פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מדוע רק הדבקות בבורא יתברך היא השלמות האמיתית

מילות מפתח:דבקות בבורא, השלמות
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בתוך פרק א'
‫דיבור המטרי הוא שתסתכל עוד

‫הוא שתסתכל עוד, זה בתוך ‫פרק א', זה הפסקה השנייה

‫לפי רוב המאגרות

‫זה מתוך פרק א'

‫כתוב שתסתכל עוד

‫מה קרוי שתסתכל? תתבונן

‫לא להסתכל בעיניים, אלא להתבונן

‫תראה כי השלימות האמיתית ‫הוא רק הדבקות בו יתברח

‫והוא מה שדוד המלך אומר ‫ואני קרבת אלוהים לטוב

‫מה משמעות הדברים האלה?

‫יש הרבה דברים שהם שלמות

‫למשל, המבורגר זה שלמות

‫האדם אוהב המבורגר, אז זהו, הוא משלם

‫אז מה החידוש פה שיש פה ‫שלמות רק בקרבת אלוהים?

‫יש עוד הרבה דברים בעולם, ‫בלבד ההנאות החומריות

‫יש גם הנאות דמיוניות, לגון הכבוד

‫ורגשיות, לגון השמחה וכדומה

‫כלומר, מה זה הסיפור הזה שרק הדבקות בו יתברח

‫הוא שלמות?

‫תשובה, הבנתם את השאלה שלי?

‫השאלה ברורה, מה? כן?

‫לא הבנתי את ההקבלה, את השאלה

‫אני אומר, האדם רוצה שלמות

‫יש הרבה דברים שמשלימים אותי

‫למשל, אם אני רעב, אני אוכל

‫אם אני רוצה שמחה, אני רוקד

‫יש הרבה דברים בעולם שהם נדרשים לאדם

‫וכאשר הוא קונה אותם, יש לו שלמות

‫אז השלמות, כאן, את אומרת, ‫היא בעצם סיפוק צרכים?

‫סיפוק צרכים זה גם סוג של שלמות, נכון

‫אבל יש עוד שלמות נוספות, כן?

‫שלמות החוכמה

‫אז הוא לא ידע כמה זה שווה 2 ועוד 3

‫ואחרי מאמצים רבים, הוא הגיע למסקנה

‫ברורה או קבועה, שזה שווה...

‫טוב, בואו לא ניכנס לדיון על זה

‫אבל בסדר, מה שזה שווה, כן?

‫לא רוצה להסתדר

‫טוב, אז אם כך, יש פה שלמות החוכמה גם

‫או שלמות הרגשות, או שלמות הומנותית

‫כמו, לא רק צרכים במובן של צרכים קיומיים

‫יש גם צרכים אציליים

‫אז למה הוא אומר שרק הדבקות בו ידברך

‫רק זה השלמות?

‫עד כאן השאלה?

‫למה רק זה? כלומר, שלמות האמיתית

‫כן, אבל למה השלמות האמיתית ‫היא רק הדבקות בו ידברך?

‫זאת השאלה

‫זה מצח

‫זו השאלה, אני עדיין בשאלה

‫אתה מנסה את התשובה

‫זה שבאת הפסוק, ואתם מדבקים בשם אליו

‫וכם חיים וכם איופים

‫זה שבאת הפסוק, זה עוד ‫לא מוכיח לי שהפסוק צודק

‫אני רוצה לדעת למה הפסוק אומר את זה

‫כן?

‫אני למדתי פעם אצל רב אחד

‫שכל פעם שהיה שואל שאלה והיו עונים לו

‫כך כתוב

‫אז הוא היה אומר, אתה כך כתוב נקה

‫אני לא יודע את זה, מה זה כך כתוב

‫אני רוצה לדעת למה זה כתוב

‫כן, מה אתה אומר?

‫הוא אומר שזה דבר שלמות האמיתית

‫מה שאמר, זה השלמויות אחרות, ‫שלמות דמיונית, שלמות רגשית

‫כן, השאלה למה השלמויות ‫האלה, הדמיונית והרגשיות וכו' כו'

‫למה זה לא שלמות אמיתית

‫זה מה שאני רוצה לדבר עלי

‫זה לא מרצים בעורר זמן

‫אתה כבר רוצה לדעת תשובה, ‫אני רוצה לדעת אם השאלה ברורה

‫עכשיו, אתם, שניכם כבר ניתן ‫תשובה שלדעתי לא מספקת

‫בלי שזה זמני

‫אבל אני נראה לי משהו אחר לגמרי

‫אבל השאלה ברורה

‫אתה נפלא

‫התשובה היא, שכל שלימות ‫שאני קונה, באה אליי מבחוץ

‫וכל דבר שבא אליי מבחוץ

‫הוא קצת אונס, קצת כפייה על עצמי

‫כלומר, זה משהו שאתה כופה עליי

‫למשל, אני רעב ואני צריך אוכל

‫האוכל בא מבחוץ

‫כלומר, באיזשהו מקום, ההמבורגר השתלט עליי

‫הייתי זקוק לו

‫והוא עכשיו נכנס לקרבי

‫והוא בעצם שולט בי

‫אני למדתי ממך חוכמה

‫רציתי לדעת כמה זה שווה חמש ועוד שלוש

‫ואתה אמרת לי, שזה שווה, ‫לא משנה כמה שזה שווה

‫נגיד שנתתה לי תשובה נכונה

‫אז בעצם, אני קיבלתי חומר אינטלקטואלי

‫שהוא חיצוני לי

‫עד עכשיו לא הכרתי את זה, עכשיו זה בא אליי

‫כלומר, שגם לימוד זה סוג של כפייה

‫זה סוג של דחיקה

‫ולכן, שום שלמות נקנית איננה שלמות באמת

‫יש בה תמיד איזשהו תסכול

‫אבל מה שאני אומר

‫למשל, זה כמו שאומרים

‫שאם אתה עושה לי טובה

‫באיזשהו מקום, אני לא מסוגל לסלוח לך

‫על זה שעשית לי טובה, כי אתה השתלטת עליי

‫אז אין נכון שבאותה שעה יש לי ענה מיוחדת

‫הייתי זקוק לכסף, ותתה לי כסף

‫עכשיו אני יכול בכל זאת ‫לקנות כרטיס לאוטובוס, בסדר

‫אבל באיזשהו מקום, זה לא בא ממני

‫זה לא בא ממני, זה בעצם מחק אותי

‫מה שאין כאן, הדביקות בקדוש ברוך הוא

‫שהקדוש ברוך הוא מקור החיים שלי

‫ולכן כשאני דבק בקדוש ‫ברוך הוא, אני דבק בעצמי

‫אני פוגש תוכן שזהה לחלוטין עם עצמי

‫ולכן השלמות הזאת היא שלמות אמיתית

‫כן, מה רצית?

