אנחנו ממשיכים בספר הקדוש בראשית
ואנחנו בפרק
ממבב
פסוק א'
האמת היא הגענו לפסוק ח' כבר נכון
נכון אז זה פסוק ח'
פרק ממבב
פסוק ח'
ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרים
יעקב ובניו
בחור יעקב ראובן
יש פה משהו לא מובן
בני ישראל הבאים מצרים מה? מי הראשון?
יעקב
חשבתי שאיך אפשר להגיד
על יעקב שהוא מבני ישראל
הלא יעקב הוא בעצמו ישראל
בני ישראל זה הבנים של
ישראל וישראל זה כינוי של יעקב
איך אדם יכול להיות הבן של עצמו?
מובן את השאלה?
השאלה ברורה
התשובה היא שיעקב הוא אכן מבני ישראל
ואז מגלה לנו דבר שלא ידענו
והוא שאביב של יעקב ששמו
היה יצחק הוא גם ישראל
כלומר גם יצחק נקרא בשם ישראל
על אברהם לא נאמע אבל על יצחק כן נאמע
ומה המשמעות של העובדה שיצחק מכונה בשם ישראל
יצחק, הרי מה ההבדל בין יעקב לבין ישראל
יעקב זה השם שלנו ביותנו בגלות או בשפלות
ואילו ישראל זה השם שלנו כשאנחנו בגדלות
בארץ ישראל בעצמאות נכון?
אז אם כך יוצא שמי שמעולם לא יצא מארץ ישראל
מעלתו היא המעלה העליונה יותר
הלוא יצחק הוא צריך לקרא בשם ישראל
לכן יעקב עפו מבני ישראל
על שם אביב יצחק ששמו ישראל
עד כאן מובן?
הבאים מצרים
עכשיו אני לא הייתי כותב כך
אני הייתי כותב ואלה בני יעקב
מה כתוב כאן ואלה?
מה כתוב?
הלו שואלים לדבר איתך
כתוב אלה ישראל? לא
אלה שמות נכון?
אז מה ההבדל בין מה שאני
אמרתי שהייתי כותב למה שכתוב?
איזו מילה?
יעקב?
אל תעזרו לו
אני אמרתי שאני הייתי כותב ואלה בני יעקב
ואילו כאן כתוב לא ואלה בני
יעקב אלא אלה שמות בני ישראל
אז אם כן מה המילה השמות?
יפה, אתה רואה?
בסוף מתרכזים, בסוף מגיעים
אז אם כך, כתוב כאן ואלה שמות בני ישראל
אני הייתי כותב ואלה בני
ישראל או אלה בני יעקב
מה זה בשמות בני ישראל?
וכאילו ידענו כשאנחנו רואים
בהמשך ראובן, שמעון והבנים שלהם
אין אנחנו יודעים שאלה שמות
אותה שאלה אגב צריכה להישאר
בפסוק הראשון של ספר שמות
שאף הוא מתחיל בביטוי ואלה
שמות בני ישראל הבאים מצרימה
ושוב הראשם העולה הוא
שמי שיורד מצרימה זה השמות
מי בא עם מצרימה?
השמות של בני ישראל הם היורדים מצרימה
כי השמות של בני ישראל הם השמות האלוהיים
הצד הנשמתי שנשאו בהם
שוב אנחנו צריכים לחזור להגדרה
המקובלת אצלנו של המילה שם
מה פירוש המילה שם?
מטרה, נכון? מטרה
אז אם כן יש שבעים שמות,
זה זמן שיש שבעים מטרות
והשבעים מטרות האלה יורדות למצרים
כדי בסופו של דבר לצאת ממצרים
ברוך אתה גדולה, אין לך ארום שהכל נבוא
נשים לב דבר מאוד מעניין והוא
זה קצת קשור לפרשת שמות אבל זה
חריכי כדי להבין את מה שנאמר כאן
פרשת שמות אנחנו רואים
שבהתחלה בני ישראל יורדים למצרים
ויש להם שמות ראובן, שמרון, נביא, יהודה וכו'
יש להם הרבה שמות
אחר כך אנחנו רואים שהם נקראים
בשם קיבוצי ובני ישראל פרו וישרצו
והירבו ויעצמו במות מאוד
ואחר כך
תודה
הם כבר מאבדים את שמותיהם,
הם מאבדים את שמותיהם לחלוטין
עדיין מספרים לנו על שני בני ישראל אחרונים
שהשמות שלהם ידועים שפרה ופועה המילדות
ומכאן ואלה אין כבר יותר בני
ישראל, יש כל הבן הילוד והעם וכו'
וזה מגיע עד כדי מצב שבסוף ואיילך איש
בפרק ב' של ספר שמות נכון?
בפרק ב' של ספר שמות,
פסוק א' ואיילך איש מבית לוי
וכבר לא אומרים את השם שלו
ויקח את בת לוי, לא אומרים את השם שלה
ותהר האישה, גם לא אומרים
את השם שלה, וטלת בן
ותראה אותו כי טוב הוא
ותצפנה הוא שלושה ערכים
ולוח לעודת ספינו, אז ייקח בסוף
ותתצב אחותו מרחוק ותראה את בת פרו
כלומר, כל האווירה, ותקרא להם הילד
כל האווירה היא של היעדר שמות
כלומר, מצרים מוחקת את הייעוד
כלומר, השמות יורדים והם נמחקים
ייעוד, לפי מה שהסברנו, הרי
השמות זה הייעוד, זה המטרה
ואם כן, שמצרים היא מקום של סכנה לשמות
מה?
האם שם זה זהות? לא, ממש לא
כי זה מה שרגילים לומר, אתה צודק,
רגילים לומר השם שלי זה הזהות שלי
אבל, אם אני אומר הזהות, זה זהות
ללא כיוון, אני לא יודע לאן זה הולך
אם אני, למשל, יש לי שם,
השאלה אם אני מתאים לשם שלי
יכול להיות מצב שהאדם לא מתאים לשם שלו
ולכן, אפשר לומר שהשם שלו מהווה עבורו אתגר
אם זה המהווה אתגר, זאת מטרה, כיוון
כן, בבקשה, אדוני
יש, נכון, יש בזה משהו, נכון
שהשם זה באמת השם של הנשמה
עד שבסוף יוצאים משם
בסוף חוזרים, בעיקרי בשמות,
כשהקב' הוא מגלה למשה את השם שלו
יש לי שם, ואני רוצה שתלך
תאמר אותו לבני ישראל
ואז בני ישראל שוב יוצאים עם השמות
אז כאן אנחנו בתהליך
הראשוני, שהשמות יורדים למצרים
מה מספר השמות?
אגב, חוץ מהשמות ירדו גם
אנשים, שנסעו את השמות האלה
זה ברור, אבל ירדו השמות
כמה שמות יש? 70
70 שמות יורדים למצרים
ואת השאלה, למה 70 שמות?
תגידו לי, כי זה המספר שהיה
זה פשוט לא נכון, המספר
היה הרבה יותר גבוה מזה
כן, אנשים החשובים, אז אני
שואל לך, למה יש 70 חשובים?
כנגד 70 אומות העולם,
נכון, הנה היא אמרה נכון
זאת אומרת שהירידה של ישראל
למצרים יש לה תפקיד של תיקון העולם
ולכן צריך ש70 שמות ירדו למצרים
כדי ללקט את הניצוצות מ-70 אומות העולם
זה לא פשוט, הדברים האלה
מי אמר ש-70 נפש של בני
ישראל זה כנגד 70 אומות העולם?
האם יש לזה מקור?
הרב קוק, הבסוק, איזה בסוק?
שכחת, אבל אתה זוכר שיש בסוק, זה נכון?
מה? בעזינו, נכון, בענחל העליון גויים
בהפרידו בני אדם
יצב גבולות עמים למספר בני ישראל
כי חלק השם עמו יעקב חייבה נחלתו
כלומר, כיוון שיש 70 אומות,
לכן כנגד זה יש 70 בני ישראל
יצב גבולות עמים למספר בני ישראל
כי חלק השם עמו
כלומר, אתם רואים שהדרשה הזאת היא לא מדרש
היא מדרש שמשה רבן הוא
כתב אותו, כן, מה אתה אומר?
יש 70 סנדרים בעם ישראל שכל אחד מהם מקביל
נכון, נכון, לכן יש 70 סנדרים
ויש 70 סוגים של יהודים
הרב אשכנזי היה רגיל לומר שמדינת ישראל
היא המדינה היחידה בעולם שבה אין יהודים
יש יהודים בכל מדינה, פה בארץ יש
אמריקאים, צרפתים, רוסים, אתיופים, אמריקאים
כל מיני כאלה, נכון? יש אפילו בלגים
עכשיו זאת אומרת שיש 70 גויים בארץ ישראל
והם מהווים את הפרצוף המקורי
של האנושיות המקורית, אדם הראשון
כן, מה אתה רוצה?
אשר בחר בנו מכל העמים
זאת אומרת שהוא לקח מכל
עם קצת ועשה מזה עם ישראל
נכון, בבקשה
מה זה ללקט ניצוצות?
מה זה ללקט ניצוצות?
זה מה שהסברנו בפרק תדווו
אנחנו פה בפרק ממוו
על פרק תדווו הסברנו את זה, לא?
כן, בבקשה
מאיפה אנחנו יודעים שיש 70 מומות?
מאיפה אנחנו יודעים את המספר הזה 70?
זה למדנו בפרק יהודה א'
פשוט בהלם
מה אנחנו עושים פה? פרק ממוו כבר
בפרק יהודה א' יש רשימה של 70 מומות
נכון
ובפרק תדוו מוסבר שם מהסוד הגלות
שישראל צריכים לרדת לגלות כדי לחבר
מחדש את הזהות האנושית שהתפצלה במגדל בבל
אז דיקות הניצוצות אפשר לומר זה החיבור מחדש
של הערכים הפזורים בכל מיני פינות של העולם
כולל הפינות התרבותיות, לאומיות
בסדר?
טוב
עד כדי כך זה חזק הנושא הזה
אני חושב שהאורחים, רבנו
חיים בן עתר בפירושו לתורה
שואל שאלה מדוע אם ישראל
ירדו לגלות כדי להבין ניצוצות
והניצוצות באות לידי ביטוי בין היתר
על ידי גרים שבאים מאותם האומות
אז למה אין ברברי אחד שהתגייר?
ככה הוא שואל, כן, הוא היה במרוקו
שם זה אומה של ברברים, הוא
שואל למה הם לא מתגיירים?
זו השאלה שהוא שואל
יש לו תשובה מעניינת, מי שרוצה, שיסתכל
שם בפרשת חיי שרה, שמה הוא דן בזה
אבל זה היה כל כך חזק שזה
העבריית שלו יסוד לקושייה
יעויין גם, משום שהוא מעוניין
בספר שם הגדולים מעת מרן החידה
הרב חיים יוסף דוד עזולאי, כן, מרן החידה
יש לו ספר בשם, שם הגדולים
ושם יש פסקאות פסקאות על
כל הרבני ועל כל הספרים שלהם
אז נדליין בסוף החלק השני שהוא
מעריך את הספרים בערך תלמוד
מה שהוא כותב על ליקוטה נמצאות צעות
זה מאוד מעניין, מאוד מעניין, כדאי לקרוא
טוב, אז בואו נמשיך, פסוק ח'
ואלה שמות בני ישראל
הבאים מצרים, מה יעקב ובניו?
בכור יעקב ראובן
ובני ראובן
מי הראשון?
הלו, אתה שם עם הקיפה, מי הראשון בני ראובן?
אני רואה שאתה לא מקשיב,
לכן אני כל הזמן פונה אליך
מי הבכור של ראובן? אנחנו בפסוק ת'
חנוך, נו אתה רואה, הם קוראים ושם יודעים
חנוך, חנוך זה שם מאוד מעניין,
איפה מצאנו את השם הזה כבר?
בבירושית אצל מי?
בשושלת השלטית
אז מי החנוך הראשון?
הבן של קין שהיה הבכור הראשון
זאת אומרת, הבן של הבכור הראשון הוא חנוך
זאת אומרת שראובן הוא שחזור של קין
וחנוך הוא ניסיון מחודש להצליח, הבן זה הצליח
כלומר האומה הישראלית לוקחת על
עצמה להצליח מחדש איפה שהאנושות תכשלה
לכן יש לנו בספר בירושית ארבעה חנוכים
חנוך בנו של קין, חנוך בן ירד מהשושלת השלטית
חנוך בני מדיאן
וחנוך הבכור של ראובן, ובני
ראובן חנוך ופלוב וחיצון וחרמין
עכשיו כדי להביא את הילדים האלה לעולם
אי אפשר להביא ילדים
לעולם רק מאיש, צריך גם אישה
מי הייתה אשתו של ראובן?
זו, אז יש שתי דעות בחזת
אחת אומרת קנעניות היו,
כמו שיהודה נשא קנענית
אבל גם ראובן נשא קנענית
יש מי שאומר, לא, התאומות נולדו עם השבטים
מה המשמעות של הדעה
השנייה, תאומות נולדו עם השבטים
כמו האדם הראשון, יפה מאוד,
הם מודחנים עוד פעם את האנושות
זאת אומרת שאדם נולד עם
בת זוגו, זה האדם המושלם
הוא כבר יודע מי אשתו, זה כמו האדם הראשון
חנוך ופלוא וחצרון וחרמי
ומי זה פלוא? אולי מישהו יודע?
בפרשת פנחס כתוב על פלוא ובני פלוא אליאב
כתוב, ובני פלוא אליאב
ובני אליאב נימואל ודתן ואבירם
הוא דתן ואבירם אשר
ייצוא על השם בדת כורח וכו'
זאת אומרת שהשורש של
המחלוקת כבר נמצא אצל פלוא
פלוא משום להפריד, להפליא,
להפליא זה להפריד, זה כבר מתחיל שם
אבל הוא הבן השני של ראובן,
הראשון מוצלח, השני תמיד עושה בעיות
הפעם זה דווקא לא הראשון
שעושה בעיות אלא השני
זה בדיוק ההפך של מה שקרה בין קין והבל
שהראשון עושה בעיות והשני בסדר פה זה הפוך
טוב, מי זה פלאת? עון בן פלאת?
עון בן פלאת, נכון
אז מה, איפה פלאת?
הוא גם פה, יש שמור שזה פלוא גם כן
יש שאומרים שהוא היה ממוצר
הונגרי בגלל השם שלו עון בן פלאת
אבל זה לא סביר, ובני שמעון
ימואל וימין ואוהד ויחין וצוחר
ושאול בן הקנענית
טוב, אם כולן היו קנעניות אז מה
התחדש ששאול הוא בן הקנענית?
אז אלעחזן אמרו קנענית זה הכינוי לדינה
שדינה אחרי שנהרג שכם בעלה
אמרה אני לא יוצאת מפה אלא אם
כן מישהו מבטיח לי להתחתן איתי
כי אחרי שהיא נענצה והכל וזה
אז אומרים ששמעון הוא זה שעשה את זה
כן, לפי זה ששמעון הוא מהווה
אופציית המחדל לניסוי דינה
מה פירוש הדבר?
שדינה הייתה צריכה להינסה מחד מאומות העולם
זה לא הולך, זה נשאר בתוך האומה אצל מי?
אצל מי שבא בשם הקנאות הדתית
הקנאות הלאומית יותר נכון, ששמעון
ולכן הוא יוצא את דינה
ובני לוי
מה?
מה?
זה בדיוק העניין, הוא לא רוצה שתצא החוצה
הקנאות הלאומית אומרת טוב
אם זה לא הולך עם הגוי הזה
אז תשארי בבית
נכון? זה מה שהוא אומר
ובני לוי גרשון כהת אומררי
ובני יהודה עיר ועונן ושלה בפרץ וזרח
והיה מאוד עיר ועונן בארץ קנאן
והיו בני פרץ חצרון וחמור
עכשיו לא הבנתי פה כלום
פה הרשימה היא הרשימה של הבאים מצרים נכון?
וכי עיר ועונן באו מצרים
אז למה בכלל צריך לדבר עליהם?
מבינים את השאלה שלי?
מה התשובה?
מה?
מה היבוא?
שפרץ וזרח הם עיר ועונן
כלומר עיר ועונן באים למצרים איך?
דרך פרץ וזרח
שאם לא כן לא מובן מה הם עושים
פה
בני כמה היו חצרון וחמור לגב כשהם ירדו?
עיר ועונן
מה?
עיר ועונן
זה הגיל שלהם הם היו בני עיר ועונן
אני שאלתי בני כמה הם היו חצרון וחמור
כשהם ירדו למצרים ואתה עונה לי עיר ועונן
עיר ועונן
מה?
התשובה היא שהם היו תינוקות
הם היו תינוקות
אם תעשו חשבון
כמה שנים עברו סך הכל
מאז כל הסיפור של יהודה ותמר זה לא הרבה
מוכרח להיות שחצרון וחמור הם תינוקות
טוב ובני שכר
מה?
דרך מי עברים ירדו?
פרץ וזרח
נכון?
פשוט
אז תספרים אותם פעמיים?
לפי זה ספרים אותם רק פעמיים אחת
כדי שיצא שבעים
ובני ישכר
תולה ופובה ויהוב ושמרון
יאללה צריך לזכור אותם בשביל שיצא שבעים
לא
ובני זבולון
סרד ואלון ויחלאל
אלה ונלאה אשר ילדה ליעקב ודן הרם ודינה ביתו
כל נפש בנה ובנותיו
שלושים ושלוש
כן
האם יש קשר בין יוב לאיוב?
האם יש קשר בין יוב לאיוב?
זה מאוד דומה בצליל
האם יש קשר יותר עמוק בצליל?
האם יש קשר יותר עמוק בצליל?
מיניי לי לדעת
או שכן
או שלא
ובנגד
ובנגד
צפיון
אגב תשימו לב שפה כתוב כל נפש בנה ובנותיו
אחר כך אתם תראו שכתוב
כל נפש ולא כתוב בנותיו
כי רק פה מוזכרת בת
הלאה דינה
ובנגד
מה?
אה?
יוחבד? לא כתוב פה כלום
איפה כתוב?
מה?
כן אז היא בנות לאה
בכל מקרה
אם נספור את יוחבד
אז היא גם כן בתוך הקבוצה הזאת
בנפש בנה ובנותיו
אבל היא יוצא לך שלושים ושלוש פה
כן?
למה מזכירים ככה את דינה פעמיים?
פעם אחת כסמי הכנענים
ופעם אחת את דינה ממש מפורש
אתה אומר
שאתה לא מבין מדוע בהתחלה
מזכירים את הבן של דינה
ואחרי זה את דינה
זה מה שאתה שואל
למה סופרים את הבן של דינה ואחרי זה את דינה?
זה מה שאתה שואל
מה אתה אומר?
כיוון שספרו את הבן שלה לא
צריך לספור אותה אתה אומר
אז למה לא כולם מובן מפורש דינה
בתוך השם של המזכר המפורש
כי דינה
זה שהתחתנה עם שאול
היא התחתנה איתו במדרש
אבל יש גם דינה במציאות
זה כמו שמספרים
הרי כתוב
אדיאברם אבינו הייתה בת
ובקול שמה
כשבשם בירח את אברם בקול
אז אומרים
אם כך
האם יש בת לאברהם
אז למה צריך לשלוח את אליעזר
את רבקה
ליצחק
שיצחק התחתן עם בקול
נכון?
אז אומרים שהוא רצה אישה על פי פשט
ולא רק על פי אגד מדרש
כן
בסדר
כן
אז אם אמרנו שזה סופרו את דינה
אז אמרה כתוב
כל נפש בניו הוא ביטור
ולא פרקנש פוליטה מדינה
אז איך יוצא 33?
שיהיה לה מולטה
נכון
אז זה בלומר דבר מאוד מעניין
שבעצם הרי
בסך הכל מה
כל כך הרבה בנים רק בת אחת
זהו
יש איזה בעיה גנטית במשפחה
אם רק בנים נולדים
מה קרה עם הבנות?
או יש כאלה שאפילו אמרו
שהבנות מתו בכנן
עוד
תמותת בנות כל כך גדולה
זה לא סביר בכלל כל הסיפור הזה
נכון
לכן מוכרחים לקבל פה
עוד עבריה
נאציב וולוג'ין
שבאמת
הם היו הרבה יותר משבעים
אבל מנו
את הנפשות היסודיות
שמהם
נבנה בית ישראל
כן
למשל אנחנו רואים
שיעקב אומר ליוסף
כשהוא מברך את אפרים ואת מנשה
הוא אומר לו
ומולדתך אשר הולדת אחריהם
לך יהיו על שם אחרי מיכרוב ונחלתם
מה שמה?
שלא יוסף
היו עוד ילדים
הם לא נבנו אף פעם
כן
אלא הם הצטרפו
אל השבטים של אפרים ומנשה
אז מזה אתה מוכרח לומר
שבעצם היו פה מאות
אם לא אלפים של בני ישראל
שיורדים למצרים
רק שהתורה
לא רואה לנכון לספר לנו את הכל
במיוחד שהם באים עם הכבשים
וכל המקנה שלהם וכו'
צריך בשביל זה רואה עצון
כמה רואים
כמה עבדים ושפחות
יש המון שבאים
כלומר יש קבוצה משמעותית
מבחינה אתנית
ומבחינה לאומית
שהיא יורדת למצרים
היא מזוהה
אצל המצרים
בתור אומה בפני עצמה
בסדר
כלומר צריך להוציא מהראש שלנו
את הסיפור
כביכול משפחתי בלבד
איזה משפחה
סבא, בן, נכד
זהו
זה הרבה יותר רחב מזה
לא הבנתי מה שרב אמר לו
לגבי שאול בן הקנענית
אני מבין את התנותך הארנטית
זה לא בדיחה
אבל את העניין לא ידע
זאת אומרת
זה ששאול הוא בן הקנענית
למה לא כתוב בדינה
קודם כל כי זה לא ברור
מבחינה היסטורית שהוא אכן הבן של דינה
זה דינה לפי המדרש
זה לא דינה לפי הפשט
זה דבר אחד
דבר נוסף
זה כתוב בפשט
שקנענית זאת דינה
נכון?
אז זה מה שאני אומר
כלומר כיוון שאינך יודע
האם המדרש מתאר עובדה היסטורית
או עובדה עריקית
לכן אתה
משאיר את זה בן הקנענית
אגב, לפי חזאל
יש גם דעה אחרת
שדינה התחתנה עם יוב
אז זאת אומרת ש
דינה יש לה כמה מועמדים
להיות הבעל שלה
יש בעצם ארבעה מועמדים
לניסוי דינה
שכם
יוב
שמעון
והאסב
נכון?
אלה הם ארבעת המועמדים
וכל אחד מייצג
מגמה אחרת
יוב זה האידיאל
כן? כלומר יוב זה
לצרף את
להקים את השבט הנוסף באומה
על ידי הצטרפות
של צדיקי אומות העולם
ואז היה השבט ה-13
והכל היה בסדר
זה יוב
למה שלא?
כן, ככה מיבטאים את זה
אולי תשאל אותי איך מאייטים את זה
יוב הוא מבני יעקב? לא, יוב הוא לא מבני יעקב
אי-יוב
אי-יוב
חז'ל אומרים שאי-יוב
שאנחנו מכנים אותו יוב
התחתן עם דינה
זאת אומרת זה הממד האידיאלי
זה השבט ה-13
עם אומות העולם
ויש
עם בן אומות העולם
עם בן אומות העולם הברברי
זה שכם, בן חמור
שהיה אפשר לחשוב שזה ילך וזה לא הולך
ויש
כשזה נכשל לגמרי
אז זה נשאר במסגרת הקנאות הלאומית
אצל שמעון
והאופן המוצלח
שזה יכול היה להיות
כי זה לא הצליח, לא בזה ולא בזה
זה המוצלח אם היא הייתה מתחתנת עם עשיו
אז היא הייתה
מחזירה אותו בתשובה
וזה היה לנו בישראל שני שבטים
יעקב ושבט עשיו
והכל היה מצוין
אבל קרה מה שקרה
יעקב באים אליו בטענה חזר
מדוע הוא לא נתן את דינה
לעשיו
אגב, מה הפרש השנים
ביניהם? 90 שנה
90 שנה
עכשיו תלווית בדיוק יש את הבעיה
ראשי הבכורה אצל בני יעקב
של הבכורה אצל עשיו
זאת אומרת שכאילו
מה שחשבת מיותרת
זה שבמהלך הידי
הוא צריך להתחבר
זה שיעקב הוא בחור זה לא הופך את עשיו לבחוץ
ובני גד
צפיון
וחגי שוני ועצבון
הערי וערודי
וער אלי
זה בני גד
ובני אשר
ימנע
וישווה וישויה ובריאה
ושרח החותם ובני בריאה
חבר ומלכי אלוהים
כאן שואלת שאלה מה זה ששרח החותם
אם שרח היא החותם
אז צריך להיות כתוב
בנותיו גם פה
ופה לא כתוב
כתוב רק אלי בני זלפה
אז זה שומעים ששרח באמת לא הייתה החותם
שנולדה מזלפה
אלא הייתה החותם
המאומצת
היא התוספת
היא השרח העודף
היא התוספת מאומות העולם
כמו זה הצירוף
אבל הייתה חשובה היא בכלל השבעים
משהו כזה
אלא בני
זלפה
מה?
היא בת של אשר
בגלל שהייתה בת של אשתו של אשר
נכון
לכן זה שרח
החותם
היא החותם אבל לא ביתו
אם אשתו זה החותם
זה אומר שדווקא הבאתי ממנו?
אז היא לא צריכה להיות גאור
אז היא כן צריכה להיות גאור
אלה בני זלפה
אשר נתן
לבן ללעביתו
ותלת את אלה ליעקב
שיש עשרה נפש בני רחל
אשת יעקב יוסף ובנימין
ויבלד ליוסף בארץ מצרים
אשר ילדה לו אסנד בת פוטיפרה
כהן עונת מן השבת אפרים
ובני בנימין בלע ובכר ואשבל
גרה ונעמן אחי וראש
מופים וחופים וערד
אלה בני רחל אשר יולד ליעקב
כל נפש ארבעה עשר
ובני דן חושים ובני נפתלי יחצי אל
וגוני ויצר ושילם
אגב סנדרה גוני
בתור אחד מבני נפתלי
זה אדם מעניין
איפה גוני ישב?
יש בדרום
דרום מזרח לכנרת
מקום ששמו דגניה
מכירים?
אלפובית
דגניה הוקמה
במקום ששמו היה אום ג'וני
אום ג'וני
אום ג'וני
מקום ששמו היה אום ג'וני
אום ג'וני
מה?
קיבוץ מה?
קיבוץ שלא הצליח
בשם
אתה מתכוון לגאוני
למה להרבב?
זה משהו אחר
אני מדבר על המקום שבו
הוקמה דגניה
בסדר? לא איפה שראש פינה
אז דגניה הוקמה במקום
הנקרא אום ג'וני
ואיקא דה אמרה
אצל החוקרים
שאום ג'וני זה על שם גוני
הבן של נפתלי
אתם רואים? זה ממשיך עד לשם
טוב, על כל פנים
כל השמועות האלה יש משמעות בעברית?
האם לכל השמועות
האלה יש משמעות בעברית?
מה אתה חושב?
שכן. יפה, אז אני גם
אצל דעתך. עכשיו, אובני נפתלי
יחצא אל וגוני ויצר ושילב
למה זה רחוק מהעברית של היום?
מה היום קומפינטים כל מיני שמות
לבנים ולבנות
שזה ממש רחמנות
מה אתה רוצה?
אתה רוצה שאני אתן לך רשימה
של שמות שנותנים היום?
כן, מה?
למשל היום במקום גוני
אומרים אבגני, אני לא יודע
כן, אלה בני בלהה
אשר נתן לבן
לרחל ביתו ותלדת אלה ליעקב
כל נפש שבעה
כל הנפש הבא ליעקב
מצרים היוצאי רחוק
מלבד נשי בני יעקב
כל נפש
שישים ושש
אז רגע, אם זה שישים ושש, כדי
להגיע לשבעים, כמה חסר לנו?
ארבע, בוא נבדוק
ובני יוסף, אשר יולדו במצרים
נפש שניים
אז צריך להוסיף עוד כמה?
עוד שניים, אז זה יוצא שישים ושמונה
ועם יוסף
זה שישים ותשע
כל הנפש לבית יעקב הבא מצרים
ה... שבעים
איך שישים ותשע יוצא לך שבעים?
מעגלים
מעגלים, נכון?
זה באמת דרכה של תורה
להגל, למשל כתוב
באמת, ארבעים יקנו
לא יוסף, אז מה זה ארבעים יקנו?
הוא פזל שלושים ותשע
גם ספירת העומר, תספרו חמישים יום
סופרים ארבעים ותשע, כי הכתוב שבע שבועות
שבע שבועות, זאת אומרת
כשאומרים מספר שלם, זה הרבה פעמים מינוס אחד
גם כשכתוב על משה שהוא היה בן שמונים שנה
בעומדו לפני פרו
די ברור לפי פשט הכתובים
שהוא היה בן שבעים ותשע
כן? זאת אומרת, אבל הוא נכנס לשנתו השמונים
אז כך שאפשר להגיד, כל הנפש הבא
שבעים, אבל מעניין שמצאנו
כמה תשובות אחרות
יש מי שאומר צריך לספור את יעקב,
יש מי שאומר צריך לספור את יוחבת
שנולדה בין החומות
ויש מי שאומר
שבעצם צריך לספור
את
את הסנת, למרות שהיא בכלל
לא שייכת לעניין
אבל בכל זאת, מסופרים אותה
מכפסים דרכים להשלים לשבעים
כן?
כן, שסופרים גם את השכינה
גם זה נכון, יש פירושים כאלה
כלומר, יש תמיד צורך בהשלמה
של השישים ותשע לשבעים, מה זה אומר?
ששבעים זה לא מספר שלם
זה ש... כלומר, שה
הירידה למצרים
מולידה איזושהי זהות אנושית
שזקוקה להשלמה
וההשלמה באה
בכל האופנים שלא תרצה
זה בכלל לא משנה באמת
בעצם, איך אתה משלים
העיקר שזה מספר לא שלם
שהוא זקוק להשלמה
וכאשר הוא מושלם, אז הוא מתאים
לתפקיד שלו של תיקון העולם
כנגד שבעים מומות העולם וכו'
מה העיקר הזה שזה לא שלם?
מה העיקר הזה? מה העיקר הזה שזה לא שלם?
כי מי ששלם
הוא לא זז
יש משחק מכוניות כזה
מפלסטיק שצריך להזיז
מכוניות כדי
להוציא את כל
המכוניות דרך האחור
מכיר את זה?
מכונית אחת, האדומה, כן, צריך להוציא שם
מכיר את המשחק הזה?
משחק ילדים כזה
יש משחק אחר שמזיזים מספרים
מכיר? כן או לא?
צריך להשתמש
כן, טוב, אז יש
משחק אחר
שקוראים לו דמקה
מכיר? דמקה, יפה
עכשיו, תשימי לב
את יודעת לשחק בדמקה? כן
יפה מאוד, אז אתה רוצה אחרי השיעור
אם יהיה לנו זמן
טוב, הכוונה
בדמקה כדי להתקדם
צריך שיהיה מקום של רווח
אם הכל יהיה מלא
בחיילים, אי אפשר יהיה לב להתקדם
נכון? אם המשחק
מכוניות הזה שאתה לא מכיר יהיה מלא במכוניות
אי אפשר להזיז, כבר צריך שיהיה איזה חור אחד
זאת אומרת, שמה שמלא
מה ששלם, הוא לא מתקדם
הוא מרוצה ממצב העולם
לכן עמוך הזעל, היסב
בגמטריה, שלום
זה שלום? לא חסר לו כלום, שלם לגמרי
כן
ולכן, עומות העולם
אצלם, העולם הזה
זה הזירה שצריך לכבוש
וברגע שהיא כבושה
זהו, אין יותר מזה
אין עולם הבא
יש מדרש מעניין בבראשית רבע
על
רומאי אחד
שהזמין את כל בני הכפר
שלו לסעודה גדולה
הוא אמר, היום יש לי כסף, עושה סעודה גדולה
מזמין את כל אנשי הכפר
כולל היהודים של הכפר
כולם באים, היהודים גם באים
ואז
מגישים שולחן גדול
והוא תואם את אחד המאכלים
ואני נראה לו קצת
לא מטובל כמו שצריך
הוא הפך את כל השולחנות
שאלו אותו היהודים
וכי בגלל מאכל אחד
אז אתה זורק את הכל
ענה להם
אותו גוי, אתם היהודים
אומרים את זה
בגלל שיש לכם עולם הבא
אז לא כל כך אכפת לכם שהעולם הזה יהיה מושלם
אני, זה מה שיש לי
זה צריך להיות מושלם
כלומר, יש תמיד בעולם
של בני ישראל
משהו שלא מושלם
שדורך השלמה
זה את ההתקדמות, מובן?
לכן תמיד אף פעם לא גמרנו
להסתדר
לכן הסכנה הגדולה
זה כל מקום שבו יושבים
כתוב וישב ישראל בשיטים
אמרו חזא על כל מקום שכתוב ישיבה
זה שם פורענות
וישב יעקב
בעליו רוגזו של יוסף
כלומר, ישיבה זה מקום מסוכן, אבל
אם יש הליכה
חוץ מאשר וישב ישראל
וישכון ישראל
בטח בדד אין יעקב
אז זה לעתיד לבוא
זה בסדר, אפשר לשבת, בינתיים לא יושבים
אז זה עם יוד או בלי יוד?
סב?
האם זה עם יוד או בלי יוד?
כדי שזה יוצא גמטרי השלום?
בוא, אני מציע לך ככה, בוא נעשה חשבון
אם אתה חושב שזה חשוב, שאני אענה
על השאלה הזאת, סימן שאתה לא יודע לספור
בעצמך, אז בוא נבדוק
שין זה כמה?
עשית, נו, ואז כמה יצא לך?
אני יצא בלי יוד
אז למה אתה שואל?
בדרך כלל זה עם יוד
רגע, רגע, אני אשמח שתראה לי
את החומש שלך
כי בחומש שלך מן הסתם כתוב
עשיו עם יוד, אני הייתי רוצה לראות
כי בחומש שלי אין שום מקום
שעשיו כתוב עם יוד
למה אתה יודע מה זה שהוא עשוי?
אני שואל אותך קודם כל
מה שאתה אומר, שעשיו זה בדרך כלל
עם יוד, זה אומר, בסתירה למוטפס
אצלי, והמוטפס אצלי כתוב
אין סין וב
כמו שהמילה עכשיו
ויחדיו, גם כן, זה בלי יוד
אנשים כותבים עכשיו
עין, קף, שין, יוד וו
זה טעות, אפילו באינטרנט
שאתה כותב, כמו שצריך, דיינו
אחשו, כן?
מתקנים אותך, מתקנים אותך
שאתה צריך לשים יוד, וגם יחדיו
יחדיו זה בלי יוד
אבל אתה כותב יחדו, כמו שצריך
מתקנים אותך, ממש לא בסדר
מה?
אז מה עם בלי ניקוד?
אין סין וב, זה בלי יוד
אבל, מה?
יש כאלה הוראות, זה ניקוד
אני יודע, זה לא נורא
בקיצור, הדבר הזה אגב, גרם
לטעות לאחד מגדולי ישראל
לרבינו יצחק הברבנל
שרצה לומר
שיש קשר בין האסב
וישוע, ישו
שיוד, שין, וב, עין
הותיות כמו האסב, העירו לו
המפרשים שלו
שבכל זאת, האסב זה בלי יוד בתורה
בסדר? אלא מה?
אין סין וב, מלשון עשייה, הוא עשוי
נכון? גם בלי יוד, אז מה? מה קרה?
בסדר?
זה בסדר, זה בסדר, אל תראה אותי ככה
טוב, הלאה
אז איפה היינו?
מה?
למה נעשים את בלהה
ונסביר בכל הסיפור של לבן נתן אותם
אליכם יתר, מה אכפת לנו?
בני בלהה, מה?
מה יש שם פה, פה חשוב עוד פעם להסביר?
למה בשפחות, גם בזלפה וגם בבלהה
כתוב שנתן אותם לבן
כן, זהו?
כבר נכון שכתוב שם, חוץ מזה
כן, הרי אנחנו כבר יודעים את זה, לכאורה
כבר יודעים שלבן נתן את בלהה וזלפה
מה כבר התחדש פה?
אני לא יודע
מה יהיה?
אני אעשה
טוב
פסוק אף ח'
בית יהודה
שלח
לפניו אל יוסף
להורות
לפניו גושנה
ויבואו ארצה גושן
הפסוק הזה
הוא פסוק אלום
ומשמעותי מאוד
בואו נבדוק על מה הוא מדבר
הרי אתם זוכרים כל הסיפור
התחיל על רקע מאבק
בין שתי שיטות באומה
יהודה ויוסף
יהודה יש לו סברה משלו
יוסף סברה משלו
מה הייתה הסברה של יוסף?
הסברה של יוסף הייתה
לפי מה שלמדנו
שעם ישראל נועד לצאת מן המרכז
אל הפריפריה
כלומר לפנות אל אומות העולם
לעבור איזה מין התבוללות
מעין התבוללות תרבותית
בקרב העמים
עד כדי כך שהנביא אומר
אפרים בעמים הוא התבולל
זה כתוב בראש
אפרים בעמים הוא התבולל
כלומר יש נטייה קוסמופוליטית אצל יוסף
לעומת הנטייה הפרטיקולריסטית אצל יהודה
שיהודה אומר אנחנו נבנה
את המרכז שלנו בארץ ישראל
מי שרוצה לבוא
מן הפריפריה מוזמן לבוא אל המרכז
לא אנחנו פונים עליהם
אם כן יש פה שני כיוונים
יהודה ויוסף
אני חוזר יהודה מן הפריפריה אל המרכז
יוסף מן המרכז אל הפריפריה
בסדר?
עכשיו נשאלת השאלה
איך הוכרע המחלוקות?
איך הוכרע המחלוקות?
ניתנו שם פה שלוש תשובות
יהודה, יוסף ויגש
מה זה יוסף? כי הם יורדים מצרים
יוסף מנצח כי עובדה שיורדים מצרים
האמת היא שזה לא לגמרי מדויק
מסיבה פשוטה הרי יוסף רצה לעשות את זה לבד
הוא לא רצה את זה עם המשפחה
נכון? זוכרים?
הרי כשהוא ראה את האחים שלו
הוא עשה את הכל כדי שמברכו
כדי שהם לא יישארו בשכנותו
נכון?
הוא לא רצה הרי
נכון?
התוכנית של יוסף הייתה לחטוף את בנימין
ולזרוק אותם הביתה
נכון?
התוכנית הייתה
לשכנע את כל המשפחה לעשות את זה
אז זאת אומרת מהבחינה הזאת
יוצא שיוסף מנצח
כן? מה אתה אומר?
המלכות ליהודה אתה אומר
ניתנה המלכות ליהודה
מצד שני כתוב גם על יוסף
נזירי חיו
כן?
כן, אז כן וכל
אתם מדברים פה על פרשת ויחי
אני הייתי רוצה לדעת לפי הפסוק הזה
מי מנצח
כן, אנחנו רואים דבר מאוד מעניין
ואת יהודה שהלך לפניו אל יוסף
מה אומר רשי?
להורות לפניו
אומר רשי
כתרגומו
לפנות לו מקום ולהורות
שיישב בה
לפניו קודם שיגיע לשם
כלומר לפני שיעקב מגיע
אז הוא כבר שולח את יהודה
ומדרש הגדה
להורות לפניו
לתקן לו בית תלמוד
שמשם
תצא הוראה
כלומר
לפי המדרש הגדה
יעקב ממנה את יהודה ראש הישיבה
כן? כלומר זה
עוצרת הקיום בגלות
אין לנו עצמאות, אין לנו
ביטוי לאומי, אבל יש ישיבה
ובראש הישיבה עומד יהודה
לכאורה
מי יכול היה לעמוד בראש הישיבה?
יוסף?
יוסף?
הרי בן זקונים הוא לא, כל מה שלמד
משם והעבר לימד אותו
אז יש לו כבר בן תלמיד חכם
מהו צריך להכניס ראש ישיבה חדש?
אגב
הרמא אומר שיעקב מנה את
לוי ראש ישיבה
מעניין איפה זה כתוב
זה הגיוני
זה הגיוני, זה כן, אני מחפש מקור
כלומר בנסם לרמב״ם יש מקור
אני אומר פה בפשט שלנו
פחות לפי רשי, ראש הישיבה הוא יהודה
הוא יהודה
וזה בא לו, זה מאוד משמעותי
זה יהודה ולא יוסף
זאת אומרת יעקב מכריע
ההלכה כדעת יהודה
אבל יוסף הוא מלך
מה איך הוא יהודי?
הוא מלך, הוא יכול להיות גם ראש ישיבה
דוד המלך למשל היה גם מלך
וגם ראש הישיבה
דוד המלך
וגם משה רבנו היה גם מלך
וגם ראש הישיבה
יהושע בנון יש מה לדבר
זה לא כל כך פשוט
אבל נגיד, גם כן, אפשר
כן, מה אתה אומר?
לדבר על ישיבה, שהוא יתקן
ולא יעמוד ברשותה
לתקן לו בתלמוד
אז ומי יעמוד ברשותה? אתה אומר לוי ולאד
כן, יכול להיות
למה הוא צריך את יהודה בשביל לתקן?
הרי יוסף הוא המלך
יכול להיות את הוראה
אם מדובר לבנות את בניין לישיבה, מה
זה בעיה בשביל המלך לבנות את בניין?
כלומר, יש כאן
מרכזיות ליהודה
אבל מצד שני
לא כתוב, היה מספיק להיות כתוב
ואת יהודה שלח לפניו
להורות לפניו גושנה
שימו לב
שכאן הכתוב מוסיף שתי מילים
אל יוסף
כלומר
כשיעקב שולח את יהודה אל יוסף
את יהודה
הוא אומר, כשאתה הולך להקים את בית ההוראה
יש לך מה ללמוד מיוסף
ואתה לא יכול להקים
את המקום בלי ללמוד מיוסף משהו
מה יש ללמוד מיוסף?
מדעי המדינה
כלכלה ומדעי המדינה
כלומר
אם זאת תהיה תורה
בלי חוש מדיני
זה לא תורה
אז עכשיו יוצא לפי זה שההכרעה היא לתומת יוסף
או לתומת יהודה?
שילוב
יפה
כלומר בעצם מה שהוכרע כאן
שאי אפשר ליוסף בלי יהודה
ואי אפשר ליהודה בלי יוסף
זה דבר מעניין
אי אפשר ליוסף בלי יהודה
כלומר יוסף איננו יכול
להכריע שהגורל של עם ישראל
זה לחיות בגלות
כפי שהוא חשב בהתחלה
ההלכה היא, כדעת יהודה
יהודה הוא הפוסק
וזה גם מצאנו על דוד המלך
אמרו חזר מה זה השם עמו
שההלכה כמוהו
כן?
כלומר יש משהו מיוחד ביהודה
שההלכה כמוהו
ולכן ההלכה היא שהגורל
של עם ישראל זה בארץ ישראל
אבל
אנחנו כן לומדים משהו
מיוסף וזה שאופן
הקיום של עם ישראל צריך להיות כישות
פוליטית
אם אתה לא עוסק בפוליטיקה אין לך תקווה
של גאולה
כאשר הקדוש ברוך הוא רצה
לגאול אותנו
הוא כל פעם שלח אחד מאיתנו ללמוד מדעי המדינה
בהשתלמות
את משה בבית פרעה
ואת הרצל באירופה המערבית
כלומר תמיד יש
מישהו שהולך ולומד
מתאמנו, שולחים אותו
אתה אל תהיה בישיבה, יש
אנשים אחרים שיתפלו בזה
אתה תלך ללמוד מדעי המדינה
ועל ידי הדימוש של מדעי המדינה
תוכל להביא גאולה לישראל
כן, ויוצא לפי זה עכשיו
שיש פה שתי מגמות משיחיות
משולבות זו בזו
הלואי מגמת משיח בן יוסף
ומשיח בן דוד
מה מיהודה לא הסכים עם
הגן הזה שזה?
אה, יהודה יש לו נטייה
מצד עצמו הייתה יהודה
לקודשו
הוא עוסק בתורה
הקדושה, הארץ הישראלית
אצלו היא קדושה דתית, לא קדושה מדינית
אבל גם כשיום מישהו עושה
קשת פרנית, הוא לא בדיוק
רוצה להיות קשת עצמאית
הוא רוצה להיות קשת בתוך מצרים
אה, זו, ולכן יש פה שילוב
שמנצח בסופו של דבר
יוסף הוא מומחה
לתורת המדינה, אבל אצל הגויים
יהודה הוא
מומחה לארץ ישראליות
אבל בלי פוליטיקה
אז עכשיו לחבר, פוליטיקה וארץ ישראל
יוצא לחד ציונות
דתית, בסדר?
בבקשה
למה לא משיח בן יהודה?
היה אפשר
שיהיה משיח משבט יהודה
אבל אז הוא היה חי
בניגוד עם משיח בן יוסף
הסגולה של דוד
זה לאחד את משיח בן יהודה
במידה שזה היה קיים עם משיח בן יוסף
בסדר? כן, בבקשה
חייה משיח בן יוסף
מהמשמעות של היום זה משהו
זה לאומיותיית תרפית
כן, אנחנו נלמד את זה בדיוק
זה יכול להחרוג על זכותי זה
כן, כן, אנחנו נביד את זה
זה ברור שיש
נגיד ככה, עולה מן הכתוב
שיש לנו ארבע טיפוסים
בהנהגת האומה
אלוהם, יוסף
יהודה, משיח בן יוסף
משיח בן דוד
זה ארבעה כיוונים
שונים לגמרי
בסדר? כן, בבקשה
יוסף שונה משיח בן יוסף?
לא
אמרתי שיש ארבעה
סוגי מנהיגים
אז אם אתה שואל
האם יוסף שונה
משיח בן יוסף? סימן שהבנת
שלפי דעתי יכול להיות שיש רק שלושה
נכון?
ואחר כך תיקנת את עצמך
ושאלת שאלה חדשה
במה שונה יוסף
עם משיח בן יוסף? בסדר?
התשובה היא שזה
ההפך הגמור אחד מהשני
פשוט מאוד
הרי
יוסף הוא אמנם בעל כישרון
של תרבות כללית
הוא מכיר את הממשלות של
הכלכלה ואת החשיבות של מדעי
המדינה
אבל כל זה הוא רואה במסגרת
של אומות העולם
התפקיד של עם ישראל זה לדפוס
נקודות מפתח, עמדות
מפתח בתוך המדינה
של אומות העולם ושם להשפיע
ומשיח בן יוסף
חוזר בתשובה מזה
ואז הוא מחליט שהוא
חוזר לארץ ישראל והוא משתמש
באותם הכוחות שהיו שם
כדי להקים מדינה
דומה לדבר מצאנו אצל חוזה
מדינת היהודים הרצל עליו השלום
זה קוראים לו הגן עלינו
שהוא תמיד רצה את טובת
עם ישראל. זה אנחנו רואים את זה
בכל מה שהוא כתב וכל מה שהוא עשה
ביומנים שלו בצעירותו
כשהוא ראה את הכאב העצום של העם היהודי
אז הוא הציע כפתרון
התבוללות
הוא הציע שתהיה התנצרות
המונית שכולם
יעברו לנצרות
כשצריך להבין שבאותם הימים
לעבור לנצרות זאת לא הייתה בכלל
מחשבה דתית. זה הייתה
מחשבה פורמלית. זאת אומרת זה אקט פורמלי
כדי להתקדם. זה כרטיס הכניסה לתרבות
האירופאית. הוא אומר למה כל המשך לסבול
מה הם רוצים
אם אנחנו מתנצרים הם מקבלים אותנו
יאללה להתנצר. זאת הייתה השיטה של הרצל
מתוך אהבת ישראל
צריך לדעת את זה. אחר כך הוא ראה
איך זה לא בדיוק הולך.
כשהוא ראה איש מצרי שעיקע את דרייפוס
אז הוא החליט שהוא הולך בכיוון
של הקמת מדינה יהודית
ואז הוא הפך מיוסף למשיח בן יוסף
והמובן הזה שהוא עוזב
את האופציה של
ההתבוללות והוא חוזר
בתשובה. זה יותר לפי זה שהקמת הציונות
החילונית מדינית
לפי הרצל היא אקט של חזרה בתשובה
יש לנו כלל שאין מזכירים
לבעל תשובה את
את חטאיו הקודמים
ויותר מזה
במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים
גמורים אינם יכולים לעמוד
צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד
במקומו של הרצל שהוא הבעל תשובה הגדול
שהוא חזר בתשובה מהרעיון של
ההתבוללות. זה שהוא לא היה דתי
זה ביש שזה לא היה תפקידו
ההיסטורי בכלל הקב". הוא לא
ציפה ממנו להיות דתי זה לא העניין בכלל
בסדר יכול להיות שהוא היה דתי זה גם
היה מעכב משהו
מעכב את האפשרות להתקדם כי תראה לעצמך
שהקב". היה אומר לרבנים אני
מבקש מכם להקים ועדה
ותגידו לי תוך כמה חודשים
אני רוצה לדעת איך אפשר להקים מדינה
לעם היהודי תוך כדי נאמנות להלכה
ואז הרבנים היו יושבים והיו אומרים
בסוף רבנו שעולם ישבנו והגענו למסקנה
שזה אפשרי
אבל זה ידרוש
לסמוך על כל כך הרבה יתרים
דחוקים כדי שיהיה צבא שישמור
שבת ומערכות
של בריאות בשבת וכל מיני דברים
כאלה וקשרות בצבא
אנחנו מציעים שב ואל תעשה עדיף
לדחות את הדבר
עד שימצא פתרון יותר טוב
הקב". ברחמה ומרובים ובחסדיו הפשוטים
לא רצה להמתין ושלח את בן גוריון עבדו
שהוא יודע להקים מדינה
ולא אכפת לו אם יהיה קשר בצבא או לא
כן? אחר כך מביא את הרב מימון
כדי להגיד לו שמע אני רוצה פה
הסכם קואליציוני שיהיה קשרות בצבא
זאת אומרת
זו השדה של יוסף שהופך להיות
משך בן יוסף
ואומר לאחיו פקוד
יפקוד אלוהים אתכם
ועליתם את עצמותים מזה לאר הארצל
כן?
משהו שהוא נשמע לי קצת
קצת דברייתי אבל נשמע
שכביכול שולחן ארוך
זה משהו שהוא גלוטי אולי?
לא, שולחן ארוך זה ממש לא גלוטי
שולחן ארוך זה ממש ארץ ישראלית, מה הבעיה?
אני יודע, אבל מהבחינה הזאת
שכאילו מי שנעמד
לשולחן ארוך כאילו לא יכול
המצב של העולם הרבני
בחוץ על הארץ
הוא כזה שמרוב חששות
של התעסקות בהלכות של הפרט
נשכחו העניינים הכלליים
שגם הם גופי תורה
בסדר? עכשיו לעומת זה
יהודה שהוא בעל
נטייה דתית ללא
זהות לאומית
אז הוא הופך להיות משך בן דוד
ולומד ממשך בן יוסף
את העניינים של
מדעי המדינה והוא חוזר
בתשובה, כן
למה שולחן ארוך לא מוזכרים
ימי המדינה והעניינים
של העתיד לבואו איתה ארץ ישראלית?
בוודאי שזה מוזכר
ברמב״ם
בטוח לכל שבת
בוודאי שזה מוזכר ברמב״ם
מה רמב״ם זה שולחן ארוך
זה השולחן ארוך הגדול
השולחן ארוך שמקיף את כל הדורות
אז זה הרמב״ם
כן
האם משיח בן יוסף נשאר חילוני?
לא, מן הסתם שאחר כך
הוא חוזר בתשובה גם בזה
אבל זה עניין פרטי אישי אצלו
זה לא מה שמצפים ממנו
אבא אמר שהשם כביכול
הצטרם מהעניין הזה
שקיים את המצוות
זה לא עניין מאוד מוזרה
לתוראי ולכל יהודים
אכן, מי אמר לך?
כלומר אתה לא מסכים עם ההלכה
שאומרת שיש דבר כזה
תינוק של נשבע שפטור מן המצוות
כן, לפי ההלכה
פרס תינוק של נשבע פטור מהמצוות
טוב, אתה, יש לך
יהדות אחרת שסבורה
שאין מעמד כזה בהלכה
אבל יציא בשולחן ארוך כתוב שכן יש דבר כזה
גם במסך השבת כתוב
טוב, עד כאן להיום
תודה רבה