ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: חיי שרה
פרשה נוכחית: תולדות
פרשה הבאה: ויצא
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

זוגיות ושמחה

יום עיון 'התחדשות בחיי נישואין' תמוז תשע"ד

הרב ערן טמיר / כ"ד תמוז ה'תשע"ד / 70 דק'
קוד שיעור: 21381
Loading the player ...
על השיעור:
הפסוק בספר "הושע" מדבר על האירוסין שבין הקב"ה לישראל, ופסוק זה מחולק לשלושה חלקים "וארשתיך לי לעולם, וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים, וארשתיך לי באמונה וידעת את ה'" ונראה שישנם שלושה שלבים בבניית הקשר בין ישראל לקב"ה וכמובן בקשר שבין איש לאשתו אליו נמשלו היחסים שבין ישראל לקב"ה.
השלב הראשון הוא "וארשתיך לי לעולם". המילה לעולם היא מלשון העלם. בשלב הראשון בקשר בינינו לבין הקב"ה ישנה העלמה, כל אחד מבני הזוג מוכן למחוק את עצמו למען השני, לוותר על צדדים שבו לשם הזוגיות. כפי שאנו יודעים הזוגיות בין איש לאשתו לא מתחילה מהבחירה שלנו, אלא זוגיות זו התחילה "בגן עדן מקדם", בחירתנו נעלמת כאן, הכל התחיל ארבעים יום קודם יצירת הוולד, ולכן השלב הראשון הוא שלב ההיעלמות. שלב זה חשוב מאוד, הוא מלמדנו שלא הכל מתחיל מאתנו. כעין זה אומר הרב ב"עולת ראיה" על הברכה אותה אנו מברכים בשבע ברכות "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בנין עדי עד, ברוך אתה ה' יוצר האדם" שבתחילה נאמר "יצר" בלשון עבר, ובסוף הברכה נאמר "יוצר" בלשון הווה. הסיבה לכך היא שכפי שאמרנו הכל מתחיל מהעבר ולא כעת, הזוגיות הזו היא זוגיות עתיקה מימי גן עדן, הקב"ה יצר אותה ממזמן, וכעת בהווה אנו חושפים אותה, אנו מגלים את הפוטנציאל הזה בפועל.
לפי עיקרון זה מסביר המהר"ל את דברי הגמרא שבארץ ישראל היו שואלים את החתן האם מתקיים בו "מצא אישה מצא טוב" או "מוצא אני מר ממוות את האישה". כל השאלה היא האם אשתו היא "מצא" או "מוצא", האם זה משהו שהתחיל מגן עדן, זוהי זוגיות ישנה שכעת מתממשת ואז "מצא אישה מצא טוב" או שמא זהו משהו שהתחיל רק עכשיו בהווה, ואז ממילא "מוצא אני מר ממוות את האישה".
השלב השני הוא שלב ההתפכחות, זהו השלב בו בני הזוג מבינים שהם לא יכולים למחוק את עצמם, יש דברים שלא ניתן לוותר עליהם, "וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים". בשלב זה מתחיל משפט, מאבק כוחות ובירור העצמיות, הביחד הזוגי כבר לא מוחק את האני הפרטי. בשלב זה יש אנשים שמתחילים לחיות במקביל אחד לשני, הקשר מתפרק ולכן בן הזוג מחפש את היחס מחוץ לבית, בהתמכרות לעבודה או בדברים אחרים בסגנון הזה וגרועים מהם. בשלב זה כל אחד מנסה לגרום לבן הזוג להיות כמוהו, לשנות את הדברים בהם הוא לא כמוני. התורה אומרת לנו בבריאת האדם "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם". כפי שכבר הסברנו בעבר, צלם האלוקים בו האדם נברא הוא בחינת האלוקים, בעל הכוחות כולם. האדם לא דומה לקב"ה בכל, יש הבדלים רבים בינינו, אך מהו ה"צלמו" בו אנו דומים לקב"ה? ממשיכה התורה ואומרת "בצלם אלוקים ברא אותו", האדם הוא הבריאה היחידה הכוללת בתוכה כוחות שונים ומנוגדים (ועקב כך הוא היחיד שיש לו בחירה חופשית, היכולת להכריע איזה כוח להופיע בכל עת) ומסיימת התורה ומדגישה שעיקר הניגוד הוא "זכר ונקבה ברא אותם".
בני הזוג שונים אחד מהשני, יש בינינו ניגודיות טבעית, ולכן חייב להופיע השלב השני, שלב בירור הכוחות, השלב עליו נאמר "לא טוב היות האדם לבדו" וכפי שהסברנו שהמילה "לבדו" פירושה "לבוד" - האחד הזה, הלבוד המוחלט הזה, הוא לא טוב, יש לעשות הפרדה, לתת לכל אחד לעמוד על האופי המיוחד לו, ולא לבטל את עצמו למען חברו. הביטול ההתחלתי הזה הוא לא טוב, וכפי שאומר הרב ב"אורות" "צדקה עשה הקב"ה עם עולמו, מה שלא נתן כל הכישרונות במקום אחד, לא באיש אחד ולא בעם אחד" - כל אחד חייב להופיע את צדדיו המיוחדים, ולא לבטל עליהם למען חברו. הרב מסביר על דברי הגמרא שאחד הדברים שמביאים אדם לידי עניות הוא שאשתו מקללתו בפניו שהסיבה לכך היא שלכל אחד מבני הזוג יש דברים המעניינים אותו, ובן זוגו כלל לא מבין אותם. הוא לא מצליח להכיל את תחומי העניין הללו, את החשיבות שלהם. אם אשתו מקללת אותו זה אומר שהוא מנסה לבטל את אישיותה, הוא לא מבין את חשיבות הדברים הללו עבורה, ולכן אומרת הגמרא שהיא מקללת אותו "על עסקי תכשיטיה" - זה דבר שאת הבעל לא מעניין בכלל, והוא לא מבין מה חשוב כל כך לאשתו בתכשיטים הללו.
הבעל צריך להבין שזה טבעי לגמרי שהוא לא מבין זאת, אך עליו לדעת להכיל את השונות הזו, לחיות עם זה בשלום ולא לנסות לשנות את זה. רק על ידי חסד ורחמים ניתן להתמודד בצורה מוצלחת עם הצדק והמשפט הזה, אחרת הזוגיות בסכנה גדולה מאוד, וכהסבר הרב גינצבורג ש"רחמים" כאן זה מלשון "רחם" - התמודדות נכונה עם המצב הזה תוביל ללידה חדשה, למצב גדול בהרבה, כפי שאישה היושבת על המשבר, מתוך ההתמודדות הקשה הזו מביאה חיים חדשים לעולם.
שלב שלישי הוא האיזון, "וארשתיך לי באמונה וידעת את ה". כפי שהסברנו בעיית השלב השני מתוארת בבריאת האדם במילים "לא טוב היות האדם לבדו". הפתרון לכך לפי הקב"ה הוא "אעשה לו עזר כנגדו" ומסביר הרב הירש שעזר הוא סיוע על ידי הגבלה, אני מוריד את מספר החובות המוטלות עליך ועקב כך את מה שנשאר לך אתה עושה בצורה טובה יותר. אני מגביל אותך מבחינה כמותית, אך מעצים אותך איכותית. בשלב הראשון חצי ועוד חצי שווה אחד, בשלב השני אחד ועוד אחד שווה שניים, ובשלב השלישי האידיאלי, החיבור ביניהם, אחד ועוד אחד, יוצר אחד גדול יותר. הזוגיות השמחה הדמיונית של עולמנו היא מה שנקרא ירח דבש, היא השלב הראשון, השלב השני הוא שלב המשבר, והשאלה איך מתמודדים עם השלב הזה, האם אנו מתייאשים או מתעצמים, ומתוך כך מגיעים שללב השלישי, לזוגיות האידיאלית בה מגיעים לשמחה אמיתית, לביחד גדול בהרבה ממה שהיה בתחילה.
הרב מסביר ב"אורות הקודש" שישנה קדושה בונה בה רואים בקלות את טובתה, וישנה קדושה מחרבת שטובתה גנוזה, שלאחר מכן בונה קדושה גדולה בהרבה. רש"י האחרון על התורה מסביר עה"פ "היד החזקה לעיני כל ישראל" שהכוונה היא לשבירת הלוחות שזהו מעשה שמשה עשה לעיני כל ישראל. לכאורה לא מובן מה הכריח את רש"י להסביר כך" וכי חסר דברים אחרים שמשה עשה לעיני כל ישראל ואיתם יהיה נעים יותר לסיים את התורה? אלא שזוהי בדיוק עומק כוונתו של רש"י, אנו ידועים שהמשבר הזה בונה שלם גדול בהרבה, כדי להתקדם יש לקחת תנופה קלה אחורה הבונה קפיצה גדולה בהרבה. אין לחפש לחזור לזוגיות הראשונה, אלא לשאוף להגיע לזוגיות השלישית העליונה. שנזכה בעז"ה בלנות בתים נאמנים בישראל, אמן!
חמשת השלבים של הזוגיות שלב מיזוג הניגודים שלב משבר המחויבות שלב העצמיות שלב מאבק הכוחות שלב ירח הדבש כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 1 תגובות, ב 1 דיונים.
1.  יישר כח לרב!
חנה,  בית שמש - יום רביעי, יז �� תשע"ד (13/08/2014)
צופים כותבים
עוד בחוסן משפחתי בעת