ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: שמות
פרשה נוכחית: וארא
פרשה הבאה: בא
 

תורה ומצוות - סרטון אנימציה

יסודות האמונה - סרטון אנימציה

הרב חגי לונדין / ג תשרי ה'תשע"ט / 1 דק'
קוד שיעור: 43373
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לע"נ
  • דבורה בת יעל ע"ה.
  • לזיווג
  • הגון בקרוב ובקלות ובשמחה לנחמה דבורה בת פעסיא ולע"נ גרשון בירך בן יחיאל.
  • לע"נ
  • ישראל משה בן ברוך בענדט ז"ל, נלב"ע י"ד במנחם אב התש"פ.
  • לע"נ
  • ישראל משה בן ברוך בענדט ז"ל, נלב"ע י"ד במנחם אב התש"פ.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה לרפואת סימה בת יסכה
  • לע"נ
  • צבי ישעיהו בן חיים גיטמן ז"ל. לע"נ ציון בן רבקה ז"ל.
  • לע"נ
  • סולטנה בת מרים ושלום גבאי ז"ל. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל.
  • לע"נ
  • פנינה בת אסתר ע"ה.
  • לעילוי
  • שלמה בן ראובן. לע"נ מרת רבקה בריינה בת ר' אליהו וצביה ע"ה. לעלוי נשמת יחזקאל ושרה כהן. לעילוי נשמת יעקב בן גוסה ז"ל. לעילוי נשמת נתן דניאל בן אברהם יצחק ז"ל.
  • לע"נ
  • מנחם מתנה בן גוליט ז"ל.
  • לעילוי
  • נשמת רחל בת דבורה (ג'ורה) ע"ה.
  • הרב
  • ישראל בן פורת בן יחיאל ונעמה שולמית ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה ובסימה בת יסכה. להצלחה בלימודים עבור אליהו בן ליליה חן.
  • לרפואת
  • ערן בן זהבה
  • לעילוי
  • נשמת צורית צערול בת שרגא ע"ה
  • לרפואת
  • הודיה יפה בת שרית לזרע בר קיימא לחנה שמחה בת קרול ושירה רוזה בת בלה. ולהצלחת אברהם אליהו בן יפה ושהם אהרון בן טל , וטל בת אסתר מלכה לע"נ מנחם מתנה בן גוליט ז"ל
  • לעילוי
  • נשמת הבבא סלאי, זכותו תגן על כל עמ"י, ולע"נ רבי ישראל בן איישה זצ"ל.
  • לרפואת
  • בניה נרי בן נעם בתוך שאר ישראל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה ובסימה בת יסכה. להצלחה בלימודים עבור אליהו בן ליליה חן.
  • לעילוי
  • נשמת בנימין חיים קציעה ז"ל. לעילוי נשמת צילה בת שרה ז"ל.
  • לע"נ
  • שלום גלעד בן הרב משה ומרים שמאי, מרת שרה בת הרב משה ומרים שמאי ז"ל. לרפואת מאיה בת אסתר שיינה. לרפואת ויקטור בן אלכסנדרה. לעילוי נשמת ענת חנה בת רחל. לרפואת מרים בת לאה, ברוך בן שרה.
  • לבריאות
  • איתנה לדוד בן יוליה, הצלחה לחן בן תמי, למאי בת תמי, לידה קלה הדר בת סמדר. לרפואת והצלחת כל עם ישראל, ולע"נ כל אלו שמתו.
  • לעילוי
  • נשמת רחל בת שרה ור' חיים יעקב אבולעפיה ע"ה, רפאל אלחנן בן אלישבע ויוסף צבי הי"ד, יוסף צבי בן הרב משה ז"ל.
  • לעילוי
  • נשמת ישראל צבי בן אברהם יוסף ובלומה ז"ל
  • לע"נ
  • סבינו היקר יפים (אפרים) בן קלרה ז"ל וסבתא מלכה שורה בת פייגא ע"ה. אמן.
  • לרפואת
  • רחל נעמי בת אסתר חנה ובנה שנולד, לרפואה וחיים אמן.
  • לע"נ
  • חנה בת יצחק ע"ה.
  • ילוי
  • נשמת ההורים: אימא- שרה בת נרקיס ז"ל- י' בכסליו, אבא- אביגדור בן ג'ולי ז"ל- כא' בניסן.
  • לעילוי
  • נשמת יצחק בן גרסיה ז"ל כרמלה בת תמר ע"ה.
  • לעילוי
  • נשמת אריה בן אברה ברוך ז"ל. לע"נ הלל יאיר בן גבריאל ז"ל. לעילוי נשמת רעיה ויסמן בת רחל ז"ל.
  • לישועות
  • של כולם, ולבת שלה בפרט- הדסה רות בת מירב- שתתקבל לאולפנה טובה, מקום טוב עם יראת שמים, שתוכל להתפתח בו לעבודתו התברך. ביקשה לשלום בית של אמת, לה ולבעלה: מירב בת ז'קלין נעמי, שמעון מיכאל בן רבקה.
  • לע"נ
  • אלסירה בת שרה ע"ה.
  • לנועה
  • בת יהודית שולמית לפרי בטן בריא וללידה קלה.
  • לע"נ
  • יפה שלום בת חנה ע"ה. יהושע בן מזל לחתונה בקרוב. אוריאל בן מזל שישפגוש את זיווגו במהרה. אהרון בן מזל בריאות ,אריכות ימים. מזל בת שולמית בריאות, אריכות ימים ,הצלחה בעבודה.
  • לעילוי
  • נשמת נחום בן יצחק ז"ל.
  • לרפואת
  • חנינה דוד בן לאה שולמית
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
על השיעור:
אנימציה : יוסי שחר

ברוב הדתות בעולם מקובל שהיחס בין האדם לאלוהיו נותר ברמה האישית. אלוהים הוא אלוהים פרטי, אפילו אינטימי. היהדות בשונה מכך מדברת על אלוהים לאומי. המושג "עם ישראל" הוא אבן יסוד בדת היהודית. מדוע עבודת אלוהים מתבטאת ביהדות במסגרת לאומית דווקא?

עם כל הכבוד לאדם פרטי, חשוב ככל שיהיה, הוא מוגבל בתוחלת חייו, בקיבולת הכישרונות שיכול הוא להכיל, וממילא אף בהשפעתו על המציאות. השפעתם של יחידים הנה תמיד "מחוץ לחיים". אין זה קושי גדול לאנשים בודדים לחיות חיי קדושה, אולם כאשר הרעיונות הנאצלים הללו אינם מצליחים להופיע במסגרת חברתית, הדבר מעיד על פגם מהותי בתיאוריה. בעם ישראל מופיעה הקדושה, או אם תרצו – האינסופיות – בחיים הלאומיים עצמם; נתון הבא לידי ביטוי בשלושה מישורים עיקריים: קיום האומה, הכישרונות הגנוזים בה, והשפעתה על המציאות:



במישור הקיום: קיומם של עמי העולם, לסוגיהם השונים, נע לרוב במתווה קבוע, המתחיל בהתגבשותו של תא משפחתי לכלל שבט, התיישבותו בחבל ארץ, שגשוגו התרבותי והמדיני, ולאחר מכן - שקיעתו, הגלייתו או התבוללותו בין העמים. כך היו קורותיהן של כל האימפריות אשר שלטו בתבל ומלואה מאז ומעולם. עם ישראל הוא יוצא דופן. אף שתהליך התפתחותו של עם ישראל דומה בתחילת דרכו לזה שפורט לעיל – ההמשך מעיד שיש כאן סוג אחר של עם. העם היהודי הוא יחיד מכל התרבויות האנושיות שניצב בכל התקופות בלב הציביליזציה האנושית, שמר על זהותו הייחודית למרות פיזורו, ואף הצליח לשוב לחיי מדינה מלאים בארצו הקדומה. לדוגמה, ההיסטוריון הבריטי ארנולד טוינבי סוקר את עלייתן ושקיעתן של עשרים ואחת תרבויות, החל במצרית וכלה במקסיקנית, על פי הגרף "התפתחות - הגעה לשיא – ושקיעה". בהגיעו לעם ישראל כותב הוא כי "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת אלא מפוזרת על כל קצוות תבל ולמול רדיפות נוראות רצופות - זוהי תופעה כה לא רציונלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה" (A Study of History, עמ' 191-184).

במישור הכישרון: בכל עמי העולם ניתן למצוא כישרונות רבים ופזורים, אולם אין למצוא עם אשר הוכיח את כישרונותיו בכל מרחבי החיים כעם היהודי. כישרונו של עם ישראל מתבטא אף בראשוניותו ובמקוריותו, אשר הובילו לפריצות דרך בענפי חיים שונים - בענפי המדע, בפיתוחם של חיי החברה, ובקידומם של עקרונות המוסר, השירה, האמנות וכדומה - אשר הנם אך הדרגה הבסיסית, עליה מופיעה ייחודיותו של הכישרון הישראלי, שהוא כישרון הנבואה. אחד הביטויים הידועים בנושא נכתב בידי מרק טווין (במאמרו Concerning the Jew): "חשיבותו המסחרית (של עם ישראל), תרומתו לרשימה העולמית של השמות הגדולים בספרות, מדע, אמנות, מוזיקה, כספים, רפואה, והלימודים הקשים, הם מעל ומעבר לכל יחס אל חולשת מספרו".

במישור ההשפעה: השפעתו של עם ישראל ניכרת במגוון תחומי חיים. נתחיל בתחום האמונות והדתות. עם ישראל הקנה לדתות השולטות, החל בנצרות והאסלאם, את ערכי היסוד: "בברית הישנה היהודית, זה ספר הצדק האלוהי, מצויים אנשים, דברים ונאומים בסגנון גדול כל כך שאין כלום בספרות יוון והודו שיכול להדמות אליו... הטעם שאתה טועם בה, בברית הישנה, הוא אבן הבוחן ל'גדולות' ול'קטנות'|" (פרידריך ניטשה, מעבר לטוב ולרוע, שוקן 1967, עמ' 64-63). בתחום המוסר העניק עם ישראל לעולם כולו ערכים אשר לא היו בנמצא לפניו. החינוך להשכלה, חירותו של האדם ורבים מעקרונות הסוציאליזם הנם מאושיות תורת ישראל, כדבריו של הסופר הרוסי מקסים גורקי (במאמרו "העברים"): "מאז ומתמיד שימש עם ישראל מגדלור, שהפיץ את אור המחאה העזה נגד החלאה והשפלות בחיי האדם, נגד האלימות כלפי האדם, נגד התיפלות המבחילה והבערות". לא ניתן לפרט את מכלול התחומים שבהם השפיעו היהודים השפעה כבירה על התפתחות המדע העולמי: במדעי הטבע, במדעי החברה ובמדעי הרוח.

מה אנחנו רוצים להגיד בכל זה? בשורה התחתונה, עם ישראל הוא ההוכחה הניצחת לכך כי ישנה אפשרות לחבר בין עולם הרוח לעולם החומר; להופיע ממד של אינסופיות בתוך העולם הארצי; לנצח את המגבלות של העולם הארצי בכל התחומים; לחיות את הנצח בעולם הזה. במילים העתיקות של הנבואה הרעיון מתומצת במשפט אחד: "מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות יט, ו).

תגיות: סרטון אנימציה | יסודות האמונה באנימציה | תורה ומצוות | עם ישראל | הרב קוק | כלליות | ממלכת כהנים כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד ביסודות האמונה
(133)