ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: שמות
פרשה נוכחית: וארא
פרשה הבאה: בא
 

מהי התפילה

מבוא לתפילה

הרב אורי עמוס שרקי / ה חשוון ה'תשס"ט / 58 דק'
קוד שיעור: 47901
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לע"נ
  • דבורה בת יעל ע"ה.
  • לזיווג
  • הגון בקרוב ובקלות ובשמחה לנחמה דבורה בת פעסיא ולע"נ גרשון בירך בן יחיאל.
  • לע"נ
  • ישראל משה בן ברוך בענדט ז"ל, נלב"ע י"ד במנחם אב התש"פ.
  • לע"נ
  • ישראל משה בן ברוך בענדט ז"ל, נלב"ע י"ד במנחם אב התש"פ.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה לרפואת סימה בת יסכה
  • לע"נ
  • צבי ישעיהו בן חיים גיטמן ז"ל. לע"נ ציון בן רבקה ז"ל.
  • לע"נ
  • סולטנה בת מרים ושלום גבאי ז"ל. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל.
  • לע"נ
  • פנינה בת אסתר ע"ה.
  • לעילוי
  • שלמה בן ראובן. לע"נ מרת רבקה בריינה בת ר' אליהו וצביה ע"ה. לעלוי נשמת יחזקאל ושרה כהן. לעילוי נשמת יעקב בן גוסה ז"ל. לעילוי נשמת נתן דניאל בן אברהם יצחק ז"ל.
  • לע"נ
  • מנחם מתנה בן גוליט ז"ל.
  • לעילוי
  • נשמת רחל בת דבורה (ג'ורה) ע"ה.
  • הרב
  • ישראל בן פורת בן יחיאל ונעמה שולמית ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה ובסימה בת יסכה. להצלחה בלימודים עבור אליהו בן ליליה חן.
  • לרפואת
  • ערן בן זהבה
  • לעילוי
  • נשמת צורית צערול בת שרגא ע"ה
  • לרפואת
  • הודיה יפה בת שרית לזרע בר קיימא לחנה שמחה בת קרול ושירה רוזה בת בלה. ולהצלחת אברהם אליהו בן יפה ושהם אהרון בן טל , וטל בת אסתר מלכה לע"נ מנחם מתנה בן גוליט ז"ל
  • לעילוי
  • נשמת הבבא סלאי, זכותו תגן על כל עמ"י, ולע"נ רבי ישראל בן איישה זצ"ל.
  • לרפואת
  • בניה נרי בן נעם בתוך שאר ישראל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה ובסימה בת יסכה. להצלחה בלימודים עבור אליהו בן ליליה חן.
  • לעילוי
  • נשמת בנימין חיים קציעה ז"ל. לעילוי נשמת צילה בת שרה ז"ל.
  • לע"נ
  • שלום גלעד בן הרב משה ומרים שמאי, מרת שרה בת הרב משה ומרים שמאי ז"ל. לרפואת מאיה בת אסתר שיינה. לרפואת ויקטור בן אלכסנדרה. לעילוי נשמת ענת חנה בת רחל. לרפואת מרים בת לאה, ברוך בן שרה.
  • לבריאות
  • איתנה לדוד בן יוליה, הצלחה לחן בן תמי, למאי בת תמי, לידה קלה הדר בת סמדר. לרפואת והצלחת כל עם ישראל, ולע"נ כל אלו שמתו.
  • לעילוי
  • נשמת רחל בת שרה ור' חיים יעקב אבולעפיה ע"ה, רפאל אלחנן בן אלישבע ויוסף צבי הי"ד, יוסף צבי בן הרב משה ז"ל.
  • לעילוי
  • נשמת ישראל צבי בן אברהם יוסף ובלומה ז"ל
  • לע"נ
  • סבינו היקר יפים (אפרים) בן קלרה ז"ל וסבתא מלכה שורה בת פייגא ע"ה. אמן.
  • לרפואת
  • רחל נעמי בת אסתר חנה ובנה שנולד, לרפואה וחיים אמן.
  • לע"נ
  • חנה בת יצחק ע"ה.
  • ילוי
  • נשמת ההורים: אימא- שרה בת נרקיס ז"ל- י' בכסליו, אבא- אביגדור בן ג'ולי ז"ל- כא' בניסן.
  • לעילוי
  • נשמת יצחק בן גרסיה ז"ל כרמלה בת תמר ע"ה.
  • לעילוי
  • נשמת אריה בן אברה ברוך ז"ל. לע"נ הלל יאיר בן גבריאל ז"ל. לעילוי נשמת רעיה ויסמן בת רחל ז"ל.
  • לישועות
  • של כולם, ולבת שלה בפרט- הדסה רות בת מירב- שתתקבל לאולפנה טובה, מקום טוב עם יראת שמים, שתוכל להתפתח בו לעבודתו התברך. ביקשה לשלום בית של אמת, לה ולבעלה: מירב בת ז'קלין נעמי, שמעון מיכאל בן רבקה.
  • לע"נ
  • אלסירה בת שרה ע"ה.
  • לנועה
  • בת יהודית שולמית לפרי בטן בריא וללידה קלה.
  • לע"נ
  • יפה שלום בת חנה ע"ה. יהושע בן מזל לחתונה בקרוב. אוריאל בן מזל שישפגוש את זיווגו במהרה. אהרון בן מזל בריאות ,אריכות ימים. מזל בת שולמית בריאות, אריכות ימים ,הצלחה בעבודה.
  • לעילוי
  • נשמת נחום בן יצחק ז"ל.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

This text will be replaced
על השיעור:
''לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע''

תפילה היא בקשה שהאדם מפנה כלפי ה' למלא את חסרונו (שער התפילה, ספר בית אלוקים).
לפיכך כשרבותינו מדברים על תפילה הם מתכוונים לתפילת העמידה בה האדם מבקש את מילוי צרכיו.
כל השאר איננו תפילה, לדוג' פסוקי דזמרה, קריאת שמע וכו', אלה הם שבח, הודאה וכו'.

בכל זאת, בעמידה יש חלק שבח בתחילה והודאה בסוף.
התלמוד מסביר שזה לא יפה לבקש לפני שמשבחים ולא יפה לקבל בלי להודות.
כלומר, גם השבח וההודאה הם לצורך הבקשה בלבד.
3 ברכות ראשונות הן שבח, 13 אמצעיות הן בקשה ו3 אחרונות הן הודאה.

התפילה שמעמידה את האדם מול הבורא מעוררת שאלות.
האם התפילה איננה בלתי אפשרית?
גם התפילה מבחינת תוכנה כמעט אלילית.
אנו מסתכלים על הקב''ה כמי שמושפע מהדיבורים והרצונות שלנו, זה תואם את התפיסה האלילית.

ישנן מספר שאלות ביחס לתפילה:
למי התפילה מופנית?
לה', אך מיהו? נאמר בגמרא שכשאתה מתפלל דע לפני מי אתה עומד אחרת זה עבודה זרה.
אך כיצד האדם יכול לדעת לפני מי הוא עומד.

שאלה נוספת, זו קושיה כיצד אנו אומרים לה' מה לעשות?
דבר שלישי, גם אם מוצדק לומר לה' מה לשנות, כיצד אנו יודעים מה כן טוב? מה צריך לבקש?

ישנה תמיהה באמירה שהתפילה טבעית לאדם שכן ידוע שקשה להתכוון בתפילה ולא רק בדורותינו.
''כרום זולות לבני אדם'' (תהלים)- דברים העומדים ברומו של עולם, ובני אדם מזלזלים בהם, הכוונה לתפילה.
מזלזלים בתפילה כבר מימי דוד המלך, זה משהו מהותי לתפילה והסיבה היא כי התפילה עומדת ברומו של עולם, זו חשיפה גדולה לפני הבורא ולכן התפילה כל כך קשה לנו.
יוצא מכך שהזלזול בתפילה נובע מהכרת הערך העצום בתפילה.

מושג התפילה הוא חדש בהיסטוריה.
צורת הפולחן הקדומה ביותר בהיסטוריה היא הקורבן, הוא יותר פשוט מלהתפלל.
לפי חז''ל אדם הראשון הקריב קורבנות, קין והבל וכו'.

חז''ל אמרו, ''תפילות אבות תקנום''- היה צריך להיות במדרגת האבות כדי להעז להתפלל, סימן שזה היה חידוש.
אברהם גילה את תפילת שחרית, יצחק את מנחה ויעקב את ערבית.

איוב היה מקריב כל שבוע עולות, אך הוא לא התפלל.
לאיוב היה הכל ולכן אין לו חוסר, לכן אינו יכול לפנות לה'.
תגובת איוב לצרות היא שה' נתן וה' לקח, זו תגובה גויית.
איוב מתנגד לתפילה, בסוף הקב''ה נגלה לרעי איוב ומוכיח אותם.
רק כאשר איוב התפלל ה' עזר לו, הייסורים לימדו אותו שיש עם מי להיפגש.

בחז''ל נאמר שהקב''ה מתאווה לתפילתן של צדיקים.
כשמשהו נדיר יש אליו תאווה, ומכאן שהצדיק באופן טבעי לא רוצה להתפלל.
לכן הקב''ה מכניס אותו למצב אבסורדי שיכריח אותם להתפלל, לכן לאימהות היה קשה ללדת.

התשובה לכל הקושיות היא שכדי להתפלל צריך להיות נביא.
ה' דיבר עם האדם ולכן הוא יודע לענות ולפני מי הוא עומד.
הקב''ה ביקש מהאדם שיבקש שינוי ולכן זו לא חוצפה.
ועל מה לבקש, הנביא כבר יודע.
יוצא מכך שעבור הנביאים אין כל בעיה להתפלל.

''ועתה השב את האיש כי נביא הוא ויתפלל..''- המקום בו מוזכרת נבואה הוא המקום בו מוזכרת תפילה.
בתנ''ך כל פעם שמישהו התפלל, היה מדובר בנביא.
כאשר עמ''י מבקש מלך, שמואל הנביא לא שמח בזה ומבקש שירד גשם, העם מבקש ממנו שיתפלל לעצירת הגשם כיוון שהוא הנביא ולכן הוא המתפלל ושמואל נענה להם.

ישנה הלכה מפורשת שאסור למי שאינו נביא להתפלל.
חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת ומתפללין כדי שיכוונו ליבם למקום- כלומר שידעו לפני מי הם עומדים.. וכך היו מגיעים קרוב למעלת הנבואה ויכלו להתפלל.

כיצד אנו שאיננו נביאים, יכולים להתפלל?
הנביאים האחרונים הרגישו שהנבואה עומדת להיפסק וכך ערוץ התפילה עלול להתייבש.
הם היו בכנסת הגדולה ואז הם תקנו את נוסח התפילה, הם הכניסו את כל עולמם הפנימי וכך משהו מהחוויה שלהם מתרחש בתוכנו.
המצווה להתפלל מיסודה היא להתנבא שלוש פעמים ביום, אנו לא מסוגלים אך באמצעות התפילה שאנשי הכנסת הגדולה תקנו אנו מגיעים למשהו מהנבואה.


תגיות: תפילה | חסרונות כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 2 תגובות, ב 2 דיונים.
1.  שיעור מדהים ומכונן [לת]
דוד,   - יום שישי, ט מרחשון תשס"ט (07/11/2008)
2.  שיעור מעניין
קרן,   - מוצאי שבת, י מרחשון תשס"ט (08/11/2008)
צופים כותבים
עוד במבוא לתפילה
(133)