המשך לימודינו החשוב והיקר בספר בראשית
אנחנו בפרק ממתט
פסוק כפחת
בעצם פסוק כפתט, כפחת גם למדנו
ויצב אותם
והיום הרע להם אני נאסף אל עמי, כיוורו
אותי אל אבותי אל המערה שבשדה אפרון אחיתי
במערה אשר בשדה המכפלה אשר על פני ממרה בארץ
קנן אשר קנה אברהם את השדה ואת האפרון אחיתי
לאחוזת קוור, שמה קוורו את
אברהם ואת שרה אשתו, שמה
קוורו את יצחק ואת רזקא
אשתו ושמה קוורתי את לאה
מקנה השדה והמערה אשר בו
עומד בנאחת ואיחל יעקב לצעות
את בניו ואיסוף רגב אל
עמיתיו והעקבו ויאסף אל עמיו
אז בעצם על מה היו המילים
האחרונות של יעקב הבינו בעולם הזה
הקבורה שלו במערת המכפלה, כלומר ארץ ישראל
הדבר החשוב ביותר בעיני האבות זה היה ירושת
הארץ ולכן סיום החיים זה גם מסביב לארץ ישראל
היה מקום לחשוב שכאשר אדם
במדרגתו של יעקב הבינו מסיים את חייו
שהוא ידבר על העולם הבא, על
אישרות הנפש, על דברים רוחניים מופשטים
ואנחנו רואים שהוא מדבר על
השדה שהוא קנה, נכון שאברהם קנה
שזה ראשית האחיזה בארץ ישראל, כאן יש
נקודה מאוד חשובה, לא תמיד צריך להם לב לזה
שהמקום של קברי האבות של האדם
זה מקור החיים של האדם, משם הוא בא
יש טענה שמצויה למשל בשיח
השמאלני שחיי בנים חשובים מקברי האבות
אבל יש כאן טעות, אין חיי בנים
בגליל קברי האבות, כלומר בסין
כששואלים אדם על שורשיו לא שואלים
איכן נולדת, אלא שואלים איכן כבורים אבותיך
הדבר הזה בא להורות שהשורשים הם
קשורים אל הטריטוריה, איך זה יכול להיות?
הרי הנשמה היא לא טריטוריאלית,
אבל הנשמה יש לה נטייה אל האחדות
ודווקא בשורש הנשמה נמצאת האחדות בין
החומרי והרוחני ולכן מקום הקבורה הוא חשוב
בגליל אחרות המקום הראשון שבו עם
ישראל נאחז, בארץ ישראל היה מערת המכפלה
ולכן הנקודה הזאת היא זאת שחוזרת
אצל האבות ובמיוחד אצל יעקב אבינו
בטרם פטירתו, עד כאן ברור, דברים פשוטים
יש כאן דבר שצריך לשים לב בפסוק למד
א', שמה קבעו את אברהם ואת שרה אשתו
שמה קבעו את יצחק ואת רבקא אשתו,
מי הם יצחק ורבקא אברהם ויעקב?
אבא שלו ואמא שלו, אז ככה מדברים?
תגיד יצחק אבי, רבקא אמי
ואתה אומר יצחק ורבקא אשתו כאילו שזה לא
אמא שלו, יצחק כאילו מישהו אחר, משהו לא מכיר
הרי כשהוא בירך את הבנים של יוסף הוא
אמר ויקרא בהם שמי, ושם אבותי אברהם ויצחק
וכאן הוא אומר יצחק ורבקא כאילו שהם
לא ההורים הפרטיים שלו, מה זה אומר?
שבאמת באותה שעה הוא לא
הבן הפרטי של הורים פרטיים
אלא הוא דבר על יצחק ורבקא מצד
הסדר ההיסטורי שאליו הם שייכים
ולכן אין עניין להזכיר
את שייכותו האישית עליהם
מכני השדה והמערה שבו מת בנכד ויכל
יעקב לסעוד בניו ויאסוף רגליו אל המיטה
ויגבר ויעמות ויעסף אל עמם
לא כתוב ויעמות אז כנראה שהוא לא מת
אם הוא היה מת צריך להיות כתוב ויעמות
ומכן למדו חכמנו שיעקב אבינו לא מת
הוא אומר את הגמרא ואיך זה יכול להיות?
איך אתה אומר שהוא לא מת?
הרי אחר כך קברו אותו,
חנתו אותו, הספידו אותו
אז ברור שאדם שחונתים אותו וקוברים
אותו ומספידים אותו ברור שהוא מת
אומר שמה האמורה של מישיב
אל הקושייה אומר מה אני אעשה?
מקרא נידורש, יש פסוק מפורש
כתוב אל תירא יעקב אבדי כי נני
מושיעך מרחוק ואת זרעך נרד שווים
אז מה מכיש הוא לזרעו?
מה זרעו בחיים אף הוא בחיים
אז כיוון שיש דרשה אנחנו דוחים את הקושייה
מן החונתים ומן הקברנים ומן המספידים
יכול להיות?
אז זה בא להסביר משהו אחר לגמרי
מי שהוא שורש של אומה נצחית הוא באמת נצחי
לכן אי אפשר לכתוב שהוא מת
לעומת אברהם ויצחק שאומנם הם אבות
האומה הישראלית אבל גם אבות של אומות אחרות
שאין להם אותה סגולה של
נצחיות ולכן אצלם כן כתוב שהם מתו
מה שאין כן זה ליעקב שאי אפשר לכתוב דבר כזה
מובן? טוב מה לא? מה לא מובן?
הוא מת? תביאי לי הוכחה
זה מציאות
מה מציאות? ראית אותה מת?
איך אתה יודע?
לא ראית אותה? כן
מה?
שאתה אומר נצחיות, נצחיות של החיים
של הטבע או נצחיות של חיים של איזו דבר?
כמו שדיברנו על המספידים, אברהם נצחק יהיה פה
לא דיברתי על אברהם ויצחק, דיברתי רק על יעקב
אני אמרתי מפורש שעל
אברהם ויצחק כתוב שהם מתו
מדוע?
כי הם אבות של אומות, של אומה אחת חיה אומנם
אבל גם של אומות אחרות שאין להם אותה נצחיות
זה נכון, נצחיות זה לא
דבר שהוא מתקלל, זה נכון
לא הבנתי את השאלה, כלומר אתה
אמרת שנצחיות זה לא דבר שהוא מתקלל
ואמרת נכון ואמרתי נכון ואז אתה
עושה לי פרצוף, לא הבנתי מה אתה רוצה
תסביר לי מה הקושייה
הרבה אנשים מתייחסים
לנצחיות בתור דבר שהוא זמני
כלומר הרבה אנשים חושבים
על מספר זוגי שהוא איזוגי
והלבן שהוא שחור, לא הבנתי
ויש כאן דבר שסוג של דבר כולנו מורחיים
אבל במקום אחר, זאת אומרת
יש כאן אנשים שיכולים להגיד
עדיין הוא נצחי, הוא לא קלר, הוא לא זה
הבן שלך, הבן יצחק ואדם שאין בין
שאין בעלות אחרים, ולאף
כלל כל מפזה שהוא נצחי
אז זה מסתדר, אם אתה חייב להתרשם ככה
אני לא מבין על מה אתה שואל, אם מסתדר עם מה?
אם תעשה לי טובה, תירחם
עליי, אני לא מבין רמזים
תגיד לי דברים ככה בעברית קטן, בסדר?
נושא של חוקי הטבע
תגיד משפט נושא נשוא מושב
אז השאלה שלי היא כזאת,
למה אנשים מתייחסים לעבודתנו
בתור דבר שהוא היסטורי, דבר שהוא בר עינינו
למה בני אדם לא מבינים
שאברהם, יצחק ויעקב לא מתו?
הם צודקים, אברהם ויצחק מתו
לא, אתה פשוט שואל שאלה
שמתכחשת למה שאני אמרתי מקודם
אני אמרתי מקודם שעל
אברהם ויצחק כן נאמר שהם מתו
ועל יעקב שהם לא מתו, ואתה חוזר אל אבותינו
סימנתי בדרך כלל שלושתם,
וזה בדיגוד למה שאמרתי
אז כשנצחת השאלה, אם תתייחס
אולי ליעקב בלבד, אז אני אוכל לענות
בבקשה, מה שאלת?
בשביל דבר מושלם שיעקב, שאומרים
שהוא בר כאן, אנשים מפרש שהוא בר כאן
כאילו הוא בר שכונה,
כאילו מי ייקח לו את ה...
כאילו זה סימן שאין, זה קבורה
קבורה כן, זה דיברנו על זה, גם כתוב
זה לא יכול להיות, הרי דורשים, הננים
משיעך מרחוק ואת זרך מרץ שביעם
מקיש הוא לזרו, מה זרו בחיים, הפו בחיים
זה לא, זהו
מה?
אסער קדמה, הוא מת, קדמה הוא נתן לאומה
אבל לא אומה נצחית
אומה שאין לה סגולה של נצחית
ולכן באסער מפורש שהוא מות
כן
זה לא משנה מה שבעצם
הקטעים מגיעים לתוך כל החיים
צדיקים, במיטתם קוראים חיים, זה סימן שהם מתו
במיטתם, שמעת את המילה הזאת?
על יעקב, לא כתוב במיטתו, לא
כתוב שהוא מת, אז זה לא תודה
אבל הגוף שלו לא קדמה
הגוף שלו, כן, ברור
אבל זה בכלל לא משנה
הוא לא קלה אומה
בגלל שהוא לא מת, הגוף קלה אבל הוא לא מת
זאת אומרת, הוא לא מת במובן
הזה שכל עניינו של יעקב זה זרו
ומאחר וזרו נצחי, אף הוא נצחי
כמובן?
לכן אי אפשר לכתוב על אדם
שהוא שורש האומה הנצחית, שהוא מת
הרי יש סקירה בין הענף לבין השורש
ישמעאל ואדום עתידים מלחלות?
עם האומות, ישמעאל ואדום עתידים מלחלות?
אני פשוט לא מבין
איך אתה שואל שאלה כזאת?
האם מתוך מה שלמדנו עד
עכשיו התשובה לא ברורה?
אז מה הם יהיו ואיך הם יהיו?
באיזה צורה הם יופיעו?
אתה שואל איך ישמעאל
ואדום יופיעו אחרי קיליונם
זה מה שאתה שואל?
הם לא יופיעים בכלל
האם תהיה הופעה בישמעאל
ואדום אחרי קיליונם או לא?
עקוזרי אומר במאמר רביעי
שעתיד העץ להתאחד מחדש
כאילו יש עץ שנפרד, יש לו
שני ענפים שיצאו מימין ומשמעון
ועתיד העץ להתאחד מחדש
זה לא כל כך ברור מה זה אומר
אנחנו אומרים שיש שום שורש
נצחית שיכול להגיד משהו אחר?
נכון, במצד מושב אחר
אולי אני לא מבין משהו אחר
כי רק יעקב הקימו מה נצחית
אבל מבינו כי הוא גם מאבות האומה
הנצחית אבל גם אב לאומה לא נצחית
אבל הוא גם אב לאומה לא נצחית
יהודה אב לשבט מוצחית
אבל זה מכוח אביו
אם אברהם מת איך מתקיימת ההבטחה לארץ?
נו מה התשובה?
נו אז למה אתה שואל?
אבל לא כל בניו
לא כל בניו?
נכון, אז זו התשובה
זאת אומרת שיעקב מתוך שלושת
האבות הוא האבה של אומה נצחית בלבד
לעומת אברהם ויצחק שהם שורשים של
אומות שאין בהן אותה סגולה של נצחיות
לכן אפשר להגיד עליהם שהם מתו
ולכן התורה גם אומרת שהם מתו
לעומת יעקב, שלא כתוב שהוא מת
הוא לא מת אבל ישראל לומד
כתוב על יעקב
אבל אם זה באמת הוא לומד, ישראל לומד
אני לא יודע, מה שכתוב כאן בפסוק
למת ג' אתה ראית את פסוק למת ג'?
אז הוא לא תסתכל
אבל אם קשה להבין שבנאדם הוא קבוע כמו לתרצה
זה שאלה אחרת, אתה רוצה להגיד
שישראל לא קשה לך ויעקב כן קשה לך
זה מגיע לראות שהוא כן אומת נצחית
אבל לפחות זה לא יעקב, זה ישראל
אבל בפסוק למת ג' כתוב על יעקב
אבל זה לא...
בפסוק למת ג' כתוב יעקב,
קראת את פסוק למת ג'?
כן, אבל זה לא ידיעים את המשפט
לא, לא, זה הפסוק שקראנו
כן, אבל יעקב לא ידיעים
נו אז יעקב, והיא גברת
אבל אלה תופסיקים מהצריך, ישראל
אה, אתה שואל על הפסוק
כן
יפה, מה התשובה?
התשובה היא שהסוד של הנצחיות של ישראל
זה המסוגלות להיות יעקב
דיברנו על זה כמה פעמים
מה הסוד של הנצחיות של האומה הישראלית?
אם היינו תמיד ישראל
אז יש עידנים, יש תקופות
שאנחנו לא מסוגלים להיות ישראל
ואז היינו נעלמים
אם אנחנו נצחים...
לא, לא, יש תקופות שאנחנו
לא מסוגלים להיות ישראל
זה כל התקופות של השפל הפוליטי
ולכן אנחנו מוכרחים להיות בעלי זהות כפולה
שלפעמים מתבטאת בתור יעקב ולפעמים בתור ישראל
ודווקא מכוח זה ממשיכה הנצחיות שלנו
כפי שלמדנו, וייכי יעקב
לכן ויקרבו ימי ישראל למות
כן
יש שאלה, מה שתנחת על הסוד של ישראל
יעקב הוא המקריא של ישראל?
כמו פסוק הלקטורי?
אפשר להגיד
לא יודע אם מזרעון מגינה?
מו, אתה שואל
יעקב זה השסטום הביטיחות של ישראל
אתה יודע?
טוב, מה הבעיה?
100%
אוקיי, 100%
טוב
אז אם כן יעקב הבינו, כפי שכתוב כאן, לא מת
עכשיו, כל הסיפור הזה
הוא סיפור יפה
והייתי אומר, ארץ ישראלי מאוד
יעקב מדבר על מערת המכפלה
והוא לא מת
ומיד אחר כך אנחנו עוברים לסיפור מצרי מאוד
והיפול יוסף על פני אביו, והאף קלה ואישק לו
והיצב יוסף את עבדיו, את הרופאים
לחנות את אביו
ויחנתו הרופאים את ישראל
ואם לאו לא, ארבעים יום
ככן ימלאו ימי החנותים
ויבקו אותו מצרים שבעים יום
איפה בני יעקב בסיפור הזה?
איפה בני יעקב בסיפור הזה?
הם לא בסיפור הזה
זה מאוד מנהל
האווירה עוברת מעבריות למצריות
באופן חריף מאוד
פסוק ד' והיה עברו ימי בכיתו
שבחו אותו המצרים
והידבר יוסף את בית פרעו למור
אם דם מצאתי חן בעיניכם דברו נא
באוזני פרעו למור אבי
השביעני למור הנה אנוכי מל
בכברי אשר קריתי לי בארץ קנן
שמה תגברי לי ואתה ילנה וגברי תביא
ושוב היו אומרים פרעו עליהו
גבור את אביך כאשר השביעך
ועל יוסף לגבור את אביו
היה לו איתו כל עבדי פרעו זקנה ביתו
מה?
אני רוצה לסייע קצת על הדיבור שהיה פה
שמה הבעיה יש לך?
הנה אנוכי מת
כן אבל הוא לא מת
אה, סליחה?
לא, הנה אנוכי מת בעברית הכוונה שנייה מות
זה עתיד, זה לשון עתיד
הנה אנוכי מת זה לשון עתיד
כן?
אבל הוא לא אומר אבי מת
לעתיד בירות?
מה?
לעתיד בירות?
זה מה שיוסף אומר שיעקב אמר
בסדר?
אה, וכל
אז מה כתוב כאן?
פסוק זין והיה לו יוסף לגבור את אביו
היה לו כל עבדי פרעו זקנה ביתו
וכל זקני ארץ מצרים
וכל בית יוסף והחאה ובית אביו
ובכרם הזה עזבו בארץ גושן
והיה לה אימו גם רכב גם פרשים
והיה מחנה כבד מאוד
והיוו עד גורן העתד
אשר בעבר היה ירדן
והיו שפדו שם, שפד גדול וכבד מאוד
והיה אביו ובילש שיבעתם ממה?
בפרק ממחט בפסוק הפעלת
ישראל עצמו משהו
בפרק ממחט
פסוק מה?
פסוק הפעלת
מה אתה אומר כתוב שם?
בוא נפתח
כן, ברור
והיום ישראל יוסף, הנה הנוכחי מת
כשהוא אומר את זה הוא כבר מת?
לא
אז מה זה? איזה לשון?
עתיד, נכון?
כתוב שהוא מת בפועל?
והיה מות? לשון העבר?
האם הוא אמר דבר לא נכון?
כן, הוא אמר דבר לא נכון
הוא חשב שהוא ימות?
הוא חשב שהוא ימות, אבל לא
כתוב שהוא מת, מה אני אעשה?
כן
אל תדאגו, אנחנו נמצא עוד
פרקים, עוד סוגים בעייתיים
פסוק יום
ויבואו עד גורן העתד, אשר בעבר הירדן
והספידו שם, שפד גדול וכבד מאוד
ועייס להביא בבית שיבת ימים
שאלה, איפה זה גורן העתד?
ממזרח לירדן
אתה אומר שזה ממזרח לירדן, למה?
איפה לקחת את זה?
כתוב אשר בעבר הירדן
ואתה החלטת שבעבר הירדן זה הצד המזרחי
אפשרות
מה?
אפשרות
ומה מנע ממך לומר שהחלק
המערבי גם הוא עבר הירדן?
תמיד מאיפה אתה בא
תמיד מאיפה אתה בא, נכון?
מי כותב את התורה?
משה
משה, באיזה צד הוא נמצא?
צד המזרחי
אז כשהוא אומר עבר הירדן
כמן, המערב
הרי אין שום היגיון בכך שכל
המשלחת המצרית שרוצה לקבור בחברון
תעשה סיבוב דרך עבר הירדן
המזרחי
זה סיבה, נכון?
לכן בפשטות
זה קרוב לחברון, כל הסיפור הזה
כן
נגד ובני ראובן מדובר עבר הירדן המזרחי
נכון
ונגד ובני ראובן
מדובר בעבר הירדן המזרחי
אתה צודק
מה?
נכון
לפעמים, אם כן, עבר הירדן זה המזרח
לפעמים זה המערב
איך תדע על מה מדובר?
לפי ההקשר
מאחר וקברו אותו בחברון
אז בפשטות, קברו אותו בעבר הירדן המערבי
כל ההספד הזה היה בעבר הירדן המערבי
כן
למה השם הזה של גורן האתד
מוזכר פעמיים?
או אחרי זה, באחרונה גם מחליפים אותו
למה צריך לדעת את השם הזה?
כן, כן, לעוד מעט אנחנו נתייחס לזה
אבל חוץ מזה, כתוב בפסוק
למשל, יהודה הלב, והיה יושב בארץ הקנעני
את העבל בגורן האתד
הקנעני עד כמה שאני יודע
הוא לא ישב בעבר הירדן המזרחי
רק בעבר הירדן המערבי
גם בנגב יש קנעני
אבל גם על יד הירדן
ועל יד הים
בקיצור, הקנעני היה מצוי בכל החלק המערבי
לא בחלק המזרחי
לכן החלק המערבי נקרא ארץ קנען
אז יושב בארץ הקנעני
זו עוד הוכחה למה שאני אומר
זה קורה בהגלגל, בחרו את עצמם
שיתר הירדן
וכן גם זה, אתם בעבר הירדן המזרחי
ולכן שם ההקשר
אני לא יודע מה אתה מתכוון
אבל דבר אחד פשוט
כל זה קורה בעבר הירדן המערבי
אבל
למה
הכתוב השתמש בביטוי
דו משמעי, יכול היה לומר
בארץ קנען
ואז היינו פותרים את כל הספקות
כנראה
שהכתוב רוצה שתהיה אפשרות
לקרוא שזה בעבר הירדן המזרחי
למה?
לא
בגלל שעתיד להיות
המצב הזה
שבני ישראל לא ייכנסו לארץ ישראל
מצד מערב, אלא מצד מזרח
אז מבחינת
מעשה אבות
סימן לבנים
ואף על פי שבמציאות זה לא מה שהיה
כי ברור שהם לא עברו דרך
עבר הירדן המזרחי
אבל מאחר, והבנים
עתידים לעבור דרך עבר הירדן המזרחי
זה נכתב באופן
שניתן היה לקרוא כמו שקראתם
ברור?
זו האסטרטגיה של כתיבת
התורה
אז מה זה גורן העתד?
מישהו פה שאל
מה זה גורן העתד?
אז מה?
למה המצרים
ספרו 70 יום?
למה המצרים ספרו 70 יום?
ספדו 70 יום?
אין לי מושג
אין לי מושג
אין לי מושג
עכשיו, מה זה גורן העתד?
אז רשי
יש לנו פה רשי
זה יופי שיש רשי על הכל
מוכף עתדין היה
ורבותינו דרשו
על שם המאורה שבאו כל מלכי קנן
ונשיאי ישמעאל למלחמה
וכיוון שראו
כתרו של יוסף
תלוי בערונו של יעקב
תלוי בערונו של יעקב
עמדו כולם
ותלו בו כתריהם והקיפו כתרים
וזה הגורן המוכף סיג של קוצים
כן? כלומר
ראיתם פעם כתרים?
כתר זה קוצים, נכון?
ככה בכל האגדות
הכתר עשוי מקוצים
אז זה נראה כמו עתדין
ולכן הם כולם תלו את כתריהם
מסביב לערונו של יעקב
ולכן זה נראה
כמו גורן של עתדין
אז כאן מובן?
כן, תגידו לי
מה זה הסיפור הזה
של גורן של עתדין
כן?
אז לכאורה
יש בזה זלזול מסוים
לשים כתר של קוצים
למישהו
זה לא הכי סימפטי
מה?
אני יודע
עכשיו, מה זה בא לומר?
שהם ראו ביעקב
מי שהיסורים שלו
מחפרים על העולם כולו
כן, כתוב בספר ישעיהו
שלעתיד לבוא כל המלאכים יאמרו
על עם ישראל
שהוא כיפר על אבונותיהם
אכן חוליינו הוא נשא
ומחאובנו סבלם
זאת אומרת
שכל היסורים שם ישראל סובל
זה הכפרה על העולם כולו
כאדם ששמנו לו כתר
כתר של קוצים
ומכאן המיתוס הנוצרי
נולד
גורי נאדם, וכן זה הוזכר פה
מה שכתוב בסוקיות
דבייס להביב אבל שברת ימים
בשביל מי האבל הזה?
הרי הם כבר עשו שם שבעים יום
של בכיה
וכל מיני דברים כאלה, נכון?
מה? אז הוא עשה את זה בשביל הבנים
הרי המנהג של היהודים
זה לעשות אבל שברת ימים
אז אחרי שגם נגמר
כל הממד המצרי
חוזר היסוד העברי
הכתוב פה בעצם מספר
שני סיפורים
גם אחרי הקבורה
עכשיו
וייר יושב הארץ הקנעני
אגב, זה לא כל כך פשוט מזה
כי פה משמע שהאבל שברת ימים היה לפני הקבורה
דבר נוסף
אבל יכול להיות שעצם
זה שהוא כבר נוצר בסרקופג
זה סוג של קבורה כבר
אבל יש עוד משהו
יש מדהורייטה
אבל
זה רק יום אחד
מדהר הבנן, שבעת ימים, נכון?
והירושלמי רצו ללמוד
שבעת ימים של אבלות דהורייטה
מהפסוק הזה
אבל לא כל כך נפסק להלכה
אז אני רוצה להבין, אם באמת להלכה
רק יום ראשון של האבלות
ודהורייטה ושבעת ימים דהר הבנן
אז מה יוסף עושה פה
מצווה דהר הבנן?
מזה אתם לימדים
דבר מאוד חשוב, שמנהגי ישראל
או גזרות דהר הבנן, קדמו לתורה
כלומר, מה שלפעמים אומרים
זה דהר הבנן, זה לא שזה מאוחר יותר
זה לפעמים קדום יותר
רק שהתורה לא חיווה, זה הכל
כן
אבל יפקו אותו מצרים שבעים יום
זה אולי סוג של משהו
של כל האומות?
יכול להיות, והיפקו אותו מצרים שבעים יום
כנגד כל האומות
עכשיו שימו לב
פסוק ירידה לב
וייר יושב בארץ הכנתנית האבל בגורן העתד
והיום הוא אבל כבד
זה למצרים, על כן קרה
שמע אבל מצרים אשר בביר הירדן
שאלה
מה פירוש השמות
אבל על מקומות
אבל קרמים
אבל מחולה
אבל בית מעכה
מצאנו כמה מקומות
שנקראים בתנ״ך
בשם אבל
אז יש גם אבל מצרים
ומה זה אבל?
מקום הסמוך לזה
כמו
אני יודע, אזור ספר
אבל בית מעכה
זה קרוב לבית מעכה
אבל מצרים זה קרוב למצרים
אז למה פה
מספרים לך שאבל מצרים
זה על שם האבל שעשו במצרים?
זה משחק מילים
אבל זה לא הסיבה ההיסטורית
הרבה פעמים
התורה עושה את זה
היא נותנת הצדקה לאיזשהו שם
היא דורשת איזה מדרש
אבל הסיבה ההיסטורית
של השם היא באמת משהו קדום יותר
כן
זה מה שאתה קידום את על כן קרה שמות?
כן
על כן שמה עיר בירושלמה
כן, בבל
בבל באקדית זה
בב אילו
שער השמיים
שער האל
בב אילו
מה אומרת התורה? כי שם בלל
אז צריך לקרוא בלנו
לא בבל
אז אם כן זה דרש
על כן קרה
כלומר, כן ראוי השם הזה
קרה שמה אבל מצרים שרדבי הירדן
עכשיו תראו פתאום
שכל מה שקראנו
לא כתוב
והיה עשו בניו, לא, כן
כאשר ציווה, והעשו אותו בניו
ארצה קנן והקברו אותו
במערת שדה המכפלה שרקנה עברם
את השדה לאחוזת קבר מתאי
איפה נחיתי על פנים אמרה
זה היפך הגמור
מכל מה שקראנו עד עכשיו
עד עכשיו חשבנו שיוסף
עם המצרים
והצבא וכו' וכו'
ופרשיב
פתאום כל זה נעלם, פוף
יש עכשיו סיפור אחר
זה דרכו של המקרא
בכל מקום, לספר את אותו סיפור פעמיים
האחד בממד חיצוני
והשני בממד פנימי
אז נראה לך שזה מצרים
שקברו את יעקב
זה לא נכון, זה האחים
שלקחו אותו
בסדר
והיה שוב
יוסף מצרים
הוא ואיכיו
וכל העולמיתו לקבור את אביו
אחרי קבור את אביו
הם מצטרפים, זה לא הם עשו את זה
כן, מה אתה אומר?
אפשר להסכיר אותו?
מה אתה אומר?
בבקשה
כשקברו ביסוד ובנה
אומר שדווקא בנים לא בני בנים
כן
ונראה שקצת קשה
לאור משלב אמר שאיתר יעקב זה זרור
אפילו הוא לא מעריך את
הדור הבן אחרי הבנים שלו
שזה לא עוזר הקודש לגמרי כמו המשפטים?
הוא אומר
נכם שהם ימינו תקינה
נכון?
נכון
אז הם לא באותה רמה?
נכון
לא אותה רמה, אנחנו לא במדרגה של האבות
אפילו לא גם במדרגה של השפטים
ובני השפטים ודאי שלא במדרגה
של אבותיהם
כתוב, והיה מות יוסף
וכל איכיו
וכל אדורו
נכון?
ויוסף לא ייסע שהוא מלך
שהוא מלך באותה רגע
שהוא מלך באותה רגע
לא קשור לימנדה
לא
טוב
פסוק ת'דבר
ידעתי שזה יגרום פה איזה בלגן
ויראו אחרי יוסף
כי גבע אביהם
לא כתוב ככה?
אה לא, כתוב כמעט אביהם
והיו אומרו
לא הסתמנו יוסף
ואשר ישלנו את כל הרע
אשר גמלנו אותו
אז תסתכלו בראשי
ראשי הבין את הבעיה
מהו והיראו
הכירו במיטתו
אצל יוסף
שהיו רגילים לסעוד על שלוחנו של יוסף
היה מקרבן בשביל כבוד דוד
ומשמט יעקב
לא קרבן
עכשיו נשארת שאלה
מה זה הסיפור הזה
למה התורה
בעצם
מושכת את הסיפור עד לכאן
אתם זוכרים
שאחת הבעיות המרכזיות
של ספר בראשית
זאת שאלת האחווה
האם בני אדם מסוגלים
לקיים אחווה ביניהם
נכון
אנחנו רואים כבר בדור הראשון
איזושהי בעיה
הם לא מסוגלים לדבר
ואז הם מתים שניהם
אדם ואשתו
מתו
למה? ביש הם לא דיברו
בין קין להבל
התחילו לדבר
ויאמר קין אל הבל אחיו
וזה נתקלו בגרון
ואז הורגו את זה
ויאמר למך לנשיו
עדיו וצילה
שמען קולי נשלם לך
זה נעים רטי
הם לא רוצות לשמור
והיא כל הארץ
בשפה אחת
דברים אחדים
אם מדברים כולם על אותו דבר
אז זה גם לא דיבור
זה לא דיאלוג
בקיצור הכל נכשל
אברהם ולות מנסים לדבר
ויאמר אברהם אל לות
אל נתי מריבה
ביני וביניך ובין רואה ובין רואיך
כי אנשים אחים אנחנו
ואם אנחנו אחים ומתחילים
להריב זה ייגמר ברצח כדאי שניפרד
אז הם דיברו
אבל דיברו כדי להיפרד
מנסים מחדש
אצל יצחק וישמעאל
אין שיחה
לא שמענו מילה אחת שהוחלפה
בין יצחק לישמעאל או בין ישמעאל ליצחק
כישלון טוטני
יעקב ועשאב
שם מתחילים לדבר
אבל המטרה היא לרצוח
יש התערבות של ההורים
הרצח נמנע
ברוך השם
זה עובר לדור הבא
הרצח נמנע
אבל עוד לא נוצרה האחווה
רק לרגע
וייחבקהו וישקהו ויבקו
באותה שעה
אומר רשי בשם רבי שלמה בר יוחאי
נשקו בכל ליבו
אבל רק לשעה אחת
בדור הבא
יוסף ואחיו
מנסים לדבר
לא הולך
ולא יחלו דברו
בשלום
אומר רשי
מתוך גנותן אתה שומע
שווחן
שלא תייחו
רשי לא משנה שלמילה הזאת
אומר שלא דיברו אחד בפה ואחד בלב
אז הם מוכנים להרוג אחד את השני
בגלל שהם לא מסכימים
והם לא יכולים לקבל דיבורים של שלום
ולא יחלו
דברו לשלום
קראתי באחד מהחסידים שאומר
הם לא יכלו לקבל את הדיבורי שלום שלו
אמרו מה אתה עובד עלינו
לא יכלו דברו את הדבר שלו
שהוא לשלום
יעקב אומר לי יוסף
לך אל אחיך
אחיך רואים בשכם
לך והשלכך אליהם
ראה את שלום
אחיך ואת שלום
והצאן והשיבה נדבר
יוסף יוצא
לא מצליח לעשות שלום עם אחד
לכן הוא לא משיב דבר לאבא שלו
עד שהוא לא גומר
22 שנה
כדי שהוא יוכל להגיד לאבא שלו
עשיתי שלום
עברו 22 שנה
עושה איתם שלום
סוף סוף יעקב מגיע
אבל יש עדיין ספק
השלום הזה הוא שלום כפוי
שיהודה אמר לו אם אתה לא נותן לי את בנימין
יעקב ימות
כדי שיעקב לא ימות
מוכן למסור את בנימין
אני יוסף אחיך
אבל עכשיו שיעקב
כבר לא בעולם הזה
כי ראירו איך אב כימטה
אז אולי כל הסיבה של השלום
כבר לא קיימת
לכן אי אפשר
לסגור את ספר בראשית
עד שלא מברים את הנקודה הזאת
לכן יוסף
כדי להעמיד אותם כנראה במבחן
מרחיק אותם כדי
שיתברר השלום הזה
פסוק תלווה
ואירו אחרי יוסף כימטה ויהם
ויאמרו לו יסתמנו יוסף
מה זה לו יסתמנו
אז יש לו במובן של אולי
אולי יסתמנו יוסף
אפשר גם להבין
לו במובן של הלוואי
הלוואי שהוא יסתום אותנו
כי הרי הם הרגישו רגשות אשמה
והוא לא עושה להם כלום
הם מרגישים רע עם זה
האדם שיש לו רגשות אשמה
רוצה להיענש בזה שיצור
כלומר בפשטות
שמה יסתמנו יוסף
והשב ישיב לנו את כל הרעה
והצבו את יוסף למור
רביך ציבה לפני מורתו למור
את מי הם שלחו?
את בלהה
וככה הוא חזר
הוא את בלהה בלהה
אבל איש אומרים שדווקא
את בלהה המשלחה
היא הייתה עדיין בחיים
ואמרו טוב היא גידלה אותו
וזה אי אפשר לדבר איתה
והצבו את יוסף למור
אביך ציבה לפני מורתו למור
אמרו ליוסף
ענה סנה פשע אחיך וחטאתם כי רגי מלוכה
ואתה סנה לפשע אבדי אלוהי אביך
ואיך יוסף דבר מנה
הם שיקרו לו
דבר נפטס
מה?
דבר נפטס
מה?
שקרות לו דבר נפטס
הם סיפרו שקר בשם יעקב
או שככה הם הבינו את דבריו
אפשר גם את זה להגיד
והלכו גם מחר וקראו לפניו
והם אומרו אין לי לך לאבדים
ואמרו אני יוסף ואת תראו
כי אתה אחת אלוהים אני
אגב מה זה
אתה אחת אלוהים אני
האם אני במקומו נכון?
הסתכלו באונקלוס ואמר ליהון יוסף
לה כי דחדון
הרי דחלה
דשם ענה
אז איך הוא הבין את דחת?
מה כתוב?
דחלה דשם ענה
מה זה דחלה?
דחלה דשם ענה
מה זה דחלה?
מה זה דחלה?
דחלה זה במקום?
דחת, ירעה
מתחילו אורחים
ומה זה התחילו?
ירעה, אז מה זה דחלה?
ירעה, איך אונקלוס
הבין אתה אחת ירעה?
מלשון תחת
מלשון תחת
אז אולי הייתה לו גרסה חיטת
החיטת אלוהים אני
או רק במינת תחת
אתה אחת מלשון חטת
כלומר חיטת וחת
ואתם חשבתם על הירעה
אלוהים חשבה לטובה
למה נעשו אותו
לעשו כיום הזה אחרי אותם רע
ואתה הכירה ונוכל לחלקל אתכם ותפליכם ועינכם
ואתם מדבר על ליבם
ויש איזה יוסף במצרים
הוא מובן ת'אביב והיחיד יוסף מהב'12 שנים
כלומר, מאחר
והתברר שאחים
שהיו מוכנים להרוג אחד את השני
מסוגלים היו לעשות שלום
אז זה סימן שיש
כלי לשלום בעולם
אם יש כלי לשלום בעולם
אז השכינה ירדה למטה
כי הרי אין שלום בעולם
השלום בא מלמעלה
וכפי שכבר אמר בודו פישר
עושה שלום במרומיו
הוא יעשה שלום
זאת אומרת שהשלום
יכול לבוא רק בהתערבות אלוהית
אז אם
נעשה שלום בין האחים
יש גם קרסה של אנריקו מסיאס
וזה גם נמצא
בדרכת המזון
ובקדיש ובסיום העמידה
עושה שלום במרומיו
יעשה שלום עלינו
ועל כל יזרעאל
לאמרו אמן
אז אם כן הם אמרו
שברגע שנעשה
השלום בין האחים
יש כלי לשלום
אז אנחנו כבר בטוחים שההיסטוריה יכולה להצליח
אם ההיסטוריה יכולה להצליח
אז אין בעיה
אפשר לסגור את ספר בראשית
כי אז ההיסטוריה יכולה להתחיל
כן מה אתה אומר?
אם נכרו השיקור?
אמרתי שאולי הם הבינו ככה
יכול להיות שהם שיקרו באמת
אבל אפשר להגיד משנים מפני השלום
כן יש הלכה כזאת
משנים מפני השלום
אז זה כדי לעשות שלום
פסוק הפגימי
ויאר יוסף לאף רעים בין ישי לשים
גם ביניהם אחיר בן מנשא
יולדו על דרכי יוסף
אז
לכאורה
אחיר בן מנשא
הביא ילדים עוד בחייו של יוסף
אז יוצא
שמה שכתוב
על מחיר
בספר יהושע
שאיש מלחמות היה
ולכן והעילו הגולן ואבשן
את זה הוא עשה עוד בחייו של יוסף
כבש את הגולן אז
מה?
אני אמרתי
כן
אבל דיברנו על זה
כשלמדנו את הפסוק
ואני נתתי לך
שכם
אחד על אחיך
דיברנו על זה בהרחבה בשיעור מיוחד
אפשר להוציא אותו מן הארכיאו
והיום הרי יוסף אל איכיו
הנוכי מת
וזה גם קרה באמת
ואלוהים
פקוד יפקוד אתכם ויעלה אתכם
מן הארץ הזאת אל הארץ שנשבע
לאברהם וליצחק וליעקב
מסר להם סימן לגואל
שיומר פקוד פקדתי
והישבה יוסף אל בני ישראל למו
פקוד יפקוד אלוהים אתכם
ועליתם את עצמותי
לאר הארצל
זאת אומרת מזה
מה בעצם אומר יוסף
יוסף אומר
שה
שהוא היה
מה עושה יוסף? יוסף היה הראשון
מבין בני ישראל
שניסה ברצינות
את ההתבוללות
זה ניסיון
ולכן הוא קרא
לבנים שלו מנשה
ואפרים
נשא ני אלוהים את כל
עמלי ואת כל
בית אבי
והוא הראשון
שראה שזה
לא ילך
ראה שהתחילו לשעה בדם
שנסתתמו עיניהם של ישראל
ולכן הוא הבין שזה לא ילך
ואז הוא
כתב את מדינת היהודים
ואמר פקוד יפקוד אלוהים אתכם
ועליתם את עצמותים מזה
אז יוצא לפי זה שהחיים של יוסף מתחלקים
לשני חלקים
עד הקמת התנועה הציונית
הוא היה יוסף
מי שהשהוא הקים את התנועה הציונית
הוא הפך להיות
משיח בן יוסף
כלומר משיח בן יוסף
זה יוסף שחוזר בתשובה
הוא חוזר בתשובה ממה?
מן הקוסמופוליטיות
שעליה הוא חלם תחילה
ואז הוא מבין שהתיקון של העולם
יבוא על ידי
ההתמרכזות בארץ ישראל
בנקודתה המרכזית
ידענו המקום שבו יקברו את יוסף
שזה המרכז הגיאוגרפי של ארץ ישראל
הלוא היא העיר
שכם ומתוך כך
יבוא התיקון של העולם
זה ההבדל בין יוסף
לבין משיח בן יוסף
אז אם אנחנו עושים חשבון
של ארבעת הפרשיות שעוסקות
בבני יעקב
וישב מקץ ואיגש ויחי
וישב
זה סיפור נפילתו של יהודה
מקץ
סיפור עלייתו של יוסף
אז בעצם
הכל לרעת יהודה ולטובת יוסף
וישב
יהודה נופל מקץ
יוסף עולה
וזה מגיע עד הנקודה של
ואתם עלו לשלום אל אביכם
של היכולת של יוסף
מהמילה שאחרי זה
ואיגש, הכל מתהפך
והאיגש שליו יהודה
זה סיפור נפילתו של יוסף
ופרשת ויחי
סיפור עלייתו של יהודה
אז יש ירידה ועלייה
ירידה ועלייה
ירידה של יהודה
עלייה של יוסף
ירידה של יוסף ועלייה של יהודה
ומתוך כך נעשה חיבור
בין שתי משיחויות
של משיח בן יוסף
שמתחיל כאן באמירה של יוסף
ואני תן את עצמותיי מזה
וה... והמשיחויות
של משיח בן דוד שמתחילה
בדאגה
של יהודה לתיקון העולם
והקמת בית תלמוד
במצרים, כן
יש פה, זאת אומרת יש חברתה
של בראש דם או שגם פה אוכל לקרוא
שאין מלכות נוגעת וחברתה
אין מלכות נוגעת וחברתה
זה לא נאמר, נכון?
נכון, נכון
ככה זה עובד, כן גם בימינו
אנחנו רואים שמדינת ישראל
אם מגשימה בפועלה
את הממד של משיח בן יוסף
ואז הדתיים כוססים ציפורניים
ואומרים, נו מתי זה כבר ייגמר?
כדי שמשיח בן דוד יוכל לתפוס את המקום
יש הרבה נגיד דתיים כאלה
שהם יהודאים
קיצוניים, והם אומרים
יאללה כבר שהגמירו כבר עם המדינה הזאת
מי צריך צבא?
ויאמות יוסף
בין מאה
ועשר שנים
מי אנחנו מכירים גם שחי מאה ועשר שנים?
ירושע, נכון?
ירושע בן נון חי מאה ועשר שנים
זה כנראה הגיל של כובשי הארץ
ויאחנתו אותו
אז אגב, לגבי יוסף
כתוב שהוא מת או לא?
כן, כן, אז הוא מת
בסדר?
ויאחנתו אותו
וייסם, כלומר שמו אותו
לראות פה צריך לקטור
בארון
מה זה בייסם?
בארון במצרים
בארון הידוע
איזה ארון ידוע?
פשוט הארון שהכינו לו
אבל יש פה משהו אחר
איזה ארון שמעתם עליו?
ארון מיוחד?
ארון הברית
הוא בעצם התורה
איך מתחילה התורה?
מבריאה
עד ארון הברית
וזה חוזר
בחמש מהדורות
מבראשית עד וייסם בארון
עכשיו שמות זה עוד פעם
ואלה שמתחילים עוד פעם את בריאת העולם
וזה מגיע עד
כי ענן השם על המשכן יומם
ויש תהיה לילה בול
עיני בית ישראל וכל מסעיהם
כלומר מבריאה
עד ארון
ואחר כך עוד פעם ויקרא
זה עוד פעם הדיבור האלוהי
שבורא את העולמות ויקרא אל משה
וזה מסתיים
בהר סיני
אחר כך עוד פעם במדבר
אותו סיפור
והתדבר השם אל משה למון
וזה מסתיים
מעבר לירדן ירחו עם הברית
שנעשתה שם
ועוד פעם בספר דברים אלה הדברים
אשר דיבר משה עד שבסוף שמים את
ארון בתוך ארון ברית השם
זאת אומרת יש תמיד
צנועת חיים שאחר כך
מקבלת צורה של חיים כפויים
כדי להתחיל מהדורה חדשה
אז במקרה הזה
יוסף הוא התורה
כן, מה אתה רוצה?
כן, יוסף כובש את הארץ
בזה שהוא משביע
להחזיר אותו
וזה בעצם מה שהפך להיות
התפקיד של הגואל
הגואל באופן עיקרי
הפקידו לקחת את עצמות יוסף
באופן נלווה גם את בני ישראל
והיקח משה את עצמות יוסף עמו
שמשה
מביא לידי סיום
את מה שיוסף התחיל
זה מתחיל ביוסף ומסתיים במשה
ויושוע בקורא ישחיים
כן, כן, אחר כך יהיו שועה
אבל משה מת
יהיו שוע חיים
ארון הברית הוא עולה לתת לבית יוסף הצבי
כן, אבל
היום כתוב שהיו שני ארונות
הולכים במדבר
הארונות של יוסף והארונות של
ארון הברית
והגואים היו שואלים מה זה מה זה
הארון חי העולמים וזה הארונות של מת
והיו אומרים מה העניין זה אצל זה
קיים זה מה שכתוב בזה
אגב, איך הוא קיים?
משתמות איתו?
מה?
בזה שהוא אמר, להעלות לארץ ישראל
זה נקרא קיים זה מה שכתוב בזה
ויש כמובן שזה ניסו לעלת את זה?
לא, בזה שהוא ציווה
לקחת את עצמותיו לארץ קנאן
אז הוא השביע, אז הם היו מוכרחים
לצאת ממצרים, כלומר
אם אתה לא רוצה לצאת ממצרים כדי לקבוש את
ארץ קנאן, לפחות תצא מצרים כדי לקבור
את ארונו של יוסף
זה העניין
טוב, אז
עד כאן, להיום
אני חושב גם שסיימנו את ספר
בראשית. שלום