ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: וירא
פרשה נוכחית: חיי שרה
פרשה הבאה: תולדות
 

פרשת ויקהל - מה החידוש?

פרשת השבוע ויקהל

הרב אייל ורד / י"ח אדר א ה'תשע"ו / 14 דק'
קוד שיעור: 60305
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל
  • לרפואת
  • הנפש והגוף במהרה של: שמחה אוריה בת רחל יפתח ידידיה בן רחל משה נריה בן רחל (חולה נפש) בניה אברהם בן רחל רחלי בת שמחה מיכל עלי ברוך בן אורה
  • להצלחה,
  • לרפואה ולשמירה של: משה בן רחל ראשל חיים בן שמחה מיכל שמחה מיכל בת ריקיטה ברוך בן שמחה מיכל
  • לע"נ
  • הילד עובדיה רועי בן שלומית רעות ז"ל.
  • לרפואת
  • מנשה בן אכסה בתוך שאר כל חולי עמו ישראל- אמן.
  • לרפואת
  • סימה בת יסכה בתוך שאר ישראל. אמן.
  • לע"נ
  • ההורים תהילה בת שושנה, וארמון בן שרה.
  • נחת
  • מהנכדות- חנה אודיה בת יהודית, מושקה בת יהודית.
  • לע"נ
  • נעימה בת דבורה לע"נ שמעון בן מרים לע"נ הרב שמעון בן דיאמנטה. לעילוי נשמת יוסף בן לאה ויעקב ז"ל. לע"נ חיים בן יצחק ורגינה רחל ע"ה. לעילוי נשמת לאה מלוס בת מרים ע"ה. לעילוי נשמת חיים נתן בן יעקב. לעילוי נשמת אברהם בן חיים נתן.
  • לע"נ
  • רבי נחום יצחק בן מנחם אליעזר ואסתר זצ"ל.
  • לע"נ
  • צבי ויס ז"ל. לרפואת דביר בועז בן אסנת אביבה אודט. שושנה בת שרה אשר בן מונס. לע"נ מנחם ישראל ינובסקי בן דניאל ושרה אסתר. לעילוי נשמת ישראל דב בן יעקב ורות בת שמאי
  • לרפואת
  • דוד בן אילה ולרפואת יצחק בן רות. לרפואת רחל בת חסיה בתוך כלל ישראל. לע"נ יצחק בן סעדיה.
  • לעילוי
  • נשמת דויד צ'רלי בן לורה ז"ל לרפואת מיה בת אושרת.
  • לרפואה
  • שלימה- מגי סיני בת דליה, שירה בת מגי רפואה שלימה, בריאות, אריכות ימים דניאל אהרון בן ג'אהן דנה בת אסתר. לזיווג לאברהם בן מרים. לבריאות טובה ולזיווג הגון לביתנו אסנת שושנה בת רבקה.
  • לרפואה
  • לניסים בן רינה דורה בת רינה. להצלחה וסיעתה דישמיה, הצלחה בגידל הילדים יראהת שמיים ובריאות איתנה אפריים בן אהרון דניל הדסה בת הרב מנחם זלמן ברכה ליבע בת משה אהרון דניאל בן משה והרב מנחם זלמן בן אברהם שמואל.
  • לרפואת
  • יוסף בן אברהם, יעקב בן ציון, יהודית בת מרגלית. זיווג הגון לציון בן יעקב, בנלי בן שרה, ישי בן עליזה שרה, והצלחת לעם ישראל כולו. אמן. פרנסה טובה לדוד בן יעקב.
  • להצלחה
  • ולבריאות איתנה ל-טליה בת יעל, בניה בן יעל, נויה שושנה בת יעל. לרפואת ישראל בן עטרה. לרפואת אביתר חיים בן אסתר זהבה. לזרע של קיימא נחמיה בן אלישבע ואפרת שרה בת איילה. לעילוי נשמת: ניסן אריה בן אורי הכהן
  • לע"נ
  • מרת מוני בת אסתר ע"ה
  • לעילוי
  • נשמת ישראל סבלוולף בן שלמה ונחמה.
  • לע"נ
  • ניר בן סעדיה וציונה חנוכי.
  • לע"נ
  • אליהו נח בן חנה זצ"ל.
  • לע"נ
  • אורה בת יוסף ע"ה
  • לרפואת
  • מש' דוד גיל אורלי והבת אילה.
  • נהורה
  • בת חנה- פרנסה טובה לשלם את החובות, בריאות וכוחות. ניר בן נהורה- זיווג, שילמד ויעבוד וימצא דירה טובה. יהונתן בן נהורה- שיהיה רגוע ויקבל כל באהבה פרנסה לו ולאשתו יהודית בת שרה חיה ושתעבוד בע"ה. ושישלמו את כל החובות.
  • לרפואתה
  • מהמחלה מיכל בת אסתר.
  • לרפואת התינוקת שירה חיה בת ג'ואנה אסתר רחל

על השיעור:


פרשות ויקהל-פקודי הן חזרה אחד לאחד של ציווי המשכן המפורט בפרשות תרומה-תצווה.
מה בכל אופן מתחדש כאן?
יכול להיות שהפתרון נמצא כבר בפסוק הראשון:
"ויקהל משה את כל עדת בני ישראל..."
המושג "ויקהל" מופיע במעט פרשיות בתורה.
לא הרבה פרשיות בתורה נאמרו בבת אחת לכל עם ישראל. לרוב, משה רבנו אוסף את ראשי העם ומדבר אליהם והם מעבירים את התורה הלאה.
מסתבר שעשיית המשכן, בניגוד למה שהיינו חושבים - שהיא תימסר ביד מספר מצומצם של אומנים - הייתה שייכת למעגלים רחבים מאוד.
מפליא לראות כיצד עם של עבדים, עוסק תוך זמן קצר באומנויות מורכבות ועדינות. מגוון אנושי רחב עוסק בסוגים שונים של אומנות כשכל אחד אחראי על משהו קטן.
גם הדרך שבה נבנה המשכן צריכה להיות כזו שמשקפת השראת שכינה.
כשאומן עושה עבודת יד הוא מעוניין להטביע את חותמו באומנות.
מאות בעלי מלאכה עובדים על מלאכת המשכן.
מה יקרה אם כל אחד מהם ירצה להשאיר איזה חותם קטן שלו? שהוא יוכל לבוא אח"כ עם הילדים למשכן ולהצביע להם "אתם רואים ילדים? הקרש ההוא שם... זה אבא עשה..."
מה שיקרה זה שיהיו הרבה מאוד פרטים יפים, אבל כשנבוא להרכיב אותם למשכן אחד - זה לא יתחבר.
כי אם כל אחד יכניס זיז קטן נוסף - בגוון האישי שלו - החלקים לא יתחברו יחד.
בבניית המשכן אין מקום לאגו האישי.
רק בסיום מלאכת המשכן יתברר האם המלאכה נעשתה באופן של השראת שכינה, באופן של התבטלות הפרטים לטובת הכלל...
כל אחד מהאומנים שהשתתפו בפרויקט ידע שבסיום העבודה יהיה עליו לתת דין וחשבון למשה רבנו, הענו מכל האדם, אם חלילה יתברר שהוא לא ביצע בדיוק מוחלט את מה שהוטל עליו.
"ושכנתי בתוכם" - לשון רבים.
השכינה לא שורה על היחיד אלא על הכלל והמשכן הוא ביתו של הכלל.
יש תפילה מיוחדת שנאמרת בליל שבת בסיום אמירת שיר השירים:
"...וּמַלֵּא כָּל מִשְׁאֲלות לִבֵּנוּ לְטובָה, וְתִהְיֶה עִם לְבָבֵנוּ וְאִמְרֵי פִינוּ בְּעֵת מַחְשְׁבותֵינוּ, וְעִם יָדֵינוּ בְּעֵת מַעֲבָדֵינוּ..."
כשהאומנים יוצרי המשכן היו עסוקים במלאכה, הם ביקשו מהקב"ה שיהיה עם הידיים שלהם בעת העבודה וידאג שהידיים יבטאו רק את רצון ה' ולא את רצונם הפרטי.
ומשה רבנו ברך אותם בפסוק: "וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ".


תגיות: פרשת ויקהל | נדבת המשכן | השראת שכינה כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בפרשת השבוע