פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

לעולם יסדר אדם שבחו של מקום ואחר כך יתפלל
play3
machon
ההספד על הרב אלישע וישליצקי זצ”ל | יבדל”א הרב יהושוע צוקרמן
play3
machon
מידת הגבורה
play3
אהבת ה’ איננה סותרת את אהבת הלאום המשפחה והאדם עצמו
play3
machon

האם קיים חופש מחשבה כך שכל דבר ניתן להעלות על הדעת ?

מילות מפתח:מחשבה
Play Video
video
play-rounded-fill
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/232439002″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 8
האמונה היא היחס הנכון למציאות כפי שפוגשים אותה בחיים
תפקיד הרע בעולם - לאפשר את הבחירה בטוב
הערה : השיעור הוקלט באודיו בלבד חופש הדעות / חופש הבחירה המציאות של מחשבת האדם, זו הבחירה החופשית. לא הרצון. הרצון הוא המוציא לפועל – הוא הכוח המתעורר לפי הרמב”ם. הרצון הוא לא שלנו. ה’ רוצה אותי. הרצון האלקי מלווה כל עשב, כל בריה. מהר”ל: הוא סיבה בעצם. נגר הוא הסיבה בעצם לשולחן. אבל העץ הוא סיבה במקרה. ההורים גם הם סיבה במקרה. אנחנו כולנו הווים מהוויתו של ה’. האדם ממשיך גודל אדיר שהוא מוציא לפועל. ובכן כל חי הוא אלהי. והאדם הוא חופשי. רצון ה’ הוא השגחה כללית על כל פרט. אצל האדם זו השגחה פרטית, בהתאם למה שהוא נושא. כלומר לפי התנהגותנו – שכר ועונש. לפי המעשים. סתירה לכאורה – אם אני הווה מהוויתו איפה הבחירה החופשית, הרי הכל רצונו, רצונו הרי הולך עד הסוף? אלא הוסבר לנו בנבואה, נכון שרצון ה’ ממלא הכל, מחיה הכל, ואנו חיים כמו כל בריה. אלא אצל האדם רצונו של ה’ לא פעיל בהוצאה אל הפועל. איך להוציא אל הפועל זו בחירה חופשית. לעשות או לא לעשות. הברז משחרר את המים. ה’ הוא המים והאדם פותח או סוגר את הברז. ה’ נותן לנו את הבחירה איך להוציא, כמה ומתי. הוא נתן לנו שותפות אתו בהוצאה אל הפועל. אני רק יכול לכוון לטוב או לרע. ברור שרצונו ייעשה בסופו של דבר, או לטוב לי או לרע לי. כוזרי: אם החפץ של ראובן הלך לאיבוד, משמע הוא היה צריך לאבד את החפץ, איך? לוי גנב אותו. רצון ה’ נעשה. אם אדם צריך להיות בשמחה, ה’ שלח לו חבר לשמח אותו. ה’ יודע הכל. חובת הלבבות: לגבי פרנסה, אתה מבזבז זמנך כי הפרנסה בעצם נקבעה, אבל… אתה צריך לעבוד! הבחירה היא איך אתה משיג את הפרנסה, אם ביושר, בגנבה, וכו’. את המטרה הסופית ה’ קובע. רצון ה’ יכול להופיע בי אם אעזור לו להגשמת התכלית שממילא תיעשה. החופש הוא לעשות את רצונו או לא. מדוע נקרא הרצון – המתעורר? כי עלי לעורר רצון זה, להוציאו לפועל. הרצון לבדו לא עושה כלום. אתה צריך להגיד לרצון. החתול עושה כפי מה שפועל בו. אבל האדם צריך להיות משוכנע לעשות. הרצון בא אחרי השכל הרגש והדמיון, הוא מונע על ידם. הרצון מריץ את הנפש, את הגוף. מה הוא מריץ? מה שלמדתי. הרצון יתעורר לפי מה שידיעה תשכנע. במילים אחרות החכמה היא אצלנו רק כשהיא מעוררת את הרצון. ללמוד כדי לרכוש ידע, לא נקרא ללמוד. “גדול תלמוד המביא לידי מעשה”. למדתי הלכה, כדי לעשות. הרצון לא יודע, הוא לא ייצא בלי ידיעתך. כמובן אם אתה נאלץ לעשות משהו, בשוגג, במזיד או להכעיס – זה הכל תלוי בידיעה. שוגג, שלא רצה לעבור ועשה בטעות. אך אין דבר כזה ‘לא ידעתי’, מביא קרבן חטאת. מזיד הוא יודע ועושה. לילד אין שום עברות. לכן גם אין חילוני. חילוני הוא שוגג. הבחירה החופשית היא השכל, והוא יעורר את הרצון. החיים הם הדעת. אדם מונשם, לא חי. החיים הם – הרגשתם. החיים הם מה’ ולי יש בחירה חופשית. אם אני לא מפעיל אותם בעצמי זה לא חיים. כשאדם אוכל הוא מרגיש מתיקות בפה, זו הידיעה שהדבר מתוק, זו הנפש הנהנית מהמתיקות. שהרי אם שמים לך את הסוכריה בפה כשאתה ישן אינך מרגיש את הטעם… הגוף הוא רק אמצעי. כל דבר הוא דעת, הוא שכל. מס’ סוטה: אין אדם עושה עברה אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות. השטות היא אי הידיעה הגורמת לסטייה. מה זה יצר הרע? זו בערות. שטן, שם עצם כללי. אדם רוקד- רקדן, שותה – שתיין, שוטה- שטיין. אדם סוטה כי הוא לא למד. התורה וחז”ל והפיוטים – תמיד ממחישים, אך אם אדם לא מתגבר על עצמו – זה כי הוא לא למד מספיק. השכל שלנו לא ישר. חופש הדעות, חופש המחשבות, אינו יכול להתקיים בלי הדרכה, בלי נבואה שתראה לי את הדרך. כלומר אם ה’ נתן לי בחירה חופשית ואני לא יודע מהי הדרך, אני בצרה. ה’ נתן לי חיים, נתן לי בחירה חופשית, נתן לי גם נבואה. אם אלמד את המחשבה הנכונה אבחר נכון. נכון שבדרך כלל יש שכל ישר שה’ נתן לנו, אבל יש מקרים שלא מופעל נכון, כי הוא מוגבל. לכן צריך נבואה וצריך ללמוד נבואה. חופש המחשבות זה מהות האדם. חופש המחשבה בצורתו הרגילה הוא יותר שעבוד המחשבה, אתה בטעויות. “על ידי הלהיטה אחר החופש המורגל, מתרחק האדם מכל מחשבות האמת שהן נובעות מאוצרות הגדולים של החופש העליון שבמחשבה, שנפלו לנו למורשה…” אם אתה מחפש מישהו ללמוד ממנו, אתה בבית הסוהר של הסובייקטיביות שלך. מי שיודע את האמת ממנו אני אלמד. ואם אדם חושב שטוב לגנוב… יש אנשים שרוצים לעשות חוקה שתכלול את חופש הדעות. נכון שהחופש הזה הוא יסוד היסודות. הוא מהות האדם אך צריך לדעת איך – “הדעות שהן נובעות מאוצרות הגדולים של החופש העליון. מחפשי המחשבה היותר גדולים בעולם, הם הם גדולי העולם, שפדו את עצמם מכל הצרות הרוחניות והגשמיות של העולם, ושעלו בכחם הגדול עד כדי להיות גואלים בטובם את העולם כולו. …”
אורך השיעור: 58 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/232439002″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האם קיים חופש מחשבה כך שכל דבר ניתן להעלות על הדעת ?

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן