ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 

האם הבורא צריך את הנבראים שברא?

ספר דרך ה' לרמח"ל

הרב אורי עמוס שרקי / י"ט אדר א ה'תשע"ו / 28 דק'
קוד שיעור: 23223
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • נחת
  • מהנכדות- חנה אודיה בת יהודית, מושקה בת יהודית.
  • לרפואה
  • שלמה והצלחה ליהונתן יצחק בן דבורה
  • לעילוי
  • נשמת טובה בת אברהם יצחק ז"ל.
  • לע"נ
  • נעימה בת דבורה לע"נ שמעון בן מרים לע"נ הרב שמעון בן דיאמנטה. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל. לע"נ חיים בן יצחק ורגינה רחל ע"ה. לעילוי נשמת לאה מלוס בת מרים ע"ה. לעילוי נשמת חיים נתן בן יעקב. לעילוי נשמת אברהם בן חיים נתן.
  • בע"ה
  • להצלחת דוד גצל בן יעקב הכהן, לרפואת שלמה זלמן בן משה יעקב. לרפואת אוריה בת טל. לזרע בר קיימא בת-אל בת מיכל. לשחרור מהיר ורפואה שלמה ליהונתן פולארד. זיווג הגון ליהודה חי בן צידוניה אפרת ורפואה שלימה ליטבת בת קלרה.
  • לע"נ
  • רבי נחום יצחק בן מנחם אליעזר ואסתר זצ"ל.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אליהו נח בן חנה זצ"ל.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • הרב סבא עווד' בן סליאמן וחממה לע"נ יחיא דרין בן דרין שוקר וזורה
  • לרפואת
  • מש' דוד גיל אורלי והבת אילה.
  • לעילוי
  • נשמת מו"ר אביה: שמעון סטמקר בן שאול ומלכה
  • נהורה
  • בת חנה- פרנסה טובה לשלם את החובות, בריאות וכוחות. ניר בן נהורה- זיווג, שילמד ויעבוד וימצא דירה טובה. יהונתן בן נהורה- שיהיה רגוע ויקבל כל באהבה פרנסה לו ולאשתו יהודית בת שרה חיה ושתעבוד בע"ה. ושישלמו את כל החובות.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

על השיעור:
חלק ראשון פרק א'

להגיד שאלוהים פועל מתוך אישיות מקנה לו רצון וזה לכאורה חסרון במאמר שני פסקה ה-ו עונה הכוזרי על שאלה זו בעוד שבמאמר הראשון הציג שאלה זו. כלומר מבחינתו זה לא חשוב. אנו מתפללים לקב"ה בתור אישיות ובסוף אומרים אתה קדוש מפרש ריה"ל שאתה קדוש זה לא מושג - כל מה שאמרו הפילוסופים על אלוהים. אם היינו מתחילים באתה קדוש לא היינו יכולים לדבר עם ה' ולכן קודם כל מזכירים את השייכות שלנו לה'. כלומר מבחינה חוויתית קיומית זה לא מעסיק את ריה"ל. זה כן מעסיק מבחינה פילוסופית. בעצם השאלה שעומדת כאן היא האם אלהים צריך אותנו או לא. אם הוא אישיות הוא צרי ואם לא - לא. השיטה הראשונה היא השיטה של עובדי הע"ז שאלהים צריך אותנו (קרבנות שלא יהיה רעב ועוד, מחבר הודה אומר שבני אדם יצרו את האלים ע"י קרבנותיהם הספר נכתב באזור הזמן של אברהם אבינו בהודו), השיטה הנוספת של הפילוסופים שהוא לא צריך אותנו. ושיטת היהדות שהיא הנכונה עושה סינתזה והיא בעלת שלושה חלקים החלק הראשון שאלהים לא צריך אותנו, לאחר מכן רצה להיות צריך אותנו ולכן חלק שלישי הוא צריך אותנו. זה אומר שרבש"ע צריך אותנו אבל לא מתו שפלות אלא מתוך רצון כלומר יש משמעות לעולמו אבל הוא לא היה מחויב לעשות כן. השאלה היא למה רבש"ע רצה להיות צריך אותנו? התשובה היא ב"סוד הצ'ולנט" - את החמין של שבת מכינה האמא, באמצע עבודתה הילד שלה מפריע לה ולכן היא נותנת לו "תפקיד" הוא האחראי לקלף את תופחי האדמה של החמין. הוא קם בבוקר מוקדם ומקלף את תפוחי האדמה והאמא אומרת בשולחן שיוסי הכין את החמין. אמא לא צריכה את קילוף תפוחי האדמה של בנה, אבל לאחר שנתנה לו לעשות כן היא מחשבת את תכנון השבת שלה בהנחה שאכן תפוחי האדמה יקולפו ואם לא יעשה זאת החמין לא יהיה מוצלח. כלומר היא לא הייתה חייבת להיזקק לו אבל משבחרה בכך נצרכה לו. הקב"ה נתן לפעילות שלנו אופי מוסרי שאנו פועלים גם בשבילו ולא רק בשבילנו. הרב קוק באורות הקודש מסביר שיש שני סוגי שלמות - שלמות והשתלמות. לקב"ה חסרה ההשתלמות ולכן היה הכרח שיוציא לפועל את חפץ ההשתלמות כדי להוסיף השתלמות על השתלמותו. כעין זה אומר בעל התניא שהבלתי גבולי רצה לתת גבול לעצמו וכל זה לקוח מספר עבודת הקודש לרבי מאיר גבאי. אם זה כך יוצא שהבריאה היא הכרח ויש בה חסרון? אלא ההזדקקות לתוספת ההשתלמות באה בעקבות ההחלטה לברוא. לפני החלטה זו, אין חסרון כי אין שלמות עדיין.

כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בדרך ה'