פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויגש > “ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו”

“ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים בספר הקדוש בראשית
‫ואנחנו בפרק

‫ממבב

‫פסוק א'

‫האמת היא הגענו לפסוק ח' כבר נכון

‫נכון אז זה פסוק ח'

‫פרק ממבב

‫פסוק ח'

‫ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרים

‫יעקב ובניו

‫בחור יעקב ראובן

‫יש פה משהו לא מובן

‫בני ישראל הבאים מצרים מה? מי הראשון?

‫יעקב

‫חשבתי שאיך אפשר להגיד ‫על יעקב שהוא מבני ישראל

‫הלא יעקב הוא בעצמו ישראל

‫בני ישראל זה הבנים של ‫ישראל וישראל זה כינוי של יעקב

‫איך אדם יכול להיות הבן של עצמו?

‫מובן את השאלה?

‫השאלה ברורה

‫התשובה היא שיעקב הוא אכן מבני ישראל

‫ואז מגלה לנו דבר שלא ידענו

‫והוא שאביב של יעקב ששמו ‫היה יצחק הוא גם ישראל

‫כלומר גם יצחק נקרא בשם ישראל

‫על אברהם לא נאמע אבל על יצחק כן נאמע

‫ומה המשמעות של העובדה שיצחק מכונה בשם ישראל

‫יצחק, הרי מה ההבדל בין יעקב לבין ישראל

‫יעקב זה השם שלנו ביותנו בגלות או בשפלות

‫ואילו ישראל זה השם שלנו כשאנחנו בגדלות

‫בארץ ישראל בעצמאות נכון?

‫אז אם כך יוצא שמי שמעולם לא יצא מארץ ישראל

‫מעלתו היא המעלה העליונה יותר

‫הלוא יצחק הוא צריך לקרא בשם ישראל

‫לכן יעקב עפו מבני ישראל ‫על שם אביב יצחק ששמו ישראל

‫עד כאן מובן?

‫הבאים מצרים

‫עכשיו אני לא הייתי כותב כך

‫אני הייתי כותב ואלה בני יעקב

‫מה כתוב כאן ואלה?

‫מה כתוב?

‫הלו שואלים לדבר איתך

‫כתוב אלה ישראל? לא

‫אלה שמות נכון?

‫אז מה ההבדל בין מה שאני ‫אמרתי שהייתי כותב למה שכתוב?

‫איזו מילה?

‫יעקב?

‫אל תעזרו לו

‫אני אמרתי שאני הייתי כותב ואלה בני יעקב

‫ואילו כאן כתוב לא ואלה בני ‫יעקב אלא אלה שמות בני ישראל

‫אז אם כן מה המילה השמות?

‫יפה, אתה רואה?

‫בסוף מתרכזים, בסוף מגיעים

‫אז אם כך, כתוב כאן ואלה שמות בני ישראל

‫אני הייתי כותב ואלה בני ‫ישראל או אלה בני יעקב

‫מה זה בשמות בני ישראל?

‫וכאילו ידענו כשאנחנו רואים ‫בהמשך ראובן, שמעון והבנים שלהם

‫אין אנחנו יודעים שאלה שמות

‫אותה שאלה אגב צריכה להישאר ‫בפסוק הראשון של ספר שמות

‫שאף הוא מתחיל בביטוי ואלה ‫שמות בני ישראל הבאים מצרימה

‫ושוב הראשם העולה הוא ‫שמי שיורד מצרימה זה השמות

‫מי בא עם מצרימה?

‫השמות של בני ישראל הם היורדים מצרימה

‫כי השמות של בני ישראל הם השמות האלוהיים

‫הצד הנשמתי שנשאו בהם

‫שוב אנחנו צריכים לחזור להגדרה ‫המקובלת אצלנו של המילה שם

‫מה פירוש המילה שם?

‫מטרה, נכון? מטרה

‫אז אם כן יש שבעים שמות, ‫זה זמן שיש שבעים מטרות

‫והשבעים מטרות האלה יורדות למצרים

‫כדי בסופו של דבר לצאת ממצרים

‫ברוך אתה גדולה, אין לך ארום שהכל נבוא

‫נשים לב דבר מאוד מעניין והוא

‫זה קצת קשור לפרשת שמות אבל זה ‫חריכי כדי להבין את מה שנאמר כאן

‫פרשת שמות אנחנו רואים ‫שבהתחלה בני ישראל יורדים למצרים

‫ויש להם שמות ראובן, שמרון, נביא, יהודה וכו'

‫יש להם הרבה שמות

‫אחר כך אנחנו רואים שהם נקראים ‫בשם קיבוצי ובני ישראל פרו וישרצו

‫והירבו ויעצמו במות מאוד

‫ואחר כך

‫תודה

‫הם כבר מאבדים את שמותיהם, ‫הם מאבדים את שמותיהם לחלוטין

‫עדיין מספרים לנו על שני בני ישראל אחרונים ‫שהשמות שלהם ידועים שפרה ופועה המילדות

‫ומכאן ואלה אין כבר יותר בני ‫ישראל, יש כל הבן הילוד והעם וכו'

‫וזה מגיע עד כדי מצב שבסוף ואיילך איש

‫בפרק ב' של ספר שמות נכון?

‫בפרק ב' של ספר שמות, ‫פסוק א' ואיילך איש מבית לוי

‫וכבר לא אומרים את השם שלו

‫ויקח את בת לוי, לא אומרים את השם שלה

‫ותהר האישה, גם לא אומרים ‫את השם שלה, וטלת בן

‫ותראה אותו כי טוב הוא

‫ותצפנה הוא שלושה ערכים ‫ולוח לעודת ספינו, אז ייקח בסוף

‫ותתצב אחותו מרחוק ותראה את בת פרו

‫כלומר, כל האווירה, ותקרא להם הילד

‫כל האווירה היא של היעדר שמות

‫כלומר, מצרים מוחקת את הייעוד

‫כלומר, השמות יורדים והם נמחקים

‫ייעוד, לפי מה שהסברנו, הרי ‫השמות זה הייעוד, זה המטרה

‫ואם כן, שמצרים היא מקום של סכנה לשמות

‫מה?

‫האם שם זה זהות? לא, ממש לא

‫כי זה מה שרגילים לומר, אתה צודק, ‫רגילים לומר השם שלי זה הזהות שלי

‫אבל, אם אני אומר הזהות, זה זהות ‫ללא כיוון, אני לא יודע לאן זה הולך

‫אם אני, למשל, יש לי שם, ‫השאלה אם אני מתאים לשם שלי

‫יכול להיות מצב שהאדם לא מתאים לשם שלו

‫ולכן, אפשר לומר שהשם שלו מהווה עבורו אתגר

‫אם זה המהווה אתגר, זאת מטרה, כיוון

‫כן, בבקשה, אדוני

‫יש, נכון, יש בזה משהו, נכון

‫שהשם זה באמת השם של הנשמה

‫עד שבסוף יוצאים משם

‫בסוף חוזרים, בעיקרי בשמות, ‫כשהקב' הוא מגלה למשה את השם שלו

‫יש לי שם, ואני רוצה שתלך ‫תאמר אותו לבני ישראל

‫ואז בני ישראל שוב יוצאים עם השמות

‫אז כאן אנחנו בתהליך ‫הראשוני, שהשמות יורדים למצרים

‫מה מספר השמות?

‫אגב, חוץ מהשמות ירדו גם ‫אנשים, שנסעו את השמות האלה

‫זה ברור, אבל ירדו השמות

‫כמה שמות יש? 70

‫70 שמות יורדים למצרים

‫ואת השאלה, למה 70 שמות?

‫תגידו לי, כי זה המספר שהיה

‫זה פשוט לא נכון, המספר ‫היה הרבה יותר גבוה מזה

‫כן, אנשים החשובים, אז אני ‫שואל לך, למה יש 70 חשובים?

‫כנגד 70 אומות העולם, ‫נכון, הנה היא אמרה נכון

‫זאת אומרת שהירידה של ישראל ‫למצרים יש לה תפקיד של תיקון העולם

‫ולכן צריך ש70 שמות ירדו למצרים

‫כדי ללקט את הניצוצות מ-70 אומות העולם

‫זה לא פשוט, הדברים האלה

‫מי אמר ש-70 נפש של בני ‫ישראל זה כנגד 70 אומות העולם?

‫האם יש לזה מקור?

‫הרב קוק, הבסוק, איזה בסוק?

‫שכחת, אבל אתה זוכר שיש בסוק, זה נכון?

‫מה? בעזינו, נכון, בענחל העליון גויים

‫בהפרידו בני אדם

‫יצב גבולות עמים למספר בני ישראל

‫כי חלק השם עמו יעקב חייבה נחלתו

‫כלומר, כיוון שיש 70 אומות, ‫לכן כנגד זה יש 70 בני ישראל

‫יצב גבולות עמים למספר בני ישראל

‫כי חלק השם עמו

‫כלומר, אתם רואים שהדרשה הזאת היא לא מדרש

‫היא מדרש שמשה רבן הוא ‫כתב אותו, כן, מה אתה אומר?

‫יש 70 סנדרים בעם ישראל שכל אחד מהם מקביל

‫נכון, נכון, לכן יש 70 סנדרים

‫ויש 70 סוגים של יהודים

‫הרב אשכנזי היה רגיל לומר שמדינת ישראל ‫היא המדינה היחידה בעולם שבה אין יהודים

‫יש יהודים בכל מדינה, פה בארץ יש ‫אמריקאים, צרפתים, רוסים, אתיופים, אמריקאים

‫כל מיני כאלה, נכון? יש אפילו בלגים

‫עכשיו זאת אומרת שיש 70 גויים בארץ ישראל

‫והם מהווים את הפרצוף המקורי ‫של האנושיות המקורית, אדם הראשון

‫כן, מה אתה רוצה?

‫אשר בחר בנו מכל העמים

‫זאת אומרת שהוא לקח מכל ‫עם קצת ועשה מזה עם ישראל

‫נכון, בבקשה

‫מה זה ללקט ניצוצות?

‫מה זה ללקט ניצוצות? ‫זה מה שהסברנו בפרק תדווו

‫אנחנו פה בפרק ממוו

‫על פרק תדווו הסברנו את זה, לא?

‫כן, בבקשה

‫מאיפה אנחנו יודעים שיש 70 מומות?

‫מאיפה אנחנו יודעים את המספר הזה 70?

‫זה למדנו בפרק יהודה א'

‫פשוט בהלם

‫מה אנחנו עושים פה? פרק ממוו כבר

‫בפרק יהודה א' יש רשימה של 70 מומות

‫נכון

‫ובפרק תדוו מוסבר שם מהסוד הגלות

‫שישראל צריכים לרדת לגלות כדי לחבר ‫מחדש את הזהות האנושית שהתפצלה במגדל בבל

‫אז דיקות הניצוצות אפשר לומר זה החיבור מחדש ‫של הערכים הפזורים בכל מיני פינות של העולם

‫כולל הפינות התרבותיות, לאומיות

‫בסדר?

‫טוב

‫עד כדי כך זה חזק הנושא הזה

‫אני חושב שהאורחים, רבנו ‫חיים בן עתר בפירושו לתורה

‫שואל שאלה מדוע אם ישראל ‫ירדו לגלות כדי להבין ניצוצות

‫והניצוצות באות לידי ביטוי בין היתר ‫על ידי גרים שבאים מאותם האומות

‫אז למה אין ברברי אחד שהתגייר?

‫ככה הוא שואל, כן, הוא היה במרוקו

‫שם זה אומה של ברברים, הוא ‫שואל למה הם לא מתגיירים?

‫זו השאלה שהוא שואל

‫יש לו תשובה מעניינת, מי שרוצה, שיסתכל ‫שם בפרשת חיי שרה, שמה הוא דן בזה

‫אבל זה היה כל כך חזק שזה ‫העבריית שלו יסוד לקושייה

‫יעויין גם, משום שהוא מעוניין ‫בספר שם הגדולים מעת מרן החידה

‫הרב חיים יוסף דוד עזולאי, כן, מרן החידה

‫יש לו ספר בשם, שם הגדולים

‫ושם יש פסקאות פסקאות על ‫כל הרבני ועל כל הספרים שלהם

‫אז נדליין בסוף החלק השני שהוא ‫מעריך את הספרים בערך תלמוד

‫מה שהוא כותב על ליקוטה נמצאות צעות ‫זה מאוד מעניין, מאוד מעניין, כדאי לקרוא

‫טוב, אז בואו נמשיך, פסוק ח'

‫ואלה שמות בני ישראל ‫הבאים מצרים, מה יעקב ובניו?

‫בכור יעקב ראובן

‫ובני ראובן

‫מי הראשון?

‫הלו, אתה שם עם הקיפה, מי הראשון בני ראובן?

‫אני רואה שאתה לא מקשיב, ‫לכן אני כל הזמן פונה אליך

‫מי הבכור של ראובן? אנחנו בפסוק ת'

‫חנוך, נו אתה רואה, הם קוראים ושם יודעים

‫חנוך, חנוך זה שם מאוד מעניין, ‫איפה מצאנו את השם הזה כבר?

‫בבירושית אצל מי?

‫בשושלת השלטית

‫אז מי החנוך הראשון? ‫הבן של קין שהיה הבכור הראשון

‫זאת אומרת, הבן של הבכור הראשון הוא חנוך

‫זאת אומרת שראובן הוא שחזור של קין

‫וחנוך הוא ניסיון מחודש להצליח, הבן זה הצליח

‫כלומר האומה הישראלית לוקחת על ‫עצמה להצליח מחדש איפה שהאנושות תכשלה

‫לכן יש לנו בספר בירושית ארבעה חנוכים

‫חנוך בנו של קין, חנוך בן ירד מהשושלת השלטית

‫חנוך בני מדיאן

‫וחנוך הבכור של ראובן, ובני ‫ראובן חנוך ופלוב וחיצון וחרמין

‫עכשיו כדי להביא את הילדים האלה לעולם

‫אי אפשר להביא ילדים ‫לעולם רק מאיש, צריך גם אישה

‫מי הייתה אשתו של ראובן?

‫זו, אז יש שתי דעות בחזת

‫אחת אומרת קנעניות היו, ‫כמו שיהודה נשא קנענית

‫אבל גם ראובן נשא קנענית

‫יש מי שאומר, לא, התאומות נולדו עם השבטים

‫מה המשמעות של הדעה ‫השנייה, תאומות נולדו עם השבטים

‫כמו האדם הראשון, יפה מאוד, ‫הם מודחנים עוד פעם את האנושות

‫זאת אומרת שאדם נולד עם ‫בת זוגו, זה האדם המושלם

‫הוא כבר יודע מי אשתו, זה כמו האדם הראשון

‫חנוך ופלוא וחצרון וחרמי

‫ומי זה פלוא? אולי מישהו יודע?

‫בפרשת פנחס כתוב על פלוא ובני פלוא אליאב

‫כתוב, ובני פלוא אליאב

‫ובני אליאב נימואל ודתן ואבירם

‫הוא דתן ואבירם אשר ‫ייצוא על השם בדת כורח וכו'

‫זאת אומרת שהשורש של ‫המחלוקת כבר נמצא אצל פלוא

‫פלוא משום להפריד, להפליא, ‫להפליא זה להפריד, זה כבר מתחיל שם

‫אבל הוא הבן השני של ראובן, ‫הראשון מוצלח, השני תמיד עושה בעיות

‫הפעם זה דווקא לא הראשון ‫שעושה בעיות אלא השני

‫זה בדיוק ההפך של מה שקרה בין קין והבל

‫שהראשון עושה בעיות והשני בסדר פה זה הפוך

‫טוב, מי זה פלאת? עון בן פלאת?

‫עון בן פלאת, נכון

‫אז מה, איפה פלאת? ‫הוא גם פה, יש שמור שזה פלוא גם כן

‫יש שאומרים שהוא היה ממוצר ‫הונגרי בגלל השם שלו עון בן פלאת

‫אבל זה לא סביר, ובני שמעון

‫ימואל וימין ואוהד ויחין וצוחר

‫ושאול בן הקנענית

‫טוב, אם כולן היו קנעניות אז מה ‫התחדש ששאול הוא בן הקנענית?

‫אז אלעחזן אמרו קנענית זה הכינוי לדינה

‫שדינה אחרי שנהרג שכם בעלה

‫אמרה אני לא יוצאת מפה אלא אם ‫כן מישהו מבטיח לי להתחתן איתי

‫כי אחרי שהיא נענצה והכל וזה

‫אז אומרים ששמעון הוא זה שעשה את זה

‫כן, לפי זה ששמעון הוא מהווה ‫אופציית המחדל לניסוי דינה

‫מה פירוש הדבר?

‫שדינה הייתה צריכה להינסה מחד מאומות העולם

‫זה לא הולך, זה נשאר בתוך האומה אצל מי?

‫אצל מי שבא בשם הקנאות הדתית

‫הקנאות הלאומית יותר נכון, ששמעון

‫ולכן הוא יוצא את דינה

‫ובני לוי

‫מה?

‫מה?

‫זה בדיוק העניין, הוא לא רוצה שתצא החוצה

‫הקנאות הלאומית אומרת טוב

‫אם זה לא הולך עם הגוי הזה

‫אז תשארי בבית

‫נכון? זה מה שהוא אומר

‫ובני לוי גרשון כהת אומררי

‫ובני יהודה עיר ועונן ושלה בפרץ וזרח

‫והיה מאוד עיר ועונן בארץ קנאן

‫והיו בני פרץ חצרון וחמור

‫עכשיו לא הבנתי פה כלום

‫פה הרשימה היא הרשימה של הבאים מצרים נכון?

‫וכי עיר ועונן באו מצרים

‫אז למה בכלל צריך לדבר עליהם?

‫מבינים את השאלה שלי?

‫מה התשובה?

‫מה?

‫מה היבוא?

‫שפרץ וזרח הם עיר ועונן

‫כלומר עיר ועונן באים למצרים איך?

‫דרך פרץ וזרח

‫שאם לא כן לא מובן מה הם עושים

‫פה

‫בני כמה היו חצרון וחמור לגב כשהם ירדו?

‫עיר ועונן

‫מה?

‫עיר ועונן

‫זה הגיל שלהם הם היו בני עיר ועונן

‫אני שאלתי בני כמה הם היו חצרון וחמור

‫כשהם ירדו למצרים ואתה עונה לי עיר ועונן

‫עיר ועונן

‫מה?

‫התשובה היא שהם היו תינוקות

‫הם היו תינוקות

‫אם תעשו חשבון

‫כמה שנים עברו סך הכל

‫מאז כל הסיפור של יהודה ותמר זה לא הרבה

‫מוכרח להיות שחצרון וחמור הם תינוקות

‫טוב ובני שכר

‫מה?

‫דרך מי עברים ירדו?

‫פרץ וזרח

‫נכון?

‫פשוט

‫אז תספרים אותם פעמיים?

‫לפי זה ספרים אותם רק פעמיים אחת

‫כדי שיצא שבעים

‫ובני ישכר

‫תולה ופובה ויהוב ושמרון

‫יאללה צריך לזכור אותם בשביל שיצא שבעים

‫לא

‫ובני זבולון

‫סרד ואלון ויחלאל

‫אלה ונלאה אשר ילדה ליעקב ודן הרם ודינה ביתו

‫כל נפש בנה ובנותיו

‫שלושים ושלוש

‫כן

‫האם יש קשר בין יוב לאיוב?

‫האם יש קשר בין יוב לאיוב?

‫זה מאוד דומה בצליל

‫האם יש קשר יותר עמוק בצליל?

‫האם יש קשר יותר עמוק בצליל?

‫מיניי לי לדעת

‫או שכן

‫או שלא

‫ובנגד

‫ובנגד

‫צפיון

‫אגב תשימו לב שפה כתוב כל נפש בנה ובנותיו

‫אחר כך אתם תראו שכתוב ‫כל נפש ולא כתוב בנותיו

‫כי רק פה מוזכרת בת

‫הלאה דינה

‫ובנגד

‫מה?

‫אה?

‫יוחבד? לא כתוב פה כלום

‫איפה כתוב?

‫מה?

‫כן אז היא בנות לאה

‫בכל מקרה

‫אם נספור את יוחבד

‫אז היא גם כן בתוך הקבוצה הזאת

‫בנפש בנה ובנותיו

‫אבל היא יוצא לך שלושים ושלוש פה

‫כן?

‫למה מזכירים ככה את דינה פעמיים?

‫פעם אחת כסמי הכנענים

‫ופעם אחת את דינה ממש מפורש

‫אתה אומר

‫שאתה לא מבין מדוע בהתחלה ‫מזכירים את הבן של דינה

‫ואחרי זה את דינה

‫זה מה שאתה שואל

‫למה סופרים את הבן של דינה ואחרי זה את דינה?

‫זה מה שאתה שואל

‫מה אתה אומר?

‫כיוון שספרו את הבן שלה לא ‫צריך לספור אותה אתה אומר

‫אז למה לא כולם מובן מפורש דינה

‫בתוך השם של המזכר המפורש

‫כי דינה

‫זה שהתחתנה עם שאול

‫היא התחתנה איתו במדרש

‫אבל יש גם דינה במציאות

‫זה כמו שמספרים

‫הרי כתוב

‫אדיאברם אבינו הייתה בת

‫ובקול שמה

‫כשבשם בירח את אברם בקול

‫אז אומרים

‫אם כך

‫האם יש בת לאברהם

‫אז למה צריך לשלוח את אליעזר

‫את רבקה

‫ליצחק

‫שיצחק התחתן עם בקול

‫נכון?

‫אז אומרים שהוא רצה אישה על פי פשט

‫ולא רק על פי אגד מדרש

‫כן

‫בסדר

‫כן

‫אז אם אמרנו שזה סופרו את דינה

‫אז אמרה כתוב

‫כל נפש בניו הוא ביטור

‫ולא פרקנש פוליטה מדינה

‫אז איך יוצא 33?

‫שיהיה לה מולטה

‫נכון

‫אז זה בלומר דבר מאוד מעניין

‫שבעצם הרי

‫בסך הכל מה

‫כל כך הרבה בנים רק בת אחת

‫זהו

‫יש איזה בעיה גנטית במשפחה

‫אם רק בנים נולדים

‫מה קרה עם הבנות?

‫או יש כאלה שאפילו אמרו

‫שהבנות מתו בכנן

‫עוד

‫תמותת בנות כל כך גדולה

‫זה לא סביר בכלל כל הסיפור הזה

‫נכון

‫לכן מוכרחים לקבל פה

‫עוד עבריה

‫נאציב וולוג'ין

‫שבאמת

‫הם היו הרבה יותר משבעים

‫אבל מנו

‫את הנפשות היסודיות

‫שמהם

‫נבנה בית ישראל

‫כן

‫למשל אנחנו רואים

‫שיעקב אומר ליוסף

‫כשהוא מברך את אפרים ואת מנשה

‫הוא אומר לו

‫ומולדתך אשר הולדת אחריהם

‫לך יהיו על שם אחרי מיכרוב ונחלתם

‫מה שמה?

‫שלא יוסף

‫היו עוד ילדים

‫הם לא נבנו אף פעם

‫כן

‫אלא הם הצטרפו

‫אל השבטים של אפרים ומנשה

‫אז מזה אתה מוכרח לומר

‫שבעצם היו פה מאות

‫אם לא אלפים של בני ישראל

‫שיורדים למצרים

‫רק שהתורה

‫לא רואה לנכון לספר לנו את הכל

‫במיוחד שהם באים עם הכבשים

‫וכל המקנה שלהם וכו'

‫צריך בשביל זה רואה עצון

‫כמה רואים

‫כמה עבדים ושפחות

‫יש המון שבאים

‫כלומר יש קבוצה משמעותית

‫מבחינה אתנית

‫ומבחינה לאומית

‫שהיא יורדת למצרים

‫היא מזוהה

‫אצל המצרים

‫בתור אומה בפני עצמה

‫בסדר

‫כלומר צריך להוציא מהראש שלנו

‫את הסיפור

‫כביכול משפחתי בלבד

‫איזה משפחה

‫סבא, בן, נכד

‫זהו

‫זה הרבה יותר רחב מזה

‫לא הבנתי מה שרב אמר לו

‫לגבי שאול בן הקנענית

‫אני מבין את התנותך הארנטית

‫זה לא בדיחה

‫אבל את העניין לא ידע

‫זאת אומרת

‫זה ששאול הוא בן הקנענית

‫למה לא כתוב בדינה

‫קודם כל כי זה לא ברור

‫מבחינה היסטורית שהוא אכן הבן של דינה

‫זה דינה לפי המדרש

‫זה לא דינה לפי הפשט

‫זה דבר אחד

‫דבר נוסף

‫זה כתוב בפשט

‫שקנענית זאת דינה

‫נכון?

‫אז זה מה שאני אומר

‫כלומר כיוון שאינך יודע

‫האם המדרש מתאר עובדה היסטורית

‫או עובדה עריקית

‫לכן אתה

‫משאיר את זה בן הקנענית

‫אגב, לפי חזאל

‫יש גם דעה אחרת

‫שדינה התחתנה עם יוב

‫אז זאת אומרת ש

‫דינה יש לה כמה מועמדים

‫להיות הבעל שלה

‫יש בעצם ארבעה מועמדים

‫לניסוי דינה

‫שכם

‫יוב

‫שמעון

‫והאסב

‫נכון?

‫אלה הם ארבעת המועמדים

‫וכל אחד מייצג

‫מגמה אחרת

‫יוב זה האידיאל

‫כן? כלומר יוב זה

‫לצרף את

‫להקים את השבט הנוסף באומה

‫על ידי הצטרפות

‫של צדיקי אומות העולם

‫ואז היה השבט ה-13

‫והכל היה בסדר

‫זה יוב

‫למה שלא?

‫כן, ככה מיבטאים את זה

‫אולי תשאל אותי איך מאייטים את זה

‫יוב הוא מבני יעקב? לא, יוב הוא לא מבני יעקב

‫אי-יוב

‫אי-יוב

‫חז'ל אומרים שאי-יוב

‫שאנחנו מכנים אותו יוב

‫התחתן עם דינה

‫זאת אומרת זה הממד האידיאלי

‫זה השבט ה-13

‫עם אומות העולם

‫ויש

‫עם בן אומות העולם

‫עם בן אומות העולם הברברי

‫זה שכם, בן חמור

‫שהיה אפשר לחשוב שזה ילך וזה לא הולך

‫ויש

‫כשזה נכשל לגמרי

‫אז זה נשאר במסגרת הקנאות הלאומית

‫אצל שמעון

‫והאופן המוצלח

‫שזה יכול היה להיות

‫כי זה לא הצליח, לא בזה ולא בזה

‫זה המוצלח אם היא הייתה מתחתנת עם עשיו

‫אז היא הייתה

‫מחזירה אותו בתשובה

‫וזה היה לנו בישראל שני שבטים

‫יעקב ושבט עשיו

‫והכל היה מצוין

‫אבל קרה מה שקרה

‫יעקב באים אליו בטענה חזר

‫מדוע הוא לא נתן את דינה

‫לעשיו

‫אגב, מה הפרש השנים

‫ביניהם? 90 שנה

‫90 שנה

‫עכשיו תלווית בדיוק יש את הבעיה

‫ראשי הבכורה אצל בני יעקב

‫של הבכורה אצל עשיו

‫זאת אומרת שכאילו

‫מה שחשבת מיותרת

‫זה שבמהלך הידי

‫הוא צריך להתחבר

‫זה שיעקב הוא בחור זה לא הופך את עשיו לבחוץ

‫ובני גד

‫צפיון

‫וחגי שוני ועצבון

‫הערי וערודי

‫וער אלי

‫זה בני גד

‫ובני אשר

‫ימנע

‫וישווה וישויה ובריאה

‫ושרח החותם ובני בריאה

‫חבר ומלכי אלוהים

‫כאן שואלת שאלה מה זה ששרח החותם

‫אם שרח היא החותם

‫אז צריך להיות כתוב

‫בנותיו גם פה

‫ופה לא כתוב

‫כתוב רק אלי בני זלפה

‫אז זה שומעים ששרח באמת לא הייתה החותם

‫שנולדה מזלפה

‫אלא הייתה החותם

‫המאומצת

‫היא התוספת

‫היא השרח העודף

‫היא התוספת מאומות העולם

‫כמו זה הצירוף

‫אבל הייתה חשובה היא בכלל השבעים

‫משהו כזה

‫אלא בני

‫זלפה

‫מה?

‫היא בת של אשר

‫בגלל שהייתה בת של אשתו של אשר

‫נכון

‫לכן זה שרח

‫החותם

‫היא החותם אבל לא ביתו

‫אם אשתו זה החותם

‫זה אומר שדווקא הבאתי ממנו?

‫אז היא לא צריכה להיות גאור

‫אז היא כן צריכה להיות גאור

‫אלה בני זלפה

‫אשר נתן

‫לבן ללעביתו

‫ותלת את אלה ליעקב

‫שיש עשרה נפש בני רחל

‫אשת יעקב יוסף ובנימין

‫ויבלד ליוסף בארץ מצרים

‫אשר ילדה לו אסנד בת פוטיפרה

‫כהן עונת מן השבת אפרים

‫ובני בנימין בלע ובכר ואשבל

‫גרה ונעמן אחי וראש

‫מופים וחופים וערד

‫אלה בני רחל אשר יולד ליעקב

‫כל נפש ארבעה עשר

‫ובני דן חושים ובני נפתלי יחצי אל

‫וגוני ויצר ושילם

‫אגב סנדרה גוני

‫בתור אחד מבני נפתלי

‫זה אדם מעניין

‫איפה גוני ישב?

‫יש בדרום

‫דרום מזרח לכנרת

‫מקום ששמו דגניה

‫מכירים?

‫אלפובית

‫דגניה הוקמה

‫במקום ששמו היה אום ג'וני

‫אום ג'וני

‫אום ג'וני

‫מקום ששמו היה אום ג'וני

‫אום ג'וני

‫מה?

‫קיבוץ מה?

‫קיבוץ שלא הצליח

‫בשם

‫אתה מתכוון לגאוני

‫למה להרבב?

‫זה משהו אחר

‫אני מדבר על המקום שבו

‫הוקמה דגניה

‫בסדר? לא איפה שראש פינה

‫אז דגניה הוקמה במקום

‫הנקרא אום ג'וני

‫ואיקא דה אמרה

‫אצל החוקרים

‫שאום ג'וני זה על שם גוני

‫הבן של נפתלי

‫אתם רואים? זה ממשיך עד לשם

‫טוב, על כל פנים

‫כל השמועות האלה יש משמעות בעברית?

‫האם לכל השמועות

‫האלה יש משמעות בעברית?

‫מה אתה חושב?

‫שכן. יפה, אז אני גם

‫אצל דעתך. עכשיו, אובני נפתלי

‫יחצא אל וגוני ויצר ושילב

‫למה זה רחוק מהעברית של היום?

‫מה היום קומפינטים כל מיני שמות

‫לבנים ולבנות

‫שזה ממש רחמנות

‫מה אתה רוצה?

‫אתה רוצה שאני אתן לך רשימה

‫של שמות שנותנים היום?

‫כן, מה?

‫למשל היום במקום גוני

‫אומרים אבגני, אני לא יודע

‫כן, אלה בני בלהה

‫אשר נתן לבן

‫לרחל ביתו ותלדת אלה ליעקב

‫כל נפש שבעה

‫כל הנפש הבא ליעקב

‫מצרים היוצאי רחוק

‫מלבד נשי בני יעקב

‫כל נפש

‫שישים ושש

‫אז רגע, אם זה שישים ושש, כדי ‫להגיע לשבעים, כמה חסר לנו?

‫ארבע, בוא נבדוק

‫ובני יוסף, אשר יולדו במצרים

‫נפש שניים

‫אז צריך להוסיף עוד כמה?

‫עוד שניים, אז זה יוצא שישים ושמונה

‫ועם יוסף

‫זה שישים ותשע

‫כל הנפש לבית יעקב הבא מצרים

‫ה... שבעים

‫איך שישים ותשע יוצא לך שבעים?

‫מעגלים

‫מעגלים, נכון?

‫זה באמת דרכה של תורה

‫להגל, למשל כתוב

‫באמת, ארבעים יקנו

‫לא יוסף, אז מה זה ארבעים יקנו?

‫הוא פזל שלושים ותשע

‫גם ספירת העומר, תספרו חמישים יום

‫סופרים ארבעים ותשע, כי הכתוב שבע שבועות

‫שבע שבועות, זאת אומרת

‫כשאומרים מספר שלם, זה הרבה פעמים מינוס אחד

‫גם כשכתוב על משה שהוא היה בן שמונים שנה

‫בעומדו לפני פרו

‫די ברור לפי פשט הכתובים ‫שהוא היה בן שבעים ותשע

‫כן? זאת אומרת, אבל הוא נכנס לשנתו השמונים

‫אז כך שאפשר להגיד, כל הנפש הבא

‫שבעים, אבל מעניין שמצאנו

‫כמה תשובות אחרות

‫יש מי שאומר צריך לספור את יעקב, ‫יש מי שאומר צריך לספור את יוחבת

‫שנולדה בין החומות

‫ויש מי שאומר

‫שבעצם צריך לספור

‫את

‫את הסנת, למרות שהיא בכלל

‫לא שייכת לעניין

‫אבל בכל זאת, מסופרים אותה

‫מכפסים דרכים להשלים לשבעים

‫כן?

‫כן, שסופרים גם את השכינה

‫גם זה נכון, יש פירושים כאלה

‫כלומר, יש תמיד צורך בהשלמה

‫של השישים ותשע לשבעים, מה זה אומר?

‫ששבעים זה לא מספר שלם

‫זה ש... כלומר, שה

‫הירידה למצרים

‫מולידה איזושהי זהות אנושית

‫שזקוקה להשלמה

‫וההשלמה באה

‫בכל האופנים שלא תרצה

‫זה בכלל לא משנה באמת

‫בעצם, איך אתה משלים

‫העיקר שזה מספר לא שלם

‫שהוא זקוק להשלמה

‫וכאשר הוא מושלם, אז הוא מתאים

‫לתפקיד שלו של תיקון העולם

‫כנגד שבעים מומות העולם וכו'

‫מה העיקר הזה שזה לא שלם?

‫מה העיקר הזה? מה העיקר הזה שזה לא שלם?

‫כי מי ששלם

‫הוא לא זז

‫יש משחק מכוניות כזה

‫מפלסטיק שצריך להזיז

‫מכוניות כדי

‫להוציא את כל

‫המכוניות דרך האחור

‫מכיר את זה?

‫מכונית אחת, האדומה, כן, צריך להוציא שם

‫מכיר את המשחק הזה?

‫משחק ילדים כזה

‫יש משחק אחר שמזיזים מספרים

‫מכיר? כן או לא?

‫צריך להשתמש

‫כן, טוב, אז יש

‫משחק אחר

‫שקוראים לו דמקה

‫מכיר? דמקה, יפה

‫עכשיו, תשימי לב

‫את יודעת לשחק בדמקה? כן

‫יפה מאוד, אז אתה רוצה אחרי השיעור

‫אם יהיה לנו זמן

‫טוב, הכוונה

‫בדמקה כדי להתקדם

‫צריך שיהיה מקום של רווח

‫אם הכל יהיה מלא

‫בחיילים, אי אפשר יהיה לב להתקדם

‫נכון? אם המשחק

‫מכוניות הזה שאתה לא מכיר יהיה מלא במכוניות

‫אי אפשר להזיז, כבר צריך שיהיה איזה חור אחד

‫זאת אומרת, שמה שמלא

‫מה ששלם, הוא לא מתקדם

‫הוא מרוצה ממצב העולם

‫לכן עמוך הזעל, היסב

‫בגמטריה, שלום

‫זה שלום? לא חסר לו כלום, שלם לגמרי

‫כן

‫ולכן, עומות העולם

‫אצלם, העולם הזה

‫זה הזירה שצריך לכבוש

‫וברגע שהיא כבושה

‫זהו, אין יותר מזה

‫אין עולם הבא

‫יש מדרש מעניין בבראשית רבע

‫על

‫רומאי אחד

‫שהזמין את כל בני הכפר

‫שלו לסעודה גדולה

‫הוא אמר, היום יש לי כסף, עושה סעודה גדולה

‫מזמין את כל אנשי הכפר

‫כולל היהודים של הכפר

‫כולם באים, היהודים גם באים

‫ואז

‫מגישים שולחן גדול

‫והוא תואם את אחד המאכלים

‫ואני נראה לו קצת

‫לא מטובל כמו שצריך

‫הוא הפך את כל השולחנות

‫שאלו אותו היהודים

‫וכי בגלל מאכל אחד

‫אז אתה זורק את הכל

‫ענה להם

‫אותו גוי, אתם היהודים

‫אומרים את זה

‫בגלל שיש לכם עולם הבא

‫אז לא כל כך אכפת לכם שהעולם הזה יהיה מושלם

‫אני, זה מה שיש לי

‫זה צריך להיות מושלם

‫כלומר, יש תמיד בעולם

‫של בני ישראל

‫משהו שלא מושלם

‫שדורך השלמה

‫זה את ההתקדמות, מובן?

‫לכן תמיד אף פעם לא גמרנו

‫להסתדר

‫לכן הסכנה הגדולה

‫זה כל מקום שבו יושבים

‫כתוב וישב ישראל בשיטים

‫אמרו חזא על כל מקום שכתוב ישיבה

‫זה שם פורענות

‫וישב יעקב

‫בעליו רוגזו של יוסף

‫כלומר, ישיבה זה מקום מסוכן, אבל

‫אם יש הליכה

‫חוץ מאשר וישב ישראל

‫וישכון ישראל

‫בטח בדד אין יעקב

‫אז זה לעתיד לבוא

‫זה בסדר, אפשר לשבת, בינתיים לא יושבים

‫אז זה עם יוד או בלי יוד?

‫סב?

‫האם זה עם יוד או בלי יוד?

‫כדי שזה יוצא גמטרי השלום?

‫בוא, אני מציע לך ככה, בוא נעשה חשבון

‫אם אתה חושב שזה חשוב, שאני אענה

‫על השאלה הזאת, סימן שאתה לא יודע לספור

‫בעצמך, אז בוא נבדוק

‫שין זה כמה?

‫עשית, נו, ואז כמה יצא לך?

‫אני יצא בלי יוד

‫אז למה אתה שואל?

‫בדרך כלל זה עם יוד

‫רגע, רגע, אני אשמח שתראה לי

‫את החומש שלך

‫כי בחומש שלך מן הסתם כתוב

‫עשיו עם יוד, אני הייתי רוצה לראות

‫כי בחומש שלי אין שום מקום

‫שעשיו כתוב עם יוד

‫למה אתה יודע מה זה שהוא עשוי?

‫אני שואל אותך קודם כל

‫מה שאתה אומר, שעשיו זה בדרך כלל

‫עם יוד, זה אומר, בסתירה למוטפס

‫אצלי, והמוטפס אצלי כתוב

‫אין סין וב

‫כמו שהמילה עכשיו

‫ויחדיו, גם כן, זה בלי יוד

‫אנשים כותבים עכשיו

‫עין, קף, שין, יוד וו

‫זה טעות, אפילו באינטרנט

‫שאתה כותב, כמו שצריך, דיינו

‫אחשו, כן?

‫מתקנים אותך, מתקנים אותך

‫שאתה צריך לשים יוד, וגם יחדיו

‫יחדיו זה בלי יוד

‫אבל אתה כותב יחדו, כמו שצריך

‫מתקנים אותך, ממש לא בסדר

‫מה?

‫אז מה עם בלי ניקוד?

‫אין סין וב, זה בלי יוד

‫אבל, מה?

‫יש כאלה הוראות, זה ניקוד

‫אני יודע, זה לא נורא

‫בקיצור, הדבר הזה אגב, גרם

‫לטעות לאחד מגדולי ישראל

‫לרבינו יצחק הברבנל

‫שרצה לומר

‫שיש קשר בין האסב

‫וישוע, ישו

‫שיוד, שין, וב, עין

‫הותיות כמו האסב, העירו לו

‫המפרשים שלו

‫שבכל זאת, האסב זה בלי יוד בתורה

‫בסדר? אלא מה?

‫אין סין וב, מלשון עשייה, הוא עשוי

‫נכון? גם בלי יוד, אז מה? מה קרה?

‫בסדר?

‫זה בסדר, זה בסדר, אל תראה אותי ככה

‫טוב, הלאה

‫אז איפה היינו?

‫מה?

‫למה נעשים את בלהה

‫ונסביר בכל הסיפור של לבן נתן אותם

‫אליכם יתר, מה אכפת לנו?

‫בני בלהה, מה?

‫מה יש שם פה, פה חשוב עוד פעם להסביר?

‫למה בשפחות, גם בזלפה וגם בבלהה

‫כתוב שנתן אותם לבן

‫כן, זהו?

‫כבר נכון שכתוב שם, חוץ מזה

‫כן, הרי אנחנו כבר יודעים את זה, לכאורה

‫כבר יודעים שלבן נתן את בלהה וזלפה

‫מה כבר התחדש פה?

‫אני לא יודע

‫מה יהיה?

‫אני אעשה

‫טוב

‫פסוק אף ח'

‫בית יהודה

‫שלח

‫לפניו אל יוסף

‫להורות

‫לפניו גושנה

‫ויבואו ארצה גושן

‫הפסוק הזה

‫הוא פסוק אלום

‫ומשמעותי מאוד

‫בואו נבדוק על מה הוא מדבר

‫הרי אתם זוכרים כל הסיפור

‫התחיל על רקע מאבק

‫בין שתי שיטות באומה

‫יהודה ויוסף

‫יהודה יש לו סברה משלו

‫יוסף סברה משלו

‫מה הייתה הסברה של יוסף?

‫הסברה של יוסף הייתה

‫לפי מה שלמדנו

‫שעם ישראל נועד לצאת מן המרכז

‫אל הפריפריה

‫כלומר לפנות אל אומות העולם

‫לעבור איזה מין התבוללות

‫מעין התבוללות תרבותית

‫בקרב העמים

‫עד כדי כך שהנביא אומר

‫אפרים בעמים הוא התבולל

‫זה כתוב בראש

‫אפרים בעמים הוא התבולל

‫כלומר יש נטייה קוסמופוליטית אצל יוסף

‫לעומת הנטייה הפרטיקולריסטית אצל יהודה

‫שיהודה אומר אנחנו נבנה ‫את המרכז שלנו בארץ ישראל

‫מי שרוצה לבוא

‫מן הפריפריה מוזמן לבוא אל המרכז

‫לא אנחנו פונים עליהם

‫אם כן יש פה שני כיוונים

‫יהודה ויוסף

‫אני חוזר יהודה מן הפריפריה אל המרכז

‫יוסף מן המרכז אל הפריפריה

‫בסדר?

‫עכשיו נשאלת השאלה

‫איך הוכרע המחלוקות?

‫איך הוכרע המחלוקות?

‫ניתנו שם פה שלוש תשובות

‫יהודה, יוסף ויגש

‫מה זה יוסף? כי הם יורדים מצרים

‫יוסף מנצח כי עובדה שיורדים מצרים

‫האמת היא שזה לא לגמרי מדויק

‫מסיבה פשוטה הרי יוסף רצה לעשות את זה לבד

‫הוא לא רצה את זה עם המשפחה

‫נכון? זוכרים?

‫הרי כשהוא ראה את האחים שלו ‫הוא עשה את הכל כדי שמברכו

‫כדי שהם לא יישארו בשכנותו

‫נכון?

‫הוא לא רצה הרי

‫נכון?

‫התוכנית של יוסף הייתה לחטוף את בנימין

‫ולזרוק אותם הביתה

‫נכון?

‫התוכנית הייתה

‫לשכנע את כל המשפחה לעשות את זה

‫אז זאת אומרת מהבחינה הזאת

‫יוצא שיוסף מנצח

‫כן? מה אתה אומר?

‫המלכות ליהודה אתה אומר

‫ניתנה המלכות ליהודה

‫מצד שני כתוב גם על יוסף

‫נזירי חיו

‫כן?

‫כן, אז כן וכל

‫אתם מדברים פה על פרשת ויחי

‫אני הייתי רוצה לדעת לפי הפסוק הזה

‫מי מנצח

‫כן, אנחנו רואים דבר מאוד מעניין

‫ואת יהודה שהלך לפניו אל יוסף

‫מה אומר רשי?

‫להורות לפניו

‫אומר רשי

‫כתרגומו

‫לפנות לו מקום ולהורות

‫שיישב בה

‫לפניו קודם שיגיע לשם

‫כלומר לפני שיעקב מגיע

‫אז הוא כבר שולח את יהודה

‫ומדרש הגדה

‫להורות לפניו

‫לתקן לו בית תלמוד

‫שמשם

‫תצא הוראה

‫כלומר

‫לפי המדרש הגדה

‫יעקב ממנה את יהודה ראש הישיבה

‫כן? כלומר זה

‫עוצרת הקיום בגלות

‫אין לנו עצמאות, אין לנו

‫ביטוי לאומי, אבל יש ישיבה

‫ובראש הישיבה עומד יהודה

‫לכאורה

‫מי יכול היה לעמוד בראש הישיבה?

‫יוסף?

‫יוסף?

‫הרי בן זקונים הוא לא, כל מה שלמד

‫משם והעבר לימד אותו

‫אז יש לו כבר בן תלמיד חכם

‫מהו צריך להכניס ראש ישיבה חדש?

‫אגב

‫הרמא אומר שיעקב מנה את

‫לוי ראש ישיבה

‫מעניין איפה זה כתוב

‫זה הגיוני

‫זה הגיוני, זה כן, אני מחפש מקור

‫כלומר בנסם לרמב״ם יש מקור

‫אני אומר פה בפשט שלנו

‫פחות לפי רשי, ראש הישיבה הוא יהודה

‫הוא יהודה

‫וזה בא לו, זה מאוד משמעותי

‫זה יהודה ולא יוסף

‫זאת אומרת יעקב מכריע

‫ההלכה כדעת יהודה

‫אבל יוסף הוא מלך

‫מה איך הוא יהודי?

‫הוא מלך, הוא יכול להיות גם ראש ישיבה

‫דוד המלך למשל היה גם מלך

‫וגם ראש הישיבה

‫דוד המלך

‫וגם משה רבנו היה גם מלך

‫וגם ראש הישיבה

‫יהושע בנון יש מה לדבר

‫זה לא כל כך פשוט

‫אבל נגיד, גם כן, אפשר

‫כן, מה אתה אומר?

‫לדבר על ישיבה, שהוא יתקן

‫ולא יעמוד ברשותה

‫לתקן לו בתלמוד

‫אז ומי יעמוד ברשותה? אתה אומר לוי ולאד

‫כן, יכול להיות

‫למה הוא צריך את יהודה בשביל לתקן? ‫הרי יוסף הוא המלך

‫יכול להיות את הוראה

‫אם מדובר לבנות את בניין לישיבה, מה ‫זה בעיה בשביל המלך לבנות את בניין?

‫כלומר, יש כאן

‫מרכזיות ליהודה

‫אבל מצד שני

‫לא כתוב, היה מספיק להיות כתוב

‫ואת יהודה שלח לפניו

‫להורות לפניו גושנה

‫שימו לב

‫שכאן הכתוב מוסיף שתי מילים

‫אל יוסף

‫כלומר

‫כשיעקב שולח את יהודה אל יוסף

‫את יהודה

‫הוא אומר, כשאתה הולך להקים את בית ההוראה

‫יש לך מה ללמוד מיוסף

‫ואתה לא יכול להקים

‫את המקום בלי ללמוד מיוסף משהו

‫מה יש ללמוד מיוסף?

‫מדעי המדינה

‫כלכלה ומדעי המדינה

‫כלומר

‫אם זאת תהיה תורה

‫בלי חוש מדיני

‫זה לא תורה

‫אז עכשיו יוצא לפי זה שההכרעה היא לתומת יוסף

‫או לתומת יהודה?

‫שילוב

‫יפה

‫כלומר בעצם מה שהוכרע כאן

‫שאי אפשר ליוסף בלי יהודה

‫ואי אפשר ליהודה בלי יוסף

‫זה דבר מעניין

‫אי אפשר ליוסף בלי יהודה

‫כלומר יוסף איננו יכול

‫להכריע שהגורל של עם ישראל

‫זה לחיות בגלות

‫כפי שהוא חשב בהתחלה

‫ההלכה היא, כדעת יהודה

‫יהודה הוא הפוסק

‫וזה גם מצאנו על דוד המלך

‫אמרו חזר מה זה השם עמו

‫שההלכה כמוהו

‫כן?

‫כלומר יש משהו מיוחד ביהודה

‫שההלכה כמוהו

‫ולכן ההלכה היא שהגורל

‫של עם ישראל זה בארץ ישראל

‫אבל

‫אנחנו כן לומדים משהו

‫מיוסף וזה שאופן

‫הקיום של עם ישראל צריך להיות כישות

‫פוליטית

‫אם אתה לא עוסק בפוליטיקה אין לך תקווה

‫של גאולה

‫כאשר הקדוש ברוך הוא רצה

‫לגאול אותנו

‫הוא כל פעם שלח אחד מאיתנו ללמוד מדעי המדינה

‫בהשתלמות

‫את משה בבית פרעה

‫ואת הרצל באירופה המערבית

‫כלומר תמיד יש

‫מישהו שהולך ולומד

‫מתאמנו, שולחים אותו

‫אתה אל תהיה בישיבה, יש ‫אנשים אחרים שיתפלו בזה

‫אתה תלך ללמוד מדעי המדינה

‫ועל ידי הדימוש של מדעי המדינה

‫תוכל להביא גאולה לישראל

‫כן, ויוצא לפי זה עכשיו

‫שיש פה שתי מגמות משיחיות

‫משולבות זו בזו

‫הלואי מגמת משיח בן יוסף

‫ומשיח בן דוד

‫מה מיהודה לא הסכים עם

‫הגן הזה שזה?

‫אה, יהודה יש לו נטייה

‫מצד עצמו הייתה יהודה

‫לקודשו

‫הוא עוסק בתורה

‫הקדושה, הארץ הישראלית

‫אצלו היא קדושה דתית, לא קדושה מדינית

‫אבל גם כשיום מישהו עושה

‫קשת פרנית, הוא לא בדיוק ‫רוצה להיות קשת עצמאית

‫הוא רוצה להיות קשת בתוך מצרים

‫אה, זו, ולכן יש פה שילוב

‫שמנצח בסופו של דבר

‫יוסף הוא מומחה

‫לתורת המדינה, אבל אצל הגויים

‫יהודה הוא

‫מומחה לארץ ישראליות

‫אבל בלי פוליטיקה

‫אז עכשיו לחבר, פוליטיקה וארץ ישראל

‫יוצא לחד ציונות

‫דתית, בסדר?

‫בבקשה

‫למה לא משיח בן יהודה?

‫היה אפשר

‫שיהיה משיח משבט יהודה

‫אבל אז הוא היה חי

‫בניגוד עם משיח בן יוסף

‫הסגולה של דוד

‫זה לאחד את משיח בן יהודה

‫במידה שזה היה קיים עם משיח בן יוסף

‫בסדר? כן, בבקשה

‫חייה משיח בן יוסף

‫מהמשמעות של היום זה משהו

‫זה לאומיותיית תרפית

‫כן, אנחנו נלמד את זה בדיוק

‫זה יכול להחרוג על זכותי זה

‫כן, כן, אנחנו נביד את זה

‫זה ברור שיש

‫נגיד ככה, עולה מן הכתוב

‫שיש לנו ארבע טיפוסים

‫בהנהגת האומה

‫אלוהם, יוסף

‫יהודה, משיח בן יוסף

‫משיח בן דוד

‫זה ארבעה כיוונים

‫שונים לגמרי

‫בסדר? כן, בבקשה

‫יוסף שונה משיח בן יוסף?

‫לא

‫אמרתי שיש ארבעה

‫סוגי מנהיגים

‫אז אם אתה שואל

‫האם יוסף שונה

‫משיח בן יוסף? סימן שהבנת

‫שלפי דעתי יכול להיות שיש רק שלושה

‫נכון?

‫ואחר כך תיקנת את עצמך

‫ושאלת שאלה חדשה

‫במה שונה יוסף

‫עם משיח בן יוסף? בסדר?

‫התשובה היא שזה

‫ההפך הגמור אחד מהשני

‫פשוט מאוד

‫הרי

‫יוסף הוא אמנם בעל כישרון

‫של תרבות כללית

‫הוא מכיר את הממשלות של

‫הכלכלה ואת החשיבות של מדעי

‫המדינה

‫אבל כל זה הוא רואה במסגרת

‫של אומות העולם

‫התפקיד של עם ישראל זה לדפוס

‫נקודות מפתח, עמדות

‫מפתח בתוך המדינה

‫של אומות העולם ושם להשפיע

‫ומשיח בן יוסף

‫חוזר בתשובה מזה

‫ואז הוא מחליט שהוא

‫חוזר לארץ ישראל והוא משתמש

‫באותם הכוחות שהיו שם

‫כדי להקים מדינה

‫דומה לדבר מצאנו אצל חוזה

‫מדינת היהודים הרצל עליו השלום

‫זה קוראים לו הגן עלינו

‫שהוא תמיד רצה את טובת

‫עם ישראל. זה אנחנו רואים את זה

‫בכל מה שהוא כתב וכל מה שהוא עשה

‫ביומנים שלו בצעירותו

‫כשהוא ראה את הכאב העצום של העם היהודי

‫אז הוא הציע כפתרון

‫התבוללות

‫הוא הציע שתהיה התנצרות

‫המונית שכולם

‫יעברו לנצרות

‫כשצריך להבין שבאותם הימים

‫לעבור לנצרות זאת לא הייתה בכלל

‫מחשבה דתית. זה הייתה

‫מחשבה פורמלית. זאת אומרת זה אקט פורמלי

‫כדי להתקדם. זה כרטיס הכניסה לתרבות

‫האירופאית. הוא אומר למה כל המשך לסבול

‫מה הם רוצים

‫אם אנחנו מתנצרים הם מקבלים אותנו

‫יאללה להתנצר. זאת הייתה השיטה של הרצל

‫מתוך אהבת ישראל

‫צריך לדעת את זה. אחר כך הוא ראה

‫איך זה לא בדיוק הולך. ‫כשהוא ראה איש מצרי שעיקע את דרייפוס

‫אז הוא החליט שהוא הולך בכיוון

‫של הקמת מדינה יהודית

‫ואז הוא הפך מיוסף למשיח בן יוסף

‫והמובן הזה שהוא עוזב

‫את האופציה של

‫ההתבוללות והוא חוזר

‫בתשובה. זה יותר לפי זה שהקמת הציונות

‫החילונית מדינית

‫לפי הרצל היא אקט של חזרה בתשובה

‫יש לנו כלל שאין מזכירים

‫לבעל תשובה את

‫את חטאיו הקודמים

‫ויותר מזה

‫במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים

‫גמורים אינם יכולים לעמוד

‫צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד

‫במקומו של הרצל שהוא הבעל תשובה הגדול

‫שהוא חזר בתשובה מהרעיון של

‫ההתבוללות. זה שהוא לא היה דתי

‫זה ביש שזה לא היה תפקידו ‫ההיסטורי בכלל הקב". הוא לא

‫ציפה ממנו להיות דתי זה לא העניין בכלל

‫בסדר יכול להיות שהוא היה דתי זה גם

‫היה מעכב משהו

‫מעכב את האפשרות להתקדם כי תראה לעצמך

‫שהקב". היה אומר לרבנים אני

‫מבקש מכם להקים ועדה ‫ותגידו לי תוך כמה חודשים

‫אני רוצה לדעת איך אפשר להקים מדינה

‫לעם היהודי תוך כדי נאמנות להלכה

‫ואז הרבנים היו יושבים והיו אומרים

‫בסוף רבנו שעולם ישבנו והגענו למסקנה

‫שזה אפשרי

‫אבל זה ידרוש

‫לסמוך על כל כך הרבה יתרים

‫דחוקים כדי שיהיה צבא שישמור

‫שבת ומערכות

‫של בריאות בשבת וכל מיני דברים

‫כאלה וקשרות בצבא

‫אנחנו מציעים שב ואל תעשה עדיף

‫לדחות את הדבר

‫עד שימצא פתרון יותר טוב

‫הקב". ברחמה ומרובים ובחסדיו הפשוטים

‫לא רצה להמתין ושלח את בן גוריון עבדו

‫שהוא יודע להקים מדינה

‫ולא אכפת לו אם יהיה קשר בצבא או לא

‫כן? אחר כך מביא את הרב מימון

‫כדי להגיד לו שמע אני רוצה פה

‫הסכם קואליציוני שיהיה קשרות בצבא

‫זאת אומרת

‫זו השדה של יוסף שהופך להיות

‫משך בן יוסף

‫ואומר לאחיו פקוד

‫יפקוד אלוהים אתכם

‫ועליתם את עצמותים מזה לאר הארצל

‫כן?

‫משהו שהוא נשמע לי קצת

‫קצת דברייתי אבל נשמע

‫שכביכול שולחן ארוך

‫זה משהו שהוא גלוטי אולי?

‫לא, שולחן ארוך זה ממש לא גלוטי

‫שולחן ארוך זה ממש ארץ ישראלית, מה הבעיה?

‫אני יודע, אבל מהבחינה הזאת

‫שכאילו מי שנעמד

‫לשולחן ארוך כאילו לא יכול

‫המצב של העולם הרבני

‫בחוץ על הארץ

‫הוא כזה שמרוב חששות

‫של התעסקות בהלכות של הפרט

‫נשכחו העניינים הכלליים

‫שגם הם גופי תורה

‫בסדר? עכשיו לעומת זה

‫יהודה שהוא בעל

‫נטייה דתית ללא

‫זהות לאומית

‫אז הוא הופך להיות משך בן דוד

‫ולומד ממשך בן יוסף

‫את העניינים של

‫מדעי המדינה והוא חוזר

‫בתשובה, כן

‫למה שולחן ארוך לא מוזכרים

‫ימי המדינה והעניינים

‫של העתיד לבואו איתה ארץ ישראלית?

‫בוודאי שזה מוזכר

‫ברמב״ם

‫בטוח לכל שבת

‫בוודאי שזה מוזכר ברמב״ם

‫מה רמב״ם זה שולחן ארוך

‫זה השולחן ארוך הגדול

‫השולחן ארוך שמקיף את כל הדורות

‫אז זה הרמב״ם

‫כן

‫האם משיח בן יוסף נשאר חילוני?

‫לא, מן הסתם שאחר כך

‫הוא חוזר בתשובה גם בזה

‫אבל זה עניין פרטי אישי אצלו

‫זה לא מה שמצפים ממנו

‫אבא אמר שהשם כביכול

‫הצטרם מהעניין הזה

‫שקיים את המצוות

‫זה לא עניין מאוד מוזרה

‫לתוראי ולכל יהודים

‫אכן, מי אמר לך?

‫כלומר אתה לא מסכים עם ההלכה

‫שאומרת שיש דבר כזה

‫תינוק של נשבע שפטור מן המצוות

‫כן, לפי ההלכה

‫פרס תינוק של נשבע פטור מהמצוות

‫טוב, אתה, יש לך

‫יהדות אחרת שסבורה

‫שאין מעמד כזה בהלכה

‫אבל יציא בשולחן ארוך כתוב שכן יש דבר כזה

‫גם במסך השבת כתוב

‫טוב, עד כאן להיום

‫תודה רבה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234870875″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 64
"ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף ! העוד אבי חי ? "
"ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו גושנה"
פרק מו’ פסוק ח’
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234870875″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה יעקב ובניו”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן