ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: ויצא
פרשה נוכחית: וישלח
פרשה הבאה: וישב
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

קריסתה של החברה החילונית - שיעור מספר 5

למהלך האידיאות בישראל - קווים להבנת ההיסטוריה היהודית

הרב חגי לונדין / ל חשוון ה'תשע"א / 51 דק'
קוד שיעור: 51867
Loading the player ...
על השיעור:
החברה מבינה בשלב מסוים שעם העולם הדתי אי אפשר להתקדם ולהתפתח מבחינה טכנולוגית, וכדי להתקדם צריך לזנוח את הדת. כך קמה החברה החילונית המודרנית. חברה אשר רואה את העולם הדתי כתרבות חשוכה ואפלולית שאין לה קשר למציאות. תהליך זה קורה באומות העולם, אך גם בעם ישראל: העזיבה של הדת מתחילה כאשר הדת לא נותנת מענה לכל כוחות החיים. והיהודי הדתי מרגיש חנוק ומוגבל( הרב מדבר על הפתרון לבעיה ב'מאמר הדור') החברה החילונית המודרנית מחזיקה מעמד תקופה מסוימת אך לבסוף גם היא מתפוררת כדרכו של חומר. הרכיבים של הם חומריים –זמניים ולא נצחיים ולכן גם היא נעלמת לאט לאט. לדוגמא: לפני מאה שנה היו מנדים אנשים בעלי נטיות הפוכות וזה היה לגיטימי. כיום,המצב שונה לחלוטין והתנהגות כזאת מהווה עבירה על החוק. באותה מידה, אנחנו לא יכולים לצפות מה יהיו הערכים בעוד כמה שנים. אמנם, כמו שאמרנו גם חברה דתית של גויים היא לא תחזיק מעמד אך החברה החילונית הכופרת היא הרבה פחות יציבה. הנצרות החזיקה בסביבות 2000 שנה ואילו החברה החילונית עוד לא שרדה 300 שנה והיא כבר על סף התפרקות. כל דת לפחות מהווה עקרון מסוים – מוחלטות. אם אין מוחלטות- אין חיים. צריך לשים לב שהרב כותב את המאמר בתקופה שהיה נראה שהחילוניות תביא ישועה לעולם. אך כעבור כמה שנים מגיעות מלחמות העולם שגורמות לנו להבין שהחברה החילונית החדשה היא לא מזהירה כפי שהיה נראה. החברה החילונית נמצאת במצב נואש של עמידה בחוסר יציבות. הערכים הם נזילים ולכן אי אפשר להשען עליהם ויש חיפוש תמידי לערך נצחי ויציב. החברה הזאת דורשת את האיזון, היא דורשת חברה שתראה לה איך אפשר לשלב בין עולם המציאות לעולם הנצח. זה תפקידו של עם ישראל, להראות לעולם איך ניתן לשלב בין כל כוחות החיים לבין הרוח, הקודש.
תגיות: אתאיזם | פוסט מודרניזם | החברה החילונית | מלחמת העולם הראשונה | למהלך האידיאות בישראל היפים טיטניק דמוקרטים ורפובליקנים יציבות חברתית כל התגיות
2 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 1 תגובות, ב 1 דיונים.
1.  חוכמה צרופה [לת]
י,  ת"א - יום שני, א כסלו תשע"א (08/11/2010)
צופים כותבים
עוד באורות - למהלך האידאות