ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: לך לך
פרשה נוכחית: וירא
פרשה הבאה: חיי שרה
 

הקדמה כללית לסדרת יסודות האמונה

יסודות האמונה

הרב חגי לונדין / י"ב חשוון ה'תשע"ז / 77 דק'
קוד שיעור: 43045
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • נחת
  • מהנכדות- חנה אודיה בת יהודית, מושקה בת יהודית.
  • לע"נ
  • נעימה בת דבורה לע"נ שמעון בן מרים לע"נ הרב שמעון בן דיאמנטה. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל. לע"נ חיים בן יצחק ורגינה רחל ע"ה. לעילוי נשמת לאה מלוס בת מרים ע"ה. לעילוי נשמת חיים נתן בן יעקב. לעילוי נשמת אברהם בן חיים נתן.
  • בע"ה
  • להצלחת דוד גצל בן יעקב הכהן, לרפואת שלמה זלמן בן משה יעקב. לרפואת אוריה בת טל. לזרע בר קיימא בת-אל בת מיכל. לשחרור מהיר ורפואה שלמה ליהונתן פולארד. זיווג הגון ליהודה חי בן צידוניה אפרת ורפואה שלימה ליטבת בת קלרה.
  • לע"נ
  • רבי נחום יצחק בן מנחם אליעזר ואסתר זצ"ל.
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אליהו נח בן חנה זצ"ל.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לע"נ
  • הרב סבא עווד' בן סליאמן וחממה לע"נ יחיא דרין בן דרין שוקר וזורה
  • לרפואת
  • מש' דוד גיל אורלי והבת אילה.
  • נהורה
  • בת חנה- פרנסה טובה לשלם את החובות, בריאות וכוחות. ניר בן נהורה- זיווג, שילמד ויעבוד וימצא דירה טובה. יהונתן בן נהורה- שיהיה רגוע ויקבל כל באהבה פרנסה לו ולאשתו יהודית בת שרה חיה ושתעבוד בע"ה. ושישלמו את כל החובות.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

על השיעור:
סוכם ע"י נועם בן דוד

"הרב מתחיל בהסבר על תוכן הסדרה ומדגיש כי הסדרה מכילה תכנים מופשטים העוסקים בשינוי תפיסת המציאות של האדם. לכן, הרב מבקש מאוד שלא לראות את הסדרה באופן לא סדיר או באופן חלקי. הרב מבקש לראות את הסדרה בצורה סדורה ומלאה על מנת לקבל את תוכנה באופן הראוי להבנה. הרב פותח את השיעור בשאלה ""מה זה אלוהים?"" ומוסיף שהתשובה הנפוצה כהבנה ראשונית של המושג ""אלוהים"" הוא ""כוח עליון חיצוני"". הרב ממשיך ושואל, איך אני יודע אם קיים הכוח העליון או לא קיים? ועונה שעל ידי אמונה, שהגדרתה בהבנה ראשונית היא ""וודאות שכלית/ רגשית"". כלומר אפשר להגיע לאמונה דרך ראיות שכליות או תחושות רגשיות. אך אלו רק הבנות ראשוניות בסיסיות, והרב בא לפשט את אותם המושגים. קודם כל, חשוב להבין שלא ניתן להגדיר את עצמותו של אלוהים כדבר סופי הנתפס בשכל כמו ""כוח עליון חיצוני"", כיוון שפעולה זאת תוחמת את האלוהים, דבר היוצר סתירה לוגית. בנוסף, מדגיש הרב כי אין הוכחות שכליות-רציונליות או רגשיות-אמוציונליות ""לקיומו של אלוהים"". שכליות - כיוון ששכלנו מוגבל על סמך היותו בנוי מקליטת החושים, שהם עצמם מוגבלים, ורגשיות - כיוון שתחושותיינו סובייקטיביות, ולכל אדם חוייות שונות ביחס לאותה מציאות. לכן האדם אינו מסוגל להוכיח או להפריך, הן רגשית והן שכלית - את קיומו של אלוהים בצורה אובייקטיבית - כוללת. הרב טוען שכאשר מגדירים ""כוח עליון חיצוני"" אזי נוצר מצב שבו על מנת להגיע לאלוהים – האדם צריך לצאת מעצמו, להתנתק מהמציאות הטבעית, להתנזר ממנה. תפיסה זו יוצרת את אחד משני המקרים: או בחירה באלוה ומחיקת האדם (דת מדכאת אדם), או מחיקת האלוה ובחירה באדם (אתאיזם). יש דבר אחד שוודאי לכל, עצם הקיום האישי של האדם. הכרה של האדם בעצם קיומו היא הכרה שמעבר לשכל או לרגש. ניתן לומר שפעולות השכל והרגש עצמם נובעות כתוצאה מעצם קיומו של האדם. ביהדות, עצם הקיום של האדם נקרא ""נשמה"". הרב מדגיש שיש עוד ביטוים למושג נשמה, אך על כל פנים, עצם הקיום הוא אחד הביטויים שהמושג ""נשמה"" מתאר ביהדות. הנשמה נקראת כך על שם פעולת הנשימה – פעולת החיים הבסיסית ביותר. לכן, לכל דבר שקיים במציאות, גם לדומם, יש באופן מסויים סוג של ""נשמה דוממית"" השייכת לו. החיים לא ניתנים לכימות, הגדרה או תפיסה בשכל האדם. הם ידועים לאדם והוא אינו יכול להתכחש לחייו ולעצם קיימותו, אך אין ביכולת האדם להגדיר או לכמת לכדי תפיסה סופית את חייו שלו. הרב חוזר ואומר כי החיים הם אינסופיים, יש לאדם אינסוף אפשרויות פעולה במציאות שלא ניתנת לכדי כימות או תפיסה סופית. שורש הקיום, הנקודה האינסופית העומדת ביסוד החיים של האדם נקרא בשפה היהודית ""אלוהים"". אלוהים זה לא רק מישהו, זה גם לא רק משהו. אלוהים זה שורש של כל היש, שורש הקיום הכללי, הנשמה של הכל. י-ה-ו-ה = הויה; מציאות. אחד הכינויים של הקב""ה בזוהר הוא ""נשמתא דכל נשמתין, ועקרא ושרשא דכל עלמין"". דוד המלך אומר ""מבשרי אחזה אלוה"", רוצה לחוות את אלוהים? חפש אותו בתוכך, מתוך המציאות. אין טעם לחפשו במחוץ כדבר החיצוני למציאות ולך (חיפוש אשר יוליך שולל). ""אלוהים – מקומו של עולם, ואין העולם מקומו"". אלוהים לכאורה נעלם מהמציאות אך במקביל - כל המציאות מופיעה אותו. על פי הרב קוק, ""עיקר האמונה, היא בגדולת שלמות אינסוף"". להכיר בשורש האינסופי הבלתי ניתן לתפיסה שממנו כל היש, כל דבר המופיע במציאות, ""חוצב"" את נשמתו. הרב מציע ""הגדרה"" מדויקת יותר למושג אלוהים - ""כוח עליון (מבטא דבר הגדול מאיתנו) המופיע בתוך המציאות"" (מבטא את זה שכל הופעה במציאות חוצבת את קיומה מאותו שורש אינסופי של חיים). הרב עובר להגדרה מופשטת יותר של המושג ""אמונה"" - א.מ.נ = קיים. כלומר, הכרה בכך שאני קיים בתוך החיים האינסופיים, הקיימות האינסופית. יוצא מכך, שככל שהמציאות האנושית תתפתח ותהפוך עשירה יותר בכל המובנים – כך נופיע יותר את אלוהים, ובאיכות גבוהה יותר. דבקות באלוהים אינה מתבטאת בדיכוי כוחות החיים כי אם בהופעתם במציאות במלוא העוצמה. לסיכום, הרב יוצק את כל שנאמר לתוך הגדרות המושגים ""אלוהים"" ו""אמונה"": אלוהים – שלמות אינסוף שביסוד החיים. אמונה – הוצאה לפועל של הנקודה האלוהית בחיים ברגע נתון. "

תגיות: אלהים | הגדרה באלוהות | אתאיזם | גדולת שלמות אינסוף כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 2 תגובות, ב 2 דיונים.
1.  " האלהים בשמים ואתה על הארץ.."
שרון,  אלקנה - יום ראשון, כג שבט תשע"ז (19/02/2017)
2.  הערה: טעות במצגת מקור ציטוט מס
גד,   - יום רביעי, ט טבת תשע"ח (27/12/2017)
צופים כותבים
עוד ביסודות האמונה