[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234598956″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
שאלה: ייעודו של השמש בחנוכיה הוא לכאורה טכני – להדליק באמצעותו את הנרות. מדוע אם כן הפך השמש לחלק מהחנוכיה ולאחד מהנרות שאנו מדליקים בכל יום מימי החנוכה?
תשובה: אולי הוא שמש, אבל לא צריך לזלזל בו- אנחנו לא קפיטליסטים ומזלזלים במי שנמצא במעמד נמוך. הרי יש בעיה- האם כן מותר להדליק מנר לנר או אסור להדליק מנר לנר? – צריך לכבד!. ולכן כדי למנוע כל תקלה ובעיה- צירפו את השמש. הנרות הם המטרה, השמש הוא האמצעי!- גם באמצעי לא צריך לזלזל, גם הוא חשוב.
אבל יש עוד סיבה ובעיה- אסור להנות מנרות חנוכה: “…ואין לנו רשות להשתמש בהם- אלא לראותם בלבד…” אז כדי שלא נכשל, תקנו שיהיה השמש. שמש מלשון לשמש- הוא משמש את הנרות.
בהתחלה עשה הקב”ה שטעמו של העץ יהיה כטעמו של הפרי- האמצעי [העץ] הוא כמו המטרה [הפרי]. אבל, אחר כך היתה ירידה וחטא, ואין טעמו של העץ כטעמו של הפרי. האמצעי כבר לא בדרגת המטרה.
גם האמצעי הוא חשוב מאוד. גם בהלכה יש דבר שנקרא “תשמישי מצווה” ו “תשמישי קדושה” ויש להם רמת קדושה מסוימת.