ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: חיי שרה
פרשה נוכחית: תולדות
פרשה הבאה: ויצא
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

סוד הברית השלישית

'פרי צדיק' לרבי צדוק הכהן מלובלין

הרב ערן טמיר / כ אלול ה'תשע"ד / 60 דק'
קוד שיעור: 37145
Loading the player ...
על השיעור:

'שובו אלי ואשובה אליכם׳- על פי הפסוק הזה ישראל יתחילו לשוב אל ה והוא יקרב אותם ויסייע להם (פתחו לי פתח כחודו של מחט...)
ומצד שני יש את 'השיבנו ה אליך ונשובה'- ה יקרב אותנו ואנחנו נמשיך בתהליך.
אז מה האמת? איך זה צריך להתנהל?
ביהדות ה' זה החתן (הדוד) וישראל זה הכלה (הרעיה)
בחתונה יש שני שלבים: 1: בכיסא כלה- החתן בא אל הכלה. הוא מכסה אותה בהינומה. ע''פ הגמרא הוא 'מחפה' עליה. מכסה אותה. יש בכך משום חופה וקידושין. ברעיון הקידושין אמורים לתפוס ברגע הזה. אבל במציאות זה לא מתבצע כך.
2: החופה- הכלה באה אל החתן. ורק אז מתבצעים הקידושין ממש. רק אז זה 'תופס'.

לומדים מזה על הקשר האידיאלי שלנו עם ה'.
ברעיון- הוא צריך לבוא אלינו. הברית האידיאלית בעיה בין עמ''י לה' היא הברית של 'נעשה ונשמע'- האדם לא בא לידי ביטוי בה. הוא רק צינור נקי לגמרי לקיום רצון ה'!
בברית הזו האדם הוא פסיבי. זה בחינת יצחק אבינו שהוא צינור נקי לגמרי. ה' קורא לו והוא נענה. יצחק מכנה את בית המקדש 'שדה'- (הוא יוצא לשוח בשדה) המקום בו האדם נמצא בטבעיות שלו הוא בית ה. שם הרצון שלו ושם המעשה שלו. ברית יצחק דורשת הכנעה, לא חיפוש דרך ולא מאמץ טיפוס.

אבל בפועל - אנחנו צריכים להיות שותפים בברית, לעשות את הצעד לקראת. ברית יצחק, ברית 'נעשה ונשמע' בה העם התבטל בפני הרצון האלוקי לא החזיקה מעמד והתפרקה בחטא העגל.
אולי ברעיון ברית חד צדדית שבאה מה' היא נכונה, אבל זה לא פרקטי. האדם לא יכול לשים את עצמו בצד לגמרי, והברית צריכה להיות מותאמת אליו.

סוג נוסף של ברית שקיים- ברית אברהם- בה אברהם ניגש אל הקב''ה, מחפש אותו, והקב''ה נענה. סוג זה של ברית נשמע לנו יותר הגיוני- קל לאדם לחיות על פי מערכת חוקים שהוא מחפש ומרגיש צורך בה.

אברהם קורא לבית ה' - הר! מקום שבוחרים לטפס אליו. לא נמצאים בו באופן טבעי. הטיפוס דורש חיפוש ומאמץ... ההר לא בא אליך. אתה צריך לעלות אליו.
אבל בסוג כזה של ברית חסר המימד האלוקי. איך אדם שחי על פי ברית אברהם יקיים חוקים שהוא לא מבין?

בפרשת ניצבים אנחנו נחשפים לברית המושלמת. ברית בחינת יעקב.
מאברהם יצא ישמעאל, ומיצחק יצא עשיו. שניהם לא שלמים. מיעקב יצאו שניים עשר השבטים- כולם קודש קודשים. מה השלמות של יעקב?
יעקב קורא לבית ה' - בית! מקום שמכיל. מצד אחד מקום טבעי. מצד שני דורש מאמץ להכיל כל מיני סוגי אנשים (איש ואישה, הילדים השונים). בית דורש מאמץ כדי להיבנות.

הברית בפרשה היא ברית יעקב. היא מכילה עשר 'דמויות' שיש בכל אחד מאיתנו. הדמויות מופיעות בשני פסוקים, כאשר הדמות הראשונה בפסוק הראשון מנוגדת לדמות הראשונה בפסוק השני וכן הלאה.
הקב''ה כורת איתנו ברית שלמה- מצד אחד היא באה מצידו, אך מצד שני מותאמת לנו- למצבים שאליהם אנחנו יכולים להגיע כבני אדם. ברית מותאמת אישית, רק היא יכולה להחזיק מעמד.לים להגיע כבני אדם. ברית מותאמת אישית, רק היא יכולה להחזיק מעמד.

פס- ט: אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: 1.רָאשֵׁיכֶם (החלק החושב, המודע) 2.שִׁבְטֵיכֶם( מלשון שבט, מקל- החלק שזקוק להכנעה כוחנית בפני רצון השם) 3. זִקְנֵיכֶם (הגוף כבר בלוי ורק הנפש נמשכת לקרבת ה') 4. וְשֹׁטְרֵיכֶם (החלק הכופה משטר מסוים גם אם לא חשים הזדהות), 5. כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל (ישר-אל: מיושר עם הרצון האלוקי).

פסוק י: 1. טַפְּכֶם(חיי את ההווה, לא חושב קדימה) 2.נְשֵׁיכֶם (דעתן קלה, החלק השכלי מנותק מהחלק הרגשי)--3.וְגֵרְךָ(עברו עוד טבוע בו וגופו עוד נמשך לדברים מנוגדים לרצון ה), אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: 4. מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ,(רואה תוצאה מיידית לפעולתו)5. עַד שֹׁאֵב מֵימֶיך(מים משולים לתאוות..)ָ
זו הברית שהיא בבחינת יעקב. מכילה גם את אברהם וגם את יצחק ומאפשרת לנו לשמור אותה.
תגיות: פרשת נצבים כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד ב'פרי צדיק' לרבי