[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/233173283″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע***
יש סחיטה שמטרתה להוציא דבר מתוך דבר כשהמטרה היא המיץ הנסחט (כמו סחיטת לימון), זו תולדה של מלאכת דש, הוצאת דבר מתוך דבר.
חליבה היא דוגמא למלאכת דש.
ויש סחיטה שמטרתה להיפטר מהמיץ היוצא (כמו לסחוט סמרטוט), מלאכה זו היא תולדה של מלבן.
אנו נעסוק בסחיטה שהיא תולדת מלאכת דש.
זיתים וענבים אסור לסחוט בשבת ואסור לשתות את המיץ שיצא מהם גם אם יצא מעצמו, כי רובם מיועדים לסחיטה.
סעיף ו’- מותר לסחוט לימונים כי לא שותים מיץ לימון אלא, מתבלים בו אוכל.
המשנה ברורה אומר שכיום כן שותים מיץ לימון (לימונדה) ולכן אסור לסוחטו בשבת.
תותים ורימונים אסור לסחוט בשבת, אך פחות נהוג לסחוט, ולכן אם הם מיועדים לסחיטה ויצא מהם מיץ לבד, אסור לשתות, אך אם הם היו מיועדים לאכילה ויצא מהם מיץ מותר לשתות.
כיום צריך לשאול רב לגבי סחיטת פירות כי סוג הפרי שנהוג לסחוט משתנה מדור לדור.
אומר הרמ”א שפרי שנהגו לסחוט אותו למשקה נוהגים בו כמו תותים ורימונים.
אסור לסחוט לתוך משקה ולכן כשרוצים לסחוט לימון לתה פועלים על פי עיקרון סול”ם.
סוכר, לימון , מים- סוחטים לימון על הסוכר (על מאכל) ואז מערבבים עם מים.
כל פרי שסוחטים בשביל המיץ, אסור לסחוט בשבת.
אך יש דעה שאומרת שמדובר רק בפרי סחיט, כלומר שנוהגים לסחוט אותו.
לדעת המשנה ברורה אסור לסחוט זיתים וענבים בשום צורה גם לא לאוכל.
ירק מבושל, אין בו דין סחיטה כי כבר יוצא ממנו בשר הפרי עם המיץ.
מותר לסחוט פירות בפה, לדוגמא למצוץ ענבים כי אין זה דרך סחיטה.