פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

לשבור את הקונספציה – פרשת מצורע ושבת הגדול | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
לכפר על רגעי הייאוש – פרשת תזריע | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
התחדשות של הנפש | עבודת ה’ לחודש ניסן (נמרצות) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
להשתחרר מתחושת ההחמצה (הכנה לפסח) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
בושה! בושה! – פרשת שמיני ופרשת החודש | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
הקרבה ללא גבול – פרשת ויקרא ופורים תשפ”ד | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין

העולם שברא שפינוזה

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום לכולם, אנחנו בשיעור מספר 19
‫בסוגיה הזו של יסודות האמונה היהודית

‫אני רוצה להזכיר מה ראינו בשיעור האחרון

‫כהקשר מהמהלך הכללי

‫אנחנו עוד בשלבים, נקרא לזה בחצי ‫או בשליש הראשון של כל המהלך הזה

‫עוד לפני שמדברים על תורה ומצוות ועל יהדות

‫קודם כל, אנחנו מנסים לברר מה זה אלוהים

‫ואנחנו כל הזמן מדברים על ציר חשיבה

‫שלא מסתכל על אלוהות ככוח ‫חיצוני שצריך להוכיח אותו וכו'

‫אלא כשלמות אינסוף ‫שמופיעה בתוך הקיומיות שלנו

‫ואחרי שהבנו את הנקודה הזו ‫ואת ההשלכות שיש לזה לאור החיים

‫של בכל דרך אחד דעהו שכל דבר ‫החיים למצות אותם אטום וכו' וכו'

‫הסבירה במאמר לסור ומרכים

‫שכל ההיסטוריה האנושית ‫היא בעצם כל פעם קריאת תיגר

‫על התפיסה שבני האדם תופסים את אלוהים

‫התפיסה המוקשמת שהיא בהכרח תוצר של האנושות

‫וזה בעצם הכפירה, אבל הכפירה הזו היא ‫רק ממוטטת את הצורה החיצונית של האמונה

‫את הלבושים הדתיים ועד ‫סומך את האמונה הגדולה יותר

‫אומר את זה הרב, שוב אני חוזר על הדברים

‫מתקופה לתקופה הולכת ומתבררת התערובת ‫של אמונת הייחוד התאורה עם מחשכי ההקשמה

‫אמונת ייחוד תאורה זה אמרנו ‫אותה הבנה שישנה קיומיות אינסופית

‫שלא ניתנת למילים, שהיא מעל המילים, ‫שהיא כל הזמן מפעמת בתוך המציאות

‫בתוך החיים שלנו, שכל פעם צריך ‫להקשים אותה, צריך להלביש אותה

‫ילד קטן מצייר איזה סבא זקן בשמיים, ‫אדם מבוגר יותר מצייר איזה כוח הרטילאי כזה

‫שנמצא שם, איזה ענן וכולי, כל פעם ‫יש איזה בירור עם מחשכי ההקשמה

‫ובכל פעם שחלק ידוע מה הקשמה ‫נופל נדמה כאילו האמונה נופלת

‫בשלב ראשון נראה שהנה ‫העולם הדתי כל פעם הולך וקורס

‫אחר כך מתגלה שלא נפלה אמונה כי היא ‫מתבררה ובעצם התפתחה קומה אמונית גדולה יותר

‫וכמובן, פה זה לא רק זיקוך ברמה ‫המחשבתית אלא זה ברמה הנפשית

‫זאת אומרת, ברגע שילד תופס ‫את אלוהים כסבא זקן בשמיים

‫אז זה כמובן שזו השלכה ‫על כל האישיות שלו, שכל

‫האישיות שלו היא עכשיו ‫הופכת להיות אישיות כזו

‫מקומטת, שיש כאן איזה ‫מישהו למעלה שדורס אותו וכולי

‫ברגע שהוא מבין שזה לא כך ויש כאן ‫לצורך העניין כוח עליון שזה סוג של זיקוך

‫אז מהשאר כבר כל היחס ‫שלו לחיים הופך להיות

‫מעודן יותר, צילי יותר, ‫בטוח יותר וכן על זה הדרך

‫ואחרי שאנחנו מבינים את ‫העיקרון הזה, אומר הרב,

‫עכשיו אנחנו מגיעים אל ‫קליפת ההקשמה האחרונה

‫כלומר, ביחס לכל מה שעברנו עד ‫עכשיו זה תהליך אינסופי שימשך לנצח

‫אבל עכשיו אנחנו עומדים, ‫האתגר שעומד בדורות

‫שלנו, הכפירה הגדולה, ‫ההקשמה הגדולה שנמצאת כיום

‫זה אומר הרב, בימים ‫האחרונים לשיבת הרוח האנושי

‫אל ספרת האמונה הברה, ‫אל מדרגת האמונה האזכה

‫נופלת קליפת ההקשמה האחרונה ‫ביחס למה שהיה עד עכשיו, הדקה

‫אנחנו שמתמודדים, מה שמכונה ‫העולם התרבותי החילוני המודרני

‫זה כבר קליפת הקשמה, לא ‫הקשמה גסה כמו שהיה בימי עבודת

‫האלילים, שאנשים חשבו ‫שאלוהים זה איזו ישות מוקשמת

‫אפילו לא הקשמה הדתית שתופסת ‫אלוהים כאיזה כוח רוחני עליון

‫יש כאן משהו בהרבה יותר דק ולכן ‫הוא גם בהרבה יותר תופס את האדם

‫שהיא מהתפיסה יחס המציאות בכללות אל האלוהות

‫המחשבה שהיום היא התפיסה ‫השולטת בתרבות, אמנם

‫כבר אנחנו נמצאים, ונדבר ‫על זה כבר נמצאים בתהליך

‫שלאט לאט כבר נבנית עכשיו הקומה היותר עליונה

‫אבל עדיין התפיסה הפשוטה שהיום אנשים ‫אומרים, מה זה אלוהים? אלוהים זה המציאות

‫במילים אחרות אין שום דבר מעבר למציאות

‫שימו לב אנחנו כאן כל הזמן משתמשים פה שקליפת ‫ההקשמה זה יחס המציאות בכללות אל אלוהות

‫זה ניסוחים של הרב קוק, בפשטות התפיסה ‫התרבותית השולטת היומי שאין אלוהים

‫כן זה היום התפיסה ‫החילונית, אין אלוהים, אבל

‫הרב קוק מסביר מאיפה ‫מגיע הרעיון הזה שאין אלוהים

‫הרעיון שמגיע שאין ‫אלוהים הוא מגיע מתוך איזה

‫תפיסת עולם פילוסופית ‫שהיא ביטוי לעמדה נפשית

‫שהמציאות, הטבע שאנחנו מכירים ‫אותו הוא מה שיש ואין שום דבר מעבר לזה

‫שזה מילים אחרות להגיד אין ‫אלוהים, אין משהו מעבר לטבע

‫אז מה זה אלוהים? זה ‫הטבע, זאת אומרת המוחלטות,

‫אלוהים, תחליפו את המילה ‫אלוהים במילה מוחלטות

‫במילה של השלמות הסופית, מהי השלמות הסופית? ‫מהי המוחלטות הסופית? המציאות

‫אין משהו מעבר למציאות ותכף ‫יסביר רב שזה כמובן לא נכון

‫כי באמת מה שאנו מגדירים במציאות ‫הוא מופלא גמלות בערך בלתי נערך

‫התפיסה הזו שמה שיש זה רק ‫המציאות, אין משהו מעבר למציאות

‫ואלוהים זה הטבע, אלוהים זה המציאות, ‫המוחלטות היא קיימת רק בעולם הבריאה

‫הוא כמובן לא נכון, כי ‫מה שאנחנו מכנים אלוהים

‫הוא מופלג, הוא רחוק ‫מהמציאות בערך בלתי נערך

‫זאת אומרת ישנה עוד אין ‫סופיות שהיא מעל ומעבר

‫למציאות שאנחנו מכירים ‫ואליה אנחנו נפתחים

‫זה המילים של הרב, עכשיו ‫ניסינו לסביר את זה קצת במילים

‫יותר ברורות מה הרב קוק מתכוון ‫ומה השפעה אדירה שיש לזה כיום

‫לכן חשוב התחלנו את זה פעם ‫שעברה ואני רוצה להכיב את זה הפעם

‫כי בעצם ההבנה של הכפירה המודרנית ‫היא בעצם ההתמודדות המרכזית

‫שכל אחד וכל אחת מאיתנו ‫נמצא כל הזמן בעולם האמוני שלו

‫יותר כמו שאמרתי יותר ‫מההתמודדות השכלית יש פה איזה

‫עמדה נפשית שהיא היום היא ‫לופתת את הצוואר של האנושות

‫וכל הרעיון של תורת הרב, ‫הרעיון של תורת הגאולה

‫זה להצליח לבנות משהו, ‫להצליח להשתחרר מהלפיתה הזו

‫אמרנו שהרעיון הזה שהאלוהים זה ‫המציאות או שאין משהו מעבר למציאות

‫זה דבר שהוא כמובן מגיע מכיוון ‫חשיבה רחב וכיף מהרבה מאוד צדדים

‫אבל אם בכל זאת רוצים ‫לקחת איזה דמות, איזה

‫משנה פילוסופית שהפכה ‫את הרעיון הזה למשהו שיטתי

‫ולאיזושהי תפיסת עולם ‫שהיום היא מקובלת באופן ברור,

‫זה אמרנו הרב קוק מתייחס ‫פה גם אם לא במילים מפורשות

‫לפילוסופיה של ברוך ‫שפינוזה, אני לא אחזור שוב על

‫הביוגרפיה של ברוך שפינוזה, ‫אני אדבר רק ברמה עקרונית

‫הוא בא כאן ביהודי וזה לא מקרי ‫שיהודי יצר את הכפירה הזו בעולם

‫שגדל במקום שהמציאות הטבעית, ‫השוחקת, האפורה הייתה מאוד מאוד חזקה

‫הקהילה מלאת הטיסקולים שהוא גדל בה וגם החיים ‫האישיים שלו, הבדידות, חוסר המשפחתיות וכו

‫אבל המשנה הפילוסופית ששפינוזה יצר היא ‫שוב התפיסה הזו שאין משהו מעבר למציאות

‫אומר שפינוזה, בעבר אנשים ‫היו פרימיטיביים וחשבו

‫ששולטים עליהם אלים, שיש ‫כל מיני כוחות ששולטים עליהם

‫עברנו את זה, אנחנו כבר מבינים ‫שאין כוחות אלילים ששולטים עלינו

‫התפיסה הדתית של ימי ‫הביניים, הנוצרית המוסלמית, היא

‫דיברה על זה שאין הרבה כוחות, ‫יש רק כוח אחד ששולט עלינו

‫שפינוזה אומר בואו נתקדם הלאה, שום דבר ‫לא שולט עלינו, מעלינו יש רק שמיים תחולים

‫הזכרנו פעם את השיר הזה ‫של ג'ון לנון, אין משהו מעבר

‫למציאות, כל מה שיש בחיים ‫זה רק היש, רק הקיימות הפשוטה

‫ואמר שהתפיסה הזו היא תפיסת ‫עולם שובת לב, היא בעצם במבט

‫ראשון היא משחררת את האנושות ‫מאיזה כוח חיצוני ששורד עליה

‫ואומר פשוט תחייה את המציאות ‫במקסימום, את כוחות הטבע,

‫את הכוחות האנושיים, את ‫הכוחות הטבעיים, תמקסם אותם וזהו

‫אבל התפיסה הזו יש לה למרות ‫שהיא נתפסת בשלב ראשון כקוסמת, היא

‫תפיסה מאוד מאוד הרסנית כי היא ‫בעצם מוציאה את אלוהים מהמציאות

‫אין משהו מעבר לאנושות, אין משהו ‫מעבר לטבע, אין משהו מעבר למציאות

‫הברורה, החיים הם איזושהי מערכת ‫סגורה שלא ניתן להשתחרר ממנו

‫אני רוצה להזכיר לכם לפני ‫שנתחיל לדבר על ההשלכות של

‫התפיסה התרבותית של ‫שפינוזה ואיך זה ייצב את העולם

‫כמו שאנחנו מכירים אותו היום, אני ‫רק רוצה להזכיר לכם שוב את ארבעת

‫המנוחים הפילוסופיים שנותנים פה את ‫ההבחנה בין התפיסות השונות ביחס לאלוהים

‫התפיסה אמרנו העתיקה היא ‫פולוטואיזם, הרבה אלוהים, זה התפיסה

‫האלילית, התפיסה האלילית מה ‫ששלט באנושות במשך אלפי שנים

‫אנשים היו מאוד גסים, הם חיו את ‫העולם הזה אבל הם זיהו, שהם לא מצליחים

‫לנהל את העולם הזה, האנושות ‫פרימיטיבית, אין מדע, אין טכנולוגיה

‫אנשים כל הזמן מפחדים מכוחות טבע, ‫מדברים שנדמים ובצדק מחוץ לשליטתם ואז

‫הם בדמיון שלהם מעצבים שהעולם נשלט ‫על ידי הרבה כוחות שנאבקים אחד בשני

‫אל הגשם ואל השמש ואל היופי ואל המלחמה ‫ואל ההרס והם כל הזמן במאבקים וזה כמובן

‫יוצר אנושות כזו, אנושות שנמצאת כל ‫הזמן במאבקים ובקריאה בין העולמות ופחדים

‫זה התפיסה הפולותאיסטית, הרבה ‫אלוהים. עם הזמן האנושות לאט לאט

‫הולכת ומתקדמת ומגיעה תפיסה ‫מונותאיסטית, אחד אלוהים, אלוהים אחד

‫כלומר התפיסה הדתית שהנצרות ‫היא זו שהובילה אותה, תקשיבו

‫אין הרבה אלים, יש כוח אחד ‫ששולט עלינו, יש פה התקדמות

‫כי כבר אדם לא קרוע כל כך בין ‫הרבה כוחות סותרים, יש רק כוח אחד

‫ששולט עליו אבל עדיין מבחינה ‫נפשית התפיסה היא עדיין אותה תפיסה

‫אתה פה ואלוהים שם. כלומר ‫העולם הזה נשלט בידי כוח חיצוני ולכן

‫ככל שתהיה עצוב יותר, חסר משפחה, ‫חסר פיתוח טכנולוגי, מדוכא יותר

‫אתה יותר דתי, זו העמדת נפש ‫הדתית הקלאסית של התפיסות

‫בימי הביניים. כעת אנחנו ‫מגיעים, אמרנו, לשלב הבא באנושות

‫וזה השלב של החילונות, התפיסה ‫של שפינוזה, ההגדרה הפילוסופית

‫שלה, פאנטאיזם, הכל אלוהים, ‫פאנט זה הכל, תאיזם אלוהים

‫אומר שפינוזה אלוהים זה ‫הבן אדם, אלוהים זה הטבע,

‫במילים אחרות, אתם מבינים ‫לבד, בעצם אין אלוהים

‫יש רק טבע, יש רק מציאות, יש ‫כאן תפיסה בוגרת, אני כבר מבין, בני

‫האדם כבר מפותחים יותר, האנושות ‫כבר בזמן ששפינוזה מנסח את הכתבים שלו

‫האנושות היא כבר בוגרת, כבר ‫מתחילה להשתלט קצת על דברים בטבע,

‫אנחנו כבר לא מסכנים כמו בעת ‫הקדומה שפחדו מברקים ורעמים

‫אנחנו מפתחים טכנולוגיה, מתחילים ‫לנהל דברים ואז נוצרת השליה

‫יצאה לבן אדם שמה שהוא מרזיק, ‫מה שהוא מבין, מה שהוא יודע

‫זה מה יש ולא יותר מזה. מה שיש ‫זה רק המציאות הממדדת. עכשיו אני

‫הדגשתי את זה פעם שעברה, אל ‫תחשבו, לא נאמר כאן באנשים טיפשים

‫ברור שגם השפינוזיסטים ‫הם מודעים לכך שיש עוד

‫דברים שאנחנו לא יודעים ‫ויש דברים שמעבר להשגה שלנו

‫אבל הרעיון הוא שמה שמעבר ‫להשגה שלנו זה רק כמותי. יש

‫הרבה נתונים שאני עוד לא ‫יודע אותם, אבל מבחינה איכותית

‫הכל ניתן למדידה, הכל ניתן ‫לקימות, הכל ניתן להשגה. גם

‫העולמות הרוחניים שהם ‫קיימים, נכון? יש דברים פיזיקליים

‫שאנחנו יכולים למדוד אותם ‫בכלים טכניים ויש דברים שהם לא

‫פיזיקליים, לא פיזיים, אלא ‫הם מטאפיזיים. הם מעל לפיזיקה

‫אבל גם הם ניתנים למדידה. ‫מדידה אחרת, מחקר אחר, אבל

‫הכל בסופו של דבר לא יכול ‫להשתחרר מהמציאות הברורה

‫לפני שנבין את ההשלכות ‫שיש לזה, רק נסביר מה התפיסה

‫היהודית. התפיסה היהודית, ‫שימו לב, היא פן אין תאיזם

‫כן, האין פה זה קריטי, אין זה, ‫הכל באלוהים. זאת אומרת, זה נכון

‫שהחיים לא מנותקים מאלוהים ‫ונכון שהטבע הוא דבר חיובי וכולי

‫אבל הכל באלוהים. אלוהים הוא ‫בהרבה יותר מזה. הכל מופיע את

‫אלוהים. אבל לא שהטבע עצמו ‫אלוהים, לא שהאדם עצמו הוא אלוהים

‫האדם מתפלל אל מישהו ‫חיצוני לו, למישהו שהוא

‫מעליו. אנחנו שואפים ‫לעולם שהוא מעבר לעולם הזה

‫רק, בניגוד לתפיסה המונוטואיסטית ‫שמדברת על זה שאתה שואף למשהו ולכן

‫עורס את העולם הזה, אנחנו רואים ‫שהדברים מופיעים בתוך העולם שלנו

‫אלוהים מופיע בתוך הבן אדם, ‫אבל אלוהים הוא תמיד מעבר לזה.

‫עד כאן, פחות או יותר מה שניברנו ‫פעם שעברה. זה ברור עד כאן?

‫השאלות? קצת מופשט, אבל אני ‫מקווה שהרעיון מובן. כן? מונוטואיסטית.

‫טוב, צריך להבין את זה. מי שאמר ‫שהידות היא דת מונוטואיסטית

‫הוא צדק שהוא מתכוון להגיד, ‫הוא מתכוון מונוטואיזם. עוד פעם, יש

‫כאלה שמת לא הבינו. לא למדו אמונה ‫ולא עדו מחשבה והם תפסו לצערנו

‫והוא השפיעו לפעמים מהנצרות, ‫מהאסלאם, כן, שיש פה איזה כוח שרודה. אבל

‫גדולי ישראל, שהם לא אמרו את המילה ‫הזו מונוטואיזם, אבל זה היה הסגנון

‫הם מתכוונו לבוא ולהגיד שאל ‫תתבלבל משפינות זאת אומרת אל תחשוב

‫שהמציאות פה זה הכל. יש משהו ‫מעליך. אבל עומק הדברים היה לפנתאיזם

‫זאת אומרת משהו מעליך שמופיע ‫בתוך החיים. אבל בעמפים שכותבים,

‫אז התפיסה היא, זאת אומרת עדיף ‫לנו אדם מונוטואיסט ואדם פנדאיסט

‫זאת אומרת עדיף לאדם שהוא ‫מבין אמונה בצורה שטחית אבל

‫הוא מבין שיש משהו מעליו ‫ודיברנו על זה ויודע לאן להתקדם

‫מאשר אחד שהוא מלא שחצנות ‫והוא שפינוזיסט כזה והוא אמנם

‫מתוחכם מדעית ומנצל את הטבע ‫אבל הוא לא נפתח לשום דבר מעבר לזה

‫כן גדולי ישראל כל הזמן דיברו על ‫זה יש משהו מעליך אדם מלמעלה ממך

‫העין רואה עוזר לשומעת נכון שאצל ‫חלק מהאנשים זה נתפס בצורה מוקשמת

‫אבל לא נורא. בסדר? אבל התפיסה ‫היותר שלמה יותר מזוכחת זה מה

‫שאנחנו מדברים עכשיו. יש משהו ‫מעלינו אבל הוא בתוך החיים עצמם

‫אבל עכשיו, בסדר? כן?

‫שיש פינוזה? כן. גם. הכל ‫מדד, גם דברים שהם חריגים

‫מהטבע יש יוצא מן הכלל. ‫מבינה? יש תהיית תקן.

‫אז זהו שלא. אני אגיד לך גם זה ‫חלק, כמו ששמעתי זה לא רציונלי

‫מה שאומרים פה, זה משהו נפשי. ‫גם שיש חריג, היום למשל, שיש תופעת

‫תופעה חריגה. אז אתה אומר, ‫אוקיי, יש פה תופעה טבע חריגה. עד

‫עכשיו חשבנו שמים הולכים בכיוון ‫מסוים ועכשיו הסתבר שיש סוג של מים

‫שפה הולכים בכיוון אחר. אבל זה ‫גם חלק מהנוסחה. מבחינה מפשיט,

‫בן אדם הוא כזה לא מתרגש מכלום. ‫אה, כן? יש ציפורים שמדברות?

‫נחמד. יש לך איזרים? נחמד. בוא ‫נביא להם. הנה, כמו ששמעתי זה

‫פעם שעברה. זה תפיסת עולם יותר ‫משהיא שכלית, היא עמדה נפשית כזו.

‫של עדישות מוחלטת לשלל כל דבר. ‫זה אינטליגנציה, מה שנקרא מרובצים

‫לא לראות את היער. זה מאוד ‫מאפיין. העולם היום מאוד מפותח

‫מבחינת הפרטים. זאת אומרת, אתה ‫יכול להיות אדם מדען, שבאמת הוא גאון

‫מבחינת התפיסה הקוגנטיבית, אבל מה ‫שנקרא מרוב פרטים, הוא שוכח את הנקודה

‫הכי בסיסית שקיימת בעולם, שיש ‫אלוהים. שיש משהו שהוא מעבר. זה

‫משהו שהוא לא רק תלוי אינטליגנציה, ‫הוא תלוי אינטליגנציה רגשית.

‫הוא תלוי נשמה. לפעמים יש ילד ‫שהוא בהרבה יותר פתוח לתובנה הכי

‫בסיסית הזאת, שיש משמעות לחיים. ‫אנחנו נראה את זה עכשיו בדוגמאות.

‫הרי באמת, אם הולכים לקחת ‫ששפינוזה, הרי מה? הנה בוא ניקח דוגמה.

‫יש ספר, נקרא כל הנבואה. זה ספר ‫שכתב אותו הרב דוד הכהן, הרב הנזיר,

‫תלמידו הגדול של הרב קוק, שהוא ממש עשה ‫ניסוח מופלא לדעתי של ההשלכות שיש לתפיסה

‫השפינוזה. אני בכוונה לומד את זה איתכם, כי זה ‫בעצם צילום מצב של העולם התרבותי שלנו היום.

‫הוא כותב כך, הפילוסוף ‫האמסטרדמי, שפינוזה, שטה בדרכו,

‫באפריזו, באפריזו זה ‫באגזמתו, בעיקר הראשי בשיטתו.

‫שמה הוא? סובר שפינוזה, הכל ‫אלוהות, פנתיות, פנתאיזם, מוחלטה,

‫שימו לב לניסוח של הרב הנזיר, ‫מבלי שיהיה הוא, ברוך הוא.

‫כשאנחנו אומרים הקדוש ‫ברוך הוא, מה אנחנו רוצים

‫להגיד? שיש הוא. אלוהים ‫זה לא אתה, לא להתבלבל.

‫אנשים מתבלבלים, נדבר על זה ‫גם בפעם הבאה, שבחסידות קצת זה

‫יצר בלבול, שצריכו להגיד אה, ‫אני והוא, כאילו, אלוהים זה אני.

‫יש הוא, יש משהו מבדל מעבר ‫לעולם הזה. התפיסה השפינוזה

‫זאת אומרת לא, יש רק ‫אני, יש רק קיימות עכשווית.

‫מבלי שיהיה הוא, ברוך ‫הוא נבדל לאלה מהכל, מה

‫שאנחנו מדגישים כל כך ‫בקדיש. התגדל ויתקדש מרבה.

‫לאלה מכל ברכתה, שירתה, ‫תושבכתה ונחמתה. כל מה

‫שתגיד, כל מה שתדע, זה ‫עוד כלום לעומת האלוהים.

‫ועוד פעם, לא רק ברמה הכמותית, ‫שזה גם שפינוזה. כן, נכון, כל מה

‫שנגיד, תמיד יש עוד מה ללמוד, ‫יש תמיד ציר אינסופי של מספרים.

‫לא, לא. מבחינה נפשית, זה ‫הענבה המוחלטת. אתה בפתיחות

‫מוחלטת לכל מה שאי פעם בני ‫האדם והברואים יגיעו אליהם.

‫אלוהים הוא תמיד מחייב ומעבר לכל זה.

‫זה לא כאילו, אוקיי, ברור שאין ‫אני, אבל מה לעכשיו יש רק הוא?

‫אמרנו? נו, נו. אני זה הוא.

‫את צודקת. התפיסה המונוטואיסטית ‫הפשטנית אומרת יש רק הוא ואין אני.

‫שפינוזה אומרת יש ‫רק אני ואין הוא. אנחנו

‫אומרים, ואושנות, נכון? ‫אני והוא, או שי, אנחנו.

‫לא, וגם אני זה חלק מהו.

‫לא, חלק הופעה שלו. ‫שימי לב. זה דיוק טוב משהו.

‫בעיה שאת אומרת שאני חלק מהו, אז כאילו הפכת, ‫אני אלוהים. אני הופעה שלו. אני ניצות שלו.

‫אלוהים מופיע בי, אבל אלוהים עצמו, הוא.

‫אבל אני חלק מהו.

‫אני מופיע, נכון? כן, כן, אבל פה ‫אנחנו עכשיו מנסים להתמקד דווקא ב...

‫להדגיש עכשיו את המימד ‫הנבדל בינינו לבין אלוהים.

‫כל שער השיעורים דיברנו הפוך, ‫בניגוד למונוטואיזם שערנו מדברים.

‫עכשיו דווקא אנחנו בכמה שיעורים דתיים.

‫להסביר למה המימד ‫הדתי הזה, מה שקרה,

‫טרנסידנטי, שרוצה להוציא ‫את אלוהים, הוא צודק.

‫כי שוב, המימד של שפינוזה מאוד בפתה, והרבה ‫אנשים אגב שלומדים את הסוגיה שאנחנו למדנו,

‫הם מתבלבלים, נדבר על זה בפעם הבאה.

‫אומרים, אה, בעצם אז אני אלוהים, ‫אני מתפלל לעצמי, הקיום זה אלוהים.

‫זו התאות הקלאסית של לומדים את הסוגיות האלה.

‫לכן הרב קוק כל כך מודיע ‫שלא זה הכוונה, לא להתבלבל.

‫אנשים בהתחלה ששומעים את ‫התפיסה השפינוזיסטים, הם מתלהבים.

‫איזה יופי. אני בן חורין. ‫אני מעכשיו לא צריך להיות משועבד לאף אחד.

‫פשוט תהיה מה שאתה. זה היום המשפטים שנשמעים.

‫תהיה מה שאתה.

‫אל תיתן לאף אחד לשנות אותך.

‫משפט כזה.

‫תזרום.

‫שפינוזה עומד שם מאחורי קוראו, ‫מפעיל בבובה את כל שמדברים ככה.

‫זה, אומרים, לא, לא.

‫תהיה מה שאתה, אם אתה מבין את ‫זה, במשמעות השפינוזיסטית זה רע מאוד.

‫מה זה תהיה מה שאתה? ‫תישאר כאילו כלוב היצרים בתאבות בארץ? לא.

‫תהיה מה שאתה, במשמעות של אני והוא.

‫תבין שאתה ניצוד של השלמות אינסוף, ‫ועל ידי כך אתה יותר מתחבר לאלוהים.

‫אתה מממש יותר את עצמך, ‫ואתה מופיע יותר את עצמך.

‫אבל אתה תמיד פתוח למה שמעליך.

‫וכבר קדמו לו בזה מקדמוני ‫הפילוסופיה היוונית היהונית.

‫אמרנו ששפינוזה לא המציא את זה, זה ‫כבר נמצא כמובן בתפיסה היוונית וכו'.

‫אבל שפינוזה כמו שאמרנו ‫הוא ניסח את זה בשפה מודרנית.

‫וכאן שימו לב, מכאן ארבעה אמרות נגרים.

‫הנאזיר נותן ארבעה, אפשר ‫כמובן לחלק את זה אחרת,

‫אבל נותן פה ארבעה סעיפים ‫מה שפינוזה יצר בתודעה האנושית.

‫או מי תרצו מה התרבות ‫החילונית היום מחדירה לאנשים.

‫דבר ראשון, א', חסרון הבריאה.

‫החידוש אין התהוות, בלשונו של ‫שפינוזה, שימו לב לניסוח של שפינוזה.

‫הכל יש לעולם, הכל עומד, הכל אלוהים.

‫מה זה חידוש?

‫נזכרנו את זה קצת בשיעורים הראשונים.

‫הוויכוח הידוע בין הפילוסופים ‫של יוון לבין חכמי ישראל,

‫האם העולם מחודש או העולם קדמון?

‫שזה כביכול פילוסופי, האם ‫העולם נברא או שהעולם תמיד היה.

‫הוויכוח הזה, סברנו בזמנו, ‫הוא לא וויכוח אסטרופיזיקלי.

‫אי אפשר לדעת איך העולם נוצר, אין לנו יכולת.

‫זה ויכוח בדיוק נפשי-רוחני.

‫התפיסה השפינוזיסטית ‫היוונית היא העולם קדמון.

‫אין התחדשות במציאות.

‫אנחנו נמצאים פה באיזושהי ‫מערכת מתחתית, תוכנת מחשב כזו,

‫שהולכת ומתקדמת.

‫אין אפשרות להתחדש.

‫אין אפשרות לפרוץ את הטבע.

‫מה ההשלכה שיש לזה ברמה המוסרית?

‫כמו שאמרנו קודם, תעשה מה שאתה רוצה.

‫אין איזה כיוון, אין איזה משהו ‫שאתה צריך להשתנות בשבילו.

‫התחדשות זה שינוי.

‫זה היכולת ל... לא, לא.

‫יש פה איזה מנגנון שמה ‫שלא תעשה, אתה שווי בתוכו.

‫אנשים מתבטאים בכל מיני צורות.

‫גורל, זה גם איזה סוג של שפינוזיסטיות עקיפה.

‫גורל, זה מה יש.

‫מכתוב.

‫זה מה יש.

‫לא יעזוב.

‫זה לא יעזוב.

‫הקלה יפה מדי.

‫יש כזה גם פיתוי כזה.

‫שמשהו נראה טוב מדי, זה נראה טוב מדי.

‫יש פה איזה קאצ'.

‫כי אין אפשרות ‫באמת ש... מה זה טוב?

‫טוב זה משהו שהוא לא מוגבל.

‫טוב זה משהו שהוא פורץ...

‫מה שלא תעשה, אתה תמיד תמיד ‫תמיד שווי בתוך העולם המוגבל.

‫הכל יש לעולם, הכל עומד.

‫אתם מבינים? התפיסה של השפינוזיסטים ‫זה התפיסה שהעולם הוא סטטי.

‫אין באמת שינוי.

‫יש פה בסך הכל, בתוך המעגל ‫הסגוש, שינוי של מצבי צבירה.

‫אבל אתה תמיד תמיד תמיד נמצא פה.

‫יש... אולי הזכרתי פעם ‫שיש איזה מיתולוגיה יוונית,

‫שמדברת על המלך מידיאס.

‫מלך מידיאס, קראנו את זה כבר פה?

‫לא זוכרים מה אמרתי פה, ‫אמרתי בשיעורים אחרים,

‫אבל המלך מידיאס, יש איזה מיתולוגיה יוונית,

‫שהיה מלך שהאלים, הוא מאוד אהב זהב,

‫ואז האלים כלילו אותו.

‫שכל מה שהוא נוגע בו יהפוך לזהב.

‫מגע מידיאס, זה כזה ביטוי.

‫ואז בסוף הגיע מצב שהוא מת מרעב,

‫כי כל אוכל שהוא נגע בו נפך ‫לזהב, והוא לא יכול לאכול.

‫זה אם תרצו, אשפינוזיסטיות.

‫אשפינוזיסטיות זה מגע זהב.

‫הכל מוצץ, הכל מסודר, זה כוסם.

‫אפשר להכניס הכל לטבלאות.

‫הכל פה זה מערכת.

‫הכל זה מוסחאות.

‫אבל בסוף מתים מרעב. אין בזה חיים.

‫אדם, הוא יודע לתאר את המציאות,

‫אבל לעולם לא יכול לפרוץ אותה.

‫ומזה מגיע הנקודה השנייה.

‫כפירה בניסים.

‫בתפיסה האשפינוזיסטית, אין ניסים.

‫איך הוא במסכת תיאולוגית פוליטית,

‫זה שם של אחד המאמרים של אשפינוזה,

‫כל הפרק השלישי נגד הניסים.

‫הכל בטבע.

‫מה זה נס?

‫נס, זוכרים, למדנו את זה ‫בשיעורים, זה נס מתנוסס.

‫זה ביטוי לכך שהמציאות ‫הטבעית, היא לא סוף פסוק.

‫יש נס, יש איזה דגל שפתאום מתרומם,

‫ובא להגיד שהטבע אפשר לנצח אותו.

‫שהדברים הם מעבר למציאות הרגילה.

‫התפיסה, העמדה האשפינוזיסטית החילונית,

‫היא לא רוצה ניסים, היא מפחדת מניסים.

‫היא יסבירה לך כל דבר שהוא ‫בעצם רק איזה תופעה טבעית,

‫שאפשר להסביר אותה.

‫ואם נשליח את זה שוב למציאות הנפשית,

‫כל דבר, כל אדם שהוא מצנאג בצורה אלטיבית,

‫אדם מוסרי למשל,

‫התפיסה החילונית מאוד ‫מאוד תרצה לראות אותו נופל.

‫כי אם אתה רואה עכשיו ‫מישהו שהוא מוצא כאדם מוסרי,

‫והוא נופל, זה בדיוק עונה על ‫הצורך הנפשי האשפינוזיסטי.

‫כולנו באמוץ.

‫כולנו טבע.

‫כולנו... אם יש כאן ‫מישהו שהוא אידיאליסט,

‫שהוא כביכול פועל לא רק בשביל האינטרסים שלו,

‫גם בשביל אחרים, שוב, זה ‫סותר את העולם האשפינוזיסטי.

‫העולם האשפינוזיסטי, הכול אינטרסי.

‫הכול זה הרי כך ותן,

‫משחק של מה אני מרוויח ‫בתוך המערכת הטבעית הזאת.

‫הרי שיש כאן מישהו שהוא בחסקת נס,

‫יש כאן איזה משהו שהוא אלטיבי,

‫לא יכול להיות, הוא עובד עלינו.

‫נכון? זה המשפט שהיו מונעים.

‫אתה אומר למישהו, שמע, ‫תראה איזה בחור טוב הוא, וזה.

‫אתה זוהר בו, אני מכיר אותו.

‫נראה לך, רק רואה פה אינטרסים.

‫זה היה המשפט של האנשים הבוגרים.

‫ילדים תמימים, חושבים ‫שמישהו פה באמת אידיאליסט,

‫הכול זה כסף.

‫הכול פוליטיקה.

‫כזה משפטים מאוד מאוד בוגרים וכאלה.

‫ריאלים.

‫הכול ציני.

‫דיברנו על זה גם.

‫הציניות חוגגת בעולם השפירוזיסטי.

‫מה זה ציניות?

‫שוב, ציניות זה שדר, ‫שום דבר לא אמיתי.

‫שום דבר הוא לא מעבר לרמה הנמוכה.

‫הכול כולנו בבוץ.

‫כולנו למטה.

‫אין ניסיון.

‫הנקודה השלישית, כן.

‫אז בטח זה לא דבר טוב?

‫נכון.

‫בדיוק.

‫בדיוק.

‫איך שיכולים להתנגש?

‫טוב, זה עכשיו כבר דברות פסיכולוגיות.

‫בן אדם, מכיוון שהשפירוזיסטי ‫הרי מתנגד לנשמה של בני אדם,

‫של סופו של דבר, ‫יש נשמה, יש אלוהים.

‫אז נוצר פה איזה, ‫מצד אחד אין אלוהים,

‫הצרה היא שאין אלוהים,

‫ואין טוב, ואין ערכים ואין שום דבר.

‫אבל מכיוון שהנפש האנושית דורשת משהו אחר,

‫אז עכשיו בתוך ההתנגשות ‫הזו נוצרים כל מיני הדחקות.

‫ואז בן אדם מוצא לעצמו אידיאל.

‫אידיאל שלו זה צמחונות.

‫אידיאל שלו זה להגן על הפגבונים באנטרטיקה.

‫אידיאל שלו זה... לבסטה ‫שואטו שנייה, אבל אין אלוהים.

‫נכון, הרי אין אלוהים, אז ‫זה אומר שהוא לא מוחלט.

‫בסדר.

‫אז הוא מסתבך.

‫אבל זה עדיין לא סותר שיכול הרבה שנים לחיות ‫עם איזה דרך לפרוק את רגשי האידיאליזם שלו,

‫למרות שאם הוא ילך עם קו ‫ישיר מהתפיסת עולם החילונית,

‫לא אמור להיות אידיאליזם.

‫אנשים לא... אנשים לא...

‫לא, מה פתאום, אני אומנם ‫אומר אין אלוהים, אבל אני מוסרי.

‫טוב, אבל תשאלי אותו, אבל איך זה יכול להיות?

‫הרי מוסר, ואם אתה אומר שאין ‫אלוהים, אז איך אתה יכול להיות...

‫אז מה זה מוסר בכלל?

‫טוב, אנשים יכולים לחיות ‫בסתירה עצמית יפה מאוד.

‫זה לא חדש לנו.

‫אבל המוסר לא... הוא לא נקלע לצדת ‫בו אותו, כי יש אנשים שהם לא ילדים...

‫אם את הולכת לצודקת, כי ודאי, כי ‫לכולם יש נשמה, וברור שזה דבר מוסריים,

‫אבל ברגע שהתרבות כל היום ‫משדרת אין אלוהים, הכל טבעי,

‫זה תהליך, זאת אומרת, שגם המוסר מתפרק.

‫לוקח כמה מאות שנים שבן אדם ‫מיודל עצמו איזה אידיאל מוסרי,

‫שוב, שהוא מאפשר לו לחיות בשלום ממצפון שלו.

‫אני לא מאמין באלוהים, אבל אני ‫מאמין בזה שצריך לדאוג למשפחה.

‫אבל אחרי כמה דורות מתחילים ‫לשאל שאלות למה צריך לדאוג למשפחה.

‫למה?

‫כי, כי עוד פעם, אם הולכים לקו ‫החשיבה הזאת, שאין אלוהים, אין מוחלטות,

‫הכל פוזרק מערכת טבעית, וכולנו ‫לא יותר מאשר פה תוכנת מחשב.

‫למה הוא חשוב? למה הוא חשוב?

‫בסדר, אבל אם עכשיו אני לא חווה את ‫זה, ואני מרגיש צורך לעזוב את הילדים שלי,

‫לאנחות, מה את רוצה? זה הטבע שלי, זה אני.

‫מה התאונה? אם את הולכת עם הכיוון הזה, ‫אשפינוססטי, עד הסוף, מה התאונה על זה?

‫כמו שאתה צוצק, הרבה לא ‫הולכים עם הכיוון הזה עד הסוף,

‫כי זה סותר את הדברים הכי קיומיים של בני ‫אדם, ומכאן את מבינה שלמה אשפינוסט עטול.

‫כי הוא סותר את הקיום ‫היותר תירומי של בני אדם,

‫שיש ערכים, ויש אמת, ויש ‫נשמה, ויש משפחה. בסדר?

‫אפשר עוד שאלה?

‫כן.

‫פשוט, אני לא יודעת מה היה בזמן הזה, ‫אבל המדע, נגיד, זה נותן כל הדברים האלה?

‫זה היה בזמן הזה? כאילו, איך הוא בא לברשת ‫שלי, שהוא בא פה, הוא רוצה לעבוד על הדעת?

‫כמו שאמרנו קודם, זה סוג של הדחקה.

‫אבל הוא אמר שזה מאוד משנה, ‫אם אתה בא מאוד משנה, זה מעניין.

‫ובאמת, היום באיזה שלב ‫גם אנשים ועובי ישאלו,

‫עוד פעם, אדם חי בעולם ‫הזה, ועל כוחך אתה נולד.

‫אני חי בעולם הזה, יש איזה כוח חיים שהוא ‫חזק יותר מכל השטויות שאשפינוסה מספר לכולם.

‫אבל, מכיוון שעדיין התודעה הגלויה היא שזה ‫האמת, אז נוצרים פה אין סוף סתירות פנימיות.

‫אני מצד אחד, בעצם אומר שאין בשם מה לחיות.

‫מצד שני, אני רוצה לחיות, כי אני חי, ועל ‫כוח חיים, ויש מהלך שמכיע את גודל ומנגדל.

‫אז עכשיו אני מוצא פתאום את ‫האידאל שלי בחיים, לפתח מדע.

‫לפתח עכשיו תרופה שתעזור לבני האדם, ‫למה אתה בעצם רוצה לעזור לבני האדם.

‫כי שבני האדם יכולים ‫לחיות חיים טובים יותר, ולמה

‫זה חשוב לך שבני האדם ‫יכולים לחיות חיים טובים יותר.

‫אתם יודעים, יש פה, בסוף מגיעים לאיזה ‫שטויות ששפינוסה ואין לדרך כלל מוצא.

‫אבל עד שמגיעים לדרך כלל לא ‫מוצא, אז זה בינתיים, העולם משתפר.

‫וכן מפתחים את המדע, וכן מועילים לבני האדם.

‫בסדר? אתם צודקות לחלוטין, אה?

‫אם לוקחים את השטויות זה ‫עד הסוף, זה לכביל להתאבד.

‫מה זה?

‫יש תמיד פער גדול בין תיאוריות ‫ובין היישום שלהן במעשה.

‫אדם יכול להציר, המון אנשים ‫מצירים, אפילו בחמות פשוטות יותר.

‫לא מעניינתי מהמדינה, אני רודג רק לעצמי.

‫עם כל זה, אתה רואה שכשיש מלחמה הוא משרת. ‫למה?

‫אז לא בגלל שמכריחים אותו, אלא ‫כי הוא גם חש איזה סוג של אידיאליזם.

‫אבל לפני שנייה אמרת שלא אכפת לך.

‫יש פער מספיק גדול בין התיאוריה ‫ובין הקיום כדי לאפשר פה כל מיני...

‫אבל ברגע שהתיאוריה היא ‫פגומה, היא בסוף משפיעה.

‫גם אם לא על הבן אדם הזה, אז על ‫הילד שלו ועל התרבות שלו עוד 50 שנה.

‫כי ברגע שכל הזמן ‫משדרים לאנשים, וזה מה

‫ששומרים כל היום, אין ‫אלון, אין ערכי, אין אמת.

‫הכל פה טבע, הכל פה חסר תכלית.

‫אז גם התכליות הקטנות שמדי פעם ‫מוצאים, הם פגות תוקף באיזה שלב.

‫אתה חושב שאין אלון, אין ‫ערכי, זה הולך לך להבין את זה.

‫כן. אין אלון זה הולך לך להגיד ‫אין משהו שהוא מעבר לעולם הזה.

‫אין משהו מעבר לקיום.

‫אבל יש גם עניין בעולם הזה.

‫למה? עוד פעם, אנחנו פה...

‫כן, פה או פה, אז כבר לא נחלף את זה.

‫אז את חושבת שאם אנחנו ‫כבר פה, אז שווה... אני

‫אומר, אני כבר פה, ואני ‫רוצה עכשיו לרמוס את כולם.

‫זה גם סבבה, אבל אלה שאומרים ‫שהם רוצים לטובים בלי קשר לטוב.

‫אז אני באו אומר, יש להם פה ‫סתירה פנימית שהיא בסופו של דבר...

‫מה זה המילה טוב?

‫זאת אומרת המילה טוב, את אומרת כאילו, יש ‫כאן איזה משהו אמיתי ששווה להשקיע בשבילו.

‫אם הכל פה מערכת טבעית, מה זה טוב? מה זה רע?

‫איך בכלל אפשר להחליט מה טוב ומה רע?

‫אם הכל פה, אין אלוהים, אין נכון ולא ‫נכון, אין אמת ולא אמת, יש רק קיום סתמי.

‫מי יחליט מה טוב ומה רע?

‫אז את גדלת בחברה מסוימת שאומרים ‫לך טוב זה להעביר סקנה את הכביש.

‫אני גדלתי בחברה מסוימת ‫שלא, דווקא זה לא טוב.

‫הטוב זה לשדות סקנה ‫מיד שתגידי לי שזה לא נכון.

‫מה, האלוהים דיבר איתך, אלוהים?

‫מאיפה את יודעת שאת צודקת ואני לא צודק?

‫מה אני אומר לך? אין תשובה.

‫מי שמוציא את אלוהים ‫מהמשוואה, מי שהולך בכיוון הזה,

‫אין חידוש, אין ניסים, אין ‫אלוהים, אין משהו אבל לקיום.

‫נכון? זה העולם, אנחנו ‫לא משחקים פה בתיאוריה,

‫זה דברים שיש להם ‫השלכות קיומיות לעולם.

‫זה לא, תגידי, יש אלוהים, אין אלוהים.

‫אם אין אלוהים, אם הכל טבע, ‫אתה חותם על ההשמדה של האנושות.

‫רק שאלה של זמן, תכיף נראה את זה גם.

‫הנאצים היו שפינוזיסטים קלאסיים.

‫זה בדיוק התפיסה.

‫יש פה טבע, יש פה דטרמיניזם.

‫החזק שורד, החזק צודק.

‫נכים, חלשים.

‫אתם מפריעים לתוכנה.

‫אתם מפריעים לתפקוד.

‫מה זה מוסר?

‫מה זה צדק?

‫תכף נראית את זה בצורה יותר מסודרת, ‫אבל אני רק אומר, תבינו את העיקרון.

‫למה אתם מפריעים לתוכנה?

‫מה זה?

‫למה אתם מפריעים לתוכנה?

‫הסברנו, כי זה עכשיו בא לפתוח את ‫האנושות לאלוהים שמופיע בתוך הטבע.

‫אז קודם כל יש עכשיו תקופה שעוזבים את ‫האלוהים שנמצא למעלה ומתמקרים לטבע.

‫מפתחים אותו, עובדים אותו וזה וזה וזה.

‫רק קודם כל אנחנו מסבירים אבל מה הנזקים.

‫שזה נשאר רק ככה.

‫הדבר השלישי, שימו לב, אומר הרב ‫הנזיר, השלכה שפינוזיסטית קלאסית.

‫הגבלת הבחירה, דטרמיניסטיות.

‫שלילת חירות הרצון.

‫ומבחירה חופשית.

‫כל מה שאתה עושה, כל מה ‫שאת עושה, הכל קבוע מראש.

‫מה ההשלכה של זה?

‫חוסר אחריות.

‫לא אחראי על כלום, מה אתה רוצה ממני?

‫טענת אישפיות בבית המשפט.

‫מסיבות החיים גרמו לי להגיע לאן שהגעתי.

‫הציטוט של שפינוזה,

‫אין לכנות את הרצון סיבה ‫חופשית, אלא סיבה הכריחית.

‫כל מה שאת עושה או את ‫עושה בחיים, הכל קבוע מראש.

‫הכל זה פועל יוצא של תנאי ‫החיים שגדלת, של האופי שלך.

‫וכולי וכולי.

‫אה?

‫זה עובד בקלעי אמונה של אב.

‫חז ושלום.

‫כל הרעיון של אב, האמונה ‫הקדושה, אני מסביר את זה כל הזמן.

‫האמונה הקדושה זה האמונה שהעולם הזה, כן?

‫יש איזה כוח אינסופי שדוחף אותו,

‫ואת, את, מחליטה האם לתת לו ‫להופיע או הותמת את עצמך מלהופיע.

‫הנה, התפיסה כאן היא בדיוק הפוכה.

‫אין אלוהים.

‫יש פה מעגל.

‫את פה, את כלואה, אין שום, ‫את לא מחליטה פה שום דבר.

‫אל תתבלבלי בין המונותואיזם לפנתאיזם.

‫יש פה נקודות שאפשר לבלבל עליה.

‫כי האמת, התפיסה הדתית השטחית היא גם את,

‫אני לא כלום ומישהו מפעיל אותי.

‫זו בעיה אחרת.

‫שבן אדם מאבד את ה... את ‫ה... את הרצון לפחייה חופשית,

‫אבל לפחות הוא מבין ‫שיש איזה כוח לצורך העניין

‫שמוביל אותו למה שהוא חיובי.

‫פה אין כלום, אתם יודעים.

‫אין כוח.

‫גם אנחנו מאמינים שבשביל זה,

‫כאילו, אנחנו עושים את ההשתלבות ‫שלנו, בסוף הקדוש לא חור.

‫כאילו, ובסוף יש משהו ‫שהוא בורב בלי קשר אלינו.

‫לא. הכל עובר דווקא כאילו.

‫את... הטוב יופיע ב...

‫את מחליטה איך הדברים יופיעו במציאות.

‫למה נקרא שמם אלוהים אחרים, חזל?

‫שהם מאחרים את הטובה לבוא לעולם.

‫את יכולה לעקב את הטוב ‫האלוהי, או לא לעקיב אותו.

‫מבינה?

‫יש לך המון כוח.

‫איך הדברים יופיעו במציאות.

‫אלוהים מופיעו אותם, אבל ‫מופיעו אותם דרך החיים שלך.

‫פה אין אלוהים.

‫יש רק מערכת שמתגלגלת ‫לה, לאה לאה שום דבר.

‫ניסה מאוד מאוד מייאשת.

‫והדבר האחרון, שאולי ‫הוא הכי יביר את הבעייתיות,

‫שלילת מעלות החסד והחמלה.

‫אומר שפינוזה בתורת עמידות, ‫יש לו ספר כזה בתורת עמידות,

‫החמלה היא רעה כשלעצמה ובלי תועלת.

‫מה זה חסד?

‫מה זה חמלה?

‫מה? אתה מרגיש, אתה אומר ‫שבזמן שאתה רואה את הילד הקטן,

‫גובע ברעב, והוא חולה, ‫אתה מרגיש רחמים?

‫אתה פשוט לא מבין.

‫יש תגובה כימיקלית, ‫שמתפרקת אצלך עכשיו בגוף.

‫בגלל ההקשר התרבותי, שאתה גדלת,

‫שילד מסכן ורעב זה דבר לא ‫טוב, בגלל שטיפת המוח שגדלת,

‫שיש פה כביכול אלוהים ‫ויצדק, ומה נכון ומה לא נכון,

‫זה גורם לך לאשליה של רחמים.

‫אבל זה לא רחמים.

‫זה בסך הכל תגובה כימיקלית.

‫על מה יש לרחם?

‫על מה יש לעשות חסד?

‫יש איזה תפיסות בעולם ‫אגב כלכליות, שנבנו ככה.

‫התפיסת העולם הקפיטליסטית, ‫הקלאסית, היא מדברת על זה.

‫שוב, החזק שורד.

‫מה?

‫מה?

‫יש, אני צריכה פעם ‫לקרוא, יש ספרים,

‫של בזמנו היו מאוד ‫פופולריים, היום כבר לא,

‫של סופרת יהודית-אמריקאית, ‫הכינוי שלה זה אין רנד,

‫שם המקורי שלה זה אסטר רוזנברג,

‫שהיא כתבה ספרים במאה ‫הקודמת, בשנות ה-50-60,

‫היא הייתה הכהנת הגדולה של הקפיטליזם בארה״ב.

‫זה ספרים מדהימים.

‫שהמסע של הספרים שלה, כמה ‫ילד מתגבר, מרד הנפילים וכו',

‫האדם האמיתי, הוא ‫לא מתחשב בחלושים.

‫הוא צועד קדימה.

‫החלשים אין להם זכות קיום.

‫כי, שוב, הרעיון הזה של ‫להתחשב בחלש, זה לא מתמטי.

‫זה לא מביטואלת.

‫עכשיו, זה גם יכול להופיע בכיוון ההפוך.

‫השיטה של קארל מרקס אנגלס,

‫כן, הסוציילינקונים, זה אותו רעיון.

‫רק ששם זה אידאל שונה.

‫הקפיטליזם טוען שהטבע הדטרמיניסטי בנוי,

‫שבני האדם שונים אחד ‫מהשני, ולכן יש כישרון יותר לזה,

‫ופחות כישרון לזה,

‫ולכן לזה מגיע יותר, ולכן לזה מגיע פחות.

‫התפיסה הקומוניסטית, זאת אומרת,

‫הטבע הוא שכל בני האדם שווים.

‫זה כמובן משהו שהוא מנוגד ‫למציאות, ולכן הוא נכשל,

‫אבל ומכיוון שכל בני האדם ‫שווים, עכשיו, עוד פעם,

‫יש תוכנה שאיתה אנחנו עכשיו ‫פועלים, מיליוני מתים בדרך.

‫הביטוי, כן, של לנין, אם אני לא טוען.

‫זה היה ביטוי.

‫שמן על גלגלי המהפכה.

‫יש מהפכה שצריכה לנו הקדימה.

‫יש טבע שצריך להתקדם.

‫מתמטיקה.

‫בדרך צריכים להרג כמה מיליוני ילדים.

‫במשוואה, זה בסדר.

‫זו התפיסה.

‫זה עולם שלם.

‫זה תפיסת עולם שלמה.

‫ברגע שמוצאים את אלוהים ‫מהמשוואה, זה הופך להיות טבע.

‫אין אלוהים, זה אומר אין כלום.

‫זה אומר שעכשיו הכל...

‫עכשיו, בתוך זה יש כמובן כל מיני מנגנונים,

‫של בקרה, של פה כן פתאום בא ‫מישהו, הוא מדבר בשם המוסר.

‫פה כן בא מישהו ומנסה לעצור את זה.

‫אבל הרכבת הדוהרת הזו, ‫ששפינוזה שחרר לעולם,

‫היא בלתי ניתנת להצירה.

‫כי איזה כל מה שאתה נסה להעמיד בלמים,

‫אתה לא יכול להתנגד לדבר המרכזי.

‫הכל דז.

‫וכאן, כמו שמענו, התחכום הוא כל כך גדול,

‫הרשע הוא כל כך גדול, ‫שאפילו את העולם הדתי,

‫מכניסים למישור הזה.

‫פעם שעברה אמרתי לכם,

‫שמי שרוצה לראות את הניצחון של שפינוזה,

‫שיראה לדף הבית, של ווינט, ‫יש כלה דרכים לראות את זה.

‫בואו, אני רוצה להראות ‫לכם פה איזה קטע מעניין.

‫סרטון, שזה איזה תוכנית,

‫שלוקחים קטעים שמופיעים ‫בטלוויזיה, וצוחקים עליהם.

‫אז יש פה, תראו גם את הצחוק לפני ואחרי,

‫אבל גם את הקטע עצמו.

‫קטע שלקחו מערוץ הקניות.

‫שימו לב.

‫שימו לב לדבר הבא.

‫סליחה, סליחה חברים, עושרים ‫לי שמפתיחה המכירה של המוצר

‫שאני מחכה לו מגיל ‫13, בערוץ הקניות?

‫שימו לב, זה אמיתי, מערוץ הקניות.

‫הרני מקבל עליי מצוות עשה של

‫ואהבת לרעך כמוך.

‫ברוכת'ה אדוני אלוהינו מלכ העולם

‫אשר בחר בננו כל העמים

‫ונתן לנו את תורתו.

‫ברוכת'ה אדוני נותן התורה.

‫שמע ישראל, אדוני ‫אלוהינו, אדוני אחד.

‫אני יכול להמשיך, אני עושה את זה כל בוקר.

‫אני באמת שאני אפילו לא רוצה להפריק,

‫אני ממש מרגישה את הרגע שאתה בתוך התקס.

‫תקס?

‫אדוני אחד, אבל

‫בשעה הקרובה, אדוני

‫אחד פלוס אחד.

‫שמתם לי למשפט

‫שאמרה שם המוכרת, לא רציתי

‫להפריע לך

‫באמצע התקס.

‫מבינים?

‫פולחן, בדיוק.

‫אנחנו חיים בעולם טבעי.

‫בתוך העולם הטבעי הזה

‫יש אנשים שיש להם צרכים

‫של פולחן דתי.

‫אין בעיה.

‫גם את זה יכולים למכור בערוץ הקניות.

‫גם זה חלק

‫מהשליטה.

‫נכון, צריך גם למכור תפילין,

‫מה לעשות, צריך למכור את זה בכסף וכו'.

‫אבל

‫האטמוספירה סביב ‫זה, גם התפילין זה

‫עורך אנושי.

‫גם אלוהים, מה שאתם קוראים

‫אלוהים, הוא נכנס

‫בתוך המשוואות

‫שלנו.

‫אם זה היום

‫גומר את העולם. בעולם החילוני

‫היותר מתקדם, אין, ‫בעולם החילוני הקדום

‫היה התנגדות ישירה לאלוהים.

‫אין אלוהים

‫ואלטרבלוסיות, העולם ‫הפוסט מודרני הוא כבר

‫בשלב אחר. אין בעיה.

‫אנו מוכנים

‫שיהיה לכם אלוהים, אבל גם אלוהים

‫הזה הוא בתוך

‫המטריה שלנו.

‫גם הוא

‫מסחרי, גם הוא ניתן

‫להכניס אותו

‫כמו שאמרנו לתבניות.

‫שפינוזה למשל ייסד

‫את הדבר

‫שנקרא ביקורת המקרא.

‫יש טקסט.

‫יש טקסט

‫שבני האדם, שימו לב, מייחסים לו

‫קדושה.

‫לא שהוא באמת קדוש.

‫כי מה זה קדוש? קדוש זה אלוהי, אין אלוהים.

‫בני האדם

‫מייחסים לטקסט הזה קדושה.

‫בואו ננתח אותו.

‫ננתח אותו בצורה ספרותית, ‫ננתח אותו בצורה היסטורית.

‫יש.

‫הכל

‫בשליטה שלנו, של בני האדם.

‫הכל ניצל.

‫אתה יודע, תלכו

‫למרכזי קניות, תלכו ‫לקניון, יש מושג שנקרא

‫בכנסת שבקניון.

‫כשאתה הולך לקניות, ‫אתה קונה בגדים,

‫אתה קונה אוכל, אתה רואה ‫סרט, ובאמצע, אתה גם מרגיש

‫חוויה דתית.

‫תלך.

‫בקניונים, בין הכניסה ‫למדרגות חירום, לבין השירותים,

‫יש גם חדר

‫לדתיים.

‫בעיה. באתם לקנות?

‫גם תתפללו.

‫אבל שפינוזה

‫עומד שם, על המדרגות ‫הנאות בקניון, וצוחק על כולם.

‫כולכם עובדים אצלי.

‫גם הדתיים.

‫אני מזהה רעיון.

‫עכשיו, לא עוד פשוט בעצם

‫מכבדים אותנו?

‫זה לא מגיע. עוד פעם, זה לא מגיע

‫משם. זה מגיע מעמדה כזו

‫שאני מכבד, אבל מתוך הבנה

‫שאין משהו. זה לא בכוונה.

‫אין משהו.

‫אני לא מבין שיש משהו מהיר לזה.

‫מבחינתי, גם הדתיים, ‫גם העולם הדתי,

‫הם מהמערכת הגדולה הזו של הטבע.

‫אתה מבין?

‫זה יפה שמכבדים, אבל

‫את מבינה מאיפה זה מגיע?

‫זה לא מגיע מתוך ההבנה שיש משהו מעבר

‫לאנושיות. יש משהו מעבר

‫לעולם הברור.

‫הכל בסופו של דבר

‫אצלנו.

‫ולפרוץ

‫את זה, זה מאוד מאוד לא פשוט.

‫בסדר?

‫כן?

‫זה נותן לבן אדם חוויה דמיונית.

‫מה יש? יש אנשים מקבלים חוויה דמיונית

‫מלראות סרט. יש כאלה שמקבלים חוויה דמיונית

‫מלברוא להם חבר דמיוני בשמיים.

‫שהם יכולים לדבר איתו.

‫כי הם אנשים קשה להם בחיים,

‫והם צריכים איזה מקום לברוח אליו וכו'.

‫אני מוכן לספק את זה.

‫אני מבין שיש אנשים עם צרכים כאלה.

‫יש הרבה צרכים אנושיים.

‫גם החוויה הרוחנית, שוב, זה חוויה.

‫יש חוויה בלעשות רכבת אקסטרים.

‫ויש חוויה בלאכול אוכל טוב.

‫ויש חוויה בלהגיע להרבה אנשים יחד

‫שמפתחים את הצד הרוחני שלהם.

‫אני מבין, בן אדם לא בנוי רק מחומר.

‫לבן אדם יש גם חוויות מיסטיות.

‫אני מוכן לתת לזה גם מקום.

‫אתה מבין? אבל גם זה חלק מהמדע האנושי.

‫יש פקולטות לתיאולוגיה.

‫חקר האל.

‫את אלוהים אפשר לחקור.

‫אפשר גם את אלוהים להכניס לכיס שלנו.

‫אתה מבין?

‫זו העומק השליטה שקיימת היום

‫של התפיסה השבינת.

‫רוחני בתוך הטבע.

‫אין משהו מעבר לטבע.

‫גם הרוחניות היא חלק מהמתמטיקה של הטבע.

‫מבינת?

‫כן, אוכלים תפילין, ככה.

‫כן.

‫כן, הוא צחק על זה.

‫כי הם הבינו, הם הבינו עוד פעם.

‫כולם מבינים שיש איזו בעיה לעשות את זה.

‫אבל כמו שאומר, זה העולם.

‫הוא צחק על זה.

‫אתם כל כך עלובים בדתיות שלכם

‫שאפשר גם לצחוק על הדבר הזה.

‫זה ברור.

‫אנשים מבינים שיש כאן משהו לא בסדר.

‫מה הבעיה?

‫מוכנים תפילין, מה יש?

‫עושים תקס. הנה יש פה תקס דתי וכו'.

‫אבל מה לא בסדר, אנשים לא יכולים לצאת מזה.

‫מה שיש, מה אתה עוד רוצה?

‫בייחוד, שימו לב, אומר רב הנזיר,

‫בייחוד חסר בשיטתו של ‫שפינוזה, עיקר החיות העולמית,

‫הפורב המחדשת, ‫השם חיות, חי, חיים,

‫נפקד מקומו בספר האתיקה.

‫בספר האתיקה זוכר ספרים של שפינוזה,

‫לא מופיע שם המילה חיים.

‫אין חיים, יש רק מעטפת טכנית למציאות.

‫אין משמעות, אין ‫פנימיות, קיום סתם.

‫וכמו שאמרתי, הדברים האלה, ‫הם לא נשארים רק באוויר.

‫זה דברים שבסופו של דבר ‫הם אלה שיוצרים את הייאוש,

‫הם אלה שיוצרים את האכזריות,

‫הם אלה שיוצרים סופו של דבר את החוסר התוחלת

‫שכל כך נמצא היום בכל דבר במציאות.

‫העולם מפותח, טכנולוגית ‫וזה, אבל העיקר חסר מהספר.

‫בשביל מה?

‫ששפינוזה יש רק איך.

‫איך מסדרים. אין למה.

‫אין מה בשביל מה עושים את זה.

‫לפני בערך 200 שנה

‫היה משורר יהודי גרמני בשם היינריך איין.

‫שהוא היה יהודי מתוסבך ‫שלעצמו, התנצר, חזר וזה, טוב,

‫אי אפשר להשים אותו ‫במציאות שהייתה אז בגרמניה,

‫אבל הוא הייתה עם כושר ביטוי מדהים

‫ויכולת הבחנה מדהימה, והוא ‫כתב משפטים. הוא חי בגרמניה,

‫ששם שפינוזה תפס, חבל על הזמן.

‫מכל אירופה התפיסה השפינוזיסטית

‫תפסה בגרמניה, כי זה בדיוק הסתדר עם האופי.

‫הדתיות אף פעם לא תפסה בגרמניה.

‫השבטים התפתונים הגרמנים אף פעם לא הסתדרו

‫עם הכפייה הדתית של הכנסייה.

‫אחרי זה גם היה שפינוזה, ‫והפרומציה גם התחילה משם.

‫אבל כשהגיע שפינוזה הם מיד קלטו את זה.

‫אין אלוהים.

‫תראו איך מתבטא ענרי חייני, 200 שנה.

‫לפנינו, תראו איך הוא כותב.

‫אם יבוא היום, וינצח השטן,

‫מה זה השטן? הפנתאיזם החוטא ומכתי,

‫ישמרו נומנו כל קדושי הברית הישנה והחדשה,

‫והקוריאן גם יחד.

‫והוא מזיהה גם בדיוק, הינה, מי ישלם את המחיר

‫על הפנתאיסטיות שהשתלטה על העולם.

‫אז שהפנתאיזם ישתלט על העולם,

‫תתחולל על ראשי היהודים המסכנים

‫סופת רדיפות, אשר סבלותיהם הקודמים

‫יהיו כעין לפניה.

‫רעדה אוכזתה מלמחשבה הזו, ‫וחמלה רבה אין קץ מפחפכת בלבי.

‫הוא זיהה.

‫ברגע שהפנתאיזם ישתלט על העולם,

‫ברגע שהשתלט על העולם התפיסה החילונית,

‫השפינוזיסטית, שאין ‫אלוהים, אין חסד, אין חמלה,

‫יש פה רק מערכת מתחתית שהולכת וצוברת,

‫העולם באיזה שלב יזהה שישנו עם אחד

‫שהוא משדר בדיוק הפוך.

‫עם שבה היסטוריה שלו מדבר על אמונה,

‫על תקווה, על אלוהים, על מוסר,

‫הם ינסו להשמיד את העם הזה.

‫מי שעיקר או תקרא פעם ‫קטעים ממיינד קאמפ של ליטלר,

‫זה בדיוק, זה השפינוזיסטיות הקנסית.

‫עולם אין ברוכה, אין חמלה, אין אלוהים.

‫יש קיום אלים של חזק וכל מי שחלש,

‫ובטח ובטח מי שמדבר על זה שגם לחלש יש מקום,

‫אחת דתו להשמיד.

‫זה הרי.

‫והמלחמה הזו נגד הפנתאיזם,

‫ושאתם יודעים, זה לא מלחמה רק ‫להבין את זה עכשיו ברמה העקרונית.

‫זו מלחמה שכל אחד ואחד מבצע נפשית.

‫לא להתקבע, לא להיכנס לעולם של מתחתיות,

‫לא לתת לשגרה לנצח, ‫לא לתת לתחושות היאוש,

‫אלא כל הזמן להיפתח לאלוהים.

‫יש משהו שהוא מעבר לטוו, ‫יש משהו שהוא מעבר לחולשות,

‫יש משהו שהוא מעבר ‫לכישלונות, יש אלוהים.

‫זו העמדה הנפשית.

‫אדם מתחדש, אדם מוסרי,

‫אדם שכל הזמן מופיע את האין סוף בחייו,

‫זו המאבק נגד השפינוזיסטי.

‫וזו הנקודה שהעולם נמצא בה היום.

‫האם אדם הולך ושוקע בחיים טבעיים,

‫במשמעות הלא טובה של המילה הזו,

‫עוד פעם, בחיי שגרה של חוסר, של סתמיות וכו',

‫או שבן אדם נמצא כל הזמן במאבק נגד הטבע.

‫הטבע הוא מושך את הבן אדם.

‫הטבע שואף לאיסדר.

‫אם אדם הוא פסיבי, הוא לא ‫מתרומם, הוא יורד כלפי מטה.

‫בשביל לנצח את ההשפינוזיות ‫צריך להיות כל הזמן אקטיבי.

‫צריכים להיות כל הזמן נגד הזרם,

‫כי הזרם מושך אותך שוב ‫להתפרקות, לטבעיות העיוורת.

‫אדם כל היום יוצא ממצרים, ‫כל היום יוצא מהמצרים,

‫נמצא כל הזמן בעבודה, בעמל, ‫הוא כל הזמן מבין שיש אלוהים.

‫והטבע היותר פנימי של העולם זה כן הסדר.

‫זה כן שהדברים יהיו מסודרים יותר,

‫ברקעיים יותר, אמוניים יותר.

‫צודקים יותר, ערכיים יותר.

‫וככה המציאות הולכת ומתקדמת ‫ומשתחררת מההשפינוזיסטיות.

‫אבל איך ישן מפעילים להתקדם לצפות עצמנו,

‫כאילו שם בדרך, איך זה ‫יקרה, כי התפיסה הזו...

‫מיישר, התפיסה הזו היא לא אמיתית.

‫זו מנהל ההשפינוזיסטיות, כמו שקודם שאלתם פה.

‫זה מצנגד לטבע היותר פנימי של האדם.

‫כמו שאמרתי, ניקח את זה דוגמה שוב,

‫שכשאת משאירה את הטבע כמו שהוא,

‫באמת נראה שהג'ונגל משתלט.

‫אבל לטווח ארוך, בסוף... ‫בסוף הטבע מתקן את עצמו.

‫בסוף הטבע שורד, ובסוף ‫הולכים ומתפתחים מינים וכו'.

‫זאת אומרת, לטווח ארוך,

‫בוודאי שבני האדם רוצים ‫ערכים, רוצים עולם וכו'.

‫רק שישו, זה מתה אותם.

‫עכשיו הבין, יש אפשרות להתפרק.

‫רגע, שישנם אנשים שלא מתפרקים,

‫אלא מעמידים אלטרנטיבה ובונים עולם.

‫דבר על זה, זה העולם של עם ישראל.

‫עולם רוחני, פנימי, שנותן סדר למציאות,

‫ונלחם נגד הטבע האיבר.

‫לאט לאט העולם מבין שאפשר לנצח את הדבר הזה,

‫והכיוון כולו הולך ומתאומם.

‫זה תהליך של לא יודע כמה ‫ש... זה יתמוסס מעצמו, אבל...

‫נכון, זה יתמוסס מעצמו, צודק.

‫אבל שאלה איזה מחיר יש לנו בדרך.

‫אנחנו מנסים לקצר תהליכים.

‫הנאציזם בסוף נופלו.

‫למה? כי שוב, הם התנגדו בסופו של דבר

‫לדבר היותר בסיסי שקיים בנפשי הדת.

‫המוסר והאנושות בסוף יתקומים מה נגדה?

‫אבל את רואה בדרך מה קרה.

‫כמה מחירים העולם ישלם עוד דת ש...

‫איך אומרים? אני יכול לא יודעת.

‫אבל חופשי עובדתו, זה שם.

‫ולפקידנו, כל הזמן ללכת ‫ולבנות עולם אמוני יותר.

‫חופשי יותר.

‫איך היה שדהגיין ספציפי למה שהיה אוניסיון?

‫כי כל פיסות המוסר היו כאן בראש האנושות.

‫אז היה מספיק ככה.

‫משביל לזהות, מי המקור של המוסר בעולם.

‫יש לו, אגב, ניתוחים ‫מדהימים בעוד הרבה תחומים.

‫היה אדם, יכול לתבחנה.

‫זיהה.

‫הוא הבין מה זה הנפש הגרמנית

‫והנפש היהודית.

‫הבין שברגע שהתפיסה הזאת ‫השתלטת, זה התנגשות בלתי נמנעת.

‫טוב.

‫מקווה שצריכנו להעביר את העניין.

‫עד סוג.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/229801274″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 20
שפינוזה ויצירת העולם החילוני
השפעת שפינוזה על היהדות
אורך השיעור: 62 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/229801274″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

העולם שברא שפינוזה

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן