פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

יצר העריות

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ובכן קהל קדוש אנחנו ממשיכים היום יום שלישי
‫קף בשני סליחה

‫היום יום שני

‫קף בטבת

‫תשע שניים א'

‫יום פטירתו של רבנו הגדול הרמבם

‫ושל רבי יעקב

‫אבו חסירה

‫זכותם יגן עלינו אמן

‫עכשיו אנחנו ממשיכים בספר מסילת ישרים

‫מעת רבנו הרמחל

‫בפרטי מידת הנקיות בפרק י'

‫אז דיברנו על הגזל ועל הריבית וכדומה

‫ועכשיו הגענו אל העריות

‫מה זה נקיות בעריות

‫מדבר אתה מן העריות שגם הם מן החמודים

‫מה זאת חמודים

‫שזה דברים שהאדם חומד אותם

‫כלומר יצר המין הוא יצר חזק באדם

‫בניגוד לנצרות שרואה בו יצר רע

‫אנחנו רואים בו יצר טוב

‫זאת אומרת זה טוב שיש לאדם יצרים כאלה

‫כי זה מכוון להמשכת החיים

‫ומכיוון שהיצר של המשכת ‫החיים הוא יצר חזק מאוד

‫וזה מכוון להמשיך את החיים

‫לכן גם כל סטייה מכיוון הרצוי

‫זה יכול להביא אסונות

‫לכן כתוב בתורה לגבי חלק מן העריות

‫שהם תועבה

‫מה זה תועבה

‫עומד הגמרא בר כפר אומר

‫תועה אתה בה

‫מדוע

‫כי ברגע שהאדם נלקד בעריות

‫אז הוא חושב על הרע ‫שהוא טוב ועל הטוב שהוא רע

‫לכן יש קושי באדם לכוון ‫את עצמו נכון בדברים האלה

‫ולכן רבו הגדרים

‫יש גדרים לא שבאים לפסול את הערווה

‫אלא באים לכוון אותה נכון

‫בניגוד לנצרות שרואה בכל ‫ההתעסקות המינית דבר שלילי

‫ולכן כל הגדרים באים לדכא באדם את היצר הזה

‫בישראל זה דווקא הגדרים ‫באים לכוון אותו אל הכיוון הנכון

‫בסדר

‫אחרי כל ההקדמה האידאית הזאת

‫אנחנו ניקשים לטקסטר

‫ונדבר עתה מן העריות שגם הם מן החמודים

‫והם שניים במדרגה אל הגזל

‫מדוע

‫כי גזל יותר קל מהעריות

‫אדם עובר בסופר

‫הוא יכול להכניס לתוך הסל שלו

‫תוך שנייה אף אחד לא ישים לב

‫הוא יכול לגזול

‫לעומת זה העריות זה דורש הסכמה של השני

‫ועוד כמה בלגנים

‫זה יותר קשה

‫לכן זה שניים

‫כתוב

‫גזל ועריות

‫נפשו של אדם

‫מחמדתם

‫כמו שאמרה מזכרונם לברכה שזכרתי למעלה

‫רובם בגזל ומהותם בעריות

‫והנה מי שירצה להינק עוד לגמרי מזה אחרת

‫גם לא תצטרך מלאכה לא מועטת

‫כן דיברנו על זה שבנילי ‫גזל יש עבודה מאוד קשה

‫להינצל מן הגזל אפילו במשהו

‫אז גם בעריות זה קצת פחות קשה

‫אבל בכל זאת גם שמה

‫יש הרבה זהירות שצריכה להיות

‫כי אין בכלל העיסור

‫גופו של מעשה בלבד

‫אלא כל הקרב אליו

‫כלומר מה שהתורה אסרה

‫איננו רק העיסור עצמו של גילוי העריות

‫דהיינו הביעה

‫אלא כל מה שיכול להביא ‫את האדם אל הביעה האסורה

‫הוא בכלל גילוי העריות גם כן

‫ומקרא מלא הוא

‫הנה זה פסוק מפורש

‫לא תקרבו לגלות ערווה

‫אז לא כתוב איש איש של כל שיער בשרו

‫לא תגלו ערווה

‫אלא לא תקרבו לגלות ערווה

‫זאת אומרת שגם מביא אל זה

‫ואמרו זכרונם נברכה אמר הקב".

‫אל תאמר הועיל ואסור לי להשתמש באישה

‫כיוון אזילה של נקייה

‫להביע

‫הרי נתופסה ונעבון

‫הרי נגפפה ונעבון

‫ליטוף מה שנקרא

‫או שאני נושקה ונעבון

‫אמר הקב".

‫כשם שאם נדר נזיר שלא לשתות יין

‫אסור לאכול ענבים לחים ויבשים

‫ומשרת ענבים יכולה יוצאים מגפן היין

‫איפה זה כתוב כל הדברים האלה?

‫שאסור לנזיר לאכול גם ענבים לחים ויבשים

‫זה כתוב מפורש בפסוקים נכון?

‫כן בפרש התנסון

‫במדבר פרק ואה

‫שם נאמר במפורש

‫שלא רק שהנזיר אסור לו לשתות יין

‫אסור לו לאכול ענבים לחים ויבשים

‫ומשרת ענבים

‫כן?

‫אז זאת אומרת שהתורה

‫לימדה אותנו איך לעשות גדרות

‫רק שפה במקרה הזה

‫הגדרות הן בעצמם מן התורה

‫בסדר?

‫וכל זה ואף אישה שאינה שלך

‫אסור לגעה בה כל העיקר

‫וכל מי שנוגע באישה שאינה שלו

‫מביא מיטה לעצמו ואיכול

‫זה למנו בפעם שעברה

‫כן? אז עלתה השאלה לגבי

‫לחיצת יד לקרובים קרובות וכדומה

‫טוב

‫והבט מה נפלאו דברי המאמר הזה?

‫כי המשיל את האיסור הזה לנזיר

‫אשר

‫אף על פי שעיקרה איסור אינו אלא שטיית יין

‫הנה אסרה לו תורה כל מה שיש לו שייכות

‫עם היין

‫והיה זה לימוד שלימדת תורה לחכמים

‫איך יעשו הם הסיג לתורה במשמרת שנמצא בידם

‫לעשות למשמרתה

‫כתוב כתוב

‫אושמרתם את משמרתי

‫נכון?

‫אז מה זה אושמרתם את משמרתי?

‫אמרו חכמים

‫כלומר התורה אמרה

‫עשו משמרת למשמרתי

‫זאת אומרת שזה תנחיה לחכמים

‫לעשות גזירות דרבנן

‫סיג או סיג?

‫לא רק סיג

‫לא צריך סיג לסיג

‫סיג אחד בלבד

‫לא עושים גזירה לגזירה

‫אבל למשל

‫למה הדבר דומה?

‫הרי זה משונה

‫התורה לא אסרה

‫אז למה אתה עושה?

‫למשל התורה

‫אסרה לאכול בשר בקר עם חלב

‫אז למה אתה עושה אוף עם חלב?

‫התורה הרי איתירה לאכול אוף עם חלב

‫למה אתה עושה אוף עם חלב?

‫אולי התורה לא מרוצה מזה שאתה עושה

‫התשובה היא שהתורה רוצה שאני אעשור

‫כי היא רוצה ליצור גדר

‫שאדם לא יגיע מעבר

‫שלא יתקרב אל האיסור

‫כי הרי אוף בחלב זה דומה לבשר בחלב

‫לבקר בחלב

‫ולכן אסרו

‫אז או למשל

‫מן התורה

‫אדם שאוכל נקניק

‫עם חמאה או גבינה בתוך סנדוויץ'

‫מן התורה לא עבר על שום איסור

‫לא עבר על שום איסור

‫מה?

‫לא שמעת?

‫אז אני חוזר

‫אדם שאוכל נקניק

‫של בקר

‫עם גבינה

‫בתוך בגט

‫מן התורה לא עבר על שום איסור

‫הבנת?

‫למה הוא לא עבר על שום איסור?

‫כי זה לא מבושל

‫כתוב לו תבשל גדי בחלב עמו

‫אז אם השלטה אותה ביחד

‫זה אסור

‫אם שמת את הסנדוויץ' הזה

‫בתוך טוסטר

‫אז אתה עובר על איסור תורה

‫אבל אם לא שמת את זה בתוך טוסטר

‫עברת על איסור דרבנן

‫מה זה מה?

‫לא לא

‫זה חכמים כבר אמרו לך

‫שתובשל גדי בחלב עמו זה לאו דווקא עמו

‫אבל לגבי

‫אבל זה שיש הבחנה בין מבושל ללא מבושל

‫זה מפורש בחזל

‫זה עושה לפי זה שאם כל זה קר

‫אז לא עברת על שום איסור

‫שמת בתוסטר עברת על איסור תורה איתה

‫אז נשאלת השאלה

‫אז למה החכמים אסרו בלי טוסטר?

‫כי האדם יביא בקלות

‫יבוא בקלות מזה לזה

‫נכון? בסדר?

‫כלומר הוא יגיד

‫גבינה אם נקניק מותר

‫מה זה משנה אם חיממתי או לא חיממתי

‫בסדר?

‫עכשיו

‫למשל למה הדבר דומה?

‫לאדריכל

‫שאדריכל בנה בית

‫עכשיו הוא עשה

‫כיפה

‫באמצע הסלון

‫ברור שהוא התכוון

‫שתוכל לשים שם נברשת

‫והוא עשה

‫חלון

‫והוא השאיר איזה קטע של עקיר

‫מעל החלון

‫ברור שהוא מתכוון שתוכל לתלות שם וילון

‫רק הוא לא אמר לך איזה וילון

‫נתלות

‫הוא ברור שאם הוא

‫עשה

‫קיור

‫אז הוא מתכוון שתוכל

‫להניח שם את נברשת השיניים

‫זאת אומרת ש

‫כל מה שאתה אחר כך בתור

‫מעצב פנים עושה זה לא בניגוד

‫לכוונתו של האדריכל

‫אלא האדריכל נתן לך

‫יסוד

‫עושה את ה

‫אתה מביית את זה

‫ודווקא אם לא תעשה אז הבית לא נעים לחיות בו

‫אבל אותו דבר לגבי התורה

‫התורה נתנה כיוונים כלליים

‫והיא נתנה לחכמים את

‫שטח הפעולה כדי לעשות את

‫הגזרות הנדרשות כדי

‫להתאים את התורה אל החיים

‫אז כאן מובן

‫הוא אומר כאן למדנו את זה מהנזיר

‫והבית מה נפלאו דברי המאמר הזה

‫כי אם שיל את האיסור הזה לנזיר

‫אף על פי שעיקר האיסור אינו אלא שתייתיין

‫הנה עשרה לו תורה כלמה של שלושה איכותים

‫והיה זה ללימוד

‫שלימדה התורה לחכמים

‫איך יעשו הם

‫עשייר לתורה במשמרת שנמצא

‫בידם לעשות למשמרתה

‫כי ילמדו מן הנזיר

‫לעשור

‫בעבור העיקר גם כל

‫דדם אלה

‫ונמצא שעשתה התורה

‫במצוות זאת של נזיר מה שמעשרה

‫לחכמים שיעשו בשאר כל המצוות

‫למען דעת שזה רצונו

‫של מקום

‫וכשאוסר לנו אחד מן האיסורים

‫ילמד סתום מילה מפורש

‫לעשור כל הקרוב לו

‫ועל זה הדרך אסרו בעניין זה של

‫העריות כל משהו ממינו

‫של הזנות או הקרוב

‫אליו יהיה

‫באיזה חוש שיהיה

‫דהיינו

‫בין במעשה בין בריאה

‫בין בדיבור בין בשמיעה

‫ואפילו במחשבה

‫זאת אומרת יש בה עריות

‫גופו של מעשה

‫ויש מסביב לזה

‫חמישה סוגי איסורים

‫שבאים לשמור מי

‫להגיע לגופו של מעשה

‫מה זה חמישה תחומים

‫מעשה ראייה

‫דיבור שמיעה מחשבה

‫בסדר

‫טוב

‫ואתה אביא לך ראיות

‫על כל אלה

‫מדבריהם זיכרונם

‫נברכה

‫כן בבקשה

‫מה זה

‫אפשר להרחיב טיפה על שמיעה

‫האם אפשר להרחיב טיפה

‫על שמיעה

‫אתה שואל

‫אתה רוצה שאני ארחיב על שמיעה נכון

‫אבל שים לב

‫שזה הרביעי ברשימה של החמישה

‫נכון

‫עכשיו רמחל אמר לך שהוא עכשיו יפרט

‫נכון

‫האם אתה לא סומך עליו שהוא

‫יסביר לך

‫בסדר

‫אז בוא נתחיל עם הראשון

‫אחרי זה נגיע לשמיעה

‫על הגזל הוא לא כתב

‫שאסור ראייה או דיבור או מעשה

‫דווקא

‫על העורך הוא אמר

‫דווקא הוא אמר שהגזל הוא יותר מצוי

‫ודווקא בזה הוא לא

‫יפה שאלה יפה

‫למה בגזל לא מצאנו גזרות מהסוג הזה

‫נגיעה שמיעה וכדומה

‫ודווקא בהריות כן

‫פשוט מאוד כי הריות דומות ליין

‫כמו שמצאנו בנזיר

‫כאילו אומר

‫כמו שמצאנו בנזיר

‫שאסור ליין

‫ומתוך כך כל העם מתקרב לזה

‫אז גם בהריות

‫כי זה אכילה וזה זנות

‫זה מאוד דומה

‫מה? זה ענת הגוף

‫לעומת זה הגזל

‫זה ענה מופשטת

‫כלומר אני מעביר דבר אל תחום הריכוש שלי

‫אפילו לא השתמשתי בו

‫אז שם זה סוג אחר של גזירות

‫שצריך להיות

‫אבל אני נהנה למשל

‫שגנבתי מחסן בשטח מי מישהו

‫אני נהנה מזה או לא נהנית ממישהו?

‫ברגע שגנבת משהו ממישהו

‫אתה עוד לא נהנה מזה

‫כי אתה עוד לא עשית בזה שום שימוש

‫השימוש הוא דבר אחד

‫הגזל הוא דבר אחר

‫אם אני למשל נכנס

‫לחנות ולוקח את

‫הקופה הרושמת עם כל הכסף

‫איזה ענה יש לי פה?

‫שום דבר עדיין הכסף הזה לא בשימוש

‫עוד לא יוצאתי אותו לכלום

‫ולכן אפשר לומר

‫צורת הגזרה לגבי הגזל

‫היא צריכה להיות שונה

‫מצורת הגזלה באיסור ענה

‫מבין?

‫בדיוק

‫אני עובר בבסטה מה אני יודע

‫אני אוהב תפואה, אני אוהב שסק

‫נכון

‫לא נכון

‫אני עובר ליד בסטה

‫ולוקח את הפרי ואוכלו

‫הגזל נעסק

‫כשהוא לקח את הפרי

‫לא כשהוא גזל

‫לא כשהוא אכל

‫זה בעיה

‫כל הזמן הטלפון הזה באים

‫מה נעשה?

‫טוב

‫עכשיו בואו נראה

‫ואתה אביא לך ראיות

‫ראיות

‫על כל אלה

‫מדבריהם זכרונם לברכה

‫במעשה

‫עכשיו מתחילים את הרשימה של החמישה דברים

‫דהיינו הנגיעה

‫או החיבוק וחיוצה

‫כבר נתבאר למעלה במאמר

‫שזכרנו ואין צריך

‫להאריך

‫זה מה שהוא אמר שם

‫יד ליד לא ינקרה וזה

‫בראייה אמרו זכרונם לברכה

‫יד ליד

‫לא ינקרה

‫זה פסוק במשלה

‫כל המרצה

‫מעוט מידו לידה

‫כדי להסתכל בה

‫מה?

‫כן סופר מהוויר

‫לא ינקה

‫מדינה של גהינם

‫ואמרו עוד

‫מפני מה

‫הוצרחו ישראל שבאותו הדור כפרה

‫מפני

‫שזנו עיניהם

‫מן הערבה

‫זנו הכוונה הזינו

‫אמר רב ששעת

‫מפנימם הנעה כתוב תכשיטים שבחוץ

‫עם תכשיטים שבפנים

‫לומר לך

‫שכל המסתכל בעצבה קטנה

‫של אישה כאילו

‫מסתכל במקום התורף

‫ואמרו עוד

‫ונשמרתם מכל דבר רע שלא יסתכל

‫אדם באישה נעה

‫ואפילו אי פנויה

‫באשת איש

‫אי פנויה

‫אז אם כן יש לנו פה סדרה

‫של מאמרים של חזאל

‫והלכות

‫שמראות מפורש שראיית הערבה

‫ההסתכלות בערבה היא האסורה

‫מה?

‫בסדר, פה הוא אומר

‫אפילו לא להסתכל בעצבה

‫מה לעשות כשאנחנו יוצאים מהחוצה

‫ממלחון מערפה

‫אנחנו רואים פרסומות, עיתונים

‫כל דבר קטן, פותחים את הטלוויזיה

‫לא רוצים לפתוח את הטלוויזיה

‫זה בעצבה

‫וזה חסר יכולת

‫נכון

‫אתה שואל שאלה יפה

‫מה יעשה אדם

‫שהוא נמצא בעולם שבו הכל גלוי

‫וחשוף, מה נעשה?

‫מה?

‫אז מה, האדם יסתגר בתוך הבית

‫ולא יצא החוצה? זאת השאלה שלך, נכון?

‫כן או לא?

‫אוקיי, כן

‫זאת לא השאלה? אני לא הבנתי

‫יש פה איזו מידה צדקות כזאת

‫אני לא מסתכל בכף יד

‫שהמציאות של ימינו

‫היא בכלל לא

‫המציאות של ימינו היא פרוצה מאוד

‫אז אתה שואל מה עושים במציאות פרוצה?

‫זאת השאלה

‫אז אני הבנתי את השאלה נכון

‫אז למה אתה אמרת בהתחלה שלא הבנתי?

‫טוב

‫אז יש דיון על זה

‫בהגמרה במסכת

‫מנחות אני חושב

‫יש דיון לגבי

‫רחוב

‫שבו נשים מחבסות

‫נשים מחבסות

‫עכשיו כדי לחבס

‫אם היו מחבסים

‫היו ככה משפשפים וזה

‫היה צריך להרים את השרבולים

‫אז נשים היו מרימות את השרבולים

‫ומחבסות

‫אומרת הגמרה אסור להיכנס לרחוב הזה

‫כן?

‫כי זה לא צנוע

‫הגמרה אחר כך שואל רגע אבל

‫תלוי מה מדובר

‫אם יש דרך אחרת

‫אז הוא פושע

‫כי יכול לעבור בדרך אחרת

‫אם אין דרך אחרת

‫ענוס הוא

‫אז זה מותר

‫עכשיו מה זה?

‫יש דרך אחרת אין דרך אחרת

‫מה זה ענוס? יכול אולי נגיד

‫לא, אתה צריך להישאר בבית

‫אז כנראה שחזא לא חשבו שיש אופציה כזאת

‫לגזור על האדם להישאר בבית

‫אלא אם אין ברירה

‫אין ברירה

‫אז הוא נכנס אבל ודאי לא צריך

‫לחפש על מנת להסתכל

‫כלומר כוונת ההנאה

‫מן המראה האסור זה מה שאסור

‫אתה הייתי?

‫אנחנו במציאות של רחוב אחד

‫אנחנו במציאות של כל מרחוב

‫אז זה נקרא שאין דרך אחרת

‫אז ענוס הוא

‫הוא ענוס

‫אז הוא יעבור ברחוב הזה

‫אבל עיניים ברצפה

‫מה? השאלה אם אסור לו לראות

‫האם הוא צריך בשביל זה לסגור את העיניים

‫זאת השאלה שאתה שואל

‫לפי גמרא דווקא לא

‫כי אתה אומר אם אין דרך אחרת

‫ענוס הוא אז מותר לו לעבור ברחוב

‫הגמרא לא אמרה שצריך לסגור את העיניים

‫היא לא אמרה שמותר להסתכל על הבריח

‫אמרה מותר לו לעבור ברחוב

‫אבל אסור להסתכל

‫מה זאת אומרת להסתכל?

‫יש הבדל בין לראות לבין להסתכל

‫להסתכל הכוונה בעברית של חזל

‫להתבונן

‫להתבונן

‫אם לא

‫בדיוק

‫הרי יש שאלה

‫האידים בחתונה

‫הם צריכים להעיד שפלוני

‫נתן קידושין לפלונית

‫אז הם צריכים לראות אותה

‫אם הם לא יראו אותה

‫אין פה עדות

‫אז איך הם יודעים שזאת היא?

‫איך הם יודעים איך עשים אותה?

‫אלה ששמים

‫כיסוי באופן שאתה לא יכול לדעת בכלל

‫מזאת, זאת שאלה גדולה

‫אם זה בסדר

‫יש פה פשול בעדות, הם לא מעידים

‫אם זה בסדר

‫אבל שיש פשול, אין דווקא מרחבילים

‫כן, אז אני לא בטוח שזה נכון

‫אני אגיד לך יותר מזה

‫כתוב בשולחן ארוך

‫מזהים אותה לפי האצבע

‫אז הם מסתכלו באצבע

‫זה לא משנה, זה גם אסור

‫אלא מה?

‫כתוב בשולחן ארוך

‫באבן העזר, יש סעיף מאוד משונה

‫של מרן, מאוד מעניין של מרן

‫מרן כותב

‫אסור להסתכל בפני הקלה

‫מה זה אסור?

‫רגע, רגע, רגע

‫אני רוצה להגיד משהו

‫לא, אבל אתה מבין מה שאני אומר?

‫אלה שמכסים באופן עטום את הפנים של הקלה

‫אז הם הופכים את הסעיף הזה בשולחן ארוך לצחוק

‫איך אפשר להסתכל?

‫מה, אסור להסתכל מתחת לצעיף?

‫עכשיו, מצד שני, הרי כתוב

‫מפורש, שמגלים את פני הקלה

‫אז מה זה אסור להסתכל?

‫מה זה העדות?

‫לא, לא, לא, לא, העד צריך לראות

‫צריך לראות שזאת פלונית

‫אלא הכוונה שאסור להתבונן

‫התבוננות שיש בה ענאה, זה הכוונה

‫טוב, גם יש עוד דבר

‫שכדאי לדעת, להלכה

‫אסור לאדם לנסע אישה

‫לפני שירענה

‫צריך לראות איך היא נראית

‫אבל זאת לא אשתו

‫זה פנויה

‫אז מותר להסתכל

‫בפני פנויה, כדי לדעת

‫אם הוא מוצא אתכן בעיניו או לא

‫אבל אומר הרמב״ם

‫איזה ביטוי עדין כזה

‫אומר, רק לא להסתכל דרך זנות

‫אלא להסתכל לראות אם היא נעה בעיניו

‫אם היא לא תהיה נעה ‫בעיניו, איך היא תחתן איתה?

‫אחר כך הוא יסנע אותה כל החיים

‫זה אפשר? כן

‫אז זה מה שאמרו כאן

‫שלא להסתכל, הכוונה להתבונן

‫אבל לראות, מותר לראות

‫בסדר

‫לכן גם טיפול של רופא

‫מותר, בגלל שהוא לא עושה את זה

‫לשם ענה, הוא עושה את זה לשם מקצועיות

‫טוב

‫כן, מה?

‫אנחנו במציאות של קרב יומיומי

‫למה קרב יומיומי?

‫קרב יומיומי

‫אם אתה יוצא לרחוב

‫אם אתה יוצא להשתמש במחלת באינטרנט

‫אגב, אמרו

‫החסידים ברסלב אומרים

‫כי תצא למלחמה

‫לצאת זה מלחמה

‫זה ממש גם

‫זה לא מצחיק

‫זה ממש יוצא למלחמה

‫הרבה אנשים

‫זה ברור, זה טוב שיש לאדם יצרים

‫אם לאדם לא יצרים, האדם חולה

‫כן?

‫והשכל גובר על היצרים

‫שבני התנאי הרבי חרש

‫שתמדת שני העיניים שלו

‫טוב, אז זה היה מקרה קיצוני

‫היה אדם מיוחד

‫טוב

‫בעניין הדיבור עם האישה

‫בהדיעה

‫אז זה ברור שכל התרבות

‫היום המקולקלת של פורנוגרפיה

‫וכולי, שהיא בלכתחילה

‫מביאה את האדם להסתכלות

‫ברור שזה קלקול אדיר בנפש

‫מדוע זה קלקול אדיר בנפש?

‫בגלל שזה משאבד את האדם

‫להבהמיות שלו במקום להרים אותו

‫בעניין הדיבור עם האישה

‫בהדיעה שנינו

‫כל המרבה

‫שיחה עם האישה

‫גורם רע לעצמו

‫אם כן, מפורש

‫גם שדיבור עם האישה איננו ראוי

‫האמת היא

‫מה דיברו כאן? שיחה, נכון?

‫מה ההבדל בין שיחה לדיבור?

‫עם השאירה?

‫לא, שיחה זה דברים של מה בכך?

‫דיבור זה דברים רציניים

‫דברים רציניים זה בסדר

‫רק דברים של שיחה

‫כתוב כל העוסק בדברי תורה

‫הוא פורש לדברי שיחה

‫מאחלים זוגי חי רתמים

‫אחרי הגמרא אומרת ככה

‫המשנה אומרת

‫אל תרבה שיחה עם האישה

‫באישתו אמרו, כלווח אומר, ביש את חברו

‫מה זה באישתו?

‫הוא לא צריך לדבר עם אישתו?

‫ההבדל הוא אם זה לדבר

‫או להשיח

‫עם אשתו, עד רבה, שיהיה הרבה דיבור

‫להשיח, עליה הרבה שיחה

‫למה היה צריך להגיד באשתו דווקא?

‫כי באשתו צריך קצת שטויות

‫כלומר, בלי קצת שטויות אין אהבה

‫אז מאחר וראוי לדבר

‫בענייני שטויות עם אשתו

‫אז היה מקום לחשוב

‫שצריך להרבות בזה, להידור מצווה

‫להרבות בשטויות עם אשתו

‫כן, להידור מצווה, צריך להראות אהבה

‫אז בדיוק על זה אמור

‫שאף על פי שראויה השיחה

‫צריך שהרוב יהיה בדברי חוכמה

‫זה הכבוד

‫למה אהבה תלויה בשטויות?

‫אהבה למה היא תלויה בשטויות?

‫אני לא יודע למה, אבל זאת העובדה

‫זאת העובדה

‫שהאהבה צריכה

‫כלשם פרנסתה גם שטויות

‫וכשיוצאים משהי, שיועד לא אשתך?

‫אה, יפה מאוד

‫אתה שואל ככה, מה שנקרא דייטים

‫בלעז

‫אני יכול להגיד לך משהו

‫אנשים שואלים אותי, תראה אני יוצא עם בחורה

‫פלונית, כבר

‫ארבעה חודשים

‫אני לא יודע להתחתן איתה או לא להתחתן איתה

‫מה אתה אומר כבוד הרב?

‫אז אני שואל שאלות

‫אחת השאלות זה

‫איך עוברות הבגישות שלכם?

‫הוא אומר, אנחנו צוחקים

‫כל הזמן

‫כשמישהו עונה לי ככה

‫אני יודע שזה לא יהיה לך

‫בוודאות

‫כי אם

‫הער של המפגש הוא על צחוקים

‫זה סימן שיש

‫משהו שרוצים להדחיק

‫משהו שלא רוצים לדבר עליו

‫ואז הצחוק

‫ממלא את החסר

‫הוא בא לתת מילוי

‫לריקוט

‫שיש בקשר הזה, ולכן צוחקים

‫אבל אם הקשר הוא קשר אמיתי

‫אז אם לפעמים צוחקים, זה מובן

‫בסדר?

‫טוב

‫מה ההגדרה של שטויות?

‫מה ההגדרה של שטויות?

‫ההגדרה של שטויות זה

‫היפך החוכמה

‫אם נסיפה לך

‫הלכתי לשוק וקניתי ועשיתי

‫אז זה אבלים, מה שאתה אומר

‫הלכתי לשוק וקניתי ועשיתי

‫זה אבלים

‫זה טפלות

‫זה דרכם של נשים, שהן מושכות בשטויות

‫למשל

‫באיזה בגד לקנות

‫ואיך להכין את הפשטידה

‫וכדומה, כל הדברים האלה

‫אבל זה דרכם של נשים, זה טבעי, זה הגיוני

‫הבעיה היא, כי לא אמרו

‫אל תרבי שיחה עם בעלך

‫זה בסדר, מה שאמרו

‫זה בכיוון השני

‫כן?

‫מה שאמרו זה בכיוון השני

‫אל תרבי שיחה עם האישה

‫זאת אומרת, לא להיות שבוי בדבר הזה

‫מה?

‫מה?

‫לא, זה בסדר

‫זאת אומרת, אדם לא צריך לעבור בתענות

‫את אשתו על זה שהיא אוהבת בגדים יפים

‫או על זה שהיא אוהבת תכשיטים

‫או על זה שהיא אוהבת מתכונים

‫וכל מיני דברים כאלה, כי זה דרכה של אנשיות

‫זה בסדר

‫רק שהאיש לא צריך להיות שבוי בזה

‫כן? לכן, אדם צריך

‫לקנות מראה לאשתו

‫הוא לא צריך להסתכל במראה, זה הכול

‫ובשמיעה

‫עכשיו, דוגמה

‫זה לשמיעה, שאתה ביקשת שנרחיד

‫נכון? אז הנה, אני אסביר לך מה זה

‫השמיעה

‫אמרו, כל באישה

‫ערבה

‫כן? הרי הכול של אנשים הוא כל יפה

‫ואז הוא

‫מרגש את

‫הנפש של האדם

‫ולכן, האדם

‫עשוי להגיע גם לזנות

‫מתוך יופי הכול שלה

‫עוד בעניין, זה דבר מובן וידוע

‫עכשיו, זה לא אומר, מכשיר רדיו

‫ותקליטים, זה בסדר

‫כן, טוב

‫הכול של אביב גפן הכי יפה

‫הכול של אביב גפן הכי יפה

‫כן, אבל זה כול של גבר

‫אז זה לא בעיה, כן

‫אז זה גם עניין כבר של

‫איך לומר, של שיפוט

‫כלומר, של טעם

‫יש אנשים שאוהבים את הכול של אביב גפן

‫יש כאלה שלא

‫טוב

‫עוד בעניין, זנות

‫זה ניבול פה והאוזן

‫דהיינו, הדיבור בדברי הזנות

‫או השמיעה לדברים האלה

‫כבר צבחו כך אוכייה

‫ואמרו, ולא יראה בך

‫ערוות דבר, ערוות דיבור

‫זה ניבול פה

‫כן, כתוב

‫איפה זה כתוב, ולא יראה בך ערוות דבר?

‫ביציעה למחנה

‫נכון? כשיוצאים למלחמה

‫אז שם כתוב

‫כן, פרשת קטצה

‫ולא יראה בך ערוות דבר

‫אבל יש דרך של הלוחמים

‫שיש לזהירות יותרה

‫במלחמה

‫כי דרכם של הלוחמים

‫לנבל את פיהם

‫יש דרך כזאת

‫מה?

‫אבל זה אומר דבר מעניין

‫שחזל ידעו את זה

‫זאת אומרת שאם חזל אמרו לצאת למלחמה

‫למרות שהם ידעו

‫שהאדם עשוי שם להיכנס

‫ליצר הרע של ניבול פה

‫אז זה סימן שהם ידעו את המציאות

‫אבל כשאנשים אומרים

‫שחזל דיברו על מלחמה

‫הם לא דיברו על צבא כמו שלנו

‫שבצבא שלנו מנבלים את הפה

‫ולכן אם חזל היה יודע את זה

‫הם היו עוסרים לצאת לצבא כזה

‫הנה, זו חגמרה מפורשת

‫כי תצא מחנה על אויביך

‫ונשמרת מכל דבר רע

‫אמרו דבר רע זה ניבול פה

‫סימן שהם ידעו

‫ואף פעם ככה הם אמרו לצאת למלחמה

‫למה דווקא בצבא יש ניבול פה?

‫מדוע בצבא יש דרך כזאת?

‫זה כמו השאלה למה בעצם

‫אהבה תלויה בשטויות

‫אתה שואל למה בצבא יש ניטייה לניבול פה?

‫אני לא יודע

‫אבל זאת המציאות

‫בכל הצבאות שבעולם

‫שברגע שאדם יוצא למלחמה

‫אז המלחמה משחררת את האדם

‫מכל מיני גדרות שעד עכשיו היו

‫אבל יכול להיות שיש גם עניין של

‫שחרור, זה פסיכולוגי

‫אדם זקוק לשחרור

‫שחרור צריך להיות יותר נמוכה

‫ואמרו

‫בעבון נבלו טפה

‫צהרות מתחדשות

‫ובחורי שוניהם

‫של ישראל מתים

‫אין כי אני מכיר

‫חיילים דתיים שעשו

‫עבודה יפה במחלקה שלהם

‫שהציעו להתחלים

‫כללות אלטרנטיביות

‫תגיד צבא

‫ערור

‫אחד אומרים הביטויים האלה

‫אני מכיר חייל שבאמת הצליח

‫כל המחלקה שלו עברה

‫לכללות אלטרנטיביות

‫ואז העבירו אותו מחלקה

‫ואמרו עוד

‫כל המנבל פיו

‫מעמיקים לו

‫גהינה

‫ואמרו לו הכל יודעים

‫קלה למה נכנסת לחופה

‫אלא כל המנבל פיו

‫אמרו אפילו גזר דין של 70 שנה לטובה

‫הופכים לו לרעה ואמרו עוד

‫אפילו שיחה קלה

‫שבניש לאשתו מגידים לו לאדם משעת הדין

‫ובעניין השמיעה הרעה

‫הזאת גם גלאמרו

‫אף שומע ושותק שדאמר

‫זהום השם יפול שם

‫הרי לך שכל החושים

‫צריכים להיות נקיים

‫ובעניין

‫כן בבקשה

‫מה קשור לכל העניין

‫קלה למה נכנסת לחופה

‫זה בשביל

‫יחסי אישות נכון

‫אבל מה

‫אין צורך לומר את זה

‫זה הכוונה

‫עד כאן אם כן הראיות

‫שלו שיש בחמישה תחומים

‫הרחקה מן ההראיות

‫גם שלא בגופו של מעשה

‫אבל יש במעשה

‫במדעינו הנגיעה

‫הדיבור השמיעה וכדומה

‫כן

‫אתה רוצה להרחיב

‫טיפה על עניין שמיעה

‫אני לא יודע להרחיב אלא אם כן

‫אתה תשאל שאלה

‫מה מותר לשמוע

‫אז הוא אמר לך שני דברים

‫הוא אמר קול של אישה

‫נכון

‫וניבול פה

‫זה שני הדברים

‫אז אתה מאוזניים כל דבר

‫למה אתה מאוזניים

‫בכל מקום

‫דברי ניבול פה

‫אה

‫אז צריך לבוא ביחד

‫ניבולי פה של כל אישה

‫לא אני לא מבין

‫יש קול באישה

‫קול של אישה עשו

‫מה עושים עם זה

‫איך לא שומעים קול של אישה

‫מה זה איך לא שומעים קול של אישה

‫יש כל כך הרבה נשים מדברות ברחוב

‫מדברות זה בסדר

‫מה שאמרו קול זה קול זמר

‫כן

‫לא סתם שהיא אומרת לך

‫איך מגיעים לרחוב

‫ארלוזורוב

‫זה בסדר

‫עד רבה צריך להתייחס יפה

‫אגב יש בכל זאת דבר

‫מעניין בגמרא

‫שרבי יוסי הגלילי

‫פגש את ברוריה

‫ברוריה הייתה אשתו של רבי מאיר

‫הייתה חכמה גדולה

‫והוא שאל אותה

‫איך נלך ללוד

‫איך נלך ללוד

‫איך נלך ללוד

‫אז היא אמרה לו

‫גלילי שוטה

‫לא למדת מה שאמרו חכמים

‫אל תרבה שיחה עם האישה

‫היית צריך לומר

‫איך ללוד

‫היא שאלה

‫קודם כל היא מדברת הרבה

‫רואים שמצידה אל תרבה שיחה זה לא קיים

‫גלילי שוטה

‫החכמים אמרו

‫זה בסדר מבחינתה זה בסדר

‫מבחינתו זה לא בסדר

‫אבל מה זה הסיפור הזה

‫למה צריך להזכיר לו שהוא גלילי

‫ושהוא גלילי שוטה

‫מה? פשוט מאוד

‫בעברית

‫של הגליל

‫אלך

‫היו אומרים נלך

‫ברור?

‫אז הוא התכוון, הוא דיבר בעברית שלו

‫בעברית הגלילית

‫איך נלך הוא התכוון איך אלך

‫אבל בעברית של יהודה

‫שמה נלך זה לשון רבים

‫אז הוא מה? אתה אומר נלך?

‫מה אתה תלך איתי?

‫צריך להגיד איך ללוד

‫לכן אמרה לו גלילי שוטה

‫כלומר דבר שיש לו

‫דבר שמשתמע באופן של היעדר צניעות

‫אז גם זה נקרא כלבי אישה

‫בסדר?

‫בבקשה

‫לכן גם לא אומרים

‫שלום פלונית

‫לא דורשים בשלום אישה

‫אבל אפשר לשאול איך היא מרגישה

‫כן?

‫להגיד מה שלומה?

‫כי עצם זה שקיים ההבדל

‫זה יוצר אצלך מודעות

‫אז המודעות היא מספיקה

‫זה מה שחכמים רצו

‫לא רצו למנוע לגמרי כל אפשרות

‫זה כמו שלמשל הרמב״ם יש לו איגרת

‫שהוא כותב בתלמידו רבי יוסף ורבי יהודה

‫בן עקנין

‫איגרת ארוכה

‫הוא כותב לו על כל אלה שדורשים בשלומו

‫פלוני דורש בשלומך ואלמוני דורש בשלומך

‫וכולם מתעניינים מה קורה איתך וכו' וכו'

‫וגם אני רוצה לדעת מה שלומך

‫ובסוף הרמב״ם כותב

‫ואף על פי שעשרה ההלכה

‫לדרוש בשלום אישה

‫אבל הברכה לא נעשרה

‫ואתה שלום ואיתך שלום

‫ככה הוא כותב

‫זאת אומרת בסופו של דבר

‫הוא כותב שלום לאישה

‫באופן שלא יעשו

‫מה?

‫נושאי משפט

‫דבר דבר

‫משמעת האוזן

‫אדם יכול להשמין ואדם יכול לבדוד

‫יפה

‫לכבוד הרב שלום

‫מצד אחד הבנתי מדבריך

‫כי היהדות אינך רואה את יצר המין

‫כדבר שיש לדקה

‫ואילו הרמב״ם במורה הנבוכים

‫כותב שברית המילה באה למעט

‫חליש העבר הרי זו סתירה

‫היש מצווה

‫באה לדקה יצר המין? לא

‫ההפך. כי אם היינו רוצים

‫לדקת יצר המין היינו מצווים על הסירוס

‫והתורה לא ציוותה לסרס

‫היא ציוותה לעשות ברית מילה והיינו

‫עמתת היצר על מנת שהוא

‫ישמש בכיוון הנכון עד רבע

‫זה דווקא בגלל הערכה ליצר הזה

‫שאנחנו עושים פעולה

‫חירורגית שבאה

‫לאפשר לנו לא ליפול בסכנות שלו

‫זה הכל

‫גם אם יש יותר מקום לרגש ככה

‫מה?

‫יכול להיות

‫שגם אם יש יותר מקום לרגש

‫פחות לבאמיות, כן יש כל מיני דברים

‫כיצן מתיישבת דת הרמחל

‫האם ילך לעיר אחרת?

‫מכאן לומדים

‫שיש מצב שבו יש הכרה בתחפים של האדם

‫נו באמת, טוב נסביר את השאלה

‫של השואל. כתוב בגמרא

‫שאדם שיצרו גובר

‫עליו, ילך לעיר אחרת

‫מדוע?

‫ומה יעשה שם?

‫ילבש שחורים

‫מה זה מלבש שחורים?

‫סימן שאדם רגיל

‫לא לובש שחורים

‫כתוב

‫כך שאם אתה רואה יהודי

‫לפי הגמרא יוצא שאם אתה ‫רואה יהודי לובש שחורים

‫זה סימן שהוא הולך

‫לעבור עבירה

‫זה גמרא מפורשת

‫כן? כתוב

‫אז כתוב, אדם שרואה שיצרו

‫גובר עליו, ילבש שחורים

‫וילך לעיר

‫אחרת

‫ויעשה מה שליבו חפץ

‫ככה כתוב

‫אז רשי כותב, כדי שלא יחילו

‫לשם בדבר, דגי אתה רוצה לעבור עבירה

‫לפחות שלא יחילו לשם

‫התוספות אומרים

‫דבר מעניין מאוד, התוספות אומרים

‫חס ושלום לא

‫הוטרה העבירה

‫אלא מתוך שלובש שחורים

‫והולך לעיר אחרת, ליבו נשבר

‫ונמנע ולא עושה

‫עכשיו נשאל את השאלה

‫מי צודק, רשי או התוספות?

‫אם תגידו שרשי צודק

‫איך אתם מעזים לחלוק על התוספות?

‫ואם תגידו שתוספות צודקים

‫איך אתם מעזים לחלוק על רשי?

‫אין פה בעיה

‫אלא, מורים לו

‫הלכה למעשה כמו רשי

‫ואז למעשה הוא עושה כמו התוספות

‫כי היצר אינו פועל

‫אלא בדבר האסור

‫ברגע שהדבר מותר

‫אז הוא נשלט

‫כן, זה דבר מפורשת

‫בירושלמי מסכת יומה

‫על רבי חנינה

‫ורבי חגה

‫רבי חנינה

‫היה ביום הכיפורים, כנראה שהיה חולה

‫או משהו כזה, לא הרגישת לו

‫לאדם שהוא חולה ביום הכיפורים

‫אז אם הוא רוצה

‫לשתות, מה הוא צריך לעשות?

‫לשאול את הרב, נכון?

‫הרב צריך להאריך, האם מותר לו לשתות

‫או אסור לו לשתות

‫אז רבי חנינה אמר לרבי חגה

‫אני צמא

‫צחינה למים, היה ביום כיפור

‫אמר לו רבי חגה

‫לך תשתה, התיר לו

‫לך תשתה

‫אחרי כמה זמן, הוא חוזר

‫רואה שרבי חנינה לא שתה, אמר לו מה קרה

‫הוא אומר, מאז שאיתרת לי

‫אני קורא לו צמא

‫כן, ומזה

‫לומד הגמרא

‫שאין יצר הרע, מתהווה אלא לדבר האסור

‫אבל ברגע שהדבר מותר

‫אז יש יותר שליטה בדבר

‫אז זה בדיוק מה שקורה שם עם אותו אחד

‫שאמרו לו ללכת למקום שלא מכירים אותו

‫זה מתוך כך

‫אין ימנע

‫לרב, שלום וברכה

‫אישה סוטה קוראים את בגדה

‫מדוע מותר לעשות זאת?

‫האם זה לא מכשיל את הגברים?

‫הכהן?

‫זה נכון

‫אבל מצד שני זה כמו רופא

‫שהרופא עסוק

‫הוא עסוק

‫בטיפול

‫עסוק במלאכתו, כיוון שהוא עסוק במלאכתו

‫אין פה יצר הרע

‫הרב מתכוון

‫שכל דברי האישה על דברים חומריים

‫הם שטויות ומצגבניות

‫לא

‫אמרתי שהם דברים טפלים

‫זאת אומרת, ההתעסקות בכישות

‫וכדומה, הם דברים טפלים

‫אבל הם עצמם מרכיבים את החיים

‫בשביל זה זה קיים

‫כלומר, השטויות שנשים עוסקות בהם

‫זה לא דבר רע

‫זה טוב, זה חלק מהנשיות

‫זה חלק מה שגברים

‫צריכים אולי אפילו ללמוד

‫כלומר, בקשר הזוגי

‫אז הגברים לומדים

‫מהנשים דברים שהם לא שמים לב אליהם

‫ולהפך, נשים לומדות מהגברים

‫דברים שהן לא שמות לב אליהם

‫מה עשה תמר?

‫האם יש איסור קדשה?

‫ואם היא אסורה?

‫ממש מעוט עניין ההלכה של תקפו יצרו

‫טוב, אני לא בדיוק מבין

‫האם החלק השני של השאלה

‫קשור לחלק הראשון, אבל אני אומר ככה

‫האיסור של הקדשה בימי תמר לא היה קיים

‫זה רמב״ם מפורש

‫בהלכות איסור רביעה

‫שלפני מתן תורה

‫קדשה הייתה מותרת

‫תקפו יצרו אין הכוונה שם

‫אם מדובר על יהודה

‫אם אתה מתכוון לשאול על יהודה

‫אז יהודה שם כתוב תקפו יצרו

‫לא יצרו הרע

‫כי זה היה יצר לא רע

‫רק שהוא סתם ככה לא היה מעוניין לבוא

‫סתם על קדשה

‫אבל על מנת שתצא מלכות בית דוד

‫אז ככה סדרה

‫שיתקפו יצרו

‫טוב, הלאה

‫מה זה שמע ושתק?

‫אה, שהוא משלים עם זה

‫אני לא אגיד לניבול פה

‫אחרים יגידו

‫זו הכוונה שומע ושותק

‫או שהוא רואה

‫שכל השיחה הולכת להיות

‫בכיוון הזה והוא

‫ביכולתו לעצור את זה והוא לא עושה את זה

‫זו הכוונה

‫ואם לחשכה אדם לומר

‫עכשיו יש פה הצעת היצר הרע

‫שמה שאמרו על ניבול פה

‫אינו אלא כדי להיים

‫או להרחיק

‫אדם מן העבירה

‫ובמי שדמורותייך הדברים אמורים

‫שמידי דברו בלידי תאווה

‫אבל מי שאומרו

‫דרך זחוק בעלמה

‫לב מילתה הוא

‫ואין לחוש עליו

‫כלומר יכולה להיות סברה כזאת

‫כל מה שיש איסורי הרעיות

‫זה במידה וזה מביא לאדם

‫תאווה, מביא אותו להרוואה

‫אבל סתם ככה

‫אדם אומר כללות גסות אבל הוא לא מתכוון

‫כלומר אין לו

‫שום התעוררות

‫יצרית אז אולי לא על זה דיברו

‫אף עתה אמור לו

‫עד כאן דברי יצר הרע

‫כי מקרא מלא

‫שביעו זכרונם נברכה לרעייתם

‫על כן על בחוריו

‫לא יסמך השם וכו'

‫כי חולו חנף ומרע

‫וחולפי דובר נבלה

‫הנה לא הזכירה כתוב הזה

‫לא עבודת אלילים

‫ולא גילוי הרעיות ולא שפכו דמים

‫אלא חנופה

‫ולשון הרע וניבולפה

‫כולם מחטוט הפה בדיבורו

‫ועליהם יצא הגזרה

‫על כן על בחוריו

‫לא יסמך השם ות'יתומה

‫ותלמידותיו לא יירחם

‫אלא האמת הוא כי דברי רבותינו

‫זכרונם נברכה שניבולפה הוא ערוותו

‫של הדיבור ממש

‫טוב יש פה הבחנה מאוד מעניינת

‫שאפשר לומר שעד זיגמון פרויד

‫לא שמו לב אליה

‫שיש קשר הדוק

‫בתת מודע בין הדיבור לבין המין

‫המקור לזה נמצא גם בספר יצירה

‫ספר יצירה שמדבר על שתי בריתות שיש באדם

‫ברית הלשון וברית המאור

‫כן שמה שיש בפה יש גם בברית

‫מעניין כתוב לגבי יוסף הצדיק

‫עיניכם הרואות ועיני אחי בנימין

‫כי פי המדבר עליכם

‫נכון?

‫עיניכם הרואות ועיני אחי בנימין

‫כי פי המדבר עליכם

‫אז חזאל אמר מה זה עיניכם הרואות

‫שהראה להם שהוא מהול

‫כן הרי אמרו לו מה אתה יוסף?

‫איזה יוסף? יוסף שלנו לא ערל כמו המצרים

‫הוא אמר הרי הראה להם שהוא מהול

‫עכשיו יוצא אם מאחורים לדברי חזאל כפשוטם

‫שזה ממש לא אסתטי מה שהלך שם

‫נכון? אתם רואים כל המפגש המרגש

‫של יוסף ואחים אחרי כל השנים האלה

‫והם חוזרים בתשובה וכולי

‫חוץ מזה רציתי להראות לכם משהו

‫זה ממש לא אסתטי

‫נכון?

‫אז באמת מה רשי אומר

‫צריך להבין מה שרשי אומר

‫כי פי המדבר עליכם אומר רשי

‫שאני מדבר בלשון הקודש

‫במילים אחרות

‫לפי איך שהאדם מדבר

‫אפשר לדעת אם הוא מהול או לא

‫יש לי רגישות

‫אפשר לדעת את זה

‫כלומר סגנון הדיבור או משהו באינטונציה

‫מגלה האם האדם מתוקן בתחום של הברית או לא

‫יש משהו שמגלה את זה

‫אז זה מה שלכן זה מתחבר לדברים שלו

‫שהוא אומר כאן שניבול ‫פה הוא ערוותו של הדיבור

‫ממש

‫ומשם זנות הוא שנאסר

‫ככל שאר ענייני הזאת

‫חוץ מגופו של מעשה

‫שאף על פי שאין בהם כרת ומתדבדים

‫אסורים הם איסור עצמם

‫בלבד היותם גם כן גורמים

‫ומביאים אל האיסור הרשי עצמו

‫וכעניין הנזיר שזכרו במדרש

‫שהבאנו למעלה

‫עד עכשיו אם כן ראינו ארבע מתוך חמשת

‫הגדרים של הערווה

‫החמישי

‫מה קרה? יש שאלה?

‫הערקת או לא?

‫הערקת, מדבר, אמורנו

‫אפשר לראות את הבנאזן אם הוא נרמוז או לא?

‫כן, אפשר לראות את זה

‫זה נשמע לי כמו השערק

‫כמו סטטיסטיקה כזאת

‫לא, לא, זה נשע רגישות

‫אבל אפשר לראות את זה

‫יש אנשים שרואים את זה

‫זה כמו שיש אנשים שיכולים להגיד לך

‫רק מסתכלים על הפרצוף שלך

‫יודעים אם אתה צמחוני או לא

‫אני מכיר אדם כזה

‫שבאמר לי אני רואה על הפנים של אנשים

‫אם הם אוכלים בשר או לא

‫וזה אכן אמת

‫אז יש רגישות, אפשר לחוש את זה

‫יש איזה שידור של הקדושה

‫או של היעדר הקדושה

‫דרך הפנים של האדם

‫כי הפנים זה מקום היערה של הנשמה

‫והראיה שאדם חי ואדם מת

‫אף על פי שהפנים שלהם אותם פנים

‫זה מת וזה חי ורואים את זה

‫טוב, בעניין... אבל ככה, עוד דערה

‫האנשים עשו את זה בתור עניין טכני

‫דווקא הוא בעניין הבריאותית

‫ברית המילה זה לא ברית מילה טכנית

‫בריאותית

‫מדובר על הברית

‫לא סתם חיתוך

‫זה קריטת ברית עם הקדושה

‫זה לא סתם

‫יש לזה משמעות בתחום המוסרי

‫לכן מה שהיום נוהגים לעשות בריתות רפואיות

‫זה מאוד לא פשוט

‫זה גם מבחינת ההלכה

‫שברית רפואית לא תמיד הקשרה

‫נשחה ברי רבי ראשי הדבר הזה

‫דבר נוסף היא גם יותר כואבת לתינוק

‫סתם כך

‫כלומר, ברית שעושה מוהל

‫זה הרבה יותר רחמני לתינוק

‫מאשר ברית של רופא

‫רק שתגעו את זה

‫למה הם רק עושים כמודה?

‫המודה זה בגלל שאנשים רוצים להיות אספטים

‫נקיים

‫מחותאים

‫כמעשה גויים?

‫לא, לא, לא

‫כן, אני יודע

‫בעניין המחשבה

‫כן, אז יש גם ייסור של עריות במחשבה

‫כבר אמרו בתחילת הבריתה שלנו

‫ונשמרת מכל דבר רע

‫שלא יערהר אדם ביום

‫ויעבור לידי תומה בלילה

‫ואמרו עוד

‫ערעורי עבירה

‫קשים מעבירה

‫ומקרא מלא הוא

‫תועבת השם

‫מחשבות רע

‫למה ערעורי עבירה קשים מעבירה?

‫כי... אז זה הרמב״ם ‫מסביר למורה נבוכים

‫בגלל שהערעור נוגע בחלק היותר עצילי של האדם

‫שזה שכלו

‫ועוד שהעבירה נוגעת בגוף

‫והגוף פחות נכבד מן השכל

‫אז מה זאת אומרת מחשבה?

‫מחשבה כמובן שהאדם מעסיק את עצמו בזה

‫כן, כי הרי באמת שאלה גדולה

‫אנחנו חיים בעולם שהוא מלא בזוהמה

‫אז הזוהמה

‫אנחנו תובלים בתוכה

‫אז מה אתה אומר שאלה אדם לא תהיה מחשבה רע

‫אתה הכשלת את כל בני האדם בעבירות לפי זה

‫מסביר הרב קוק

‫בעיניי אני לא זוכר איפה זה

‫אבל הוא אומר ש

‫מאחר ואנחנו חיים בעולם מלא זוהמה

‫הזוהמה הזאת עוברת דרך הראש שלנו

‫אבל אפשר לתת לה ברגע שהמחשבה

‫מה?

‫יש מקרה שמתאר?

‫לא, אני אומר

‫תן לי להסביר

‫אז אתה תראה שיש הסבר אחר

‫שהמחשבה יכולה לעבור דרך נפשו של האדם

‫וללכת

‫אז האיסור זה להגיד לה

‫אה, אם כבר מחשבה פלונית

‫הגעת אליי

‫תישארי פה

‫כלומר ההתמקדות במחשבה

‫היא בעצם האיסור

‫ואז בעצם איך נלחמים במחשבה זרה?

‫על ידי מחשבה טהורה

‫לא על ידי שאדם נלחם ברע

‫אלא על ידי שהוא מוסיף את ההרעה

‫ומאלה גם המחשבות נעלמות

‫אז גם מיק וזה יכול להיות?

‫מיק וזה גם יכול להיות

‫זה גם, זה לא בימקו

‫בסדר

‫והנה דיברנו משני גופי עבירות

‫חמורות

‫שבני אדם קרובים להיכשל בענפיהם

‫מפני רובם של הענפים

‫מה זה? כלומר ריבוים

‫רובם כלומר ריבוים של הענפים

‫ורוב נטיית ליבו של אדם

‫בתאהבתו עליהם

‫שזה אם כן אמרנו גזל ועריות

‫גזל ועריות

‫נפשו של אדם מחמתם

‫ויש מדרגה שלישית

‫שהיא המאכלות האסורות

‫ובזה נעסוק בפעם הבאה

‫שלום

‫אה, יש שאלה

‫מדברי הערב שהיצר תוקפוק

‫כשיש איסור

‫הרי המסקנה צריכה להיות

‫צמצו מגדרים על מנת למנוי התגברות היצר

‫ולא הגברת האיסורים

‫איך הנגבול קווים נפרדים

‫הפרדה בתנועות נוער

‫אתה צודק

‫זה פה הערב מאוד מאוד חשובה

‫אני מבקש עדיין

‫לתת לי עוד דקה

‫להתייחס לנסה הזה

‫לפעמים מרוב

‫שהאדם עסוק בלגדור

‫מופתח ראש

‫מלא במחשבות פסולות

‫כן לפעמים

‫כאמור אתה אומר

‫טוב, אתה עושה רחוב לגברים

‫רחוב לנשים

‫אז השאלה היא

‫על מה בני אדם חושבים כל הזמן

‫אם כל הזמן מה שמעסיק אותם

‫זה מה להפריד

‫זה סימן שיש בנפש משהו לא לגמרי בריא

‫כן, אז ודאי שצריך לעשות

‫חשבון בדבר הזה

‫כן, כי

‫לפעמים אתה יכול לשים

‫קיר הפרדה עם שברי

‫זכוכית למעלה

‫ומשמר

‫עם מקלעים

‫והשאלה היא

‫מה אישרת בראש של האנשים

‫הכרתי אישה צדקת

‫באמת צדקת

‫שבאה מלאכה ברחוב

‫וראה אתה אדם לבוש כמו שצריך

‫שרק ראה אותה

‫הזיל את הראש ככה

‫אז היא תפסה אותו

‫ואמרה לו תסתכל

‫עליי ותחשוב על הקיר

‫במקום להסתכל על הקיר ולחשוב עליי

‫תודה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230723582″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 24
כללים למסחר באמונה
מאכלות אסורות וכשרות המזון
פרק יא – פרטי מידת הנקיות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230723582″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצר העריות

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן