ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: וישב
פרשה נוכחית: מקץ
פרשה הבאה: ויגש
 

"אלי ציון ועריה כמו אישה בציריה"- מה ענינו של צום תשעה באב ?

תשעה באב

הרב חנוך בן פזי זצ"ל/ ו אב ה'תשע"ב / 9 דק'
קוד שיעור: 56462
השיעור מוקדש
  • בחסות
    משפחת ונגרובסקי, לע"נ האם שרה ע"ה

על השיעור:
אנחנו נושאים איתנו את האנדרטות החיות עם שהתגלגל בגלות כל כך הרבה שנים התורה נתנה לנו דרך להנציח על פי אנדרטות ניידות תשעה באב האבלות שבע"ה יהפך למועד היא דוגמא חיה לכך.
יש פיוט שאנחנו אומרים בסוף הקינות אחד הפיוטים המרגשים אם לא נזכה נצטרך לומר אותם ביום ראשון אלי ציון ועריה כמו אשה בציריה וכבתולה חגורת שק על בעל נעוריה. כשאתה שואל את עצמך מה רצו בהשוואה הזו לציין יש כאן יסוד חשוב שמאפיין את כל המטרה של תשעה באב מה הדמיון בין ציון לבין אשה בציריה? כי אם נתבונן על אשה שנמצאת בהריון היא עוברת תקופה קשה מאד סבל והרגשות של בחילה ואחרות נושאת בתוכה משא כבד למשך לא יום יומיים תשעה חודשים וכל מה שמסונף לזה ההגבלות השונות הרגשת הכבדות וכל זה לא רק שהיא מסכימה לזה היא משתוקקת לזה חס ושלום אשה שאינה זוכה לפרי בטן מוכנה לעשות כל מה שאפשר וכל מה שאי אפשר אפילו לנסוע יבשות וארצות בשביל לזכות לפרי בטן. במבט ראשון זה לא נורמלי במיוחד בתקופות הקדומות שלא עלינו נשים רבות מתו בלידתן היא לקחה סיכון גדול מאד ולכאורה באופן פשוט על פי השכל וההגיון נגד השכל ונגד ההגיון מה נותן לה את העוז ואת התעצומות לרצות את הדבר התקוה מה יהיה בעקבות ההריון הזה היא תזכה לפרי בטן היא תזכה לילד שהוא ההמשך היא תבנה עולמות זה נותן לה את הכח לסבול ולהתאמץ וגם אם יש קשיים לעשות מאמץ להתפלל לד' יתברך והכל בשביל לזכות ללידה.
הנמשל ציון ציון עברה סבל רב עוברת סבל רב הרי כאשר היה ויכוח בין עשו ליעקב רשי מביא את זה בגמרא עשו אמר לא מדובשך ולא מעוקצך כיון גם יצחק שברך אותם אמר להם שמי שמקבל את הבכורה את ההנהגה מקבל על עצמו גם את גזרת אברהם אבינו ידע תדע כי גר יהיה זרעך אמר עשו ליעקב תעזוב אותי מזה אני לא רוצה כ"כ הרבה סבל לסבול. אבל יעקב אבינו ישראל סבא קיבל את זה כי ידע שכל הסבל הזה כמו אשה בציריה, הרי "היוכל ארץ ביום אחד" הוא ידע שמהיסורים האלו חבלי לידה שכל העניין של הגאולה טרם הגאולה חבלי לידה אותם צירים שמביאים את הלידה מביאים גם את הגאולה.
הפיוט אלי ציון היא בעצם אפשר לומר המנוף בו החזיק עם ישראל מעמד במשך הגלות מתוך התקוה מאמינים בני מאמינים שהנה בא יבוא בביאת המשיח ואעפ"י שיתמהמה הידיעה הזו כמו רבי עקיבא סוף מסכת מכות שרבי עקיבא שחק והם היו בוכים ושאלו אותו על מה אתה צוחק שועל יוצא מבין קודשי הקודשים אני מוכן לסבול הנביא דיבר על עוד ישחקו ילדים וילדות הגאולה בא תבוא וממילא זה החזיק נתן את התוקף ואת העוז לעם ישראל בתוך ארץ ישראל ואפשר להגיד על כך כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה כי מי שבאמת בזמן שהוא מתאבל יש לו ראיה למרחוק שכל הצער וכל הסבל הזה את אשר יאהב ד' יוכיח הכל נולד כמו שאתה יודע שאתה נוטע עץ אתה לוקח את הגרעין מכאן יש צמיחה. גם עם ישראל עובר תהליך כזה לפעמים הוא צריך לסבול את הסבל הגדול הזה. וכשעם ישראל יודע את התכלית כמו אשה שעוברת את כל הסבל הזה ויודעת את התכלית ולכן היא זוכה ורואה בשמחתה.
באמת הרמב"ן אומר שבאותם תוכחות קשות שנאמרו בחוקותי "ושממו עליה יושביה" דוגמא אחת היא נקודת האור נקודת הגאולה כי בזה שהגויים לא יכלו להתיישב בארץ ישראל זה הזכות שלנו לבוא לארץ ריקה כמו שהיתה על לפני 120 שנה. הרי הארץ הזו, ניסו אימפריות להתיישב בה, אף אחד לא הצליח לפתח אותה. זה האור כלומר הצרות עם ישראל היה מוכן לסבול כמו אשה בציריה אז אנחנו נמצאים בחבלי הגאולה הקשיים שאנו מתמודדים קשיים גשמיים ורוחניים מה ענייננו בשעות האלו לצפות לישועה ציפית לישועה להתפלל לד' על כל עם ישראל ועל כל ארץ ישראל ושנזכה לתורה.
זה ימים שנפרדנו מאחד מיחידי הדור המתמיד של הדור ר' יוסף שלום בן רבי אברהם אלישיב שהיה מקורב מאד, הסבא שלו והאבא שלו והוא בעצמו לרב קוק שהיה אומר הרב היה מתכוון לרב קוק למרות שזה לא נראה על פניו. כמה פעמים היה אומר הרב אמר, על אחד אמר הרב. כשאומרים במרכז הרב אנחנו יודעים למי למתכוון אבל במקומות אחרים כל אחד יש לו הרב, נגיד בחב"ד יש הרב אנחנו יודעים מי הרב אבל זו היתה אמירתו. נזכה כולנו לישועה הקרובה במהרה בימינו אמן.

תגיות: אבלות על החורבן | העיר אבלה | תשעה באב כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
תגובות       לשיעור זה התפרסמו 1 תגובות, ב 1 דיונים.
1.  חבל על דאבדין.
רחל,  חיפה - יום ראשון, י אב תשע"ו (14/08/2016)
צופים כותבים
עוד בתשעה באב