פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

הקרבה ללא גבול – פרשת ויקרא ופורים תשפ”ד | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
במותם ציוו לנו את החיים – פרשת צו ופרשת פרה | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
התחדשות של הנפש – עבודת ה’ לחודש אדר ב’ (הרמוניה) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
קיום פקודה וסירוב פקודה – פרשת פקודי | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
קהילות אמיתיות וקהילות מדומיינות – פרשת ויקהל | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
לשאת את הראש, לא את האף – פרשת כי תשא | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין

שפינוזה ויצירת העולם החילוני

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום לכולם ולכולן, אנחנו בשיעור מספר ‫18, מספר 18 של סדרת יסודות האמונה.
‫אנחנו בוא נזכיר מה עשינו עד כה.

‫מה שראינו עד כה זה בעצם ‫בררנו את מושג האלוהות,

‫ליטשנו את ההבנה של אלוהים ‫ישות, חיצונית, ששולטת למציאות,

‫ומלא צריך להוכיח את ‫הקיום שלו בכל מיני צורות,

‫להבנה לשלמות אינסוף ‫שמופיעה בתוך החיים שלנו.

‫זאת אומרת, זיהוי של הקיומיות שלנו,

‫ומתוך הקיומיות שלנו ליסוד ‫האינסופי שנמצא בתוך הקיומיות שלנו,

‫יש מעיין שלא נגמר של חיים בכל המציאות,

‫הדבר הזה, זה יהוד קי ‫ווקי, זה הקדוש ברוך הוא,

‫משהו שהוא אמנם מגיע ‫מחוץ למציאות ומעל המציאות,

‫ובכך אנחנו גם מתייחסים אליו ‫ברמה של מישהו ומשהו ומתפללים וכו',

‫אבל החידוש הוא שזה מופיע בתוך חיינו שלנו,

‫וממילא אין לנו שום עניין להוכיח, ‫אלא פשוט להביט על המציאות

‫ולהנחיח את אלוהים בתוך הקיום שלנו.

‫זה הביא לנו ליטוש של ‫הרבה מאוד מושגים באמונה,

‫ובמושגים נוספים ביהדות,

‫וההבנה הנוספת, גם דיברנו על כך ‫שכל הזמן האמונה הולכת ומזדקכת,

‫זאת אומרת, בכל דור ודור ‫יש הקשמה של מושג האלוהות,

‫מה שנתפס בתרבות כאלוהים,

‫שהדבר הזה הוא בלתי נינה, ‫ודיברנו שאסור לבזות את זה,

‫כן, מן דה בזה, לבושים דה מלכה,

‫מי שמזלזל בתפיסות האמוניות ‫הקטונות הוא כמובן טועה,

‫בגלל שהלבושים הללו, זה ‫הדרך שלנו להתייחס אל המלך,

‫אף פעם אפשר לגעת באלוהים, אנחנו מלבישים,

‫אבל הרעיון הוא שמתקופה לתקופה, מדור לדור,

‫תקווי כמו שנראה, אנחנו ‫הולכים ומברירים את הדברים.

‫כעת, מה שנראה למעשה כמעט לצוף המאמר,

‫הרב יתחיל לדבר על ההקשמה הגדולה מכל,

‫זאת אומרת, דיברנו על כך שבמהלך האנושות

‫היו כמה שלבים בתפיסה האמונית.

‫השלב הראשון הוא היה השלב האלילי,

‫מה שקראנו פולותאיזם, הרבה אלוהים,

‫זאת אומרת, אנשים מזהים שיש ‫איזה יסוד שהוא גדול מהחיים שלהם,

‫יש משהו שהוא מעבר לעולם הזה,

‫ואז הם בורים בדמיון שלהם הרבה כוחות,

‫הרבה אלים ששולטים על העולם,

‫וזה מה כל התפיסה של העבודה הזרה.

‫זאת אומרת, זו הבנה שיש כאן אלוהים,

‫אבל עוד פעם, כמשהו מאוד ‫חיצוני ומאוד מנוכר לאדם,

‫שגם מעלה בכוחות שונים ‫שכל אחד מושך לכיוון שלו,

‫וכל ההשלכות הרוחניות והנפשיות שיש לזה.

‫לאחר מכן האנושות הולכת ומזדקכת,

‫ומפתחת את התפיסה המונוטואיסטית.

‫זאת אומרת, אין הרבה אלוהים, יש אלוהים אחד,

‫אבל הכוונה היא, שוב, באותו התייחסות,

‫משהו מחוץ לחיים, רק ההבדל הוא ציר כמותי.

‫חשבנו שיש הרבה, עכשיו יש אחד,

‫אבל עדיין יש כאן משהו שרודה בחיים.

‫זו ההקשמה ששלטה במשך ‫אלפי שנים באנושות, בעולם הדתי.

‫כעת הרב קוק מתחיל להתייחס ‫אל ההקשמה ששולטת כיום בעולם,

‫מה שנקרא התרבות החילונית, ‫איך היא תופסת את אלוהים,

‫מי נקרא לזה ניסח את התפיסה הזו,

‫וזה למעשה ההתמודדות ‫שאנחנו עומדים איתה היום.

‫זאת אומרת, העולם היום הוא כבר בשל

‫מהתפיסות הילדותיות של העבודה זרה,

‫העולם גם מתבגר מהתפיסות הדתיות,

‫וכעת העולם מחפש אמונה עוד יותר עמוקה.

‫זאת אומרת, ההקשמה, זיכוך ‫ההקשמה צריך לעבור שלב נוסף.

‫אומר הרב, מתקופה לתקופה הולכת ומתבררת

‫התערובת של אמונת הייחוד ‫התאורה עם מחשכי ההקשמה.

‫ובכל פעם שחלק ידוע מההקשמה נופל,

‫נדמה כאילו האמונה נופלת,

‫אבל אחר כך מתגלה שלא ‫נפלה האמונה, כי אם נתבררה.

‫כל ההיסטוריה האנושית היא ‫זיכוך כל הזמן של מושגי האמונה,

‫ואנחנו מסבירים, הזיכוך של ‫מושגי האמונה זה לא רק דיון פלספני,

‫אלא זה בעצם הסרת המחיצות מהחיים.

‫אם עבודה זרה היא מעמידה ‫לאדם איזה אלוהים מוקשם

‫שחוסם את חייו ומשקיע אותו בצדדים הגסים,

‫אז כאשר נופלת האמונה בעבודה זרה,

‫אנשים מבינים שכבר הם צריכים...

‫שאלוהים זה משהו בהרבה יותר גדול ‫מאשר איזה כוחות מפורדים ששולטים עליהם,

‫זה עכשיו מאפשר לבני האדם ‫למצות יותר את הכוחות שלהם,

‫להופיע את החיים בצורה יותר זורמת,

‫יותר משוכללת בכל כיוון.

‫זאת אומרת, יש פחות מועקה על נפש האדם.

‫לאחר מכן אמרנו, התפיסה ‫ששולטת זה התפיסה הדתית הפשטנית.

‫יש כאן איזה כוח אחד, כוח עליון, ‫כוח רוחני ששולט על הבן אדם.

‫שוב, זה בהרבה יותר טוב מהעבודה זרה,

‫אבל עדיין זה מעכב את רוח האדם.

‫עם הזמן גם התפיסה הזו נופלת.

‫אנשים אומרים, אין אלוהים מהסוג הזה,

‫תכף נבין איזה אלוהים הם בורים לעצמם,

‫אבל הדבר הזה מאפשר עוד יותר הופעה של חיים,

‫עוד יותר פתיחות אל השלמות אינסוף.

‫עכשיו, כל פעם שיש התמוטטות של האמונה,

‫זה נראה כאילו האמונה נופלת.

‫נראה שברגע שנופלת ההקשמה, ‫נופלת התפיסה החיצונית

‫שמלבישים את אלוהים, זה נראה ‫כאילו אלוהים הסתלק מהעולם.

‫אבל אחר כך מתגלה של ‫נהפלה האמונה, כי היא מתבררה.

‫כל המשבר הזה רק הצמיח אמונה עוד יותר גדולה.

‫כך היה לאורך כל ההיסטוריה של האנושות,

‫כך היה לאורך כל ההיסטוריה של עם ישראל.

‫אם דיברנו קודם באנושות, על עבודה זרה, דתות,

‫כאן בעם ישראל, כל פעם שיש משבר אמוני,

‫הדבר הזה מצמיח אמונה עוד יותר גדולה.

‫שהרמב״ם, למשל, כן, ‫הוא, בזמנו, הזכרנו את זה,

‫הוא מתמודד מול המשבר האמוני

‫שהחשיבה בעולם היהודי מתחילה לקבל השפעות

‫מהתפיסות היווניות, מה ‫שנקרא המחשבה האריסטוטלית,

‫זאת אומרת, אנשים מתחילים ‫לחשוב בלוגיקה די דומה

‫לצורה שאנחנו חושבים היום,

‫והדבר הזה בשלב ראשון יוצר מבוכה גדולה

‫עם כל ביטויי ההקשמה שבתורה,

‫עם כל הביטויים שמדברים ‫על אלוקות כגוף מוקשם,

‫וזה יוצר מבוכה, והרבה אנשים ‫בגלל זה מאבדים את האמונה.

‫בהתחלה זה נראה היום ונורא,

‫אבל מסתבר שדווקא מתוך המשבר הזה

‫הרמב״ם כותב את הספר מורה נבוכים,

‫שעכשיו מקפיץ את כל האמונה בעם ישראל,

‫כמו שדיברנו, שהיום כבר ברור לכל יהודי

‫שאלוהים זה לא איזו אישות ‫מוקשמת, אלא משהו רוחני יותר.

‫זה הגיע מתוך המשבר האמוני בזמן הרמב״ם.

‫המערל מפרק בזמנו, מתמודד גם

‫עם משבר כנגד דברי חזל.

‫אנשים מבינים את דברי חזל בצורה פשטנית,

‫את כל אגדות חזל בצורה מוקשמת,

‫והדבר הזה מתחיל ליצור זלזול

‫בקרב אנשים מסוימים,

‫שגם החשיבה שלהם הפכה להיות ‫יותר מופשטת, התרבות התבגרה,

‫והנה גם מוצר משבר גדול לדברי חזל,

‫וזה מביא את המערל לכתוב את הספרים שלו,

‫שהוא מפשט את כל דברי חזל, ‫ומסביר את הרעיונות העמוקים,

‫גם המשבר האמוני רק יצר עכשיו

‫את כוח החיים האלוהי בצורה עוד יותר מזוככת.

‫ככה דברים נמצאים לאורך כל הדרך.

‫אבל, אומר הרב, בימים ‫האחרונים לשיבת הרוח האנושי

‫אל ספרת האמונה ‫הברה, ספרה זה מדרגה,

‫אמונה ברה, אמונה זקה, מבוררת.

‫בימים האחרונים לשיבת הרוח האנושי

‫אל ספרת האמונה הברה, נופלת ‫קליפת ההקשמה האחרונה הדקה,

‫שהיא, מהי קליפת ההקשמה האחרונה הדקה?

‫יחס המציאות בכללות אל האלוהות.

‫שבאמת, כל מה שאנו מגדירים במציאות,

‫הוא מופלג מהאלוהות בערך בלתי נערך.

‫הם משפטים לא מובנים, ואנחנו נסביר אותם.

‫אומר הרב, בימים האחרונים לשיבת הרוח האנושי,

‫ככל שאנחנו מתקרבים אל ‫הגאולה, מגיעים אל הימים האחרונים

‫שבהם האמונה הולכת ומזדקכת.

‫אתם מבינים לבד ברצוגן ‫שהרב כותב בימים האחרונים,

‫זה ביטוי מושאל.

‫זה לא שעכשיו הגענו לימים ‫האחרונים, והנה, עוד מעט אנחנו,

‫גיים אובר, מסיימים פה את הזיקוך.

‫זה ימים אחרונים ביחס למה שהיה עד עכשיו.

‫זאת אומרת, הזיקוך האמוני ימשיך לנצח נצחים,

‫גם שיבנם את המקדש וגם שתהיה תחיית אמיתים.

‫אנחנו נמשיך ונזקך את ‫האמונה ואת החיים האלוהים.

‫אבל הרב אומר, ביחס לכל מה שעברנו עד עכשיו,

‫בימים האחרונים, התקופה האחרונה,

‫אנחנו מתמודדים עם המבחן ‫האחרון, כן, בביטוי מושאל,

‫ומתמודדים עם המבחן היותר גדול,

‫עם ההקשמה היותר מסובכת ‫ויותר מורכבת משהייתה עד עכשיו.

‫כשהאנושות מתחילה להתקרב ‫אל המדרגה של האמונה המזוקחת,

‫נופלת קליפת ההקשמה האחרונה דקה.

‫שימו לב, זה הולך להיות פה עכשיו,

‫הבנה רוחנית מאוד מאוד עדינה,

‫בניגוד להקשמה של עבודה זרה, שזה משהו גס,

‫שכל אדם, גם אם אין לו חשיבה מופשטת,

‫הוא מבין שההתייחסות לפסל, ‫לאבן, כאלוהות, כמשהו מוחלט,

‫זה משהו שחוץ מהנפש ‫הילדותית, אדם כבר התבגר מזה.

‫כאן אנחנו מדברים על הקשמה ‫בהרבה יותר עדינה ומורכבת.

‫מהי הקשמה שאנחנו מתמודדים איתה בדורות הללו?

‫יחס המציאות בכללות אל האלות.

‫אני אסביר את המשפט הזה.

‫הרב קוק מתייחס פה למעשה ‫לתרבות החילונית המודרנית,

‫שהיא זו ששולטת בעולם במאות שנים האחרונות.

‫עכשיו כבר אנחנו נמצאים, אפשר ‫לראות כבר שגם היא הולכת ונעלמת לה,

‫אבל היא בוודאי עיצבה את ‫פני האנושות בדורות האחרונות,

‫ועדיין יש לה תפקיד בעולם.

‫מאיפה מגיעה התפיסה החילונית ‫שאנחנו מתמודדים איתה היום?

‫הרב קורא לזה יחס המציאות בכללות אל האלוהות.

‫הרב לא מזכיר פה עכשיו שם ספציפי,

‫אבל במקומות אחרים בכתביו הוא ‫מדבר על מי שניסח את התפיסה הזו,

‫יחס המציאות בכללות האלוהות,

‫במקומות כמו מאמר דעת ‫אלוהים ובשמונה קבצים וכו',

‫הוא מזכיר את השם הפורש.

‫הרב מדבר על דמות מאוד ספציפית ‫שנקראת ברוך בנדיטיקוס שפינוזה.

‫אני אומר שכולכם שמעתם ‫פעם את השם הזה שפינוזה,

‫זה נשמע כזה גם שימפנזה,

‫זה כזה נותן איזה משחק ‫מילים שאנשים אוהבים לשחק,

‫אבל מי הוא היה ומה הוא ‫חידש בעולם ומה הוא יצר בעולם,

‫זה אנחנו הולכים לדבר.

‫אני רק מקדים ואומר, אנחנו ‫נתמקד פה בשיטה של ברוך שפינוזה,

‫לא בגלל שאנחנו, מה שנקרא, ‫ננעלים עליו באופן אישי,

‫זה לא שהרב קוק תולה בו את כל העולם.

‫כמו כל תנועה תרבותית, הדברים ‫לא מתחילים ונגמרים באדם אחד.

‫יש כאן איזה רוח שהיא הייתה לאורך כל האנושות

‫והיא גם הגיעה מכיוונים שונים,

‫אבל בכל תקופה יש איזו ‫דמות מסוימת או משנה מסוימת

‫שהיא מנכזת את הרוחות ‫הללו לאיזה משנה שיטתית,

‫וכמו שנאמר, אין המצווה ‫נקראת עלה על שם גומרה,

‫אז גם אין התומעה נקראת אלה על ‫שם מי שקרא לה את השיטה הרשמית,

‫ובמקרה הזה זה ברוך שפינוזה.

‫אין עוד אדם שהרב קוק מקדיש לו ‫יותר פסקאות ישירות מאשר שפינוזה.

‫זאת אומרת, הרב קוק בדרך כלל, שהוא מתייחס ‫לכל מיני שיטות פילוסופיות ורעיונאיות,

‫הוא מזכיר אותן ברמז.

‫במקרה הזה של שפינוזה, הרב רואה ‫בדמות הזו ובמה שהיא יצרה בעולם,

‫את החילון המודרני, הוא הביא החילון המודרני.

‫בואו ניתן קצת טרקה להבין מי היה איש,

‫נבין את השיטה שלו ואז נבין ‫גם את הדברים של הרב קוק,

‫ולמה כל כך חשוב לנו בתוך ‫המהלך הזה של ברור מושגי האלוהות,

‫להתמקד בנקודה הזו.

‫ברוך שפינוזה, היה יהודי, כמו שאתם רואים,

‫חי בשנת 1132 למניאנם עד 1677.

‫הוא גדל במשפחה, בקהילה באמסטרדם,

‫שהקהילה באמסטרדם, היא ‫הייתה קהילה של יוצאי אנוסים.

‫זאת אומרת, 100 שנים, 150 שנים, ‫קודם לכן היה כזכור את גירוש ספרד,

‫גירוש ספרד, גירוש ‫פורטוגל, ורוב היהודים עזבו,

‫אבל היו קבוצה גדולה של יהודים שהחליטו,

‫בגלל שלא רצו לאבד את הרכוש ואת ‫המאמן שהיה להם בספרד פורטוגל,

‫הם החליטו להישאר, והם ‫האנוסים שנאלצו להסתתר,

‫ובמהלך ה-150 שנה הללו, ‫רבים מהם נאלצו לברוח,

‫כי ויזיציה חיפשה אותם וכולי.

‫אז חלק מאותם אנוסים, אחרי כמה דורות,

‫שהם ניסו להסתדר בפורטוגל ובספרד,

‫הם ברחו, ואז הם הגיעו ‫להולנד, ששם זה היה יחסית,

‫מה שנקרא, שלטון ליברלי, זאת ‫אומרת, נתנו, שמרו על חופש דת,

‫ולשם התנגזו היהודים.

‫למה אני מקטין את כל ההקדמה הזו?

‫הקהילה שברוך שפינוזה הצעיר גדל בה,

‫זו הייתה קהילה יהודית מלאה רגשות אשם.

‫זאת אומרת, זה היו, כמו שאמרנו, ‫אנוסים שברחו להם שם מספרד,

‫והם היו מלאים מסורי מצפון ‫על זה שהם לא עמדו בניסיון,

‫והם אמרו שהם מתנצרים,

‫והם רק בסוף, בעל כוחם, נאלצו לברוח.

‫זאת אומרת, התפיסה שדיברנו ‫עליה במהלך השיעורים,

‫על אלוהים כאיזה דמות של אריץ בשמיים,

‫של איזו יישוט עליונה, ‫תובענית, קשוחה, בלתי סלחנית,

‫זה היה אווירה שגדל בשפינוזה.

‫אווירה דתית מאוד מאוד לוחצת ‫ומאוד מאוד קנאית וקשוחה.

‫היו שמות כל מיני מקרים בקהילה הזו,

‫שגם באו לידי ביטוי שם, הקנאות הדתית,

‫היה, למשל, קצת לפני שפינוזה, היה דמות אחרת,

‫שגם הייתה חלק פה מהתהליך ‫הזה, קראו לה אריאל דה קוסטה.

‫היה איזה גם יהודי שהוא איביע דברי כפירה,

‫ואז הקהילה הכרימה אותו,

‫ואז הוא נאלץ לבקש מכילה, והדרך לבקש מכילה,

‫אז היה שם, היה צריך לעבור איזה טקס השפלה,

‫היה שכב בכניסה לבית ‫כנסת וכולם היו דרכו עליו,

‫זאת אומרת, משהו, עולם דתי מאוד מאוד לוחץ,

‫אחרי זה הוא התאבד, היה שם סיפור שלם.

‫שפינוזה גדל בעולם דתי של ‫בדיוק, של הקשמה של כוח עליון.

‫יש שם מישהו למעלה שחונק את החיים,

‫והתקופה היא כבר, אנחנו מדברים על העת החדשה,

‫רוחות חדשות מנשוות בעולם, ‫אנשים מתחילים לפתח השכלה,

‫מתחילים לפתח ערבות הופקים,

‫והתפיסה הדתית הזו של איזה כוח שנמצא למעלה,

‫שאף אחד בעצם לא יודע אם ‫הוא קיים ואף אחד לא הוכיח אותו,

‫אבל הכוח הזה דורש מני ‫כל הזמן לחנוק את החיים,

‫התפיסה הזו כבר מתחילה,

‫הקרקע מתחילה להישמט מתחת ‫לרגליים, אבל מי שמה שנקרא,

‫שם את המסמר בארון הקבוע של התפיסה הדתית,

‫זה בר אושפינוזה.

‫בר אושפינוזה גדל שם ‫בקהילה, שוב, קהילה לוחצת,

‫הוא גם מתייתם מאביו,

‫זאת אומרת, הוא גדל גם בבית עם הרבה חסכים,

‫באיזה שלב הוא צריך להתחיל לעבוד בגיל צעיר,

‫החיים לא פשוטים איתו, ‫והוא, במקביל לעבודה שלו,

‫הוא היה לוטש עדשות, ‫הוא עוסק באופטיקה,

‫הוא לומד אוטודידקט, זאת ‫אומרת, לומד בעצמו בצורה מדהימה,

‫אדם מוכשר, אין ספק אחד מהמוחות היותר גאונים

‫שהיו בתולדות האנושות, ‫והוא מתחיל לכתוב ספרים.

‫מתחיל לכתוב ספרים על העמנה ועל אילון.

‫תכף נדבר מה כתוב בספרים האלה,

‫אבל אני קודם כל רוצה לתאר את הביוגרפיה.

‫הוא כותב את הספרים, ‫וכשהספרים מתחילים לצאת,

‫אנשי קהילת אמסטרדם מרגישים שמשהו לא בסדר.

‫הם לא יודעים בדיוק להגיד מה,

‫אבל יש שם משפטים שמקררים את עירת שמיים.

‫הוא מדבר על אלוהים ‫מאוד משונה, תכף נדבר מהו.

‫והם, בלי להבין יותר מדי, ‫הם מבינים שיש כאן איזו שיטה

‫שיכולה לערער את התפיסה הדתית.

‫והם מכרימים אותו.

‫באותם זמנים שהיו מכרימים מישהו,

‫זה היה סוג של גזר דין מוות.

‫כי ברגע שהם מכרימים, האדם מבודד,

‫אף אחד לא נותן לו עבודה,

‫אף אחד לא עוד ניצר איתו קשרי משפחה.

‫אנשים בדרך כלל נשברים אחרים.

‫הנה, דיברנו על אריאל דה ‫קוסטה, שהיה לפני שפינוזה,

‫והוא, ברגע שהכרימו אותו, ‫הוא נאלץ לישר קו אחרי זה.

‫זה הביא אותו כמובן למשבר ‫נפשי, אבל שפינוזה לא.

‫שפינוזה טיפוס עקשן.

‫לא מעניין אותו.

‫מכרימים אותו, הוא ‫ממשיך לו את חייו,

‫איך שהוא מתפרנס מהיד לפה, ‫וממשיך לכתוב את הדברים שלו.

‫ואז, לאט לאט הספרים שלו יוצאים

‫מחוגי הקהילה היהודית, ומגיעים גם

‫לאנשי אמסטרדם, הנוצרים.

‫וזה מתגלגל לידי אנשי הכנסייה.

‫וגם בעיניהם זה לא מוצחני.

‫וגם הם מכרימים אותו.

‫גם הנוצרים מכרימים אותו.

‫שפינוזה נשאר לבד.

‫אבל, לא מזיז לו.

‫הוא יהודי.

‫קשה אורף.

‫כן, יש אגדות, למשל, על ‫גלילאו גלילי, כן, כזכור,

‫שטען שכדור ארץ סובב סביב ‫השמש, ואז הכנסייה הכרימה אותו.

‫אז על פי האגדה, גלילאו ‫גלילי, לפני מותו, ככה, פלט,

‫אף על פי חן, נוע תנוע השמש.

‫היום הסבראי שהוא לא אמר את זה באמת.

‫זה האגדה ששמו בפה שלו.

‫בחייו הוא יישר קו כמו תת-עלי לכנסייה,

‫כי הוא ידע שלא כדאי לו להסתבך.

‫שפינוזה הוא לא כזה.

‫שפינוזה הוא אין לו איתו כלום.

‫כולם שונאים אותו.

‫אף אחד לא מדבר איתו.

‫אין לו אימי לחיות.

‫אבל הוא ממשיך בשלו.

‫באיזה שלב מציעים לו, הכתבים ‫שלו מתחילים כבר להתפרסם

‫ברחבי אירופה וגרמניה, ששם ‫האווירה היא יותר חופשית,

‫כבר יש שם רפורמציה נגד הכנסייה,

‫וכולי, הם זה מוצחם ביניהם, ‫ומציעים לו, אם אני לא טוען,

‫מאוניברסיטת היידילברג, לבוא ‫ולכהן כפרופסור ולקבל קתדרה.

‫שפינוזה אומר לא.

‫הוא לא רוצה, השני כעה ‫הוא רוצה לשם שמיים.

‫לא לשם שכר בעולם הזה.

‫הוא ממשיך עם הכפירה שלו בלי למצמץ.

‫ומצ, משכפת או מה שלא ‫יהיה, בגיל 40 ו... 45, מת.

‫כמו כלב.

‫עזוב, נשכח מלב, שנו על ידי כולו.

‫אבל, וזה האבל הגדול, ‫הכתבים שלו נשארו.

‫והכתבים של שפינוזה

‫מתחילים ליצור מהפכה

‫בעולם התרבותי באירופה.

‫ומשם, הם הולכים ומתפשטים

‫לעולם כולו, ולמעשה מעצבים

‫את מה שאנחנו מכנים

‫החילונות המודרנית.

‫מה אומר שפינוזה?

‫אני חוזר לדברים של הרב.

‫שפינוזה הוא קליפת ההגשמה ‫האחרונה, הדקה, שהיא

‫יחס המציאות בכללות

‫אל האלוהות.

‫שפינוזה, כשהוא מתחיל לכתוב את הכתבים שלו,

‫המילה הראשונה שהוא ‫פותח, זה המילה אלוהים.

‫אלוהים מלא בכתבים של שפינוזה.

‫אבל לאט לאט מסתבר

‫שבעצם שפינוזה

‫בא להגיד לעולם

‫שאין אלוהים.

‫אומר שפינוזה, אתם ‫יודעים מה זה אלוהים?

‫אלוהים זה המציאות.

‫כלומר, עד עכשיו

‫היה ברור לכולם, בין אם ‫היו עובדי עבודת אלילים

‫ובין אם היו דתיים, ‫נוצרים, מוסלמים, או יהודים,

‫שיש מציאות, יש עולם, ויש אלוהים.

‫יש איזה כוח עליון, איזה ‫אליל, ששולט על העולם.

‫שפינוזה הוא נמצא בשלב שהאנושות

‫כבר מתחילה לחשוב בצורה אחרת.

‫איפה הגעתם לזה שיש משהו

‫שהוא מעבר לעולם?

‫מאיפה?

‫כמו שדיברנו, רוכחות, אתם

‫לא מזיזים להם.

‫אף אחד לא באמת ראה את אלוהים.

‫מה שיש זה מה שאנחנו רואים.

‫זה מה שאנחנו שומעים.

‫מה שאנחנו יכולים לנדוד.

‫המציאות, זו אלוהים.

‫תחליפו את המילה אלוהים, ‫שפינוזה משתמש במילה אלוהים

‫כי זו המילה שאז השתמשו ‫בה, אבל ביקום המילה אלוהים

‫תכניסו את המילה מוחלטות.

‫אומר שפינוזה, המציאות, העולם ‫הברור, זה הגבול המוחלטות.

‫אין יותר מזה.

‫מה שאוהבים היום ‫להגיד, אלוהים זה הטבע.

‫הביטוי הזה, אלוהים זה ‫הטבע, זה ביטוי שטבע שפינוזה.

‫אתם יודעים, שהיום למשל

‫מדברים עם אדם חילוני, ‫היום כולם שפינוזיסטים,

‫רק מי שהם כמובן יודעים

‫שהם ממנו.

‫היום אתה בא לאדם חילוני

‫ואומר לו, תקשיב, תראה את ‫העולם, תראה את הכוכבים,

‫תראה את המדבר, תראה את הים.

‫מי ברא את כל זה?

‫מה תהיה התשובה?

‫הטבע.

‫תשוב, אדם דתי יגיד אלוהים, ‫אדם חילוני יגיד הטבע.

‫למה אומרים הטבע?

‫מה זה עוזר לאדם החילוני

‫להגיד הטבע במקום להגיד אלוהים?

‫הטבע זה משהו

‫שמנותק מרצון, מנותק ‫מכוונה, מנותק ממישהו או משהו

‫שמכווין את העולם.

‫טבע זה מערכת אוטומטית, ‫מערכת קרה, מערכת מתחתית

‫שמנהלת את העולם.

‫אומר שפינוזה, אין ‫אלוהים, יש עולם, יש טבע.

‫העולם הזה הוא מאוד מאוד ‫גדול, הוא מאוד מאוד רחב,

‫אבל הוא סגור בתוך עצמו.

‫אין משהו מעבר

‫למציאות הברורה.

‫העולם הזה, על כל המרחבים ‫שלו, זה מה שיש ולא יותר מזה.

‫זו התפיסה

‫שמשתלטת על התודעה האנושית

‫מאז ובמובנים מסוימים עד היום.

‫העמדה הנפשית, גם לפעמים אנשים

‫שמשתמשים במילה אלוהים.

‫אתה מבין, אם שפינוזה הוא משתמש בזה.

‫אבל אלוהים ששפינוזה, ‫זה לא אלוהים.

‫זה מנגנון טכני

‫של הטבע.

‫אנשים יכולים להגיד, יש ‫אלוהים, אבל אלוהים עובד אצלנו.

‫זאת אומרת, אני מוכן לקבל

‫שיש כוחות

‫על טבעים, שיש כל מיני

‫צדדים רוחניים, אבל ‫הכל בתוך המציאות.

‫הכל על ידי השליטה שלנו.

‫הכל ניתן לקימות

‫בכף ובקוף.

‫את הכל אפשר להכניס לטבלאות.

‫אם שפינוזה הוא מדבר על זה

‫שיש העולם הזה, הוא רחב מאוד.

‫הוא עולם שיש בו פיזיקה, ‫זאת אומרת, יש בו חומר,

‫ויש בו, שפינוזה ‫אומר, גם מטאפיזיקה.

‫מה זה מטאפיזיקה?

‫מעל החומר.

‫יש גם מימדים רוחניים בעולם.

‫אין לי בעיה עם זה.

‫אבל הכל שייך לעולם הזה.

‫אין משהו

‫מעבר לטבע.

‫שפינוזה בעצם

‫מוציא את הנשמה של העולם.

‫תחיה.

‫אבל אתה חי

‫באיזה מנגנון, באיזה תוכנת מחשב

‫שאין לה נשמה.

‫אין לה רצון.

‫אין לה כיוון.

‫הכל פה

‫זה דטרמיניזם.

‫מה זה דטרמיניזם?

‫בלי בחירה.

‫אין שינוי.

‫הכל קבוע.

‫הכל הולך ופועל

‫מצד עצמו.

‫התפיסה הזו, אתם ‫מבינים, היא כוסמת.

‫מעכשיו, ברגע ששפינוזה משחרר

‫את השד הזה מהבקבוק, ‫מעכשיו האנושות אומרת,

‫אנחנו בני חורים.

‫אין יותר איזה מישהו

‫שם למעלה שאומר לנו

‫מה לעשות ומה לא לעשות.

‫אין איזה מישהו

‫שכולה את רוח האדם.

‫מעכשיו מה שיש

‫זה רק אנחנו.

‫רק המציאות.

‫זה נותן המון כוח.

‫זה נותן תחושה של עוצמה.

‫אף אחד יותר

‫לא יגיד לנו מה לעשות.

‫המדד, מה נכון, מה לא נכון.

‫המדד, מה צריך לעשות, ‫מה לא צריך לעשות.

‫זה האדם.

‫הרוח האנושית.

‫כי אין משהו חוץ

‫מהרוח האנושית.

‫וזה נותן עכשיו

‫למדע, לאומנות, ליצירה חופש.

‫אין יותר גבולות.

‫אין יותר מישהו מבחוץ.

‫יש רק אותנו.

‫וכמו שאמרתי, זה מתוחכם.

‫כי אתה מכניס

‫גם את המימדים הרוחנים

‫בתוך הדבר הזה.

‫שפינוזה, אין לו בעיה

‫עם אנשים דתיים.

‫יש אנשים שיש להם

‫רגש רליגיוזי.

‫רליגיוזי זה

‫דתי.

‫רליג'ין.

‫יש אנשים שאוהבים

‫לקרוא ספרים.

‫יש אנשים שאוהבים

‫לאסוף בולים.

‫יש אנשים

‫שאוהבים לעשות ספורט.

‫יש אנשים שאוהבים

‫לדמיין

‫שיש מישהו שדואג להם.

‫בסדר או לא?

‫הכל אפשרי.

‫נקים לכם בתי כנסת.

‫אין בעיה.

‫תוכלו שם לעשות מה שאתם רוצים.

‫יש לנו מחלקה

‫לסיפוק צורכי דת.

‫גם הדת

‫היא חלק מהצורך האנושי.

‫גם הדת, גם היחס לאלוהים, ‫הוא נכנס לתוך המטריה הזו

‫של עולם טבעי

‫שאפשר

‫שבין אדם שולט עליו.

‫אני מבין, זה תמיד כהמחשה.

‫מי שרוצה לראות

‫איך את הניצחון של שפינוזה

‫קיום בעולם, שיסתכל ‫בדף הבית של ויינץ.

‫בדף הבית של ויינץ

‫יש הכל.

‫יש בהתחלה את החדשות הבוערות

‫בכותרת.

‫יש לזה כותרות משנה לחדשות.

‫ואז יש מדורים.

‫יש מדור אופנה.

‫יש מדור ספורט.

‫יש מדור סלב.

‫יש מדור אוכל.

‫יש מדור תיירות.

‫יש מדור איכות הסביבה.

‫ולמטה, יש גם מדור יהדות.

‫גם יהדות זה בסדר.

‫יש לך רצון

‫להתפלל, לפרוק

‫תחושות.

‫אבל גם אתם עובדים אצלנו.

‫האנושות

‫שולטת בהכול.

‫העולם הטבעי

‫הוא הגבול העליון

‫של המציאות.

‫יחס האלוהות

‫זה יחס המציאות

‫בכללות אל האלוהות.

‫אין משהו מעבר למציאות.

‫אתם לעולם

‫לא תשתחררו מהעולם הטבעי.

‫אין אפשרות לפרוץ את העולם הזה.

‫הכל פה

‫זה מתמטיקה.

‫הכל פה זה תוכנה

‫מאוד משוכללת.

‫אבל איש שולטת על הכל.

‫הבנים את הרעיון?

‫שפינוזה, הוא למעשה

‫מכניס את העולם

‫מהתנתקות

‫מהכוח החיצוני

‫אבל הוא משאיר אותו בלי כלום.

‫יש רק מציאות.

‫וזה משתלט על העולם.

‫היום התפיסה הפשוטה

‫של כל אדם, כמובן לא שאדם יודע

‫שזה שפינוזה וכל הפלסוף, ‫אלא התפיסה הפשוטה

‫היום של בן אדם

‫שחי במאה ה-21

‫זה שרק מה שאפשר

‫למדוד זה מה שיש.

‫אין משהו מעבר לזה.

‫הכל מדיד.

‫הכל ניתן להקשמה.

‫הכל ניתן לתפיסה.

‫יש ביטוי של אלברט איינשטיין

‫שהיה שפינוזיסט מובהק.

‫הרבה אנשים דתיים

‫מתלהבים מזה

‫שאיינשטיין אמר ביטוי

‫אלוהים לא משחק בקוביה.

‫כן, אז הם חושבים

‫מנהי איינשטייני הדתי.

‫איינשטיין הוא אומר

‫אני מאמין באלוהי שפינוזה.

‫מה זה אלוהים לא משחק בקוביה?

‫זה שפינוזה.

‫יש טבע, אלוהים, זאת אומרת

‫יש קוסמוס שהוא לא משחק

‫בקוביה. זאת אומרת

‫אין פה אקראיות.

‫הכל פה מתוכנן.

‫בטבע הכל נמצא בדיוק

‫במקום שצריך.

‫אז אלברט איינשטיין

‫יש כזה משפט.

‫הוא אומר אנחנו מאמינים

‫רק במה שניתן למדידה

‫בסרגל ובשעון.

‫זה בניסוח במילים

‫העמדה הנפשית של אדם

‫שגודל היום בעולם החילוני.

‫מה שיש זה רק

‫מה שניתן לגעת.

‫או לגעת פיזית

‫או לגעת מחשבתית.

‫להבין אותו.

‫אין משהו שהוא מעבר למציאות.

‫אין אלוהים באמת.

‫זה מגיע לרמות כאלה

‫ששפינוזה אפילו משתמש

‫בביטוי אין סוף.

‫היום איש מדע

‫יכול להתבטא בדבר הזה.

‫יש אין סוף בעולם.

‫אבל לאיזה אין סוף

‫התפיסה החילונית מדברת?

‫אין סוף כמותי.

‫לא איכותי.

‫כמו שאומרים במתמטיקה

‫יש ציר אין סופי של מספרים.

‫זוכרים את המבחנים האלה

‫שרכבת נוסעת על ציר אין סופי

‫של מספרים וכו'.

‫מה הכוונה היא

‫יש אין סוף

‫אבל זה אין סוף כמותי.

‫יש נתונים שחסרים לנו.

‫אני לא יודע דברים מסוימים

‫לא בגלל שיש משהו מעליי

‫אלא פשוט חסר לי אינפלוטים.

‫חסר לי עוד נתונים במציאות.

‫ברגע שיהיה לי נתונים

‫אני אלוהים.

‫אני יכול להגיע לכל דבר.

‫הכל בסופו של דבר ניתן לכיבוש.

‫הכל בסופו של דבר ניתן להאנשה.

‫זה יוצר עולם

‫שבשלב ראשון אמרנו

‫נותן המון המון

‫אשליה

‫של חופש וכוח

‫אבל עם הזמן מסתבר

‫שאין באמת בשביל מה לחיות

‫כי אין משהו

‫אין משהו מעבר לחיים העכשווים

‫אין משהו מעבר למציאות של הכאן ועכשיו

‫הכל בסופו של דבר הוא אנושי

‫והכל בסופו של דבר הוא מתחתי

‫הכל בסופו של דבר הוא רק העולם הזה

‫ומלאך המוות משתלט על העולם.

‫זה אומר הרב קליפת ההקשמה האחרונה.

‫למה? כי באמת כל מה שאנו מגדירים במציאות

‫הוא מופלג, מופלג זה רחוק

‫מהאלוהות בערך בלתי נערך

‫אומר שפינוזה הוא פיספספו

‫זה נכון שאנחנו אומרים

‫שאלוהים הוא לא חיצוני למציאות

‫כמו שעד עכשיו תפסו הדתיים

‫שיש מציאות ויש שם איזה מישהו שם למעלה

‫ששולט ומדכא אותה.

‫אנחנו מדברים שהמציאות היא מופיעה את אלוהים

‫אבל היא מופיעה את אלוהים

‫התפיסה, אני הזכרתי על ‫זה כבר בשיעורים הראשונים

‫אבל אני חוזר על זה

‫אם אמרנו שהתפיסה האליט היא פולוטואיזם

‫יש הרבה אלוהים כוחות ‫חיצוניים ששולטים על האדם

‫התפיסה הדתית הנוצרית המוסלמית

‫היא מונוטואיסטית, יש כוח אחד ששולט על האדם

‫התפיסה של שפינוזה היא פנתאיסטית

‫פנתאיסטית, פן זה הכל

‫תאיסטית, אלוהים. הכל אלוהים

‫כלומר, הקרש הזה זה אלוהים

‫כלומר, המוחלטות מופיעה בקרש הזה

‫הכל, לא מופיע סליחה, המוחלטות זה הקרש הזה

‫העולם הזה הוא הכל

‫הכל ואין בלתו

‫לא להתבלבל, הכל אלוהים

‫הכל הכל, אין אלוהים בעצם

‫אלוהים זה הכל, אלוהים ‫זה הבריאה, אלוהים זה הטבע

‫התפיסה שלנו מהרב קוק

‫שימו לב, זה קצת פלסוף אבל תנסו לעמוד בזה

‫התפיסה שלנו היא תפיסה, שימו לב

‫פנאנתאיסטית

‫לא פנתאיסטית אלא פנאנתאיסטית

‫אין, זה ב

‫הכל באלוהים

‫זאת אומרת, המציאות כולה מופיעה את אלוהים

‫נכון, גם הקרש הזה מופיע את אלוהים

‫זה לא כמו שהתפיסה הדתית היא ‫שהקרש הזה הוא הבלע העולם הזה

‫ורק צריך לדחוק אותו

‫לא, יש חשיבות שהקרש הזה יופיע כמו צריך

‫וייבנה פה עולם יציב, אסתטי, יצירתי

‫כל מה שדיברנו בכל דרכי חדאו

‫אבל אלוהים הוא בהרבה יותר מעבר לזה

‫אלוהים הוא מעל המציאות

‫הוא יותר מהמציאות

‫הוא מופיע בתוך המציאות

‫זה הבדל דק אבל זה הבדל של שמיים וארץ

‫האם אדם לוקח את החיים שלו

‫ומשלה את עצמו שאין משהו מעבר לזה

‫מתפלל על עצמו

‫מאמין בעצמו

‫הוא רק מלא כל הזמן בהוויה של העולם הזה

‫או שאדם פתוח לזה שיש משהו מעבר לכך

‫יש אין סוף במשמעות האמיתית של אין סוף

‫יש כאן אלוהות

‫יש כאן משהו שהוא מעבר למושגים שלנו

‫הוא לא רק מעבר למושגים הכמותיים

‫גם המושגים היחותיים

‫אם אתם זוכרים את המשפט הראשון

‫שהרב קוק הגדיר ניסח את התפיסת האלוהות

‫עיקר האמונה אמר הרב

‫היא בגדולת שלמות אין סוף

‫שכל מה שנכנס בתוך הלב

‫הרי זה ניצוץ בטל לגבי מה שראוי להיות משוער

‫ומה שראוי להיות משוער

‫אינו עולה כלל בסוג של ‫ביטול לגבי מה שהוא באמת

‫זה שלושה משפטים

‫קדוש קדוש קדוש

‫שפינוזה זה השני משפטים הראשונים

‫תורת ישראל זה המשפט השלישי

‫כלומר עיקר האמונה היא בגדולת שלמות אין סוף

‫תפיסה שפינוזה אומר נכון

‫יש בעולם הזה אין סוף

‫כל מה שאי פעם נלמד תמיד יש עוד מה ללמוד

‫כל המתמטיקה שלמדתם תמיד יש עוד מה לחדש

‫כל הפיזיקה שלמדתם תמיד יש מה לחדש

‫ויותר מזה גם המשפט השני

‫עיקר האמונה היא בגדולת שלמות אין סוף

‫שכל מה שנכנס בתוך הלב

‫הרי זה ניצוץ בטל לגבי מה שראוי להיות משוער

‫נכון

‫ומה שאני יודע זה עוד כלום

‫לעומת מה שראוי להיות משוער

‫מה שהעשרה שלי מה שאני עוד חושב שיהיה

‫יש עוד ועוד ועוד

‫עד כאן זה סבבה

‫אבל פה שפינוזה נעצר

‫אין יותר מזה

‫יש אותי יש את מה שאני יכול לדמיין

‫וזהו

‫המשפט השלישי הוא

‫שים לב

‫עיקר האמונה היא בגדולת שלמות אין סוף

‫שכל מה שנכנס בתוך הלב

‫הרי זה ניצוץ בטל לגבי מה שראוי להיות משוער

‫ומה שראוי להיות משוער

‫אינו עולה כלל בסוג של ביטול

‫לגבי מה שהוא באמת

‫גם מה שאתה מדמיין כאין סוף

‫גם מה שאתה מדמיין כגלקסיות

‫כיקום כטבע

‫זה עוד כלום לגבי האלות

‫אני יודע שזה קצת צריך פה חשיבה מופשטת

‫אבל זה דבר שיש לו

‫אנחנו נדבר על זה גם בפעמים הבאות

‫יש איזה משמעויות אדירות

‫איך אדם מסתכל על העולם

‫שוב אמר

‫יש גישה דתית

‫שהיא מדברת על זה

‫שהעולם הזה כולו צריך להירמס

‫בפני הכוח העליון

‫דיברנו על הנזקים שיש בתפיסה הזו

‫אבל התפיסה החילונית המודרנית

‫היא הולכת לכיוון השני

‫היא אמנם נותנת לעולם הזה המון מקום

‫אבל היא לא מבינה

‫שצריך להיפתח למשהו יותר גדול מזה

‫אמרנו בהתחלה זה נותן המון המון כסם

‫אבל בהמשך

‫נראה את זה עוד

‫זה מביא את הייאוש

‫זה מביא את העייפות

‫זה מביא את התחושה שבעצם

‫אין משהו מעבר לחיים שלנו

‫וברגע שכל מה שעשה זה רק החיים שלנו

‫רק הטבע

‫אז למה לחיות?

‫בשביל מה?

‫אין בשביל מה

‫בתפיסה השפינוזית

‫אין תקווה

‫אין חלום, אין מטרה

‫אתה חי

‫כי אתה פה

‫ועכשיו אתה צריך להעביר

‫את ה-70, 80, 90 שנה שיש לך פה

‫עד שהמציאות תיגמר

‫וגם אין שום משמעות איך שתחיה

‫כי אתה רק פירור רבק

‫בתוכנה הגדולה הזו

‫שקוראים לה ייקום

‫שקוראים לה מציאות

‫שקוראים לה אלוהים

‫כן

‫יש אנשים שלא חיים

‫כמה מילים ויש להם המון משמעות

‫בסדר, ברור שברמה האישית

‫בוודאי שאנשים מוצאים משמעות כלשהי לחייהם

‫אדם מוצא משמעות

‫המשמעות שלי בחיים זה המשפחה

‫המשמעות שלי בחיים זה המדינה

‫המשמעות שלי בחיים זה זכויות אדם

‫אבל את מבינה שזה

‫זה מילים שנאמרות

‫אבל הן בעצם מחפות על איזה

‫בג בסיסי שעומד

‫למה המשפחה זה המשמעות שלך

‫הרי מה זה משפחה

‫זה יכול ללכות חולף בשאלה שלי

‫כי הוא בסוף נוכל לצליג שאחים חולפים

‫הוא יכול להיות משפחה בכל שאלה

‫לא רק שזה חולף

‫זה גם לא אמיתי

‫תגידי לך שפינוזה

‫את מרגישה עכשיו רגשות אהבה

‫כלפי המשפחה שלך

‫מה זה אהבה?

‫זה פירוק כימיקלי

‫כן?

‫לא, ברור ש... לא, זה ברור ‫שזה חלק מהאישיות שלו

‫אגב, זה... האישיות של שפינוזה

‫זה אישיות קרה ומתחתית

‫רואים את זה בכתיבה שלו

‫הכתיבה שלו

‫קוראים לזה סגנון אוקלידי

‫הניסוח הוא ניסוח כמו מתמטיקה

‫אחת, שתיים, שלוש, ארבע, חמש, שש

‫סכל קר

‫כפו

‫שפינוזה נושא כאילו כמו

‫הבל פה כזה

‫שמקפיא את העולם

‫יש לך רגשות

‫יש לך תקוות

‫יש לך חלומות

‫שטויות

‫זה הכל דמיונות

‫זה הכל פשוט... את מרגישה ‫אהבה כלפי אמא שלך

‫כי החברה לימדה אותך

‫אבל זה בעצם זיוף

‫והכל פה זה רק ריבוי גנטי

‫של זן הומו ספנייס

‫וכו' וכו' שנקרא

‫זו התפיסה שולטת

‫שבתוך זה כמובן

‫עכשיו יש אין סוף מערבויות

‫אנשים לא מוכנים לקבל את זה

‫כי יש להם אלוהים באמת

‫אז הם עכשיו הואי

‫לא, כן, אנחנו חילוני

‫אבל בעצם אנחנו אוהבים את המשפחה

‫בסדר, יש פה אין סוף גוונים שאפשר

‫אבל אם לוקחים את זה עד הסוף

‫אין כלום

‫בסדר?

‫רציתי לשאול משהו

‫אין לך ארציה כל הבוקר?

‫אין ארציה

‫תראי, אנחנו יודעים

‫שמה שגורם לבדם לקום בבוקר

‫זה אותו מהלך שמקה על כותר

‫ואומר לנוגדה

‫זאת אומרת יש איזו נשמה פנימית

‫שמכריחה את האדם

‫שהיא יותר חזקה

‫מכל השטויות שאנשים מנסחים

‫אנשים, האדם יכול להגיד

‫כמה שהוא רוצה

‫אין משמעות לחיים

‫והכל זה בסופו של דבר

‫הוא רוצה לחיות

‫כי על כוחך אתה נולד

‫ועל כוחה

‫אבל באופן הכרתי

‫אתה אומר, לא יודע

‫אני פה

‫אז אני חי

‫מנסה למצות את המקסימום

‫במה שאני פה

‫אנשים כמובן

‫לא חושבים על זה יותר מדי

‫כי לא טוב להם לחשוב על זה

‫מוצאים מטרות קצרות טווח

‫אני עכשיו כאן

‫כי אני רוצה להרוויח כסף

‫ולמה אני רוצה להרוויח כסף

‫כי אני רוצה

‫שיהיה לי כסף לבלות

‫מה זה לבלות

‫זה ללכת בערב

‫למועדון ולבית מלון

‫ואז מה

‫ואז אני מרגיש טוב

‫ואז מה

‫אין אז מה

‫מרגיש טוב

‫ומה יקרה בגיל 70

‫שכבר לא תוכל לבלות

‫אז נמות

‫בסדר

‫מה

‫אבל אז בשביל מה אתה פה

‫מה המטרה לחיים

‫בסדר

‫האנושות כולה

‫היא מכחישה את השאלה הזו

‫כי אין לה תשובה הכרתית

‫לא לומדים אמונה

‫אין את כל ההבנות הללו

‫אז אדם נולד בתוך מציאות כזו

‫שכל התרבות סביבו חיה ככה

‫והוא ממשיך ככה

‫מיום ילדותו עד יום מותו

‫מדי פעם מבזקים

‫יש איזה משבר גדול במשפחה

‫אז פתאום איזה

‫יש איזה תחושה

‫בעצם בשביל מה אני חי

‫אבל מהר מאוד

‫מדחיקים את זה

‫החיים מדחיקים את זה

‫יש איזה רגע מתחתנים

‫גם יש איזה פתאום רגע

‫אני יוצר חיים

‫למה בעצם להביא ילדים לעולם

‫הרי הכי טוב בלי ש... טוב

‫מה שנקרא

‫לא צריך

‫יש מנגנונים שלמים

‫שתדבר עליהם

‫שתפקידם להדחיק את השאלות האלה

‫מוזיקה

‫רעש

‫סרטים

‫סיבות

‫האנרציה של החיים

‫שאתה עדיין מתחתן

‫כן

‫ולכן אנשים מבוגרים

‫כיום הם מאוד עצובים

‫נכון

‫כי באיזה שלב

‫זה כבר עייף

‫מה זה אמורה לך?

‫לא יודע

‫להתחיל מהדבר הזה

‫ש... יש אלוהים

‫שסתכלו פנימה

‫כן

‫ותראו שיש בכם

‫יסוד חיים

‫שהוא מעבר לעולם הזה

‫שהוא מעבר

‫לכאן ועכשיו

‫יש איזה

‫תחושת קיום

‫אינסופית

‫שנמצאת

‫כל מה שהתחלנו

‫מדבר מההתחלה

‫אבל זה דורש כמובן

‫נפשתה

‫וגם דורש

‫לגדול בעולם כזה

‫זאת אומרת ברגע ש... זה ‫לא... אין פה השמה פרסונלית

‫זאת אומרת

‫העולם נמצא עכשיו

‫באיזה זרם חיים מסוים

‫שגם יש לו תפקיד

‫ונבין גם מה תפקידו

‫ש... זה... בית כלא

‫שאי אפשר להשתחרר ממנו

‫באופן תרבותי

‫זאת אומרת אנשים בודדים

‫כמובן

‫כי אין יכולים לגלות את זה

‫אבל באופן תרבותי

‫ואין שפינוזה

‫וחבריו

‫הם סגרו את זה

‫מכל כיוון

‫מה שאומרתי

‫גם שבן אדם הוא פתאום

‫מרגיש משהו

‫אני... אני מרגיש

‫הילד פתאום מתפלל

‫לא יודע יש לו איזה

‫משהו בחיים

‫סבתא חולה

‫הילד מתפלל

‫אז המבוגרים

‫כן זה טוב

‫הוא תתפלל לך

‫הוא תתפלל

‫זה טוב

‫זה טוב

‫שהילד יהיה לו משהו

‫להאמין בו

‫זאת אומרת

‫מכניסים גם

‫את הרגשות הללו

‫לתוך נוסחה

‫צריך הרבה סיעת הדשמאיה

‫בשביל לשבור את ה... אתה יודע

‫אתה יודע שכבר אנשים כן שוברים את זה

‫כי אי אפשר לחיות ככה

‫אבל זה כמה מאות שנים

‫האנושות יכולה להסתבך

‫סביב הסיפור הזה

‫בסדר?

‫כן

‫יש פה עוד שנייה

‫שנייה רגע

‫כן

‫איך אתם מבינים

‫שעכשיו פה אנשים מסתדרים

‫תהליכים שאין להם הסבר כמו

‫אנומה שיבת המקוון

‫טוב

‫זה באמת שובר את המשוואה

‫דברים שהם

‫לא מסתדרים עם האנרציה

‫טוב אז עכשיו

‫נעשה מנגנונים שלים

‫של הסבר

‫שבעצם

‫אין פה שיבה

‫ועם ישראל הוא

‫הוא בעצם שבטים

‫שהתגבשו רק במאה ה-17

‫והם המציאו מיתוס

‫שהם חזרו

‫יש

‫אין סוף עכשיו דרכם

‫למה צריך את עם ישראל?

‫סתם אני אומר שוב

‫אדם נורמלי

‫שמביט כמו שאמרנו

‫לכוכבים בשמיים

‫מה אתה לא

‫אתה לא מבין

‫חש

‫שיש משמעות למציאות

‫אפשר לקבור את התחושות האלה

‫בהרבה מאוד מלל

‫יש הרבה הסברים

‫הרבה ספרים

‫שהסבירו לך

‫שכל ההיסטוריה

‫זה לא יותר

‫מאשר איזה מנגנון

‫שוב של איזה

‫של גנטיקה

‫של שרק הולכת

‫ומתהרדרת

‫וזה גם מביא את הייאוש

‫והעולם כולו הולך לעבדון

‫ואל תסמכו

‫טוב מדבר עוד על ההשלכות

‫ההשלכות הם

‫זה ההשלכות שלה

‫עוד פעם

‫היום קרוא אדם ממוצע

‫שחי בתרבות החילונית

‫אין סיבה לחיים

‫אין מטרה לחיים

‫אני פה

‫ועכשיו יש אינסוף גירועים

‫שתפקידם טיפה לתת לי

‫כל פעם איזה משהו

‫שמשימה לקום בבוקר

‫אבל בגדול

‫אין כלום

‫ואז

‫הייאוש נעשה יותר נוח

‫בסדר

‫יש מוזיקה טובה

‫יש טלוויזיה מצוינת

‫בלונדון

‫שאת יודע כי

‫קוראים לי לונדין אז כל פעם

‫לונדון לא מחכה לי

‫כמו מספרים את הפתיחה הזו כל הזמן

‫אז הייאוש שם נעשה יותר נוח

‫אפשר למצוא מקומות

‫שהייאוש יהיה יותר נוח

‫בסדר

‫כן

‫שאלתי שיש שאלה

‫על המצב

‫מה זה להיות משוער

‫ומה שרואו להיות משוער

‫אינו עולה כלל

‫בסוג של ביטוי לגבי משהו באמת

‫כלומר

‫גם מה שאתה

‫שאנחנו אומרים

‫את המילה אינסוף

‫גם זה

‫זה עוד כלום לעומת אלוהים

‫זאת אומרת

‫אנחנו מדברים פה עכשיו

‫תורת ישראל מדברת

‫על פתיחות מוחלטת

‫העולם הזה שוב

‫הוא מלא מרחבים

‫גלקסיה

‫כל זה

‫וגם כל מה שאי פעם

‫ידוביין וכולי

‫זה הכל רק

‫ניצוץ בטל

‫לעומת אלוהים

‫אלוהים זה אותה

‫שלמות אינסוף

‫שלעולם לא ניתן

‫לתפוס אותה

‫לא רק שהוא ניתן

‫לתפוס אותה פיזית

‫גם לא ניתן לתפוס אותה

‫מחשבתית

‫שפינוזה מנסה

‫כאילו לתפוס את אלוהים

‫במחשבה אני לא יכול

‫באמת להקיף את כל

‫הגלקסיות בידיים שלי

‫אבל בתפיסה

‫אני כל העולם כולו

‫נמצא כל היקום כולו

‫נמצא אצלי בשליטה

‫מזה מגיעה הציניות

‫זה גם מאוד מאפיין

‫את התפיסה הזו

‫כל מה שמביאים בבן אדם

‫זה עמדה כזו

‫עמדה נפשית

‫הנושא של החידוש

‫של ההתלהבות

‫שיש כאן משהו אמיתי

‫זה לא קיים

‫בעולם השפינוזיסטי

‫מה אתה אומר?

‫כן?

‫אתם אוהבים אחד את השני?

‫גם אנחנו בגילכם

‫ככה ידעשנו

‫זה בסדר

‫עוד מעט אתם תבינו

‫שזה בעצם סבל

‫אתם תדאגו

‫הם חיו באושר ואושר

‫עד היום הזה

‫נראה לך

‫הם התגרשו אחרי שנתיים

‫מה זה?

‫מה אתה מדבר?

‫מה אתם מדברים?

‫שיהיה צדק בעולם?

‫כן?

‫שהטובים מנצחים?

‫בסדר

‫אין צדק בעולם

‫אין צדק בעולם

‫זה בסיפורים לילדים

‫האמת היא

‫שהחיים הם מומללים

‫החיים הם מייאשים

‫אל תחפשו טעם

‫אל תחפשו מטרה

‫וכל מי שטיפה מנסה להרים את הראש

‫מעל המים

‫שתהג שתהג

‫שמענו עליכם

‫אתם עם האידיאולוגיות

‫הדתיים

‫אלה שרוצים לתקן את העולם

‫שתהיה

‫העולם כולו זה אפס אחד גדול

‫ומה שיש לי

‫זה

‫להנות

‫מתחושת העליונות

‫כאדם ש

‫שגילה את הסוד של היקום

‫ולהמשיך לחיות

‫איך שאתה רוצה

‫ותעזור אותנו במנוחה

‫עם הזמן אגב

‫אם בהתחלה הראשוני

‫האשפינוזיסטים

‫היו עם אידיאולוגיה

‫על אף את זה

‫כי היום זה כבר

‫השלב הבא

‫זה הדישות

‫אתה יודע

‫מה אתה אומר

‫אה כן

‫בסדר

‫בסדר

‫אין בעיה

‫אכן הוא איש

‫הוא

‫הוא עוזר לעניים

‫תלך לך

‫לך תבדוק

‫מה הוא מרוויח מהצד

‫זו גישה כזו

‫הוא עוזר עם מה

‫כל אחד יש לו אינטרס

‫הכל פה מונה

‫מתחפים

‫הכל

‫זה עולם שלם

‫שהוא

‫נפשית

‫שהוא שולט בין

‫הוא שולט בין

‫יותר מאשר שכלית

‫כן

‫אבא

‫שאלו

‫אה

‫קשה קצת

‫רק כי

‫התופעה של שפינה זה

‫זה יותר תדע לבוא

‫כאילו

‫להעניקות

‫את זה

‫נכון אמרנו

‫זה לא אדם ספציפי

‫אבל

‫לדבר

‫אם אנחנו

‫ספציפיים

‫אם אדם

‫לא פותח את עצמו

‫לשלמות אינסוף

‫נכון

‫זה תהליך טבעי

‫שהאנושות

‫יגיע אליו

‫מה שאומרתי

‫אנשים אחר פעם שנה

‫שהדתיים שלטו עליהם

‫אמרו להם תחנקו את החיים

‫שאומרו יאללה

‫אין אלוהים

‫די

‫תן לי חיות את החיים

‫ושפינוזה הוא זה

‫שנתן להם מה שנקרא

‫את המילים

‫להגיד את זה

‫יש

‫טבע

‫די

‫אבא לא כזה שומעת לבד?

‫מה זה?

‫לא כזה שהוא שומעת לבד?

‫להפך

‫זה רק הפכתו

‫לקדוש מעונה

‫הוא שומעת לבד

‫זה

‫האיש

‫שיקריב את עצמו

‫למען

‫עושרה של האנושות

‫אני ראיתי לו מזמן סרטון

‫הייתי באיזה מוזיאון

‫בית התפוצות

‫ששם

‫עפרו את שפינוזה לגיבור

‫אז יש שם איזה סרטון

‫ששפינוזה

‫מרד נגד הרבנים

‫כן

‫של זה

‫והוא לימד את האנושות

‫שאפשר לחיות

‫שאפשר לסמוח

‫שאפשר להיות בני חורים

‫וחופשיים וכולי וכולי

‫איפה?

‫אז נשאלת השאלה

‫אבל לקוש שפינוזה

‫זה שאין בעצם חופש

‫בין חורים

‫שמחה

‫לא

‫לא יש חשיבה שלא

‫אתה בעצם שואל

‫כן

‫נו, תן

‫להפך

‫אבל

‫הנה חינם

‫אני אומר שוב

‫זו שאלה ש

‫שכל אדם היום

‫באיזשהו שלב

‫שואל אותה

‫של מה אני פה?

‫של מה אני פה?

‫זה הכל

‫וכאן

‫וכאן כל השאלה היא

‫לאן הוא הולך עם זה?

‫יש אנשים שואלים

‫של מה אני פה?

‫ואז הם מצליחים להשתחרר

‫מהמלכודת הזאת

‫יש אנשים

‫שמבינים

‫בתת הכרה שלהם

‫שהשאלה הזו

‫מה אני פה

‫היא עכשיו דורשת מהם

‫שינוי של כל

‫כל החיים שלהם

‫אז הם מדחיקים אותה

‫אזוב

‫אל תשאל

‫שוב תלך

‫תמשיך

‫עד הסוף

‫בסדר?

‫טוב אני מקווה שזה

‫מובן

‫זה קצת

‫מופשט אבל

‫בסדר

‫אתם כולכם שפינוזיסטים

‫מה זה?

‫מה זה זה שאלה?

‫מה זה זה?

‫זה שאלות

‫מה שאת שואלת

‫שאם אנחנו פה

‫יגיד אליך השפינוזיסט

‫זה שאלות של ילדים

‫אנשים מבוגרים

‫לא שואלים למה הם פה

‫מספיק עם זה

‫חלאס

‫תחי

‫תעבדי

‫תרוויחי

‫תהני

‫ו... וכולי

‫זה החיים

‫עכשיו אמרתי זה

‫זה

‫אתם מאוד השלכה

‫של התפיסה השפינוזיסטית

‫שם זה רק לכם כדוגמה

‫עודד לי עכשיו בראש

‫יש

‫יש למשל

‫איזה

‫איזה שהיא

‫מיתוס שחוזר הרבה פעמים

‫בהמון סרטים בדיונים

‫המיתוס הוא

‫שמה?

‫ש?

‫ש?

‫סוף העולם

‫סוף העולם

‫סוף העולם

‫אתם צודקים

‫שהעולם כולו מגיע לסופו

‫זה כבר דיברנו

‫שימו לב שכל הסרטים הבדיונים

‫תמיד על סוף העולם

‫חייזרים

‫טייפון

‫רעידת אדמה

‫איך קוראים לזה?

‫צונמי

‫לא

‫זומבים

‫הכל

‫זה קשור לזה

‫עולם שאין בשביל מה לחיות

‫אבל אני התקבעתי על משהו אחר

‫יש המון המון סרטים

‫שמדברים על תחזית

‫שהמחשב הופך להיות בן אדם

‫חשבתם?

‫פרנקינשטיין

‫זה התחיל אז מזה

‫שהמכונה הגולם קם על יוצרו

‫יש המון דרזיקה

‫שהמחשב משתלט על האנושות

‫המחשב מפתח מודעות עצמית

‫ושולח תהילים

‫מאיפה זה הגיע?

‫מאיפה הגיע הטיקדור?

‫איך מחשב יכול להיות בן אדם?

‫כי זה שפינוזה

‫בן אדם זה מחשב, מה זה בן אדם?

‫זה אוסף נתונים

‫פשוט ההבדל בין בן אדם למכונה

‫זה שבן אדם יש יותר אינפוטים

‫יש יותר נתונים ממנו

‫אין דבר כזה נשמה

‫אין דבר כזה אלוהים

‫אין דבר כזה

‫אז זה פשוט תביא

‫ניצור מכונות

‫והמכונות עם הזמן

‫יפתחו מודעות אנושית

‫ויצאו נגדנו

‫אנשים חיים בסדר

‫בעולם שלהם

‫זה גישה כזאת

‫זה עולם שוב שאין חוקים

‫אין מטרה, אין כיוון

‫לכן הכל יכול להיות גם במשמעות השלילית

‫כל יכול להיות

‫ילדים יכולים להרוג את ההורים שלהם

‫וגם קשור פה לעניין

‫כי זה בסך הכל

‫אמרנו, זה קשר ריצוני

‫המדינה תחרב

‫העולם הולך ספור

‫איכות הסביבה, אקולוגיה

‫כל הגישה היא

‫אין שום מפתחה

‫שמשהו הולך פה לטוב

‫מי שאומר שהעולם הולך לטוב

‫זה הדתיים

‫שהם סגוקים לנחמה

‫הם לא מספיק ריאליים

‫להביט למציאות בעיניים

‫ולכן הנה עוד שפינוזיסט דגול

‫קארל מרקס

‫כן, אבי

‫אחד מאבות הסוציאליזם

‫אמר, הדת

‫צריכים להוקם את הביטוי הזה מן הסתם

‫הדת זה אופיום לעמונים

‫אופיום זה

‫הצינגלה של פעם

‫השחטה של צינגלה

‫מה ש... וכולי

‫מה שמגלגלים היום

‫אז זה האופיום

‫זאת אומרת, דת זה

‫אופיום לעמונים

‫לאנשים קשה עם האמת הזו

‫שהעולם הוא ללא טעם

‫ללא תכלית, ללא מסיבה

‫ואז הם בוראים לעצמם אלוהים

‫בוראים לעצמם דמיון

‫שיש תקווה, יש חלום

‫יש עתיד, יש זה

‫האנשים האמיתיים

‫מביטים למציאות הקרה בעיניים

‫וזהו

‫וזהו פחות או יותר

‫בסדר

‫מה שיגידי רפוק

‫זה נראה בזאת שם הפעם הבאה

‫שדווקא הכפירה הזו

‫של שפינוזה

‫שבעצם מפרקת את העולם

‫היא זו שהיא הפתח

‫לאמונה היותר גדולה

‫כי עכשיו

‫אחרי שה... התפיסה הזו

‫היא מפרקת את התפיסה הדתית

‫שוב, אנשים מפסיקים להאמין

‫בכוח עליון ששולט

‫ומכווין את המציאות וכו'

‫וכל מה שיש זה רק היש

‫רק הטבע וכו'

‫אבל עכשיו

‫כשהם ימצאו גם את זה

‫האנושות היא עומדת בשלב הזה

‫שאלה סליבנו, אוקיי

‫יש מדע, יש טכנולוגיה

‫יש מטאפיזיקה, יש נו-אייג'

‫אבל זה נגמר

‫יש אלוהים

‫אבל עכשיו שיבינו שיש אלוהים

‫זה כבר לא אותו אלוהים

‫שלפני הכפירה החילונית

‫אלוהים עריץ

‫ששולט על העולם

‫אלא מה שאנחנו רואים פה

‫אלוהים שמופיע

‫בתוך המציאות

‫כל המאות השנים האלה

‫שהאנושות פיתחה עכשיו

‫את המדע ואת העולם

‫ואת הטכנולוגיה

‫ואת הנפש האנושי

‫את הפסיכולוגיה

‫זה גם אגב קשור לתפיסה הזו

‫שהנפש האנושי

‫היא גם כזו מנגנון

‫שאפשר לקמת אותו

‫לנוסחות מתמטיות

‫אבל כל הדברים שיצורו

‫עכשיו פיתוח אדיר

‫של העולם הזה

‫הם עכשיו מאפשרים

‫בשלות נפשית

‫לקבל אמונה

‫עוד יותר גדולה

‫אמונה שלא דוחקת

‫את העולם הזה

‫אלא מחיה את העולם הזה

‫זאת אומרת, התהליך הזה

‫שאנחנו עומדים

‫במאה הרב

‫זה ימים האחרונים

‫משיבת הרוח האנושי

‫אל ספרת האמונה הברה

‫נופלת קליפת

‫ההקשמה האחרונה

‫ברגע שהקליפה הזאת טיפול

‫אז אנחנו נבנה עכשיו

‫קומה אמונית

‫עוד יותר משוכללת

‫אז כמובן יהיו עוד כפירות

‫וכולי, בסדר

‫זה תהליך אינסופי

‫אבל העולם ילך

‫ויתקדם מתוך הכפירה הזו

‫אני חושב שאפשר אפילו

‫לזהות את זה קצת היום

‫זה לא רק דברים עתידיים

‫שמעתם, מי שקצת מכיר

‫מה שקורה היום בעולם

‫אנחנו ה-C של שפינוזה וחבריו

‫מאחורינו

‫העולם החילוני

‫הבטוח בעצמו

‫ש... ש... זה כבר לא כן

‫יש מספיק סדקים

‫בתרבות החילונית

‫שאנשים מחפשים

‫משהו אחר

‫הם לא יודעים בדיוק

‫מה הם מחפשים

‫ובגלל שהם גם גדלו

‫בעולם הזה

‫אז גם לפי שהם מחפשים

‫הם גם את זה מכניסים

‫אמרנו לתבניות

‫של New Age ורוחניות כזו

‫שהיא בעצם

‫גם איזה נועדה

‫רק בשביל שאני ארגיש

‫יותר טוב וכולי

‫מה שנקרא רוחניקים

‫יש היום כזה

‫כן, אני רוחני

‫אבל זה גם איזה

‫אבל זה כבר משהו

‫יש איזה

‫כוחות שתוססים מהשטח

‫שמדברים על זה

‫שיש משהו

‫מעבר לעולם הזה

‫יש משהו מעבר לטבע

‫יש אלוהים

‫והדבר הזה

‫ילך ויתברר

‫על החדות

‫מה שנראה בפעם הבאה

‫זה נראה את ההשלכות

‫היותר משמעותיות

‫שיש לתפיסה הזו

‫ושוב, איך אמונת ישראל

‫היא מתמודדת גם איתם

‫נעצור כאן

‫נמשיך פעם הבאה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/229845351″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 19
הרגלים ותשובה
העולם שברא שפינוזה
אורך השיעור: 61 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/229845351″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שפינוזה ויצירת העולם החילוני

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן