ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: תולדות
פרשה נוכחית: ויצא
פרשה הבאה: וישלח
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

האם הבורא צריך את הנבראים שברא?

ספר דרך ה' לרמח"ל

הרב אורי עמוס שרקי / י"ט אדר א ה'תשע"ו / 28 דק'
קוד שיעור: 23223
Loading the player ...
הסדרה ספר דרך ה' לרמח"ל מאת הרב אורי עמוס שרקי משודרת מדי יום רביעי בשעה 16:30
על השיעור:
חלק ראשון פרק א'

להגיד שאלוהים פועל מתוך אישיות מקנה לו רצון וזה לכאורה חסרון במאמר שני פסקה ה-ו עונה הכוזרי על שאלה זו בעוד שבמאמר הראשון הציג שאלה זו. כלומר מבחינתו זה לא חשוב. אנו מתפללים לקב"ה בתור אישיות ובסוף אומרים אתה קדוש מפרש ריה"ל שאתה קדוש זה לא מושג - כל מה שאמרו הפילוסופים על אלוהים. אם היינו מתחילים באתה קדוש לא היינו יכולים לדבר עם ה' ולכן קודם כל מזכירים את השייכות שלנו לה'. כלומר מבחינה חוויתית קיומית זה לא מעסיק את ריה"ל. זה כן מעסיק מבחינה פילוסופית. בעצם השאלה שעומדת כאן היא האם אלהים צריך אותנו או לא. אם הוא אישיות הוא צרי ואם לא - לא. השיטה הראשונה היא השיטה של עובדי הע"ז שאלהים צריך אותנו (קרבנות שלא יהיה רעב ועוד, מחבר הודה אומר שבני אדם יצרו את האלים ע"י קרבנותיהם הספר נכתב באזור הזמן של אברהם אבינו בהודו), השיטה הנוספת של הפילוסופים שהוא לא צריך אותנו. ושיטת היהדות שהיא הנכונה עושה סינתזה והיא בעלת שלושה חלקים החלק הראשון שאלהים לא צריך אותנו, לאחר מכן רצה להיות צריך אותנו ולכן חלק שלישי הוא צריך אותנו. זה אומר שרבש"ע צריך אותנו אבל לא מתו שפלות אלא מתוך רצון כלומר יש משמעות לעולמו אבל הוא לא היה מחויב לעשות כן. השאלה היא למה רבש"ע רצה להיות צריך אותנו? התשובה היא ב"סוד הצ'ולנט" - את החמין של שבת מכינה האמא, באמצע עבודתה הילד שלה מפריע לה ולכן היא נותנת לו "תפקיד" הוא האחראי לקלף את תופחי האדמה של החמין. הוא קם בבוקר מוקדם ומקלף את תפוחי האדמה והאמא אומרת בשולחן שיוסי הכין את החמין. אמא לא צריכה את קילוף תפוחי האדמה של בנה, אבל לאחר שנתנה לו לעשות כן היא מחשבת את תכנון השבת שלה בהנחה שאכן תפוחי האדמה יקולפו ואם לא יעשה זאת החמין לא יהיה מוצלח. כלומר היא לא הייתה חייבת להיזקק לו אבל משבחרה בכך נצרכה לו. הקב"ה נתן לפעילות שלנו אופי מוסרי שאנו פועלים גם בשבילו ולא רק בשבילנו. הרב קוק באורות הקודש מסביר שיש שני סוגי שלמות - שלמות והשתלמות. לקב"ה חסרה ההשתלמות ולכן היה הכרח שיוציא לפועל את חפץ ההשתלמות כדי להוסיף השתלמות על השתלמותו. כעין זה אומר בעל התניא שהבלתי גבולי רצה לתת גבול לעצמו וכל זה לקוח מספר עבודת הקודש לרבי מאיר גבאי. אם זה כך יוצא שהבריאה היא הכרח ויש בה חסרון? אלא ההזדקקות לתוספת ההשתלמות באה בעקבות ההחלטה לברוא. לפני החלטה זו, אין חסרון כי אין שלמות עדיין.
כל התגיות
6 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בדרך ה'