ערוץ מאיר
כל הנושאים
פרשה קודמת: חיי שרה
פרשה נוכחית: תולדות
פרשה הבאה: ויצא
 

הארכיון נתמך על ידי
קרן דור ס"ת

חינוך מתאווה לעונג

עבודת הנפש בעידן המודרני

ד"ר מיכאל אבולעפיה / י"ז כסלו ה'תשע"ו / 52 דק'
קוד שיעור: 9684
Loading the player ...
לפניות לד"ר מיכאל אבולעפיה לצורך קביעת תורים, נא לפנות לדורית 052-9555868 (10:00-12:00)
לדף הבית של ד"ר מיכאל אבולעפיה לחץ כאן
על השיעור:
***לעילוי נשמת רות בת מנחם יהושע***
השתהות, כשיש משהו שדוחף אותי הוא תוקע אותי בשידוכים, בחיי המשפחה ובכל הזדמנות.
הרצון של הכאן והעכשיו תוקע..
עשיו- עכשיו, הרצון שהכל יהיה עכשיו.
הפרשת סרוטונין יכול להפיל הכי נמוך או להרים הכי גבוה, תאווה או עונג.
תאוות הן שליליות אך העונג חיובי.

אוייבנו רוצים לבלבל אותנו, זוהי מלחמה פסיכולוגית.
הגלות החמישית בא''י היא קצרה והיא מלווה אותנו לקראת הגאולה הגדולה.
יש ללמוד לגבור על הדחף הזה דווקא עכשיו.
ההתעסקות עם הרע נותנת לו חשיבות, עדיף להגיע למקום הפנימי, לקול הפנימי, אנו רוצים להבין את המקור של הדחף.

אדם צריך ללמוד מה הרצון האמיתי שלו,
מהופעת הזמן, ברגע שהיה פער בין עולם התכלית של הקב''ה לבין הארץ שמרדה.
מרגע זה, העבודה היא ללמוד להמתין, לדעת להיות בתוך המרירות של האמצעים, אך כבר להריח את ריח התכלית.
חוצפה יסגא- סממן של הגאולה, האמצעים המרירים רוצים כבר להיות תכלית.

יעקב מלמד אותנו איך להכיל את האח הזה, יש בנו מקום דוחף ומקום מצטדק ומלא אשמה.
האסטרטגיה של יעקב היא להימנע ממאבק, לעתיד לבוא תהיה האפשרות להילחם.
כרגע, אפשר להיאבק עם הקול ושם אפשר לנצח אותו, רק אם מגיעים אל הקול הפנימי.
האפשרות לשהות בתסכול מביאה לריפוי.

היצר הרע לפעמים נראה צדיק, צריך סבלנות והבנה שעיקר העבודה היא עצמית.
כדי להגיע לעונג צריך להיפגש עם הנגע, כאשר אדם מאפשר לעצמו להיות עם הנגע, אז הוא כבר לא מכור.
האויב מנסה למנוע ממנו עונג ויישוב הדעת, לכן דוד אומר ''גם כי אלך..'' והתשובה היא ''תערוך לפני שולחן''- יישוב הדעת.

כדי להגיע למקום הפנימי, אדם צריך להיות בכתר, בהמתנה.
לאה- עולם של תועלת, מה צריך לעשות
רחל- עולם עיגולי, להנות וכו'.
קודם צריך לבנות את הנפש, יוסף מרחל, אחר כך הגאולה תבוא מלאה, דוד.
כך בחינוך, קודם להרפות ואחר כך הרצון יבוא מהילד.

בגיל שנתיים הילד לומד להיות עם עצמו ועם הזולת, זוהי תקופה קריטית.
ללמוד להשתהות בחוסר, לאפשר חוסר, ברמת המחשבה.

אדם שיש לו ספיקות באמונה חש קרירות, הוא רוצה חום, עליו לגלות את הקול הפנימי.
ר' נחמן אומר, ווידוי דברים מול תלמיד חכם, חכם חי בהמתנה ותמיד בענווה.
כשאדם שופך את קשייו מול תלמיד חכם זה עוזר לו להתמודד, כי החכם יכול להכיל אותו.
ככל שאדם יותר צדיק כך הוא נופל יותר, כך הוא בנה את זהותו השלימה ולכן הוא יכול להבין אותך.

אחרי ההשתהות, צריך ללמוד להשתמש בחיסרון במקרים מסויימים לכתחילה.
זה נקרא ''העלאת ניצוצות'', כשאדם מוכן לוותר על הדבר, הוא בעל הדבר, כך הוא מתקן את חטא האדמה, הוא מאפשר לעצמו לצייר את הדבר החסר.

תפקיד ההורה הוא להקשיב לקול הפנימי של ילדיו, מדוע הוא רוצה מה שהוא רוצה וכו'.
כשההורה מבין את שורש הקושי של ילדיו הוא יכול לעזור להם.

חכמה עצמית: שלושה שלבים:
השלב הראשון- קוצר רוח ועבודה קשה
הדרגה היותר פנימית נקראת חכמה, אך זוהי כפייה דתית, הוא לא יכול לחטוא.

''ליבי חלל בקרבי''- עבדות ליצר הטוב, אנו רוצים להגיע למקום שאין יותר אפשרות ליפול.
השלב האחרון הוא לתפוס את ה''כי זה לעומת זה עשה הא-לוקים'', להבין שמצאתי את מה שכל הזמן חיפשתי, אך לא בצורה שחשבתי.

פגישת העונג, להיות עם עצמי – אתך, גילוי עצמי, כוח של עצמיות, גילוי הגרעין, שם אין שום תאוות.
לכך מגיעים רק עם גילוי הקול הפנימי.
הרעיון הוא ליצור הרפיה מהרע ולא להתרגש ממנו.

דוגמאות: התאווה, אהבה נפולה,
עצה לתפילה- לאפשר השתהות במקומות של הכאב.
תגיות: הנאה | תאווה | עונג | חשק | סרוטונין | הכל כאן ועכשיו השתהות המתנה כל התגיות
6 הוספת תגיות
תגובות כתוב תגובה
טרם התקבלו תגובות לשיעור זה
צופים כותבים
עוד בזוגיות