[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231411395″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***
”וזוכר חסדי אבות..”- בזהות הבן יש משהו מהאב, אותה אישיות ממשיכה להתקיים במהלך הדורות.
ככל שהאישיות הייתה בעלת עוצמה יותר גדולה, כך ההקרנה של האישיות עוברת יותר דורות ולכן זהות אבות האומה נמשכת לאורך דורות רבים, כל זמן שהעולם דומה לעולמם.
אך העולם השתנה מבחינות רבות ולכן כבר לא רואים בזרע בית ישראל את פני אבותיהם וזו הכוונה שתמה זכות אבות.
הברית מקימה מחדש את הזכות, כאשר אנו זכאים, הזכות קמה לתחיה.
זכות אבות שקמה לתחיה על ידי הברית נקראת ”חסדי אבות”.
ומכוח זה ”ומביא גואל לבני בניהם”..- הקב”ה מביא את הגואל.
אם נדע את הגדרת הגלות, נדע את הגדרת הגאולה.
גלות היא שהעם לא בארץ, מפוזר ונשלט על ידי אחרים.
לפיכך, גאולה היא שאנו מכונסים ועצמאיים בארץ, זוהי מדינת ישראל.
בהגדרת הגאולה אין שום מרכיב רוחני.
אך מכוח הגאולה הרבה מעגלים רוחניים מתעוררים, אך הם תוצאת הגאולה ולא במקומה.
”מביא גואל” לפיכך זה משהו פוליטי.
גאולה היא פוליטית, פדות היא רוחנית ואילו ישועה זה שילוב של השתיים.
במסכת סנהדרין יש מחלוקת האם ישראל נגאלין רק כשהם עושים תשובה או גם בלי.
השאלה היא האם הגאולה תלויה בתשובה ומכאן שאיננה תשובה.
”למען שמו באהבה..”- ההלכה כר’ יהושע במחלוקת כלומר, ההלכה היא שבין כך ובין כך נגאלין, גם אם לא עשו תשובה.
”לא למענכם אני עושה..”- הקב”ה לא רוצה ששמו יתחלל ולכן הוא מכוון את ההיסטוריה כך ששמו לא יתחלל וגואל את ישראל.
”באהבה”- אם זה למען שמו זה עלול לא להיות באהבה כי זה מהאינטרסים של ה’, ”ובחמה שפוכה אמלוך עליכם…”.
השואה הייתה ניתוק מהגלות, אך בצורה כואבת מאד.
כיוון שזה למען עצמו היה מקום לומר שזה לא באהבה, אך הברכה מלמדת אותנו שגם כשה’ עושה למען שמו, זה באהבה.
”מלך עוזר ומושיע ומגן..”- ההבדל בין עוזר למושיע הכוונה, שעזרה היא סייעתא דשמייא, האדם עושה וה’ עוזר, מושיע- כשהאדם לא יכול לעשות דבר, ה’ עושה בשבילו.
בגאולה ה’ לפעמים יותר עוזר ולפעמים יותר מושיע.
”מגן”- למעלה מכל זכות, מושיע הוא לאחר בקשת הישועה ואילו מגן זה ללא כל זכות.
בארמית ”מגנא”- חינם.
המגן הוא מה ששומר כך שלא צריך להתמודד עם מה שבחוץ.