ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: ויצא
פרשה נוכחית: וישלח
פרשה הבאה: וישב
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

כח התורה - שיעור סיום הסדרה

התורה והתרבות הפוסטמודרנית

הרב דוד לנדאו / ב אייר ה'תשע"ה / 25 דק'
קוד שיעור: 20462
Loading the player ...
על השיעור:
הערה : השיעור חסר את עשרים הדקות הראשונות . עמכם הסליחה
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***




אדם שמנסה להיות דתי ''פוסטמודרני'' נשאר ברעיונותיו ומחפש בתורה דבר תורה, אותו הוא מוציא מהקשרו ומתאימו לדעותיו.
אדם כזה לא באמת שומר את התורה והמצוות.
הרב חרל''פ מסתמך על דברי חז''ל, שהתנאי ללימוד תורה הוא ענווה.
כלומר, אני משנה את עצמי לפי רצון התורה ולא משנה את התורה לפי רצונותיי (הפוסט מודרניים).
תורה כשמה כן היא, מורה ומלמדת.

מי שרוצה בתורה באמת ומוכן להשתנות, זוכה שהתורה לא רק מתקנת את הנקודה המסויימת שהאדם עוסק בה (כמו הלכות שבת דוג') אלא את כל מציאות האדם.
צריך לדבוק בתורה כך שהאדם והתורה אינם דברים נפרדים.
''ואתם הדבקים בה'..חיים כולכם היום'', חיים כולכם- זוהי מציאות אנושית, אפשר לחיות אותה.

אומר הרב קוק, אנו רוצים לתקן את עמ''י.
הצדיקים מוכנים לקבל על עצמם ייסורים לשם מטרה זו.
הנשמות של עמ''י מחוברות ולכן צדיק שמתקן את עצמו, מזכה את כל העם.
מצד שני בעלי העוונות מורידים את העם וכדי להעלותו חזרה, הצדיק מענה את נפשו.
כאשר אדם מתקן את עצמו, הוא מתקן את כולם, זהו כוחה של התורה.

מוסיף הרב קוק שהצדיקים מוכנים אף להתפלל בשביל הרשעים (כיוון שהם לא מתפללים), ולקיים מצוות עבור הרשעים.
התורה פועלת על כל העולם גם בצורה עקיפה.
על כך הרב אומר, הצדיקים הטהורים אינם כובלים על הרשעה, אלא מוסיפים צדק וכו'.
אין הכוונה שהצדיק יוצא אל הציבור ומוסיף צדק דווקא, אלא, מוסיף צדק אצלו, בחשאי.
שום דבר לא יכול להתחרות בעבודה זו של הצדיק.
גם כשיש מה להשפיע בחוץ, אם אדם פועל על עצמו ומתקן את נשמתו, הוא בונה עולם רוחני ומקיים את רצון ה' יותר מכל הפעולות שיעשה בחוץ.

כשאדם פועל במקום אחד, ה' פועל במקום אחר, לא כפי שהעולם הזה מתנהל.
התורה מרוממת אותנו למציאות אחרת, זוהי הדבקות בה'.
וכדברי הרב חרל''פ, שנזכה לדבקות בתורה, וע''י כך לדבקות בה'.
כל התגיות
6 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בעולם האינטרנט והמדיה