‫שני דברים, דבר ראשון, בעצם אי אפשר

‫לכל שאר הדברים, חוץ מהדביקות בקדוש ברוך הוא

‫אי אפשר לקרוא שלמות

‫זה שלמות דבר שחסר לי והשלמתי אותו

‫כל דבר זה השתלט עלי מה שאתה אומר

‫אבל לא שלמות

‫לכן שום שלמות איננה שלמות אמיתית

‫כי היא רק השלמה

‫מה שאין כאן, כשאני פוגש את ‫הקדוש ברוך הוא, אני פוגש את עצמי

‫לכן הקדוש ברוך הוא נקרא ‫בספר תהילים בשם צור לבבי וחלקי

‫הוא הלב שלי

‫אני רוצה לשאול על תוך הנקודה הזאת, ‫חיים שאני פוגש את הקדוש ברוך הוא

‫זה לא סוג מסוים, אולי אפילו דת שלא שם לב

‫שיש תלטות

‫אה, יפה, אתה שואל יפה?

‫הרי כשאנשים פוגשים את הקדוש ‫ברוך הוא גם פה יש איזו השתלטות, נכון?

‫זה אגב אחת הטענות נגד הדת

‫למה שאני אקיים מה שהוא שכפוי עליי

‫למה שהקדוש ברוך הוא ייכנס לי לתוך החיים

‫מכיר את הביטוי הזה?

‫הרבה פעמים שומעים את זה, נכון?

‫למה הוא נכנס לי לתוך החיים?

‫או כמו ששמעתי פעם את אחד העיתונאים

‫אומר לאחד הרבנים

‫למה אתה מערב את אלוהים בשאלות טריטוריאליות?

‫כן?

‫זה שאלה טריטוריאלית

‫אם אנחנו נשלוט פה או לא נשלוט פה

‫אז למה אתה מערב את אלוהים בזה?

‫כאילו שאלוהים יש לו תחום משלו ‫ולכן הוא צריך לא להפריע יותר מדי

‫נכון? משהו כזה

‫וגם למה הוא אומר לי איך להניח תפילין?

‫למה הוא אומר לי איך ‫לקשור את צרוכי הנעליים וכו?

‫למה הוא אומר לי?

‫אתה צודק

‫כל היחס הזה לבריאות צריך להתבטל

‫כלומר זה שיש לנו יחס של עבד כלפי אדוניו

‫זה דבר ראשוני שאולי בהתחלה אין לו ברירה

‫אבל הוא צריך להתבטל מן העולם

‫וכמו שאמר הנביא ביום ההוא ‫תקראי לי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי

‫מה זה בעל?

‫בעל עבודה זרה

‫זה שם של עבודה זרה? הנה אתה צודק

‫הבעל זה שם של עבודה זרה

‫אז כאילו הנביא אומר כשאתם מקבלים את הקב". ‫בתור מי שקופה עליכם משהו

‫אתם קצת עובדי עבודה זרה

‫לכן ממשיך הכתוב ועשירותי את שמות ‫הבעלים מפיה ולא ייזכרו עוד משמע

‫אלא מה? שבינתיים יש לפעמים

‫בגלל שהאדם הוא פרעי אדם והאדם הוא ‫קצת ברברי והאדם הוא קצת עם יצר הרע

‫אז אין ברירה לאדם אלא לקבל אול

‫מלכות שמיים

‫אבל אנחנו מצפים להתפתחות של הנפש באופן כזה

‫שהפגישה עם אלוהות לא תהווה ‫פגישה עם גורם זר אלא עם עצמו

‫וזה מה שנאמר בנביא ירמיהו

‫מה נאמר בירמיהו פרק למד א'

‫פסוק למד

‫מה?

‫לא זוכרים?

‫הנה ימים באים נאום השם

‫וחרדתי את בית ישראל ואת בית יהודה ברית חדשה

‫כלומר כדורכור רוצה לחרוט מאיתנו ברית חדשה

‫לא כמו הברית הקודמת

‫מה הברית הקודמת? ‫לא כברית אשר קראתי את אבותם

‫ביום החזיקי בידם להוציאה מארץ מצרים

‫מה זה החזיקי בידם להוציאה מארץ מצרים?

‫העברתי את הזקנה את הכביש בעל כורכה

‫אבל זה טוב ש... כן אבל היא לא רוצה

‫אז הקב' הוא החזיק בידינו ‫והוציא אותנו בעל כורכנו ממצרים

‫שזה דבר טוב לצאת ממצרים זה דבר טוב

‫כן אבל זה בכפייה

‫אשר הם מה?

‫הפרו את בריתי

‫למה הפרו?

‫כי ברגע שאתה נותן לי משהו ‫שהוא טוב אבל אתה כופה אותו עליי

‫גם אם אני יודע שזה טוב אני דוחה

‫אשר הם... מה?

‫אנחנו אומרים טובים על כתוב חמושים יצאו

‫כאילו איך אנחנו אומרים ‫שזאת כפייה עם חמושים יצאו?

‫אולי שער בחמישיות נשארו מי ירצו?

‫אני קורא את ירמיהו עכשיו

‫ירמיהו הוא למד בספר שמות

‫אשר הם ה... הפרו את בריתי

‫כך אומר ירמיהו

‫וענוכי... בעלתי בם נעום השם

‫מה זה בעלתי בם?

‫הראיתי להם מי הבוס, מי החזק פה

‫בעל, בעלים, חזק

‫וענוכי בעלתי בם נעום השם

‫ואז מה קורה?

‫מאז ההיסטוריה מתקיימת בתור משחק ‫הורדת ידיים בין הקב' ברוך הוא לכנסת ישראל

‫שלפעמים הקב' ברוך הוא יותר חזק

‫ולפעמים אנחנו מורדים בו

‫זה... לא, לא

‫כי זאת הברית אשר החרוט את ‫בית ישראל אחרי הימים ההם מה?

‫נתתי תורתי בקרבם

‫ועל ליבה מכתוב הנה

‫והייתי להם לאלוהים

‫והם היו לי לעם

‫ולא ילמדו עוד איש את ראהו

‫מעניין, לא ילמדו יותר

‫כי גם ללמד

‫זה סוג של כפייה

‫ואיש את אחיו למור דעו את השם

‫כי כולם ידעו אותי למגדולם ועד קטנם

‫זאת אומרת זה יבוא

‫מהקישקה כמו שאומרים בערבית

‫זה בא מבפנים

‫אז אתה צודק

‫אבל זה מה שאומר לך אלקן בעצם רמחל

‫שהדבקות האמיתית

‫השלימות האמיתית היא הדבקות בו יתברח

‫ושזה נתפס כמו שירמיהו הנביא למדן

‫עד כאן ברור

‫עכשיו לגבי שאלתך

‫וחרושים על עוד

‫זאת אומרת שרק מי שרצה לצאת יצא

‫תשובה, ותחזק מצרים עלם למהר לשלחם מן הארץ

‫כי אמרו כולנו מתים

‫ולהרחבת העניין

‫שמענה את השיעור שעברתי על תחילת פרשת בשלח

‫אפשר להוציא אותו מן הארכיון

‫ודעת לנפשך חינם

‫כן

‫אם זה תשומנו תמידית כמה שצריך

‫שבו את האחרות אני לא צריך המבורגר

‫למה אין צריך מה?

‫המבורגר

‫אתה בעצם לא צריך המבורגר, זה לא שלימות

‫אתה צריך את זה בצורת מילוא יצרכים

‫כמו אם אתה לא תאכל

‫אתה לא תאכל, אתה תהיה רעב

‫תהיה רעב, ולך קשה לדעת את השם

‫אם אני אדבק בשם, אז אמנתי להצטרך המבורגר

‫אם אתה דבק בשם

‫שתי אפשרויות

‫או שהדבקות שלך בשם תעבור גם דרך המבורגר

‫או שלא תצטרך לאכול

‫כמו שהיה אצל משה רבנו

‫40 יום ו40 לילה

‫שהוא לחם לא אכל ומים לא שתו

‫בסדר? טוב

‫וכשתסתכל עוד בדבר תראה

‫אז אני חוזר עכשיו לדברים בפנים

‫כי השלימות האמיתית

‫אגב לפי הרב קוק

‫הצורך הזה

‫לעבור את הממד של בעלים עם הקב".

‫זה המקור של החילונות בזמן הזה

‫החילונות באה

‫כדי לקבל אולמלכות שמיים מרצון ומהכרה

‫טוב

‫וכשתסתכל עוד בדבר תראה

‫כי השלימות האמיתית הוא רק הדבקות בו יתברך

‫והוא מה שהיה דוד המלך אומר

‫ואני קרבת אלוהים לטוב

‫ואומר

‫אחת שאלתי מעת השם אותה הבקש

‫שבתי בבית השם כל ימי חיי

‫לחזות בנועם השם ולבקר בי חלו

‫כי רק זה הוא הטוב

‫וכל זולת זה שיחשבו ביניה אדם לטוב

‫בנו אלה הבל ושוו נטעה

‫אמנם

‫כשיזכה אדם לטובה הזאת

‫ראוי שיעמול ראשונה

‫וישתדל בגיעו לקנותה

‫והיינו שישתדל

‫לדבק בו יתברך בכוח המעשים

‫שתולדתם זה העניין

‫ומה צריך לעשות?

‫מעשים שמביאים לידי אותה הדעות

‫בסדר? עד כאן מובן?

‫והם

‫הם

‫המצוות

‫עכשיו השאלה כשאני קורא

‫והם הם המצוות

‫זה נראה לי הקטנה מסוימת, נכון?

‫למה לא התורה עצמה ולמה דווקא המצוות?

‫זה כל הסיפור הזה

‫אז הרב קוק

‫בפרופ' זה

‫אני רגע צריך לנסות את הספר

‫הנה

‫ואורות הקודש חלק ג'

‫מה להכיר? אורות הקודש חלק ג'

‫זה הרב קוק

‫הוא דן במילים האלה של רמחל

‫הנה

‫אתם זוכרים? זה בעמוד

‫קוף סמך זיין עד קוף סמך תת

‫אז דיברנו על זה ש

‫כשקוראים

‫הנה אני קורא כאן

‫כשאנו מתחילים במסילת ישרים ללמוד

‫שיסוד החסידות הוא שאדם לא נברא ‫אלא להתענג על השם ולהנות מזיב שכנתו

‫שזו התענוג האמיתי והעידון הנצחי

‫הוא נסלד לחוש המוסרי שלנו מפני ‫האגואיסמוס ואהבת התענוג שביסוד זה

‫ותראו אם אנחנו יסוד יותר ‫תערוב ונקי משום תערוב ותנאה

‫ואז הרער נתן לנו את התשובה ‫שעסקנו בה בשיעור הקודם

‫עכשיו הוא ממשיך

‫באים אנו להלן רואים אנו ‫שכשתעמיק עוד ביותר תראה

‫שהתכלית האמיתית היא הדבקות בשם יתברך

‫כי רק זהו הטוב וכל זולת ‫זה שיחשבו בני אדם לטוב

‫אינו אלא הבל ושב ניטאי

‫ואנו טובעים את עצמנו

‫אחת שהדבקות האלוהית הזאת בעצמה ‫תהיה משוערת בקרבנו בצורה התאורה מכל שמש

‫אגואיסמוס נשפל

‫אתה אומר לי שצריך להגיע לדבקות בשם

‫ושהדבקות בשם תהיה דבר נעלה שזה דבר אדיר

‫אבל זה נשמע לי כמו סוכריה בריבוע

‫כלומר יש סוכריה רגילה

‫למשל בטעם תות

‫אתה אוהב תות

‫אז יש סוכריה בטעם תות

‫יש כאלה שאוהבים יותר מנטה

‫אז נגיד בטעם תות

‫ויש סוכריה תות מרוכז

‫משהו משהו

‫אף פעם לא טעמתה כזאת סוכריה

‫זו הדבקות בשם

‫אז זה נשמע אגואיסטי כזה

‫זה נמוך

‫אז הרב אומר אנחנו טובעים

‫שהדבקות האלוהית הזאת בעצמה תהיה משוערת ‫בקרבנו בצורה התאורה מכל שמץ אגואיסמוס נשפל

‫ושנית הדבקות האלוהית במובנה העליון

‫אוצר הטוב המקורי צריך שיעלה ‫את כל מה שחשבו בני אדם לטוב

‫שיהיה באמת טוב

‫זה מה ששאלת לאמבורגר

‫אם אני מגיע לדבקות בשם

‫אני רוצה שזה לא יהיה בניגוד לכל ‫הטובים האחרים שאני מכיר אותם כטוב

‫אלא שעל ידי הטוב הזה של דבקות באלוהים

‫כל דבר מקבל משמעות של דבקות באלוהים

‫ואז יש דבקות באלוהים גם דרך האמבורגר למשל

‫או סוכרי התתות

‫ולא עוד

‫אלא גם כל מה

‫אשכנע הרב הולך על כאן על פסים מסוכנים

‫כל מה שיחשבו בני אדם לרע

‫צריך שיהיה נודע שהוא טוב

‫מפני שבאמת אין רע כי אם טוב

‫והרע אינו אלא דמיון כוזב ‫ושווא נטעה מפני שאיננו במציאות

‫כלומר כשאתה מגיע לדבקות באלוהים

‫אז אתה רואה שאפילו הרע הוא טוב

‫אמנם הקדמה כזאת אי אפשר לה להיות לייסוד

‫לספר מוסר מעשי

‫כי מחרי עיבוד מרובה במעמקי התאוריה

‫עד כדי הסברה הברורה ‫שכדי להגיע אל האור העליון

‫של השלמות הנשאפת, הטוב ‫המוחלט של הדבקות האלוהית

‫צריכים להקדים את המוסר המעשי

‫המפריד את הטוב מן הרע

‫ושיש עסק עם היסוד הרע כי היא מדבר של מציאות

‫ומזה באים לאור העליון של ‫הדבקות האלוהית העליונה

‫שהוא תכלית הטוב שרואים ‫על ידי הספקלריה מהירה זאת

‫כי לאין הרע במציאות והפסותו המוחלטת למפריע

‫גם זה ראינו פעם שעבר

‫עכשיו הרב מוסיף עוד פסקה שלישית

‫שאותה לא ראינו בשבוע שעבר

‫וכשקוראים אנו להלן

‫כי האמצעי אל הדבקות הוא להידבק בכוח מעשים

‫שתולדתם זה העניין שהם המצוות

‫זה מה שקראנו עכשיו

‫חסרים אנו חוליה גדולה

‫של השלשלת ההיסטורית הרוחנית

‫שהיא חוזרת כמעולם בכל אדם בכל שעה ובכל מקום

‫זאת אומרת

‫המצוות זה מה שביביא לדבקות

‫אה כן? איך?

‫רק שאני אאמין לך

‫אתה אמרת לי יש לי רשימה 613 מעשים

‫אתה מקיים את זה ואתה דבק בשם

‫זה נשמע כמו מגיע

‫וכמו שאנשים אומרים קח את זה את הכדור הזה

‫זה יעשה לך טוב ומי אמר?

‫שאלת רופא שאלת לא יודע

‫אז מי אמר שדווקא המצוות

‫זה טוב

‫התשובה היא שכדי לדעת

‫שהמצוות הן אלה שמביאות

‫את הדבקות באלוהים

‫צריך בשביל זה שלשלת היסטורית גדולה

‫אם אתה מבין

‫מהי השרשרת ההיסטורית

‫אז אתה גם מבין מדוע המצוות

‫אם לא זה לא

‫נתן לכם דוגמה פשוטה

‫למה אסור ללבוש שעת נז?

‫מה זה שעת נז?

‫זה בגד של צמר ופשטים

‫האם בגד של צמר מותר ללבוש?

‫ושל פשטים מותר ללבוש?

‫אז למה ביחד לא?

‫כך הכל זה דברים מותרים

‫שאלה

‫מי בזמן העתיק היה לובש בגדי פשטן?

‫הכהנים

‫לא רק הכהנים, המצרים

‫הפשטן זה הבגד המצרי העתיק

‫הרי זה מה שגדל גם במצרים

‫אפילו אנילוס נקרא בתורה בשם פישון

‫בגלל שהוא מגדל פשטן

‫בגד המצרי הקלאסי זה פשטן

‫ומה העברים היו לובשים?

‫צמר, כי הם היו רועצון

‫מי שרועצון, הבגד הטבעי שלו

‫זה הצמר

‫אז כשהתורה אומרת לא לדבוש פשטן עם צמר

‫מה היא מתכוונת?

‫יפה, לא לערב בין מצריות לעבריות

‫זה מה שזה אומר

‫וכשהתורה אומרת לשים בגד שעת נז

‫במקדש

‫מה זה אומר?

‫שבמקדש אפשר לערב פשטן עם צמר

‫זאת אומרת שבמקדש יש התאחדות של התרבויות

‫שדווקא כשאנחנו מגיעים לפסגת הקודש

‫אז הכל מתעלי

‫זה דברים פשוטים

‫אבל אם אין לי אותה ידיעה

‫חסרה לי השרשרת ההיסטורית

‫שמסבירה לי למה הדבר הזה

‫הוא מותר או אסור או מצווה וכדומה

‫ולכן כשאני קורא במסילת ישרים

‫שהמעשים שמביאים אותי לחיי העולם הבא

‫זה המצוות

‫אני צריך לדעת למה

‫כל מצווה יש לה סיפור כזה היסטורי?

‫כל מצווה האם יש לה סיפור היסטורי?

‫יש לה ניח שכן

‫לנקחה למה?

‫כתוב שהאבות אברהם מוצחק ויעקב

‫קיימו את כל התורה כולה

‫זאת אומרת שכל התורה כולה היא משתלשלת

‫ממעשה המצוות של האבות

‫זה איתי?

‫אם אני אומר האבות קיימו את כל התורה כולה

‫זאת אומרת שהמצוות שלי

‫הם תולדות מעשיהם של האבות

‫האבות זה בהיסטוריה

‫עכשיו תגיד לי

‫על פי מה הם קיימו את זה?

‫על פי האינטואיציה הטבעית שלהם

‫זאת אומרת האבות לא ידעו שיש מצווה בתורה

‫להסוד כך וכך, הם עשו כי הם הרגישו

‫זה נגע להם

‫גם פרה אדומה? כמובן, כתוב מפורש

‫האנוכי עפר ועפר

‫זכה לעפר פרה אדומה

‫בסדר?

‫זאת אומרת שהכל משתלשל מהתנהגות של האבות

‫בין שבדובר בפרה אדומה

‫או בכל דבר שהוא

‫יודעים את זה היום או לא כל הכבוד יודעים?

‫האם כל דבר יודעים? לא יודע, צריך לעשות מחקר

‫יכול להיות, אני יכול ‫לתת לך עבודה סמינריונית

‫כך, לא כל התרייג, כך 100 מצוות

‫בתר אליר זה משתלשל מחיי האבות

‫יש דברים שלפעמים גלויים לחלוטין

‫יש מקום אחד שבו התורה אמרה במפורש

‫גדן השם, כנגע בכף ערך יעקב, שם כתוב מפורש

‫אבל מזה אתה לומד בענייניו

‫שכל המצוות כולן

‫הן תולדות סיפורי האבות

‫עכשיו זה מסביר משהו לגבי ‫האחידות של הסיפור של התורה

‫חלק מהתורה זה סיפורים, חלק מהתורה זה מצוות

‫אבל זה אמתי, זה אותו הדבר

‫כי הסיפורים הם טעמי המצוות

‫אבל בספר החינוך בדרך כלל הביא דברים אחרים

‫לא הביא סיפורים היסטוריים

‫אתה אומר שבספר החינוך כתוב דברים אחרים

‫זה נכון

‫זאת הסיבה שבעל ספר החינוך ‫לא נותן את השיעור הזה פה

‫הוא נותן את השיעור שלו

‫אני נותן את השיעור שלי

‫זה עוד צעד?

‫מה הטעם האמיתי של המצוות?

‫הטעם האמיתי של המצוות הוא היסטורי

‫כתוב כתיאנה לאיש שתי נשים

‫האחת אהובה ואחת סנוע

‫וילדו לו בנים האהובה והסנוע

‫והיה הבן הבכור לסניעה

‫והיה ביום מנחילו את בניו את אשר יהיה לו

‫לא יוכל לבקר את בן ‫האהובה לבני בן הסנוע הבכור

‫כי את הבכור בן הסנוע יכיר

‫לתת לו פי שיניים בכל אשר ימצא לו ‫כי הוא ראשית אונולו משפט הבכורה

‫וואו, כזה ארוך?

‫בשביל מקרה כל כך נדיר?

‫זה יכול להיות סעיף קטן ‫בהשמטות בסוף המשנה ברורה

‫פתאום התורה לקחה מקרה

‫שהוא סך הכל מורכב ונדיר

‫והפכה אותו למצווה בפני עצמו

‫בגלל יעקב

‫שהיו לו שתי נשים אחת אהובה ואחת סנוע

‫ילדו לא בנים והוא רצה לבקר את בן האהובה

‫בן הסנוע, מה קרה מכוח זה?

‫ירדו למצרים, מה אומרת התורה?

‫אם ככה לא חוזרים על טעויות

‫את זה לא עושים שוב

‫אז בכל המצוות יש שורש בחיי האהבות

‫מי הראשון שיליד ביקורים?

‫הבל

‫הבל הוא הראשון שהביא ביקורים

‫מזה אתה למד שמי שיכול לקבל את ‫התורה זה מי שבסוגל להביא ביקורים

‫מצוות ביקורים מתחילה שם

‫שומרים מהוות זה לא דווקא שלושת אהבות?

‫אתה שואל אם שומרים מהוות ‫זה לא דווקא שלושת אהבות

‫אתה שואל האם זה כולל יותר מן האהבות

‫בוא נבדוק

‫הבאתי טעם נגיד מקאינט והבל

‫אם הם אברהם לא

‫נצחת לא

‫גם יעקב לא

‫אז מה זה מחייב לגבי השאלה שלך?

‫מה זה גבול האהבות?

‫זה רק לסיפורי התורה

‫אז לכן אומרים שצריך בירור

‫כל השלט ההיסטורית הרוחנית

‫היא חוזרת כמעולם בכל אדם בכל שעה ובכל מקום

‫זה מה שאני צריך כשאני לומד משיעת אישרים

‫אתה עוד מדובר?

‫אפשר לדבר על הפשטן?

‫שהצמא הזה נגיד העיקרי הקלאסי ‫והפשטן נגיד המוצרי הקלאסי

‫שעשו לה הרבה אדמים

‫השאלה היא למה מותר ללבוש פשטן?

‫למה מותר ללבוש פשטן?

‫כי אין שום פסול בהכרת התרבות המצרית

‫אתה יכול לאמץ, רק שאתה ‫צריך לדעת שזה תוכן נפרד

‫שזה תוכן אחר

‫אין שום בעיה

‫יש משהו פסול בידיעת יסודות התרבות המצרית?

‫המצרים למדו הרבה דברים בעולם

‫אבל גם התפילים

‫כן, גם התפילים

‫כבר פתרנו לך חלק מהמצוות

‫נשאר לך מתוך 613 בערך 610 להסביר

‫אבל הלכי הסבר הזה גם יכול לטעם לכל?

‫כמו יהיו הבדדים שונים

‫אתה שואל שאלה יפה

‫אז לפי זה יוצא שטעמי המצוות יהיו קשורים

‫רק לעבר

‫ועבר זה עבר

‫זה קושייה ששואל הרב ‫קוגל בעצמו בספר תללי אורות

‫במאמר תללי אורות שנמצא בספר מהמריר ראייה

‫ובזה הוא מביע איזושהי ביקורת

‫התמקדות של הרמב״ם בתעמי המצוות בעבר בלבד

‫בסדר?

‫ולכן אומר הרב קוגל כשאנחנו ‫מדברים על תעמים היסטוריים

‫אין הכוונה רק על העבר אלא גם על העתיד

‫כלומר, למשל

‫מצוות כיסוי הדם

‫צריך לחסות את הדם של חיה ואוף

‫כששחטת לאחרונה תרנגולת

‫שם את הלב

‫קצת עפר כדי לחסות את הדם

‫יש את השאלה

‫למה? אומר הרמב״ם פשוט מאוד

‫בגלל שבימי קדם

‫היו בני אדם רוצים לדבר עם אשדים

‫אז הם היו חופרים איזושהי גומה

‫בתוך האדמה

‫שוחטים חיות ואופות וממלאים את הגומה בדם

‫והם היו עושים סעודה מסביב

‫וממילים את אשדים לשיחה

‫זה לומר לא תוכלו על הדם

‫התורה רצתה להתנגד למנהג הזה

‫ולכן היא אמרה שכששוחטים חיה ואוף

‫צריך לחסות את הדם כדי ‫למנוע את עשיית הדבר הזה

‫שואל הרב קוק

‫ומי שלא יודע את הסיפור הזה

‫מי שאין לו ידיעה היסטורית על מנהגי הקנונים

‫מה זה בשבילו כיסוי הדם

‫אומר הרב קוק

‫מאחר ושחיטה זה רצח

‫זה רצח שהתורה התירה

‫מותר לנו לרצוח תרנגולות

‫והרי היה שמותר אפילו לחבל את השבת בשניצלים

‫וכל מי שיבדערד השבת

‫עם המכון

‫יודע שאכלנו שניצלים תעשייתיים

‫זה רצח

‫רצח לנו

‫למה לנו?

‫אה, זה כן, אתה אומר שהשניצלים לא משהו

‫חוץ מזה היה חיים מדהים

‫על כל פנים

‫איך מותר לרצוח בעלי חיים

‫אז זה מותר כי אנחנו עוד לא הגענו למצב

‫שהאנושות היא צמחונית

‫ולכן בינתיים זה אפילו כבוד שבת

‫אבל יש פה מחאה

‫מחאה כלפי העתיד

‫כיוון שהאנושות עתידה להתגבר ‫על היצר הזה של אחידת בשר

‫והיא עתידה להיות צמחונית

‫בינתיים אנחנו עושים פעולה שמראה את הבושה

‫שפחת אדם תחסה

‫תתבייש

‫לא זה דווקא באופות זה לא לבי עמות

‫לכן זה דווקא באופות ובחיות

‫למה בחיה ובאוף? כי בחיה ובאוף

‫החירות הטבעית יותר בולטת

‫כי לאופ יש כנפיים

‫החיה היא חיה מחוץ לתחומו של האדם

‫ולכן זה לא יפה שהשתלטת עליהם

‫לכן אומרים לך את יודע מה

‫שפחת אדם תחסה

‫זה יוצא לפי זה שאני מואר מההיסטוריה העתידית

‫ולא רק מההיסטוריה העברית

‫יש עבודה כפולה עכשיו

‫יש לך עכשיו

‫1226 תעמים

‫למצוא

‫מה זה בשבילך? קטן הלך

‫למה 1226?

‫כי זה פעמיים

‫פעמיים תריאג

‫אז זה כאילו בגלל שמקודם ‫הבאתי את הצמא והפשטים

‫זה לא רק על העניינים של הצמאים

‫אז הצמא והפשטים זה גם על שם העתיד

‫שהרי הצמא אתה גוזל את הבאמה

‫מסכן, הכבס הזה

‫הצמא הוא צריך בשביל להתחמם, אתה לקחת לו

‫כן? מה שאין כן הפשטן שזה רק מן הצומח

‫אז צריכה להיות איזושהי ‫הבחנה מוסרית בין שתי המדרגות

‫וזה לעתיד לבוא יתברר

‫שאנשים יפסיקו לגזוז את ‫הצמא אבל ימשיכו ללבוש

‫וזה פשטן

‫יש לך קלעה שחזר

‫יש לך קלעה שחזר שבאצל טעם לא בתלת הקנה

‫ומספירים שבכלל כל התורה

‫היא ביטוי מעשי לדברים הרבה יותר רווחניים

‫ובדיוק

‫כל הסיבות והתאמים והמצוות

‫הם לא בעבודות התורה

‫הם ביטוי מעשי שלנו לקיים את הדבר הזה

‫לכאורה

‫מה זה טוב כל התאמים? הרי אתה אומר

‫יש עיקרון כללי שבתל טעם בתלת הקנה

‫אז גם בתל טעם המצווה בכלל אותה מצווה קיימת

‫כי המצווה היא מהות עליונה

‫שהיא למעלה מן ההסברה שלי וכדומה

‫עד כאן שאלתך

‫תשובה זה נכון כל מה שאתה אומר ‫כל זמן שאני לא יודע את הטעם האמיתי

‫אבל כשאני יודע את הטעם האמיתי

‫אני כן אוכל לשפוט מתי המצווה בתלת

‫לכן אומר רבי חיים מיבולוג'ים

‫שאבות אברהם יצחק ויעקב

‫מאחר והם ידעו את הטעמים האמיתיים של המצוות

‫הם גם יכולו להיבטל אותם כשהיה צריך

‫ולכן נעשה יעקב אבינו שתי אחיות

‫לבריאים

‫ואו תהיתי

‫לכן נעשה יעקב אבינו שתי אחיות

‫ולכן

‫אם אתה יודע את השורש האמיתי של המצוות

‫אז אין בעיה אתה יכול להיבטל אותם

‫אלא מה אנחנו לא בטוחים תמיד

‫ההסברות שלנו מי אנחנו ‫אנחנו עם השכל הפיצי שלנו

‫לא יודעים את הכל

‫כיום בגדי פשטן לא מסמנים

‫דווקא את המצריות ובגדי הצמר דווקא את היהדות

‫אז מדוע יש איסור שעת נז

‫זה בגלל שיש גם מלוואי

‫כשאומרים שהשפשרת ‫ההיסטורית לא מתכוונים רק לעבר

‫אלא מתכוונים גם לעתיד

‫ומאחר והפשטן איננו גזלה של בעל חיים

‫לעומת הצמר שאני גוזל פה את בעל החיים

‫יש איזו השתלטות אלימה על בעל החיים

‫לכן ההבחנה המוסרית צריכה להישאר

‫והיא בעצם השתקפות של המצב העתידי

‫שבו בני אדם יחדלו מלהשתמש ‫בצמרם של בעלי החיים

‫וכפי שהרב מסביר בתללי האורות

‫שצריך מלבד טעמי העבר למצוא טעמים עתידיים

‫אז זה טעם מפוך לגמרי

‫כי עד עכשיו הפשטן לא היה מהכוחות הרעים

‫עכשיו הצמר הופך להיות את הדבר השני

‫זה לא רק חסד עם הכבשים בקיץ

‫אתה אומר שזה חסד עם הכבשים בקיץ

‫שמורידים להם את הצמר

‫ככה אומרים

‫אבל מה נעשה לפני שהכבשים בוייטו?

‫הרי הביוט זה דבר מאוחר בהיסטוריה

‫טוב, אז אני ממשיך עכשיו במסיעת ישרים

‫אז אם כן, המצוות צריך ללמוד

‫צריך ללמוד את טעמי המצוות בקיצור

‫באופן רחב ועמוק

‫מה במצוות מביא אותי לדביקות

‫להשתכנע בדבר, זה לא דבר פשוט

‫זה כמו שאדם יאמר

‫אני מוכן להניח תפילין רק בתנאי אחד

‫שתסביר לי איך זה פותר את בעיית הרעב בעולם

‫אם לא תסביר לי כיצד התפילין ‫פותרות את בעיית הרעב בעולם

‫אני לא מניח תפילין

‫אני רוצה את בעיית הרעב

‫הרעב?

‫כן, לא, רעב

‫אין סכנה, אני סתם בוחן את עצמי לזה

‫ברגע שאני אדע טעם למשהו

‫אז יכול להיות שרק במצב המאוד מאוד ספציפי

‫אני אוכל לעבוד אותו באמת ובטמים

‫אבל ככלל צמצמתי את העבודה

‫אתה מבין את השאלה?

‫כי ברגע שאני לא יודע את הטעם

‫אז אני יורד את זה לכיוונים הרבה יותר רחבים

‫הרבה יותר מסגרים

‫ברגע שאני יודע, צמצמתי ‫את זה לכזרה מאוד מאוד קטנה

‫עלול להיות כאן אולי חשש של צמצום בעבודת ה'

‫צמצום בדבקות

‫ברגע שאתה יודע את הסיבה לדבר הזה

‫וזהו, ורק בזה אני מדבר

‫לכן הסיבה שאתה נותן צריכה להיות סיבה אמיתית

‫עכשיו רגע, אז אני הייתי אומר ככה

‫אני אעשו בסיפור של הרב בעולם

‫האם באמת הנחת תפילין זה ‫פותר את בעיית הרב בעולם?

‫התשובה היא כן

‫אני אסביר גם מדוע

‫למה מנחים תפילין?

‫זכר למה?

‫ליציאת מצרים

‫יציאת מצרים הייתה ההוכחה

‫שהחירות זה לא בלוף, אלא שזה אמיתי

‫שזה הגורם החזק ביותר בעולם

‫למה יש רב בעולם?

‫הרי יש מספיק כסף, יש מספיק אמצעים

‫כדי להביא מזון לכל העולם כולו

‫אז למה יש רב בעולם?

‫כי יש אנשים שוקחים יותר

‫כי יש אנשים שוקחים יותר למה?

‫לעצמם

‫לאן הולכים כל התקציבים?

‫למלחמות

‫ולמה אנשים עושים מלחמות?

‫בגלל שיש להם יצר הרע

‫ומדוע הם נכנעים ליצר ‫הרע ונותנים לו מיליארדים?

‫בגלל שהם מאמינים שזה הכוח היותר חזק בעולם

‫כי הם אינם מאמינים שאדם הוא באמת בן חורין

‫אבל אם בני האדם היו ‫יודעים שהם באמת בני חורין

‫היו מבינים שכל היצרים הם הבל

‫ואז הם היו יכולים להשתחרר

‫מן השנאה

‫ואז לא היה גם רעב בעולם

‫כל המקום שבו היו רעבים ‫היו מעבירים לשם את המזון

‫זאת אומרת

‫שהנחת התפילין שהיא המחנכת לדורות עולם

‫לזה שהחירות היא היסוד היותר חזק בנפש

‫זה מה שיבטור את בעיית הרעב בעולם

‫טוב

‫למה הוא היקר?

‫התורה מורכבת

‫חס ושלום מרצח גזל ונוסף לכך

‫אנו מברכים על זה

‫במה זה שונה מכל פולחני האלילי?

‫בברכה

‫לא הבנתי כלום

‫התורה מורכבת מרצח גזל?

‫הרב הוא מדבר על סוגמה של רצחי שחיטת האור

‫אה, שמותר לשחוט ואמות

‫ומותר לגזול מהם את הצמר

‫נכון

‫בסדר, אז יש רצח אסור

‫ויש רצח מותר

‫יש גזל אסור

‫יש גזל מותר

‫אני לא מבין

‫מה הבעיה?

‫יש רצח שזה ממש פשע

‫ויש רצח שזה ממש מצווה

‫כי זה דבר טוב, זה חיובי

‫שהאדם יגזול את הצמר של הכבשים

‫כדי לחמם את עצמו

‫כי אם אפשר היה לאדם לחמם את עצמו

‫אז הוא היה מתמיקור במחלות

‫ואז כל תפארתה של הבריאה

‫הייתה הולכת לאיבוד

‫כי אם האדם לא היה יכול לחסות את עצמו

‫גם הוא היה מתבייש וכדומה

‫אז זה מצוין

‫אשרנו שאותר

‫אשרי הכבשים

‫שאותר לגזול את צמרם

‫על מנת להעלות את הצמר שלהם למדרגה אנושית

‫ואשרי התרנגולת שהפכה להיות שניצל

‫שמשמשת עכשיו לעונג שבת

‫בזכות הרצח המותר הזה

‫הכל מתעלה וגם התרנגולות מתעלות

‫וכפי שפעם למדתי

‫שמדוע כאשר שוחטים תרנגולת היא צועקת

‫ואילו כשמוצאים גזר מן האדמה הוא לא צועק

‫הגזר יודע שהוא לפחות יעלה ‫ממדרגת צומח למדרגת בעל חיים

‫לכן הוא שמח

‫מה שאין כן התרנגולת ‫היא לא יודעת מי אוכל אותה

‫האם מי שאוכל את התרנגולת

‫הוא לא שווה יותר ממנה

‫אז היה חבל לשחוט אותה

‫יוצא שמי שאם נגיד עם הארץ אוכל את השניצל

‫אפשר לומר שהתרנגולת אכלה אותה

‫מה שאין כן כאשר צדיק שוחט תרנגולת

‫למה התרנגולת צועקת?

‫היא שמחה

‫היא יודעת שהיא הולכת להתעלות

‫מה זה התאמים העיקריים?

‫מה שאנו יודעים היום זה לא האמיתי?

‫אם אתה תתעלה למדרגת אהבות

‫אז תדע את התאמים האמיתיים

‫תפילין לא פותר את בעיית הרעה

‫הוא מרומם אותי רוחנית מבחינה מסוימת

‫וזה מקרין על עם ישראל

‫ומתוך כך מקרין על העולם

‫הוא משהו מהרם העולמי, מוקדן

‫אז גם זה עובד

‫כשהמחל כותב שדתם אינם מצוות

‫זאת אומרת שזה טענה על מצוות?

‫לא, הוא אומר שהתולדה של המעשים האלה, המצוות

‫הוא להביא לדבקות בלואים

‫אז תולדה של המצוות או תולדה של טעמי המצוות?

‫זה התולדה של המצוות

‫אני רוצה להגיע לשלמות

‫אני צריך לעשות את המצוות ‫או לעשות את טעמי המצוות?

‫אתה רוצה להגיע לשלמות ‫אתה צריך לעשות את המצוות

‫גם אם אני לא מבין את הטעמי?

‫גם אם אתה לא מבין את הטעמי

‫אבל, זה נורא חבל

‫אתה מרגיש שמשהו פה מזויף

‫משהו לא ברור לך

‫אוריך תיקח את הרצועה הזאת ותקיף בה את היעל

‫ועל ידי זה תגיע לדבקות בלואים

‫למה? אתה יודע למה?

‫זה נראה יותר פשוט לעבוד ‫בתמימות ובפשיטות כזאת

‫שאתה לא צריך להתמקד על ‫כל מצווה ולהבין אותה לאומת

‫אתה אומר ככה, זה יותר טוב ‫לעבוד בתמימות ובפשיטות

‫זאת אומרת שאני צריך לא להפעיל את ‫כוחות החיים שלי כשאני בא לעבוד את השם

‫בכל שאר הדברים שבחיים

‫אני רוצה לקנות דירה אז אני ‫בודק כל סעיף אצל האורך דין

‫ואני רוצה להבין למה כתבו את זה

‫אבל כשמדבר על הקב' הוא עדיף להיות טיפש

‫כן, אז החילו לשם

‫אומר הרמב'

‫לחשוב שהקב' הוא היחיד שלא פועל בחוכמה

‫כל דבר בעולם, מי שפועל לא ‫בחוכמה אומרים עליו שהוא טיפש

‫וכשמדובר בעבודת השם צריך שם להיות טיפש

‫שואל הרמב' במורי ניווחים

‫אבל זה סי האמונה

‫זה סי האמונה, זה מילה יפה בשביל טיפשות

‫אם אני יודע שזה מתקשר למה ששאלתי אותך מקודם

‫שהקשר שלך בין חברי, כמו שאמר הרבי מקוס

‫זאת חברות שכל ברחב נהירות לי

‫זה הרבי מקוס אמר

‫ועבודת השם היא באפלה

‫ולכן היא אמונה גדולה יותר

‫כי היא באפלה ובכל זאת אני שם בכל לבבים

‫זאת אומרת שאין ערך בהבנת תורת השם

‫יש, יש

‫לפי דברים חליפים שלא

‫אבל אם לי קשה לעבוד את השם

‫אם ברחב לא נהירות לי

‫זה מעין משהו על קטנות אמונה שלי

‫זה נכון שאתה צודק

‫אתה צודק שצריך לקיים את ‫המצוות בין מבין ובין לא מבין

‫זה נכון

‫אבל זה ברור שזה יותר נעלה ‫כשאתה עושה את זה מתוך הבנה

‫כלומר, טעמי המצוות אינם סיבת קיום המצוות

‫זה לא סביב

‫אני מקיים את המצוות כי השם צבע

‫אבל זה לא משובח

‫לא לדעת את הטעם

‫כן

‫יש באמת ספר שגם מספיר את המצוות לפי ‫ההיסטוריה הזו שאומרים מחכים שיהיה בהספק

‫האם יש ספרים שמספירים ‫את המצוות באופן היסטורי

‫כן

‫התנ״ך

‫החומש יותר נכון

‫החומש מספיר

‫כן

‫טוב, בואי נמשיך

‫מה?

‫אתה קודם לגבי האוטוגי הזה

‫אבל אם אדם הוקח תרות וירקות ולא ‫מפריש תמיד הוא מנסות ולא יתעלה עליהן

‫אז גם הפרי הזה יתעלה בכל זאת?

‫אם אדם לקח תפוז ולא ברך עליו

‫האם הוא יתעלה בכל זאת?

‫כן, יתעלה

‫כי התפוז הפך מתפוז לאדם

‫שזה כשלעצמו הילוי

‫אבל גם החיה, גם אם אדם לא ‫בר, הוא לא הרגיל, אדם ראשם

‫גם החיה, אתה אומר, לא נכון

‫כי יש בני אדם שהם רק כמו חיה

‫ואז יוצא שלא הייתה עדיפות ‫לפרה על פני אותו אדם

‫כלומר לאדם על פני אותה פרה, זה נכון

‫כן

‫לפי הדבר המשורר, איך מצוות בלי שאני ‫אבין את הטעם שלהן גורם לי לדבקות?

‫איך מצוות בלי שאני אבין את ‫הטעם שלהן זה גורם לי לדבקות?

‫השאלה היא איפה, נכון?

‫שתי תשובות

‫א', הטעם של המצווה הוא נשאר ‫אמיתי גם כשאני לא יודע את הטעם

‫אלא מה? יש פחות נפח

‫דבר נוסף, וזו הנקודה החשובה ‫שהמהרל מפרק מסביר אותה

‫שכאשר אני מקיים את המצווה, אני דבק בבצווה

‫כלומר אני עושה את המצווה כי ה' ציווה

‫ובזה אני דבק במי שציווה

‫זה בכל מצווה, אני יכול לעשות

‫ואז זה שטעם האמיתי של ‫כל מצווה זה שהיא מצווה

‫כך מסביר המהרל בספר תפארת ישראל בעריכות רבה

‫בעל התנתניה אומר שבעצם עשיית המצוות

‫אני כבר דבק בשם ולא רק בעתיד

‫הוא צודק בעל התנתניה

‫אבל מה מדבק אותי? ‫למה יש במעשה סגולה של דבקות בשם?

‫בגלל הטעם של המעשה

‫והטעם של המעשה הוא גם מחובר אל העתיד

‫פשוט

‫והנה שמו הקב' ברוך הוא, אני ‫קורא עכשיו בתוך מסילת ישראל

‫והנה שמו הקב' ברוך הוא לאדם במקום ‫שרבים בו המרחיקים אותו ממנו התברך

‫והם הם התאוות החומריות אשר אם יימשך אחריהן

‫הנה הוא מתרחק והולך מן הטוב האמיתי

‫ונמצא שהוא, כלומר על ידי התאווה

‫האדם נכנס לעבדות

‫אגב זה מכאן

‫אולי נשאל את זה אחרת, ‫האם זה טוב לצום או לא?

‫זה טוב לצום? למה? זה עינוי

‫זה טוב לטענות?

‫אז זה רע לצום

‫אז למה צמים לפעמים?

‫כדי להשתחרר מן השיעבוד אל האוכל

‫כלומר אם אני לא יכול לחיות בלי לאכול

‫אז אני עבד

‫זה יום הכיפור, אמרנו

‫נכון, יום הכיפור מספיק בזה

‫לכן צריך מידי פעם שתהיה טענית

‫טענית יום הכיפורים למשל

‫שבה מתברר שאני יכול להיות מעל לזה

‫יוצא שכשאני אוכל במוצאי יום הכיפורים

‫אני כבר עושה את זה לא ‫מתוך עבדות אלא מתוך אילוי

‫אני מעלה את המאכל

‫בסדר?

‫אגב מה המטרה של הצום של יום כיפור?

‫הסעודה שבמוצאי הצום, נכון?

‫הרי היה, זה כתוב בשולחן ארוך

‫שבמוצאי יום כיפור זה סעודת מצווה

‫שצריך לארוך שולחן יפה כמו של שבת

‫ולשתות יין ולאכול בשר ולחם יפה וכו'

‫אם אתה אוכל רק ביש שנגמר הצום

‫אז תיקח שני ביסקוויטים וגמר

‫אלא שמדובר פה

‫אחרי יום הכיפורים אתה במצב כזה

‫שאתה מתעלה מעל התאווה

‫וכשאתה בא לאכול

‫אתה מוכיח שהצלחת בתהליך הכפרה

‫ולכן שמתם לב במוצאי יום כיפור

‫אנשים לא רעבים, נכון?

‫למה לא רעבים?

‫בגלל שעכשיו אנחנו עסוקים בעילוי המציאות

‫זה מה שאומר כאן

‫הנה סמו הקב' אל-חול-אדם

‫מקום שרבים בו המרחיקים אותו מי נתברך

‫והם הם התאוות החומריות

‫אשר ממשך אחריהן

‫הנה הוא מתרחק והולך מן הטוב האמיתי

‫ונמצא שהוא מושם באמת בתוך המלחמה החזקה

‫כי כל ענייני העולם

‫בין לטוב בין למותיו

‫הנה הם ניסיונות לאדם

‫העוני מצד אחד

‫והעושר מצד אחד

‫כעניין שאמר שלמה

‫וכעניין אסבר וכיחשתי ואמרתי מהשם

‫ופן איברש וגנבתי ותפסתי שם אלוהי

‫השלווה מצד אחד

‫והאיסורין מצד אחד

‫עד שנמצא את המלחמה אליו

‫פנים ואחור

‫ואם יהיה לבן חי ויינצח המלחמה מכל הצדדים

‫הוא יהיה האדם השלם אשר יזכה לדבק בבורו

‫ויצא מן הפרוסדור הזה

‫ויתכנס בת רקלין לאור באור החיים

‫וכפי השיעור אשר קבע שתיצוב את תאוותיו

‫ונתרחק מן המרחיקים אותו מהטוב

‫ונשתדל לדבק בו

‫כן יסיגאו ויסמח בו

‫אז בינתיים בפסקה הזאת נראה

‫כאילו שאדם נתון במצב של מלחמה

‫בדיעבד

‫יוצא שהוא צריך להחליט

‫האם הוא רוצה את הדבקות בשם

‫או רוצה את הדבקות בעולם

‫בפסקה הבאה אנחנו נראה את ההיפך הגמור

‫ואז נצטרך להסביר איך ‫מיישבים בין שתי הפסקאות

‫אבל את זה נעשה בשיעור הבא

‫שסיימנו את השיעור

‫תודה רבה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230729635″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 6
מהי תכלית החיים
היחס של האדם אל העולם - זרות וחשדנות או השלמה
המשך פרק א’
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230729635″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדוע רק הדבקות בבורא יתברך היא השלמות האמיתית

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן