ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: ויצא
פרשה נוכחית: וישלח
פרשה הבאה: וישב
 

רבי נחמן מברסלב

אישי ישראל

הרב אורי עמוס שרקי / ב ניסן ה'תשע"ז / 4 דק'
קוד שיעור: 40075
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • לע"נ
  • שרה בת נרקיס ע"ה
  • לע"נ
  • הרב דוד בן הרב יוסף צבי
  • לרפואת
  • דוד בן אילה ולרפואת יצחק בן רות. לרפואת רחל בת חסיה בתוך כלל ישראל. לע"נ יצחק בן סעדיה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לרפואת-
  • שירה גיטל בת פנינה חדווה פנינה בת שמחה להצלחה, שפע, בריאות, פרנסה- דוד פנחס בן שירה גיטל שמחה בת לריסה
  • להצלחה
  • ובריאות ל- מעין בת לוסי, אלה בת רחל, עברי בן מעין, יהודית בת אסתר.
  • לרפואת
  • התינוקת טליה אסתר בת אלינור- הצלחה בניתוח בעז"ה.
  • להצלחת
  • אלי בן יעל הצלחה בלימודים- דביר יהודה בן אודליה לידה קלה- חיה בת רבקה, שיראל בת רינה. לזיווג הגון: ליעד בת טובה. להצלחת אורית בת רחל בלומה.
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לרפואתה
  • מהמחלה מיכל בת אסתר.
  • לע"נ
  • ישראל לדרמן ז"ל
  • לע"נ
  • תמר בת נועה ע"ה. ת.נ.צ.ב.ה.
  • לע"נ
  • דבורה בת שרה ובניהו ע"ה.
  • לרפואת
  • יהונתן יצחק בן דבורה להצלחת הניתוח בעז"ה.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

This text will be replaced
על השיעור:
כדי להבין מיהו רבי נחמן מברסלב עלינו להבין את הרקע למה שהיה לפניו ומה שהיה אחריו:
לפניו - תורת החסידות של הבעל שם טוב
אחריו - תורת ארץ ישראל של הרב קוק
רבי נחמן מברסלב מהווה חוליית קישור בין שתי התורות.
תורת החסידות עוסקת בקדושת הפרט של עם ישראל - איך האלוהות מתגלה בכל יהודי באשר הוא.
תורת ארץ ישראל עוסקת בקדושה שבכלל ובהופעה של הקב"ה דרך הלאומיות.
רבי נחמן מברסלב הוא המעבר מהפרטיות לכלליות.
הדבר הזה בא לידי ביטוי ביחס שלו לארץ ישראל.
כשהבעל שם טוב נסע לארץ ישראל הוא הרגיש שהשטן עומד כנגדו ומפיל אותו מכל מדרגותיו. וכך הוא חזר לאירופה.
רבי נחמן מברסלב חווה חוויה דומה, אבל בכל זאת המשיך והגיע לארץ ישראל וזכה כאן למדרגה שלא הייתה לו כמותה, ואז הוא חזר לאירופה ולימד.
מה פירוש הדבר?
שליחותו האלוהית ההיסטורית של הבעל שם טוב הייתה לגלות את תורת החסידות ומאחר שעוד לא הגיעה שעתה של קדושת הכלל להתגלות, היא היוותה עבורו סכנה. כי קדושת הכלל דורשת מחיקה זמנית של קדושת הפרט והדבר מוביל למשבר רוחני.
(ואכן, כשעם ישראל החליט במאה ה- 19 לחזור אל קדושת הכלל ולעלות לארץ ישראל, הוא נהיה חילוני... כי הוא עבר מקדושת הפרט - הדתית לקדושת הכלל - הלאומית)
רבי נחמן מברסלב הרגיש בסכנה, אבל הוא ידע שהוא הולך לקראת משהו גדול ולכן המשיך לארץ ישראל.
סימן לדבר: התעסקותו המיוחדת של רבי נחמן בשאלת הכפירה. הוא היחיד מבין כל גדולי החסידות שעסק באופן ישיר וממוקד בשאלת האפיקורסות. הוא כנראה הבין שעם ישראל עומד בפני תקופה שבה תישאלנה השאלות היסודיות ביותר באמונה והוא הכין מחיה גדולה לעם ישראל לדורות הבאים ובתורתו כבר נמצאות כל התשובות וההתמודדויות עם ההשקפה הפוסט-מודרניסטית, מה שמסביר את הרלבנטיות הגדולה שלו בימינו.

תגיות: הפרט והכלל | ארץ ישראל | רבי נחמן מברסלב כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד באמונה