טוב, שלום לכולם.
אנחנו בשיעור השביעי
בסדרה הזו
יסודות האמונה היהודית
שהמטרה שלה היא לתת איזשהו
בניין אמוני בתחום
נקרא לזה הבסיסי
ביותר, הלב של האמונה היהודית
אלוהים, אמונה, תורה ומצוות
אני מזכיר, כמו שאני מזכיר
בפתח כל שיעור, מי שבקשה
שומע את השיעור הזה, רואה אותו
אנא, שיעורים האלה בנויים
על רצף, ויש לזה
סיבה, נגע שבאמת יש כאן איזה
קריאת תיגר, נקרא לזה ככה
על התפיסה הדתית המקובלת
וכאשר אדם לא שומע
את התמונה השלמה, אז הוא יכול
לפעמים להישאר כריח
מפה ומפה, גם קצת להתבלבל
עם המושגים הרגילים
ולא לעלות לקומה הבאה
אז זה אמור להיות רצף,
מי ששומע את השיעור הזה
אנא שישלים את השיעורים הקודמים
וימשיך הלאה
כל מקום, מה שעד כה עשינו
אנחנו, הסדרה
הזו עצמה היא בנויה על
מאמר של הרב קורק שנקרא
מאמר ייסורים מרכיבים, שבזרת השמש
שבוע הבא, אנחנו נראה אותו
לפחות נפתח את ההקדמה שלו
אבל אנחנו עדיין לא שם
אנחנו עכשיו בסופם של
ההקדמות לכל
הנושא הזה, ומה שראינו
עד כה בששת השיעורים הקודמים
דבר ראשון, שינינו
וזה המטרה המרכזית של
השיעורים הללו, שינינו את התפיסה האמונית
או זיקחנו, העמקנו
את התפיסה האמונית שלנו
ביחס למושג הזה שנקרא אלוהים
וביחס למושג הזה שנקרא אמונה
שבהבנה
נקרא לזה הפשטנית או הבנה
הבסיסית עד כה, תפסנו
את המושג האלוהות כישות
חיצונית ששולטת על
האדם מבחוץ
כופה על האדם, דורשת
מאדם דברים, ואמונה
זה היה איזה סוג של שכנוע
בכך שהישות הזו קיימת
הסברנו את הבעייתיות שיש
בהבנה הזו, אני חוזר ואומר
שוב, לא שהבנה הזו היא לא נכונה
זה כל הכסם ברעיונות
האלה, שהם תמיד נכונים אבל
באותם מילים ובאותם הבנות
אפשר להעמיק עוד ועוד
אלא שזה הבנה מאוד מאוד
בסיסית
הגישה שאנחנו באים ואומרים
זה שבאמת יש כמובן אלוהים
יש משהו שהוא מעבר לנו
אבל לא בהבנה
הבסיסית והשטחית הזו
של משהו חיצוני, כי אם אלוהים
משהו חיצוני, הסברנו, א', יש כאן
בעיה לוגית, איך אני יכול
לדעת שקיים משהו חיצוני
ממני
הסברנו על כל הניסיונות
האלה להוכיח את אלוהים
בצורה הפילוסופית
שהם מועדים לכישלון מתחילתם
כי הם בנויים על כלים אנושיים
אבל יותר מזה, אמרנו
זה בונה עמדה נפשית של ניכור
לאלוהים, כי ברגע שאלוהים
הוא חיצוני לי, אז
כל מה שאני לא אעשה בחיי, אני תמיד
לא נוגע באלוהים
אני תמיד רחוק ממנו, ואני רק כל הזמן
צריך לצאת מעצמי בשביל
להיות קרוב לאלוהים
ובסופו של דבר אני מתכחש
לטבעיות שלי, לאנושיות שלי
וזה מה שיוצר את כל
עוד נראה בהמשך
את כל התסכולים ואיסורי המצפון
והבעיות של
העולם הדתי, ומה שבאים
בסופו של דבר גם לכפירה, כי אם זה ככה
אנשים אומרים, טוב, אז אין לנו
עניין באלוהים מהסוג הזה, לכן דיברנו
על כך, שאלוהים בוודאי זה
משהו שהוא חיצוני וגדול, אבל
הדבר הזה הוא לא מנותק אלא
מופיע דרך החיים שלנו
זה החידוש פה של הדברים
לא שאנחנו חליל האלוהים
או שאנחנו מתפללים
לעצמנו לטבע, יש כאן כמובן
משהו שהוא כוח עליון, אבל
כוח עליון הזה הוא מופיע דרך
חיי שלי, מאיפה הגעתי
לתובנה הזו, מה אנחנו לא על ידי
פילוסופיה ולא על ידי הוכחות
על ידי התבוננות פשוטה
אל החיים שלנו פנימה, כאשר
אנחנו מביטים על חיינו שלנו, אנחנו
מזהים שיש בנו קיימות
והקיימות הזו היא בלתי
נדלת, אנחנו כל הזמן
חיים עוד ועוד גילויי חיים
גם ברמה האישית, גם במציאות
שסובבת אותנו, שנמצאת
בדמיוננו או שלא בדמיוננו
אבל אני כל הזמן
חי חיים, יש מקור
חיים, יש נקודת אינסוף שנמצאת
בי שאיננה נדלת
לעולם, נקודת האינסוף הזו
שלעולם לא ניתן לתפוס אותה
לא ניתן לגעת בה ויחד עם זה
היא ממלאת את כל חיינו
זה מה שאנחנו מכנים אלוהים
זה מה שאנחנו מכנים מקור השלמות
אינסוף, נשמת הדקול
נשמתין כדברי האזור
הקדוש חיי דקול חיים
או בשפתו של הרב קוק
עיקר האמונה היא בגדולת שלמות
אינסוף, הנה אני כבר מורכזיר שוב
על הציטוט שאמור ללוות
אותנו פה, עיקר האמונה
היא בגדולת שלמות אינסוף
שכל מה שנכנס בתוך הלב
הרי זה ניצוץ בטל לגמרי
לגבי מה שראו להיות משוער
ומה שראו להיות משוער
אינו עולה כלל בסוג של ביטול
לגבי מה שהוא באמת, אנחנו מאמינים
בזה שיש שלמות אינסוף
יש
מרחב אינסופי של חיים
שגם כל מה
שנכנס בתוך הלב, כל מה שאנחנו
מוסופגים בחיים שלנו
זה ניצוץ בטל לגמרי
לגבי מה שראו להיות משוער, זה עוד כלום
לעומת מה שאפשר עוד לדמיין
ומה שראוי
להיות משוער ומה שאנחנו גם מדמיינים
זה עוד כלום
לעומת מה שזה באמת, יש כן איזה ביטוי
שכמובן אפשר להמשיך אותו הלאה והלאה
גם המשפט הזה הוא עוד כלום לעומת מה שהוא
באמת, אבל הרעיון הוא
שאדם אמור להיפתח לאין סוף
במשמעות היותר עמוקה של הביטוי הזה
וזה
גם הספרנו מבנת המושג אמונה
אמונה זה לא איזה שכנוע
שיש כוח עליון, שיש איזו ישות איישה
אלא אמונה זה מילה אחרת
מה שאנחנו מכנים, הקיום
אמן, הקיימות שלי
אני מאמין באלוהים, אני חי את האין סוף
אני מופיע את החיים וההשלכות
ועוד נדבר על זה בהמשך, ההשלכות
האדירות שיש לתפיסה הזו
שמעכשיו אלוהים והחיים זה לא
שני אובייקטים שנמצאים כל הזמן
במלחמה ביניהם
אלא הפוך, ככל
שאדם חי יותר את החיים
הוא מופיע יותר את אלוהים, מופיע יותר
את שלמות אין סוף והנגזרת היא
שאדם אמור לפתח וזה מדבר
שזה עניינה של תורת ישראל
ושל עם ישראל, לפתח עולם
פורח שכל הצדדים
האנושיים, הטבעיים הולכים
ומתעצמים בו
וזה הופעה של אלוהים
איך כל זה מסתדר
עם המון המון מושגים
דתיים שגדלנו עליהם
שהם לכאורה משדרים, לא
הם משדרים את התפיסה
שהחיים
מנוגדים לאלוהים והאדם אמור
כל הזמן לכפוף את עצמו לאיזה
פשוט חיצונית
אז דיברנו על כך שכל המושגים
הללו, תכף הולכים להביא דוגמאות
הם מושגים שצריך לפשט אותם
שצריך לעמיק בהם, הם מושגים נכונים
ומפחדים באמת יחס
נכון של פתיחות
מול גודל, של כפיפות
של התבטלות מול גודל
זה נכון, אבל כמו שאמרנו
צריך פה לעמיק בדברים
שלא מדובר כאן באמת בהתבטלות
במחיקה של האדם אלא
פתיחות, יש כאן גודל שהוא מהלך
וכאן הבאנו רשימה
של מושגים, דבר ראשון
דיברנו על המושג של כל ביטויי
העקשמה, כל המושגים
שמופיעים בנבואה, בחזל
שמדברים
לכאורה מייחסים לקב".
הוא דמות גשמית
ויומר השם, והידבר
השם, ויד
השם, רגל השם וכולי
הסברנו את ה... איך לפשט
את הרעיונות האלה, דיברנו
על מושגים כמו
נלחים, פשדים
דיברנו על מושגים כמו
ניסים, דיברנו על
מושג כמו מעשה
בראשית, איך מבינים את מעשה הבריאה
שוב, לא כאיזה משהו חיצורני
שנחת פה וברא דברים
מנוגדים לכל העולם
הטבעי כמו שאנחנו רואים, אלא איך
סיכור הבריאה הוא יכול להסתדר
עם ההופעה הטבעית של העולם
כפי שאנחנו מכירים
וכן על זה הדרך. הדבר
האחרון שעשינו, וזה אולי היה
הנושא החשוב ביותר, זה נושא התפילה
בסדר? הקדשנו לזה שני שיעורים
שדיברנו על כך שוב, שתפילה
היא לא כמו שחשבנו עד עכשיו
שאנחנו
משנים כביכול, או מנסים
לשכנע כביכול את היישות הזו
למעלה, שתעשה את מה שאנחנו רוצים
אלא תפילה, עניינה שאנחנו
פונים לאלוהים, אני מדגיש
אנחנו פונים לאלוהים, לא פונים אל עצמנו
אנחנו מתפללים למישהו שהוא גדול
מאיתנו ומעלינו וכולי
אבל בתפילה
אנחנו לא משנים אותו, אלא משנים
את עצמנו. על ידי התפילה
אנחנו פותחים את עצמנו לכך
שישנו גודל, ועל ידי
כך אנחנו יוצרים שינוי
בנו, ומתוך כך המציאות כולה
משתנה, וראינו גם שיש את הנגזרות
וההשלכות שיש להבנה הזו
מה שאנחנו הולכים לעשות היום
לפני שבעזרת השם, הפעם הבאה
נתחיל את המאמר עצמו
זה נראה עוד כמה מושגים
שגם בהתאם לתרגילים
שעשינו עד עכשיו, אנחנו נסביר אותם
בהבנה הפשוטה, מה שנקרא
הבנה הדתית המקוברת, וננסה
להעמיק בהם על פי ההבנה האמונית
שעכשיו אנחנו מדברים עליהם
עד כאן
בואו נתחיל. מושג ראשון
השתדלות וביטחון
שמענו, זה הכל מושגים
שמתגלגלים
בעולם הדתי
איך עד עכשיו הבנו
את המושג השתדלות וביטחון
האדם שתופס את אלוהים
כישות חיצונית
כמשהו שמנותק מהעולם
מה שקראו לזה תפיסה מונוטואיסטית
תפיסה שיש אלוהים אחד
אבל הוא איזה
משהו מוגדר שנמצא מחוץ לחיים
בניגוד לתפיסה שאנחנו מדברים עכשיו
פאן-אנתאיזם
אלוהים שמופיע בתוך החיים
התפיסה הזו מדברת על כך
שאלוהים
הוא מעל המציאות
הוא מעבר למציאות
ומכיוון שכך
אדם שרוצה לעבוד את אלוהים
מה הוא צריך לעשות? לצאת מהמציאות
זה אמרנו כל הגישה
החיים הם חומרים
החיים הם גסים, החיים הם
כלשון התיאולוגיה הנוצרית
אנטי קריסטוס
הם נגד אלוהים
ולכן המצב האידיאלי
לפי התפיסה הדתית המקובלת
זה אדם שלא פועל בעולם הזה
אלא אלוהים דואגו להכל
זה מה שאנשים בטעות מכנים
ביטחון. מה זה ביטחון
באשם? אני לא עושה
כלום ואתה מסדר לי הכל
זה לכאורה אמור להיות
האדם האידיאלי לפי התפיסה הדתית
באמת יש ראשוני ישראל
שדיברו על דבר כזה,
צריך להבין למה הם התכוונו
אבל בהבנה פשטנית
כך זה אומר, כי ככל שאת או אתה
מתעסקים בעולם הזה
פועלים, לומדים, עובדים
זה עיסוק בדברים שהם
לא אלוהים, זה דברים שייכים
לעולם החומרי, לעולם הזה, לעולם הגס
ככל שאדם מתעלה
יותר, הוא לכאורה
אמור להיות משוחרר
מכל הדברים האלה, ומכאן גם
הציפייה הידועה לנסים, שדיברנו
בשיעורים הקודמים, שאדם מחכה
שירד פה איזה משהו ויפתור לו את הכל
אבל באופן כלי, ביטחון
באשם, זה אני
לא אמור לפועל בעולם הזה
כי העולם הזה כפי שאמרנו, הוא לא שייך
למציאות האלוהית
אבל, וכאן מגיע
הבעיה הגדולה של
התפיסה הדתית
המקובלת, שהמציאות
לא עובדת ככה, מבינים?
זה הבעיה, מה שאנחנו עושים פה בכל
השירות, אנחנו בסך הכל
אומרים את מה שכולנו יודעים
אדם יכול להגיד
מחר את המשפטים האלה, ביטחון
באשם, ולא צריך לעבוד והכל יסתדר
אבל זה לא קורה
אני יודע את זה
כולנו, כל בני האדם
נמצאים בהתנהלות
בעולם הזה, בתוך
המציאות טבעית
בן אדם
חייב לאכול
ובשביל לאכול, הוא צריך
להכניס משהו
פיזי לפה שלו, ובשביל
להביא משהו פיזי לפה
שלו, הוא צריך לקנות אותו
ובשביל לקנות אותו, הוא צריך שיהיה לו
כסף, ובשביל שיהיה לו כסף, הוא צריך לעבוד
יש פה איזה תהליך
שרשרת בלתי נמנע, שאף אחד לא יכול
להשתחרר ממנו, אז אדם יכול להגיד
שמע, הנה, לא עבדתי
והשם דג לי לכסף
כן, נס נס נס נס, אופ, יש
מישהו דג לי לצ'ק, טוב
נגיד, שגם אפשר להריב
על הדבר הזה
א', מי הביא לך
את הצ'ק? זאת אומרת
מי שהביא לך את הצ'ק, הוא כן עבד, נכון
אז מישהו
בסוף כן היה צריך לעבוד פה
מישהו כן היה צריך לעבוד פה בתוך העולם
הזה בשביל להביא את זה, ב', נגיד
אפילו בסדר, שמי, באיזה
דרך ניסית קיבלת את הכסף
אבל לקנות את האוכל, נאלצת
לקנות
וגם נגיד, קנו לך את האוכל, בסדר
להכניס אותו לפה, אתה זה שהכנסת
יכניסו לך לפה, בסדר
העיכון שלך עבד
זאת אומרת, אתה לא יכול
להשתחרר מזה שאתה בן אדם
כמה שאתה יכול
לדבר על זה שיש ביטחון בשם ולא צריך
לא צריך שום דבר
וכולי, אף אחד לא חי ככה
בסופו של דבר, והדבר המגוחר
כמו שכולנו יודעים, אנשים יכולים
להציר, אנחנו, לא, לא צריך
את צ'ל, ביטחון בשם, לא צריך
את צ'ל, אה כן?
מה קורה שיש טילים? זה לא פוגע
מי מגן על
ה... אה לא, אתה לא
מבין, מי שלומד תורה
תורה מגנת עליו, הוא לא צריך חיילים
אה באמת? בוא, בוא נעשה
ניסיון בבקשה, תעמוד בגבול
אה, אני גר בשדה אור
בוא, תעמוד בגבול פה, מול
המרחבלים, עם גמרא, וקדימה
שירו בכך
זה הרי ביטחון בשם, לא
מישהו עובד ככה? אף אחד לא עובד ככה
אה, אז מה עושה
האדם הדתי? האדם הדתי
שנשאר בתפיסה הזו של כוח עליון, אבל
מסתבך עם זה שהמציאות לא עובדת ככה
ימצאים מושג שבא להשקיט את
איסורי המצפון שלו, קוראים לו
השתדלות
בסדר?
מילה השתדלות, שימו לב, אם
מבינים אותה בצורתה השטחית, זה
מושג מצחיק, מה בעצם אדם בא
ואומר? באמת
הכל השם עושה בלי
הטבע, בלי העולם שלנו
בלי המאמץ. מה שאנחנו
עושים זה השתדלות, כלומר
איזה סוג של
איזה קסם
כזה, זאת אומרת, אנחנו צריכים לעשות
על תור כוח עליון בשמיים, יש לו
שגאון, הוא רוצה שגם בני האדם
יעשו משהו בידיים שניים
אז אתה צריך לעשות
השתדלות, כלומר זה משהו מינימלי
כזה, של כזה
לזרוק קפקת קסם
וזה גורם עכשיו לכוח העליון
הזה לתת לך את מה שאתה רוצה
כל התפיסות הללו, הן תפיסות
כמו שאמרתי, אפשר להגיד אותן כמה שרוצים
בהתלהבות ובסיפורי מופתיעים
איך זה באמת קרה, והנה
בן אדם לא עבדתי ובשנייה האחרונה
מישהו דג לי וניצלתי וזה
המציאות הנורמלית
לא מתנהלת ככה
בשביל
שיהיה לאדם מה לאכול
צריך לעבוד
וצריך לעבוד תהליכים מאוד מורכבים
בתוך הטבע של זריעה
וחרישה וקצירה ועיבוד
ומזון וכלכלה וכו' עד שהאוכל מגיע
ובשביל להגן
על מדינת ישראל
צריך צבא
מיומן, מיומן
שיתאמן ועשה טכנולוגיה
ובנה פה דברים וכו'
לא איזו השתדלות
השתדלות זה גם כזה, הפכה להיות מוסר כזה
לעשות איזה משהו מהצד
אי אפשר לקיים צבא בבין הזמן
אם נסניקה
בטורה עכשיו יש שלושה שבועות
יאללה בוא נהיה גם חיילים
זה לא עובד ככה
אי אפשר לעבוד
כזה מהצד, כל הסיפורים האלה
לא, לא צריך לעבוד, מספיק, שעה ביום
ותראה, הברכה יורדת
זה לא עובד ככה
בשביל לעבוד צריך לעבוד משמונה בבוקר
עד שמונה בערב במציאות שלנו היום
אז ככה זה עובד
זה לא
אין פה
לא צריך ללמוד לימודי חול
אין פעם שמעתי משל כזה
אדם אומר, לא צריך ללמוד לימודי חול
למה הוא אומר? משל למה הדבר דומה?
הביא לי משל
משל לאדם שהלך לקנות בסופר
אתם יודעים איפה את המשלים האלה
זה משלים חופקי עולם
סופר, בית חולים, מגיעים לכל
המישורים האדירים שהאנושות
היא
כף רגל אדם דרך אברהם
האדם הולך לסופר
כך הוא אומר
והוא קונה שם המון המון המון דברים
בסוף, כשהוא מגיע לקופה
הוא מבקש גם חבילת סוכריות
ואז הקופאית אומרת לו
טוב, בגלל שקנית כל כך הרבה דברים
בסופר, את החבילת סוכריות
קח בונוס בחינם
עד כאן המשל
מה הנמשל הוא אומר לי?
אדם לא צריך ללמוד לימודי חול
אלא אם אדם לומד הרבה תורה
ממלא את העגלה שלו בסופר
בהרבה הרבה תורה, בסוף גם
אלוהים נותן לו את לימודי החול כזה
בבונוס, קח גם ותלמד
לימודי רין, אתה לא צריך,
אתה יודע לבד את הכל
אתה יודע לבד את המתמטיקה ואז מגיע
סיפורים, לא צריך ללמוד מתמטיקה
לא צריך ללמוד אנגלית,
תלמד גמרא, אתה יודע הכל
זה משל נחמד
אין לו שום קשר למציאות
אין לו קשר למציאות
נכון שיש דברים מסוימים
שאפשר גם מתוך תורה
ללמוד ולהסיק לימודי חול וכולי
יש דברים כאלה בוודאי, אבל בסופו של דבר
בשביל מדע רציני
צריך להשקיע שנים של עבודה
אז איך מבינים את זה?
עכשיו בוא ניכנס למושגים שלנו
אם אנחנו מבינים
שהמושג האלוהי כמו שאמרנו
זה לא איזה אישות חיצונית שמתנגדת לחיים
אלא המושג האלוהי כמו שאמרנו
זה מקור שלמות אינסוף
זה נקודת האינסוף
שמופיעה בתוך החיים
זה שבן אדם פועל
במו ידיו, זה אלוהים
זה הופעה של אלוהים
ביטחון בשם
זה לא פסיביות וציפייה
זה משהו היפול מהשמיים
ביטחון בשם זה זה שבן אדם
מבין שהכוח שלו
הוא לא מתחיל מהאנושיות
שלו, אלא מגיע מאלוהים
מגיע מהאינסוף, אבל זה
מופיע דרך החיים שלו
השתדלות
זה לא מושג שבא להגיד
לצאת ידי חובה כזה
דרך אגב גם נשקיע פה איזה מעשה
סמלי ואז זה יגרום לכוח הזה
להשפיע עלינו שפע מלמעלה
השתדלות זה
להשתדל במשמעות העמוקה
זה לא משהו מלאכותי כזה
השתדלות
ההשתדלות זה שבן אדם פועל
בעולם הזה, אדם רוצה
שיהיה לו אוכל, הוא צריך לעבוד
כשלהעבוד
צריך ללמוד, ובמציאות
שלנו היום בשביל לעבוד
בעבודה שהיא
מתוחכמת ויכולה היום לנהל את
העולם כפי שהוא מנוע להיום, צריך ללמוד
הרבה שנים לימודי מקצוע
זה לא
חוסר אמונה
זה בדיוק הפוך
זה גודל האמונה
אלוהים הופיע
דרך מדעי החול
דרך העיסוק
בטבע, דרך העמל
דרך ההשתדלות
יש גם אנשים נורא
לחוצים על זה, לא זה לא הרופא
ריפה אותך, זה אלוהים ריפה, ומה עשה
הרופא? הוא רק היה
שליח, זה משפט כזה
מלמוד, שהוא משפט נכון
עוד פעם, המינוחים הם נכונים, הם גם מופיעים
אצל חכמי ישראל
מה הם מתכוונים, אבל איך אנשים מבינים
את זה? כאילו הרפואה
היא יכולה להופיע גם בלי הרופא
שגם נכון, עכשיו
הרופא הוא פה, הוא השתדלות
כי צריך בכל זאת בשביל
לסמן וי על המושג הזה, השתדלות
כווה שיש לנו פה איזה
מישהו ש... לא, הרפואה
מופיעה דרך הרופא
דרך הרפואה
הרפואה האלוהית מופיעה דרך
זה שהרופא למד שבע שנים
כי הוא מופיע עכשיו את השלמות
האלוהית בעולם על ידי זה שהוא יודע לרפא
זה לא שהוא שליח
כאילו הוא לא חלק פה מהמערכת ורק
הזה נספח בשביל לתת את ההשתדלות
זה חלק מהכל
וכאשר אדם
לומד רפואה או אדם לומד
מקצוע, עוד פעם, בזמן ובמקום
המתאים, וזה קשור לתורה
וזה מקצוע חיובי והכל
הוא עושה את דבר השם
הוא לא מבטל תורה
זה גם מושג כזה
צריך ללמוד תורה, בריר שלא לומדים תורה
ולא לומדים זה ביטול תורה
לא, ביטול תורה זה
כאשר אדם יכול ללמוד תורה
ואו לא לעשות שום דבר
או לעשות משהו שהוא
לא הכרחי עכשיו וכולי
אבל אם הגענו למסקנה שעכשיו מה שהכרחי
בשביל ליישב את העולם
וככה העולם בנוי היום
בשביל ליישב את העולם של הצרכים
הבסיסיים של בני האדם
וצריך ללמוד לימודי חול
וצריך ללכת לצבא וצריך
לפתח את הידע וכולי
זה לא ביטול תורה
זה תורה
עכשיו מה התפקיד של כל אחד
מי התפקיד שהוא יושב וללמוד כל יום תורה
מהי התפקיד שהוא הולך לארץ
כל אחד זה כבר נושא אחר
אבל ברמה העקרונית
השתדלות וביטחון
זה לא שאדם אמור לצפות שזה יורד מהשמיים
והוא עושה איזה משהו כדי שזה יקרה
לא, הדברים מופיעים
דרך הארץ
אלוהים מופיעים דרך המציאות
וזה ההשתדלות לך תחילה
ככה הדברים אמורים
להתנהל בעולם הזה
כן
אז איך אמרתי על סיפורי תלווים
שזה איזה מיני
ספרים שהרפואה לא הצליחה
ואז הרבה עצרו סופס וכן
הסיפורים האלה אני אגיד לך, צריך לחלק אותם
כמה תשובות בדבר, כל הסיפורים שמתארים
שהאלוהים עשו כלום ופתאום קרה וכולי
א', חלקם מתארים
מצבים שלא שייכים לדור שלנו
לדורות קודמים, בגמרא, במשנה
היו דברים כאלה
שהשלמות האלוהיות הופיעה בעולם
באופן יותר אינטנסיבי
ויותר מהיר מאשר המציאות
שאנחנו מכירים היום. כיום זה כמעט ולא קורה
זה כמעט ולא קורה
זה כמו מגיל אביאן של ישראל
אתה יכול עם סמלית
יש סיפורים שמתארים
גם דברים כאלה שקורים היום
א', אני כבר אומר לך מבדיקה אישית
רבים מאוד מהסיפורים האלה
הם לא כמו שהם מוצגים
לא, הם בנויים בדרך כלל גלגרין
אמת, אבל עם המון המון
תוספות שאנשים מדמיינים
וגם יוצרים איזה עולם
מיסטי כזה
ובין אמר, גם שיש דברים כאלה
זה לא
ההנהגה הנורמלית
של ההתנהלות בעולם הזה
יש, ניסים. יש דברים שמופיעים
מעבר לסדר הטבע
אבל זה לא האידיאל.
אנשים מציינים את זה כאילו
זה האידיאל. אם אני עובד
ונלחם ועובד
קשה, אז זה לא אלוהים
לא שם. אם זה קרה פתאום
באיזה משהו פלאי
אז אלוהים שם. לא
זאת אומרת, זה הנקודה. זה שיש פעמים מקרים
כאלה של ניסים וכל... יש דברים
כאלה. הקב' הוא מופיע
בהרבה צורות בעולם
אבל זה שאדם מחפש
שהאידיאל הוא לא לעבוד
מה שככה אדם קולט ביטחון. ביטחון זה
שאני לא משקיע
וזה קורה. זה התפיסה
שצריך לשרש. כי זה מגיע מזה
שהשקעה בעולם הזה
זה לא אלוהים. השקעה בעולם הזה
זה לא תורה.
...
זה עכשיו כבר שאלה גדולה
האם הסיפורים האלה הם סיפורים חינוכיים?
כן או לא
לא יודע מה להגיד לך.
אני חושב
שזה מאוד תלוי באיזה צורה. אם זה נאמר
בצורה הנכונה ובמינון הנכון
והמסר המרכזי זה שתביני
איזה תלמיד חכם גדול זה
שנדע מהעכשיו להתייחס לדברים
שלא ביוצאים לזה. כאשר זה הופך להיות
איזה מודל שאומרים לאנשים וזה
הפעם המסר. לא צריך לעבוד יותר
לא צריך ללכת לרופאים. לא צריך כלום. תלך
ויפתרו לך את הבעיות. אני מסכים
אם תכף לדעתי זה מודל חינוכי
שיש בו... עלולה להיות בו בעיה.
כן
... ... ... לא. הפוך.
... לא בדיוק שלא.
זה לא שנתקענו בעולם הזה
ועכשיו נו מה לעשות צריך ללמוד
לימודי חול. לא. לך תחילה
אנחנו בעולם הזה
זה שאנחנו לומדים לימודי חול
זה שאנחנו עובדים וכו. זה לך
תחילה הדרך של אלוהים מופיע פה
אנחנו רוצים שזה יהיה
אתה מבין? זה בדיוק הגישה
הגישה התתית אומרת אני לא רוצה את העולם הזה
אני רוצה שהכל יהיה ככה
באופן לא אנושי
לא טבעי, לא שייך לעולם הזה
כי עוד פעם
כי אלוהים זה משהו חיצוני
אז העולם הזה הוא לא טוב
אם לא אלוהים מופיע בתוך העולם הזה
אדם רוצה שהדברים יופיעו
בתוך העולם הזה. בהפך
זה מעלה עליונה
כשאדם על ידי שכלו
כוחותיו, בנה משהו
והוא יודע
כל הזמן שזה לא מתחיל ממנו
אלא מתחיל מאלוהים אבל זה עובר
דרכו. בוודאי
ביטול תורה זה לא ביטול לימוד של תורה
נכון. ביטול תורה זה מילת קוד
להגיד שהאדם פועל פעולה
לא איכותית בזמן שהוא יכול לפעול
פעולה יותר איכותית בזמן הזה
אם אתה רוצה, כמובן שלא לזה
מה שמתכוונים אבל ברמה העקרונית
ביטול תורה זה שגם בן אדם
חבל נאמר זה לא הגדרה
הקלאסית שזה אבל רק של המושגים
שלנו זה שבן אדם יכול ללמוד
חמש יחידות מתמטיקה והוא עושה
ארבע זה סוג גם של ביטול תורה
כאילו הוא מופיע
פחות תורה, פחות שלמות
בעולם הזה למרות שהוא יכול בזמן הזה
להופיע יותר איכות
אבל אנחנו משתמשים במושג
הזה כדי לבדל בין לימוד
תורה ממש לימוד ישיר של
נבואה ודברי חזל
לבין לימודי חול
כדי שתבין שיש מדרגה ביניהם וכמובן
שאם בן אדם עכשיו יש לו
זמן והוא לא צריך לעבוד
ולא זה אז שישקיע במשהו
היותר איכותי שזה הלימוד תורה
אבל זה שאנשים מסתובבים
כל יום עם מסורים מצפון
שזה שאני לא רב
או לא יודע רבנית
או מורה או מורה אלא אני עכשיו
מענדס או קצין
או חקלאי או גננת
או מנהלת זה לא בסדר
זה גישה שצריך להוציא
אותה מהנפש בוודאי שזה בסדר
בוודאי שזה בסדר
זה הדבר הכי
כל בן אדם
בתפקיד שלו ובוודאי שזה בסדר
כן
לא הבנתי
כאילו
אני הבנתי
זה דבר של
אם אני משתדלת באמת
אז אני בטוחה שאת רוצה יותר גיד
משתדלות וביטחון זה
כאילו אני הבנתי ככה
שהרב מסביר
שהשתדלות זו העבודה
אני ממש בבשלה איך מבינים את המושג השתדלות
אני אומר הרבה פעמים אנשים דתיים
משתמשים במילה השתדלות
כסוג של איזה מס
זה לא באמת קורה דרך ההשתדלות שלנו
זה המסר
זה לא באמת המאמצים שלנו עושים את זה
בגדול זה מופיע ככה
אנחנו סתם עושים מאמצים
כי לא יודע כוח העליון הזה למעלה
יש לו כזה קטע שהוא רוצה גם להראות
בוא תתאמץ גם אתה
הרבה פעמים אנשים קולטים השתדלות וביטחון
יש כזה אפילו אגיה
משתדלות
כאילו תעשה איזה משהו סמלי בשביל הכיף
איך הרב מסביר את המסע
על ביטחון
אני בוטח שהקדוש החור
מופיע את השלמות שלו
דרך החיים שלנו
זה נקרא ביטחון בשם
שאת עכשיו לומדת מתמטיקה
ולומדת טוב למבחן
ומצליחה במבחן
זה נקרא ביטחון בשם
שאת יודעת
שהלימוד והכוח זה לא מגיע רק מהאנושיות שלך
אלא מהאין סוף
מהשלמות האלוהית
אבל ברור זה עובד דרך הלימוד שלך
מי עשה את המבחן הזה
את
אלוהים מופיע דרך
השכל שלך ודרך המאמצים שלך
זה נקרא להיות בוטח בשם
אנשים קוראים לו בוטח בשם זה לא ללמוד למבחן
ואז בנס אני מצליח
זה לא קורה
מניסיון
אלה הם כן אוכלים שליפים
שזה סוג אחר של ביטחון
בקדוש ברוך
שאגב
זה גם יפה די לך
להכין שליפים מסודרים מדויקים
עם השקעה וכולי
זו חלוט יפה
אז בעצם אני חושב שבטחון
הוא דרך העמל
שכאילו
זה ביטחון
לאדם פועל
רק שאדם לומד תורה
זה לא מותר לו לשמור יותר
כי זה הירשם לשם
אבל זה לא אידיאל
אבל זה לא אידיאל
את צודקת שהרבה פעמים זה המצב שלנו
אבל זה לא משהו אידיאל
זה שאדם מרגיש יותר קרבת
אלוהים דווקא בזה שהוא לומד תורה
ולא בזה שהוא עכשיו עובד
צודקת שזה מצבנו
ולכן הרבה פעמים אנחנו נגיל לבן אדם
עכשיו בוא תלמד תורה ולא תעבוד
כי זה הדרך מבחינה רגשית
כן אבל לתחיל
באידיאל, עכשיו מדברים
פה על המציאות האידיאלית
על המציאות שאנחנו שואפים
שאדם ירגיש קרבת אלוהים גם בתוך לימוד תורה
גם בתוך עבודה
ואחרת תחשבי, אנחנו נדבר על זאת בהמשך
אם מעמידים את זה בצורה כזאת
שהאידיאל זה להרגיש קרבת אלוהים רק בתפילה
רק בתורה
נפגש עם אלוהים רק אולי
עשירית מחייו
זה הגישה
כשאני לומד תורה ואני
מתפלל אז אני נפגש עם אלוהים
כשאני עובד וזה
אז יוצא ש-99.9% מהאנושות
ב-99.9% מהחיים שלהם
לא נפגשים עם אלוהים
הקב' לא ברק ככה את העולם
זה תהליך שאדם כל הזמן עובד
ככל שאדם לומד יותר את הדברים האלה
ועובד על מידותיו, אישיותיו
הוא מגיע למצב
שהוא כל שנייה נפגש עם אלוהים
כשהוא קם בבוקר עם צרצח שיניים
הוא נפגש עם אלוהים, במה?
בזה שעכשיו הוא עושה פעולה של שלמות
שמוסיפה תוספת טוב לעולם
תוספת טוב, קטנה
סניחה, אבל היא
חלק מהתהליך הגדול
יש אדם עכשיו לומד 12 שנות לימוד
לימודי חול
הוא בנה עכשיו שלמות שיוצרת
עוד דברים חיובים בעולם
זה לשם אנחנו שואפים
אז אנחנו לא עוד לא שם
אנחנו הרבה פעמים באמת לא מרגישים את זה
וכולי, אבל אנחנו רואים פה עכשיו
לאן תורת ישראל שואפת להגיע
תורת ישראל לא שואפת להם
ליצור איזה קבוצה של זומבים
כאלה שהם כל היום
כזה נמצאים מתוסכלים
בלי קשר לאלוהים וזה
רק שיש להם איזה פעם ביום שמגיעים לבקנסות
ומתפללים ואז הוא
לא
תורה זה תורת חיים, הכל מופיע
את אלוהים
בסדר? אוקיי, שאלה אחרונה
ונתקדם, כן
אבל אני חושבת שכאילו בחיים
שאתה עושה
כשאתה עובד, אם אתה נמצא
במקום שהוא
לא נשיאדה, שלא מודד
זו עוד שאלה עכשיו, מה קורה
זו דוד אומר השאלה ששאלו קודם
אני עובדת אבל אני מרגישה
שאני חוסר קרבת אלוהים
אני נמצאת במקום שהוא גם מוריד אותי
בסדר? זה עוד אלף אחד שאלות
נקודתיות, צריך לדון קודם כל לגופו
איך עוד ש... כן, באמת נכון, למרות שהעבודה
הזאת הייתה מצוין אבל עכשיו
העבודה הזאת היא לא טובה
לך, אני לא נכנס לשקויים
מהאנחנו פה מדברים ברמת
ההבנה העקרונית, מה זה ביטחון
ועשן?
שימו
לב, שוב, עוד שני מושגים
שהרבה פעמים משתמשים בהם
השגחה וחוסר השגחה או מה שנקרא
השגחה כללית והשגחה פרטית
זה מושגים שהופיעים בהמון
מקומות של חכמי סרק, עמד שכל אחד מהם
גם מסביר את זה באופן אחר אבל אני
מנסה לתת פה איזו הפשטה עקרונית
של המושגים. איך בהבנה
הפשטנית מבינים מה זה השגחה
וחוסר השגחה? פשוט
יש לפעמים מצבים
שהכוח העליון
הזה משגיח עלינו
בסדר? ויש מצבים
שהוא ישן
בצורה אם הוא מסוים, זאת אומרת
הוא נרדם בשמירה עכשיו הוא לא משגיח
עלינו או שהוא לא רוצה להשגיח
עלינו. יש כאן גם משתמשים המושגים
השגחה כללית והשגחה פרטית
כאילו יש דברים שהשם משגיח באופן פרטי
הכוח העליון הזה משגיע מאמץ
ובודק שם כל פרט
ויש דברים שהכוח העליון אומר
יאללה, לא נורא
בסדר?
כמה שאני מציג את זה תמיד בצורה פשטנית
אבל זו ההבנה
בוא נבין את זה עכשיו במושגים שלנו
מה זה השגחה וחוסר השגחה?
השגחה פשוט
נתרגם את זה. אמרנו אלוהים
זה לא איזה אישות למענה. אלוהים זה
השלמות, האין סוף שמופיע בתוך החיים
שלנו. ככל
שדבר מופיע
ביותר איכות של חיים
זה נקרא
שיש עליו יותר השגחה
לבעל חיים יש
יותר השגחה אלוהית
מצמח
צמח זה הופעת
חיים, או במונחים שלנו
הופעת שלמות אלוהית ברמה מסוימת
בעל חיים
שיש בו מדרגת חיים מפותחת
יותר, זה הופעת חיים
איכותית יותר
זה נקרא שאלוהים משגיח
יותר על בעלי חיים
מאשר על צמחים
השגחה כללית והשגחה פרטית אותו דבר
למשל אומר הרמב״ם
שעל בעלי חיים יש
השגחה כללית ועל בני
האדם יש השגחה פרטית. אומר הרמב״ם
זה שיש
פרות בעולם, אין
השגחה פרטית על כל פרה ופרה
אלא יש השגחה כללית
על מין הפרות
שיהיו פרות בעולם
לבן אדם יש השגחה פרטית על כל בן אדם ואדם
אם שוב נעמיק
במושגים האלה מה הכוונה
בעלי החיים, במקרה הזה פרות
יש בהם ערך במציאות
אבל הערך שלהם במציאות
הוא מצד זה ש
יש פרות בעולם
זאת אומרת שהבעלי חיים האלה נמצאים בעולם
והם משמשים לתיקון
העולם ברמה מסוימת
לבן אדם יש יותר
חשיבות
יש הופעה יותר איכותית
אז זו הכוונה שאלוהים
משגיח עליו יותר
לא שאלוהים ברמה המוקשמת
על בני האדם הוא סופר אחד אחד
ובעלי חיים הוא מריץ אותם בשלשות
זה ביטויים משליים שאנחנו רוצים להגיד
שישנה יותר שלמות
שמופיעה אצל כל אדם ובמילה
יש לנו יותר חשיבות
בכל ייחודיות של כל אדם
יש לנו יותר זווית רגשית של כל אדם
מאשר יש לנו חשיבות
עכשיו באישיות
של כל פרה ופרה
אפילו אם קוראים לה שמות יש מקומות כאלה
שקוראים לה עדנה וזה יש כל אחד
עם ה... זה לא
יש גם פרה
וכן הזה הדבר
עכשיו בוא נלך גם למישור
האישי מה זה השגחה וחוסר השכחה
כבר דיברנו על זה פעם שדיברנו
באחד המושגים
איך אנשים דתיים קולטים את המושג ההשגחה
שוב אם קולטים את אלוהים ככוח עליון
כלומר, אדם
קם בבוקר
הולך ברחוב
אני יודע מה
הולך מהבית שלו לעבודה
נכנס למעלית
נכנס למשרד
פותח את המחשב
יושב
מתחיל לכתוב, עובד
לומד וכולי
הוא לא מרגיש שיש השגחה
אבל
אם פתאום
שהוא הלך ברחוב
יש לו שטר של מאה שקל
מול הרגל
השגחה
כאילו עכשיו אלוהים
עד עכשיו אלוהים לא היה
עכשיו המאה שקל
אלוהים איתי
אלוהים אוהב אותי
השגחה נמצאת כל הזמן
זה לא שלפי אם אלוהים משגח
אלוהים לא משגח
אלוהים נמצא כל הזמן
זה שאדם נושם בבוקר, זה שאדם פועל
זה השגחה אלוהית
לפעמים יש מצבים
שאנחנו מבחינתנו
מזהים יותר
איכות של חיים
יש פה שטר של מאה שקל
שלא צפינו לו
יש איזה יום שאנחנו יותר
מצליחים בו בעבודה
בהתנהלות, בלימודים
יש איזה
מציאות כזו שהרבה דברים
הצטרפו יחד ונותנים לי הרגשה טובה
לא יודע בדיוק חבר שלי
דיבר איתי ואמר לי משהו ששמח אותי
ובדיוק באותו יום
גם קיבלתי הודעה
על משהו אחר
וגם הודיעו לי
שזכיתי בפייס
ו... גם אני והרוסתי
החלטנו להתחתן, אני יודע
אדם אומר וואלה היום הזה
היה לה ישגחה אלוהית
מה הכוונה?
ביום הזה
הופיע בחיים שלך
יותר שלמות
אבל אלוהים הופיע גם ביום
שאבא צעק עליך
ואיבדת את הפלאפון
ו... הבחורה זרקה אותך
וכו' וכו' גם שם
הוא הפוך כמובן, כן אני מביא פה דוגמאות
רק מהצד... אין הפוך ברור
אין הפוך, זה ידוע
גם שם
אלוהים נמצא
האדם צריך להתחיל לפתח
יחס כזה, שוב, הגישה המוקשמת
הזו, שלפעמים
אלוהים נמצא ולפעמים אלוהים לא נמצא
שוב, יש שם איזה אישות כזו
שלפעמים היא מתגלה ולפעמים לא מתגלה
לא, אלוהים נמצא
כל הזמן בהכל
זה המדרגה שאדם אמור
לשאוף אליה, ואז המילה
אדם תמיד נמצא עם אלוהים
גם שקשה לו
גם שאין עליו
השגחה כביכול
גם כאשר יש עכשיו את
הטרגדיה הכי גדולה
אלוהים שם
אלוהים נמצא כל הזמן
זה יחס נפשי
שאדם אמור, תביאך, ושוב, מי שבונה
אלוהים חיצוניים מאוד קשה לו
הוא יכול לשכנע את עצמו, לא אלוהים תמידיתים
וכולי, אבל איפה הוא אלוהים
הרי אלוהים אמרנו, זה מישהו שם
איפה אתה רואה אותו עכשיו
אם אתה מבין שהחיים עצמה מופיעים
את אלוהים, אז בחיים
יש גם רגעים שאלוהים מופיעים
באופן של כאב
ולפעמים השלמות האלוהית מופיעה באופן של
שמחה, אבל תמיד אלוהים שם
כן
לא, אבל יש לפעמים מצב
שאלוהים מופיעים לך באופן יותר
שלמותי, יש דבר כזה
כשאמרתי, יש יום שאתה יותר מצליח
בעבודה, יותר מצליח בלימוד
יש
שלמות שיותר הופיעה אצלך מיום
רגיל, אז אתה יכול להתבטא
היום יש השגחה אלוהית עלי
אבל רק להבין מה המשמעות של המושג
לא בצורה
המוקשמת, אלא בצורה
עמוקה של הביטוי
הייתי קורא לזה השגחה
הייתי קורא לזה
היום
הייתי השלמות המוקילית
כן, אבל להגיד היום הגיעה שלמות אלוהית זה לא
קטשי, אתה מבין, זה לא תופס
את השגחה, זה יותר טוב
הכל מושגים שיש
להם מקום והם נועדו
המושגים לא בכוונה מוסכו
אצל חזל בשפה כזו
חד משמעית
כדי שבן אדם
ישאוף לשלמות, אם אתה אומר
תמיד אלוהים נמצא איתך, רק תדע
לפעמים הוא הופיע קצת יותר, לפעמים פחות
זה פחות נותן דרבון לבן אדם
לרצות להופיע את אלוהים יותר
כי אלוהים תמיד איתי, וזה שאתה
משתמש במושג הזה, השגחה וחוסר השגחה
זה מקבע אצל אנשים
בתחילת עבודת השם שלהם
את השאיפה
לעבוד ולהופיע את אלוהים
כי אז אלוהים משגיח אליהם
אז זה שלב ראשון בעבודת השם, ככה צריך
באמת להיות, אבל כשאדם מתקדם
חייב להתפתח הלאה, אנשים מסתובבים
איזה תחושה כזו, שאלוהים לא הייתי
היום
אתה שומע את זה, כל
מיני אנשים, כל מיני מושגים
כאלה, היום יש עליי התגברות
הקליפות, אתה יודע, כל מיני
היום כאילו אלוהים
קם על יחסי צמאל
היום אלוהים לא
לא עובד איתו
ככה אדם מסתובב, עד
שמסי
מפקיע גול, ואז
מסתבר שיש אלוהים
ברוך השם
וזה גם יפה, כי זה אז
הופך את האמונה למשהו מאוד מאוד ודאי
יפקיע גול, יש אלוהים, לא יפקיע
גול, אין אלוהים, אין ספקות, אתה מבין
הכל חד משמעי
כן
אז אני אומר, מה הרמב״ם מתכוון
מה הרמב״ם מתכוון שיש אנשים
שמושגחים יותר, מושגחים פחות
מה הכוונה?
יש לו קטעים שהוא משקיע במישהו
ויש קטעים שהוא לא משקיע במישהו
בוא נבין את זה עכשיו במושג מופשט
יש אנשים שמופיעים בחייהם
שלמות אלוהית יותר גדולה מהשני
זה נקרא שאלוהים משגיח
עליהם יותר
מבינה?
משה רבינו, יש עליו יותר השגחה אלוהית
מאשר עליהם, מה הכוונה?
משה רבינו הוא אדם שהופיע
את שלמות אלוהית באופן מאוד מאוד איכותי
אז אלוהים
נמצא איתו יותר
אבל אלוהים נמצא גם איתנו
כל הזמן
מבינה?
עוד שאלה?
אוקיי
איך? מה?
השאלה הטובה
דיברנו על זה כשדיברנו על מושגים טוב ורע
בעומק הדברים, גם בדברים
רעים אלוהים נמצא
רק שאז אנחנו מצידנו
מתבטאים שזה רע
או מתבטאים שאלוהים לא פה
כדי להגיד שההופעה
של אלוהים פה היא כל כך קטנה
כל כך לא איכותית
שמבחינתנו זה כבר משהו
שיותר מזיק מאשר מועיל
מבינה? אלוהים הופיע
גם בזה
שבן אדם עכשיו
מרביץ לשני
בלי סיבה
גם מי הופיע את זה? זה גם אלוהים
זה גם חלק מהמציאות
והשלמות האלוהית
אבל מכיוון שיש פה איזה מצב
שגורם לעמתה
של חיים, עמתה של
שלמות וכולי
מבחינתנו אלוהים לא
נמצא פה. זאת אומרת זה רע
זה חטא. אבל איך
נדע שאלוהים כן נמצא פה? שבסופו
של דבר גם מהדברים הרעים של בני
אדם, גם מהכישלונות
גם מהם בסוף צומח
משהו טוב. אבל זה
דברים שמסוכן מאוד להגיד אותם
כי ברגע שאומרים את זה עכשיו לאנשים בתחילת
הדרך, אדם אומר אה זה ככה
אין בעיה
נפוצץ אותו. כי אלוהים מופיע גם דרך
פה
עכשיו זה רע
נקודה. עכשיו יש פה עוללות
זה רע
במבט אמוני עמוק
גם מזה יעלו
ניצוצות. גם מזה
הטוב האלוהי יתגלגל. אבל יש להבדיל
עכשיו בין חשבון אלוהי
שלו, מה שנקרא, ובין היחס
שלנו. לכן אמרתי
בגן שאורים קודמים
כל כך צריך להיזהר מללמוד
דברים כאלה שזה בעצם סוג של קבלה
תורת הנסתר לפני שבן אדם בנוי
נכון מבחינה הלכתית ונפשית
קודם כל בן אדם צריך ללמוד
זה אסור, זה מותר. נקודה
לא מתחילים עם ילד
בעריץ להגיד לו, תדע לך גם בחטאים שלך
בעצם מסתתר אלוהים. לא
אסור ומותר. אחרי שבן אדם
ברו לו שזה אסור ומותר
הוא מבין בעומק הדברים
שגם מהאסור בסוף צומח
הוא חיובי. אם על ההתחלה
האדם נחשף לרעיונות האלה
גמרנו את הבני אדם
וזו הבעיה הגדולה בלימוד קבלה בעמון
זה גם הבעיה ללמוד את הסוגיה הזו
בציבור. אבל
חווק גוק טוען שברמות
האלה אפשר טיפה כבר לדבר היום
עם זה עם אנשים
כן?
יש בזה משהו כן
הכל מאלוהים אבל הדרך
שאלוהים יופיע בעולם הזה
זה תלוי בנו. הקבלה נתן לבני אדם
טוב
נושא נוסף
לשמע ולא לשמע
שימו לב
המושגים האלה לשמע ולא לשמע
איך בדרך כלל מבינים את
המושגים לשמע ולא לשמע
המושג הוא פשוט. הנחת המוצאי
אני חוזר שוב להבנה הפשטנית
שאלוהים והעולם זה שני דברים שונים
נכון?
ובעצם החיים זה דבר לא טוב
ואם אדם רוצה להיות צדיק
הוא צריך לצאת מהחיים
שלו ולעשות דברים
בשביל
אלוהים. אז אם אדם
נהנה
ממה שהוא עושה
אם אדם מקבל כסף
על מה שהוא עושה
אם אדם מקבל כבוד על מה שהוא עושה
כן, יש לזה דברים טובים
יותר מזה, אדם מקבל
סיפוק ממה שהוא עושה
זה נתפס
כלא לשמע
אתה עושה את זה בשביל
עצמך, לא בשביל אלוהים
מה זה לשמע? לשמע
בתפיסה הדתית השטחית
זה בעצם סוג של מזוכיזם
רק אם אתה סובל
רק אם אתה לא
מרגישה טוב עם מה שאת
עושה, אז זה נקרא
שאתם באמת
שייכים לאלוהים. זה מה שנקרא
קדוש מעונה
רע לי
עכשיו אלוהים
אני באמת עושה את זה
ככה זה שוב, זה התפיסה
הקלאסית. אנשים
מספורי מצפון מזה של משל
הם נהנים
נמשל משמירת שבת
אתה נהנים משמירת שבת
זה לא לשמע
זה לא לשמע. אם תסבלו
זה יהיה נקרא
זה הגישה. עכשיו אתם
מבינים שיש כאן משהו, לא רק שהוא
לא מסתדר לנו מבחינה נפשית
יש כאן משהו שהוא גם לא מסתדר
מבחינה לוגית
בן אדם לא יכול לעשות
משהו שלא עובר דרכו
בן אדם
לא יכול לחיות באופן
כזה שהוא
סובל
בן אדם גם שהוא סובל בסופו של דבר
הוא מרוויח משהו
מזה שהוא מרגיש טוב בזה
שהוא סובל. בסופו של דבר
בן אדם לא יכול לצאת מעצמו
בן אדם חייב לעבור דרך
החיים שלו. והתפיסה הדתית אומרת
תמחוק את עצמך, אתה לא קיים
יש רק כוח שם
למעלה. אז אם אתה
שוב חי, מרגיש, טוב
זה לא בסדר
זה תפיסה בעייתית מאוד
ואנחנו נדבר על זאת בהמשך, זה הורס את העולם
את העולם הדתי. אנשים חיים
כל הזמן עם מסורי מצפון
הוא צריך להעמיק בדברים
מה זה לשמע ולא לשמע
בהבנה עמוקה? אם אמנו
שאלוהים הוא לא מחוץ למציאות אלו
הוא מופיע דרך החיים
זה שבן אדם
נהנה ממה שהוא עושה
עוד פעם, שהוא עושה דבר חיובי וטוב
עכשיו צריך להבין מה זה חיובי וטוב
ועל זה עוד נדבר בהמשך השיעורים
מי אמר שחיובי וטוב זה
ללמוד תורה ולבנות את העולם
אולי חיובי וטוב זה
לאשן סמים. זה עוד סיפור
אבל אחרי שהחלטנו שמשהו מסוים הוא חיובי וטוב
ובן אדם עושה אותו
אלוהים מופיע
דרך האישיות שלו
ככל שאתה נהנה
יותר ממה שאתה עושה
ככל שאתה מרגיש יותר טוב
וכן, אתה גם מקבל
את הדברים שאתה צריך לקבל בעולם הזה
שאתה עושה את זה
זה נקרא לשמה
אומר את זה
גלי טל
רבי שמואל מסוך עוד שוב
יש ספר מאוד ידוע בעולם הישיבות
עוסק
בשבת, בהלכות שבת
טל זה כאילו חילוף של
למתת מלאכות
יש לו הקדמה מופלא ואני ממליץ לכולם
ללמוד ששם הוא דן בשאלה הזו
האם בן אדם
שנהנה מהלימוד שלו
האם זה נקרא לימוד לשמה
אתה נהנה?
זה סיפוק אינטלקטואלי
אדם לומד משהו בגמרא, לומד משהו בזה
וואלה וזה מסתדר לו
הוא נהנה מזה, האם זה נקרא לשמה
שוב, בתפיסה הדתית הקלאסית
מה, אתה נהנה?
כיף לך
מה עשינו פה?
זה לא בסדר
זה לא בסדר, זה לא לשמה
אתה עושה את זה בשביל עצמך, לא בשביל אלוהים
רגלי טל, ממש לא
זה שבן אדם
נהנה אינטלקטואלית מהלימוד
זה בדיוק המראה
שהוא מתחיל ללמוד לשמה
שהתורה לא הופכת להיות
משהו חיצוני לו, שעבודת השם
זה משהו שמחוץ לחיים
אלא להפך, הוא עכשיו
מתחיל להתחבר עם העומק של
נשמתו
שאדם נהנה ממה שהוא עושה
שזה דבר חיובי וטוב
זה סיע לשמה
וזה גם נורמלי
כי בן אדם חייב להעביר את הדברים
דרך החיים שלו, איך בן אדם יכול לעשות דברים
מולו באמת מקבל מהם סיפור?
סיעות אחרת
זה גם בלתי אפשרי
בן אדם אמור
להגיע למצב בחייו
שהוא עושה דברים
מכיוון שהוא מבין שאלוהים רוצה אותם
זאת אומרת שהשלמות האלוהית
מופיעה דרך זה בעולם
אבל זה מסתדר דרך החיים שלו
אם זה קשור לחיפוש מקצוע
ואדם אמור
לפעמים זה לא מצליח
אמור לחפש מקצוע
שמתאים לכישרונות שלו
שהוא יהנה בו
אדם מתחתן
לא עם לשמה
יש כאלה גם, מתחתנים לשמה
קמים כל בוקר
הרי אני מקבל על עצמי
מצוות הששל ואבת לרחק
אמוכה
כן
אדם מתחתן
ונשמע
בוודאי שדבר ראשון
שצריך
הבסיס של עבודת השם
בין שני בני זוג, שהם נמשכים אחד לשני
ואוהבים אחד את השני
ובוודאי שבתוך זה
שזה יהיה לשם שמים
כלומר שכל החיבוב והמשיכה הזו
יבוא מתוך גמל להופיע את השלמות
וכו' וכו' אבל זה עובר
דרך החיים
אני עכשיו
מלמד אתכם
תורה
אני לא עושה את זה כקדוש מעונה
יש כאלה תמיד אוהבים להציג
הייתי בעצם יכול להיות
מחט בצהל
הייתי יכול להיות
דוקטור לפיזיקה גרעינית
שאת השיר הידוע
וכו'
אבל מסרתי את עצמי
למען לימוד תורה
קדוש מעונה
לא
כל מי שמתמסר
למשהו מסוים גם בלימוד תורה
זה בגלל שיש לו התאמה לזה
הוא אוהב את זה
הוא אוהב את זה מהצד של הסיפוק
האינטלקטואלי, הוא אוהב את זה
מהצד של הסיפוק נפשי
הוא אוהב את זה
גם מקבל על זה מזכות
זה חלק מהחיים שלו
ובוודאי שהכל לשם שמים
זאת אומרת שכל דבר שאדם עושה
הוא עושה את זה בגלל שהוא מאמין
מופיע פה את השלמות האלוהית
אבל זה לא מנותק ממנו
זה מופיע דרך החיים שלו
אדם לא אמור לשאוף
לסבול בעולם הזה
עדיו כפוך, אדם אמור ליצור
אחדות
בין אלוהים לבין החיים שלו
לחשוף את העומק
היותר גדול של חייו
לפעמים זה בלתי אפשרי
ואז באמת בן אדם צריך
אם עובד להשמע, לוותר על דברים
בחיים שלו כי הוא עכשיו מבין
צריך להופיע איזו שלמות שעכשיו הוא לא מרגיש
שיטתו וסיפוק וכולי, בסדר
אבל האידיאל
הוא ליצור חיבור בין העולמות
לא מחפשים פה קדושים עונים
היהדות לא מחפשת אנשים מסכנים
שמוסרים את עצמם
למען הכוח העליון הזה
היהדות מחפשת אנשים
שפותחים את עצמם
לשלמות האינסוף
שתופיע דרך חייהם שלהם
אנשים שמחים
במה שהם עושים, נהנים
במה שהם עושים
יוצרים דברים נכונים
והכל כדי להופיע את השלמות
האינסוף, לא מהצד הגס והנמוך
של סיפוק שמתי זה לא
לשמע, שבן אדם עושה דבר
שהוא לא בונה את המציאות
או שבונה את המציאות אבל בצורה
לא טובה, היה אפשר לפנות צורה יותר טובה
והוא עושה את זה בגלל מנעים חיצוניים
הוא לא באמת מאמין בזה
הוא לא זה וזה והוא עושה
את זה רק בגלל שנותים לו
כסף או דברים מהסוג הזה
גם פה
להסיר את ייסורי המצפון
מזה שבן אדם
נהנה מהחיים ומה שהוא עושה
אוקיי, אנחנו עוברים היום עוד שני מושגים
ובזה נסיים
שימו לב, זה גם, כל נושא אחד
הוא בפני עצמו אבל אני
מהניסיון שלי בסוגיה הזו
הדרך הטובה ביותר
להפנים את הרעיונות
האלה זה על ידי הדגמות
אז אני מכוונה עושה פה תאימות
מכל דבר וכו' ואני יודע שיש
מה להרחיב ולשאול אבל
אני רוצה שניכנס לראש
מצוות, שוב
אני יודע שהמשפט שכתוב פה הוא לא ברור
אבל אני אסביר את הדבר
לפי ההבנה
שאלוהים שוב
זה כוח עליון
מנותק מהמציאות
שזה אמרנו הגישה הדתית הרווחת
מה זה מצוות?
מצוות
זה ציווים
אותו כוח עליון החליט
באופן שרירותי
שבשביל
שלעבוד אותו צריך לעשות כך וכך
דברים ואז עלו כל מיני רעיונות
יצירתיים, למשל
ללכת בקיץ
עם בגת סמר עם ארבע פטילות
בשביל לקף
למה? כך
תסבלו
ובזה
תראו שאתם
נאמנים לי
יש תפיסות שלמות בעולם הדתי
שככה הם קלטו
פשוט קלטו בצורה הזו
קלטתי פעם לא להגיד את השם
אז מישהו מפורסם
לא רב אלא סוג של פילוסוף
שהסביר שמה זה תפילין
הוא אומר תפילין זה
כמו הזיקים
אדם מראה שהוא
עזוק אצל אלוהים
הוא עושה פה משהו שהוא סובל
קדוש מעונה כזה
כי הכוח הזה ציווה עליו
והוא עושה אותו בלי להרגיש
מכיוון שגם
נתפס שה
אלוהים והעולם
זה שני דברים שונים
אלוהים זה כוח רוחני
והעולם זה עולם גשמי
מה זה מצוות? מצוות
זה סמלים, זאת אומרת
העולם הזה עצמו לא מופיע את אלוהים
החומר עצמו תפילין
ציצית, נרות שבת
לא יודע
לולה
זה לא מופיע את אלוהים
מה כל תפקידם של הדברים החומריים האלה?
לסמל
מבינים מה המשמעות של המילה לסמל?
לסמל
זה משהו חיצוני
אין ערך לחפץ החומרי
אלא החפץ החומרי הוא רק
רומז לי
על רעיון רוחני
זו תפיסה שלמה ביהדות
מה זה עכשיו אומר?
לדוגמה
תנו לי משמעות
נגזרת שתהיה מהתפיסה הזו שהמצוות
הם כסמלים
נדמה לי אני אעזור לכם
מה יקרה לבן אדם
לפי הגישה הזו שעושה מצווה
בלי להבין מה היא
מסמלת
לוקח רק את ארבעת המינים ומלא לבין
מה זה ארבעת המינים, מה זה יהיה לפי הגישה
הזו
הוא לא עשה את המצווה
אין לזה שום משמעות
מה כל הרעיון של המצווה
המצווה אמרנו העולם הזה הוא עולם שלא קשור
לאלוהים, אלוהים זה משהו רוחני שעמי
שם למעלה
אתה עושה רק את המצווה כדי שזה יעזור לך
לסמל רעיון רוחני ועל ידי כך תהיה
יותר רוחני וקרוב לאלוהים, אם אתה לא מבין
מה המצווה הזו מסמלת
היא חסרת משמעות
לפי
הגישה שלכם מדברים זה לא
מה זה מצוות?
מצוות מלשון, לא ציווי
מלשון צוות
חיבור
מצוות זה לא איזה
הוראות שרירותיות שהכוח
העליון הזה יפיל על אנשים
יש את העולם
של אלוהים שזה עולם רוחני
ויש את העולם שלנו שזה עולם חומרי
זה שני עולמות שונים ופשוט הוא זרק
עלינו כל מיני דברים כדי לבחון את
הנאמנות שלנו
לכוח העליון, לא
מצוות, כאילו ביטויי חיים
זאת אומרת
כמו הגוף, שימו לב
הגוף שלנו, הגוף החומרי
ביסודו
מה עומד?
נשמה, כן
אבל בוא נלך במושג
מדעי
כל חומר מה יש בבסיסו?
אנרגיה, בסדר?
שמעתם על הדבר הזה?
כל חומר עומד אנרגיה, מה הכוונה?
אנרגיה זה יסוד רוחני
לא שיש
יסוד אנרגטי ועליו
מלבישים משהו חומרי
אלא אנרגיה
הולכת לאט, לאט, לאט
ומתרקמת ומתגבשת
עד שהיא הופכת
להיות משהו מוצג
החומר והרוח
זה לא שני דברים שונים
זה מערכת
אחת, קוראים לזה בשפה של הרב
אורגניות
משהו חי
החיים
זה לא שיש חיים חומריים וחיים רוחניים
ועכשיו באופן מלאכותי
מדביקים בהם. יש אלוהים
רוחני ויש מצוות חומריות
ועכשיו המצוות הם איזה דרך
לזכור דברים רוחניים
לא, המצוות
כמו אנרגיה שהיא לאט, לאט הולכת
ומתגבשת לחומר
המצוות זה רעיונות רוחניים
אלוהים שלאט, לאט
הולכים ומתגבשים
לא כסמל, כביטוי
אתם מבינים את ההבדל
בין סמל לבין ביטוי
סמל זה משהו
חיצוני
לחפץ החומרי אין שום ערך
הוא רק מסמל לי רעיון
רוחני. ביטוי
זה כמו אמרנו אנרגיה וגוף
יש יסוד רוחני
שהוא מתבטא
במשהו חומרי
שאני מקיים
במצווה אני משחרר
אנרגיה אינסופית
בזה
שאני עושה את המצווה
בזה שאני מופיע
הרב כותב את זה באורות התשובה
הוא אומר זה כמו חוד מחט
שנושא בתוכו מיליוני
אטומים
בתוך כל ראש מחט יש מיליוני
אטומים של חומר מתכת
שבסוף
יוצאים בנקודה הזו
של קצה המחט
יש אינסוף
אידיאלים אלוהים
אינסוף
שלמות אינסופית
שמתבטאת שמשתחררת
על ידי מצווה ולכן
גם אם בן אדם למשל
לא מבין מה הוא עושה במצווה
זה לא טוב
אבל עדיין
המצווה פועלת כי הוא מופיע
עכשיו
כוח חיים בתוכה
על ידי העשייה החומרית שלו
החומר מופיע
את הרוח
ולא הרוח והחומר כשני דברים שונים
מובן?
ככה?
כן זה בא
זה יותר מדי תחיסה של הרבה
מושגים בבת אחת
אבל בכל זאת
נסתפק במושג הזה
ומה שאמרנו כי לא רוצה
להטיש אתכם
אני אעשה מושג אחרון
וזה מושג משמעותי
בניגוד למושג הקודם שזה היה קצת מפולסף
פה זה משהו שהוא יותר קיומי
ובזה נסיים
אני אנסה לעשות את זה בצורה שזה יהיה מובן
מי שמאמין באלוהים
מוקשם
באיזה אלוהים שהוא
נמצא אי שם
איזה יישוט
שצריך להגיע אליה
ושמגיעים אליה
אז אדם
מה שנקרא
הוא מושלם
יש אלוהים העולם הזה הוא
חסר
וצריך להגיע לאלוהים
ואז העולם יהיה שלם
כך אנשים תושבים גם גאולה וכולי
אדם כזה שחי
באופן שהוא חושב שהוא יכול
לגעת באלוהים
ויכול להגיע אי פעם
אל הישוט הזו
שקוראים לה אלוהים
אדם כזה
יש לו מאוד מאוד חוסר סובלנות
כלפי
חסרונות במציאות
האדם הזה רוצה שהעולם
יהיה שלם
זה האידיאל
וממילא
כאשר יש חסרונות
זה לא מסתדר לו
זה לא טוב לו
כי העולם צריך להיות
עם אלוהים
מה זה להיות עם אלוהים? העולם הזה הוא עולם
חומרי חסר מוגבל
העולם הזה צריך
לאלם ולהופיע במקומו עולם
שלם
אם אדם מבין שאלוהים
זה לא מישהו
אלוהים זה לא משהו אלא אלוהים
זה השלמות האינסופית
הוא מבין
שאין דבר כזה
להגיע
לשלמות
לא יירא מאדם וחי
יש רק
השתלמות
לא שלמות
וממילא
אדם כזה הוא מאוד
סבלן
כלפי חסרונות במציאות
כי הוא מבין שהחסרונות
הן תמיד יהיו
אין דבר כזה להגיע
לשלמות
אין דבר כזה להגיע לאלוהים
אין דבר כזה לתפוס את אלוהים
אומר הפסוק
כי לא יחדל אביון
מקרב הארץ
תמיד יהיו
אביונים
לא רק במשמעות הכלכלית
תמיד תהיה אביונות
תמיד יהיה
דברים שצריך לשפר
תמיד יהיה
חסרונות שצריך למלא
זה לא כללה
זה ברכה
זה הבנה
שאף פעם אין שלמות
והשלמות היא בזה
שאדם משתלם
ולכן אדם כזה
הוא
אין לו
בעיה יותר מדי
עם דברים חסרים
הוא רוצה כמובן כל הזמן לקדם ולשפר
ואמרנו כל הרעיון
הוא לא לחוץ
על שלמות
לדוגמה
אני אומר שאני תמיד
מביא בהקשר הזה
אנחנו
נמצאים עכשיו
באיזה אירוע משפחתי
אתה יודע
חתונה
שבת חתן
כולם יושבים
לבושים יפה
נראים מאושרים
לפחות נראים אמרנו
פתאום
נכנס לעולם
אביון
נכנס לעולם אדם
הסכם
אני הולך בצורה מוזרה
זורק
צועק מילים לא ברורות
כולם מרגישים חוסר נוחות
למה?
לפעמים באמת הוא מפריע על התפקוד של האירוע
לפעמים הוא לא
הוא אדם מוזר כזה אבל הוא מתיישב בצד
כולם נעים על הכיסא
בחוסר נוחות
למה?
כי האיש הזה מנפץ לנו
את בועת השלמות
הכל היה טוב
הכל היה שלם
מאיפה הופיע
זה שמקלקל פה את החגיגה
יש כזו גישה תת-הכרתית
העולם צריך להיות שלם
מה פתאום
האיש הזה נמצא פה
הוא הורס לי את האשליה
ואז יש כל מיני גישות
איך מתמודדים עם זה
יש גישה של רחמים
שבעצם האדם מרחם
על עצמו
לא בוא כך כסף
אל תפריע לנו
יש כאלה שהם כועסים
מה זה? מה הוא מפריע פה?
יש עמדה נפשית לאדם
שמבחינתו
אלוהים שלמות
זה משהו שאפשר להגיע אליו
שזה אדם
שהוא כל הזמן מחפש שהדברים יהיו
שלמים. זה יכול לבוא בכל מיני
דברים. למשל אדם
שהוא לא מסוגל שמשהו לא מסודר בחיים שלו
יש משהו בבית
לא מסודר זה מלחיץ אותו
יש איזה משהו בחיים
לא יודע עכשיו
פינה לו סגורה
כי כל הזמן יש אובססיה
לשלמות
שזה בעצם אובססיה
לאלוהים. למשהו שהוא מוכן
אדם שמבין שאלוהים
שוב זה לא משהו
מוגדר. אלוהים זה האינסוף
אדם כזה
הוא כמובן רוצה לשפר כל הזמן
אבל הוא מבין שהחסרונות
הכשלונות
האביונים
זה חלק בילד אין
שיהיה לנצח נצחים
העולם
ילך ויתקדם
ויהיה בו פחות ופחות
אביונות
אבל אביונות מסוימת
תישאר לנצח גם בחיים
שלנו. אין שלמות
יש השתלמות
זה מפתח
אישיות אחרת לחלוטין
הגישה האמונית שאנחנו מדברים עליה
זה גישה האמונית
שנותנת למציאות להתקדם
בקצב שלה
משפרים, מתקנים
אבל אין את הלחץ
גם ברמה הפרטית אגב
ורב ברמה הכללית
אדם רוצה עכשיו שהכל יהיה שלם
עכשיו שיהיה בית מקדש
עכשיו שיהיה
שלא יהיה מלחמות
עכשיו שיהיה הכל מסודר וטוב
זה לא עובד ככה
תמיד
יהיו מלחמות
תמיד יהיו מאבקים
רק שהמאבקים יהיו
כמו שאנחנו מכירים היום, מטוב לרע
אלא מטוב לטוב יותר
אבל תמיד יהיה עוד
תמיד יהיה
דברים שהוא צריך להשלים
בריר שאדם חי את הדבר הזה
שיש פה איזו שלמות אלוהית אינסופית שתמיד
צריך עוד ועוד להוסיף אותה
הוא גם מסוגל להתמודד
עם הפעיות שלו
בפורפורציה
יש חיסרון, נכון, מתקן אותו
אבל זה לא שאחרי החיסרון הזה
עכשיו הכל יש
יהיה אחרי זה אתגר נוסף
במקום המילה חסרונות
נקרא לזה אתגרים
יהיה כל הזמן אתגרים
זה עמדה נפשית
סבלנית ומלאת אמונה
אמונה שהדברים
הולכים ומתקדמים
לא הולכים
ומושלמים
לא איראני אדם וחי
אף פעם לא תופסים את אלוהים
יש רק התקדמות
בציר אינסופי
והשמחה של האדם
האושר של האדם
בעצם ההתקדמות
לא בדמיון להיות מלאך
לא בדמיון להיות אלוהים
בזה כמו שאמרנו
שבאדם עובד בתוך החיים שלו
במסגרת שהקב'
הושם אותו
בונה דברים, לאט לאט
והוא נמצא עכשיו בשרשרת הנצח
בונה את מה שהוא צריך
בחיים שלו
ואחרי מותו ממשיך את זה באופן אחר
והעולם כולו
הולך ומתקדם לנצח נצחים
הרעיון הזה מובן?
אני מקווה
נעצור כאן
נמשיך
פעם הבאה