שלום לכולם, אנחנו בשיעור החמישי
של סדרת יסודות האמונה היהודית
עברנו כבר את ההקדמות הבסיסיות
שההבנה העקרונית שלהם הייתה שאנחנו
בעצם מזקחים ומלצשים את מושג האלוהות
והופכים אותו מאלוהים חיצוני
שנכפה על המציאות
אל אלוהים שמופיע בתוך המציאות
כבר מישהו אמר לי שצריך
לשנות את המגדר של אלוהים
זאת אומרת, לא אלוהים גברי
שהוא כפוי, אלא אלוהות
משהו נשי, זאת אומרת משהו שמחלחל
לתוך המציאות בתוך החיים עצמם
אז זו ההבנה העקרונית שאנחנו
בעצם חורזים אותה בכל השיעורים
ואחרי שהבנו אותה, אנחנו מנסים
ליישם את זה לכל מיני מושגים
שהיו עד כה שגורים אצלנו
מושגים דתיים, מסורתיים, פשוטים
ואנחנו מנסים עכשיו לעתעין את אותם
מילים, את אותם מדרשים, את אותם ביטויי חזר
במשמעות יותר עמוקה
אז בפעמים הקודמות דיברנו על מושגים
כמו ניסים, כמו גאולה, כמו מלאכים
ביטויי הקשמה
היום וגם בפעם הבאה
אני רוצה לדבר על אחד המושגים
אולי שבו הכי בא לידי ביטוי
ההבנה המחודשת הזו, ההבנה העמוקה יותר
של המושג האלוהות
וזה הנושא של תפילה, ולא
רק תפילה אלא תפילה וברכות
ואני אקדים פה כמה דברים
למעשה השיעור הזה על תפילה וברכות
הוא גם יכול להיות כשיעור בפני עצמו
גם בלי להבין את כל הרצף
שדיברנו עליו בשיעורים הקודמים
אבל אנחנו נראה שלפי כל מה שלמדנו
כל המושגים הללו של תפילה
וברכות הם מקבלים משמעות חדשה
המושג תפילה, הנושא של תפילה, הנושא של ברכות
זה אחד הנושאים היותר
רגישים, הייתי אומר היותר כואבים
שקיימים בחיים של האדם הדתי
ואני אסביר גם להם
תפילה וברכות הם חלק מאוד
משמעותי בעבודת השם שלנו
אנחנו מקדישים המון המון זמן לתפילה וברכות
עשיתי פעם חשבון שביום
אנחנו בערך מקדישים בממוצע
90 דקות, שעה וחצי לתפילה וברכות
שחרית, מנחה ערבית, לפחות אצל בנים
אצל בנות זה אולי קצת פחות
בתפילה, אבל עדיין יש ברכות
ואם ניקח ממוצע של כל
השנה, יש לנו תפילות של שבת
שהן יותר ארוכות וחגים
וימים נוראים וראש חודש
ממוצע שעה וחצי ביום
כפול 365 יום בשנה
כפול, בואו נזרום איתכם, נגיד שתחיו 90 שנה
אנחנו מדברים על 50 אלף שעות, תבדקו
50 אלף שעות בחיינו שמוקדשים לתפילות ולברכות
וכאן מגיעה הנקודה הכואבת
שאם יד על הלב אנחנו יודעים שרוב מוחלט
מהשעות הללו, הן תפילה ללא כוונה
קשה לנו מאוד מאוד מאוד לכוון בתפילה
הייתי אומר שזה אולי אחד הכשלים הכי גדולים
שקיימים כיום בעבודת השם שלנו
אצל הרבה מאוד אנשים
התפילה היא סוג של טייס אוטומטי
מתחילים תפילה ואחרי כמה דקות, במקרה הטוב
פתאום מתעוררים ושואלים את עצמנו
איפה אנחנו?
והדברים הללו יכולים להימשך במשך שנים
עברתי פעם שיעור בנושא תפילה
בכולל, מה שנקרא, של פנסיונרים
אנשים מבוגרים, ניגש אליי
בסוף השיעור אדם מבוגר
מציג את עצמו כבן 85
אמר לי, תשמע, אני לא חשבתי על זה
אבל עכשיו אחרי שדיברנו על התפילה
עולה בדעתי שאני בן
85 ולא היה לי בכל ימי חיי
תפילה אחת בכוונה
וזה סיפור עצוב מאוד, סיפור טרגי
והוא עוד יותר טרגי כי
לצערנו יש חשש שגם אנחנו
בגיל 85 ככה נגיד
שעברו אלפי תפילות בחיינו
ואנחנו לא מצליחים לכוון בהם
למה אדם לא מצליח להתפלל בכוונה?
יש לזה כמה סיבות
סיבה אחת שהיא קשורה בעקיפין לנושא שלנו
לא באופן ישיר
זה הקושי בלהתרכז
קשה לנו מאוד מאוד כיום להתרכז בכל תחום
זה קשור, אני אומר בעקיפין,
לכל הבנת מושג האלוהות
כאשר אדם לא רואה את
המציאות כולה כביטוי של אלוהים
אלא רואה את אלוהים כמשהו חיצוני
והמציאות עצמה היא מפוזרת ולא מאוחדת
אז ממילא זה גם יוצר עמדה נפשית חסרת ריכוז
וזה, נדבר על זה בהמשך השיעורים, מאוד מאפיין
את התרבות הפוסט מודרנית
תרבות שאין לה אחדות
וממילא היא גם מאוד
מאופיינת בגירויים חיצוניים
שכל הזמן מסיחים את דעת האדם
וכיום זה מגיע ל-C קשה
לנו להתרכז בכל דבר
אבל כשאנחנו לומדים יש
לפחות איזו פעילות קוגניטיבית
מה שנקרא, יש איזה שהוא מאמץ אקטיבי של השכל
שלפעמים מאפשר לנו כן להתרכז במשך כמה דקות
תפילה, שזה ריכוז ריקשי
זה דבר שהוא ממש כמעט בלתי אפשרי להרבה אנשים
ואנחנו רואים את זה בתפילה, נכון?
שאדם מתפלל, אומר מילים
והוא בכלל לא סגור איפה הוא נמצא
אני מביא את זה כדוגמה שיש שינויים בתפילה
נגיד יש לנו יעלה ויעבור בתפילת ראש חודש
במיוחד אם נוצר מצב, אדם מתפלל תפילת 18
בסוף התפילה שואל את עצמו
אמרתי יעלה ויעבור או לא אמרתי יעלה ויעבור
עכשיו על פי ההלכה, אם אדם מסתפק
אם אמר יעלה ויעבור או לא אמר יעלה ויעבור
צריך לחזור
אדם חוזר פעם שנייה על תפילת 18
ובסוף אותה תפילה שואל את עצמו
אמרתי יעלה ויעבור או לא אמרתי יעלה ויעבור
כנל גם שיש שינויים
תן תל ומטר לברכה
גם אדם צריך 30 יום שהוא כל פעם מסתפק
האם אמר או לא אמר וצריך לחזור
זה מראה שוב על נתק מוחלט
שקיים בין העולם החיצוני לעולם הפנימי
בזמן התפילה
הסיבה אחת כפי שאמרנו
זה חוסר היכולת להתרכז
אבל הסיבה
או בוא נגיד ככה
הסיבה זה חוסר היכולת להתרכז
היא קשורה כמו שמענו
ללימוד מה זה מושג האלוהות
אבל יש לה גם הרבה
הסברים ולימודים
שהם לא קשורים באופן ישיר
פשוט איך אדם מצליח
לרכז את המחשבה שלו
זו טכניקה, נדבר על זה קצת
בסוף השיעורים עלינו איך אדם מצליח להגיע
למצב שהוא במשך דקות ארוכות
מרוכז רגשית
אבל הסיבה
שעליה אנחנו כן רוצים להתמקד
בשיעורים הללו שהיא אחת הגורמים
לזה שהאדם לא מצליח
להתפעל בכוונה
זה הסיבה הפשוטה שלרוב האנשים
לא ברור בכלל מה זה תפינה
איך התפילה עובדת
תכף נסביר את זה
התפילה נתפסת כאיזה
סוג של מיסטיקה
ואז ממילא
אדם ממלמל מילים אבל
לא כל כך ברור לו מה קורה פה
ופה אם נגיד עוד נקודה כואבת
יש עוד דבר
שגורם לבן אדם באיזה שלב
לבוז לתפילה
שהוא לא רואה
איך התפילה עובדת
הוא מתפלל
כל החיים הוא מתפלל אבל הוא לא רואה איך
התפילה נענת
זה לא נעים להגיד את זה כי אנחנו דתיים
אז אנחנו לא התפילה בעצם כן נענת
רק לא רואה את זה
אבל כולנו יודעים את זה שאנחנו מתפללים
במשך שנים ורוב
בהחלט אם לא כל התפילות
בחיינו במבט ראשוני
נראה שהן לא נענות
החל מהתפילה שהתפללנו
כשהיינו ילדים קטנים
שאמא שלנו תלד עוד אח או אחות קטנה
המשך
בתפילה שהתפללנו
נורא נורא חזק
שנצליח בטסט
ואחרי זה התפילה מאוד מאוד חזקה
שהתפללנו
שנצליח להתקבל
המקום לימודים שנורא נורא רצינו
וקלה בתפילה שנורא נורא
התפללנו ששלושת הנערים
ישובו הביתה
או שגוש כתיף לא יחרב
וזה לא קרה
מה עושים אז?
שהאדם מתפלל במשך שנים
ולא נענה
ברוכים לתשובה הדתית
של
כן גבו שמיים וארץ
כן גבו
מחשבותיי ממחשבותיכם
ודרכיי מדרכיכם
במילים אחרות אי אפשר להבין
או בגרסה אחרת
יש משפט גם שמנחם אנשים שאומרים
אלוהים לא עובד אצלך
בסדר זה אמור
לעודד את הבן אדם
אלוהים זה לא סנטה קלאוס
ומנחמים שאין תפילה
שווה ריקם על מה לעשות
כשאנחנו מתפללים ועושים רושם
שכן לא עלינו שווה ריקם
אז יש גם עוד ביטוי שאוהבים להגיד
לאבא מותר להגיד לא
זה משפט יפה שהוא קורה מדי פעם
זאת אומרת שאבא מדי פעם אומר לא
אז אפשר עוד להסתדר עם זה
אבל מה לעשות עם אבא שכל הזמן אומר לו
זה כבר אבא מתעלל
מה אבא אומר לו
כל הזמן הוא מתפלל ואומרים לי לא לא לא
בשביל שמה אני מתפלל
כאשר אדם במשך שנים מתפלל
וכמו שאמרתי הוא לא מבין על מה בדיוק
איך התפילה עובדת
הוא לא מצליח להתרכז והתפילה עושה רושם
הכל כמובן עושה רושם
שהיא לא נענית
קורים בדרך כלל שתי אפשרויות
אפשרות אחת שאדם מפסיק להתפלל
באיזה שלב
חמאס
כשהילד הוא מתפלל
עכשיו כבר קטן עליו
אפשרות שנייה
שהיא בדרך כלל זו שקורית
אדם ממשיך להתפלל כי אנחנו דתיים
צריך להתפלל
אבל באמת בלב שלו
הוא לא מאמין בכוח של תפילה
הוא הופך להיות אדיש
כלפי התפילה
והתפילה הופכת להיות איזה סוג של
אנרציה
נכנסים, ממלמלים את המילים
ולא באמת
מישהו מכוון
או אפילו מנסה לכוון בתפילה
וזה משפיע
שמעתי פעם, שבתי בגן
משחקים עם הילד שלי
אצל ידי ישבו זוג
זוג צעיר עם
ילדה קטנה, בת 4 או 5
ושמעתי
זוג דתי, שמעתי אותם
מדברים עם הילדה, אז הילדה שאלה אותם
אבא, אמא
מחר אנחנו ניסע לסבתא
מבטיחו לה איזה משהו, ניסע לסבתא
אז הם אמרו לה
בעזרת השם, בעזרת השם אנחנו ניסע לסבתא
אז הילדה
בגיל 4-5 היא בעצמה אמרה להם
לא, לא בעזרת השם
היא אומרת, באמת ניסע לסבתא?
זאת אומרת, הילדה כבר
בגיל 4 קלטה
שהמבוגרים אוררים בעזרת השם
הם בעצם מתכוונים
לספתא
שזה לא יהיה, זה התכלס
זה מצב
מאוד מאוד אגום, שזה המצב של תפילה
וכמו שאמרנו
לצערנו זה הרבה פעמים התחושה
אז מה
זו באמת תפילה ואיך אפשר גם
לשנות את היחס
שלנו לתפילה
אז בואו נתחיל
בהבנה הפשוטה
שוב, שאני חוזר כל פעם
בשיעורים הללו, שאלוהים נתפס
ככוח עליון חיצוני
איזה ישות שנמצאת שם בשמיים
איך אדם תופס תפילה?
התפילה נתפסת
באופן פשוט, ככה תופסים את זה ילדים
ולצערנו גם אנשים מבוגרים
עד סוף חייהם, התפילה נתפסת
כסוג של התחנפות
וריצוי
כלפי אותה ישות עליונה
אנחנו
מנסים לשכנע
את אותו כוח עליון, את אותה ישות
שתיתן לנו את מה שאנחנו רוצים
זה הבנה הפשוטה
זה תפילה
בואו ניקח כדוגמה את התפילה
המרכזית, תפילת 18
תפילת 18 מורכבת, כידוע
משלושה חלקים
ברכות שבח
ברכות בקשה
ברכות הודעה
בואו נתחיל מהראשון, ברכות שבח
איך אדם מבין בצורה פשטנית את המושג
תפילה, זאת אומרת איך הוא מבין את
ברכות שבח על פי ההבנה הפשוטה
של המושג תפילה
הוא פונה לבורא ואומר לו
תקשיב, אתה
אלוהינו ולאבותינו
האל הגדול, הגיבור
והנורא
אדם פונה לאלוהים ואומר לו
אתה גדול
אתה גיבור, אתה נורא
אתה משהו
מלך עליון
אתה
אין עליך
אתה גיבור לעולם השם
מחיימתי
אם אתה רב לאושייה
משיב הרוח, מוריד הגשם
כלומר אתה מתעסק גם עם האקולוגיה
אתה ממש
איש אשכולות
מחלקל חיים בחסד
מחיימתים ברחמים רבים
סומך נופלים
רופא חולים, מטיר אסורים
היישות הזו בשמיים
בשלב הזה היא מסמיקה
וואו
כל זה אני? כן
ואתה קדוש
ושמך קדוש
עכשיו תשאבו, זה רק ברכות השבח של 18
יש לנו גם חלק גדול בתפילה
שנקרא פסוקת הזמרה
שפסוקת הזמרה, כל עניינם
זה שבח לבורא
גם, אשרי יושבי
ביתך, עוד יעללו חסלה
איזה כיף זה להלל אותך
הרוממך אלוהי המלך
עברך שמך לעולם ועד
בכל יום עברך ועד
ועל אלה שמך לעולם ועד
גדול השם, הוא מעולל מאוד
מוסיפים, עוד
ולא רק אנחנו, כולם
עלילויה, עלילו כל מלאכיו
עלילו כל צבאיו, עלילו שמש והרח
עלילו כל כוכבי אור
ממש הכוח העליון הזה
הוא שם
סוג של אגומניה
הוא זקוק להמון המון
המון שבחים
שיתארו כמה הוא גדול
ואז אחרי
שפרטנו את כל השבחים
במשך חצי שעה כמה הוא גדול
נפלא ואמת, יציב, נכון
קיים, מישר, נאמן, אהוב וחביב
ונחמד ונועב ואדיר
ומתוקן ומקובל וטוב
ויפה
הוא גם יפה הכוח הזה
שזה בכלל גורם לו
לאבד
לאבד מחשבה
אחרי שאמרנו את כל השבחים הללו
הישות העליונה הזו
בשמיים היא
נמצאת באיזה רגע של חולשה
ואומרת וואו
ביקשתם כל כך יפה
סבבה, זורם אתכם
מה אתם רוצים
ואז אנחנו מגיעים לשלב הבא
תרקוד בבקשה
אומרים לאותה ישות שסיברנו לה קודם
כמה היא גדולה ונפלאה ומקסימה
אומרים לה
אולי את לא יודעת
אתה לא אולי עם זכר ונקבה
אתה לא איך מסתכלים, אולי אתה לא יודע
אבל בעולם הזה
חסרים דברים
תדע לך
יש חוכמה בינה ודעת שצריך
יש סליחה ומכילה שצריך
יש רפואה שצריך
יש גאולה
פונים לקבוש ואומרים לו
אל תהיה בונקר
זרום
תן, שחרר קצת
מה, הכל אצלך
דיברנו כל כך יפה, תן לנו
ואותו כוח עליון בשמיים
שהוא, כמו שאמרנו
הוא כל כך עדיין מוכמה
וראשו מסוחרר מהמחמאות
שדיברנו קודם
אומר, שמעו
מכיוון שביקשתם כל כך יפה וגם קודם התחנפתם
וזה
בסדר, ניתן לכם את מה שאתם רוצים
והסיפור לא נגמר
שקיבלנו את מה שרצינו
זאת אומרת, ביקשנו והסברנו לו
מה צריך לעשות
והוא הסכים לשנות
זאת אומרת, עד עכשיו הוא לא חשב שצריך את זה
אבל עכשיו שביקשתם, אומר, אוקיי
ניתן לכם
יש גם את השלב השלישי
בלכות הודעה
מה זה בלכות הודעה
פונים לקבוש ואומרים לו, בעוונה הפשטנית
אל תחשוב שאתה יוצא
מופסד פה מהסיפור
זאת אומרת, נתת לנו דברים
אנחנו רווים לך תודה
שווה לך
זה גם טוב להגיד תודה לקדוש החור
אולי נצטרך אותו בהמשך
כדאי לשמור קשרים
עם הישות העליונה הזו בשמיים
כל החיים יודעו חסלו
ויעלילו
ויברכו את שמך הגדול
כי לך טוב ולך נהל העודות
אוקיי, וכאן כולם יוצאים
מרוצים, מה שנקרא
אינטרנטיה
אנחנו קיבלנו את מה שרצינו
הקבל מחמאות וגם קיבל תודות
ואפשר להמשיך
בדרכנו עד התפילה הבאה
כי כידוע כל כמה שעות
הישות הזו בשמיים
היא זקוקה לחיזוקים לאגו שלה
אז כל כמה שעות
צריך, שוב
אתה זוכר מה שאמרנו לך בשחרית?
חכה חכה מה אתה הולך לקבל
במינך
ובערבית בכלל
הוא רחום, יחפה רבון ולא ישחית
היא יובא להשיבה פה
ולא ים כל חמתו, השם הושיע
המלך יענן
ומתחילים שוב את כל הריטואל
של השבחים
וככה זה ממשיך יום אחרי יום
ובשבתות יש לנו גם שבחים
מיוחדים שאנחנו מיוחדים
בשבת כי בשבת הוא במצב
רוח אחר, אז צריך לתת לו
שבחים מסוג אחר, ראש חודש
גם והכל מתנקז
לקראת ימים נוראים שכאן
וכמה ימים מרוכזים
כולל חודש אלול של
סליחות שאנחנו עסוקים
המון המון
מלהתחנף לבורא כי זה שת רצון
כמה שהדברים
הצגתי אותם בצורה צינית לצערנו
זה פחות או יותר מה שמתרוצץ
בראשם של הרבה מאוד אנשים
שמתפללים היום
וברור שזו ההבנה
לא רק שיש פה
בעיה של הקשמה
מבחינה פילוסופית
ההבנה הזו שחושבים שהקדוש
חוץ לתת את השבחים שלנו
או שאנחנו מחדשים לו בבקשות
יש כאן בעיה עמוקה יותר
שכבר ציינו אותה גם בשיעורים הקודמים
יש כאן בעיה נפשית
אדם בכל תפילה
בעצם הופך את עצמו
לקטן
לחנפן
איזה מישהו שזקוק כזה
כל הזמן לעמוד מול איזו
יישוט עליונה ולהתחנף
שתיתן לו משהו
זה עמדה נפשית מאוד מאוד
נחשלת
וככל שאדם מתבגר כמו שאמרנו
הוא לא מרגיש טוב עם הדבר הזה
ואז באופן טבעי
זה הופך להיות
תפילה
לצערנו היום ככה זה נתפס
זה לילדים
ילדים מתפללים
ילדים באמת בכוונה וזה
פרקי תהילים וזה
מבוגרים מתפללים אבל
מה שנקרא בעזרת השם
בעזרת השם זה יצא
אז איך צריך להבין את התפילה?
בואו עכשיו
באמת נלך לכיוון
שלמדנו
אם אנחנו מבינים שהיחס שלנו
לאלוהים שוב זה לא לאיזה
יישוט או כוח עליון חיצוני שנמצא
בחיים אלא לגודל
שלמות אינסוף שמופיע
דרך החיים שלנו
מה קורה בזמן התפילה?
מה קורה בזמן הברכות?
מה קורה
במה קורה בתפילה?
בתפילה ההגדרה של תפילה
השורש
של המילה תפילה זה השורש
פי למד למד
לפלל
לפלל
זה לא כמו שהיום
אומרים זה לקוות
זה הנגזרת ההגדרה
המדויקת של המילה לפלל
זה להוציא מילים
בפה
לפלל פה
ממלל
זה ההגדרה של המושג תפילה
זה גם הגדרה הלכתית
תפילה יוצאים מידי
חובה רק כשמוציאים
מילים בפה
צריך לזכור את זה
תפילה צריך
להוציא אי אפשר להתפלל בלב
יש הבדל שבתפילת שמונה עשרה
בניגוד לשאר
התפילה אנחנו אומרים
תפילת לחש
זאת אומרת אנחנו
לא משמיעים
קול בזמן תפילת שמונה עשרה
אבל חיתוך שפתיים
צריך לעשות גם בתפילת שמונה עשרה
אי אפשר לטפל תפילת שמונה עשרה ככה
תפילת שמונה עשרה זה
הם חותכים
את השפתיים ובשאר התפילה
גם ראוי כמה שאפשר
להשמיע את הקול
מה קורה בזמן
שאני מתפלל
מוציאים מילים בפה
המלל
הדיבור של האדם
הוא הכלי המרכזי
שאיתו אני
מבטא את העולם הרוחני שלי
יש בי
הרבה רצונות
הרבה חלומות
הרבה תקוות הרבה תפילות
אבל כל עוד
אני לא אומר אותם בפה
התפילות והמילים
הללו נשארים באופן
מאוד מאוד מעורפל
הם נשמעים
נשארים באופן
של רעיונות מופשטים
שהם לא בעצם חלק
מהחיים שלי
תחשבו גם שאנחנו
ביחס לאנשים
שאנחנו מרגישים אליהם רגשות
מסוימים
שאני אומר
שאני אוהב את אמא שלי
כל עוד זה נשאר
רק ברמה המופשטת
זה לא באמת חלק ממני
כאשר אני
אומר מילים
כאשר אני מבטא את הרגשות
הרצונות והחלומות שלי
על ידי מילים
אני בעצם לוקח את כל העולם הרוחני
הרצוני הנפשי שלי
ונותן לו
ממשות בתוך העולם הזה
מניח שכולם
מכירים את הרעיון
של בפרשת בראשית
כתוב על הפסוק
ואי אדם לנפש חיה
מתרגם אונקלוס
מה זה וי אדם לנפש חיה
ואי אדם
לרוח ממלל
המלל
הוא מגדיר
איפה האדם נמצא
דיבור זה הכלי
שבו אני לוקח רעיונות רוחניים
ומוציא אותם
לפועל על ידי
היתרי הכל
איפה שאדם מדבר
שם הרצון
שלו נמצא
במילים אחרות
כאשר אני מתפלל
כאשר אני מביע
את הרצונות שלי
על ידי דיבור
מה קורה
אני עובר שינוי
הרצונות שלי
שלפני התפילה
לא היו באמת חלק ממני
הם היו מאוד
מאורפלים
מאוד מופשטים
על ידי הדיבור
הם עכשיו הפכו להיות חלק
ממני
שאני עכשיו מתפלל
את התפילה
רפאנו השם ונרפא כי תהילתנו אתה
אני פונה
לאלוהים, שוב הדגש הוא כל הזמן
פונים לאלוהים
פונים לאותה שלמות אינסוף
שנמצאת מעל ומעבר
לחיים שלנו, שמופיעה
דרך חיים
אני פונה אל האלוהים ואומר לו
הרפואה שקיימת
עכשיו בעולם
היא מצומצמת
תן לי
להופיע
יותר את הרפואה בעולם
לפני
התפילה אני רציתי
רפואה, אבל זה היה
רצון מאוד מאוד קלוש
כאשר אני אמרתי את המילים
רפאנו שם ונרפא
ונרפא אני
שייך יותר לרפואה
במילים אחרות
אני זה שמשתנה
תפילה
היא לא חלילה לשנות
את הבורא
תפילה היא לא חלילה להכניף לבורא
תפילה היא לפתוח
את עצמי אל השלמות
האין סופית שנמצאת בחיי
אני פונה לאלוהים
לעיקר גדולת שלמות אין סוף
כמו שהרב חוק מתאר
את המושג האלוהי
פונה לגדולת שלמות אין סוף
לכוח הזה
אם תרצו
פונה אליו ואומר לו
תן לי להופיע
יותר את הרפואה בעולם
על ידי זה שאני אומר
את המילים הללו
נוצר שינוי
בעולם
האדם לפני התפילה
והאדם אחרי התפילה
זה לא אותו אדם
ומכיוון שהאדם שייך עכשיו
יותר לרפואה
אז באמת הרפואה יותר
יכולה להופיע בעולם
אני השתנתי
אז המציאות השתנתה
לפני התפילה
לא יכולתי לקבל רפואה
כי אני לא הייתי שייך
לרפואה ברצון שלי
בחיים שלי
אחרי התפילה אני שייך יותר
אל הרפואה בעולם
שייך יותר אל הזווית הזו של השלמות
שבאה לידי ביטוי
על ידי המילים הללו
הופענו השם ונרפא
מילים אחרות התפילה גורמת
לחיזוק הרצון
והרצון
זה הבן אדם בעצם
מה שבן אדם רוצה שם הוא נמצא
תפילה
זה תהליך אדיר
שאדם עובר כל יום
הוא הולך ומשתנה
הולך ונפתח יותר
אל גדולת שלמות אינסוף
אבל זה יותר מזה
התפילה לא רק שהיא מחזקת
את הרצון
התפילה גם
מעדנת את הרצון
כלומר
לפני התפילה
כאב לי
אני רציתי
להיות בריא
אז א' אמרתי זה שרציתי
ולא אמרתי את זה במילים
זה עדיין השאיר את זה באופן מאוד
מורפל ולא שייך אל המציאות
אבל יש כאן עוד דבר
לפני התפילה אני רציתי
להיות בריא
ממשהו מאוד מאוד קטנוני
כואב לי
ואני לא רוצה שייכב לי
כאשר אני מתפלל
ואומר את המילים בנוסח שקבו
חזל
רפאנו השם ונרפא למה
כי תהילתנו
אתה
אני פונה לבורא עולם ואומר לו
למה אני רוצה
להופיע יותר את הרפואה בעולם
למה אני רוצה להיות יותר
שייך על הרפואה בעולם
כדי שתהילתך
תופיע בעולם
מה הרצון שלי
עובר פה לא רק תהליך של
התגברות ושאני עכשיו
שייך אליו, אני גם שייך
עכשיו לצדדים היותר
מרוממים של הרצון
ברור
אני כבר מקדים את השאלות
ברור שאנחנו אומרים את המילים
בשלב ראשון אנחנו לא באמת
מתעניינים בתהילת השם בעולם
אנחנו מתפללים
רפאנו שם נרפא כי לנו כואב
אבל
לא לזלזל במילים
כמו הביטוע ידוע של רבנו
בחיי בספר חובת הלבבות
שאחרי המעשים
נמשכים הלבבות
על אותו משקל
אחרי המילים
נמשכים הלבבות
שהאדם במשך שנים
אומר את המילים
הללו, את המילים הקדושות הללו
גם שמשלב ראשון הוא אומר אותם באופן מלאכותי
רפאנו שם נרפא כי
תהילתנו אתה, ברך עלינו השם
את השנה הזאת ואת כל מיני
תבועתה לטובה ותן ברכה על פני
האדמה, אבל למשך
שנים שאדם אומר את המילים הללו
כמובן שיש פה כוונה בסיסית
לאט לאט האדם מתחיל להזדהות
עם המילים הללו
ועכשיו הוא באמת מתחיל
להרגיש יותר, בתהליך של שנים
בתור ילד בוודאי שהמילים האלה
לא אמרו לו כלום, אבל שהוא טיפה מתבגר
הוא מתחיל לאט
לאט להיות חלק
מהמילים הללו, אני רוצה
שתהילת השם תופיע
בעולם
האדם הולך
ומתעלה, כל תפילה
זה מסע של
התעלות, מסע של
פתיחות לפני גדולת
שלמות אינסוף, האדם
פותח יותר
את הצינור שלו
להופיע את השפע האלוהי
להופיע את השלמות
האינסופית בעולם
בואו נסביר
את הדברים בצורה
שתהיה מובנת
דיברנו קודם על שלושת החלקים
של תפילת שמונה עשר, בואו נבין אותם
עכשיו על פי ההבנה המחודשת
מה זה ברכות השבח?
חוזר שוב על הדבר
ברכות השבח
זה לא איזה מסלול התחנפות
לבורא, ברכות השבח
אני
מתפלל לאלוהים ומתחיל
ברוך אתה ה'
אלוהינו ואלוהי אבותינו
אלוהי אברם
אלוהי יצחק ואלוהי יעקב
יש בחיים שלי
אינסופיות
שמופיעה
בהברעמיות
מופיעה ביצחקיות
מופיעה ביעקוביות
יש שרשרת
חיים בתולדות
עם ישראל שמופיעה
דרך החיים שלי
אני רוצה להיות חלק ממנה
האל
הגדול הגיבור והנורא
אני אומר לפני בוראי עולם
אני עומד
לפני גדולה
לפני גבורה
לפני נוראות
אני עומד לפני
עוצמה אינסופית
שלמות אינסוף
שאני עומד מולה כל תפילה
דע
לפני מי אתה עומד
התפילה
יש לה המון הכנות
החל אגב מההכנות
טכניות, אדם למשל
אומרים חזא לפני שהוא נכנס לתפילה
צריך לחכות שיעור
שני פתחים, זאת אומרת
לחכות כמה שניות לפה שנכנסים לתפילה
או ישר מתחילים להתפלל
מתחיל בזה
שלמשל תלית ותפילין
מניחים מחוץ לבית כנסת
לפחות על פי חלק מההלכות
לא בתוך הבית כנסת, אתה לא מתלבש
בתוך הבית כנסת, אתה מגיע מוכן
נוטלים ידיים
נכנסים
ומואים מה טוב הוא
או עליך יעקב משכנותיך ישראל
אדם נכנס לבית כנסת
מקום שהשלמות אינסוף מופיעה בו
באופן איכותי יותר
יש פה ספר תורה
מה טוב הוא או עליך יעקב
יש פה טוב
יש שלמות
שמופיעה כאן
באוהלים של יעקב
משכנותיך ישראל
אדוני שפתיי
תפתח
ופי אגידתי אלתך
תן לי את האפשרות
להתחבר אל הגוד
להופיע את השלמות הזו במציאות
אתה גיבור לעולם השם
מחיה מתים
אתה רב להושיע
יש החייאת מתים
יש אינסופיות
של חיים שצריכים להופיע בעולם
משיב הרוח
ומוריד הגש
מחלקל חיים בחסד
מחיה מתים מרחמים רבים
סומך נופלים
רופא חולים, מטיר עשויים
מקיים אמונתו
לישני הפער
המוות הוא אשליה
יש שלמות אינסוף
יצרו חיים
שהוא מחדש בטובו
בכל יום תמיד
מעשה בראשית
אתה קדוש
ושמחה קדוש
יש קדושה במציאות
שמופיעה
שמחה קדוש
שמופיעה בתוך החיים שלנו
וקדושים בכל יום
יעללו חסלת
המציאות כולה
מהללת את שם השם
כמו שאמרתם
הברכות השבח זה לא רק
השלוש ברכות של שמונה עשרה
רוב התפילה זה ברכות השבח
הבקשה זה כמות מאוד מסוימת
בתפילת שמונה עשרה
רוב התפילה זה פסוקי דה זמרה
רוב התפילה
זה להכין את עצמנו לקראת
הגודל שאנחנו נפגשים איתו
זה מתחיל מהשנייה הראשונה
שאנחנו פוקחים את העיניים בבוקר
מודה אני לפניך
אדם פונה לאלוהים
אדם פונה לאלוהים
אני נמצא
בעמדה של הודעה
בעמדה של קבלה
למה?
מלך אל חי וקיים
יש חיים
יש קיימות בעולם הזה
שאני רוצה היום להתמלם
להתמלם
החזרת בי נשמתי
בחמלה
בא אמונתך
יש בך בורא העולם אמון בי
שאני יכול
ללכת ולהופיע את השלמות הזו
ממשיך דרך
ברכות השחר
היום אנחנו מבחינים את
ברכות השחר באופן מרוכז
בתפילה במכנסת
בזמן חזל
ברכות השחר היו
על כל שלב בקימה של היום
אדם היה מתרומם
האמיתה ברוך אתה ה'
אלוהים מלך העולם זוקף כפופין
ישנה ברכה
ישנה אלוהות
ישנה מלכות
שמופיעה דרך
השלמות הקטנה הזו
שאני מסוגל להתרומם
אדם היה חוגר את החגורה
ברוך אתה ה'
אלוהים מלך העולם עוזר ישראל
בגבורה
הגבורתיות, העוצמה, לקום
ולכנס את הכוחות
אני רוצה שהיא תופיע בי
ועל הדרך שאני אומר את
המילים היא באמת מופיעה בי יותר
ואז מתחילים
פסוקי דזמרה
אשרי יושבי ביתך
אשרי מי
שיכול
להלל אותך
אשרי מי שיכול בכל יום
עבר חכה ועללה
שמך לעולם ועת
כל יום המציאות מתחדשת
ומעללת את שמך
כל יום החיים
מופיעים, זה הכוונה
החיים מופיעים יותר ויותר
וכל כוחות המציאות
מופיעים את שם השם
שרפים, אופנים
וחיות הקודש
ברעש גדול
מתנסים
לעומת שרפים
לעומתם משפחים ואומרים
נותנים באהבה
רשות זה לזה
להקדיש ליוצרם
בנחת רוח
בשפה ברורה
ובנעימה קדושה
כולם כאחד
עונים באהבה
ואומרים בהרה
כל כוחות המציאות
השרפים, האופנים, הכוחות הרוחנים
כוחות הצומח
כוחות הדומן
הללויה, הללו כל מלאכיו
הללו כל צבאיו, הללו שמש וירח
הללו כל כוכבי אור
כל המציאות כולה
מעללת
מאמנת, מופיעה בחייה
את השלמות
אין סוף ואני מתמלא
שאני אומר את המילים הללו
אני מתמלא בתודעה הזו
כל בוקר מחדש
ואז אני אומר
את התהילה הגדולה ביותר
בהיסטוריה של עם ישראל
אז ישיר משה
ובני ישראל את השירה הזאת
לאשר
במציאות שמשנה את הטבע
שהאלוהות מופיעה
בעולם בסיטי פרטה
אני כל בוקר מתחבר אליה
מחדש לשירת הים
זה המסע שאדם עובר
כל תפילה
ברכות השבח
אני נפתח
לפני השלמות, אני מבין
מול איזה גודל אני עומד
בחיי, בהרצאוגריים
מכיוון
שיש חשש
שאדם מרוב שבחים
שהוא אומר לבורא
הוא התבלבל ויבין באמת
שהשבח לבורא זה
בהבנה פשטנית שאתה מנסה להכניף פה
ולתאר
ולהגדיר מי זה אלוהים
לכן תקנו חכמים
רבי עמרם גאון
שהסידור שלנו הוא
בנוי על הסידור שלו, סידור רבי עמרם גאון
אז מתוקן בסידורים
חזל תקנו
להכניס איזו תפילה
כדי להוציא אותנו מהטעות הזו
תפילת הקדיש
תפילת הקדיש
היא תפילה
שמשובצת בקטעים מאוד
מסוימים בתפילה
היא תפילה שנאמרת בערמית
היום ערמית זה השפה שאנחנו
פחות מכירים אבל בזמן שהתפילה
הזאת הוקנה זה הייתה השפה
המדוברת. זאת אומרת באיזשהו מקום
תפילת הקדיש בניגוד
לתפילה שנאמרת בעברית
ששם אדם אומר משפטים ורעיונות גבוהים
שהם לפעמים גדולים ממנו
ולפעמים יכול ליטוט ולהקשים את הבורא
תפילת הקדיש פונה אל
האדם בגובה העיניים
ואומרת לו תקשיב
אל תתבלבל, אל תתבלבלי
מה שאמרתם
קודם, האל
הגדול, הגיבור והנורא
אמת, יצים, נכון, מקיים ושניים
אל תתבלבלו לחשוב
שזה
תיאור של הבורא
לא, התגדל
והתקדש
שמו של הבורא
הוא גדול וקדוש
יותר מכל מה שתגידו
לאלא מכל
ברכתה, שירתה
תושבכתה ונחמתה
דאמירם בעלמה
כל הדברי
שירות, תשבחות ונחמות
שיאמרו אי פעם בעולם
זה עוד כלום, לעומת
שלמות אין סוף
אמן יהא שמי רבא
מברך
ועלם הוא לעלמי עלמיה
שמו של הבורא הוא מבורך
בעולם הזה
ולנצח נצחים בכל העולמות
מעל כל ברכה ותהילה
תפילת הקדיש באה להזכיר לנו מדי פעם
במילים
פשוטות
דעה לפני מי אתה עומד
כל המילים, כל השבחים, כל
התחושות שאתה עכשיו מרומם
את הבורא מפתח לשלמות הבורא
שלמות הבורא היא
מעל ומעבר להכון
מה שעיקר
גדולת שלמות אין סוף
שכל מה שנכנס
בתוך הלב, מסכימים את
המשפט של הרב קוק, הוא ניצוץ
בטל לעומת
מה שראו להיות משוער
ומה שראו להיות משוער
אינו עולה כלל בסוג של
ביטוי לגבי משהו באמת, יש
שלמות אין סופית
שנמצאת בעולם הזה
הילול אין סופי
כוח
טוב, יציבות
אמת, נעימות
יופי
שאדם מתמלם ממנו
עוד הערת סוגריים
שיש עוד
שתי פעמים בחיינו
שאנחנו מדברים בתפילת הקדיש
בדיוק בהקשר הזה
אמרנו פעם אחת
זה בזמן התפילה כדי שלא
נתבלבל ונחשוב
שהשווחים שאנחנו מתארים
זה הבורא עצמו
פעם שנייה שאנחנו אומרים
תפילת קדיש זה מתי
לא עלינו שנפגשים במוות
מה קורה שנפגשים במוות
שוב את אותה בעיה
אדם יכול להתבלבל
אדם שחי בעולם החומרי
נראה לו שנפטר עכשיו מישהו
אז זהו
יש פה חוסר, אין אלוהים
נגמר, היה פה דמות
נשמה, גוף, הוא נעלם
הוא יגיד לא לא לא
התגדל ויתקדש
שמי רבא, אל תתבלבל
זה שאתה לא רואה פה
את הגוף
זה לא מחסר את השלמות
אינסוף בעולם
כי יש שמי רבא מברך
לעלם ולעלמי
על מיה גם שאתה לא רואה את זה
תשמעו לי
תפילת הקדיש
זה תפילה שלא מוזכר במילה אחת
על המת, על הנפטר
וזה מה שאמור לנחם את הבן אדם
אל תתמקד בהווה
אל תתמקד במה שאתה רואה מול העיניים
במציאות החומרית
תדע שישנה שלמות אינסוף
שהיא מעל ומעבר
למציאות החומרית
שעכשיו נעלמה לך מול העיניים
עושה שלום במרומב
הוא יעשה שלום עלינו
ועל כל ישראל
ואמרו אמן
שישנה שלמות במרומים
שלמות אינסופית
שמופיעה פה
בעם ישראל
פעם שלישית שאנחנו אומרים קדיש בחיים שלנו
זה אחרי
שלומדים דברים
של תורה שבעל פה
אחרי שלומדים דברים
של תורה שבעל פה
משנה, הגמרא וכולי
אומרים קדיש שנקרא קדיש דרבנן
זה על אותו ציר
שאדם לומד תורה
שבכתב, שאדם לומד תנ״ך
הוא יכול להגיד טוב פה אני לומד דברים
שהם ישירים מעת אלוהים
אני מבין שזה אלוהות
אבל שאני לומד דברים
של התורה שבעל פה אני לומד
דברי חז״ל זה חוכמה אנושית
זה אנשים אמרו זה לא אלוהים אמר
אז במילה זה לא
זה לא משהו אלוהים זה משהו ששייך
לעולם הזה
אחרי שלמדת
דברים של תורה שבעל פה
תגיד שוב
התגדל והתקדש שמי רבא
מה שלמדת פה עכשיו
זה משהו
ששייך לעילות
שמעבר לחוכמה האנושית
על ישראל ועל רבנן
והתלמידיון
והתלמידי תלמידיון
ועל כל מנדע עסקין בהוראיתה
בכל דין אתר ואתר יהיה אלהון ולחוץ
יהיה שלמה רבא מברך
לעלם ולעלמי עלמיה
שרשרת הדורות של עם ישראל
היא מופיעה את השלמות
אינסוף
זה ברכות השבח
ברכות השבח
עם הקדישים שנמצאים תוך כדי
באים ליצור את היחס
שהאדם עומד בתפילה
האדם אמור
ליצור את היחס הזה
שלוש פעמים ביום
שהוא קם בבוקר
לפני שהוא יוצא לעמל יומו
מנחה
שזה בסוף היום
שאדם חוזר
וייצא יצחק לסוח בשדה
האדם נמצא במצב
שאחרי החיכוך
עם חיי היומיום הוא צריך להתאן
מחדש בשלמות
האינסוף ולילה
שזה
כבר זמן אחר
לילה זה זמן
מזיקי מוגלם חזר
לילה זה זמן שבו הצדדים
האפילים שולטים
האור הדת
הוא לא שולט הצדדים
היותר פראים
היותר אינסטינקטיביים
הם אלה שצפים באדם
אדם שוב מזכיר
שמה ישראל
השם אלוקינו השם אחד
כל המציאות
כל הכוחות שלה
הם אחדות אחת
השקיבנו הבינו לשלום
ועמידנו מלכנו
לחיים טובים ולשלום
ושמו עוצתנו ובוהנו לחיים ולשלום
וגם
המילים האחרונות שיהודי אומר
לפני שהוא יוצא מעיניים
קריאת שמע
לפני שאדם גולש לכמה שעות
של דמדומים של חוסר הכרה
הוא שהוא
מרים את עצמו על ידי המילים
על ידי התפילה מרים את עצמו
לעולם של שמירה
עולם של שלמות
עולם של חיבור של הנצח
זה ברכות השבח
אחרי שאדם הכין את עצמו ברכות השבח
מגיעים ברכות הבקשה
מה זה ברכות הבקשה
על פי עכשיו שאנחנו מבינים
שוב לא שאנחנו מספרים לבורא דברים
שהוא לא ידע
אלא אומרים לו
אחרי שהכנו את עצמנו נפשית
מול הגודל שאנחנו עומדים
פונים לבורא ואומרים לו
החוכמה שיש בי
החוכמה שיש בעולם
הבינה הדעת שיש בעולם
היא קטנה
תן לי להופיע
יותר חוכמה בינה ודעת
תן לי להיות יותר שייך
אל השלמות
הזאת חזל תקנו לנו
נדבר על זה בפעם הבאה
למה אני עושה שחזל תקנו זה
דווקא הברכות הללו
תקנו לנו דברים
מסוימים שהם הדברים
הנצרכים ביותר במציאות
יש סליחה
ומכילה אינסופית
בעולם שאני רוצה
להופיע אותה
תן לי כהוד שבריכו
להופיע יותר סלח לנו
אבינו כחתן
מכה לנו מלכנו כפשנו
תן לי להופיע יותר את הסליחה
בעולם בחיים שלי
ותחזנה
עינינו בשופך לציון ברחמים
תן לי להופיע יותר
את חזרת השכינה לציון
בחיים שלי
אני עובר תהליך בבקשות
ומתחבר לדברים האלה
הוא שייך יותר אליהם
ולירושלים ריכה ברחמים תשוב
לפני התפילה
לא עניין אותי ירושלים
לא עניין באופן מאורפל
אני רוצה את בניין ירושלים
כשאני אומר את המילים הללו
ולירושלים ריכה ברחמים תשוב
אני נהיה שייך יותר
לירושלים ומכיוון שאני שייך יותר לירושלים
אז ירושלים יכולה יותר להופיע
בנויה בעולם
יש פה עוד יהודי
שבנה בלב שלו
עוד לבנה
מחורבות ירושלים
יש פה עוד יהודי
ששייך יותר
להשבת המשפט בישראל
השיב השופטינו
כבראשונה
יש פה עוד אדם
ששייך יותר
לצמיחת קרן הישוע
את סמך דוד אבדכם
לצמיח
הבקשות מרוממות את האדם
הן משנות את האדם
הן פותחות אותו להופיע יותר את השלימות
ואז
מגיעים לברכות ההודעה
מה זה ברכות ההודעה על פי הציר שאנחנו מבינים
שוב
לא שאנחנו פונים לאישות הזו ושם
אמרו לתודה, אנחנו לא צריכים את התודה שלנו
אנחנו אומרים מילים של הודעה
כדי להפנים בעצמנו
אבל אנחנו מבינים
שהיחס שלנו לבורא
אחרי שעברנו את התהליך
של מה שקיבלנו
זה לא יחס שטוב
קיבלנו ועכשיו לא צריך יותר
שפע אינסופי
לא, אנחנו מודים
אנחנו לך
אנחנו כל הזמן בעמדה של קבלה
יש עוד
מה שנדברנו בשיעורים הקודמים
השיר על השם
בחיי
שמרה לאלוהי בעודי
בעוד שלי
יש עוד טובה, עוד שפע
עוד אינסופיות
שצריכה להופיע בעולם
אני מסיים את התפילה לא בעמדה
של שכיחות
עמדה של אוקיי אני אשלם
לא צריך פה יותר
תמיד יש לאן עוד להתקדם
ברכת ההודעה
זה מה שאדם אמור לעבור
בתהליך כל יום
כל יום
ברגע שאדם מבין את זה
וזה העמדה הנפשית שלו
על התפילה
התפילה כמו שאומר רבי יהודה הלוי
היא הופכת להיות
גרעין הזמן
ופיריו
הנקודה הכי איכותית
במהלך היום
הנקודה שבה אדם
הוא מחכה
מתפילה לתפילה
התפילה היא טעינה אותו
בכזה חיבור לאלוהים
זה מרזיק ממד כמה שעות
עד התפילה הבאה
זה הרעיון
שעומד מאחורי תפילה במשמעות העמוקה יותר
עד כאן שאלות?
כל פעם אתם מפתיעים אותי
כן
שאתה עכשיו רוצה יותר
רפואה בעולם
אתה עכשיו
רוצה יותר טוב
יהיה זווית של שלמות מסוימת בעולם
במקרה הזה של רפואה
שהיא עכשיו יותר חלק ממך
מכיוון שאתה עכשיו יותר טוב
המציאות שלך
השתנתה
אז הטוב יותר מופיע בך
שאתה עושה עכשיו
מעשה טוב
מה הרווחת בזה? דיברנו על זה בשלום הקודמים
שאתה עושה עכשיו איזשהו מעשה
שאנחנו קוראים לו טוב
מה קורה אז?
הופעת יותר שלמות בעולם הזה
תפילה זה הדרך
להופיע את השלמות
בחיים שלך
בזה שאתה אומר מילים
שמשנות את הרצון שלך
ומשנות את האישיות שלך
ומעדנות את הרצון שלך
והופכות אותך ליותר
קרוב לאלוהים
אתה יחס פה עכשיו לא נוסע
את הלסתור, את העבודה
ההשתדלות, זה לא נוסע
מה תפילה עושה? השאלה עכשיו
מה צריך גם לעשות בעולם הטבעי
זה עוד סיפור
קודם כל מה העניין של תפינה
אתה הלך כמובן לרופא ותיקח תרופות
אבל אתה מתפלל
כשאתה מתפלל אתה בנפש שלך
יותר ויותר שייך
אל שלמות הרפואה שמופיעה
בעולם
והמציאות היא פועלת גם ברמה הרוחנית
לא רק ברמה הפיזית
כן
אתה מבקש
אבל מה אתה מבקש?
שים לב, בהבנה הפשוטה חשבת
שאתה מבקש, אתה כאילו בא לשכנע אותו
פה מה אתה מבקש?
אני משתנה
אנחנו מנסחים את זה
בלשון בקשה, אבל בעצם
מה אנחנו אומרים בתפילה?
אני משתנה
אתם מבינים את ההבדל?
זה ההבדל של שמי וארץ
לא אתה משנה את הבורא
אתה משנה את עצמך
דרך זה שאתה מבקש מהבורא
כן, יש שם פה קודם משהו?
כן
מה מסתדר לי, הדבר שהחוקר אומר
יש פה משהו חסר
אתה לא מופיע מספיק
אנחנו אומרים לצלנו
אני פונה לבורא ואומר לו
אני רוצה להופיע יותר
ההשלמות היא כל הזמן הולכת מופיעה
לאינסוף במציאות
אני רוצה להופיע
יותר את ההשלמות שלך
אתה תופיע את ההשלמות שלך בכל מקרה
אבל זה עובר דרכי
ואני רוצה לפתוח את הצינור שלי יותר
להופעה של ההשלמות הזו
גאולה זה לא עובר דרכי
גם, למה לא?
גאולה עובר את זה, כשאת מתפייטת על גאולה
אז יש פה עוד מישהי בעולם
שעכשיו שייכת יותר לגאולה
והגאולה עכשיו
מופיעה יותר בעולם בזה שעכשיו
את
יותר שייכת לדבר הזה
בלי שעכשיו לשאלה האם זה גם בא לידי ביטוי
שנבנה בית המקדש או לא
זו עוד שאלה
וזה אני כבר זורק פחד
סוגריים כשאני אדבר שיעור הבא
שזה תפילה נענץ
תפילה נענץ זה לא בזה
שבית המקדש נבע
תפילה נענץ זה בזה שאת
שייכת יותר לבית המקדש
זה נקרא ולכן כל תפילה נענץ
מענה תפילה זה לא שאנחנו
מקבלים בפועל את מה ש
ביקשנו אלא תפילה נענץ
זה שאנחנו עברנו שינוי וכל תפילה
משנה את העדן
אם בסוף גם נקבל בפועל את מה שביקשנו
זה שאלה
זמיחה פה
כן
ארן
אם אנחנו
לא ראינו את זה
האם התפילה
לא, שאלה מצוינת
אז נדון פעם הבאה, את זורקת כבר כרת כיוון
לפי שאת מבינה את הכיוון
שמכאן את רואה
כמה חשוב כוונה בתפילה
כי אם כל עניינה של התפילה זה לשנות
אז אם אדם מתפעל בלא חוונה
הוא כמעט ולא עבר שינוי
ואז ממילא התהליך
שהוא עבר פה הוא מאוד מאוד קטן
נדבר על זה
עוד בהמשך
כן
התפילה כי אנחנו משנים רק את עצמנו
אנחנו לא משנים את
את משנה את עצמך ומכיוון שהמציאות כולה
קשורה בקשר אחד לשני
בסדר? העולם כולו
זה אורגן אחד
זה יש כאן, נכון כמו שעכשיו
אם אני עכשיו עושה איזושהי פעולה
זה משפיע עלייך, נכון?
אם עכשיו אני מעכב את השיעור
בחמש דקות, אתה עכשיו הולך את חמש דקות
יותר מאוחר, ועוד חמש דקות יותר מאוחר
זה משפיע על זה
שחצית את הכביש טיפה יותר
ויש פה שרשרת של
שהמציאות כולה קשורה בקשר
הסיבה ותוצא
אז ברגע שאת מתרוממת
כל המציאות מתרוממת
וכל המציאות נהיית
מבורכת יותר
כל המציאות משתנה או שבגלל שאני
משתנה, פשוט מתעלה כל העשרה תקין
זה ניקה
שהמציאות משתנה, שאת
מתעלה, יש זווית מסוימת עכשיו בעולם
שהיא יותר טובה
והזווית הזו היא משפיעה
במה שהיא יכולה, על כל המציאות
בסדר? תן לבקר
מה זה להתפלל על אחרים, ועוד זאת
אחר כך אני רוצה
לייצא פה עוד שתי נקודות
נקודה ברכות
על אותו ציר, שוב
איך אנחנו מבינים מה זה ברכות
על פי הבנה הפשוטה
שבו ברכה זה איזה סוג של
מס שצריך לתת
לכוח הארץ שם למעלה
נתן לנו משהו
תגיד תודה
כן, כמו שאומרו לי, ילד קטן, תגיד תודה
מה זה ברכה?
תקתור היה
ניפונה לבורא עולה, אומר לו
לוקח עכשיו, לא יודע, שוקולד
ברוך אתה ה' אלוהים
מרחעו לם שהכל נהיה בדברו
השוקולד הזה לפני הברכה
היה
אובייקט שכביכול
גם בו
הופיעה השלמות אבל
באופן מאוד מאוד גולמי
שאני אומר את המילים
ברוך אתה ה' אלוהים
מרחעו לם שהכל נהיה בדברו, אני אומר
העולה עכשיו שאני פועל
היא חלק
מהופעת
דברו של ה' בעולם
אני אמרתי את המילים
בריאו שאמרתי את המילים
אני עכשיו
בזמן שאוכל את השוקולד
בזמן שאני אוכל את המאכל
אני עכשיו
עם המאכל נמצא במקום שונה
ממה
שהייתי לפני
שאני עכשיו נוסע
בדרך ואומר תפילת הדרך
אני
פונה אל הקב'
הדרך הזו שאני עכשיו נוסע
היא לא מנותקת
מהשלמות אינסוף
היא גם חלק מופעת
השלמות בעולם תוליכנו שלום
תצידנו שלום תחזירנו שלום
ותנכנו וחוצצנו לחיים
וסליחה ושלום אני מביע את הרצון שלי
שהדרך הזו
היא תהיה חלק מהופעת השלמות
בעולם וממילה
לבורחת
לברך אורים חזל
זה כמו הברכה
הברכה זה
שבצמחים
שמחברים שני צמחים
יחד זה נקרא להבריך
לברך
זה להתחבר עם בעורי העולם
לחבר את המעשים
שאנחנו אוכלים שותים פועלים
יש ברכות על כל דבר
יש ברכות שראינו ברע
יש ברכות ששמענו רעם
שעכשיו
כי הגבלנו איזה חוויה
אנחנו ורכים שהחיינו וקימנו וגיינו
אנחנו לוקחים פריטים שונים בחיים שלנו
וכל דבר
מבריחים אותו
אל שלמות אינסוף
אנחנו מבטאים שאנחנו
מופיעים פה עכשיו שלמות
דרך המעשה הזה
תגידו מה גם לפני שאמרנו
את המילים מופעינו שלמות
נכון אבל ברמה מאוד מסוימת
שאמרנו את המילים
שינינו את הרצון
אבל גם הדברים הם מופיעים באופן יותר איכותי
באמצעית
שאדם
לצורך העניין
אוכל ארוחה עם לחם
מה הוא עושה בסוף?
איך? ברכת המזון
המרכה החשובה ביותר
מה זה ברכת המזון? שוב אפשר להבין ברכת המזון
מנה פשטנית שאני
אומר פה לקדוש בחור
תודה ומכיוון שלחם זה ארוחה
רצינית אז צריך
להגיד לו תודה הרבה זמן
ברכת המזון זה
חמש דקות של
מלמולי מילים
כי צריך הרבה תודה להגיד לכוח הזה
ש... שאתה מבין שאדם אוכל לחם
זאת אומרת שהוא בעצם קובע את עיקר הסעודה שלו
המאכל המרכזי
של האדם
אז האדם אחרי שהוא אוכל
הוא נמצא באיזה סוג של
ירידה
אתה אכלת דברים חומרים
אתה עכשיו נמצא בצדדים הגסים
בצדדים הרציות מה אתה עושה עכשיו בברכה
אתה על ידי המילים
מתעלם מחדש
אתה מתחבר אל הבורא
ברכת המזון היא מורכבת
מחמישה שלבים
ברכת הזן
ברכת הארץ
ברכת בונה ירושלים
ברכת הטוב והמתיב
ובסוף תוספות הרחמנו נוחלנו
מגדול לשעות מלכו
אומרים חזל ברכת הזן מי תיקן
משה רבנו
בזמן שעם ישראל
קיבל את המן במדבר
תיקן משה רבנו את ברכת הזן
ברוך אתה שרם
הזן את העולם כולו בטובו בכן
בחזרה רחמים אדם
מבטא שכל מה שיש במציאות
הוא חלק
משלמות הבורא
ברכת הארץ
תיקן ישוע בינון
אומרים חזל שעם ישראל נכנס
לארץ על ארץ חמדה
טובה ורחבה
מופיתנו מארץ מיצה מופיתנו בית הביתים
ועל בריתך שחתמת בפשרנו
כלומר
אדם עובר תהליך של ההיסטוריה
של עם ישראל
עם ישראל נכנס לא רק יש
טוב כללי
שהקבל שכול נותן לעולם הוא גם מופיע
דרך ארץ מסוימת
דרך
נחלה מסוימת
זה המשיך ברכת בונה ירושלים
תקנו דוד
ושלמה אומרים חזל
נכנס לארץ ישראל וגם מופיע
את בניין בית המקדש
המדרגה הרוחנית
ואז ברכה רביעית
הטוב והמתיב אומרים חזל מי תיקן הטוב
והמתיב חזל תיקנו
על ארוגי ביתר
כן שמרת בר
כוכבה המעוז האחרון
ביתר שנהרגו הלוחמים
אומרים חזל נעשה נס
והגביות של לוחמי בר כוכבה
הם לא ירכיבו
אלא נשארו בשלמותם עד
שהוו לכבורה על זה תיקנו חזל
להגיד כל יום בתפילה בכל יום
ברכת המזון ברכת הטוב והמתיב
מה הרעיון
גם שעם ישראל יוצא לגלות
גם שהגביה
שלנו שדודה
גם שאנחנו כביכול
מנוצחים
הקדוש ברוך הוא שומר עלינו
הוא הטיב
לנו בעבר
הוא מטיב לנו
והווה גם שאנחנו נמצאים עכשיו
במצב שמוטלים
גביותינו על הקרקע
הוא יטיב לנו
בעתיד השלמות
אינסוף תופיע גם בעתיד
ולכן מסמים את התפילה
את הברכה ברכת המזון
מגדיל ישועות
מלכו ועושה
חסד למשיכו
המשיחיות תופיע
בעולם דרך הברכה
שלי עושה
שלום במרומב
הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל
ושיש שבתות וימים טובים
איך אומרים
מגדול ישועות מלכו
כי הגדולה מופיעה
מתוך המציאות בניגוד לימי חול
שאנחנו נצחים את הפעולה שלנו
מגדיל ישועות מלכו פה מגדול
עושה השלום במרומב
בהי הידיעה השלמות
מופיעה באופן יותר איכותי
זה מה שאדם אמור לעבור
בכל ברכה
בכל תפילה הוא הולך ומתרומם
הוא לומד
מה זה תפילה וברכות
הערה אחרונה שנעיר
זה הנושא
איון תפילה אסור
אני אסביר זה ביטוי של חזל
כל מה שאמרנו בתפילה
עניינה של התפילה
כמו שאמרנו זה לשנות
את האדם
האדם עובר תהליכים מדהירים בתפילה
הרצון שלו מתעלה
הרצון שלו מתעדן
הוא שייך יותר לשלמות אינסוף
ומלא גם המציאות משתנה
התפילה כולה
מנוסחת
בלשון
מאוד מאוד רגשית
ומוקשמת
תפילה זה זמן
של רגש לא זמן של שכל
ואת כל מה שדיברנו עכשיו
זה לומדים
לפני התפילה
בזמן התפילה
אדם שופך
את ליבו לפני הבורא
כבן המתחתה
לפני אביו
שאת או אתה
נמצאים בתפילה
אתם לא עושים עכשיו פלפולים שכלים
לא
תפילה אדם שופך למה
כי התפילה עניינה לרומם
את האדם בזה שהאדם מביע
את הרגש הסוער
הכי חזק
שיש לו כלפי בורא
ולכן גם אם לפי
אדם בתפילה
הוא צריך
לדבר
התפילה כולה מנוסחת בלשון נוכח
ברוכתה השם האל הגדול
אמת יציב
אתה כביכול מקשים את הבורא
ככה צריכה להיות התפילה
ילדים קטנים למשל שברור
שהם מתפללים יש להם אפילו איזה דמות
מול העיניים
זה גם אפשרי
גם אדם מבוגר
שזה הדרך היחידה שלו להתרכז
כביכול חושב על אלוהים מוקשם
בסדר?
בסדר גם הוא
כי זו עניינה של התפילה
עניינה של התפילה
זה לשפוך את הלב לפני הבורא
כל מה שדיברנו
זה לפני התפילה
לפני התפילה אדם מבין מה התפילה עושה לו
בזמן התפילה
שאמרנו המטרה היא לפנות לאלוהים
ולהשתנות
האדם מתפלל באופן הכי פשוט
אבל בבקש לבני האלוהים בבקשה תעזור לי
תן לי בהבנה
לא בגלל
שזה האמת
האמת היא זה מה שאנחנו אומרים עכשיו
שאדם מבין שעל ידי המילים הללו
הוא משתנה והוא לא משנה את הבורא
אבל כדי שהאפקט הרגשי הזה
יופיע
זה צריך לבוא באופן ספונטני
האדם לא עכשיו מתחיל בתפילה
ברוך אתה ה'
השם זה בעצם
שלמות אינסוף
וכשאני אומר ברוך אתה ה'
אני מקווין שהברכה האלוהית
הופיע בעולם
ברוך אתה ה'
ברוך אתה האלוהים אתה ברוך
אתה אל גדול גיבור ונורא
ככל שאדם למד יותר על הדברים שדיברנו
לפני התפילה
גם באופן טבעי וספונטני
הכוונות הללו יופיעו לו
בתוך התפילה וזה צריך לבוא
ספונטני לא באופן מלאכותי
מי שגם מכיר יש כל מיני
סידורים עם כל מיני כוונות
של מקובלים וזה
לא הכוונה היא שאדם בתוך
התפילה אומר את הכוונות
הללו
אלא מקובלים אנשים גדולים
זה בא לתת להם תסקורת
לרעיון הפנימי שמופיע אצלם
בתפילה באופן
פשוט וטבעי
להתחיל לחשוב בתפילה
להתחיל לעשות פלפולים בתפילה
זה כמו
בעל ואישה שיוצאים
לפנות ערב
לראות את השקיעה בחוף הים
ואז
האישה אומרת לבעל תראה איזה יופי
השמש
שוקעת בין הגלים
וכרניה
דמדמות
מלטפות את
עדוות גלי הים
והיא משוררת
לנו שיר אהבה
ואז הוא אומר לה
לא את לא מבינה
זה רק נראה לך שהיא שוקעת
בעצם
יש פה אפקט פיזיקלי
שכאשר השמש היא
מסתובבת סביב כדור הארץ
הזווית של הכרן נותן אשליה של הדמדמות
ובעצם יש כאן רק
מי הטיפש פה
השני למה
לא בגלל שהוא לא צודק
אלא כי זה לא הזמן
עכשיו
זמן שמפעילים את הרגש
אנחנו יודעים
שזה רק מילים שבאים לבטא
משהו עמוק יותר
אבל עכשיו המילים
פועלות והמילים שאנחנו אומרים
בתפילה בשפה המיליצית
והמאוד מאוד
מוקשמת של התפילה הן מרימות אותנו
מילים שגורמות
לנו עכשיו להרגיש יותר
שייכים לכל התכנים
שדיברנו עליהם קודם
כמו שאדם ילמד
לפני התפילה כמו שאמרנו
באמת התפילה שלו היא תהיה
בהתאם לכך
ולא תפילה שהיא
מכנית
טוב אני מקווה שהרעיון ברור
נעצור כאן
בזות השם בפעם הבאה