחר לא יוסף, גם ‫היה יכול לפתור את החלום הזה בלי שוב?

‫אתה שואל האם מישהו אחר שפרעו ‫היה שואל היה יכול לפתור את הבעיה הזאת

‫למה אתה מתנגד לפסוק?

‫הפסוק אומר והקרא את כל ‫חרטומי מצרים ואת כל חכמיה

‫והספר פרעו להם את ‫החלום ואין פותר אותם לפרעו

‫אתה שואל אם מישהו, נניח עברי אחר

‫האם עברי אחר היה בא? יכול להיות

‫זה שוב פתר פרפיל את החלום?

‫יכול להיות

‫פסוק תת וידבר שר המשכים את ‫פרעו למורת חטאי אני מזכיר היום

‫ולכן אמרו חזן שזה היה ראש השנה

‫כי מתי מזכירים את החטאים? בראש השנה

‫כן, מה אתה אומר?

‫בחלום השני בעיקר ספרו והנה חלום ‫הפור ובחלום הראשון בעיקר ספרו

‫בפעם הראשונה בעיקר ספרו הוא בתוך החלום

‫בפעם השניה בעיקר ספרו והנה זה היה חלום

‫כן

‫אתה אומר שהחטאים מזכירים בראש ‫השנה כמו שחזל אמרו, נכון? נכון אתה צודק

‫כמו שחזל אמרו אתה צודק שאת ‫החטאים מזכירים בראש השנה, יפה

‫כן, פסוק יהוד אתה צודק

‫פרעו קצב על אבדיו

‫מה?

‫מה זה מה?

‫אנחנו לא מזכירים חטאים, הקדוש החוקן מזכירים

‫הרי זה יום הזיכרון אם אתה זוכר את זה

‫כי זוכר כל הנשכחות, אתה וכו' נכון?

‫אז כמו שאני זוכר זאת תפילה ‫שאומרים אותה בראש השנה

‫כן, טוב

‫לא יודע, הם מכניסים פה ‫מרכיבים שאני לא יודע עליהם כלום

‫פרעו קצב על אבדיו

‫והייתן אותי במשמר בצר ‫התבחים, אותי בצר העופים

‫ואני חלמה חלום בלילה אחת, ‫והוא השקיף אותי חלום חלומו

‫והוא שאל אותנו נער עברי, האבד לצר התבחים

‫והוא מספר לו ויפתור לנו את חלומותינו

‫והוא השקיף חלום הוא פטר והייתה כאשר פטר לנו

‫כן היה, אותי יושב על כניב ואותו תלב

‫וההשלך פרעו והייקה את יוסף וירצו מן הבו

‫והגלח והחלף סמלותיו והיוו אל פרעו

‫והיום פרעו אל יוסף, חלום חלמתי ווותרנו אותו

‫ואני שמעתי עליך למור תשמע חלום ‫נפטר אותו והיה יוסף את פרעו למור בלעדי

‫אלוהים יענה את שלום פרעו והידבר ‫פרעו על יוסף וחלומי נני עומד על שפת היר

‫יוסף שמע את המילה שפת, הוא הבין שפרעו משקר

‫נכון? אז מה הוא אמר לפרעו? ‫שפת? לא ידעתי יש מה

‫וזה היה הרעיה שיוסף אומר את האמת, ‫כי מי אמר שיוסף, יוסף מציע פתרון

‫מנעין שהפתרון שלו הוא אמיתי, ‫אולי הפתרון שלו הוא סתם מזיבלוף

‫אבל כשגילה יוסף לפרעו שהוא ‫משקר באופן שבו הוא מספר את החלום

‫ידע פרעו שהוא אומר את האמת וזה מה שכתוב

‫העדות ביוסף שמו, אחרי את ‫העדות על יוסף בצאתו על ארץ מצרים

‫כשהוא אמר שפת? לא ידעתי יש מה

‫ואז פרעו השתכנע שיוסף אומר את האמת

‫למה פרעו משקר?

‫מדוע פרעו משקר? בצביע פשוטה הוא ‫לא יכול להגיד לפני כולם שהוא מעל הייעור

‫נכון? זה מה שהסברנו נכון?

‫מה? כי ליוסף יש רוח הקודש

‫או יש לו אינטואיציה מעמיקה, ‫הוא רואה משהו בשפת הגוף של פרעו

‫כשאומר שפת משהו שמשקר שם

‫כן? אבל למה הוסיפים להילה שם של יוסף?

‫פה הוסיפו להילה שם של יוסף?

‫לא יודע

‫ואילה מני אור, עולות שבע ‫פרעות, בריאות בשר ויפות תואר

‫אני לא יודע שום דבר שלא ‫מקדם אותנו בהבנת הטקסט

‫מה?

‫הוא היה בן 28 למה נער?

‫או 30? אז מה הבעיה?

‫נער זה משרת

‫ויושוע בנון נער לא ימוש מתוך האוהל

‫אז שם תשמב לב יושוע היה בן 56

‫ואילה מני אור, עולות שבע ‫פרעות, בריאות בשר ויפות תואר

‫ותראה נער באחור

‫ואילה שבע פרעות אחרות עולות ‫אחריהן, דלות וערות תואר, מאות ורקות בשר

‫לא ראיתי אחריהן עם כל העוצמי סיימן לרוע, ‫אבל תראה נער פרעות, הרקות וערות שבע שיבולים

‫את שבע פרעות הראשונים ‫בריאות, תעבור נער קרבנה וכו' וכו'

‫אין צורך שנחזור על כל הדברים

‫פסוק קפה והיום היה יוסף אל פרו, חלום ‫פרו אחד הום, את אשר האלוהים עוסיקי לפרו

‫שבע פרעות הטובות, שבע שנים הנה

‫ושבע השיבולים הטובות, שבע שנים הנה

‫חלום אחד הום

‫שאלה, מי אמר שלו ששבע פרעות זה שבע שנים?

‫אולי זה שבע שבועות? אולי שבעה חודשים?

‫אולי שבעים שנה?

‫אלא שבמצרית המילה שאומרת פרה

‫היא המילה שבהם משתמשים כדי להגיד שנה

‫כיוון שהוא דבר מצרית, הוא אומר ‫שבע פרעות זה שבע שנים, פשוט מאוד

‫מה? אינני יודע מה המילה

‫אבל אני יודע שזה כך

‫ושבע הפרעות, כן

‫אני עוד לא יודע, עוד לא קראתי את זה

‫ושבע הפרעות, הרקות והרעות, ‫תעבור נער שבע שנים הנה

‫ושבע השיבולים והריקות, ‫שיבולים ושיבולים, יהיו שבע שנה רע

‫כי הרי, אם יש שיבולים, זה אומר שהפרות

‫הם שנים, והשיבולים זה המאכל

‫הרי מה אוכלים במצרים? חיטה

‫נכון? אז זה מה שלא יהיה

‫הוא הדבר שאני דיברתי על ברור, אשר ‫אלוהים עושה רעי פרעות, הנה שבע שנים באות

‫סבא גדול בכל ארץ מצרים, ‫וקבעו שבע שנה רעה ואחריהן

‫ונשכח כל הסבא בארץ מצרים, בכלל רעב ‫את הארץ, ולא ייבדע סבא בארץ וכו' וכו'

‫ולמה זה פעמיים, אומר בלמד ‫בית, על ישנות החלום אל ברור

‫ומה אם כי נכון דבר מהימים ‫האלוהים, הוא הער האלוהים לעשות אותו

‫ואתה יראה, ברור, איש נבון וחכם וישיתאו ‫על ארץ מצרים, זה לא ביקשו ממנו להגיד

‫כן, מה? אבל

‫שבע כפול שבע, בסוף מגיעים לחמישים

‫חמישים זה הבינה, אז אם ‫כבר הגענו לשבע כפול שבע

‫אז איש חכם ונבון, הגיע הזמן

‫שישיתאו על ארץ מצרים ויעשה ‫ברור, יפקד פקידים על הארץ

‫וחימש את ארץ מצרים בשבע שנה השבע

‫המספר חמש הוא מספר אהוב עלה מצרים, כידוע

‫והגביצו את כל אוכל השנים הטובות ‫הבאות האלה וסבירו בטח את היפרור

‫ואוכל מהרים ושמה ובארץ ‫ומפקדון ובארץ בשבע שנה הרע

‫אשר תהנה בארץ מצרים ולא תגייד את הארץ ‫ברעה וניטב הדבר בעיני פרור ובעיני כל אבדם

‫עכשיו צריך לשים לב למה שהוא מעניין

‫מה שקורה כאן ליוסף, זה מה שהוא רצה שיקרה

‫הוא רצה בחלומות שלו להיות ‫זה שנותן מזון לעולם כולו

‫הנה אנחנו מעלמים אלומים בתוך השדה

‫בשביל מה אנחנו מעלמים אלומים בתוך השדה?

‫כדי לזון את העולם כולו

‫כלומר יוסף האמין באפשרות ‫לשנות את העולם דרך הכלכלה

‫כלומר היסוד הכלכלי הוא היסוד של כל היסודות

‫ולכן הם מוכרחים לפעול ‫דווקא דרך המשנה הכלכלית

‫יש ליוסף איזושהי תוכנית כלכלית

‫שבתוכה הוא יביא את מצרים בידי תיקון

‫כן בבקשה

‫למה חימש את המצרים?

‫אנחנו רואים שזה מספר מצרים

‫נכון

‫זה צריך לשווה את מצרים

‫כאילו להראות שהעניין...

‫לא, וחימש בגלל שיוסף רוצה ‫להשתלט על התרבות המצרית

‫הוא רוצה להוסיף קדושה בתוך הכלים המצריים

‫זאת אומרת שהתיאוריה של ‫יוסף, ועל זה דיברנו מספר פעמים

‫היא שהייעוד של משפחת אברהם

‫זה להתמזג בתרבויות הסובבות

‫אכן הוא מאמץ את הליבוש המצרי

‫אז אנחנו מכירים את כאילו...

‫כי אחר כך הוא יעשה להם עוד ‫כמה מהפכות שתניינם לשנות אותם

‫הרי אם תסתכל בפסוק

‫נונהי

‫ותרעב כל ארץ מצרים ויצעק העם אל פרול ‫הלכם והיום אל פרול לכל מצרים לכל יוסף

‫אשר יאמר לכם תעשו

‫תסתכל בראשי

‫מה הראשי אומר על פסוק נונהי

‫אשר יאמר לכם תעשו

‫לפי שיוסף אומר להם שימו לו

‫שימו לו

‫כלומר יוסף רוצה להעביר ‫אותם שינוי גופני-רוחני

‫עכשיו אני רוצה פה אולי שנסתכל ‫על עוד פסוק שמאמת מעניין מאוד

‫פסוק נונבה

‫בהקשר הזה

‫והרעב היה על כל פני הארץ

‫כן אתה רואה פסוק נונבה?

‫והרעב היה על כל פני הארץ

‫ויפתח יוסף את כל אשר בהם

‫וישבור למצרים

‫ויחזק הרעב בארץ מצרים

‫הפסוק אומר שני דברים אבסורדים

‫שאחרי שהוא נתן להם את החיטה

‫הם היו רעבים

‫ויחזק הרעב עד רבב

‫ויחזק הסבא

‫ופתאום פותח להם ועכשיו הם רעבים

‫דבר נוסף, אני לא מבין המילה בהם

‫למה היא מכוונת

‫והיפתח יוסף את כל אשר בהם

‫במה?

‫מה?

‫מה?

‫במצבורים, לא כתוב

‫אתה פה הכנסת מילה שמובאת ‫בכמה גרסאות באונקלוס

‫דיית כל עוצרה יעדי וירון

‫אבל זה לא כתוב

‫מה אתה אומר שהוא פתח מה שיש במצרים?

‫ברית מילה

‫לא, ברית מילה הוא עשה לפני כן

‫והיפתח יוסף את כל אשר בהם

‫זאת אומרת הוא פתח את המצרים

‫נכון?

‫מה זה? איך פותחים מצרים תגיד?

‫הוא פתח את ליבם

‫והיפתח יוסף את כל אשר בהם

‫ואז מה התברר להם?

‫שהם רעבים

‫הם לא ידעו את זה

‫הם חשו שרק הקיבה שלהם רעבה

‫אבל אחרי שיוסף השתלט על הכלכלה

‫אז הוא גם השתלט על האידיאולוגיה

‫והיפתח יוסף את כל אשר בהם

‫ואז התברר שהם רעבים

‫מבין?

‫הנה ימים באים לאום השם

‫והשלכתי רעב בארץ

‫והוא רעב ללחם ולא צמא למים

‫כי הם נשמע את דבר השם

‫כלומר אתם רואים שיש פה ‫תוכנית של יוסף מאוד מעניינת

‫המטרה שלו היא

‫להפוך את מצרים

‫לעם סגולה

‫הוא רוצה להפוך את מצרים

‫לעם סגולה

‫וההיגיון הוא לצידו

‫מצרים היא הגדולה שבתרבויות

‫וגם אם נקראת, אחר כך יוסף משתמש בביטוי הזה

‫אמרנו כבר כמה פעמים, ערוות הארץ

‫הערווה

‫זה המקום

‫שממנו באים החיים

‫שמה הכל מתרחש

‫ומשם נולד משהו חדש

‫אז הוא, כאן מתאהש מנרכים שלו

‫אז כאן אני מציע לחזור

‫אל פסוק

‫פסוק נון

‫בוודאי, פה זה השיטה של יוסף

‫הוא מתנגד לשיטה של יהודה

‫יותר מאשר אור לגויים

‫הוא חושב שכל העניין

‫זה לקחת את הגויים ולתת להם נשמה

‫כלומר הרעיון לחזור לארץ ישראל

‫בכלל לא עובר לו בראש

‫תסתכלו ברגע אחד בפסוק נון ואנחנו נראה בדיוק

‫למה לדבר על ספקולציות

‫כשיש לנו פסוקים מפורשים

‫לפי העיקרון שאנחנו חזרנו עליו כמה פעמים

‫שאם רוצים לדעת מהי דעת התורה

‫על מה שהוא צריך

‫לקרוא בתורה, נכון?

‫אז אני מציע שכדי שנדע מה התורה אומרת

‫אנחנו נשתמש בעיקרון המהפכני

‫שהוא להסתכל בפסוקים, פסוק נון

‫וליוסף יולד שני בנים

‫בטרם תבוא שנת הרעב

‫אשר ילדה לו הסנאט

‫בת פוטיפרה, כהן עונה

‫כלומר הוא מתחתן

‫עם האריסטוקרטיה המצרית

‫והעיקרא יוסף

‫את שם הבכור

‫מנשה

‫כי נשני אלוהים

‫את כל עמלי

‫ואת כל בית אבי

‫שכחתי

‫אין אבא

‫אין אחים

‫אין בית אבי

‫אני שכחתי את כל זה

‫מה?

‫עמלי זה הצער

‫הוא שכח את כל צערו

‫שכח את כל המשפחה

‫סוף סוף אני עכשיו

‫נקי מהם

‫ואת שם השני

‫אז זה הזכור הכי גדול במשפחה

‫נשני זה

‫הוא מבסוט מהשכחה

‫איך אפשר להגיד? אני זוכר

‫טוב, זה בעיה יהודית

‫כן? כלומר

‫יהודי יש לו תמיד

‫שאלה, כיצד לשכוח

‫את הזהות היהודית שלו

‫זה משהו אופייני ליהודי

‫ואת שם השני

‫קרא

‫אפרים

‫אפילו התורה עושה דברים כאלה

‫צריך למוחות את זכר המלך

‫ברגע שהיא כתבה את זה, אי אפשר לשכוח

‫היא לא הייתה

‫כותבת כלום, מזמן היה נשכח המלך

‫לכך תדע כמה עמים נשכחו

‫ואת שם השני

‫קרא

‫אפרים

‫כי אפרה נהיה אלוהים בארץ עוני

‫הצלחתי

‫שכחתי את בית אבא ואני מצליח

‫במצרים

‫הוא לא בגלות בכלל

‫מבחינתו

‫הוא בעד

‫הגלות, כלומר מבחינתו זה הבית

‫זה הבייבי שלו

‫עכשיו, מצרים בשביל זה

‫נולדו בית אברהם

‫הוא אומר, האחים שלי לא מבינים שום דבר

‫הם סגורים עכשיו בארץ ישראל בפרטיקולריזם

‫שלהם ואני הקוסמופוליט

‫האמיתי, בי מתקיים ונברחו בך כל מי שרוחו את

‫האדמה ולכן הוא לוקח

‫את מצרים בתור גוף ואת עצמו

‫כנשמה

‫הוא רוצה לתקן את העולם דרך הגלות

‫הוא רוצה לתקן את העולם דרך הגלות

‫יפה, כן

‫אני עוד לא יודע

‫איך אני יכול לדעת אם ‫הוא חשב ככה על סוף חייו

‫אבל אני עוד לא יודע

‫את הפסוקים שמדברים על סוף חייו

‫זה רק מה שכתוב כאן, כן

‫לא, הוא לא מקים את העם שלו

‫הוא כלומר, הזהות העברית פה מסתתרת

‫יש אגב איזה יהודי אחד

‫להבדיל מיליארדי הבדלות בינו לבן יוסף הצדיק

‫אבל קוראים לו אברהם בורג

‫אברהם בורג

‫והוא כתב ספר שבו הוא מסביר

‫שיש שבו ראש הכנסת

‫שבו הוא מסביר שהגיע הזמן שעם ישראל

‫יפרק את המדינה

‫ויחזור לחיות בגלות

‫שזו הצורה הנכונה

‫אמנם, פעם אחרונה שעשינו את זה זהוי שואה

‫אבל הפעם זה יעבוד

‫עליו

‫עליו, כן

‫הוא חולם חלום

‫תגידו, אתם לא חושבים שצריך ‫לעשות משפט ולמכור אותו לישמעאלים?

‫מה אתה אומר?

‫אני רוצה לספר את הדורש

‫הדורש כפו אמר לאברהם שם לאברהם

‫כאילו לצאצאים של אברהם

‫הוא רוחב בצאצאים של אברהם

‫לא במצרים

‫כן, הקדוש ברוך הוא לפי ההכניסה הזאת

‫בחר בזרע אברהם

‫כדי להפרות את מצרים

‫אגב, יש אפילו מישהו שקדם ליוסף שחשב את זה

‫אברהם בעצמו

‫ויילך אברהם

‫ויילך אברהם, הלוך

‫ונסוע הנגבה

‫לאן הוא רצה להגיע?

‫אני שואל אותך, לאן אברהם רצה להגיע

‫כשהוא היה הולך ונסע

‫הוא רצה להגיע למצרים

‫יש ליוסף, אבל הוא אמינה שזה יעבוד

‫כי

‫אני אגיד לך למה, דיברנו על ‫זה כשלמדנו על יוסף בן 17 שנה

‫אברהם

‫הוא לומד

‫יוסף

‫מה הוא ידע מהגלות?

‫זה הנוף הילדות שלו

‫אז יש רומנטיקה של געגועים

‫לגלות

‫האחים שלו, שהם יותר גדולים ממנו

‫הם זוכרים ששם היה ניסיון של שואה

‫ולכן אין להם שום חשק לחזור לשם

‫אבל בטבע הנפש של יוסף

‫נותר עדיין האידאל

‫האברהמי המקורי

‫שאומר, אולי זה לא עבד

‫במאה ועד זה יעבוד הפעם

‫מה?

‫מה?

‫זה לא סברה אישית

‫זה לא סברה אישית

‫זה סברה של אברהם, של יצחק ושל יעקב

‫שהם גם ניסו

‫אברהם ניסה בחרן

‫או בורכזים

‫יצחק אצל אבי מלך

‫וזה לבן

‫פשוט, יאללה בא

‫יש מסורת במשפחה לנסות

‫האחים אומרים לו, יש מסורת שזה נכשל

‫אז אחרי שלוש פעמים

‫אבי חזקה

‫זה הוויכוח

‫היה יהודי אחד, קראו לו הרב שמשון רפאיליר

‫שהוא הלך בכיוון כזה, דיברנו על זה

‫הוא חשב שהתפקיד של עם ישראל

‫זה להתמזג עם התרבות הגרמנית

‫להביא לשם קדושה

‫ואז הגרמנים יגידו לנו תודה

‫עד שקם

‫מלך חדש של גרמניה

‫אשר לא ידע את הראש אריץ

‫כן

‫טוב

‫כן

‫איך יוסף יכול להספיע

‫בפרק של תמיכה

‫עם משפחה של ישראל

‫עד רבה, הוא מקבל

‫את המסר של התורה

‫של בית אביב, אבל הוא לא רוצה

‫את האחווה

‫עם האחים שלו שמבחינתו

‫הם פגדו במסר של בית אביב

‫אבל כל בית אביב

‫זה גם אביב, נכון גם אביב, הוא אומר

‫הם שכנו את אבא

‫כיוון שאת השאלה למה יוסף לא מתקשר רגע

‫אחד לאבא, לאבא שלו, הוא אומר

‫אבא אגב אני מלך במצרים

‫כן

‫כי אולי הוא חושב

‫שגם האבא בתוך העסק

‫אז הוא הולך להקים

‫נכון, נכון, נכון

‫רגע אם הוא חושב שהאבא בתוך העסק

‫זה מה שזה יגיד לו

‫הוא לא רוצה קשר עם מי שמנסה למכור אותו

‫אנחנו נראה בהמשך

‫את המשמעות של הדברים האלה

‫כי בפרק מבט פסוק א'

‫כתוב, היה יעקב

‫כי יש שבר במצרים

‫הוא ראה שבמצרים

‫שוברים משהו

‫יש משהו שמתפתח

‫אז זה מעניין את יעקב, אנחנו נראה

‫את הדברים האלה בפעם הבאה, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234874105″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 61
"ויוסף הורד מצרימה"
"ותכלינה שבע שני השבע אשר היה בארץ מצרים"
פרק מ’ פסוק יד’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234874105″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“כי אם זכרתני אתך … והזכרתני אל פרעה”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן