פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

הקרבה ללא גבול – פרשת ויקרא ופורים תשפ”ד | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
במותם ציוו לנו את החיים – פרשת צו ופרשת פרה | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
התחדשות של הנפש – עבודת ה’ לחודש אדר ב’ (הרמוניה) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
קיום פקודה וסירוב פקודה – פרשת פקודי | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
קהילות אמיתיות וקהילות מדומיינות – פרשת ויקהל | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
לשאת את הראש, לא את האף – פרשת כי תשא | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין

לא להתקבע באמונות קטנות

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫רב שלום לכולם, אנחנו בשיעור מספר 13
‫של סדרת יסודות האמונה

‫הסדרה הזו, נזכיר שוב, ‫עניינה לתת איזשהו מבנה שיטתי

‫על עולם האמונה היהודי

‫אלוהים, אמונה, תורה ומצוות

‫אני רוצה רק, לפני שאנחנו ‫מתחילים את הפסקה של היום

‫לעשות בזריזות מה שראינו עד עכשיו

‫אמרנו שאנחנו מנסים לבנות את ‫השלבים הראשונים בתהליך הזה

‫על מאמר שנקרא מאמר עשרים ‫ממרקים שנמצא בספר אורות של הרב קוק

‫שמה שראינו עד כה זה דבר ראשון, הבנה

‫לא הייתי אומר מחודשת, אלא הבנה ‫עמוקה יותר של המושג הזה אלוהים

‫אם עד כה אלוהים נתפס כאיזשהו ‫ישות, איזה כוח חיצוני לחיים

‫מחדש לנו הרב קוק

‫שאלוהות בעומק הדברים זה אותה ‫שלמות אין סוף, גדולת שלמות אין סוף

‫שמופיעה בתוך החיים עצמם

‫ומילה אמונה באלוהים זה לא להאמין ‫באיזשהו שכנוע שכלי או רגשי שהכוח הזה קיים

‫אלא אמונה מלשון המילה אמן, מלשון המילה קיום

‫זאת אומרת לחיות את השלמות אין ‫סוף, לחיות ולהופיע יותר ויותר את החיים

‫וכל הגדרה באלוהות כאשר ‫אדם הוא מקשים את אלוהים

‫זאת אומרת הוא מנסה לצייר ‫איזשהו ישות, איזשהו גוף, איזשהו כוח

‫הדבר הזה הוא הקשמה

‫זאת אומרת הוא יוצר באדם חוסר יכולת להתקדם

‫הוא מונע מאדם להופיע יותר ויותר את החיים

‫ואוצר אותם מה שקראנו מלשון כפירה

‫מלשון המילה כפור או כופר, זפת

‫משהו שאותם את האדם מלהתקדם הלאה

‫לאחר מכן דיברנו על ההשלכות שיש לתפיסה הזאת

‫ומצבנו שהתפיסה הזאת זה לא רק איזשהו פלסוף

‫אלא יש לזה השלכות מאוד מאוד קיומיות

‫כאשר התפיסה, ולצערנו זה היום התפיסה העולמית

‫שאלוהים זה כוח חיצוני לחיים

‫ממילא אלוהים והעולם ‫נתפסים כשני דברים סותרים

‫האדם בעצם נאלץ לבחור האם ‫הוא משאבד את חייו לכוח חיצוני

‫וממילא הוא צריך פחות ופחות לחיות בעולם הזה

‫יותר להתמסר, להתנתק מהעולם ‫הזה ולהתמסר למעימד הרוחני

‫או לחילופין לבחור בעולם ‫הזה ולעזוב את אלוהים

‫ללכת ולהתבוסס רק בכאן ובעכשיו בעולם החומרי

‫במציאות הרגית

‫ודיברנו על כך שכאשר זו ‫הבחירה שעומדת בפני האדם

‫אז האנושות מתחלקת לשניים, לדתיים ולחילונים

‫דתיים, אותם אלה שמוכנים ‫להתמסר, להקריב את העולם הזה

‫בשביל אותו כוח חיצוני

‫או לחילופין, אותם אנשים שאומרים אנחנו ‫מעדיפים לחיות את השבעים, שמונים, תשעים שנה

‫שיש לנו פה בנחת ולא להיות משואבדים

‫למשהו שכופה עלינו דברים ‫שהם מנוגדים לטבע ולחיים

‫ואז אמרנו מה ההשלכות הן? ‫ההשלכות הן לשני הצדים

‫מצד אחד, כאשר העולם, וזה רוב ‫העולם היום, נתפס לתפיסה החילונית

‫זאת אומרת שאין משהו מעבר לקיום העכשווי

‫אין מציאות שהיא מעבר לעולם ‫הזה, הכל זה רק עולם חומרי מיידי

‫באיזשהו שלב הדבר הזה גורם ‫להתמוטטות, לא רק של העולם הרוחני

‫אלא גם של העולם החומרי, כי ‫ברגע שאין אלוהים בעומק הדברים

‫אין ערכים לשום דבר, אין מוחלטות

‫שום דבר אין לו ערך ודאי

‫ואז לאט לאט גם הערכים הבסיסיים ‫ביותר של החברה הולכים ומתמוטטים

‫מידי, אך אמרנו, התפיסה לכיוון השני, שמתמסרת

‫לכוח רוחני שנמצא מחוץ לחיים, ‫אז היא אמנם נותנת לאדם תקווה

‫ואיזושהי שאיפה שמעבר ‫לעולם הזה יש עוד עולמות

‫אבל מצד שני, היא גורמת ‫לניוון, כמו שנראה גם היום

‫לבעצם זלזול בעולם הזה, ‫חוסר התעסקות בחיי החומר

‫והחברה הדתית כולה היא חברה ‫שמשדרת חוסר עיסוק ונכשלות

‫בכל מה ששייך לענייני העולם הזה

‫לעומת זאת, התפיסה האמונית ‫שהרב קוק מדבר עליה ובעומק הדברים

‫זה כל תורת הסוד של עם ישראל

‫זה ההבנה שהחיים

‫הם אומנם נמצאים כאן ועכשיו, אלא ‫הם ביטוי למשהו שהוא מעבר לחיים

‫קראנו לזה תפיסה פננתאיסטית

‫מהתפיסה שרואה את הכל באלוהים

‫האלוהים מופיע בתוך החיים עצמם וממילא

‫לאכול יש ערך, כל דבר שאדם עושה

‫הוא מופיע בזה את שלמות אינסוף, ‫ומילא הוא עושה את זה הכי טוב שרק אפשר

‫קראינו את הפסקה המאוד מאוד חשובה של הרב קוק

‫בספר מוסר אביך

‫ב' ב', שאומר הרב קוק, בכל דרכי חדיהו, ‫על המשנה במסכת אבות, בכל דרך חדיהו

‫שאדם פועל פעולה של שלמות, ‫שאדם עושה פעולה איכותית

‫צריך לסמוח בחלקו, ולא לרדוף אז אחרי דבר אחר

‫כי כל העולם כולו מתקפל לפניו בפרט זה

‫כאשר אדם פועל פעולה ‫בעולם הזה, אלוהים מופיע כאן

‫ומילא הוא עושה את הדברים בצורה ‫הכי איכותית, והכי שלמה, והכי משתלמת

‫שרק אפשר, וזה להיות עובד אלוהים

‫עובד אלוהים זה לא רק למלמל ‫שאנחנו מאמינים באיזה כוח ששולט עלינו

‫אלא ללכת ולהופיע את אלוהים בתוך העולם הזה

‫מה שראינו בפעם האחרונה, ‫נקודה שהיא מאוד חשובה

‫זה שצריך להבין, למרות כל העמקות ‫שאנחנו מעמיקים עכשיו במושג האלוהי

‫ולאט לאט מזככים את התפיסה ‫הדתית, התפיסה האמונית

‫מעולם שרואה איזה כוח חיצוני

‫למשהו שמבין שאלוהים מופיע בתוך החיים עצמם

‫יחד עם זה, אומר לנו הרב ‫קוק, צריך מאוד להיזהר

‫לא להרוס את האמונות הקטנות

‫כי זה החידוש שאנחנו מדברים

‫אנחנו לא מדברים כאן שעכשיו ‫אנחנו מגלים מחדש את אלוהים

‫אלוהים, כלומר השאיפה של הבן ‫אדם למשהו שהוא מעבר לעולם הזה

‫התחושה הקיומית שקיימת אצל כל בן אדם

‫שיש מישהו שם למעלה

‫שיש דבר שמכווין את המציאות

‫ויש דבר שהוא מעבר למציאות הנוכחית

‫זו תחושה שחורזת את כל האנושות מראשיתה

‫רק שאנשים מלבישים את ‫זה בכל מיני דימויים מוקשמים

‫ילד קטן מלביש את זה באיזה ‫דמות של סבא זקן בשמיים

‫אנשים יותר מבוגרים מלבישים את זה ‫איזה כוח ארטילאי כזה רוחני ששולט עליהם

‫אז אנחנו עכשיו מלבישים ‫את זה באלבשה יותר מזוקחת

‫אבל אלבשות תמיד קיימות

‫גם אנחנו שומרים גדולת שלמות אין סוף

‫זה גם סוג של הגדרה, זה גם סוג של אלבשה

‫אלבשה יותר מופשטת אבל עדיין אלבשה

‫מכיוון שכך צריך להיזהר, אומר הרב

‫לא לזלזל באלבשות

‫זה לא שמי שחושב שאלוהים זה כוח עליון

‫או אפילו אפילו מי שחושב ‫שאלוהים זה איזה ישות בשמיים

‫זה לא שהוא לא בסדר

‫זאת אומרת, יהיה צעד שהוא לא בסדר, יהיה ‫צעד שאנחנו מסבירים שצריך כמובן להתקדם

‫אבל יהיה צעד שזה הנגיעה שלו לאלוהים

‫זה הנגיעה שלו למשהו שמקדם אותו הלאה

‫ולכן אומר הרב, יש לבושים של המלך

‫ויש איברים של המלך, זאת אומרת

‫יש את המלך עצמו, את השלמות אינסוף ‫שזה משהו שלעולם אי אפשר לגעת בו

‫אנחנו רק מזהים את זה דרך החיים שלנו

‫שהחיים שלנו מבטאים, ‫גדולות, שלמות אינסוף שלעולם

‫לא ניתנת לקימות, אבל היא מתלבשת

‫בתוך לבושים

‫ומן דבזה

‫לבושים של המלך, גם הוא מרים יד ומתחיה בנפשו

‫מי שקורע את הלבושים של המלך

‫מי שבז לאמונות קטנות

‫מי שלא נותן למציאות ללכת ולהתקדם

‫אתם רואים, זה לא רק ברמה ‫האישית של בן אדם זה או אחר

‫שמבלבלים אותו מבחינת התפיסה האמונית

‫זה גם ברמה התרבותית

‫האפשרות לתת למציאות ללכת לאט לאט

‫באורך רוח, נדבר על זה היום

‫זה גם חלק מלתת מקום ללבושים של המלך

‫כל הדברים האלה הם בכלל האמונה

‫שלמות אינסוף זה משהו ‫שמתלבש בכל דור ואצל כל אדם

‫בלבוש אחר

‫והשאיפה שלנו היא כל הזמן ‫ללכת ולקדם את המציאות קדימה

‫עד כאן זה הדברים שראינו

‫וכן אנחנו ממשיכים בתוך מאמר יסורים ומונקים

‫אומר הרב

‫כל הצרות שבעולם

‫בייחוד הצרות הרוחניות

‫תוגה, עצב, קוץ רוח

‫פחילת החיים, יאוש

‫שבאמת אין עינן הצרות העיקריות של האדם

‫אף אין כל הצרות הללו

‫אינן באות כי מפני חוסר דעה

‫להסתכל, הסתכלות בהירה בגאות השם

‫שימו לב, המשפטים שרב אומר פה

‫הם ממשיכים את הכיוון שהסברנו מה ההשלכות

‫שיש לתפיסה האמונית

‫הפשטנית

‫כאשר התפיסה האמונית היא

‫ממשיכה להתבוסס בהבנות מוקשמות

‫שיש את העולם הזה ויש איזה כוח חיצוני

‫שרודה בעולם הזה

‫הדבר הזה בהכרח מביא למצוקה

‫זה לא משנה כמה בן אדם ילביש את זה במילים

‫וינסה לשכנע את עצמו

‫שהכוח הזה הוא נחמד וכמה כיף לעבוד את השם

‫ויקרא לו בכל מיני שמות חיבה

‫של תתא ושיגיד שהוא אבא והוא חנון והוא רחום

‫שזה הכל מילים נכונות כמובן

‫אבל הוא לעולם לא השתחרר ‫מהעמדה הנפשית הבסיסית

‫מחילה?

‫אין סוג תשאיר את זה שם

‫תודה

‫סדר גמור, תודה רבה

‫לעולם אדם לא השתחרר

‫מהתפיסה שיש כאן

‫התנגדות מובנית

‫בין החיים שלו לבין משהו חיצוני לו

‫כל הצרות שבעולם, בייחוד הצרות הרוחניות

‫תוגה, עצב

‫אדם שהוא דתי

‫דיברנו על זה, דיברנו על ‫ההשלכות של העולם הדתי

‫אדם שהוא דתי, אם הוא ‫לוקח את הדתיות שלו עד הסוף

‫הוא לא יכול להיות סמך

‫אנחנו כולנו, מה שנקרא, ‫נמצאים כל הזמן בהתחקות

‫אז אנחנו, מה שנקרא, כל הזמן ‫נוצרים את האומנה מצד אחד

‫והמסר הוא כל הזמן שצריך לשאבד את העולם הזה

‫והעולם הזה זה הכל אבלים

‫ואין לו שום משמעות

‫אבל

‫בכל זאת, השם מצווה אותנו להיות בשמחה

‫אז אנחנו, מה שנקרא, משכנים ‫את עצמנו שצריך לסמוך

‫ובעצם זה כיף להיות משועבדים

‫אבל אם, מה שנקרא, לוקחים ‫את הדברים באמת עד הסוף

‫אם החיים שאנו משועבדים לכוח חיצוני לנו

‫אז אי אפשר להיות סמכים

‫כי בעומק הדברים, אדם לא ‫יכול באמת להשתחרר מהעולם הזה

‫זאת אומרת, אם אדם יכול לדבר ולשכנע את עצמו

‫שאין דבר יותר מתוק מדווקמרה

‫ובעצם זה כיף לעשות מצוות וכולי

‫זה הכל נכון, כי במשך השנים ‫אדם חושף את הטבע האמיתי שלו

‫אבל אם אדם לא מבין שזה הטבע האמיתי שלו

‫והוא קולט עדיין שהיהדות זה סוג של דת

‫אז תמיד יהיה לו תוגה, תמיד יהיה לו עצב

‫המילה עצב, כן, בתנך

‫זה מילה שמבטאת מעצור

‫כן, אולי הזכרנו את זה כבר

‫בזמן למשל, בספר שמואל

‫שהדונייה בן חגית מתנסה למלוך

‫כן, שהוא שם מנסה למרוד באבא שלו דוד המלך

‫אומר הנביא

‫ולא עצבו אביו מימיו לאמור מה עשית

‫לא עצבו, מסבירים המפרשים, לא עצרו

‫כאשר אדם לא יכול לבטא את עצמו

‫בהכרח הוא נהיה חסום

‫חסימה שווה עצב

‫עצב עצבי אגועים כסף וזהב

‫אליליל

‫עצב זה אליליל, זה משהו חסום, משהו מוגבל

‫אם אני לא יכול לבטא את עצמי, אם אני ‫לא יכול באמת להופיע את הכישרונות שלי

‫וכל דבר שאני עושה בעולם הזה הוא בעצם הבל

‫הרי זה השדר של העולם הדתי

‫הכל ביטול תורה

‫ואתה צריך את כל זה, אני מסורי מצפון על ‫כל שנייה שאתה לא מתעסק בדברים רוחנים

‫אז בהכרח זה יוצא רצפות

‫יש תוגה שהיא נמצאת כל הזמן

‫ולפעמים אדם מתמודד עם התוגה הזו

‫הפוך על הפוך

‫שהוא מנסה לסמוח בצורה מוקצנת

‫זה גם לפעמים פסיכולוגיה הפוכה

‫בן אדם הוא אומר מצד אחד הוא מרגיש לא טוב

‫כי כל החיים שלו הם נדרסים ‫בידי הכוח העליון בשמיים

‫מצד שני כתוב עבדו את ה' בשמחה

‫אז מה עושים?

‫מנסים לרקוד

‫מנסים לשיר

‫מנסים ליצור כל מיני תגובות ‫לפעמים יותר קיצוניות מהרגיל

‫כדי לשכנע את כולם ובעיקר ‫את עצמי שאני כן שמח

‫אדם שהוא שלם עם עצמו

‫והוא מופיע את החיים שלו

‫הוא לא צריך להחצין יותר מדי את זה שהוא שמח

‫הוא לא צריך כל יום להסתובב עם פרצוף עם חיוך

‫כדי לספר לכולם שהוא שמח

‫הוא אדם שמלא באושר פנימי

‫כי הוא חי את מה שהוא צריך לחיות

‫והוא מחובר לשלמות אינסוף

‫ובוודאי שזה גם על ידי ביטוי בזה שהוא מחייך

‫אבל העמדה הנפשית הבסיסית ‫שלו היא עמדה של אושר פנימי

‫אבל כאשר העמדה הנפשית הבסיסית ‫היא שיש פה כל הזמן משהו שמתנגש בתוכי

‫אני כל הזמן נמצא במלחמה

‫ושוב ככה מבינים היום נדבר על זה

‫כל מיני ביטויי חזל שאומרים ‫מלחמה לאדם פנים ומאחור

‫אדם כל הזמן נמצא במאבק מול העולם הזה

‫כל העולם הזה הוא פיטוי

‫ככה זה התפיסה הדתית

‫העולם הזה הוא כולו רק פיתויים של היצר הרע

‫אז בן אדם שכל החיים נלחם בעצמו

‫הוא לא יכול להיות מאושר

‫ברור שהוא נמצא בעצב

‫הוא נמצא בתוגה

‫דבר נוסף אומר הרב קוצר רוח

‫זו לא מילה קוצר רוח היא מדויקת

‫רוח קצרה

‫תנסו להיכנס מה שנקרא לראש המופשט של הרב קוק

‫אם אדם הוא מחפש אלוהים מוקשם

‫הוא מחפש איזה אלוהים שאיתו ‫הוא יוכל מה שנקרא להגיע לשלמות

‫הוא מחפש איזה משהו שאפשר לתפוס

‫ממילה

‫כל עוד הוא לא מגיע לזה

‫הוא מרגיש קוצר רוח

‫הוא מרגיש חוסר סובלנות

‫העולם הזה על החסרונות שלו נראה לו עולם חסר

‫עולם פגום

‫ממילה הוא אדם עצבני

‫הוא אדם מלא בתחושות שהעולם לא בסדר

‫הרבה פעמים אנחנו שומעים נימה כזו ‫אצל אנשים שקשורים לעולם פנימי ורוחני

‫שהם מרגישים בדידות

‫שהם מרגישים קריאה

‫הם קרואים בין העולמות

‫הם מרגישים שהעולם הוא מנוגד למה שצריך להיות

‫זה תחושות שהן אגב מאוד מובנות

‫כי מי באמת שלומד תורה ומבין לאן ‫תורת ישראל חותרת להביא את העולם

‫ואיך העולם נמצא היום

‫יש פה פער אדיר

‫אבל שוב, אדם שנמצא בהבנה שהוא ‫נמצא בתהליך אינסופי של התקדמות

‫וההשלמות אינסוף היא כל הזמן הולכת ומופיעה

‫הוא מסוגל למצוא את השמחה

‫ואת תחושת השלמות בעצם ההתקדמות

‫יש לו אורך רוח

‫רוח ארוכה

‫הוא מסוגל לסבול תהליכים ארוכים

‫גם ברמה האישית, גם ברמה הציבורית

‫משפטים שאנחנו אוהבים כל כך ‫לחזור עליהם בבית המדרש שלנו

‫קמעה, קמעה

‫הדברים מתקדמים לאט

‫הרצון הזה שהדברים ייגמרו

‫שיהיה איזה שלב שנוכל להגיד סטופ, הגענו

‫הרצון הזה לניסים, דיברנו על זה גם

‫שיבוא פה איזה משהו יפתור את הכל בבת אחת

‫האשליות האלה שיגיע יום

‫כבר עונה, ששם הכל יהיה טוב

‫האשליות האלה לא קיימות אצל ‫אדם שחי בתודעה של שלמות אינסוף

‫כי אין לו שום עניין להגיע לאיזה נקודת סיום

‫הוא בתהליך מתמיד של שיפור

‫אז עכשיו הוא נמצא פה

‫ועוד כמה אלפי שנים אנחנו ‫נהיה במקום יותר מתקדם

‫אבל מבחינת עמדה נפשית, אדם כל הזמן עושה

‫את מה שהוא מבין שהקדוש בחור עוצם ממנו

‫ולכן בכל נקודת זמן בחייו

‫בכל נקודת זמן בא ומוצא את עם ישראל

‫בכל נקודת זמן בא ומוצא את העולם כולו

‫הוא תמיד מרגיש תחושה של שלמות

‫יש ביטוי של רבינו בחיי, איבן פקודה

‫הוא כותב בספר חובת הלבבות

‫שהוא אומר את זה בתרגום לעברית מודרנית

‫הוא אומר, האדם המאמין

‫לעולם לא רוצה להיות במקום שונה

‫מאיפה שהוא נמצא עכשיו

‫אדם המאמין מבין שבכל רגע נתון בחייו

‫הוא מופיע את גדולת שלמות אין סוף

‫אין איזה נקודה שעכשיו הוא ייפגש עם אלוהים

‫ועכשיו הוא עוד לא נפגש עם אלוהים

‫הוא כל הזמן נפגש עם אלוהים

‫לנצח נצחים

‫ולכן איפה שהוא נמצא

‫אלוהים נמצא איתו

‫רציתי לשאול קודם משהו

‫כן

‫כן

‫זהו, זה לא אמור לביא ייאוש

‫שאדם חוטא

‫צריך להיות כאב על החץ

‫אבל לא משהו כמו שאמרנו

‫שמביא לייאוש ועצב

‫אדם חטא, אדם נכשל

‫בסדר, בציר האין סופי של ההתקדמות

‫יש גם ירידות

‫ויש נפילות

‫אבל גם בזמן הנפילה

‫שום דבר לא עבוד

‫תמיד, בכל מצב

‫אלוהים איתו

‫והוא הולך ומקדם אותו

‫לאן שהוא צריך לקדם

‫אסור שדברים כאלה יירפו את האדם

‫כשאדם ייכנס לעמדה כזו

‫אה, אז באמת הכל פה באיזה השתלמות

‫אז לא נורא איפה אני נמצא, לא

‫זה מאוד קריטי, אם אדם נמצא ‫במקום X או נמצא X פלוס 1

‫זה שאתה ב-X פלוס 1 זה

‫זה משנה הכל, אבל

‫ברומק הדברים

‫אתה על ציר האין סופי של התקדמות

‫ולכן יש אורך רוח

‫זה אחד הדברים שמאוד מאפיינים

‫הרב קוק בבית המדרש

‫שלו, זה נקודה שחוזרת

‫כל הזמן מכיוונים שונים, אורך רוח

‫אורך רוח

‫גם ביחס אדם כלפי עצמו

‫אדם נכשל שלא

‫ייקח את זה קשה מדי

‫יש כישלון, בסדר

‫ועיפול צדיק וקם

‫שום דבר לא נגמר

‫זה לא

‫מה עד אתמול הייתי קשור

‫לאלוהים, אתמול חטאתי, גמרנו

‫לא, אתמול היית

‫קשור לאלוהים והיום אתה קשור

‫לאלוהים ומחר תהיה קשור לאלוהים

‫וכל פעם צריך רק לדאוג

‫שזה יהיה עוד ועוד ועוד

‫אבל כפי שאמרנו שזה לא ככה

‫אז יש קוצר רוח

‫חוסר סובלנות

‫אחד הדברים שמאפיינים

‫אנשים דתיים שאין להם סבלנות

‫כי

‫הם רוצים שהמציאות תתוקן

‫זה לא בסדר מה שקורה עכשיו

‫צריך שיבוא משיח עכשיו

‫צריך שיהיה

‫שלום עכשיו

‫צריך שכולם יהיו דתיים עכשיו

‫צריך שיהיה נס עכשיו

‫זה בעיה

‫צריך להשתחרר מהעמדה הנפשית הזו

‫כן

‫מה הגבול כאילו

‫שלא לפתח על אישית

‫אין לי פה

‫גבול ברור

‫זה עת ומשפט ידע לף חכם

‫כל אדם צריך לשאול את עצמו

‫איפה הוא יכול עוד להשקיע

‫ולקדם את המציאות

‫ואיפה הוא עשה את המקסימום שהוא יכול

‫ועכשיו

‫קדוש בכוי הוביל את הדברים

‫בוא ניקח דוגמה בעולם שלנו

‫ברמה האישית אנחנו יכולים להסתכל

‫על הרבה דברים שאנחנו יכולים לקדם

‫אבל ברמה הציבורית

‫אדם עובד

‫הוא יקם תורה ומצוות

‫מנסה לקדם את עצמו ואת העולם

‫כמה שרק אפשר

‫הוא לא יכול עכשיו

‫לשנות את העולם כולו

‫מה הוא יעשה עכשיו

‫יעשה מהפכה כלל עולמית

‫לא, אז הוא מבין שזה לא בידיים

‫שלו והוא לא עסוק כל היום

‫לשמוע חדשות ולקסות ציפור עיניים

‫יש דברים

‫לא בידיים שלי בכלל

‫בכלל בחיים זה כבר ברמה המוסרית

‫מה שאדם לא יכול לשנות

‫שלא יחשוב על זה

‫גם בבעיות של אחרים

‫אני קצת אז כאילו

‫לא, אבל זה קצת לא הייתה

‫שאלה שהתכוונתי דווקא ברמה האישית

‫נגיד עכשיו קורה לנו משהו בחיים

‫שהוא באמת מזעזע ומטלטל

‫ואז נגיד אנחנו מוכרים להתמודד

‫ולהגיד סבבה כל מיני תשעים

‫בוא נתקדם הלאה בוא נרים את עצמנו

‫סבבה

‫זה מרגיש קצת לפעמים שאנחנו

‫כאילו מפתחים על אישות כזאת

‫ייחודית שהכל טובה והכל טובה

‫ואת צריך לזהר, את צודקת

‫ויש לזהר שאדם לא יפה בחדישות

‫אדם ינסה לקדם את עצמו כמה שרק אפשר

‫אבל מצד שני אני אומר גם לכיוון השני

‫שלא יתחיל עכשיו להיכנס

‫לדעת, אז זה הבעיה

‫המרכזית היום

‫הנושא הזה

‫שאדם נכנס לאיזה תחושה

‫שגמרנו

‫אין יותר חיבור לאלוהים

‫מה שאמרתי, אדם צריך לדעת מה הוא יכול

‫לתקן ומה שהוא לא יכול לתקן

‫שיעזוב את זה

‫במה אישית, יש לזה משהו בנפש

‫עשיתי כמטב יכולתי

‫עכשיו גמרנו, אין לי מה לעשות עם זה

‫שמים את זה בקופסה

‫וממשיכים להתקדם הלאה

‫זה חלק מאוד מהותי

‫מהעבודה הרוחנית

‫כן

‫אנחנו תמיד שואלים שיהיה בית מקדש

‫כן, אבל

‫אנחנו עושים כמטב יכולתנו

‫ואם בית מקדש לא ייבנה

‫עכשיו בימינו

‫אז הוא ייבנה בהמשך

‫האובססיה, אתה מבין שהבן אדם

‫לא, בית המקדש ייבנה בימים שלי

‫למה?

‫מאיפה אדם הגיע לזה?

‫גם סוג של שחצנות כזאת, למה?

‫בית המקדש נבנה בימיו של הגאון מבילנה?

‫לא. בית המקדש

‫נבנה בימיו של רבי עקיבא? לא.

‫בית המקדש נבנה בימיו של רבי יהודה הלוי?

‫לא. בית המקדש

‫נבנה בימיו של הרב קוק? לא.

‫מי יכלי שבית המקדש ייבנה דווקא בימים שלנו?

‫אני חוזר שוב

‫אני מאמין באמונה שלמה שכל ‫יום אנחנו מקדמים יותר את המשיח

‫מקדים בית המקדש

‫ואם בית המקדש לא ייבנה עכשיו

‫אלא עוד מאה שנה

‫אז נחדינו ונינינו יהיו בית המקדש

‫ואנחנו נחיה את בית המקדש דרכם

‫ההסתכלות הזו שהעולם מתחיל ונגמר בחיים שלי

‫ואין פה שום איזה קו אינסופי

‫הכל זה מה שאני חווה, מה שאני עובר

‫זה משהו מאוד מאוד ילדותי

‫גם צריך להיכנס

‫הוא חלק מקו אינסופי של השתלמות

‫וכל אחד נותן את חלקו

‫וחי במלוא העוצמה ובמלוא השמחה

‫את הזווית שלו בחיים

‫ולא עכשיו מצפה שהעולם כולו יופיע כאן ועכשיו

‫בזה שהוא עושה את הפרט הקטן שלו

‫בזה הוא חי את בית המקדש

‫בזה הוא חי את השלמות אינסוף

‫שמופיע בחייו שלו

‫בסדר?

‫אבל כשהמשיח יגיע אנחנו ‫יודעים שיהיה טוב יותר, נכון?

‫יהיה עוד יותר טוב, נכון

‫אז למה שלא נתפלל את זה שהגיע עכשיו?

‫בוודאי שמתפלל לי מה שהגיע עכשיו

‫אני מדבר אבל בין להתפלל ‫שאני רוצה שהמציאות תתקדם

‫לבין להבין שמעבר לתפילה עכשיו אין לי

‫וכל מה שאני עושה בחיים אין לי עוד מה לעשות

‫אז אני עכשיו לא אומר, אה, ‫בגלל שהמשיח לא הגיע עכשיו

‫אז שום דבר לא שווה

‫ועכשיו הכל רע ולא מסתכלים על הטוב

‫על הדברים שכן נבנים פה

‫אבל אתה יודע שמופסיק כאילו, ‫כשאתה יודע שיש כרגע מציאות מעוותת

‫וזה שיהיה בתמיד כך, אז זה מה שיהיה

‫אז למה בוא נעשה?

‫אתה מאחייה את זה ואתה רוצה את זה

‫וברור שאתה רוצה שזה יהיה בחיים שלך

‫את צודקת, אבל בוא נעשה את זה אבל יותר טוב

‫לא שהמציאות עכשיו מעוותת

‫המציאות עכשיו היא טובה

‫ואני רוצה שהיא תהיה טובה עוד יותר

‫ואני מתפלל ועושה כמטב יכולתי

‫שהשלב הבא יבוא, בין המבית המקדש וכולי

‫ועם זה אני מלא שמחה ואושר במה שקיים עכשיו

‫זה שני צירים שחייבים להחזיק אותם

‫יש חשש כמו שאמרנו בציר אחד

‫שבאדם מפתח חדשיות אומר ‫אני לא רוצה להתקדם בשום דבר

‫אבל יש חשש בכיוון השני

‫שבאדם לא מלא שמחה על מה שהגאון מבין

‫הוא אומר על הפסוק

‫לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו

‫אז הוא דורש דרשה יפה

‫הוא אומר שלומדים ספר

‫צד ימין זה הדפים שכבר אדם למד

‫צד שמאל זה הדפים

‫כן, בעברית שקוראים מימין לשמאל

‫צד שמאל זה הדפים שאדם לא למד

‫לב חכם מימינו

‫אדם שהוא חכם הוא מסתכל על הצד הימין

‫על ההישגים שהוא כבר הישיג בחייו

‫לב כסיל לשמאלו זה אדם שנמצא באיזה חסך מתמיד

‫מה עוד לא הישגתי

‫זה בעיה

‫שוב אדם צריך להיות כל ‫הזמן עם שאיפה להתקדם עוד

‫אבל זה צריך להיות שאיפה

‫לא פרפקציוניזם

‫עכשיו עוד לא הגיע השלב הבא

‫אז עכשיו אני מתוסכל מהשלב הזה

‫סמך בחור בילדותך

‫גאון מבין

‫סמך בחור בילדותך ודע

‫כי על הכל יביא לך אלוהים למשפט

‫תסמך בעוצמה של החיים היא כמו שהיא

‫ותדע שעל הכל יביא אליך אלוהים למשפט

‫שהכל בפני שזה מוכוון אל האמת האלוהית

‫שהאדם עושה את מה שהוא צריך לעשות

‫על פי תורה ועל פי סכל

‫הוא למד דברים והוא הגיע למסקנם

‫שהוא צריך לעשות עכשיו משהו מסוים

‫זהו

‫אלוהים פה שיסמך בזה

‫יתעסק בזה

‫ויפסיק עכשיו לדמיין איך הוא מנהל את העולם

‫ומה יקרה עוד מיליון שנה

‫שיתמקד במה שקורה עכשיו

‫זה הכל

‫ויתמלא באושר וסיפוק ושמחה

‫ככל הניתן בתוך המציאות הנוכחית

‫וזה מה שיקדם אותו לשלב הבא

‫הדמיונות והתסכולים

‫והאים ומה יהיה ואילו וכולי

‫זה לא מקדם לשום מקום

‫מקדם לשום מקום

‫אני מחוזר בדברים של הרב

‫כל הצרות שבעולם, בייחוד הצרות הרוחניות

‫תוגה, תוגה סליחה

‫קוץ רוח, פחיית החיים

‫שוב התחושה הזו שהחיים היא מסע

‫עוד פעם כאשר התפיסה הזו שהאלוהים נמצא למעלה

‫החיים זה סבל מתמשך

‫תחושה כזו של אודיום ואודיום

‫מתי זה ייגמר

‫האתגר האין סופי הזה

‫ייאוש כמו שאמרנו

‫תחושה שעכשיו אין לי אלוהים

‫אחרי שאני אמות אני אגע באלוהים

‫עכשיו העולם הזה אני לא מוצא שם את אלוהים

‫שבאמת כל התחושות הללו

‫אין עיניי נצרות העיקריות של האדם

‫זה הבעיות המרכזיות

‫שמקיפות את המין האנושי

‫אף אין אינן באות כי מפני חוסר דעה

‫להסתכל, הסתכלות בעירה

‫בגאות השם

‫שימו לב מושג חדש הרב קוק מחדש לנו

‫גאות השם

‫גאות זה משהו שמבטא

‫משהו גבוה, עוצמתי

‫יש גאות הים

‫יש הים עגלים גבוהים

‫אדם מסתכל בעוצמה האלוהית

‫שוב יש תפיסה שמסתכלים על השם בצורה נמוכה

‫שוב איזה משהו חיצוני כזה שרודה ומואך אותנו

‫ויש מצב להביט על הקב".

‫יש כאן נקודת שלמות ‫אינסוף שמחיה את החיים שלנו

‫וזה נותן לבן אדם תחושה של גאות

‫יש כאן כוח

‫יש כאן משהו שמחיה אותי

‫השם מלאך גאות לבש

‫שיש מלוכה

‫שיש הבנה שהעולם הזה הוא לא אפקר

‫שכל הפרטים בעולם הזה הם שייכים לכיוון מסוים

‫זה הרעיון של מלוכה

‫השם מלך, השם מלאך, השם ימלוך לעולם ועת

‫אנחנו אומרים בתפילת שחרית ‫בבוקר פעמיים את הפסוק הזה

‫בעמידה אומר המדרש כי המלאכים עומדים כל בוקר

‫עומדים ואומרים את הפסוק

‫השם מלך, השם מלאך, השם ימלוך לעולם ועת

‫השם מלך, השם מלאך, השם ימלוך לעולם ועת

‫כלומר אדם שהוא פותח את היום

‫הכוחות הרוחניים עומדים

‫הם אלה שמרוממים את המציאות ומכריזים

‫יש פה מלוכה בעבר, בעובר ובעתיד

‫יש קו שחורז את כל המציאות

‫וזה נותן גאות לבש

‫השם מתלבש בגאות

‫במשהו מלא חיים, מלא עוצמה

‫הוא ים שהולך וקוצף

‫השם מלאך, גאות לבש

‫לבש השם, עוז התעזר

‫העוז, העוצמה, השם נעזר

‫מתחמש בעוז

‫עוז התעזר

‫אף תיקון טבל בל תמות

‫הטבל, המציאות היא עומדת על הקן שלה

‫על היסוד שלה, בל תמות

‫שום דבר לא זז

‫שום דבר לא נמצא במקום שהוא לא צריך להיות

‫כל דבר בדיוק איפה שהוא צריך להיות

‫יש כזה, שכחתי איזה עמרה חסידית

‫שכחתי, מי זה?

‫בשם אחד מבעלי החסידות

‫שפעם היה איזה שלושה רבנים

‫שלושה אדמורים

‫דנו ביניהם מה צריך לשנות ‫בעולמו של הקדוש ברוך הוא

‫אז הראשון בא ואמר

‫אני חושב שהיה צריך

‫אם הייתי יכול, הייתי מטפל לקדוש ברוך הוא

‫שאני יודע מה יגרום, שבית ‫המקדש ייבנה או משהו כזה

‫שאני אומר, אם הייתי יכול ‫להתפעל לקדוש ברוך הוא

‫שיגרום לכך, שעם ישראל

‫השלישי אמר, אם הייתי ‫יכול להתפעל לקדוש ברוך הוא

‫שיישאר בדיוק כמו שזה עכשיו

‫לא במשמעות שלא יתקדם

‫אלא מה שהקדוש הוא עכשיו בעולם

‫גם ברמה האישית, איפה שבן אדם נמצא

‫איפה שהוא נולד, לאיזה משפחה

‫איזה כישרונות שיש לו

‫מה מסלול החיים שלו

‫בל תימות, השם נמצא שם

‫אף תיקון תבל בל תימות

‫נכון כסאחה מאז

‫הכיסא של השם זה ביטוי

‫של התורה, להנהגה אלוהית

‫שמופיעה בעולם הזה

‫כיסא, שמתיישבים עליו

‫משהו שיציבות

‫נכון כיסא חם מאז

‫מעולם אתה

‫יש פה נצח

‫שתמיד נמצא

‫מכולות מים רבים

‫אדירים משברי ים

‫אדיר במרום השם

‫כולות מים רבים, יותר ממים

‫משהו ששפע אינסופי

‫משברי ים, מגלי הים

‫אדיר במרום השם

‫השם לאורך ימים

‫יש כאן עריכות ימים

‫יום שכולו ארוך

‫שמחיה את האדם

‫זה המבט האמוני

‫של תורת ישראל

‫להסתכל, הסתכלות בהירה

‫בגאות השם

‫אומר הרב

‫ההכנעה מפני

‫האלהות

‫שהיא דבר טבעי בכל נברא

‫בכל הוויה, הוויה זה

‫מציאות, שפרטיות

‫מתגלה בקרבה

‫להתבטל בפני הכללות

‫וכלווה חומר להתבטל

‫בפני מקור ההוויה

‫של הכללות, שהוכח שבו אלהלות

‫שלהם נקץ לגבי הכללות

‫כל משפט אחד, כל זה

‫ההכנעה הזו, לא צער

‫ודכדוך יש בה

‫כי עם עונג וקומימיות

‫שלטון וגבורה

‫פנימית

‫מאותרת בכל יופי

‫הרב במשפטים האלה

‫מסביר לנו את כל

‫הביטויים ששאלתם

‫במהלך השיעורים ותמיד שואלים

‫שלומדים את הנושא הזה

‫אם זה הרעיון

‫של עבודת השם זה בעצם

‫לחיות את החיים ולהופיע אותם

‫במלוא העוצמה, במלוא השמחה, במלוא

‫הטכנולוגיה, בעולם הזה

‫והעולם הבא מופיע בתוך העולם הזה

‫אז למה אנחנו מכירים כל כך

‫הרבה מדרשים שמדברים על זה

‫שאדם צריך להתבטל

‫ושהאדם לא שווה שום דבר

‫ושהעולם הזה הוא הבל

‫ומלחמה לאדם, אמרנו

‫מפנים ומאחור

‫וכל העולם הזה לא שווה

‫שום דבר

‫וכל אדם יסודו מאפר

‫נפשו יביא ולחמו, משול כחרס

‫נשמר, קיציציו וקיציצנובה

‫זה המסר שעולה

‫לכאורה מכל ספרי המוסר

‫אומר רב אל תתבלבל, לא

‫כל המשפטים האלה לא באים

‫להגיד לך שאתה אפס

‫במשמעות שאין לך משמעות

‫שהחיים הם חסרי חשיבות

‫והתפקיד זה רק להסתובב פה

‫כמו איזה זומבי במשך שמונים שנה

‫לא לסמוח, לא ליהנות

‫לא ל... לא ליצור שום דבר

‫לא לבנות ורק לנסות לחתו

‫כמה שפחות ואז להיגאל

‫ולהגיע אל העולם

‫האמיתי, לא

‫כל הביטויים האלה באים להגיד

‫שבן אדם צריך

‫ליצור הכנעה

‫בפני אלוהות, הכנעה בפני

‫אלוהות זה לא הכוונה היא

‫אפסות

‫ביטול שלי, אלא

‫במילה שהיום

‫אנחנו משתמשים כדי לבטא את הרעיון

‫של חכמים, זה

‫איפתחות. כל המשפטים

‫האלה באים להגיד לבן אדם

‫אל תתקבע

‫במה שיש, תיפתח לזה

‫שיש עוד

‫אדם יסודו מאפר

‫אם אתה

‫לוקח את האדמיות שלך

‫ואוהב בה משהו בפני עצמו

‫מתקבע בהישגים

‫בתחושות מזה ונראה

‫לך שזה מה שיש

‫משול כחרס הנשמר

‫אין לך שום משמעות

‫אבל אם אתה מבין שתפקידך כאדם

‫זה להיות מחובר

‫לשלמות אינסוף

‫ותחסרהו מעט

‫מאלוהים, אמר דוד המלך

‫האדם הוא כמו

‫אלוהים, כמעט כמו אלוהים

‫מתמלא בגבוהה

‫מתמלא בעוצמה

‫המושג שכולנו מכירים אותו

‫שמופיע הרבה פעמים בחסידות וגם

‫מקומות אחרים, התבטלות

‫התבטלות

‫זה לא במשמעות שאנחנו

‫מבינים היום. היום אנשים לוקחים את המילה

‫התבטלות ומתרגמים אותה

‫לתחושת הפסות

‫של חוסר חשיבות

‫אתה כלום, אתה בטל

‫התבטלות כמו שאמרנו

‫זה היפתחות

‫תבטל, תבטלי

‫את הצדדים הגסים

‫את הצדדים הנמוכים

‫ותיפתחו לזה

‫שיש עומק עוד יותר גדול

‫ההכנעה

‫בפני האלוהות, זה שאדם מרגיש

‫הכנעה בפני הגודל

‫שזה דבר טבעי בכל נברא

‫בכל הוויה

‫שפרטיות מתגלה בקרבה

‫כאשר אדם הוא ניצב

‫מול גודל, הוא מרגיש

‫תחושה של ביטול. מה זה תחושה של

‫ביטול? לא תחושה שאני

‫לא שווה שום דבר. זה גם קורה

‫זו תחושה לא טובה

‫אדם צריך להרגיש

‫וואו, יש כאן גודל

‫שאני חלק ממנו

‫זה

‫שאנחנו עכשיו יוצאים ורואים את

‫מרחבי השמיים

‫אדם רואה את הכוכבים

‫אדם מסתכל על נוף מרהיב

‫ורואה עכשיו מרחבים

‫של ים. הוא מתאמור

‫להתמלא בתחושה

‫של סגב

‫לא בתחושה של

‫בוא נעני כלום, לא שווה שום דבר, בוא נתאבד

‫לא

‫אדם רואה את הכוכבים ואומר, יש פה

‫יקום אינסופי

‫אלוהות אינסופית

‫מרחבים שלא

‫נגמרים. ואני בחיים

‫שלי מופיע

‫ניצוץ מהדבר הזה

‫ככל שהמרחבים

‫יותר גדולים, ככה

‫אני יותר

‫גדול. ככה העוצמה

‫שנמצאת בי היא יותר

‫רחבה. ואז

‫הביטול רק ממלא את האדם

‫מכוח. רק ממלא

‫את האדם בעוצמה

‫האדם, כל מציאות שפרטיות

‫מתגלה בקרבה

‫להתבטל בפני הכללות

‫וקל וחומר שהאדם מתבטל

‫בפני מקור

‫ההוויה של הכללות

‫זה מה שאנחנו עושים שלוש פעמים ביום בתפילה

‫שאדם מתפלל

‫דה לפני מי אתה עומד

‫כל פעם תפנים, תפנים

‫את נמצאת, אתה נמצא

‫מול גודל

‫מול משהו שלא נגמר לעולם

‫אתה אדם

‫אתה אדם חש בכללות

‫הזו עליונות של אין

‫קץ לגבי הכללות

‫יש פה כלליות, משהו שמכיל

‫את הכל

‫ההכנעה הזו לא צער ודכדוך

‫יש בה, אלא בדיוק הפוך

‫עונג

‫עונג זה תחושת הזדהות

‫קוממיות זה קומה

‫סקופה, משהו שוב

‫מלא גבורה

‫שלטון וגבורה

‫פנימית

‫מאותרת בכל יופי

‫זה

‫הגישה האמונית

‫הכל יפה בעולם הזה

‫תחושת היופי

‫זה גם דוגמה לזה

‫חשבתם פעם, מתי אנחנו

‫מרגישים שמשהו

‫יפה

‫שאלה

‫מתי משהו יפה בעינינו

‫מתי משהו

‫מוצא חן

‫זה מילה אחרת, מתי אנחנו מרגישים מציאת חן

‫קרוב

‫לא יודע אם זה בדיוק

‫הגישה, לא יודע, עכשיו הדבר הזה

‫הכל נכון

‫אבל אתם לא אומרות את המילה

‫מתי משהו אני מרגיש שהוא

‫נוגע בנו, ארמוני

‫זה המילה שחיפשנו

‫בדיוק

‫כאשר בדיוק מרגישים סוג של

‫ארמוניה, סוג של שלמות

‫אדם מסתכל

‫על הטבע

‫והוא רואה פה משהו

‫שמסתדר, יש פה הרבה פרטים

‫שמסתדרים לאיזה תמונה

‫אחת שלמה

‫האדם מביט על איזה יצירת אומנות

‫ורואה בה יופי

‫אדם מסתכל עכשיו

‫על דבר שהוא רואה

‫בו צד פנימי, לא יודע

‫הילדים שלו, הם

‫יפים בעיניו

‫יש כאן משהו שמחבר את האדם

‫יש כאן

‫גודל שהוא

‫מסתדר

‫שהוא חלק מהארמוניה הכללית

‫של העולם, לכן

‫בית המקדש הוא המקום

‫היפה ביותר בעולם

‫נויו של

‫עולם

‫עשרה קבים של יופי ירדו לעולם

‫תשעה

‫נטלה ירושלים

‫אחד העולם

‫כולו, היופי

‫מופיע בתוך העולם

‫הזה, שוב הגאון מבין

‫אומר על הפסוק בספר משלי

‫שקר אכן

‫ואבל היופי

‫אישה

‫עירת השם אי תתעלל

‫בדרך כלל איך מבינים את הפסוק הזה

‫שקר אכן ואבל היופי

‫הצדדים החיצוניים האסתטיים הם חסרי חשיבות

‫מה שחשוב זה עירת השם

‫הצד הפנימי הרוחני זה מה שחשוב

‫גאון מבין אומר לו

‫הוא מוסיף על הפסוק

‫שקר אכן ואבל היופי

‫אישה עירת השם אי תתעלל

‫במה? אומר הגאון מבין לה

‫בכן וביופי

‫שאין עירת השם

‫שקר אכן ואבל היופי

‫העולם הזה הוא חסר משמעות

‫אבל שיש

‫עירת השם

‫יש כן ויש יופי

‫העולם הפנימי הולך

‫ומתראה

‫בצורה חיצונית כלפי

‫חוץ. האדם המאמין

‫זה האדם שרואה את היופי

‫בעולם הזה

‫בצד הזה הם צודקים

‫זה שהם לוקחים עכשיו את זה שבגלל

‫שהם מתלהבים מהטבע אז עכשיו לא צריך

‫לקדם את העולם ולא צריך לשפר

‫וצריך עכשיו לשבת ומה שנקרא

‫להיות סטלן

‫ואת צודקת

‫זה הנקודה השלילית אבל

‫זה שבן אדם מרגיש חיבור

‫לטבע זה דבר חיובי מאוד

‫זה שבן אדם מרגיש חיבור לאנשים

‫את צודקת

‫במקרה הזה באמת הרבה פעמים הטבע

‫זה הוביל אותם בסוף

‫לכלום

‫זה שאדם מזהה עירת השם

‫עירת השם זה לא רק במשמעות הדתית

‫זה יותר מזהה

‫אדם מזהה פה איזה משהו הרמוני

‫זה גם משהו שיכול להוביל אותו לדברים חיובים

‫לא סתם אבותינו היו רואי צון

‫מסתובבים במרחבים

‫זה מה שאנחנו

‫היום כבר פחות

‫פחות נוגעים בדבר הזה

‫אבל זה לא רק

‫טבע במשמעות

‫הזאת זה גם

‫שאדם מסוגל למשל

‫לראות את היופי בחברה האנושית

‫להסתדר עם אנשים

‫זה קשור לזה

‫האדם שהוא דתי

‫הוא אנטיפט

‫כי זה ביטול תורה

‫לדבר עם אנשים

‫זה חבל על הזמן

‫האדם צריך ללמוד תורה

‫כל שנייה שמדברים זה

‫בכלל חברה יכולה להביא את הבן אדם

‫ללשון הרע

‫וזה

‫להודד במדברות

‫כמו שאומר שם רמבם הנזירים

‫להודד במדברות

‫ולהתרחק מחברה בן אדם

‫זה התפיסה הדתית הנוצרית הקלאסית

‫בעם ישראל זה לא עובד ככה

‫אין

‫אין קדושה בלי מניין

‫בן אדם אמור להיות עם אינטראקציה

‫עם החברה

‫למה? כי אלוהים הופיע

‫אלוהים ניצב בעדת אל

‫מזה לומדים שצריך

‫עשרה למניין

‫הקדושה שכינה

‫מופיעה שאדם לוקח

‫הרבה אנשים יחד

‫ומוצא את היופי, מוצא את ההרמוניה

‫שנמצאת בהם

‫נמצאת את המחנה המשותה

‫וכן על זה הדרך

‫קיצור, אדם עובד השם זה אדם שאומר

‫כן לחיים

‫במשמעות העמוקה

‫הוא חי עוד ועוד ועוד

‫וכל, אמרנו מדרשים וכולי הם רק

‫באים להגיד לו כל הזמן תיזהר

‫לא לקחת את החיים האלה

‫מה שנקרא להתבוסס בהם בלי קשר

‫אל האינסוף

‫כן?

‫שקר

‫אכן

‫ואבל היופי

‫כי כאשר אין עירת השם אז באמת

‫שקר אכן ואבל היופי

‫אבל שיש אישה עירת השם

‫היא תיטלל

‫בכן וביופי

‫עירו את היופי

‫ואכן, אכן זה היופי הפנימי

‫עירו אותו בחוץ

‫זה הרעיון

‫זה לא

‫מה זה?

‫כן ותשים לב שבתנך

‫למשל כל פעם שמדברים על

‫האבות והאימהות

‫מספרים שהם היו יפים

‫נכון? רפקה

‫הנערה טובה

‫תואר מאוד

‫רחל הייתה יפת תואר

‫יפת מרא

‫שרה אומר להברה מננה ידעתי

‫כי אישה יפת מרא

‫יוסף יפה תואר

‫ויפה מרא, דוד

‫הדמוני עם יפה עיניים

‫מאוד חשוב שהם יפים

‫כי הם חיים את הקדושה

‫אז הקדושה מופיע

‫בחוץ

‫הבנה

‫כאשר עם ישראל לא נמצא בארצו

‫ויש גלות אז באמת

‫יש מושג שכל מה שאוסיף הגוף בניין

‫אוסיף השכר אורבן ואז

‫דווקא הקדושה לפעמים היא נמצאת

‫אומר הרמב״ם כל החרב

‫חרב מחברו

‫קדוש מחברו

‫כל שדבר הוא יותר חרב אז יש בו יותר קדושה

‫אבל זה במצב לא אידיאלי

‫במצב האידיאלי

‫נויו של עולם

‫כשמתפתחת

‫שימו לב עומא הרב

‫כשמתפתחת

‫ההכרה הזו של

‫גאות השם בקרב

‫הנשמה ככל שהאדם

‫מפתח מתוך הכרה

‫מתוך לימוד את התפיסה

‫הזו של גאות השם

‫שיש עוצמה

‫שמופיעה אינסופית בתוך חייו

‫היא מרצה

‫את החיים בשיעבודם הטבעי

‫תראו איזה צמד מילים מקסים

‫של הרב קוק

‫שיעבוד טבעי

‫זה השיעבוד

‫שיעבוד טבעי

‫שוב זה

‫אתה משתבט

‫זאת אומרת שיעבוד

‫של אני

‫מכפיף את המציאות

‫הגסה

‫למשהו גדול יותר

‫וזה חושף

‫את הטבע הפנימי

‫אני עבדך

‫בן עמתך

‫פיתחת למוסרי

‫או הדברים של רבי יהודה הלוי

‫עבדי הזמן

‫עבדי העבדים

‫עבד השם

‫הוא לבדו חופשי

‫יש פיוט גם

‫של רבי יהודה הלוי

‫אני רוצה להממליץ לכם מאוד

‫ללמוד את שירי רבי יהודה הלוי

‫שירי רבי יהודה הלוי זה לימוד

‫זה לא ספר שירים

‫זה ספר שלומדים אותו

‫כותב רבי יהודה הלוי בפיוט

‫שכחתי לקרואים לו פיוט

‫בעתרחקי ממך

‫מותי בחיי

‫בעתקרבי אליך

‫חיי במותי

‫שאדם מתרחק

‫כשאני מתרחק מאלוהים

‫מותי בחיי

‫אני חי אבל אני בעצם מת

‫הכל כפו

‫הכל חסר משמעות

‫שאני מתקרב אליך

‫חיי במותי

‫צדיקים גם במותם

‫קרואים חיים, אין מוות

‫אדם חי לנצח

‫אדם נמצא בשיעבות טבעי

‫הוא

‫מתבטל אל האין סוף

‫הוא שייך

‫עכשיו לאותה שלמות

‫שכל הזמן הולכת ומופיעה

‫עוד ועוד ועוד

‫ואז זה ממלא את החיים

‫נחת וחיים

‫לפי אותה המידה

‫שהפרט מכיר

‫את גודל הכלל

‫והאדר מקורו

‫ככל שהפרט מבין

‫שהוא חלק ממשהו גדול אין סופי

‫ככה הוא מתמלא

‫בעוצמה, למשל

‫שתמיד אנחנו מביאים אותו, כמו

‫אצבע ביחס לגוף

‫אם האצבע רוצה להופיע

‫את האצבעיות שלה

‫מה היא צריכה לעשות?

‫היא צריכה לתת

‫לעורקים להזרים

‫דם מהלב, ככל שהעורק

‫יזרים דם

‫יותר בטבעיות

‫בלי מעצור, בעוצמה יותר

‫גדולה לאצבע

‫האצבע יותר תחוש

‫את האצבעיות שלה, היא תופיע

‫יותר את החיים שלה, אם האצבע

‫מנסה להתנתק מהגוף

‫היא מתה

‫זה הרעיון של הענבה

‫של ההתבטלות, אדם מתחבר

‫למקור החיים

‫ואז ממילה אתם גם

‫מבינים, עוד השלכה

‫שיש לזה, שהאדם

‫למשל, כל הנושא

‫של תחרותיות

‫הוא יורד מהפרק

‫מתי אדם

‫נמצא בתחרותיות ובמלחמה

‫עם האחרים

‫כאשר הוא תופס את עצמו

‫כמשהו נפרד, כל אצבע

‫חושבת שעומדת בפני עצמה

‫אז, אבל אם אדם

‫מבין שכל החיים שלו

‫זה בקישור

‫אל האורגן

‫האין סופי

‫אל האלוהות שמופיעה בכל החיים

‫ממילה, לאצבע אין

‫קנאה, אה אני

‫אצבע ועד זרץ

‫זה אצבע וזה זרץ

‫כל אחת מופיעה

‫את מה שהיא צריכה להופיע

‫ולהפך, זה שהזרת היא זרת

‫זה עוזר לאצבע להיות אצבע

‫וזה שהאצבע היא אצבע זה עוזר לזרת להיות זרת

‫יש פה מכלול

‫שהכל משלים אחד את השני

‫זה גם קשור ביחס

‫בין ישראל לעמים

‫שוב, מי שלא לומד את הרעיונות האלה

‫אז הוא, כשהוא לומד את התורה

‫ובתורה כל הזמן כתוב

‫הנה קראנו בפרשה

‫ונפלנו אני ועמך

‫מכל העם אשר על פני האדמה

‫מה שמה שהיהדות היא סוג של גזענות

‫אנחנו טובים

‫וכל האחרים לא בסדר

‫שוב זה חוסר הבנה, לא

‫לא שעם ישראל

‫הוא טוב וכל האחרים לא טובים

‫הכל זה מכלול אחד

‫הכל מופיע

‫את גדולת שלמות אינסוף

‫שאומרים משפטים כאלה

‫שנפלנו אני ועמך

‫ושכולם מתכוונים להגיד

‫שעם ישראל צריך לשמור את הייחודיות שלו

‫תדעו

‫שיש לכם תפקיד חשוב במציאות

‫אתם לב, לא יודע איך שננסח את זה

‫אתם עבר חיוני לגוף

‫ולכן חשוב מאוד

‫שאל תבצעו תפקידים של אצבע

‫אל תעשו את מה שאתם צריכים לעשות בתור לב

‫אבל זה לא שהלב

‫לא רוצה שלא יהיה אצבעות

‫זה פשוט

‫חלוקת תפקידים

‫אבל לכולם יש מקום

‫העולם כולו זה אורגן אחד גדול

‫וגם בתוך עם ישראל

‫תפקידים שונים

‫לוויים, ישראלים, כהנים, גברים, נשים

‫ילדים, מבוגרים

‫תלמידי חכמים

‫אנשי מעשה

‫הכל

‫לכל יש מקום בעולמו של הקב".

‫לחי, לצומח, לדומם

‫לקוסמוס

‫עולם שלם שמופיע

‫את שלמות אינסוף

‫שאדם ככה שאדם מבין את זה יותר

‫כל התחרויות

‫הקטנוניות

‫המאבקים הם לא נמצאים אצלו

‫הוא לא שם בכלל

‫הוא לא שם

‫הוא לא בעמדה הזו

‫אתה עושה את שלך, אני עושה את שלי

‫אחד המרבה

‫ואחד הממית

‫ולבד שהיא חוונת ליבו לשמיים

‫זה עולם שונה

‫ממה שאנחנו רגילים לחיות

‫שתופסים את העולם

‫כפרטים שנלחמים אחד בשני

‫ואין אלוהים

‫אין מקור אחד שמחבר את הכל

‫אז הכל הופך להיות מאבק

‫ומי יותר ממי, חזק יותר

‫מער יותר, גבוה יותר, מי מנצח

‫מי עוקף

‫זה עולם

‫מסוג אחר

‫ועל פי זה עכשיו אתם צריכים ‫להבין את כל המדרשים של חזאבא

‫את כל הפסוקים, הבעיה ‫שאנחנו לומדים את הדברים

‫האלה בעיניים של

‫התרבות שלנו, ואז הכל נראה

‫כזה לא ברור

‫מה התורה רוצה להגיד, שרק היהודים בסדר

‫והגויים הם לא

‫מה זה? וגם בתורה

‫מה רק הגברים בסדר, הנשים הם לא

‫רק המבוגרים בסדר

‫הילדים הם לא

‫חרש, שוטה, קטן, אה אז הם לא

‫טוב? כי הם לא, הם פסולים

‫לעדות, אז זה אומר שהם

‫פחותים? לא, לא

‫תפקידים שונים

‫תפקידים שונים במציאות

‫אף אחד פה הוא לא יותר

‫מהשני

‫אנחנו ומשה רבינו

‫מבחינת הנקודה

‫הפנימית אותו דבר

‫משה רבינו ביטא

‫את המושה רבניות שלו

‫ואנחנו מבטאים את מה שאנחנו

‫צריכים לבטא, ובשמיים

‫נתנסח בציור

‫מופשט

‫בשמיים כולנו

‫נקבל אותו שכר

‫אדם שעשה את המקסימום

‫שהוא יכול, יקבל

‫שכר כמו משה רבינו

‫משה רבינו התפקיד יותר חשוב במציאות

‫לא קם כמשה

‫אבל הוא הופיע את העבר שלו

‫את האצבעיות שלו

‫בצורה המקסימלית שיש

‫הספקלריה מהירה

‫משהו בלי מחיצות, נתן לדם

‫של הלב לזרום בו

‫בלי מעצורים

‫אם אדם עושה את זה לעצמו

‫אז הוא כמו משה רבינו

‫וגם גוי

‫מעיד אני שמיים וארץ, אומר תא נדבי אליהו

‫בין איש בין אישה

‫בין יהודי

‫בין ישראל ובין גוי

‫איש לפי מעשיו

‫רוח הקודש

‫שואה עליו

‫גם לגוים יש רוח הקודש

‫עכשיו שאלה אם מדרגת נבואה

‫היום יש אפשרות, אין אפשרות

‫גם הם שייכים לאלוהים

‫כל העולם שייך לאלוהים

‫זה הרעיון

‫כל העוז

‫והעוד שבמחוזות המציאות

‫הולך ומתעלה

‫מתקלל ומתעדר

‫על ידי

‫הקטנתה של הנשמה לפני יוצרה

‫לפני הפתיחות

‫של הנשמה לפני מקור חייה

‫הקטנה הטבעית

‫הזו

‫מצמיחה גדלות אדירה

‫שלטון של

‫עוד מלכות

‫ונהור המעליה, אור עליון

‫המשחקת

‫הכל ביטויים של גוחים

‫מטורט הסוד

‫המשחקת בכל עת

‫עונג עדנת מציאותה

‫אדם

‫משחק

‫כתוב לעתיד לבוא

‫הקדוש ברוך הוא הצדיקים

‫משחקים עם

‫לוויתן

‫לוויתן כתוב נכון צדיקים לעתיד לבוא

‫יושבים תחת סוכת אורו

‫של לוויתן

‫זה ביטוי של חזל

‫לבעל חיים

‫שבולע הכל

‫לוויתן זה

‫זה בעל חיים אימתני

‫שהוא מכיל את הכל

‫לוויתן הוא המקובלים

‫מלשון התלוות

‫כאשר

‫אדם מתלווה

‫כאשר אדם מכיל

‫את השלמות האלוהית

‫אז הוא יש חופת

‫אורו של לוויתן

‫שעוטפת את כל המציאות

‫ואז הקדוש ברוך הוא

‫משחק איתו

‫משחק

‫שחוק זה הרעיון הזה

‫של שבירת

‫המסגרת

‫מה שקוראים שבירת ‫distance אין מחיצות

‫בין אחד לשני

‫כל העולם הוא שחוק

‫שחוק

‫עשה לי אלוהים

‫לבין מאה שנה

‫יוולד ילד

‫אין מחיצות אין מגבלות

‫גם בת מאה שנה

‫מולידה ילד

‫לא רואים את זה היום

‫לכן קוראים לילד יצחק

‫על שם העתיד

‫אז

‫ימלא

‫שחוק פינו

‫ולשוננו הנה

‫השחוק יופיע בעולם

‫ככל שנתקרב יותר אל הימים

‫של

‫הגאולה

‫העולם ימלא שחוק

‫אומרים חזא שנולד יצחק

‫התרפו כל בעלי המומים

‫שבעולם

‫הנכים התחילו ללכת

‫הפסחים ביטוי להגיד

‫היה פה איזה חלון הצצה

‫אל העולם העתידי

‫שהעולם כולו הולך ומשתלם

‫יש שחוק

‫אדם הוא יכול

‫לשחוק מהמציאות

‫כמו רבי עקיבא שורש שואל שיוצא מבית

‫קודשי הקודשים

‫והוא צוחק

‫הוא נמצא בעולם של עוד אלפיים שנה

‫שהעולם הולך ומתוקן

‫הקטנה הזו לנשמה

‫נותנת לה את האפשרות

‫לשחוק

‫בכל עץ

‫בעונג עדנת מציאותה

‫ועל ליזה בחלקה

‫הולך ומתרחב

‫הולך ומתגדל

‫עד אין חקר

‫אין קץ, לא נגמר אף פעם

‫התאבת

‫גבעות עולם

‫שוב, מיטוי קבלי, גבעות עולם

‫גבעות

‫פסגות הגובה הנצחיות

‫יש תאבה

‫תאבה לא במשמעות השלילית

‫במשמעות השלילית

‫יש שאיפה לגעת

‫בפסגות

‫להיפתח אל נצח אלוהי

‫שרק ילך ויופיע

‫בעולם עוד ועוד ועוד

‫זה העולם

‫של תלמידי חכמים

‫זה העולם שגדול ישראל צריך להבין

‫את זה, שאנחנו מביטים

‫על גדולי ישראל, זה לא אנשים

‫שיש להם עוד קצת

‫ידע, זה לא

‫אנשים שחיים בעולם אחר

‫בעולם שהוא מעל

‫הקטנוניות, בכל אחד

‫מאיתנו, שהוא לומד תורה

‫ומתחבר לנצח ישראל

‫ומתפלל

‫זה בתהליך איתי

‫לאט לאט, לשם אדם שואף

‫לא שהוא הופך להיות איזה רובוט ממושמע

‫למישהו שנמצא שם למעלה

‫הוא אדם שנפתח

‫לעולם ששייך

‫בציר האמצוף, העולם כולו

‫מתאחד, הכל מתחבר

‫הכל מתהרמן

‫הופך להיות בהרמוניה

‫והיה

‫השם למלך על כל

‫הארץ, ביום ההוא

‫יהיה השם אחד

‫ושמו אחד

‫אנחנו אומרים את זה כל יום בתפילה

‫לתקן עולם במלכות שדה

‫כל שדם יבין יותר את זה

‫יחיה את זה יותר

‫ככה גם העולם כולו

‫יתחווי להתקדם בציר האמצופי

‫הזה של ההתקדמות

‫טוב, היום קצת

‫קצת טסנו

‫לא נורא

‫נעצור כאן, ניפגש בפעם הבאה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231727020″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 14
לא להרוס אמונות קטנות
מה קורה כשלא לומדים אמונה
אורך השיעור: 59 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231727020″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לא להתקבע באמונות קטנות

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן