פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

הקרבה ללא גבול – פרשת ויקרא ופורים תשפ”ד | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
התחדשות של הנפש – עבודת ה’ לחודש אדר ב’ (הרמוניה) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
קיום פקודה וסירוב פקודה – פרשת פקודי | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
קהילות אמיתיות וקהילות מדומיינות – פרשת ויקהל | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
לשאת את הראש, לא את האף – פרשת כי תשא | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
מערכת מעיל רוח – פרשת תצוה | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין

האלוהים של שפינוזה -חלק א – שיעור מספר 8

Play Video
video
play-rounded-fill
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/232498794″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 8
עוד על אנטישמיות - שיעור מספר 7
האלוהים של שפינוזה -חלק ב - שיעור מספר 9
שפינוזה, ותהליך חילון העולם מה שורש החילון בעולם ? הראי”ה מתעסק, כדוגמא, בפילוסוף ברוך שפינוזה. החילון כמו הרבה תהליכים ששינו את פני העולם לא קרה בגלל אדם זה או אחר. למשל השואה היא פועל יוצא של מאות שנים של תרבות, מנטליות וכו’. החילון לא התחיל משפינוזה, אך שפינוזה ‘חתום’ עליו. הוא ניקז אינסוף זרמים נפשיים היסטוריים חברתיים וכו’ ופרסם את הפילוסופיה שלו. לתהליך החילון בעולם, יש כמה נקודות ציון. יש מי שטוענים שב-1348 למניינם שפרצה מגפת הדבר השחור אז התחיל כל התהליך. בתוך שנתיים מתו כמעט 50% מתושבי אירופה. זה יצר ערעור בסמכות הכנסיה. כאילו מוסדות הדת ‘לא שומרים עלינו’. מתחילים להיווצר בקיעים באמונה. העולם היה נראה כמו אחרי שואה אטומית. גם הסדר החברתי כמעט נחרב כולו. עד אז היתה הצורה הפיאודלית, של אצילים ואריסים שעבדו אצלם. אחרי המגפה כל איכר הפך לכוח עבודה חשוב. מתחיל להיווצר מושג של זכויות אדם. כל אדם פרטי מתחיל לקבל חשיבות. עד אז החקלאות ביססה את הכלכלה. ואז מתחילה התקופה המרכנטליסטית. מתחילים לסחור, לראות עולם. אז גם הומצא הדפוס, ספרים מופצים ואנשים מתחילים לרכוש השכלה. מתחילה תקופת הרנסאנס, ‘התחייה’ – לחזור לטבעיות, לאסטטיקה, לתרבות. העולם מתחיל להתעורר, מתחילות תנועות הומניסטיות. העיקרית שבהן היא תנועת ההשכלה שקאנט הוא אביה, והוא יוצא בקריאה: העז לחשוב! מה שהתבונה האנושית אומרת. אז מתחיל המדע להתפתח. וכך משתחררים מעולם הדתי לעולם השכלי מדעי. גם מהפכות פוליטיות כמו הצרפתית והאמריקאית… והעולם הופך להיות חילוני – עד היום. אומר הרב, יש דמות בכל התהליך הזה, יהודי בשם ברוך שפינוזה. לפני כארבע מאות שנה, נולד למשפחה יהודית באמסטרדם, בקהילה יהודית מצאצאי האנוסים בספרד. אנוסים שלא עמדו בניסיון, והרגישו אשמה על מעשיהם. החברה שבה גדל שפינוזה גדלה אפוא על ייסורי מצפון. הם הפכו לקהילה דתית לוחצת, שאינה מוכנה לשום סטיה או שינוי. שפינוזה התייתם מאביו בגיל צעיר ויצא לפרנס. היה חכם מאוד. והיום האנושות כולה תלמידת שפינוזה. היתה אז תחושת ייאוש, גם המהר”ל כתב אז את נצח ישראל. (עזריה מן האדומים כבר התחיל לפקפק בדברי חז”ל. וכן אוריאל דה קוסטה אחרי מאה שנה שיצא נגד המסורת והוטל עליו חרם, שב והתאבד) היו אנשים שנמצאו בתחושת מחנק דתית. אז התחיל שפינוזה לפרסם מאמרים פילוסופיים. הקהילה מחרימה את שפינוזה. הוא מוקא מהקהילה היהודית. עובר לנוצרים וגם הכמרים מחרימים אותו. שפינוזה חי לבד, מוחרם, לפרנסתו היה עושה עדשות. בגרמניה התלהבו ממנו ורצו למנותו לראש באוניברסיטה. סירב, חלה בשחפת ומת בגיל 41. אך הכתבים שלו התפרסמו. תחילה האנושות היתה עובדת אלילים – פוליתיאיזם. אח”כ מהנצרות עברה האנושות למונותיאיזם. ואז, אומר שפינוזה, הטבע הוא אלהים – פנתיאיזם- הכול אלהים. אך אין משהו יותר גבוה. הכל קיום סתמי. אין אלהים מחוץ לטבע. אין משהו יותר מהטבע. אין עוד כוח. שפינוזה עוקר את התקווה מהאנושות. אנחנו פה. למה? ככה. אין משהו שהוא מעבר למציאות המוגבלת. זו חילונות. הניסוחים שלו היו ניסוחים שכליים מתימטיים מוחלטים בלי טיפת רגש. העולם חסר נשמה, חסד, רחמים וכו’. הכול רובוטים. שפינוזה יצר את ההגשמה הגדולה ביותר.. הוא אמנם אמר שיש גם מימד רוחני בחיים, מטא-פיזיקה. אך גם הדברים הרוחניים ניתנים לכימות ולמדידה. ואפילו יש רגש דתי… שפינוזה בא על עולם שלם שהחל לגלות סדקים באמונה. הוא ענה פה על צורך נפשי. מה שיש זה רק החיים. ההרגשה כאילו משוחררים מכל הכבלים הדתיים והולכים ומתעסקים במדע בפיתוח וכו’. היום יש טכנולוגיה מפותחת אך אובדן דרך מוסרי ערכי. לפי שפינוזה אפילו הרגש נובע מתהליכים טבעיים של הורמונים וכו’. אין ערך מעל החיים. נגזרת ראשונה: אין בחירה חופשית. נגזרת שניה: אין רגשות, חסד חמלה וכו’, הכל טכני. הוא היה גאון שכלי בלי שום דעת אלקים… שחרר את העולם מתפיסה ילדותית שיש רק כוח עליון חיצוני, אך גם אין את ה’בשביל מה’ לחיות. חיֶה את הרגע כי זה מה שיש! שפינוזה הוא הקרירות של עמלק. יש חיים אך אין שום כוח עליון. יש טבע, יש חיים. פאן אנתיאיזם – זו יהדות. אלהים מחוץ למציאות אבל הכל נכלל באלהים.
אורך השיעור: 67 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/232498794″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האלוהים של שפינוזה -חלק א – שיעור מספר 8

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן