ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: מקץ
פרשה נוכחית: ויגש
פרשה הבאה: ויחי
 

מעיין באר ובור. עבודת אברהם, יצחק ויעקב

עבודת הנפש בעקבות פרשת תולדות

הרב אייל ורד / כ"ד חשוון ה'תשע"ה / 34 דק'
קוד שיעור: 8991
בחסות משפחת
  • ונגרובסקי,
    לע""נ האם שרה ע""ה

על השיעור:
תקציר השיעור :

יצחק חופר בארות. העיסוק מעיד על מהות האדם. (מנהיגים כמשה ודוד למשל, היו רועי צאן).
אם כן מהו 'חופר בארות'?
אברהם אבינו היה בבחינת מעיין. (מוזכרים מעיינות בהקשר של הגר ואליעזר). שיטת אברהם היא שיטת מעיין - שהיא נביעה בלתי פוסקת. כולם מתברכים ממנו והוא לא זקוק לאיש. במובן מסוים הוא מתקן את דור המבול שהיה כבולען ענק של לקיחה. ואברהם הוא אנרגיה עצומה של נתינה. (גם המבול היה תיקון הדור בזה שהציף). אברהם מציף את העולם בחסד. שיטה זו של הצפה עובדת בנפש - זו נתינה ללא שום תמורה. היא טובה בשלב קריטי של ראשית הילדות, ראשית העולם, וראשית הפצת שם ה' בעולם. הבעיה בה שמפני שאין לה גבול היא עלולה בהמשך לקלקל. אם אתה נותן בלי לבקש, לתבוע מן המקבל, זה עלול לקלקל אותו ולהפוך אותו לאנוכי.
פה מגיע יצחק. הוא באר. באר מים חיים. הוא מתקן את חטא מגדל בבל. הם למעלה רוצים לראות הכל, לבלוט, והוא חופר למטה. לשיטה זו, כל אדם יחפור פנימה. לזה צריך סבלנות, יכולת העמקה, עקביות והתמדה, אפילו שסותמים לו את הבאר. בלימוד תורה אפשר לראות בחינות של מעיין ובאר. בספר 'יביע אומר' למשל, מציף הרב עובדיה יוסף במקורות, פורש אותם באופן מקיף, לעומת זאת ביאור הגר"א הוא בתמצית כזו שאסור לפספס שום מילה. יצחק בא לומר - תעמיק. תחפור. תדייק.
לפי הזוה"ק הבארות שחפר יצחק היו מקוואות. ובאמת בטבילה במקווה אדם נכנס למקום כשהוא נקי מדברים חיצוניים, לתנועה עוברית, לנקודה הפנימית שבשבילה הוא בא לעולם.
בשיטה זו אתה פותח את הסתום בזה שאתה מבאר אותו. אפשר לומר שמהר"ל כנגד אברהם, שמביא את כל המדרשים כמו יהלום שמתנוצץ מכל הכיוונים ומשתנה כל הזמן, והרצי"ה הוא בחינת יצחק, שישב במשך שלושים שנה וערך את כתבי אביו. שיטת יצחק היא כדף מקורות עם מקור אחד כמו 'קול דודי דופק'. דופק עד שנפתח לו. זו עבודה נדרשת מאד לדור שלנו שהוא מוצף.
יעקב הוא בור, סוג של שילוב בין מעיין לבאר. מידת התפארת. הוא חופר בורות. פוגשים אותו בשוקת שכנראה שהה שם שנים. בור, מצד אחד הוא עבודת חפירה, אך הוא יכול גם לקלוט את השפע שבא מלמעלה. בחסידות, זו מידת הבירורים. תיקון המציאות לטווח הארוך. זה דורש סבלנות ומאמץ אך גם מצפה לסיעתא דשמיא - לקבלת השפע. מכין את הכלים ומשמר אותם לקבלה.
שלוש עבודות יש אפוא - מעין, באר ובור. לפי הבעש"ט אלו הכנעה - בור, יעקב מרבה מאוד להתפלל. באר - הבדלה, לבדל עצמך מהסביבה ולהעמיק. והמעיין הוא ההמתקה.
העוה"ז במהותו שטחי ורדוד, רוצה הכל כאן ועכשיו, וכדי לזכות להיפגש עם דבר ה' צריך להתאמץ, לבנות תהליכי עומק . אדם אחד שמעמיק מזכה דורי דורות. יצחק מסיבה זו גם אוהב את עשיו כי בעומק הוא רואה שגם לעשיו יש תכלית, יש תפקיד בעתיד...
את כל הבחינות הנל דורש הזהר הקדוש בפרשתנו, על הפסוק ממגילת שיר השירים- מעיין גנים באר מים חיים ונוזלים מלבנון. מעיין חיים זהו אברהם, באר מים חיים, זהו יצחק, נוזלים מלבנון - זהו יעקב

תגיות: אברהם יצחק ויעקב | פרשת תולדות | חפירת הבארות | הכנעה הבדלה המתקה כל התגיות
הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בעבודת הנפש בעקבות