ערוץ מאיר
כל הנושאים

פרשה נוכחית: אחרי מות
פרשה הבאה: קדושים
 

רבי שמעון בר יוחאי

אישי ישראל

הרב אורי עמוס שרקי / כ"ד טבת ה'תשע"ז / 6 דק'
קוד שיעור: 40052
  • לעילוי
  • נשמת סבלוולף ישראל בן נחמה ושלמה
  • לעילוי
  • נשמת נרדה שרייבר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת אישתו אסתר בת חיים ושושנה ע"ה.
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • בני משפחת עטר ההורים יריב ושושנה. והילדים: יעקב ישראל, עטרת תפארת, איילה, מוריה, ידיד ואביגיל. ת.נ.צ.ב.ה. אמן.
  • לרפואתו
  • השלימה של הילד עובדיה רועי בן שולמית רעות
  • זרע
  • בר קיימא לכל בת ישראל שצריכה. אמן.
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • הדסה בר אור לאה ואור לאה בת אסתר. ליאורה בת חנה - לפרי בטן עידית רחל בת רות - זיווג הגון חגית בת חנה - זיווג הגון אודיה אהובה בת חנה שרה - זיווג הגון.
  • לע"נ
  • מו"ר הרב חיים ישעיהו הדרי בן אהובה ליבא זצ"ל
  • לע"נ
  • החייל רונן בן אלנה הי"ד.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • כמס עמוס בן מזל אסתר ז"ל
  • לעילוי
  • נשמת שמעון בן שאול
  • לרפואת
  • אבישי עודד בן יעל. לעילוי נשמת עודד בן מיכאל ז"ל, יפה שיינדל בת נתן ע"ה ויצחק בן שלמה ז"ל.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.

This text will be replaced
על השיעור:
"רבי שמעון בר יוחאי - דמות מופלאה בעלת הקרנה והשפעה רבה מאוד בחוגים רחבים עד עצם היום הזה.
מיהו רבי שמעון בר יוחאי ההיסטורי?
רבי שמעון בר יוחאי ההיסטורי הוא דמות אנטי-מיסטית. דמות מקורקעת, שייכת לעולם הזה במלוא מובן המילה.
"הקריירה" שלו מתחילה עם ה"הסתה" שלו למלחמה ברומאים.
מסופר במסכת שבת על כך שתלמידי רבי עקיבא הגדולים: רבי יוסי, רבי יהודה ורבי שמעון ישבו יחד ודנו ביחס כלפי השלטון הרומי. לאחר מרד בר כוכבא, השלטון הרומי החל לשקם את ארץ ישראל מבחינה כלכלית ומבחינת בנייה.
רבי יהודה התפעל מאוד ממעשיה של האומה הרומית למרות זוועותיה ורבי שמעון בר יוחאי הוא זה שאמר שכל מה שעשו לצורך עצמם עשו ומדובר בתרבות הדוניסטית אגואיסטית.
על דבריו אלה נרדף רבי שמעון ונאלץ להסתתר במערה.
הוא לא הסתתר במערה מתוך איזו שאיפה מיסטית להתבודדות מן העולם אלא זה היה הכרח השעה אחרי שהרומאים רדפו אותו...
כמובן שההשגחה העליונה "השתמשה" בנסיבות הללו כדי לחדש על ידו עניינים עליונים שמהם נעשה לאחר מכן ספר הזוהר וכל תורת הקבלה שראשיתה באותה התבוננות מיוחדת של רבי שמעון בתוך המערה.
הרב צבי יהודה קוק זצ"ל היה רגיל לומר שספר הזוהר הוא בעצם הפרי של ההשתוקקות הגדולה של עם ישראל בימי רבי שמעון לחיות חיים שלמים ועצמאיים. ומכיוון המציאות הייתה הפוכה לחלוטין השאיפה הזו הלכה והתכנסה לתוך עצמה... ונכנסה לתוך "מערה" והפכה להיות ספר הזוהר.
כך שספר הזוהר הוא ספר פרי רוחו של רבי שמעון בר יוחאי שמשמר את הקנאות הלאומית".
"בסופו של דבר רבי שמעון יוצא מהמערה, ואז הוא דואג לתקן את העולם. הוא מטהר את השוק של טבריה משרידים של טומאה שהיו שם. רבי שמעון בר יוחאי הוא אם כן דמות לאומית".
"בהלכות שבת רבי שמעון בר יוחאי סובר ש"דבר שאינו מתכוון - פטור" ו"מלאכה שאינה צריכה לגופה - פטור", זאת אומרת שהוא איננו מחשיב מעשה שלא נעשה מתוך מחשבה ברורה".
"דבר מעניין הוא שברוב ההלכות אין הלכה כרבי שמעון.
מדוע?
רבי שמעון הוא כל כך עליון שהלכותיו אינם שייכות לכל בני האדם.
זוהי תורתם של יחידי הסגולה...
אפשר לומר שבזכות תורתו של רבי שמעון הקשר הלאומי של עם ישראל אל ארצו והשאיפה לעצמאות מדינית לא נמחקו מהזיכרון הלאומי.
אפשר לומר שבמערה של רבי שמעון בר יוחאי נוסדה מדינת היהודים".

כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד באמונה