פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

לשבור את הקונספציה – פרשת מצורע ושבת הגדול | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
לכפר על רגעי הייאוש – פרשת תזריע | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
התחדשות של הנפש | עבודת ה’ לחודש ניסן (נמרצות) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
להשתחרר מתחושת ההחמצה (הכנה לפסח) | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
בושה! בושה! – פרשת שמיני ופרשת החודש | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין
הקרבה ללא גבול – פרשת ויקרא ופורים תשפ”ד | הרב חגי לונדין
play3
הרב חגי לונדין

יסורים ממרקים

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫טוב, שלום לכולם.
‫אנחנו בשיעור השמיני

‫בסדרה שלנו, יסודות האמונה היהודית.

‫למעשה, עד כה עסקנו בהקדמות.

‫אמרתי לכם בתחילת הסדרה

‫שהסדרה הזו היא בנויה על בעיקר, לא רק,

‫אבל היא בעיקר על מאמר מאוד ‫חשוב בספר אורות של הרב קוק,

‫מאמר שנקרא ייסורים ממרכים,

‫שהיום אנחנו נתחיל את ההקדמה למאמר,

‫אולי ניגע גם במאמר עצמו.

‫המאמר עצמו, מאמר ייסורים ממרכים,

‫הוא מאמר שלא עוסק ישירות ‫במושג הזה של אלוהות ואמונה,

‫כמו שאנחנו דיברנו עד כה,

‫אלא הוא עוסק יותר בתפקידה של הכפירה בעולם.

‫מה התפקיד של תהליכי החילון

‫והשבר הרוחני-תרבותי ‫שאנחנו רואים בדורות שלנו,

‫ייתכן שהרב קוק לא כתב, ‫זאת אומרת, בוא נגיד ככה,

‫יש לו מאמר שהוא מדבר באופן ‫יותר ישיר על המושגים שדיברנו קודם,

‫מושגי האמונה ואלוהות, זה ‫מאמר שנקרא מאמר דעת אלוהים,

‫מאמר שנמצא בספר עקבי עצון.

‫הסיבה שאני מלמד, מנסה ללמד את הסוגיה הזאת

‫דרך מאמר ייסורים מרכים ‫ולא דרך מאמר דעת אלוהים,

‫פני שבמאמר דעת אלוהים הרב ‫אמנם מדבר על זה באופן ישיר,

‫אבל הוא משתמש בהמון מונחים ‫ומושגים שהם לא כל כך רלוונטיים

‫או לא כל כך מורגלים בשיח היום.

‫הוא מתעסק שם בעיקר על פי ‫תפיסת ההכרה של אובייקט, סובייקט,

‫די דומה למה שהפילוסופיה שלי, מנואל קאנט,

‫ומניסיון שלי ללמד את המאמר הזה ‫צריך להשקיע כל כך הרבה אנרגיה

‫להסביר את מושגי היסוד שבסופו ‫של דבר לא נשאר כוח לנושא עצמו.

‫לכן אנחנו משתמשים באמר יסור ומרכים,

‫שזה מאמר שאומנם פחות עוסק בנושא באופן ישיר,

‫אבל דרכו אפשר להגיע למושגים ‫שאנחנו מדברים עליהם באופן יותר נגיש.

‫מכל מקום, מה שראינו עד עכשיו,

‫זה דיברנו באופן עקרוני על ‫ההבנה המחודשת או המזוקחת

‫שיש לנו ביחס למושגי האלוהות והאמונה,

‫שעד כה התפיסה שהייתה אצלנו,

‫לפחות אצל רוב האנשים שמכנים עצמם דתיים,

‫זו תפיסה, קיינינותה, מונוטואיסטית.

‫זאת אומרת, תפיסה שאורע את ‫אלוהים כישות חיצונית למציאות,

‫כוח עליון, ששולטת עלינו,

‫ואנחנו נקראים לדכא את כוחותינו ‫בפני אותה השלמות שנמצאת מחוץ לנו,

‫וכל ההשלכות שיש לזה, ‫שעוד נראה אותם גם היום.

‫דיברנו שצריך לזקך את ההבנה הזו,

‫גם מבחינה לוגית, ההבנה ‫שאי אפשר להגדיר את אלוהים,

‫אבל יותר מזה מבחינה נפשית,

‫כי המדעת האלוהים והחיים ‫כשני דברים מנוגדים אחד לשני,

‫יש לזה השלכות מאוד מאוד הרסניות,

‫גם ברמה הפרטית וגם ‫ברמה הציבורית, ונדבר על זה.

‫מכל מקום, התפיסה שאנחנו מדברים עליה,

‫קינינו אותה תפיסה פאן-אנתאיסטית, כן?

‫אני משתמש בכלל במינוחים האלה רק כדי לסדר,

‫אבל כמובן גם המינוחים הללו,

‫זה מינוחים שהם רק מנסים ‫להגיד באופן מאוד מאוד חיוור

‫את משהו מעבר למילים,

‫אבל הרעיון הוא שאנחנו מזהים שלמות אינסוף

‫שקיימת בתוך החיים שלנו,

‫ממלכנו מתחילים מתוך הקיום האישי שלנו,

‫רואים שיש נקודה בלתי מתקלה, בלתי נגמרת,

‫שממלאת את כל הקיום וההוויה שלנו,

‫משהו שמקיף את כל המרחב ‫המציאות שבה אנו חיים,

‫והנקודה הזו שלא, לעולם לא ניתנת להשגה,

‫לעולם לא ניתנת לקימות,

‫ויחד עם זה היא מחיה אותנו בכל רגע מחדש,

‫זה מה שאנחנו מכנים אלוקים, יהודכי ואבקי.

‫ומכיוון שכך, התפיסה היא ‫שאלוהים מופיע בחיים, כן?

‫פעם אמתאיסטי, הכול ‫אלוהים, הכול מופיע באלוהים.

‫ישנה שלמות שהיא מעלינו, ‫ישנו כוח עליון שמעלינו,

‫ישנו, זאת אומרת, המעמד ‫הנפשי של היחס שלנו מול אלוהים,

‫מול משהו שהוא מחוץ לנו הוא נשאר,

‫אבל ההבדל הגדול, שאני חוזר עליו כל שיעור,

‫זה לא שהדברים מופיעים באופן מלאכותי חיצוני,

‫אלא דרך החיים שלנו, אלוהים מופיע דרך חיינו,

‫ואז מכיוון שכך, ככל שאנחנו חיים יותר,

‫מופיעים יותר את העוצמה, ‫גם האישית, גם הציבורית,

‫גם הלאומית, בכל תחומי החיים,

‫ככה בעצם אנחנו עובדים יותר את הקב".

‫זה הבדל של 180 מעלות ביחס לאלוקים.

‫אז זה פחות או יותר העיקרון, ‫ועכשיו עשינו המון הדגמות,

‫בעיקר בכל מיני מושגים שעד כה התרגלנו עליהם,

‫מושגי אמונה, מושגי תפילה,

‫כדי לנסות, מה שנקרא, לסבר את האוזן,

‫כדי לנסות להפנים את זה בתובנות שלנו.

‫עכשיו אנחנו ניגשים, מה שנקרא, למאמר בפנים,

‫או לפסקה שתקדים את המאמר,

‫אבל לעיקרון ומתוך כך גם ‫נעמיק יותר בכל המושגים הללו

‫שדיברנו עליהם בעיקרון.

‫אני חוזר ואומר שוב, ‫שהרעיון של השיעורים הללו,

‫שזה בנוי כל פעם על גבי התובנות הקודמות,

‫אז אני מבקש מי שצופה, מי ‫ששומע את השיעורים האלה,

‫שישלים את שיבת השיעורים הקודמים,

‫לפחות את הראשונים שבהם, ‫כדי שהדברים לא יהיו בטעות.

‫אז בואו נתחיל.

‫בשביל להבין מה אומר מאמר יסורים ומרכים,

‫אני רוצה ללמוד אתכם ‫פסקה שמופיעה בספר אורות,

‫לא במאמר יסורים ומרכים,

‫רק לידע כללי, ספר אורות, זה הספר המרכזי

‫של משנת הרב קוק, שהספר ‫עצמו מחולק לכמה חלקים.

‫המאמר הזה, מאמר יסורים ומרכים,

‫הוא מאמר שנמצא בחלק ‫בספר אורות שנקרא זרעונים.

‫הפסקה שאני עכשיו הולך ללמוד יחד איתכם,

‫היא פסקה שמופיעה בחלק אחר בספר אורות,

‫חלק שנקרא אורות התחייה, ‫ובתוך החלק הזה, אורות התחייה,

‫יש את פסקה נ'א', ‫ופסקה נ'א', עמוד פייזין,

‫מי שמסתכל או מסתכלת בהוצאת מוסד הרב קוק,

‫והפסקה הזו היא מאמר ‫יסורים ומרכים בזהר הנפין.

‫יש פה איזו תמצית של העיקרון ‫של מאמר יסורים ומרכים,

‫אז קודם כל נראה את הפסקה הזו,

‫ונבין את העיקרון של המאמר,

‫ואז היום או בפעם הבאה שנתחיל את המאמר,

‫נבין לפחות את המתווה הכללי.

‫אז בואו נתחיל.

‫אומר הרב קוק באורות התחייה פסקה נ'א,

‫השיגים שבהבנת האלוהות, ‫העירה, האמונה וכל התלוי בהן,

‫כל זמן שאין האומה צריכה לתקן ‫את דרכי חיי המעשיים בכללותה,

‫אין העזק שלהם ניכר.

‫אבל כיוון שהגיע הזמן ‫שהתחייה הלאומית מוכרחת לבוא,

‫וצמיחת קרן ישועה בפועל מוכרחת להיגלות,

‫מיד השיגים מעקבים,

‫ויאפשר לאומה שתתאגד ותשיג ‫בעומק חייה את סוד גבורתה

‫וציורי סידוריה,

‫כי אם על פי דעות מזוכחות ומעשים ‫היוצאים מתארתה של דעת השם אמת,

‫בבהירות היותר עליונה.

‫השפה של הרב קוק הידוע היא שפה מופשטת,

‫גם מצד הרעיונות העמוקים שלה,

‫וגם מצד שהדברים נכתבו לפני כמאה ‫שנים בעברית שהייתה מקובלת אז.

‫צריך להבין את ה... לפשט את המשפטים,

‫אבל העיקרון שאומר הרב קוק הוא כזה.

‫השיגים שבה הבנת האלוהות, ‫שיג, שיגים, זה צדדי פסולת,

‫שיש בתנ״ך, זו מילה תנ״כית, ‫שהיו לוקחים כסף, מתכת כסף,

‫הייתה, הרבה פעמים שהיו לוקחים גוש כסף,

‫הוא היה מעורבב גם בכל ‫מיני מתכות זולות יותר,

‫או חלקיקי אדמה.

‫אז מה שהיו עושים, היו מתיחים,

‫היו שמים את הגוש כסף הזה בטמפרטורה גבוהה,

‫ואז המתכות, שהן לא כסף טהור, ‫הן היו מתנתקות מהגוש עצמו.

‫זה היה דרך לסנן, להפריד את הפסולת

‫מהחומר שבו אנחנו מעוניינים.

‫להוציא כסף טהור.

‫סיגים זה חומרי הפסולת.

‫אומר הרב, הסיגים שבהבנת האלוהות,

‫הלכלוכים, חוסר הבהירות,

‫בהבנת המושגים האמוניים של האלוהות,

‫העירה, האמונה וכל התלוי בהם,

‫כל זמן שאין האומה צריכה לתקן ‫את דרכי חיי המעשיים בכללותה,

‫אין העזק שלהם ניקה.

‫ההבנות המשובשות באמונה,

‫או אולי המילה משובשות היא מילה חריפה,

‫ההבנות השטחיות באמונה, כמו ‫שאמרנו, ההבנה הזו של אלוהים

‫כאיזו יישוט חיצונית ששולטת על העולם

‫וצריך עכשיו להוכיח ‫שהוא קיים בכל מיני הוכחות

‫על לוגיקה ומוות קליני וכל המיסטיקה, אשל,

‫כל הדברים הללו, אמרנו, יש ‫להם בעיה, לאורך כל הדורות.

‫כי התפיסה הזו של אלוהים ככוח ‫חיצוני, היא משתקת את האדם.

‫המסר של התפיסה הדתית הקלאסית

‫היא שבשביל להתקרב לאלוהים, ‫בשביל להיות דבקים באלוהים,

‫אדם צריך להילחם בעולם הזה.

‫זו התפיסה הפשוטה.

‫העולם הזה ואלוהים זה שני דברים מנוגדים.

‫כי לשון התפיסה הנוצרית, שעוד נדבר עליה,

‫שהיא האב טיפוס של הדתיות הקלאסית,

‫אחרי זה, צערי, הרבה פעמים אנשים ביהדות

‫לקחו את התפיסות הנוצריות

‫והלבישו אותה על העולם האמוני שלנו,

‫אבל התפיסה הנוצרית מדברת על העולם הזה

‫כאנטי קריסטוס, נגד אלוהים.

‫העולם הזה במהותו הוא נגד אלוהים.

‫זה עולם חומרי, עולם גס, מלא יצרים, תאוות.

‫התפיסה הזו, היא גורמת לשיתוק לרוח האדם.

‫כי כל מה שאדם עושה, הוא ‫כל הזמן עם מסורי מצפון.

‫אני עכשיו הולך ומפתח את העולם הזה,

‫אני עכשיו בונה כלכלה.

‫זה ביטול תורה.

‫אתה עכשיו לומד מדע,

‫אתה עכשיו לומד את לימודי חול, זה בזמוז זמן.

‫אתה עכשיו נהנה מנוף, ‫חבל, זה הבלה העולם הזה.

‫אתה עכשיו מפתח רגשות, ‫אתה מלא עכשיו באהבה,

‫בתחושות של עונג, של ‫שמחה, זה הכל נתפס כלא שייך.

‫התפיסה הזו היא תמיד מזיקה לבני האדם.

‫אבל אומר הרב,

‫כל זמן שאין אומה צריכה ‫לתקן את דרכי חיים מעשיים,

‫כל זמן שעם ישראל נמצא בגלות,

‫שעם ישראל מנותק מחיים לאומיים ונורמליים,

‫שעם ישראל לא צריך לנהל את המציאות.

‫ובעומק הדברים, לא רק עם ישראל,

‫אלא העולם כולו חי לו בחשכת ימי הביניים.

‫העולם כולו חי בעת העתיקה, ‫שכל החיים הם חיים ומללים.

‫חיים שאדם כל הזמן צריך לשרוד בהם.

‫חיים שכל הזמן אדם צריך להיאבק בהם.

‫במצב כזה, אומר הרב,

‫זה אומנם לא טוב התפיסות המשובשות באמונה,

‫אבל אין העזק שלהם ניכר.

‫הנזק הוא לא כל כך ‫גדול, כי גם ככה אין חיים.

‫להפך, הרבה פעמים הדת היא משמשת באותה תקופה

‫לסוג של מפלט.

‫החיים הם מומללים, החיים ‫הם קשים, מה יש לבן אדם?

‫לצפות לזה שהוא יסיים כמה ‫שיותר מהר את ה-70-80 שנה.

‫אגב, בעבר תוחלת החיים ‫הייתה באזור גיל 30-40.

‫לסיים את ה-30-40 שנה ‫ההומללות שיש לו בעולם הזה

‫ולסקוט לחיי הנצח לאחר המוות.

‫אז כמו שאמרנו, כאשר אדם בעמדה נפשית כזאת

‫תופס את אלוהים ככוח עליון מנוגד לחיים,

‫אז עוד איכשהו אפשר ‫לשרוד עם זה, עם התפיסה הזו.

‫ולכן, 2,000 שנה או יותר מזה, 4,000 שנה,

‫העולם חי עם התפיסה הזו של אלוהים

‫כאיזו ישות חיצונית שמדכאת את החיים,

‫ומה שנקרא, אנשים די זרמו עם העניין.

‫אפילו לא יכלו לחשוב אחרת.

‫אבל, אומר הרב,

‫כיוון שהגיע הזמן שהתחייה ‫הלאומית מוכרחת לבוא

‫וצמיחת קרם ישועה בפועל מוכרחת להיגלות,

‫מיד עשיגים מעקבים.

‫אבל, אומר הרב, כאשר ‫המציאות הולכת ומתקדמת,

‫כאשר העולם מצמיח כוחות שעד עכשיו לא הופיעו,

‫אבל עכשיו הם הופיעים בפועל כוחות של חשיבה,

‫של מדע, של טכנולוגיה, של מודעות אישית.

‫העולם מתעורר לחיים מה שאנחנו ‫קוראים בלשון חכמים, גאולה.

‫גאולה, דיברנו על זה כבר, ונדבר על זה בהמשך.

‫גאולה זה לא איזה רגע נקודתי

‫שמגיע איזה מישהו שנקרא משיח

‫שפותר את כל הבעיות בחיים.

‫גאולה זה מילת קוד שהעולם הולך ונגאל.

‫זה תהליך שבעומק הדברים ‫הוא, לאורך כל ההיסטוריה,

‫גאולה קדמה לעולם.

‫עוד לפני שהיה עולם כבר התחיל התהליך הזה

‫של הוצאת הכוחות מהכוח אל הפועל.

‫אבל במשך אלפי שנים היו ‫כוחות שיצאו מהכוח אל הפועל,

‫אבל זה היה בכזו איכות וכמות ‫קטנה שזה לא כל כך הורגש.

‫במשך אלפי שנים אנשים פחות ‫או יותר חיו באותו תפוס חיים,

‫באותו צורת משטר, באותו תיכון טכנולוגי,

‫באותה עמדה אישיותית.

‫וממילא, כמו שאמרנו, התפיסה ‫הדתית יכלה להישאר נכשלת,

‫אבל כיוון שהגאולה הולכת ומתגברת,

‫זאת אומרת, ככל שעובר הזמן ‫הכוחות הולכים, הולכים ומתקדמים,

‫ובדורות האחרונים, זה עוד נושא בפני עצמו,

‫מה קרה בדיוק בדורות האחרונים, ‫אבל בוא ניקח את זה מתוך הנחת מוצא.

‫בדורות האחרונים אנחנו מגיעים ‫למה שנקרא נקודת מסה קריטית.

‫זאת אומרת, יש כל הזמן ‫גאולה שהולכת ומתסבברת,

‫אבל יש איזה שלב שמה ‫שנקרא, מגיע איזה נקודה שזה,

‫הופ, רואים את זה מול העיניים,

‫שזה מה שאנחנו מכנים העידן המודרני.

‫בערך לפני 300-500 שנה,

‫שאלה איך בדיוק מציינים את ‫קו המעבר, זה הכול קו דמיוני,

‫אבל בערך לפני 500 שנה העולם מתחיל להשתנות.

‫כמו שאמרנו, המודעות האנושית הולכת ומתפתחת.

‫העולם האנושי מגיע להשיגים מופלאים בכל תחום.

‫עכשיו השיגים מעקבים, אותן תפיסות אמוניות,

‫שלאורך כל הזמן היו נכשלות,

‫אבל לא כל כך הרגישו בנזק ‫שלהם, עכשיו הנזק נקרא,

‫כי עכשיו מופיעים אנשים, ‫מופיעים דורות חדשים של אנשים,

‫שהם לא מוכנים לקבל את התפיסה הזאת.

‫לא מוכנים לקבל את זה שיש ‫כאן איזה כוח שרודה בחיים שלנו.

‫אנחנו רוצים לחיות.

‫זה בעצם המסר שעולה בחמש מאות שנה מהעולם,

‫בכל העולם, בבטח בעם ישראל.

‫אנחנו רוצים לחיות, אנחנו ‫רוצים רגשות, רוצים יצירה,

‫רוצים לסמוח, רוצים לראות איך העולם מתפתח,

‫איך מגיעים להישגים במדע, ‫איך פותרים בעיות ברפואה.

‫וכאן, שהתפיסה הדתית היא נשארת כמו שהיא,

‫זה תפיסה שנתפסת כנכשלת.

‫יש כאן איזה המצאה שהדתיים המציאו,

‫של איזה כוח דמיוני שנמצא בראש להם,

‫שהוא עכשיו אומר לנו שזה ‫לא טוב שאנחנו מתפתחים,

‫שלא טוב שאנחנו שמחים, ‫שלא טוב שהמדינה עכשיו נוצרת.

‫זה מעורר זעם, זה מעורר מרת,

‫זה מעורר מאיסה של העולם הדתי.

‫אם זה תמיד היה, אבל עכשיו זה ניכר בפועל.

‫זה לא תמיד נאמר במילים, מבין?

‫זה לא שכל בן אדם עכשיו אומר,

‫מה, אם זו התפיסה על ‫אלוהים, אז אני מורד באלוהים.

‫לא, זה משהו שמגיע באטמוספרה החברתית.

‫יש איזו תחושה שהיא כבר 500 שנה בעולם,

‫והיא רק הולכת ומתגברת.

‫זאת אומרת שהיום כבר יש ‫איזה סוג של קאמבק של הדת,

‫כי אנשים כבר נחנקו רק מהעולם החילוני,

‫מחפשים כבר איזו חזרה, משהו אחר,

‫אבל במשך מאות שנים הייתה בעולם איזו תחושה,

‫בלי מילים, שאלוהים והחיים לא הולכים ביחס.

‫דת ומדינה זה שני דברים סותרים.

‫זו תפיסה שהיא מובנת.

‫מה אתם בעצם רוצים, הדתיים?

‫אתם רוצים שנשאר בנבערות, ‫אתם רוצים שנשאר בנחשלות,

‫אתם לא רוצים לפתח את העולם.

‫אנחנו לא מוכנים לזה.

‫מיד השיגים מעקבים,

‫ואי אפשר לאומה שתתאגד ‫ותשיג בעומק חיי עצות גבורתה,

‫כי היא מלפיס דעות מזוכחות.

‫אי אפשר להקים מדינה

‫עם תפיסות אימוניות של איזה כוח עליון

‫ששולט ואומר שכל זה ביטול תורה.

‫מה, בגלות אפשר לחיות עם זה.

‫אפשר לחיות עם זה שכל היום צריך ללמוד תורה,

‫נו, וצריך גם להתפרנס,

‫אז הולכים איזה שעתיים ‫ונמצאים בחנות, מוכרים איזה משהו,

‫וחוזרים, ו...

‫אי אפשר להקים ככה צבא.

‫תפינים, אי אפשר ללכת להילחם בבין הזמנים.

‫זאת אומרת, לעשות הפסקה, ‫נלחמים קצת, חוזרים עם תורה.

‫אי אפשר להקים תעשייה לאומית

‫באיזה הפסקה בין משנה למשנה.

‫צריך להתמסר לזה.

‫צריך להשקיע בזה את החיים.

‫ואם החיים נתפסים כל הזמן

‫כמשהו שמנוגד לאלוהים וזה לא בסדר,

‫זה מעורר עכשיו את השבר הגדול.

‫זה מעורר את הכפירה. זה מעורר את החילון.

‫תפינים, יש פה תפיסת עולם עמוקה

‫שהיא שונה מכל ההנחות הדתיות המקובלות.

‫בדרך כלל, ההנחות הדתיות המקובלות אומרות,

‫למה יש חילונות?

‫יש חילונות כי אנשים הם יצרים.

‫אנשים אין להם כוח, הם ‫פשוט... אין להם כוח לעבוד,

‫אין להם כוח לעמוד בסטנדרטים שהדת מציגה,

‫אז עכשיו הם נהיים חילונים.

‫לא, לא.

‫בוודאי שיש גם צדדים כאלה.

‫וברור שאגב, זה לא רק חילונים דתיים.

‫גם כל אדם דתי יש לו את הרגעים האלה

‫שאין לו כוח והוא נכנע לעצר וכו'.

‫אבל אומר, יש פה משהו עמוק יותר

‫שמניע את תנועת החילון.

‫מה שמניע את תנועת החילון

‫זה לא היצרים והתאדות.

‫מה שמניע את תנועת החילון בעולם

‫זה התביעה, הדרישה, שאנשים ‫לא יודעים להגיד אותה במילים,

‫אבל זה מה שמשודר בכל החיים שלהם.

‫אנחנו מחפשים אלוהים שונים ממה שאתם מספרים.

‫אנחנו לא מוכנים להמשיך לחיות ‫עם אלוהים הזה שרודה בחיים.

‫זה ההבדל, אגב, אם תרצו, בין ילד למבוגר.

‫ילד אין לו בעל לחיות עם תפיסה כזאת.

‫שיש איזה מישהו מעליו שאומר לו מה לעשות

‫והוא לא חושב ולא זה.

‫כאשר בן אדם מתחיל להתבגר, הוא לא מוכן לזה.

‫הוא מחפש משהו עמוק יותר,

‫משהו שייתן לו כוחות, שייתן לו יצירה.

‫ולכן אומר הרב,

‫זאתי הסיבה שכוח שלילי ‫גדול מתעורר בעקבת הדמשיך.

‫כן? עקב המשיח, עקב זה העבר הכי נמוך בגוף,

‫שהגוף כולו נשען עליו.

‫עקב זה ביטוי להתחלה.

‫כאילו כמו שהעקב הוא תחילת הגוף,

‫אז בתחילת הגעתו של המשיחיות לעולם.

‫זאתי הסיבה שכוח שלילי ‫גדול מתעורר בעקבת הדמשיך.

‫בחוצפה סגיה, בחוצפה גדולה.

‫כן, זה בנוי על דברי חזל,

‫שהם אומרים שבדור שמשיח בא, חוצפה יסגה.

‫החוצפה תתרומם.

‫חוצפה, לא במשמעות שאנחנו אומרים היום חוצפה,

‫חוצפה זה מה שנקרא מרד בסמכויות.

‫מרד בממסד.

‫לא מוכנים יותר.

‫לא מוכנים יותר לדבר הזה שיש ‫פה אנשים שאומרים לנו מה לעשות,

‫שיש איזה אלוהים שאומר לנו מה לעשות.

‫בחוצפה סגיה,

‫ושלילה זו תבער את כל מה ‫שהוא כהה, כאיזה מטושטש,

‫במושגים האלוהים והתלוי בהם בכללות האומה.

‫יש כאן תהליך אדיר שאף אחד ‫לא יוכל לעצור אותו, אתם מבינים?

‫כל אלה שמנסים עכשיו לעמוד מול הסחף הזה,

‫ולהחזיר את האנושות, ולהחזיר את עם ישראל,

‫לעולם שלפני השאלות, ‫שוב לעולם של אלוהים כזה,

‫שנמצא שם, הוא איזה כוח אלוהים,

‫צריך לעשות את מה שהוא אומר,

‫ואין עניין לפתח את החיים, ורק ‫צריך לדכא את החיים, לרמוס את החיים,

‫הם לא יצליחו. הם לא יצליחו.

‫גם אם עכשיו תוך כדי התהליך הזה,

‫אנחנו רואים לפעמים מה שנקרא זיגזגים,

‫שאנשים שדווקא היו בכיוון ‫הזה ועכשיו הולכים לכיוון השני,

‫העולם כולו דוהר לכיוון אחר.

‫העולם מחפש אלוהים שייתן עוצמה לחיים,

‫שייתן להפריח את כל הכוחות האנושיים,

‫ולכן, אומר הרב, הפתרון האמיתי לכפירה,

‫הפתרון האמיתי לחילון, זה ‫האלימות של הדברים האלה.

‫ככל שהעולם האמוני ילמד ‫יותר את הנושאים הללו,

‫העולם הדתי יעמיק יותר ‫במושגים הללו, ויבנה חברה אמונית,

‫שמתוך תורה, מתוך קדושה, מתוך אמונה,

‫יתחילו עכשיו להפריח את החיים,

‫יקימו מערכות של צבא ושל כלכלה ושל יצירה

‫ושל אנושיות, ושל כל הדברים ‫הנפלאים שקיימים בעולם הזה,

‫יחברו את זה לתורה ולקדושה, זה הפתרון.

‫כל עוד התפיסה השולטת, האמונית,

‫היא תישאר התפיסה הזו של אלוהים ככוח חיצוני,

‫תמיד יהיה פה מאבק, תמיד תהיה פה מלחמה.

‫זה משהו שהוא בלתי נהנה.

‫אני אומר, גם אם מנסים ‫לעטוף את זה בכל מיני דרכים,

‫וגם אם עכשיו מסבירים ‫לאנשים, תקשיבו, כמו שדיברנו,

‫תדעו לכם שהאלוהים הזה בעצם אוהב אתכם,

‫הוא בעצם רוצה שיהיה לכם כיף,

‫ואין דבר יותר מתוק מדווגמרה.

‫ותדעו לכם שלהיות דתי ‫זה הדבר הכי מאושר בחיים.

‫זה לא יעזור.

‫בגלל שאם מבינים, זה נכון ‫שהדבר יותר מתוק מדווגמרה,

‫ולהיות אדם דתי זה הדבר הכי מאושר בחיים,

‫זה בתנאי שמבינים מה זה דווגמרה,

‫ומבינים מה זה להיות דתי.

‫כי אם משאירים את הדתיות ‫בהבנה הפשוטה והשטחית,

‫זה התנגשות בלתי נמנעת.

‫זה אומללות.

‫אומרים לבן אדם כל הזמן, זה לא בסדר שאתה חי,

‫זה לא בסדר שאתה מרגיש, ‫זה לא בסדר שאתה נהנה.

‫אתה נהנה, איסורי מצמון.

‫איך אתה נהנה?

‫איך אתה מאושר? איך את מאושרת? מה זה?

‫ועל זה כמובן מלבישים דברי חזל.

‫הנה כתוב, אסור לאדם ‫שימנס חוק פיו בעולם הזה.

‫כתוב, אני יודע מה, ‫הקוויה בין מעלל אל אומר,

‫הסתכל בשלושה דברים ואין עטבה על ידי עבירה.

‫צריך להבין מה המשמעות של ‫כל המדרשים והמשפטים הללו.

‫אבל קודם כל צריך להבין שההבנה הפשטנית הזו,

‫היא לא הבנה עמוקה.

‫היא הבנה אולי ראשונית, ‫אבל היא לא הבנה עמוקה.

‫וחייבים להשתחרר מהדבר הזה.

‫זאת היא הסיבה שכוח שלילי ‫גדול מתעורר בעקבת הדמשיך,

‫בחוץ פסגיה.

‫ושלילה זו תבער את כל מה ‫שהוא כהה במושגים האלוהים.

‫יש פה תהליך אלוהי שמכריח ‫לבער ולזקך את המושגים האמונים.

‫כל התהליכים שאנחנו רואים מול העיניים שלנו,

‫זה תפקידם לבנות עולם אמוני עמוק יותר.

‫אף על פי, אומר הרב, שנורא ‫דבר לראות שכמה ענייני אמת,

‫מידות טובות ומצוות וחוקים,

‫הולכים ונשתפים ונעקרים ‫לכאורה על ידי זרם השלילה.

‫במבט ראשון זה נראה איום ונורא.

‫נראה פה שיחד עם המים של ‫האמבטיה גם שפחנו את התינור.

‫זאת אומרת, הרעיון היה ‫פה לזקך את מושגי האמונה,

‫ובסוף עכשיו כולם נהיים פה חילונים.

‫איך און לומר, זה קורה.

‫מכל מקום, סוף סוף הכל יצמח בתערה וגבורה,

‫בקדושה העליונה.

‫כן.

‫הרב, האם זה עורך שהכחילה ‫יצאת סביבים ותעשו אמונה?

‫בהחלט.

‫אבל זו שאלה מה שלא אמרנו.

‫לא, זו שאלה טובה.

‫כשאנחנו אומרים שהכפירה ‫היא חלק מתהליך הגאולה,

‫זה לא אומר שעכשיו אדם הולך לכפור.

‫יהיה צריך להבליל עכשיו ‫בין תהליכים שאנחנו מציינים,

‫מה שנקרא, שאנחנו מתארים מה קורה במציאות,

‫לבין מה שמוטל על האדם.

‫לאדם מוטל לעשות את מה שטוב עכשיו.

‫לאדם לא הולך לעשות דברים רעים ‫כי גם מתוך הרע יצמח משהו חיובי.

‫אנחנו מנתחים פה.

‫למה זה קורה?

‫צריך להבדיל עכשיו בין הבנה ‫העקרונית לבין הדרכה מעשית.

‫זה לא, זה בכל נושא האמונה.

‫אדם בוודאי רציני, נשאר להאמין,

‫למרות שיש לו עכשיו שאלות ‫וחוסר הבנה ותחושות תסכול וכו', וזה.

‫ועם הזמן הוא אמור גם ‫להבין דברים עמוקים יותר,

‫ועל ידי כך גם להצליח להשלים ‫עם כל הסתירות שהוא כביכול מוצא.

‫אבל כל זה לא סותר שכאשר זה לא נעשה,

‫יש כאן איזה זרם שהוא לא ‫בידיים שלנו, לא בשליטה שלנו.

‫והדרך היחידה להתעסק איתו ‫זה לבנות את מה שחיובי ונכון.

‫אנחנו לא מעודדים אנשים ‫שיכפרו, אנחנו מבינים איך זה קרה.

‫זהו, זה שני דברים שונים.

‫דברים שונים. כן. ‫האב, אתה שואל, זה לא מפתיע למהר הדור?

‫כן, בוודאי. ‫זה העיקרון שהאב חוזר בה המון מקומות,

‫מהמר הדור וכל...

‫זו גישה שלמה איך מסתכלים ‫על מה שקורה היום בעולם.

‫שמעתי, מי שלומד את הדברים ‫האלה, הוא לא מבין בדיוק איפה הוא חי.

‫הוא נמצא באיזו מלחמה נגד ‫משהו שהוא לא יכול לנצח בו.

‫כי הוא... אנשים הרבה פעמים ‫שלא מבינים את העומק של האמונה,

‫הם לא מבינים מה קורה פה.

‫כאילו, למה העולם חילוני? איך זה יכול להיות?

‫יכול להיות. ‫בגלל שאיך שהעולם הדתי נראה היום,

‫זה דווקא די ברור למה נהיה חילונה.

‫לא איך שהאמונה באמת, אבל ‫איך שהתפיסות הדתיות היום מוצגות.

‫זה הרבה פעמים נראה משהו קטן, ‫מצומצם, שדורש התמרדות נגדו.

‫כן.

‫בדיוק, מה שאנחנו עושים עכשיו.

‫אדם, לילי כבור, הוא מבין ‫את הבעייתיות, את הסיגים,

‫לא באמונה, אלא בתפיסות הדתיות הנוכחיות.

‫והלידי כך הוא בונה אמונה גדולה יותר.

‫זה לא חייב לבוא בשבר מוחלט.

‫כן, זה קורה, כי זה, עוד פעם, ‫לצערנו, שאין מענה רציני,

‫רחב, דתי לדברים הללו, אז נוצר פה איזה שבר.

‫אבל אדם ברמה האישית, שלומד את הדברים,

‫הוא יכול לקחת את כל הכוחות האלה,

‫ולבנות אמונה יותר גדולה, ‫בלי להרוס את האמונה הקודמת.

‫אבל זה לא קשה לו, כמו ש...

‫צודק, אבל כמו שאמרנו ‫קודם, אנחנו לא, את אומרת,

‫אדם לא בכוונה נופל כדי ‫להצימח כוחו גדולים יותר,

‫אדם הולך ישר.

‫וכמו שאמרתי, מי שיש לו טיפה רחבות הופקים,

‫וטיפה, מה שנקרא, השכלה ונפש,

‫אם שאירוח, הוא יכול לבנות ‫את הקומה הזו גם בלי לרדת

‫לתחתית של הכפירה, ורק לצמוח משם.

‫בדיעבד, את צודקת שלפעמים יש איזה מצב,

‫שדווקא האנשים, הוא יודעים את זה,

‫שדווקא שהם היו בכפירה המוחלטת,

‫הם מצליחים להצליח איזה כוחות ענקיים,

‫דווקא בגלל שהם היו מלמטה.

‫אבל שוב, זה לא לך תחילה.

‫צריך להיזהר בין, יש לי כרגע דרך ישרה,

‫ובין מה שקורה בדיעבד.

‫כן.

‫בדעות של לפני הגלות, ‫אז גם התקופה הייתה גלות?

‫שאלה טובה, לפני הגלות, בית מקדש, היה נבואה,

‫לא הייתה את הבעיה הזו, בגלל ‫שאנשים לא חשבו כל כך בהכרה.

‫הם חיו את עולם האמונה בצורה נכונה,

‫עם כוחות חיים, את רועב, רמבין, דוד המלך,

‫כאלה אנשים, עם רועיצון, ‫נלחמים, זאת אומרת, הם חיו,

‫לא היה את הבירור ההכרתי,

‫כי אז התקופה לא הייתה בכלל ‫בנויה על בירורים הכרתיים,

‫הכול היה מתוך החיים.

‫מה שאנחנו מדברים על השבר הגדול,

‫באמת הוא יותר מכורבן בית המגלה,

‫שהחיים הפכו להיות מנותקים מהקדושה,

‫ואז התחילה לבצר התפיסה ‫הזו של אלוהים כמשהו מנותק.

‫בסדר? זה יותר שם.

‫כן.

‫מערב, אני כאילו מבינה ש...

‫אני מבינה שכוח, שההתרונות של זה,

‫היא בכל זאת להעיר אותנו, כאילו...

‫למצוא אמונה יותר מזוקחת, כן.

‫אבל עדיין יש לנו כאילו להבין איך החילוניות,

‫כאילו איך אפשר עדיין להצדיק את זה?

‫כניסה לך בדרך ה' ולפתוח על תהי התורה.

‫זה לא הצדקה, צודקת, אני אומר שזה לא הצדקה,

‫זה לא שאומר פה עכשיו שלהיות חילוני זה בסדר,

‫להיות כופר זה בסדר, לא זה הכוון.

‫אבל אנחנו מבינים... אנחנו ‫מבינים מאיפה זה מגיע.

‫יש פה שבר שאם רוצים לפתור ‫אותו, צריך לרדת לשורשו.

‫מבינה? ‫והשור שריך להבין שיש כאן איזושהי בעיה.

‫אדם צריך להתגבר על הבעיה הזו.

‫יש הבדל בין להבין משהו ‫מסוים, לבין לתת לו לגיטימציה.

‫זה שני דברים שונים.

‫זה שאני מבין איך זה קרה, ‫אני לא אומר שזה בסדר.

‫אני לא אומר שזה טוב.

‫אדם אמור להתגבר גם על כל הבעיות האלה,

‫על התפיסות השטחיות באמונה, אדם אמור,

‫יחד עם זה, כמו שאני מניח ‫רוב הנוכחים פה בחדר הזה,

‫למרות שגם להם היו מדי פעם שאלות באמונה

‫ותחושות שמשהו לא מסתדר,

‫אף על פי כן, נעשה ונשמע ולומדים וממשיכים,

‫ובסוף גם נפגשים עם תכנים מהסוג הזה

‫שעוזרים להשלים בין הדברים.

‫אבל, חלום אני, מי שלא ‫עושה את זה, זה לא בסדר.

‫אבל זה כל זה לא סותר שיש ‫סיבה שהדברים האלה קורים.

‫מבינה?

‫כאילו סיבה טובה?

‫כן, סיבה טובה. בהחלט.

‫כמו שאמרתי, יש... החיים ‫לא כל כך, מה שנקרא, פשוטי,

‫אין, ניסיון להציג את ‫הדברים בצורה כזו פרשתנית,

‫אה, אחרון שמועים, מה, התורה היא אמת.

‫כל מי שלא רואה את זה הוא פשוט או טיפש,

‫או אדם שלא מתגבר על התאוות שלו,

‫או, זה גם קטע שדתיים אוהבים לשים מחילונים,

‫הם תינוקות שנשבו.

‫למה תינוקות? למה תינוקות?

‫כי... שאלה היא איך את...

‫אם את מבינה במשמעות שתינוקות שנשבו,

‫הכוונה היא שאנשים גדלו ‫במקום שאין בו ידע מסוים,

‫בזה את צודקת, אבל תינוקות שנשבו,

‫במשמעות שאנשים אומרים, כאילו,

‫הם פשוט לא זכו ‫לראות את ה... עוד פעם.

‫היום, עוד פעם, התפיסה הדתית הפשוטה,

‫אני לא אניח עכשיו לתפיסות ‫אמוניות עמוקות יותר,

‫התפיסה הדתית הפשוטה,

‫גם שרואים אותה, היא לא כזה ‫מעוררת רצון להצטרף אליה,

‫מבינה? יש... האשמה היא ‫לא רק ב... נקרא זה בחילונים.

‫האשמה היא לא פחות בעולם ‫הדתי, שלא מפתח אמונה עמוקה,

‫ואז במילה שהוא מפתח אמונה שטחית,

‫זה יוצר פה התנקשות שאי ‫אפשר... שהיא בלתי נמנעת.

‫בסדר?

‫אה, לא ניכנס לזה.

‫לא מתעניינים ב...

‫זה לא הנקודה פה עכשיו.

‫כן, שאלה ונוכל להמשיך. כן.

‫רבי ראי, יש הרחום שעכשיו ‫אולי הוא עולם שהוא...

‫נראה לך, נכון, שאין עולם שכאילו ‫לבוא ואין לזה מה להפתיע עם...

‫בכל דבר.

‫איך עושים את זה בשביל נכון?

‫או איך עושים את זה, זה אתה ‫כבר מביא אותנו לסוף הסדרה.

‫איך ברמה המעשית עושים את זה, זה שאלה ארוכה,

‫שגם לא נוכל אף פעם לתת ממש ‫הדרכה, אבל יש כמה עקרונות.

‫אבל פה אנחנו עוד לא מגיעים איך עושים את זה.

‫קודם כול, איך אומרים מה השאיפה?

‫השאיפה. יש לנו שאיפה לאמונה כזו

‫שלא תתנגש עם החיים,

‫אלא שלמות אין סוף שתופיע בתוך החיים עצמם.

‫זה הדבר הראשון צריך להיות, ההבנה,

‫שזה העומק של תורת ישראל.

‫ובזה תלויה גאולת העולם.

‫זאת אומרת, שאנשים יבינו את זה.

‫עכשיו איך עושים את זה, ‫זה תהליך של עשרות שנים.

‫זה ממש... למה בדורות ‫החיזום הספרותית זה ספקן מדי?

‫אז היום, אומר הרב קוק, ‫הקב' הוא החליט בשבילך.

‫אתה צודק שיהיה לזה סכנה לאורך כל הדורות,

‫אבל היום הקב' הוא החליט בשבילך.

‫כי אם לא תעשה את ‫זה, עולם התורה ייעלם.

‫זה לא לבחירתנו, הסיפור הזה.

‫העולם לא שאל אותנו.

‫העולם נהיה הכופר.

‫אנחנו כבר היום, אגב,

‫אנחנו כבר נמצאים היום אחרי הגל הגדול.

‫כמו שאמרתי, אחרי שכבר ‫העולם כולו הפך להיות חילוני.

‫עכשיו אנחנו, מה שנקרא, ‫אוספים מחדש את הכוחות,

‫וכמו שאמרתי, יש כבר תהליכים גם,

‫שגם החילונים כבר מחפשים ‫איזה משהו יותר עמוק,

‫ונהיה פה איזה גלגל קצת מגלגל.

‫אבל התהליך הזה,

‫זה היה שטף שעבר על העולם ‫בחמש מאות שנה האחרונות, שקרה.

‫עכשיו צריך להבין למה הוא ‫קרה, ואיך, למה זה קורה לנו,

‫לבנות משהו עוד יותר גדול.

‫לכן אומר הרב, אף ‫על פי שנורא הדבר,

‫לראות שכמה ענייני אמת ‫מידות טובות ומצוות וחוקים

‫הולכים ונשתפים ונעקרים לכאורה.

‫זה לא מצדם.

‫מצד האמת זה בונה פה משהו עוד יותר גדול.

‫אבל בשלב ראשון,

‫באמת נראה פה הקטסטרופה ‫הכי גדולה בתולדות האנושות.

‫העולם כולו נהיה חילוני.

‫זה נראה שהדברים הולכים ‫ונשתפים על ידי זרם השלילה.

‫מכל מקום, סוף סוף, ‫הכל יצמח בתארה וגבורה.

‫זה נקרא ייסורים ממרקים.

‫יש פה ייסורים אדירים.

‫עולם שלם, שנכנס ‫עכשיו לעולם בלי אלוהים,

‫לעולם בלי תקווה.

‫כל העולם שאנחנו מכירים, ‫שאנחנו נמצאים בו היום.

‫עולם מלא חומרנות, מלא גסות.

‫עולם מיואש.

‫אבל היסורים הללו הם ממרקים.

‫למרק זה לנקות.

‫זה מזכך, זה מנקה את מושגי האמונה.

‫בהרצאה גם אני רק אעיר

‫שלא רק בנושא הזה של מושגי האלוהות,

‫אלא בכלל בחיים, בכלל.

‫אם משהו התמוטט, סימן ‫שהוא לא היה בנוי טוב.

‫מבט שצריך לאמץ בכל מיני תחומים.

‫גם במאבקים על ארץ ‫ישראל, גם במאבקים ב...

‫כאשר יש איזה משהו שהוא בסוף דבר נעקר,

‫זה אומר שזה קורה לנו לבנות את הדבר

‫באופן עוד יותר טוב ועוד יותר רמק.

‫זה המבט האמוני.

‫ככה הוא מביט על הדברים.

‫הכל יצמח בתארה וגבורה, ‫בקדושה העליונה מגרינה איתן,

‫הטעו והמרומם, שכל ‫שלילה לא תגיע אליה.

‫שימו לב מה אומר פה הרב.

‫המרד, הכפירה, החילון, ‫זה לא כנגד אלוהים.

‫באלוהים עצמו אי אפשר לכפור אותם, מבינים?

‫בנקודה הזו ששלמות אין ‫סוף, בזה אי אפשר לגעת.

‫זה תמיד נשאר.

‫גם הכפירה היא חלק מתהליך השלמות אין סוף.

‫במה הכפירה?

‫נגד מה החילון?

‫נגד התפיסות הדתיות

‫שאלבישו את אלוהים.

‫באלוהים עצמו אי אפשר לגעת.

‫באלוהים עצמו, במשמעות שאנחנו מדברים עליו,

‫על זה שיש שלמות אין סוף,

‫שממלאת את חיינו וממלאת ‫את העולם ומצמיחה אותו,

‫זה נקודה לא עירני אדם וחיים.

‫זו הנקודה שמניעה את כל התהליכים.

‫במה יש כפירה?

‫יש כפירה בלבושים, ‫בהבנות השטחיות ועמותאות

‫שבני האדם אלבישים את אלוהים.

‫לדוגמה, בא האדם ואומר, ‫אלוהים שלי נשרף באושוויץ.

‫משפט לא פשוט.

‫היום פחות שומעים אותו,

‫כי לצערנו ניצולי שואה ‫הם כבר הולכים ומתמעטים,

‫אבל לפני 30, 40, 50 שנה זה ‫היה נשפט שנשמע בהרבה אנשים.

‫אז מה נענה לאדם כזה?

‫כמובן, לא ברמה האישית.

‫ברמה האישית, אל תדון ‫אדם עד שתגלה למקומו.

‫אדם שעבר דברים כאלה, ‫אי אפשר כמובן לשפוט אותו.

‫אבל עכשיו מצד האמת, לא ‫עכשיו מצד הנקודה האישית,

‫התשובה היא, האלוהים ‫שלך טוב שנשרף.

‫כי מה שנשרף באושוויץ זה לא אלוהים.

‫מה שנשרף באושוויץ זה הדמיון ‫שאתה הלבשת את אלוהים.

‫אתה הלבשת את אלוהים כאיזה ‫דמות של איזה סנטה קלאוט,

‫של איזה מישהו שפועל איזה ישות כזו

‫שאמורה לפעול לפי המושגים ‫שאתה החלטת מה טוב ומה רע.

‫זה התנפץ, זה נשרף, זה נעלם, וזה היום ונורא.

‫זה איסורים.

‫יש פה עולם שלם שמתנפץ, קונספציה בשלמה,

‫עולם תרבותי ורוחני שנופל ‫ומתמוטט מול העיניים.

‫אבל מתוך כך צומח אלוהים עוד יותר עמוק.

‫ועוד תפיסה אמונית יותר מזוכחת.

‫ואגב, וזה גם לא סוף פסוק,

‫מה שאנחנו לומדים עכשיו זה גם לא סוף הדרך.

‫גם בתפיסה הזו באיזה שלב תהיה כפירה,

‫זאת אומרת, תהיה, או לא עכשיו, ‫עוד 100, 200 שנה, לא יודע,

‫אחרי שלאט לאט האנושות ועם ישראל

‫יגיעו לתפיסה אמונית מזוכחת יותר,

‫לא של אלוהים ככוח עליון, אלא ‫שלמות אינסוף שמופיע בחיים,

‫גם זה סוג של הלבשה, גם זה סוג של הגדרה.

‫גם כנגד זה יגיע היום שתהיה התקוממות

‫ויבנו תפיסה אמונית עוד יותר עמוק.

‫ואחרי זה תהיה התקוממות גם נגדה.

‫יש תהליך אינסופי, הקב' ברוך ‫הוא בורא עולמות ומחריבנו.

‫כל הזמן יש פה תפיסה אמונית, לבושים אמוניים,

‫ואז התמרדות כנגד אותה תפיסה

‫ובנייה של משהו עמוק ‫יותר ועמוק יותר ועמוק יותר.

‫תהליך השתלמות אינסופי, ‫גם ברמה הזו של מושגי האמונה

‫וגם ברמה האישית, כבר דיברנו על זה.

‫אדם כך אמור לחיות.

‫אדם אמור כל הזמן לבנות עולם ולמרוד בו.

‫ועכשיו לבנות עולם עוד ‫יותר גדול, עוד יותר גדול.

‫זה לא חייב להיות כמובן על ידי ‫שלילה שאורסת את מה שהיה קודם,

‫זה אלגבי.

‫אבל התהליך הזה של זיקוך מושגים, של העמקה,

‫הוא תהליך שלא נגמר לעולם.

‫ולכן גם לא צריך להיבהל ממנו.

‫נראה שהעולם מתמוטט, נראה ‫שהנה, כל מה שאמנו בו נופל.

‫מה שנפל זה לא אלוהים.

‫נפל רק הלבוש.

‫ומתוך העפר של הבית שנשרף, ‫יוקם עכשיו בית עוד יותר גדול.

‫וככה לאין קץ.

‫זה הגישה.

‫אומר הרב, אף על פי שנורא ‫הדבר לראות שכמה ענייני אמת,

‫מידות טובות, מצוות וחוקים,

‫הולכים ומשתפים ונעקרים ‫לכאורה על ידי זרם השלילה,

‫מכל מקום סוף סוף הכל יצמח ‫בתערה וגבוה, בקדושה העליונה,

‫מגרעין העיתן, העיתן זה הגרעין החזק, היציב,

‫התאור והמרומם, אותה נקודת שלמות אין סוף,

‫שכל שלילה לא תגיע אליו.

‫ואורו של אותו גרעין עיתן, של אותו אלוהים,

‫שנמצא כל הזמן ביסוד החיים,

‫יזרח בתור אור חדש בגדולה ‫מופלאה, למעלה מכל ציור,

‫שכוחות דלים של נפשות ‫עייפות, עייפות חומרית ורוחנית,

‫של גלות ארוכה יכולים לצייר.

‫העולם החדש שייבנה, העולם האמוני שייבנה,

‫הוא עולם בהרבה יותר גדול ‫ממה שעולם של נפשות עייפות,

‫אומר הרב, העולם כולו, ‫העולם היהודי, הוא עייף.

‫עייף מאלפיים שנות גלות.

‫עייף, עייפות חומרית ורוחנית,

‫עולם שאותש למלחמה בלתי ‫פוסקת בין אלוהים לחיים,

‫אתם מבינים? זה משהו שהוא נמצא כל הזמן.

‫איסורי מצפון האינסופיים האלה,

‫התחושה הזו שאני כל הזמן קרוע בין העולמות,

‫שיש מצד אחד את החיים ‫שמלאי כסם ושמחה וצבע והנאות,

‫ומצד שני יש איזו ישות שנמצאת שם,

‫שמישהו ברא אותה בדמיון שלו,

‫שאומרת שכל הזמן צריך למות כמה שרק אפשר.

‫זה משהו שסוער בנפשות וזה ‫מתיש, זה מתיש, אנשים עייפים,

‫אין להם כבר כוח עם העולם המפורד הזה.

‫הם לא מסוגלים כבר להבין שיש משהו עמוק יותר.

‫ולכן, אומר הרב, העולם הזה חייב להיעלם.

‫היה אמור, אם היינו זוכים, הוא ‫היה נעלם לא בצורה של הרס,

‫אלא, כמו שאמרנו, הייתה נבנית קומה חדשה.

‫אם לא זכינו, אז זה נעשה בצורה של הרס,

‫כמו שראינו בשנים הללו,

‫של כפירה גדולה שיוצרת נזקים אדירים,

‫אבל היא מאפשרת עכשיו את ‫הצמיחה של הקומה החדשה.

‫כן.

‫מה זה?

‫מזה שאנשים יהיו חייבים להלביש עכשיו

‫את אותה טביעת שלמות שיש ‫להם בנפש, בלבוש יותר מופשט,

‫להבין, כמו שאנחנו רואים עכשיו, ‫שאלוהים זה לא איזו ישות דמיוני,

‫כמו בדיוק שלפני 800 שנה,

‫אנשים חשבו שאלוהים זה ‫מישהו עם ידיים ורגליים,

‫אבל התפיסה הזו כל כך קיבעה את בני האדם,

‫עד שבסוף מרדו בה,

‫והבינו שאלוהים זה לא אדם ‫ורגליים, אלוהים זה כוח עליון.

‫איך זה קרה?

‫זה קרה גם מדמויות, כמו הרמב״ם, ‫שניסחו את זה במילים וכולי,

‫אבל זה קרה מאיזו טביעה כלל, ‫ככל שאדם נהיה רחב יותר ורופקים,

‫נהיה יותר מבין מה קורה בעולם, הוא בהכרח ‫מתחיל לבנות בעצמו עולם אמוני יותר עמוק.

‫זאת אומרת, אי אפשר להישאר בתפיסה הזו.

‫הכול, היום אדם למשל, שהוא ‫קצת מבין מה שנקרא מדע,

‫קצת יודע מה קורה בעולם, ‫מבין מה זה ניהול חברה,

‫מבין מה זה נפש אנושית, הוא ‫לא מסוגל להישאר בעולם אמוני,

‫שמולבש בלבושים של ימי הביניים או של...

‫שמתאר שם איזו ישות שנמצאת למעלה והכול.

‫אני אומר לכם, זה לא תמיד מגיע ‫באופן ישיר ביחס למושג האלוהים,

‫זה בדרך כלל לא קורה, כי אנשים ‫לא מתעסקים ישירות בסוגי הזה,

‫אבל זה מגיע במשהו אחר.

‫למשל, כל הנושא הזה, דיברנו ‫על זה בשיעורים קודמים,

‫של ניסים ומופתים.

‫גם כולנו, כן, שאנחנו ‫מאמינים שיש דבר כזה, שניסים.

‫אבל ההבנה הפשטנית של המושג נס, נכון?

‫שמישהו עכשיו יספר לנו, הוא קרא...

‫אנחנו דבר ראשון נתייחס באיזה חוסר אמון כזה.

‫אז נגיד, לא, אתה לא מאמין וזה,

‫ואז לא יהיה לנו נעים, נגיד, טוב, ‫אם אתה אומר, אני מאמין, בסדר.

‫אנחנו לא. למה?

‫לפני אלף שנה זה לא היה ככה.

‫לפני אלפיים שנה זה לא היה ככה.

‫לפני אלפיים שנה היו בעינים שוברים.

‫אתה מקשיב? אתמול ‫הרב עשה ככה, ו... למה?

‫וירד מן מהשמיים.

‫הוא אומר, בטח.

‫למה היום בן אדם הוא יותר ‫ספקני ויותר ציני ביחס לדבר הזה?

‫כי עבור אלפיים שנה שבהם ‫האנושות היא הפכה להיות עם יותר ידע,

‫עם יותר הבנה איך העולם הזה מתנהל,

‫ואז כל העולם הזה נתפס כמשהו שהוא...

‫וזה מכיח עכשיו להבין עכשיו ‫באופן יותר עמוק מה זה נס.

‫להבין באופן יותר עמוק מה זה אלוהים.

‫זה מה שקורה.

‫זה קורה בעיקר על ידי לימוד,

‫אבל זה קורה גם מתוך החיים עצמם.

‫הולך ונבנה עולם, כמו שאמרתי, ‫היום אנחנו רואים בעם ישראל,

‫וגם בעולם כולו אנשים

‫שהם מאמינים, אבל ‫באמונה אחרת ממה שמתואר,

‫שהיה לפני אלפי שנים,

‫שהם נוגעים בחיים, הם מוצאים את ה...

‫הוא איזה פעמים היום אצל אומנים מסוימים.

‫אנשים שהם דתיים, ויחד עם זה הם...

‫הם בהכרח מצאו איזה מקום ‫שהם יוכלו להופיע את החיים

‫כחלק מחיבור של אלוהים, ולא כניתוק.

‫אלא מה? בריה שלא לומדים ‫את זה באופן הכרתי, אז מסתפחים.

‫ועכשיו פתאום נתפסים ספרים עצמון.

‫אה, בעצם איך נשאר? הרי זה ביטול תורה.

‫ועכשיו צריך להסביר לו ‫שזה בעצם זה לא ביטול תורה,

‫זה חלק מהחיים וכו'.

‫טוב, אז זו המשימה שיש לנו.

‫אבל אני אומר שהתנועה הזו ‫של הרצון לחיות את אלוהים,

‫להופיע אלוהים גדול יותר,

‫זה דבר שהאנושות כולה זועקת ‫לשם, והיא הולכת ומתקדמת לשם.

‫בסדר?

‫טוב, אז זה בעצם, בפסקה הזו,

‫זה תמצית, כמו שאמרתי, של מאמר ישרון ומרכים.

‫המאמר הזה, כמו שאמרנו, ישרון ומרכים,

‫הוא אמר שבא להסביר מה תפקידה של הכפירה.

‫מתוך ההבנה של מה תפקידה של הכפירה,

‫הרב מסביר לנו גם מה זה אלוהים.

‫מה שנעשה עכשיו, במעט דקות שנותרו לנו,

‫אני רוצה לדמות בכל זאת את ‫החמש שיעורות הראשונות של המאמר,

‫בכל זאת נתחיל אותו, ‫נזרוק כמה קביעות כיוון,

‫ובמזרחת השם, בשיעור הבא, ‫נראה את הדברים שוב ונעמיק בהם.

‫איסורים ומרכים, אומר הרב.

‫שימו לב למשפטים של הרב.

‫בכל מקום שהרב כותב כל מילה היא מדויקת,

‫אבל במאמר הזה אני חושב שאופילו עוד יותר.

‫הרב פה נוגע בכל הנקודות היותר...

‫יותר קולעות למטרה של נפש של כל אחד.

‫כותב הרב כך.

‫כל סיבוכי הדעות שבבני האדם,

‫וכל הסתירות הפנימיות שכל יחיד סובל בדעותיו,

‫באים רק מפני הערפילים המצויים ‫במחשבה על דבר המושג האלוהי.

‫שהוא, מי זה הוא?

‫המושג האלוהי, ים שאין לו סוף.

‫שימו לב, דבר ראשון, שהרב, ‫שהוא מדבר על אלוהים,

‫באיזה מילה הוא משתמש?

‫הוא משתמש בצמד המילים לא אלוהים.

‫מה הוא אומר? המושג האלוהי.

‫מה זה מזכיר לכם, הביטוי הזה, המושג האלוהי?

‫זה משהו באחד מהראשונים של עם ישראל,

‫שגם משתמש בביטוי מאוד דומה לזה.

‫אתם כבר אמורים כולכם להיות אחרי הספר הזה.

‫ספר הכוזרי של רבי יהודה הלוי.

‫איזה מינוח משתמש רבי יהודה הלוי?

‫העניין האלוהי.

‫הצמד מילים הזה, עניין אלוהי, מושג אלוהי,

‫זה גם סוג של הגדרה.

‫אנחנו תמיד חייבים להגדיר.

‫כשאנחנו מדברים על אלוהים, ‫אנחנו בסוף משתמשים במילים.

‫אבל זה שהקדמתי, אמרתי, לא אמרתי אלוהים,

‫אמרתי עניין אלוהי, מושג ‫אלוהי, כבר אני מבטא פה

‫שמושג אלוהי זה כבר משהו ‫מופשט יותר מאשר אלוהים.

‫כשאומרים אלוהים, זה אדם יכול ‫לדמיין שהוא, הנה, הוא מבין מה זה.

‫אומרים מושג אלוהי, זה כבר משהו שנותן בדיבור

‫שאיפה למשהו שהוא מעבר למילים.

‫יש פה מושג אלוהי.

‫יש כאן איזו מופשטות שלא ניתנת להגדרה,

‫שכל המילים שלנו הם רק מילים מושאלות

‫כדי לבטא את משהו מעבר ‫לכל המילים ולכל ההגדרות.

‫כי המוסד האלוהי הוא ים שאין לו סוף.

‫אלוהים זה לא מישהו.

‫כמו שאני אומר קודם, זה גם מישהו,

‫אבל לא מישהו במשמעות ‫של איזה כוח, איזה יישוב.

‫זה ים שאין לו סוף.

‫זה שלמות אינסופית שנמצאת בהכל.

‫וכל המחשבות כולם, בין ‫המעשיות ובין העיוניות,

‫ממנו, מאותו ים שאין לו ‫סוף, מאותו מושג אלוהי,

‫ממנו הן נובעות ואליו הן שוות.

‫אני אגיד שוב בקצרה את ההבנה ואחרי זה,

‫בפעם הבאה גם נראה את זה בצורה יותר עמוקה.

‫אומר, כל סיבוכי הדעות שבבני אדם,

‫כל הבעיות הלוגיות שקיימות אצל בני אדם,

‫וכל הסתירות הפנימיות וכל המאבקים הנפשיים,

‫שכל יחיד צובל בדעותיו,

‫באים מפני הערפילים המצויים ‫במחשבה על דבר מושג אלוהי.

‫כאשר המושג האלוהי הוא לא מבורר,

‫כאשר יש ערפל על המושג האלוהי.

‫וזה המצב של רובינו.

‫תראו, יחסית לכל המושגים בחיים,

‫המושג הזה, אלוהים, זה ‫המושג שאחי לא מתעסקים איתו.

‫בכל המושגים שבן אדם נפגש בחייו,

‫ככל שעוברות השנים הוא ‫הולך ומברר אותם, מזקך אותם,

‫יש רק מושג אחד שנשאר כמו ‫בהבנה של גני הילדים, אלוהים.

‫שם פחות או יותר התעצבה ההבנה מה זה אלוהים,

‫ומשם היא לא משתנה.

‫בגן הילדים הילד קלט, ‫לא שמישהו אמר לו את זה,

‫ולא שהגננת עשווה מולו ואמרה לו,

‫אלוהים, תדע לך שאלוהים זה כוח עליון.

‫אני יודע כאן זה לא קורה,

‫אדם, כן יש גנים שעושים שם שיעורי אמונה,

‫אבל יש איזה, מה שנקרא, זה ההבנה שהילד קולט.

‫כל הזמן הוא שומע, הילד שומע את ‫המושג הזה, אלוהים, אלוהים, אלוהים.

‫הוא יכול להיות שהוא גם ‫שואל לפעמים מה זה אלוהים,

‫מה אומר אלוהים בשמיים?

‫אתה יודע, אומרים לו, אלוהים יודע הכל.

‫אלוהים שומע הכל.

‫תתפלל אל אלוהים.

‫הילד לאט לאט מצייר לעצמו ‫איזו דמות מאופלת בראש.

‫יש איזה מישהו, משהו, מתחיל ‫הוא מאלביש את זה כסבא זקן,

‫אחרי זה זה לא סבא, הוא ‫מבין שזה לא טוב להגיד סבא,

‫כי הוא פעם אחת אמר, אז אלוהים זה עם זקן.

‫הוא, לא, לא, לא, לא.

‫אז הוא מבין שזה לא.

‫אז הוא מעכשיו משאיר את זה,

‫ככה, מה שנקרא, נוגע ולא נוגע.

‫שאגב, יש לזה באמת ‫עניין, שבגיל הזה שלא...

‫זה טוב שהילד לא יתחיל ‫לחשוב יותר מדי מה זה אלוהים.

‫הבעיה היא שזה גם בגיל 30 ככה.

‫שבגלל גיל 30, בן אדם, הוא אף ‫פעם לא בירא בדיוק מה זה אלוהים.

‫זה נשאר באיזה מושג מאורפל כזה,

‫שנמצא כל הזמן בחיים, אני ‫אמור כל הזמן להתחשב בו,

‫אבל אין לי מושג בדיוק מה זה.

‫נוצרים סיבוכי דעות.

‫דבר של סיבוכי דעות, כמו שאמרתי,

‫ברגע שבן אדם מתחיל לשאול את עצמו,

‫מה, מי, מאיפה הגענו לזה שיש אלוהים.

‫זו בעיה ראשונה.

‫אבל זו בעיה לא כל כך קשה היום,

‫כי ברוך השם, רוב האנשים מחושבים היום,

‫אז אין בעיה, כאילו.

‫אנשים ישאבים שיוצאים מזה התחקה כזו.

‫אני באמת משהו משוונה כזה,

‫כאילו, מאיפה הגיעו לזה, ‫אבל אומרים שיש אלוהים,

‫בסדר, נקרא, בואו נזרום עם זה.

‫למה לא?

‫יש אלוהים.

‫והוא איכשהו חי עם זה,

‫זאת אומרת, מצד אחד הוא ‫מבין שצריך להתמסר לזה,

‫מצד שני, הוא לא סגור שזה בכלל קיים.

‫אז רוב בני אדם, מי שגדל לפחות בחינוך דתי,

‫הוא מוצא לעצמו איזה סוג של פשרה כזו.

‫זאת אומרת, אני דתי, אבל ‫מה שנקרא, אבל לא להגזים.

‫יש כזה תחושה כזו.

‫זאת אומרת, להיות דתי ‫כשלעצמו, זה דווקא חיובי.

‫דיברנו על זה כמה פעמים.

‫יש לזה גם יתרונות.

‫זה א' נותן חברה טובה.

‫זה נותן אורח חיים מסודר.

‫יש פה נחמד.

‫וכמו שאמרנו, אולי באמת יש שילוי.

‫זאת אומרת, למה לא?

‫אנחנו, מה זה דורש?

‫תכלס להיות היום אדם דתי.

‫זה לא... מה, ללכת עם ‫בגדים מסוימים? בסדר.

‫יש, צניעות, טוב, זה קצת קשה,

‫אבל גם זה כידוע, אפשר ‫איכשהו למצוא את הפרצות.

‫שבת, למה לא? נחמד.

‫כל המשפחה יחד, שולחן שבת, נרוץ.

‫נחמד, זה משהו משפחתי, יפה.

‫יש גם כמה דברים משונים ‫שהכוח הזה רוצה מאיתנו.

‫למשל, הוא רוצה, בנים, ‫ללכת עם בגד סמר עם חוטים.

‫טוב, בסדר, שנקרא.

‫זה לא דורש יותר מדי.

‫אולי בקיץ קצת חם, אז אפשר ציצית רשת, בסדר.

‫יש את הפתרונות, כולנו מכירים.

‫אני יודע, מה, האלוהים ‫הזה, אני תמיד אומר את זה,

‫המשל, איך היחס שאדם תופס את אלוהים,

‫כל זה משל שולחן השבת בבית הדתי.

‫איך הולך שולחן שבת בבית הדתי?

‫זה הולך כך, שולחן שבת, כל ‫המשפחה מתכנסת סביב השולחן.

‫דיבורים, כולם, יש, על מה לדבר,

‫על מה היה השבוע, פוליטיקה,

‫מה היו החוויות, כל אחד איפשהו היה וזה וזה,

‫אבל באיזה שלב יש את המבאס ‫המשפחתי שאומר, צריך דבר תורה.

‫אתם רואים את כל העיניים נהיות כאלה.

‫אף אחד אין כוח לזה.

‫אבל מצד שני,

‫זה נכון, הכוח הזה רוצה שיזכירו אותו בשולחן.

‫וכל שלושה שאכלו ולא אמרו דברי תורה,

‫כאילו אכלו מזבחי מתים.

‫זה יכול להמרוס לכולם את התאבון המשנה הזו,

‫אבל בסדר, אוקיי, טוב, ‫אז בואו נגיד דבר תורה.

‫ואז מחפשים מי הדוס של המשפחה,

‫בחורה, ישיבה או בת המדרשה.

‫טוב, תגידו דבר תורה.

‫ואז זה... תמיד הדוס או ‫הדוסית, הם מתלהבים,

‫כי באמת חושבים שרוצים שהם יגידו דבר תורה,

‫הם לוקחים את זה ברצינות, אומרים,

‫אוקיי, אז ככה, פרשת השבוע, ‫יש מחלוקת בין רשי לרמבן.

‫תראו את כולם.

‫כולם קווים, אתה רואה את ‫כולם מבט קווה בעיניים כזה.

‫מבט כזה של, טוב, בואו ‫נעשה חמש דקות פרצוף מקשיב,

‫למרות שזה לא מעניין אף אחד.

‫ובאיזה שלב שזה מתארך, יותר ‫משלוש דקות, הרי כבר הייתה...

‫זה וזה וזה,

‫עד שהאומר או האומרת דבר ‫תורה קולטים את הרמז ומסמים,

‫ונסכה לגאולת בית המקדש ורבי עמנו, אמן.

‫כולם...

‫אוקיי, זה נגמר, ויאללה, ‫עכשיו חוזרים לדברים האמיתיים.

‫פוליטיקה וזה, עכשיו זה חוזר.

‫חוץ מהאימא, שאלה זאת אומרת, ‫זה היה דבר תורה מאוד יפה.

‫כדי בכל זאת להנחם ‫את ה... את ה... זה וזה.

‫זאת אומרת, התפיסה היא שכאילו, באמת,

‫אלוהים מעיק, בואו נגיד, זה מעיק.

‫אבל אנחנו שבועים פה באיזה...

‫באיזה מערכת כזו, שאולי יש אלוהים,

‫כדי שאמרנו, בואו נשקיע, כי...

‫ההשקעה סך הכול די סולידית, תחשבו על זה.

‫נכון.

‫אדם משקיע במניות, משקיע בתוכניות חיסכון,

‫משקיע גם בקטע הזה, שאולי יש אלוהים.

‫לא בטוח שיש, אבל אם יש,

‫בואו נבטח את עצמנו גם בנקודה הזו.

‫לפחות, כל עוד זה לא דורש יותר מדי,

‫אפשר איכשהו להסתדר עם זה.

‫וזה הפרצוף של העולם הדתי כיום.

‫לא באמת סגור עם מה שיש פה אלוהים.

‫כי שוב, איפה הוא, מי ‫הוא, מה הוא, מה זה בדיוק?

‫כל סיבוכי הדעות שבבני האדם,

‫כל הכשלים הלוגיים שקיימים ‫בתוך המבנה הזה של אלוהים

‫בהבנה הפשטנית, וכל הסתירות הפנימיות,

‫זה הדבר המרכזי כמו שאמרנו.

‫לא הלוגיקה.

‫הסתירה הפנימית, התחושה ‫הזו, שכל הזמן אני נמצא במלחמה.

‫כל הזמן זה לא בסדר.

‫כל מה שאני עושה זה לא טוב, אתה מבין?

‫יש איזה אלוהים שהוא יושב פה מאחורי האוזן

‫וכל הזמן מציעי, כל הזמן מעי.

‫כל דבר צריך לחשוב.

‫כל דבר אולי כן, אולי לא וזה.

‫זה הולך ומצטבר.

‫אז כל הזמן אני כל אדם בסופו של ‫דבר מוצא את הדרך לחיות עם זה.

‫איזה סוג של הדחקה ואיזה סוג ‫של חיים כאלה שהם חצי-חצי.

‫אבל כל הדברים האלה, אומר,

‫מגיעים מתוך הערפילים המצויים במחשבה.

‫שהדברים לא מבוררים.

‫כי אם הדברים מבוררים, הוא ‫מבין שאלוהים זה ים שאין לו סוף.

‫וזה שעכשיו אתה אוכל, אתה בלי סורי מצפון.

‫אתה אוכל כי אתה מופיע את אלוהים דרך האוכל.

‫ועכשיו כשאתה מדבר בשולחן,

‫גם על דברים שבאמת מעניינים את כולם,

‫דברים שהם נכונים ואמיתיים,

‫ששייכים למשפחה, על מה שעבר השבוע.

‫גם לפעמים עם פוליטיקה.

‫זה חלק מעבודת השם.

‫ונכון שחלק מעבודת השם זה גם לומר דבר תורה,

‫כי ואז הדבר תורה לא מגיע כאיזה משהו חיצוני,

‫אלא פשוט מדברים.

‫וכשמדברים, על מה מדברים?

‫מדברים דברי תורה.

‫כי זה השיח.

‫התורה והחיים הופכים להיות אחת.

‫זה הרעיון.

‫ים שאין לו סוף, שכל המוחשבות כולם,

‫בין המעשיות ובין העיוניות,

‫גם הדברים המעשים, נדבר על זה פעם בה,

‫וגם העיונים המופשטים, ‫הכל מתחיל ונגמר באלוהים,

‫כי הכל מופיע את אלוהים.

‫זה הרעיון.

‫נעצור כאן, נמשיך פעם הבאה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231736731″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 9
השתדלות וביטחון, לימוד תורה לשמה, השגחה, מצוות
עיקר האמונה
אורך השיעור: 62 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/231736731″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יסורים ממרקים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן