פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת ויחי > פטירת יעקב אבינו וסיום ספר בראשית

פטירת יעקב אבינו וסיום ספר בראשית

מילות מפתח:קברי אבות
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫המשך לימודינו החשוב והיקר בספר בראשית
‫אנחנו בפרק ממתט

‫פסוק כפחת

‫בעצם פסוק כפתט, כפחת גם למדנו

‫ויצב אותם

‫והיום הרע להם אני נאסף אל עמי, כיוורו ‫אותי אל אבותי אל המערה שבשדה אפרון אחיתי

‫במערה אשר בשדה המכפלה אשר על פני ממרה בארץ ‫קנן אשר קנה אברהם את השדה ואת האפרון אחיתי

‫לאחוזת קוור, שמה קוורו את ‫אברהם ואת שרה אשתו, שמה

‫קוורו את יצחק ואת רזקא ‫אשתו ושמה קוורתי את לאה

‫מקנה השדה והמערה אשר בו ‫עומד בנאחת ואיחל יעקב לצעות

‫את בניו ואיסוף רגב אל ‫עמיתיו והעקבו ויאסף אל עמיו

‫אז בעצם על מה היו המילים ‫האחרונות של יעקב הבינו בעולם הזה

‫הקבורה שלו במערת המכפלה, כלומר ארץ ישראל

‫הדבר החשוב ביותר בעיני האבות זה היה ירושת ‫הארץ ולכן סיום החיים זה גם מסביב לארץ ישראל

‫היה מקום לחשוב שכאשר אדם ‫במדרגתו של יעקב הבינו מסיים את חייו

‫שהוא ידבר על העולם הבא, על ‫אישרות הנפש, על דברים רוחניים מופשטים

‫ואנחנו רואים שהוא מדבר על ‫השדה שהוא קנה, נכון שאברהם קנה

‫שזה ראשית האחיזה בארץ ישראל, כאן יש ‫נקודה מאוד חשובה, לא תמיד צריך להם לב לזה

‫שהמקום של קברי האבות של האדם ‫זה מקור החיים של האדם, משם הוא בא

‫יש טענה שמצויה למשל בשיח ‫השמאלני שחיי בנים חשובים מקברי האבות

‫אבל יש כאן טעות, אין חיי בנים ‫בגליל קברי האבות, כלומר בסין

‫כששואלים אדם על שורשיו לא שואלים ‫איכן נולדת, אלא שואלים איכן כבורים אבותיך

‫הדבר הזה בא להורות שהשורשים הם ‫קשורים אל הטריטוריה, איך זה יכול להיות?

‫הרי הנשמה היא לא טריטוריאלית, ‫אבל הנשמה יש לה נטייה אל האחדות

‫ודווקא בשורש הנשמה נמצאת האחדות בין ‫החומרי והרוחני ולכן מקום הקבורה הוא חשוב

‫בגליל אחרות המקום הראשון שבו עם ‫ישראל נאחז, בארץ ישראל היה מערת המכפלה

‫ולכן הנקודה הזאת היא זאת שחוזרת ‫אצל האבות ובמיוחד אצל יעקב אבינו

‫בטרם פטירתו, עד כאן ברור, דברים פשוטים

‫יש כאן דבר שצריך לשים לב בפסוק למד ‫א', שמה קבעו את אברהם ואת שרה אשתו

‫שמה קבעו את יצחק ואת רבקא אשתו, ‫מי הם יצחק ורבקא אברהם ויעקב?

‫אבא שלו ואמא שלו, אז ככה מדברים? ‫תגיד יצחק אבי, רבקא אמי

‫ואתה אומר יצחק ורבקא אשתו כאילו שזה לא ‫אמא שלו, יצחק כאילו מישהו אחר, משהו לא מכיר

‫הרי כשהוא בירך את הבנים של יוסף הוא ‫אמר ויקרא בהם שמי, ושם אבותי אברהם ויצחק

‫וכאן הוא אומר יצחק ורבקא כאילו שהם ‫לא ההורים הפרטיים שלו, מה זה אומר?

‫שבאמת באותה שעה הוא לא ‫הבן הפרטי של הורים פרטיים

‫אלא הוא דבר על יצחק ורבקא מצד ‫הסדר ההיסטורי שאליו הם שייכים

‫ולכן אין עניין להזכיר ‫את שייכותו האישית עליהם

‫מכני השדה והמערה שבו מת בנכד ויכל ‫יעקב לסעוד בניו ויאסוף רגליו אל המיטה

‫ויגבר ויעמות ויעסף אל עמם

‫לא כתוב ויעמות אז כנראה שהוא לא מת

‫אם הוא היה מת צריך להיות כתוב ויעמות

‫ומכן למדו חכמנו שיעקב אבינו לא מת

‫הוא אומר את הגמרא ואיך זה יכול להיות? ‫איך אתה אומר שהוא לא מת?

‫הרי אחר כך קברו אותו, ‫חנתו אותו, הספידו אותו

‫אז ברור שאדם שחונתים אותו וקוברים ‫אותו ומספידים אותו ברור שהוא מת

‫אומר שמה האמורה של מישיב ‫אל הקושייה אומר מה אני אעשה?

‫מקרא נידורש, יש פסוק מפורש

‫כתוב אל תירא יעקב אבדי כי נני ‫מושיעך מרחוק ואת זרעך נרד שווים

‫אז מה מכיש הוא לזרעו? ‫מה זרעו בחיים אף הוא בחיים

‫אז כיוון שיש דרשה אנחנו דוחים את הקושייה ‫מן החונתים ומן הקברנים ומן המספידים

‫יכול להיות?

‫אז זה בא להסביר משהו אחר לגמרי

‫מי שהוא שורש של אומה נצחית הוא באמת נצחי

‫לכן אי אפשר לכתוב שהוא מת

‫לעומת אברהם ויצחק שאומנם הם אבות ‫האומה הישראלית אבל גם אבות של אומות אחרות

‫שאין להם אותה סגולה של ‫נצחיות ולכן אצלם כן כתוב שהם מתו

‫מה שאין כן זה ליעקב שאי אפשר לכתוב דבר כזה

‫מובן? טוב מה לא? מה לא מובן?

‫הוא מת? תביאי לי הוכחה

‫זה מציאות

‫מה מציאות? ראית אותה מת?

‫איך אתה יודע?

‫לא ראית אותה? כן

‫מה?

‫שאתה אומר נצחיות, נצחיות של החיים ‫של הטבע או נצחיות של חיים של איזו דבר?

‫כמו שדיברנו על המספידים, אברהם נצחק יהיה פה

‫לא דיברתי על אברהם ויצחק, דיברתי רק על יעקב

‫אני אמרתי מפורש שעל ‫אברהם ויצחק כתוב שהם מתו

‫מדוע? ‫כי הם אבות של אומות, של אומה אחת חיה אומנם

‫אבל גם של אומות אחרות שאין להם אותה נצחיות

‫זה נכון, נצחיות זה לא ‫דבר שהוא מתקלל, זה נכון

‫לא הבנתי את השאלה, כלומר אתה ‫אמרת שנצחיות זה לא דבר שהוא מתקלל

‫ואמרת נכון ואמרתי נכון ואז אתה ‫עושה לי פרצוף, לא הבנתי מה אתה רוצה

‫תסביר לי מה הקושייה

‫הרבה אנשים מתייחסים ‫לנצחיות בתור דבר שהוא זמני

‫כלומר הרבה אנשים חושבים ‫על מספר זוגי שהוא איזוגי

‫והלבן שהוא שחור, לא הבנתי

‫ויש כאן דבר שסוג של דבר כולנו מורחיים

‫אבל במקום אחר, זאת אומרת ‫יש כאן אנשים שיכולים להגיד

‫עדיין הוא נצחי, הוא לא קלר, הוא לא זה

‫הבן שלך, הבן יצחק ואדם שאין בין

‫שאין בעלות אחרים, ולאף ‫כלל כל מפזה שהוא נצחי

‫אז זה מסתדר, אם אתה חייב להתרשם ככה

‫אני לא מבין על מה אתה שואל, אם מסתדר עם מה?

‫אם תעשה לי טובה, תירחם ‫עליי, אני לא מבין רמזים

‫תגיד לי דברים ככה בעברית קטן, בסדר?

‫נושא של חוקי הטבע

‫תגיד משפט נושא נשוא מושב

‫אז השאלה שלי היא כזאת, ‫למה אנשים מתייחסים לעבודתנו

‫בתור דבר שהוא היסטורי, דבר שהוא בר עינינו

‫למה בני אדם לא מבינים ‫שאברהם, יצחק ויעקב לא מתו?

‫הם צודקים, אברהם ויצחק מתו

‫לא, אתה פשוט שואל שאלה ‫שמתכחשת למה שאני אמרתי מקודם

‫אני אמרתי מקודם שעל ‫אברהם ויצחק כן נאמר שהם מתו

‫ועל יעקב שהם לא מתו, ואתה חוזר אל אבותינו

‫סימנתי בדרך כלל שלושתם, ‫וזה בדיגוד למה שאמרתי

‫אז כשנצחת השאלה, אם תתייחס ‫אולי ליעקב בלבד, אז אני אוכל לענות

‫בבקשה, מה שאלת?

‫בשביל דבר מושלם שיעקב, שאומרים ‫שהוא בר כאן, אנשים מפרש שהוא בר כאן

‫כאילו הוא בר שכונה, ‫כאילו מי ייקח לו את ה...

‫כאילו זה סימן שאין, זה קבורה

‫קבורה כן, זה דיברנו על זה, גם כתוב

‫זה לא יכול להיות, הרי דורשים, הננים ‫משיעך מרחוק ואת זרך מרץ שביעם

‫מקיש הוא לזרו, מה זרו בחיים, הפו בחיים

‫זה לא, זהו

‫מה?

‫אסער קדמה, הוא מת, קדמה הוא נתן לאומה

‫אבל לא אומה נצחית

‫אומה שאין לה סגולה של נצחית ‫ולכן באסער מפורש שהוא מות

‫כן

‫זה לא משנה מה שבעצם ‫הקטעים מגיעים לתוך כל החיים

‫צדיקים, במיטתם קוראים חיים, זה סימן שהם מתו

‫במיטתם, שמעת את המילה הזאת?

‫על יעקב, לא כתוב במיטתו, לא ‫כתוב שהוא מת, אז זה לא תודה

‫אבל הגוף שלו לא קדמה

‫הגוף שלו, כן, ברור

‫אבל זה בכלל לא משנה

‫הוא לא קלה אומה

‫בגלל שהוא לא מת, הגוף קלה אבל הוא לא מת

‫זאת אומרת, הוא לא מת במובן ‫הזה שכל עניינו של יעקב זה זרו

‫ומאחר וזרו נצחי, אף הוא נצחי

‫כמובן?

‫לכן אי אפשר לכתוב על אדם ‫שהוא שורש האומה הנצחית, שהוא מת

‫הרי יש סקירה בין הענף לבין השורש

‫ישמעאל ואדום עתידים מלחלות?

‫עם האומות, ישמעאל ואדום עתידים מלחלות?

‫אני פשוט לא מבין

‫איך אתה שואל שאלה כזאת?

‫האם מתוך מה שלמדנו עד ‫עכשיו התשובה לא ברורה?

‫אז מה הם יהיו ואיך הם יהיו?

‫באיזה צורה הם יופיעו?

‫אתה שואל איך ישמעאל ‫ואדום יופיעו אחרי קיליונם

‫זה מה שאתה שואל?

‫הם לא יופיעים בכלל

‫האם תהיה הופעה בישמעאל ‫ואדום אחרי קיליונם או לא?

‫עקוזרי אומר במאמר רביעי ‫שעתיד העץ להתאחד מחדש

‫כאילו יש עץ שנפרד, יש לו ‫שני ענפים שיצאו מימין ומשמעון

‫ועתיד העץ להתאחד מחדש

‫זה לא כל כך ברור מה זה אומר

‫אנחנו אומרים שיש שום שורש ‫נצחית שיכול להגיד משהו אחר?

‫נכון, במצד מושב אחר

‫אולי אני לא מבין משהו אחר

‫כי רק יעקב הקימו מה נצחית

‫אבל מבינו כי הוא גם מאבות האומה ‫הנצחית אבל גם אב לאומה לא נצחית

‫אבל הוא גם אב לאומה לא נצחית

‫יהודה אב לשבט מוצחית

‫אבל זה מכוח אביו

‫אם אברהם מת איך מתקיימת ההבטחה לארץ?

‫נו מה התשובה?

‫נו אז למה אתה שואל?

‫אבל לא כל בניו

‫לא כל בניו?

‫נכון, אז זו התשובה

‫זאת אומרת שיעקב מתוך שלושת ‫האבות הוא האבה של אומה נצחית בלבד

‫לעומת אברהם ויצחק שהם שורשים של ‫אומות שאין בהן אותה סגולה של נצחיות

‫לכן אפשר להגיד עליהם שהם מתו

‫ולכן התורה גם אומרת שהם מתו

‫לעומת יעקב, שלא כתוב שהוא מת

‫הוא לא מת אבל ישראל לומד

‫כתוב על יעקב

‫אבל אם זה באמת הוא לומד, ישראל לומד

‫אני לא יודע, מה שכתוב כאן בפסוק ‫למת ג' אתה ראית את פסוק למת ג'?

‫אז הוא לא תסתכל

‫אבל אם קשה להבין שבנאדם הוא קבוע כמו לתרצה

‫זה שאלה אחרת, אתה רוצה להגיד ‫שישראל לא קשה לך ויעקב כן קשה לך

‫זה מגיע לראות שהוא כן אומת נצחית

‫אבל לפחות זה לא יעקב, זה ישראל

‫אבל בפסוק למת ג' כתוב על יעקב

‫אבל זה לא...

‫בפסוק למת ג' כתוב יעקב, ‫קראת את פסוק למת ג'?

‫כן, אבל זה לא ידיעים את המשפט

‫לא, לא, זה הפסוק שקראנו

‫כן, אבל יעקב לא ידיעים

‫נו אז יעקב, והיא גברת

‫אבל אלה תופסיקים מהצריך, ישראל

‫אה, אתה שואל על הפסוק

‫כן

‫יפה, מה התשובה?

‫התשובה היא שהסוד של הנצחיות של ישראל

‫זה המסוגלות להיות יעקב

‫דיברנו על זה כמה פעמים

‫מה הסוד של הנצחיות של האומה הישראלית?

‫אם היינו תמיד ישראל

‫אז יש עידנים, יש תקופות ‫שאנחנו לא מסוגלים להיות ישראל

‫ואז היינו נעלמים

‫אם אנחנו נצחים...

‫לא, לא, יש תקופות שאנחנו ‫לא מסוגלים להיות ישראל

‫זה כל התקופות של השפל הפוליטי

‫ולכן אנחנו מוכרחים להיות בעלי זהות כפולה

‫שלפעמים מתבטאת בתור יעקב ולפעמים בתור ישראל

‫ודווקא מכוח זה ממשיכה הנצחיות שלנו

‫כפי שלמדנו, וייכי יעקב

‫לכן ויקרבו ימי ישראל למות

‫כן

‫יש שאלה, מה שתנחת על הסוד של ישראל

‫יעקב הוא המקריא של ישראל?

‫כמו פסוק הלקטורי?

‫אפשר להגיד

‫לא יודע אם מזרעון מגינה?

‫מו, אתה שואל

‫יעקב זה השסטום הביטיחות של ישראל

‫אתה יודע?

‫טוב, מה הבעיה?

‫100%

‫אוקיי, 100%

‫טוב

‫אז אם כן יעקב הבינו, כפי שכתוב כאן, לא מת

‫עכשיו, כל הסיפור הזה

‫הוא סיפור יפה

‫והייתי אומר, ארץ ישראלי מאוד

‫יעקב מדבר על מערת המכפלה

‫והוא לא מת

‫ומיד אחר כך אנחנו עוברים לסיפור מצרי מאוד

‫והיפול יוסף על פני אביו, והאף קלה ואישק לו

‫והיצב יוסף את עבדיו, את הרופאים

‫לחנות את אביו

‫ויחנתו הרופאים את ישראל

‫ואם לאו לא, ארבעים יום

‫ככן ימלאו ימי החנותים

‫ויבקו אותו מצרים שבעים יום

‫איפה בני יעקב בסיפור הזה?

‫איפה בני יעקב בסיפור הזה?

‫הם לא בסיפור הזה

‫זה מאוד מנהל

‫האווירה עוברת מעבריות למצריות

‫באופן חריף מאוד

‫פסוק ד' והיה עברו ימי בכיתו

‫שבחו אותו המצרים

‫והידבר יוסף את בית פרעו למור

‫אם דם מצאתי חן בעיניכם דברו נא

‫באוזני פרעו למור אבי

‫השביעני למור הנה אנוכי מל ‫בכברי אשר קריתי לי בארץ קנן

‫שמה תגברי לי ואתה ילנה וגברי תביא

‫ושוב היו אומרים פרעו עליהו ‫גבור את אביך כאשר השביעך

‫ועל יוסף לגבור את אביו

‫היה לו איתו כל עבדי פרעו זקנה ביתו

‫מה?

‫אני רוצה לסייע קצת על הדיבור שהיה פה

‫שמה הבעיה יש לך?

‫הנה אנוכי מת

‫כן אבל הוא לא מת

‫אה, סליחה?

‫לא, הנה אנוכי מת בעברית הכוונה שנייה מות

‫זה עתיד, זה לשון עתיד

‫הנה אנוכי מת זה לשון עתיד

‫כן?

‫אבל הוא לא אומר אבי מת

‫לעתיד בירות?

‫מה?

‫לעתיד בירות?

‫זה מה שיוסף אומר שיעקב אמר

‫בסדר?

‫אה, וכל

‫אז מה כתוב כאן?

‫פסוק זין והיה לו יוסף לגבור את אביו

‫היה לו כל עבדי פרעו זקנה ביתו

‫וכל זקני ארץ מצרים

‫וכל בית יוסף והחאה ובית אביו

‫ובכרם הזה עזבו בארץ גושן

‫והיה לה אימו גם רכב גם פרשים

‫והיה מחנה כבד מאוד

‫והיוו עד גורן העתד

‫אשר בעבר היה ירדן

‫והיו שפדו שם, שפד גדול וכבד מאוד

‫והיה אביו ובילש שיבעתם ממה?

‫בפרק ממחט בפסוק הפעלת

‫ישראל עצמו משהו

‫בפרק ממחט

‫פסוק מה?

‫פסוק הפעלת

‫מה אתה אומר כתוב שם?

‫בוא נפתח

‫כן, ברור

‫והיום ישראל יוסף, הנה הנוכחי מת

‫כשהוא אומר את זה הוא כבר מת?

‫לא

‫אז מה זה? איזה לשון?

‫עתיד, נכון?

‫כתוב שהוא מת בפועל?

‫והיה מות? לשון העבר?

‫האם הוא אמר דבר לא נכון?

‫כן, הוא אמר דבר לא נכון

‫הוא חשב שהוא ימות?

‫הוא חשב שהוא ימות, אבל לא ‫כתוב שהוא מת, מה אני אעשה?

‫כן

‫אל תדאגו, אנחנו נמצא עוד ‫פרקים, עוד סוגים בעייתיים

‫פסוק יום

‫ויבואו עד גורן העתד, אשר בעבר הירדן

‫והספידו שם, שפד גדול וכבד מאוד

‫ועייס להביא בבית שיבת ימים

‫שאלה, איפה זה גורן העתד?

‫ממזרח לירדן

‫אתה אומר שזה ממזרח לירדן, למה?

‫איפה לקחת את זה?

‫כתוב אשר בעבר הירדן

‫ואתה החלטת שבעבר הירדן זה הצד המזרחי

‫אפשרות

‫מה?

‫אפשרות

‫ומה מנע ממך לומר שהחלק ‫המערבי גם הוא עבר הירדן?

‫תמיד מאיפה אתה בא

‫תמיד מאיפה אתה בא, נכון?

‫מי כותב את התורה?

‫משה

‫משה, באיזה צד הוא נמצא?

‫צד המזרחי

‫אז כשהוא אומר עבר הירדן

‫כמן, המערב

‫הרי אין שום היגיון בכך שכל ‫המשלחת המצרית שרוצה לקבור בחברון

‫תעשה סיבוב דרך עבר הירדן

‫המזרחי

‫זה סיבה, נכון?

‫לכן בפשטות

‫זה קרוב לחברון, כל הסיפור הזה

‫כן

‫נגד ובני ראובן מדובר עבר הירדן המזרחי

‫נכון

‫ונגד ובני ראובן

‫מדובר בעבר הירדן המזרחי

‫אתה צודק

‫מה?

‫נכון

‫לפעמים, אם כן, עבר הירדן זה המזרח

‫לפעמים זה המערב

‫איך תדע על מה מדובר?

‫לפי ההקשר

‫מאחר וקברו אותו בחברון

‫אז בפשטות, קברו אותו בעבר הירדן המערבי

‫כל ההספד הזה היה בעבר הירדן המערבי

‫כן

‫למה השם הזה של גורן האתד

‫מוזכר פעמיים?

‫או אחרי זה, באחרונה גם מחליפים אותו

‫למה צריך לדעת את השם הזה?

‫כן, כן, לעוד מעט אנחנו נתייחס לזה

‫אבל חוץ מזה, כתוב בפסוק

‫למשל, יהודה הלב, והיה יושב בארץ הקנעני

‫את העבל בגורן האתד

‫הקנעני עד כמה שאני יודע

‫הוא לא ישב בעבר הירדן המזרחי

‫רק בעבר הירדן המערבי

‫גם בנגב יש קנעני

‫אבל גם על יד הירדן

‫ועל יד הים

‫בקיצור, הקנעני היה מצוי בכל החלק המערבי

‫לא בחלק המזרחי

‫לכן החלק המערבי נקרא ארץ קנען

‫אז יושב בארץ הקנעני

‫זו עוד הוכחה למה שאני אומר

‫זה קורה בהגלגל, בחרו את עצמם

‫שיתר הירדן

‫וכן גם זה, אתם בעבר הירדן המזרחי

‫ולכן שם ההקשר

‫אני לא יודע מה אתה מתכוון

‫אבל דבר אחד פשוט

‫כל זה קורה בעבר הירדן המערבי

‫אבל

‫למה

‫הכתוב השתמש בביטוי

‫דו משמעי, יכול היה לומר

‫בארץ קנען

‫ואז היינו פותרים את כל הספקות

‫כנראה

‫שהכתוב רוצה שתהיה אפשרות

‫לקרוא שזה בעבר הירדן המזרחי

‫למה?

‫לא

‫בגלל שעתיד להיות

‫המצב הזה

‫שבני ישראל לא ייכנסו לארץ ישראל

‫מצד מערב, אלא מצד מזרח

‫אז מבחינת

‫מעשה אבות

‫סימן לבנים

‫ואף על פי שבמציאות זה לא מה שהיה

‫כי ברור שהם לא עברו דרך

‫עבר הירדן המזרחי

‫אבל מאחר, והבנים

‫עתידים לעבור דרך עבר הירדן המזרחי

‫זה נכתב באופן

‫שניתן היה לקרוא כמו שקראתם

‫ברור?

‫זו האסטרטגיה של כתיבת

‫התורה

‫אז מה זה גורן העתד?

‫מישהו פה שאל

‫מה זה גורן העתד?

‫אז מה?

‫למה המצרים

‫ספרו 70 יום?

‫למה המצרים ספרו 70 יום?

‫ספדו 70 יום?

‫אין לי מושג

‫אין לי מושג

‫אין לי מושג

‫עכשיו, מה זה גורן העתד?

‫אז רשי

‫יש לנו פה רשי

‫זה יופי שיש רשי על הכל

‫מוכף עתדין היה

‫ורבותינו דרשו

‫על שם המאורה שבאו כל מלכי קנן

‫ונשיאי ישמעאל למלחמה

‫וכיוון שראו

‫כתרו של יוסף

‫תלוי בערונו של יעקב

‫תלוי בערונו של יעקב

‫עמדו כולם

‫ותלו בו כתריהם והקיפו כתרים

‫וזה הגורן המוכף סיג של קוצים

‫כן? כלומר

‫ראיתם פעם כתרים?

‫כתר זה קוצים, נכון?

‫ככה בכל האגדות

‫הכתר עשוי מקוצים

‫אז זה נראה כמו עתדין

‫ולכן הם כולם תלו את כתריהם

‫מסביב לערונו של יעקב

‫ולכן זה נראה

‫כמו גורן של עתדין

‫אז כאן מובן?

‫כן, תגידו לי

‫מה זה הסיפור הזה

‫של גורן של עתדין

‫כן?

‫אז לכאורה

‫יש בזה זלזול מסוים

‫לשים כתר של קוצים

‫למישהו

‫זה לא הכי סימפטי

‫מה?

‫אני יודע

‫עכשיו, מה זה בא לומר?

‫שהם ראו ביעקב

‫מי שהיסורים שלו

‫מחפרים על העולם כולו

‫כן, כתוב בספר ישעיהו

‫שלעתיד לבוא כל המלאכים יאמרו

‫על עם ישראל

‫שהוא כיפר על אבונותיהם

‫אכן חוליינו הוא נשא

‫ומחאובנו סבלם

‫זאת אומרת

‫שכל היסורים שם ישראל סובל

‫זה הכפרה על העולם כולו

‫כאדם ששמנו לו כתר

‫כתר של קוצים

‫ומכאן המיתוס הנוצרי

‫נולד

‫גורי נאדם, וכן זה הוזכר פה

‫מה שכתוב בסוקיות

‫דבייס להביב אבל שברת ימים

‫בשביל מי האבל הזה?

‫הרי הם כבר עשו שם שבעים יום

‫של בכיה

‫וכל מיני דברים כאלה, נכון?

‫מה? אז הוא עשה את זה בשביל הבנים

‫הרי המנהג של היהודים

‫זה לעשות אבל שברת ימים

‫אז אחרי שגם נגמר

‫כל הממד המצרי

‫חוזר היסוד העברי

‫הכתוב פה בעצם מספר

‫שני סיפורים

‫גם אחרי הקבורה

‫עכשיו

‫וייר יושב הארץ הקנעני

‫אגב, זה לא כל כך פשוט מזה

‫כי פה משמע שהאבל שברת ימים היה לפני הקבורה

‫דבר נוסף

‫אבל יכול להיות שעצם ‫זה שהוא כבר נוצר בסרקופג

‫זה סוג של קבורה כבר

‫אבל יש עוד משהו

‫יש מדהורייטה

‫אבל

‫זה רק יום אחד

‫מדהר הבנן, שבעת ימים, נכון?

‫והירושלמי רצו ללמוד

‫שבעת ימים של אבלות דהורייטה

‫מהפסוק הזה

‫אבל לא כל כך נפסק להלכה

‫אז אני רוצה להבין, אם באמת להלכה

‫רק יום ראשון של האבלות

‫ודהורייטה ושבעת ימים דהר הבנן

‫אז מה יוסף עושה פה

‫מצווה דהר הבנן?

‫מזה אתם לימדים

‫דבר מאוד חשוב, שמנהגי ישראל

‫או גזרות דהר הבנן, קדמו לתורה

‫כלומר, מה שלפעמים אומרים

‫זה דהר הבנן, זה לא שזה מאוחר יותר

‫זה לפעמים קדום יותר

‫רק שהתורה לא חיווה, זה הכל

‫כן

‫אבל יפקו אותו מצרים שבעים יום

‫זה אולי סוג של משהו

‫של כל האומות?

‫יכול להיות, והיפקו אותו מצרים שבעים יום

‫כנגד כל האומות

‫עכשיו שימו לב

‫פסוק ירידה לב

‫וייר יושב בארץ הכנתנית האבל בגורן העתד

‫והיום הוא אבל כבד

‫זה למצרים, על כן קרה

‫שמע אבל מצרים אשר בביר הירדן

‫שאלה

‫מה פירוש השמות

‫אבל על מקומות

‫אבל קרמים

‫אבל מחולה

‫אבל בית מעכה

‫מצאנו כמה מקומות

‫שנקראים בתנ״ך

‫בשם אבל

‫אז יש גם אבל מצרים

‫ומה זה אבל?

‫מקום הסמוך לזה

‫כמו

‫אני יודע, אזור ספר

‫אבל בית מעכה

‫זה קרוב לבית מעכה

‫אבל מצרים זה קרוב למצרים

‫אז למה פה

‫מספרים לך שאבל מצרים

‫זה על שם האבל שעשו במצרים?

‫זה משחק מילים

‫אבל זה לא הסיבה ההיסטורית

‫הרבה פעמים

‫התורה עושה את זה

‫היא נותנת הצדקה לאיזשהו שם

‫היא דורשת איזה מדרש

‫אבל הסיבה ההיסטורית

‫של השם היא באמת משהו קדום יותר

‫כן

‫זה מה שאתה קידום את על כן קרה שמות?

‫כן

‫על כן שמה עיר בירושלמה

‫כן, בבל

‫בבל באקדית זה

‫בב אילו

‫שער השמיים

‫שער האל

‫בב אילו

‫מה אומרת התורה? כי שם בלל

‫אז צריך לקרוא בלנו

‫לא בבל

‫אז אם כן זה דרש

‫על כן קרה

‫כלומר, כן ראוי השם הזה

‫קרה שמה אבל מצרים שרדבי הירדן

‫עכשיו תראו פתאום

‫שכל מה שקראנו

‫לא כתוב

‫והיה עשו בניו, לא, כן

‫כאשר ציווה, והעשו אותו בניו

‫ארצה קנן והקברו אותו

‫במערת שדה המכפלה שרקנה עברם

‫את השדה לאחוזת קבר מתאי

‫איפה נחיתי על פנים אמרה

‫זה היפך הגמור

‫מכל מה שקראנו עד עכשיו

‫עד עכשיו חשבנו שיוסף

‫עם המצרים

‫והצבא וכו' וכו'

‫ופרשיב

‫פתאום כל זה נעלם, פוף

‫יש עכשיו סיפור אחר

‫זה דרכו של המקרא

‫בכל מקום, לספר את אותו סיפור פעמיים

‫האחד בממד חיצוני

‫והשני בממד פנימי

‫אז נראה לך שזה מצרים

‫שקברו את יעקב

‫זה לא נכון, זה האחים

‫שלקחו אותו

‫בסדר

‫והיה שוב

‫יוסף מצרים

‫הוא ואיכיו

‫וכל העולמיתו לקבור את אביו

‫אחרי קבור את אביו

‫הם מצטרפים, זה לא הם עשו את זה

‫כן, מה אתה אומר?

‫אפשר להסכיר אותו?

‫מה אתה אומר?

‫בבקשה

‫כשקברו ביסוד ובנה

‫אומר שדווקא בנים לא בני בנים

‫כן

‫ונראה שקצת קשה

‫לאור משלב אמר שאיתר יעקב זה זרור

‫אפילו הוא לא מעריך את ‫הדור הבן אחרי הבנים שלו

‫שזה לא עוזר הקודש לגמרי כמו המשפטים?

‫הוא אומר

‫נכם שהם ימינו תקינה

‫נכון?

‫נכון

‫אז הם לא באותה רמה?

‫נכון

‫לא אותה רמה, אנחנו לא במדרגה של האבות

‫אפילו לא גם במדרגה של השפטים

‫ובני השפטים ודאי שלא במדרגה

‫של אבותיהם

‫כתוב, והיה מות יוסף

‫וכל איכיו

‫וכל אדורו

‫נכון?

‫ויוסף לא ייסע שהוא מלך

‫שהוא מלך באותה רגע

‫שהוא מלך באותה רגע

‫לא קשור לימנדה

‫לא

‫טוב

‫פסוק ת'דבר

‫ידעתי שזה יגרום פה איזה בלגן

‫ויראו אחרי יוסף

‫כי גבע אביהם

‫לא כתוב ככה?

‫אה לא, כתוב כמעט אביהם

‫והיו אומרו

‫לא הסתמנו יוסף

‫ואשר ישלנו את כל הרע

‫אשר גמלנו אותו

‫אז תסתכלו בראשי

‫ראשי הבין את הבעיה

‫מהו והיראו

‫הכירו במיטתו

‫אצל יוסף

‫שהיו רגילים לסעוד על שלוחנו של יוסף

‫היה מקרבן בשביל כבוד דוד

‫ומשמט יעקב

‫לא קרבן

‫עכשיו נשארת שאלה

‫מה זה הסיפור הזה

‫למה התורה

‫בעצם

‫מושכת את הסיפור עד לכאן

‫אתם זוכרים

‫שאחת הבעיות המרכזיות

‫של ספר בראשית

‫זאת שאלת האחווה

‫האם בני אדם מסוגלים

‫לקיים אחווה ביניהם

‫נכון

‫אנחנו רואים כבר בדור הראשון

‫איזושהי בעיה

‫הם לא מסוגלים לדבר

‫ואז הם מתים שניהם

‫אדם ואשתו

‫מתו

‫למה? ביש הם לא דיברו

‫בין קין להבל

‫התחילו לדבר

‫ויאמר קין אל הבל אחיו

‫וזה נתקלו בגרון

‫ואז הורגו את זה

‫ויאמר למך לנשיו

‫עדיו וצילה

‫שמען קולי נשלם לך

‫זה נעים רטי

‫הם לא רוצות לשמור

‫והיא כל הארץ

‫בשפה אחת

‫דברים אחדים

‫אם מדברים כולם על אותו דבר

‫אז זה גם לא דיבור

‫זה לא דיאלוג

‫בקיצור הכל נכשל

‫אברהם ולות מנסים לדבר

‫ויאמר אברהם אל לות

‫אל נתי מריבה

‫ביני וביניך ובין רואה ובין רואיך

‫כי אנשים אחים אנחנו

‫ואם אנחנו אחים ומתחילים

‫להריב זה ייגמר ברצח כדאי שניפרד

‫אז הם דיברו

‫אבל דיברו כדי להיפרד

‫מנסים מחדש

‫אצל יצחק וישמעאל

‫אין שיחה

‫לא שמענו מילה אחת שהוחלפה

‫בין יצחק לישמעאל או בין ישמעאל ליצחק

‫כישלון טוטני

‫יעקב ועשאב

‫שם מתחילים לדבר

‫אבל המטרה היא לרצוח

‫יש התערבות של ההורים

‫הרצח נמנע

‫ברוך השם

‫זה עובר לדור הבא

‫הרצח נמנע

‫אבל עוד לא נוצרה האחווה

‫רק לרגע

‫וייחבקהו וישקהו ויבקו

‫באותה שעה

‫אומר רשי בשם רבי שלמה בר יוחאי

‫נשקו בכל ליבו

‫אבל רק לשעה אחת

‫בדור הבא

‫יוסף ואחיו

‫מנסים לדבר

‫לא הולך

‫ולא יחלו דברו

‫בשלום

‫אומר רשי

‫מתוך גנותן אתה שומע

‫שווחן

‫שלא תייחו

‫רשי לא משנה שלמילה הזאת

‫אומר שלא דיברו אחד בפה ואחד בלב

‫אז הם מוכנים להרוג אחד את השני

‫בגלל שהם לא מסכימים

‫והם לא יכולים לקבל דיבורים של שלום

‫ולא יחלו

‫דברו לשלום

‫קראתי באחד מהחסידים שאומר

‫הם לא יכלו לקבל את הדיבורי שלום שלו

‫אמרו מה אתה עובד עלינו

‫לא יכלו דברו את הדבר שלו

‫שהוא לשלום

‫יעקב אומר לי יוסף

‫לך אל אחיך

‫אחיך רואים בשכם

‫לך והשלכך אליהם

‫ראה את שלום

‫אחיך ואת שלום

‫והצאן והשיבה נדבר

‫יוסף יוצא

‫לא מצליח לעשות שלום עם אחד

‫לכן הוא לא משיב דבר לאבא שלו

‫עד שהוא לא גומר

‫22 שנה

‫כדי שהוא יוכל להגיד לאבא שלו

‫עשיתי שלום

‫עברו 22 שנה

‫עושה איתם שלום

‫סוף סוף יעקב מגיע

‫אבל יש עדיין ספק

‫השלום הזה הוא שלום כפוי

‫שיהודה אמר לו אם אתה לא נותן לי את בנימין

‫יעקב ימות

‫כדי שיעקב לא ימות

‫מוכן למסור את בנימין

‫אני יוסף אחיך

‫אבל עכשיו שיעקב

‫כבר לא בעולם הזה

‫כי ראירו איך אב כימטה

‫אז אולי כל הסיבה של השלום

‫כבר לא קיימת

‫לכן אי אפשר

‫לסגור את ספר בראשית

‫עד שלא מברים את הנקודה הזאת

‫לכן יוסף

‫כדי להעמיד אותם כנראה במבחן

‫מרחיק אותם כדי

‫שיתברר השלום הזה

‫פסוק תלווה

‫ואירו אחרי יוסף כימטה ויהם

‫ויאמרו לו יסתמנו יוסף

‫מה זה לו יסתמנו

‫אז יש לו במובן של אולי

‫אולי יסתמנו יוסף

‫אפשר גם להבין

‫לו במובן של הלוואי

‫הלוואי שהוא יסתום אותנו

‫כי הרי הם הרגישו רגשות אשמה

‫והוא לא עושה להם כלום

‫הם מרגישים רע עם זה

‫האדם שיש לו רגשות אשמה ‫רוצה להיענש בזה שיצור

‫כלומר בפשטות

‫שמה יסתמנו יוסף

‫והשב ישיב לנו את כל הרעה

‫והצבו את יוסף למור

‫רביך ציבה לפני מורתו למור

‫את מי הם שלחו?

‫את בלהה

‫וככה הוא חזר

‫הוא את בלהה בלהה

‫אבל איש אומרים שדווקא

‫את בלהה המשלחה

‫היא הייתה עדיין בחיים

‫ואמרו טוב היא גידלה אותו

‫וזה אי אפשר לדבר איתה

‫והצבו את יוסף למור

‫אביך ציבה לפני מורתו למור

‫אמרו ליוסף

‫ענה סנה פשע אחיך וחטאתם כי רגי מלוכה

‫ואתה סנה לפשע אבדי אלוהי אביך

‫ואיך יוסף דבר מנה

‫הם שיקרו לו

‫דבר נפטס

‫מה?

‫דבר נפטס

‫מה?

‫שקרות לו דבר נפטס

‫הם סיפרו שקר בשם יעקב

‫או שככה הם הבינו את דבריו

‫אפשר גם את זה להגיד

‫והלכו גם מחר וקראו לפניו

‫והם אומרו אין לי לך לאבדים

‫ואמרו אני יוסף ואת תראו ‫כי אתה אחת אלוהים אני

‫אגב מה זה

‫אתה אחת אלוהים אני

‫האם אני במקומו נכון?

‫הסתכלו באונקלוס ואמר ליהון יוסף

‫לה כי דחדון

‫הרי דחלה

‫דשם ענה

‫אז איך הוא הבין את דחת?

‫מה כתוב?

‫דחלה דשם ענה

‫מה זה דחלה?

‫דחלה דשם ענה

‫מה זה דחלה?

‫מה זה דחלה?

‫דחלה זה במקום?

‫דחת, ירעה

‫מתחילו אורחים

‫ומה זה התחילו?

‫ירעה, אז מה זה דחלה?

‫ירעה, איך אונקלוס

‫הבין אתה אחת ירעה?

‫מלשון תחת

‫מלשון תחת

‫אז אולי הייתה לו גרסה חיטת

‫החיטת אלוהים אני

‫או רק במינת תחת

‫אתה אחת מלשון חטת

‫כלומר חיטת וחת

‫ואתם חשבתם על הירעה

‫אלוהים חשבה לטובה

‫למה נעשו אותו

‫לעשו כיום הזה אחרי אותם רע

‫ואתה הכירה ונוכל לחלקל אתכם ותפליכם ועינכם

‫ואתם מדבר על ליבם

‫ויש איזה יוסף במצרים

‫הוא מובן ת'אביב והיחיד יוסף מהב'12 שנים

‫כלומר, מאחר

‫והתברר שאחים

‫שהיו מוכנים להרוג אחד את השני

‫מסוגלים היו לעשות שלום

‫אז זה סימן שיש

‫כלי לשלום בעולם

‫אם יש כלי לשלום בעולם

‫אז השכינה ירדה למטה

‫כי הרי אין שלום בעולם

‫השלום בא מלמעלה

‫וכפי שכבר אמר בודו פישר

‫עושה שלום במרומיו

‫הוא יעשה שלום

‫זאת אומרת שהשלום

‫יכול לבוא רק בהתערבות אלוהית

‫אז אם

‫נעשה שלום בין האחים

‫יש גם קרסה של אנריקו מסיאס

‫וזה גם נמצא

‫בדרכת המזון

‫ובקדיש ובסיום העמידה

‫עושה שלום במרומיו

‫יעשה שלום עלינו

‫ועל כל יזרעאל

‫לאמרו אמן

‫אז אם כן הם אמרו

‫שברגע שנעשה

‫השלום בין האחים

‫יש כלי לשלום

‫אז אנחנו כבר בטוחים שההיסטוריה יכולה להצליח

‫אם ההיסטוריה יכולה להצליח

‫אז אין בעיה

‫אפשר לסגור את ספר בראשית

‫כי אז ההיסטוריה יכולה להתחיל

‫כן מה אתה אומר?

‫אם נכרו השיקור?

‫אמרתי שאולי הם הבינו ככה

‫יכול להיות שהם שיקרו באמת

‫אבל אפשר להגיד משנים מפני השלום

‫כן יש הלכה כזאת

‫משנים מפני השלום

‫אז זה כדי לעשות שלום

‫פסוק הפגימי

‫ויאר יוסף לאף רעים בין ישי לשים

‫גם ביניהם אחיר בן מנשא

‫יולדו על דרכי יוסף

‫אז

‫לכאורה

‫אחיר בן מנשא

‫הביא ילדים עוד בחייו של יוסף

‫אז יוצא

‫שמה שכתוב

‫על מחיר

‫בספר יהושע

‫שאיש מלחמות היה

‫ולכן והעילו הגולן ואבשן

‫את זה הוא עשה עוד בחייו של יוסף

‫כבש את הגולן אז

‫מה?

‫אני אמרתי

‫כן

‫אבל דיברנו על זה

‫כשלמדנו את הפסוק

‫ואני נתתי לך

‫שכם

‫אחד על אחיך

‫דיברנו על זה בהרחבה בשיעור מיוחד

‫אפשר להוציא אותו מן הארכיאו

‫והיום הרי יוסף אל איכיו

‫הנוכי מת

‫וזה גם קרה באמת

‫ואלוהים

‫פקוד יפקוד אתכם ויעלה אתכם

‫מן הארץ הזאת אל הארץ שנשבע

‫לאברהם וליצחק וליעקב

‫מסר להם סימן לגואל

‫שיומר פקוד פקדתי

‫והישבה יוסף אל בני ישראל למו

‫פקוד יפקוד אלוהים אתכם

‫ועליתם את עצמותי

‫לאר הארצל

‫זאת אומרת מזה

‫מה בעצם אומר יוסף

‫יוסף אומר

‫שה

‫שהוא היה

‫מה עושה יוסף? יוסף היה הראשון

‫מבין בני ישראל

‫שניסה ברצינות

‫את ההתבוללות

‫זה ניסיון

‫ולכן הוא קרא

‫לבנים שלו מנשה

‫ואפרים

‫נשא ני אלוהים את כל

‫עמלי ואת כל

‫בית אבי

‫והוא הראשון

‫שראה שזה

‫לא ילך

‫ראה שהתחילו לשעה בדם

‫שנסתתמו עיניהם של ישראל

‫ולכן הוא הבין שזה לא ילך

‫ואז הוא

‫כתב את מדינת היהודים

‫ואמר פקוד יפקוד אלוהים אתכם

‫ועליתם את עצמותים מזה

‫אז יוצא לפי זה שהחיים של יוסף מתחלקים

‫לשני חלקים

‫עד הקמת התנועה הציונית

‫הוא היה יוסף

‫מי שהשהוא הקים את התנועה הציונית

‫הוא הפך להיות

‫משיח בן יוסף

‫כלומר משיח בן יוסף

‫זה יוסף שחוזר בתשובה

‫הוא חוזר בתשובה ממה?

‫מן הקוסמופוליטיות

‫שעליה הוא חלם תחילה

‫ואז הוא מבין שהתיקון של העולם

‫יבוא על ידי

‫ההתמרכזות בארץ ישראל

‫בנקודתה המרכזית

‫ידענו המקום שבו יקברו את יוסף

‫שזה המרכז הגיאוגרפי של ארץ ישראל

‫הלוא היא העיר

‫שכם ומתוך כך

‫יבוא התיקון של העולם

‫זה ההבדל בין יוסף

‫לבין משיח בן יוסף

‫אז אם אנחנו עושים חשבון ‫של ארבעת הפרשיות שעוסקות

‫בבני יעקב

‫וישב מקץ ואיגש ויחי

‫וישב

‫זה סיפור נפילתו של יהודה

‫מקץ

‫סיפור עלייתו של יוסף

‫אז בעצם

‫הכל לרעת יהודה ולטובת יוסף

‫וישב

‫יהודה נופל מקץ

‫יוסף עולה

‫וזה מגיע עד הנקודה של

‫ואתם עלו לשלום אל אביכם

‫של היכולת של יוסף

‫מהמילה שאחרי זה

‫ואיגש, הכל מתהפך

‫והאיגש שליו יהודה

‫זה סיפור נפילתו של יוסף

‫ופרשת ויחי

‫סיפור עלייתו של יהודה

‫אז יש ירידה ועלייה

‫ירידה ועלייה

‫ירידה של יהודה

‫עלייה של יוסף

‫ירידה של יוסף ועלייה של יהודה

‫ומתוך כך נעשה חיבור

‫בין שתי משיחויות

‫של משיח בן יוסף

‫שמתחיל כאן באמירה של יוסף

‫ואני תן את עצמותיי מזה

‫וה... והמשיחויות

‫של משיח בן דוד שמתחילה

‫בדאגה

‫של יהודה לתיקון העולם

‫והקמת בית תלמוד

‫במצרים, כן

‫יש פה, זאת אומרת יש חברתה

‫של בראש דם או שגם פה אוכל לקרוא

‫שאין מלכות נוגעת וחברתה

‫אין מלכות נוגעת וחברתה

‫זה לא נאמר, נכון?

‫נכון, נכון

‫ככה זה עובד, כן גם בימינו

‫אנחנו רואים שמדינת ישראל

‫אם מגשימה בפועלה

‫את הממד של משיח בן יוסף

‫ואז הדתיים כוססים ציפורניים

‫ואומרים, נו מתי זה כבר ייגמר?

‫כדי שמשיח בן דוד יוכל לתפוס את המקום

‫יש הרבה נגיד דתיים כאלה

‫שהם יהודאים

‫קיצוניים, והם אומרים

‫יאללה כבר שהגמירו כבר עם המדינה הזאת

‫מי צריך צבא?

‫ויאמות יוסף

‫בין מאה

‫ועשר שנים

‫מי אנחנו מכירים גם שחי מאה ועשר שנים?

‫ירושע, נכון?

‫ירושע בן נון חי מאה ועשר שנים

‫זה כנראה הגיל של כובשי הארץ

‫ויאחנתו אותו

‫אז אגב, לגבי יוסף

‫כתוב שהוא מת או לא?

‫כן, כן, אז הוא מת

‫בסדר?

‫ויאחנתו אותו

‫וייסם, כלומר שמו אותו

‫לראות פה צריך לקטור

‫בארון

‫מה זה בייסם?

‫בארון במצרים

‫בארון הידוע

‫איזה ארון ידוע?

‫פשוט הארון שהכינו לו

‫אבל יש פה משהו אחר

‫איזה ארון שמעתם עליו?

‫ארון מיוחד?

‫ארון הברית

‫הוא בעצם התורה

‫איך מתחילה התורה?

‫מבריאה

‫עד ארון הברית

‫וזה חוזר

‫בחמש מהדורות

‫מבראשית עד וייסם בארון

‫עכשיו שמות זה עוד פעם

‫ואלה שמתחילים עוד פעם את בריאת העולם

‫וזה מגיע עד

‫כי ענן השם על המשכן יומם

‫ויש תהיה לילה בול

‫עיני בית ישראל וכל מסעיהם

‫כלומר מבריאה

‫עד ארון

‫ואחר כך עוד פעם ויקרא

‫זה עוד פעם הדיבור האלוהי

‫שבורא את העולמות ויקרא אל משה

‫וזה מסתיים

‫בהר סיני

‫אחר כך עוד פעם במדבר

‫אותו סיפור

‫והתדבר השם אל משה למון

‫וזה מסתיים

‫מעבר לירדן ירחו עם הברית

‫שנעשתה שם

‫ועוד פעם בספר דברים אלה הדברים

‫אשר דיבר משה עד שבסוף שמים את

‫ארון בתוך ארון ברית השם

‫זאת אומרת יש תמיד

‫צנועת חיים שאחר כך

‫מקבלת צורה של חיים כפויים

‫כדי להתחיל מהדורה חדשה

‫אז במקרה הזה

‫יוסף הוא התורה

‫כן, מה אתה רוצה?

‫כן, יוסף כובש את הארץ

‫בזה שהוא משביע

‫להחזיר אותו

‫וזה בעצם מה שהפך להיות

‫התפקיד של הגואל

‫הגואל באופן עיקרי

‫הפקידו לקחת את עצמות יוסף

‫באופן נלווה גם את בני ישראל

‫והיקח משה את עצמות יוסף עמו

‫שמשה

‫מביא לידי סיום

‫את מה שיוסף התחיל

‫זה מתחיל ביוסף ומסתיים במשה

‫ויושוע בקורא ישחיים

‫כן, כן, אחר כך יהיו שועה

‫אבל משה מת

‫יהיו שוע חיים

‫ארון הברית הוא עולה לתת לבית יוסף הצבי

‫כן, אבל

‫היום כתוב שהיו שני ארונות

‫הולכים במדבר

‫הארונות של יוסף והארונות של

‫ארון הברית

‫והגואים היו שואלים מה זה מה זה

‫הארון חי העולמים וזה הארונות של מת

‫והיו אומרים מה העניין זה אצל זה

‫קיים זה מה שכתוב בזה

‫אגב, איך הוא קיים?

‫משתמות איתו?

‫מה?

‫בזה שהוא אמר, להעלות לארץ ישראל

‫זה נקרא קיים זה מה שכתוב בזה

‫ויש כמובן שזה ניסו לעלת את זה?

‫לא, בזה שהוא ציווה

‫לקחת את עצמותיו לארץ קנאן

‫אז הוא השביע, אז הם היו מוכרחים

‫לצאת ממצרים, כלומר

‫אם אתה לא רוצה לצאת ממצרים כדי לקבוש את

‫ארץ קנאן, לפחות תצא מצרים כדי לקבור

‫את ארונו של יוסף

‫זה העניין

‫טוב, אז

‫עד כאן, להיום

‫אני חושב גם שסיימנו את ספר

‫בראשית. שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234863453″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 69
"האספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים"
לא קיימים פרקים נוספים בסדרה זו
פרק מט’ פסוק כט’
אורך השיעור: 48 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234863453″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פטירת יעקב אבינו וסיום ספר בראשית

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן