פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת וישלח > “ויטבו דבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן חמור”

“ויטבו דבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן חמור”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫הנה המשך לימודנו חביב בספר ‫בראשית ואנחנו נמצאים בפרק למד ד'
‫פסוק ידחת

‫פרק למד ד' פסוק ידחת

‫ויתבו דיבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן חמור

‫ולא אחר הנער לעשות הדבר כי ‫חפץ בבת יעקב ונכבד מכל בית אביו

‫וייבוא חמור ושכם בנו על ‫שער ערם וידברו על אנשי ערם

‫למור האנשים האלה שלמים הם ‫איתנו וישיבו בארץ ויזכרו אותה

‫וארץ יינה רחבת ידיים לפניהם ולמנותם ‫ניקח לנו לנשים ולמנותנו ניתן להם

‫שימו לב אם כן שזה מעיד על כך ‫שבתקופה הזאת השומרון היה שומם

‫אם כן אנשי שכם הם מעט מאוד אנשים ‫כי גם אנשי בית יעקב הם מעט אנשים

‫אך בזאת יעוטו לנו האנשים ‫ואשר ידיתנו להיות לעם אחד

‫וימול לנו כל זכר כאשר הם נימולים, ‫יקדמו בקניינם וחול בהם טעם, הלא לנו הם

‫אך נעוט עליהם וישיבו איתנו

‫והישמרו על חמור ועל שכם בנו כל יצא ‫שער ערו והימולו כל זכר כל יצא שער ערו

‫אם כן הסכימו להצטרף אל ‫בית אברהם על ידי ברית מילה

‫והיא ביום השלישי מה כי למה כל הערך ‫יוצא שער בגלל הפסוקים שנאמרו לפני זה

‫שהם רוצים להיות לעם אחד

‫הרי שכם בן חמור הוא ראש ‫האומה שלו אומה קטנטנה

‫ויעקב אבינו הוא גם כן ‫ראש האומה הקטנטנה שלו

‫בין שתי אומות לא עושים סתם ‫מסכמים אלא מאחדים את האומות

‫והיא ביום השלישי בהיותם כואבים

‫מכאן שברית מילה כואבת במיוחד ביום השלישי

‫ולכן יש הלכות מיוחדות לגבי ‫רכיצת תינוק במים חמים ביום השלישי

‫שמותר אפילו בשבת לחמם ‫את המים אם צריך וכדומה

‫וגם שאסור לצאת לדרך ‫שלושה ימים אחרי ברית מילה

‫וגם שלא עושים ברית מילה ‫דחוי ביום חמישי כדי שלא

‫יצא יום שלישי בשבת והצטרכו ‫לחלל את השבת על התינוק

‫וכדומה מהדברים האלה על כובענים ‫שלושה ימים זה הזמן הכואב מה זה אומר

‫זה אומר שאם אתה עושה ברית מילה

‫אתה במשך שלושה ימים מעוקב ‫מלהצטרף אל ההתקדמות של העולם

‫העולם מתקדם ואתה מעוקב

‫אם כן יש שלושה ימים של ‫אפרש בין ישראל לבין העמים

‫ומכאן היסוד שאני אמרתי ‫פעם שכל המקומות בתורה

‫שבה הם כתובים המילים ‫שלושת ימים או שלושה ימים

‫או יום השלישי זה כדי לציין ‫איזשהו אפרש בין ישראל לעמים

‫כלומר הקצב של ההיסטוריה נמשך ‫ואתה מפגר ביחס לקצב ההיסטורי

‫זה נקרא שלושת ימים אגב יש ‫גם ביטוי לזה בלוח השנה שלנו

‫לוח השנה של אומות העולם ככה כתוב בגמרא ‫שאומות העולם מונים לחמה וישראל מונים ללבנה

‫ויש פיגור בין הלבנה לבין ‫השמש ולכן אנחנו צריכים

‫כל פעם להדביק את ‫הפיגור על ידי חודש העיבור

‫פעם במספר שנים אנחנו ‫מוסיפים חודש כדי לגשר על

‫הפער על הפיגור שיש בין ‫ישראל לבין העמים לרעת ישראל

‫ואם כן בחודש אדר זה הזמן שבו ‫יש אפשרות של חיבור ישראל והעמים

‫ואחרי שמתחתנים השמש והירח מתחתנים ‫אז מה שקורה אחרי חתונת ובכלל יש הרעיון

‫הרעיון מילה אחרת בתנ״ך עיבור חודש ‫העיבור זה הרעיון של ישראל והעמים

‫זה בא לידי ביטוי למשל ‫בנתינתה של אסתר שהיא נסיכה

‫ישראלית לאומות העולם כדי ‫לחבר בין ישראל לבין העמים

‫כן לא שומע למה שלושה ‫שלושה זה המרחק האבסולוטי

‫כי הרי אם כך אומר המערל ‫אם אתה שם דבר מעל דבר

‫נגיד אתה שם לבנה על גבי ‫לבנה הלבנה העליונה היא

‫עליונה אבל היא עליונה רק ‫בגלל שיש תחתונה מתחתיה

‫כלומר אין זו עליונות מוחלטת אלא זאת ‫עליונות דבקה מה שאין כן אם יש שלוש לבנים

‫השלישית היא עליונה ‫במהות כיוון שאין עליונה

‫בגלל שיש תחתונה מתחתיה ‫שהרי יש גם עליונה מתחתיה

‫מה זה המרחק כלומר שלושה מציין ‫מרחק מוחלט שניים זה די דבקות

‫האמת אפשר להגיד ככה שעם ‫ישראל הוא זה שיודע לעשות תשובה

‫והתשובה דורשת שלושה ‫מומנטים וידוי קבלה וחרתה ואצל

‫אומות העולם חסרים הדברים ‫האלה כתוב בגמרה במסכת סנדרין

‫שכאשר באו בני קנאן לפני אלכסנדר מוקדון ‫להתלונן על ישראל שלקחו להם את הארץ

‫אז שלחו שם את גביה בן פסיסא וענה מה שהוא ‫ענה ואז אלכסנדר אמר לקנאנים תשיבו לו תשובה

‫ואמרו תן לנו זמן שלושה ימים חיפשו ‫שלושה ימים ולא מצאו תשובה כלומר

‫אם אתה עושה תשובה אתה יכול ‫להתחרות עם ישראל אתה לא עושה תשובה

‫אז אתה לא יכול להתחרות עם ישראל ‫וזה לקח שלושה ימים כדי לברר את זה

‫והיא ביום השלישי והיו אותם כואבים

‫והיקחו שני בני יעקב שמעון ולביא אחי דינה ‫איש חרבו בין כמה הם? 12-13 בערך כן זה הגיל

‫ויבואו אל העיר בטח וזה ‫בטח כלומר מתוך ביטחות

‫מוחלט כלומר שאף אחד לא ‫יתנגד להם הרי כל העיר חולים

‫ויהרגו כל זכר ואת חמור ואת שכם בנו הרגו ‫לפי חרב והיקחו את דינה מבית שכם ויצאו

‫למה ראובן לא יצא

‫אם כבר שמעון ולביא ‫מה אימר ראובן גם הוא מה

‫הוא כבר בן ארבע עשרה ‫מה הוא לא יכול לעשות משהו

‫כן כנראה רואים שיש איזה חולשת אופי אצל ‫ראובן שעליה אומר רשי בהמשך בחור שותה הוא זה

‫אז יכול להיות שאצל ראובן ‫אין יוזמה יכול להיות על כל

‫פנים שמעון ולביא לפי הקבלה ‫הם שני בעלים מידת הדין

‫דין רפא ודין קשה ודין קשה ודין רפא יותר ‫נכון והם מחריבים את העולם יש להם קנאות מה

‫האם יעקב ידע מכל המרמה מה אתה אומר

‫לכאורה הוא לא יודע נכון לפי ‫הפסוקים שקראנו בשבוע שעבר וכפי

‫שהסברנו גם שבוע שעבר ראינו ‫שיעקב דווקא אדרבה מסכים לחתונה

‫נכון

‫לא הבנתי את הקושייה על מה אתה ‫מקשה התורה אומרת מרמה על מה הקושייה

‫זה מה שאני אמרתי

‫במה זה שונה מה שאמרתי מקודם כן

‫ואת חמור אז אם כן הם מחריבים את העולם ‫הם קנאים השאלה אם קנאות זה דבר טוב או

‫זה דבר רע מה התשובה זה תלוי מתי יש ‫מצבים שצריך ומצבים שלא צריך כן מה אתה אומר

‫דין רפא ודין קשה זה שני סוגים של מידת הדין

‫מידת הדין הרפא הכוונה ‫שאני עומד לדין על המעשים

‫שלי כלומר אני נדרש ‫מדי פעם לתת דין וחשבון

‫דין וחשבון האם המעשים שלי תואמים ‫את מה שציפו ממני לעשות זה נקרא דין רפא

‫גם זה לא נעים כי הרבה פעמים המעשים ‫שלי אינם תואמים את מה שמצפים ממני לעשות

‫אבל איכשהו אחרי שאני נותן את הדין ‫ושלם את הכנסות ומתייסר ייסורים בסוף אני

‫עובר את זה חלק זה ניקיון כזה

‫לעומת זה דין קשה, דין קשה זה דין ‫שדורש להצדיק את עצם קיומי מולה

‫אינסוף מה הבנת את הנקודה השנייה ‫להצדיק את עצם קיומי מולה אינסוף

‫אז הסיכוי שאני אעמוד בזה ‫הוא סיכוי קטן מאוד כלומר אפסי

‫אפסי כלומר הדין הקשה הוא ‫עצמותי והדין הרפא הוא מקרי נכון

‫שימון הוא בקשה

‫אפשר לעמוד בדין הקשה אם ‫מזכירים לקבלו שהוא שיתף את הרחמים

‫בדין כשהוא ברא את העולם ‫ואת זה אנחנו עושים בתקיעת שופע

‫כן בבקשה

‫מתי קנאות זה בחוכמה במורמה כזאת שמחושבת

‫זו קנאות מחושבת כלומר הם עשו את זה

‫למה זה לא סותר הם עשו את ‫זה כדי שיוכלו להרוג את כולם

‫קנאות זה איזשהו רגש מתפרץ

‫אה אתה אומר שקנאות זה רגש מתפרץ לא מה פתאום

‫קנאות זאת החלטה לא לוותר

‫החלטה לא לוותר ולעשות מעשה קיצוני אם צריך

‫ברור שכשמטיטיהו למשל הרג את היהודי ‫הזה שמה שרצה לקריף חזיר על המזבח במודיעין

‫ואחר כך אמר מילה שם אליי ‫לא ברור שזה היה מתוך חרון נעף

‫אלא גם כן מתוך חשיבה מחושבת

‫שדבר כזה צריך דווקא לנצל כדי ‫עכשיו לפתוח את המרד נגד היוונים

‫כן לא סתם הוא הורג בן אדם

‫כן מה אתה אומר

‫כן

‫מה לא הבנתי כן כן כן ‫שזה שני ימים של ראש השנה

‫אני לא אמרתי שאי אפשר לעבוד בדין קשה מישהו ‫פה שאל איך אפשר לעבוד בדין קשה ואני עניתי

‫ואותה תשובה שעניתי לא אפשר גם ‫שאת תקבל אותה אני לא מתכוון לשנות דעה

‫בני יעקב באו על החללים ויבוזו העיר ‫אשר תמוח אותם מזה בני יעקב כל בני יעקב

‫גם זבולון הקטן ונפתלי הקטנצ'יק כולם באו

‫כן זה ילד בן תשע ילד בן עשר ככה באו סחבו ‫את כל מה שיש שם כסף זהב כלמטבח וכדומה

‫את צונם ואת בקרם ואת ‫חמוריהם ואת אשר בעיר ואת אשר

‫בשדה לקחו ואת כל חילם ואת ‫כל טפם ואת נשיהם שבו ויבוזו

‫ואת כל אשר בבית כלומר המשפחה של יעקב הופכת ‫להיות עשירה יש להם עבדים שפחות צוד בקר

‫משהו ככה רציני והשאלה האם זה בסדר בוא נבדוק

‫והיום אימר יעקב אל שמעון בן לוי

‫אחרתם אותי להבעישני ‫ביושב הארץ וכנעני ובפיריזי

‫ואני מתי מספר ונאספו ‫עליי ויקוני ונשמדתי אני וביתי

‫מה הטענה של יעקב האם זו ‫טענה מוסרית או טענה אסטרטגית

‫אסטרטגית לחלוטין כלומר ‫אחרתם אותי להבעישני ביושב הארץ

‫כלומר אחרי פעולה כזאת אני עומד ‫בסכנה השתגעתם לעשות דבר כזה

‫מבחינה אסטרטגית זה מסוכן ‫מאוד אין פה ביקורת מוסרית

‫עכשיו למה אין ביקורת מוסרית ‫זה בדיוק השאלה חוץ מזה נגיד שאין

‫כאן ביקורת מוסרית אז מאיפה כולם ‫לוקחים שיעקב נתן ביקורת מוסרית

‫על מעשה שמעון בן לוי

‫כי בסוף חייו הוא אומר שמעון בן לוי אחים כלי ‫חמאס ומחירותיהם בסודם על תבוא נפשי וכולי

‫אבל כאן בשעת המעשה אנחנו ‫רואים שהטיעון הוא אסטרטגי בלבד

‫כן זה מסוכן מה שעשיתם ‫עוד ירגו אותי יש את

‫השאלה למה אין פה ביקורת ‫מוסרית כן מה אתה אומר

‫מה

‫פה בחובה זה כנראה כן ‫ביקורת מוסרית מצד היושב הארץ

‫לאב אישני ביושב הארץ מה הבעיה

‫מישהו לא מוסרי או מישהו מסוכן

‫רואים בו אויב הוא הרג את ‫הקרובים שלהם הרי החיווי

‫הם קרובים של הכנעני ‫והפריזי נכון רואים בו אויב

‫אבל גם הכנעני הייתה ‫פרוגנציאלי בגלל שהוא היה בארץ

‫וודאי יכול להיות שהכנעני היה מוסרי ‫אני לא אמרתי שהכנענים היו רעים

‫אתה אומר אחרת מוטיב בפן מוסרי ‫יכול להיות כן אבל צריך להוכיח את זה

‫עכשיו מה הטענה נגד דברי יעקב ‫והיו אומרו אחר זונה יעשה את אחותינו

‫אני לא מבין ומה אם הטענה ‫היא אסטרטגית וזה יעזור משהו

‫אתה אומר אח זונה יעשה את ‫אחותינו ואז מה איך זה עונה על הבעיה

‫שנאספו עליי ויקוני ונשמד איתי אני ובאתי

‫כלומר מי שאיננו עומד על ‫כבודו אז דווקא נאספים עליו בסדר

‫אז זכורה הם צודקים או נגיד את זה אחרת ‫הם לא לוקחים בחשבון את הטיעון האסטרטגי

‫לא לוקחים אותו שהטיעון ‫המוסרי שלהם עולה על זה

‫זאת אומרת אבל אז על מה הוויכוח ‫הוויכוח היה לפי שראינו בשבוע שעבר

‫שיעקב סבר שהוא עדיין לא יכול להתנהג ‫כאומה ואילו בני יעקב ראו את עצמם כבר כאומה

‫זה בדיוק שלב המעבר בין משפחה לבין אומה

‫בתור משפחה אסור לו להרוג את ‫כל אנשי העיר בתור אומה מותר לו

‫אבל זה כן טיעון אסטרטגי זה אומר שאם ‫אני אעבוד על כבודי אז האחרים יעקבו עלי

‫אחרת זה גם טענה אסטרטגית אפשר להגיד ‫שני דברים אפשר להגיד שיש פה טענה אסטרטגית

‫שכיוון שאני נוקם את נקמת אחותי אז יזהרו ‫ממני או יכול להיות שאפילו אם זה לא יעזור

‫אבל אני לא יכול להשתוק מול דבר ‫כזה כן כלומר לפעמים יש ערכים שמע לזה

‫אבל נשאלת השאלה מה צפו כל אנשי שכם ‫מסכנים שכולם צריכים להריג מה אתה אומר

‫למה ברמהות למה לא

‫זה מצוין ברמהות זה עובד

‫כן אבל אם זו הייתה טענה מוסרית ‫איך היה אפשר להרוג אותם הרי הם חזקים

‫לפני ברית מילה הם חזקים הם יכולים ‫לתפוס בנשק חבל על החיילים שלנו

‫מה? למה לא? זה מצוין

‫עשו את זה בצורה מלוכלכת

‫מצוין ככה צריך לעשות אם אנשים רעים אם ‫אנשים רעים אני עושה דברים מלוכלכים מצוין

‫ברור צריך לעשות דברים מלוכלכים

‫זה מחזק את הכבוד

‫זה מחזק את הכבוד להראות להם מה ‫שקורה למי שפוגע באחות שלנו נראה לו מה זה

‫בסדר אנחנו אפילו נעשה איתו ‫תחבולות בתחבולות תעשה לך מלחמה

‫המלחמה זה לא בלט

‫זה נקמת דם

‫זה לא נשמע כמו סוג של נקמת דם זו נקמת דם

‫היום בתחיסה מדי יש כאילו הסתכלות כזאת

‫כשאתה הולך נגד האויב ‫שלך אתה צריך להיות יותר

‫מוסרי ממנו אתה צריך ‫תמיד להחזיר אותה חיילה

‫כשאני נלחם נגד האויב שלי לפי ההיגיון המוסרי ‫של תורת ישראל אני צריך לרדת למדרגה שלו

‫בסדר כלומר הטענה הלא מוסרית אומרת אנחנו לא ‫נהיה במדרגה שלהם אנחנו לא נרד למדרגה שלהם

‫הטענה הזאת איננה טענה

‫כן כי עד רבה זה בדיוק ‫הרעיון של ההדדיות יתנו יקבלו

‫כלומר הוא עין תחת עין זה חלק ‫מהצדק הרי הרמב״ם אומר את זה

‫בספר מורה נבוכים יש פה מורה ‫נבוכים לא אין פה מורה נבוכים

‫בחלק שלישי מאמר בחלק שלישי פרק ממדלת אומר ‫העונשים היסוד המוסרי של העונשים אומר הרמב״ם

‫זה יש יש יש שם

‫הוא למכירה אז מה אני אקנה ‫אותו אני אשאל אותו אם הוא מסכים

‫אם הוא יגיד לאחר כך שהוא לא ‫מסכים מה שעשיתי אני אקנה ממו

‫חלק שלישי

‫פרק לא ממדלת אלא פרק ממאלה

‫המצוות אשר כללתן הקבוצה השישית

‫הם העונשים כן הרמב״ם מחלק את ‫המצוות לארבע עשר סוגים של מצוות

‫אז הסוג השישי מתוך ארבע עשרה סוגים

‫הם העונשים ותועלתם ‫באופן כללי ידועה וכבר הזכרנו

‫אבל פירוט ודין כל מקרה לא ‫רגיל שנאמר בהן שמה אותם

‫עשה עונש כל פושע נגד זולתו ‫באופן כללי שיעשה בו כאשר עשה

‫בשווה

‫אם פגע בגוף פוגעים בגופו

‫ואם פגע בממון פוגעים בממונו

‫ויש לבעל הממון למכול ולסלוח

‫כלומר אם בעל הממון רוצה למכול בבקשה שימכל

‫אבל הרוצח דווקא מחמת חומר פשעו ‫אינו נסלח לו כלל ואין לוקחים ממנו כופר

‫ולארץ לא יחופר לדם אשר ‫שופך בה כי אם בדם שופך

‫ולפיכך אפילו נתקיים הנהרג שעה או ימים

‫והוא מדבר ודעתו נכונה ‫עליו ואמר אני חוא להורגי

‫כבר מחלתי לו וסלחתי לו אין שום אם לא

‫אלא נפש תחת נפש בהכרח

‫תוך שוויון קטן וגדול ‫עבד ובן חורין החכם והשכל

‫כי אין בכל פשעי האדם יותר חמורה מזו

‫ומי שישחיט איבר מאבדים לו כמותו

‫כאשר ייתן מום באדם כן יינתן בו

‫כן אדם עשה מום בחברו הוציא לו אצבע

‫הוציאו לו גם כן אצבע עין תחת עין מה

‫ככתוב כאשר ייתן מום באדם כן יינתן בו

‫מה אתה אומר?

‫מה אומרת התורה שבעל פה?

‫מה אני אומרת?

‫אה הוא אומר ככה ואל תטריד את מחשבתך

‫במה שאנו עונשים כאן בתשלומים

‫אל תשקו כושיות כאלה אומר הבן

‫כי הכוונה אתה לתת טעם למקראות

‫לא לתן טעמים לתורה שבעל פה

‫הפסוקים

‫אני רוצה להסביר לך למה הפסוק אמר את זה

‫מצד האמת זה מה שראוי לעשות

‫למעשה יש לנו סיבות לא לעשות את זה

‫יש לנו סיבות הלכה למעשה ‫ולכן למעשה לא עושים את זה

‫יכולות גם סיבות מוסריות יש כל מיני סיבות

‫יש הרבה סיבות למה לא

‫כן אפשר לכתוב על זה ספרים שלמים ‫מדוע למעשה לא מוצאים את העין

‫אבל צריכים לדעת שהמחאה נגד האלימות

‫היא מחאה מוחלטת

‫מי שנוהג באלימות נוהגים בו ‫באותה אלימות שבה הוא נוהג

‫בסדר? בבקשה

‫אולי זו טענה קצת מצרית אני מניח אבל

‫אי אפשר לומר שמחאה נגד אלימות

‫היא דווקא שאנחנו לא נוהגים ‫באלימות בשום מצב ככל

‫אבל שזה לא מעשית

‫מחאה נגד אלימות

‫זה הכוונה שלא ננהג באלימות בשום אופן

‫זאת הטענה של אחד מגדולי פרושי המלחמה בימינו

‫עד אלי למה

‫עד אלי למה היה מלך טיבט

‫חוץ מזה שהוא גם אלוהה

‫אמנם יש לו משקפיים

‫אבל הוא נחשב לאלוהה בטיבט

‫גם היום בנפל

‫והוא כאשר מאוצטונג

‫הנשיא הסיני

‫קבע שטיבט

‫הוא סרב להגיב כשהפציצו את הארמון שלו

‫כי הוא אמר אי אפשר להשיב לאלימות באלימות

‫והוא נתן לשני מיליון ‫מבני עמו להישחט בגלל זה

‫ולכן הוא קיבל פרס נובל

‫נכון

‫פרס נובל שלום

‫אחרי שהוא פרושי המלחמה ‫נתן לשני מיליון מבני עמו להיארג

‫אז אתה אומרת הוא בסדר הוא צדיק

‫איזה צדקות זאת זו רשעות

‫כן

‫אבל זה לא שהאופציה שנוהגת לפי התורה

‫האופציה שנוהגת לפי התורה

‫זה שצריך להרתיע את הרשעים בעולם

‫ולכן צריך לשבור זרוע הרשע

‫ולכן מי שנוהג בהתנהגות רע

‫אנחנו נוהגים בדיוק כפי שהוא נהג

‫מה

‫וזה מה שהביא את העולם לתיקונות

‫כלומר אלמלא המלחמות של יהושע בנון

‫שבהם הוא כיסח כמה מיליונים של קנאנים

‫ולא הותיר שם הנשמה

‫העולם היה נסוג אחור בברבריות איומה

‫היה חוזר לפרימיטיביות של תקופת האבן

‫וברוך השם אנחנו כיסחנו את הקנאנים הקדמוניים

‫ובזכות זה ערכי המוסר והאמונה והדעות הישרות

‫הלכו והתקדמו בעולם

‫עד כדי כך שהיום אין זכר כמעט

‫למנהגים המכוערים של עובדי האלילים הקדמונים

‫אין היום אדם שמזמין צפתי טלוויזיה

‫כדי להראות כיצד הוא זובח ‫את התינוק שלו על גבי המזבח

‫יש דברים אחרים לא כל כך איומים כמו אז

‫ואפילו כאשר נוהגים באכזריות נוראה

‫אז משתדלים להסתיר את זה

‫יש כבר בושה בעולם כולו

‫וזה כל זה בזכות הברבריות שבה נהגנו בימי קדם

‫לא אפשר לחליט במלחמה באמת, ‫מלחמה באמת זה יותר מלחמה בשם עקרונות

‫אז אפשר לבדוק במלחמה אם ‫המלחמה צודקת או לא צודקת

‫אם היא צודקת תצטרף אליה, לא צודקת אל תצטרף

‫אז אני לא יכול לקבל אדם אזרח שפשה

‫אזרח שפשה

‫מה אתה מתכוון אזרח שפשה

‫כמו שדיברנו קודם

‫יחיד

‫יחיד שפשה

‫נו אז מה עליך אומרת

‫עין תחת עין

‫נכון, איך עושים את העין ‫תחת עין זה כבר שאלה אחרת

‫אבל הפסילה של האלימות ‫בתור שכזו היא טעות מוסרית

‫וזה מה שאת אמרת שזה היסוד הנוצרי ‫אני רוצה לסביר את הנקודה הזאת

‫עבור הנוצרי מוסרי פירושו חסד וחמלה

‫עשיית הצדק בתפיסה הנוצרית היא מחוץ למוסר

‫זה אכרח, זה אכרח יגונה

‫אבל למה לעשות

‫החברה האנושית בחטא יסודה

‫ולכן בתי המשפט והמשטרה ‫והצבא כל הדברים האלה הם רע

‫שאסור לאיש אמונה להתעסק בהם

‫אתה אומר ככה אולי על ידי חסד וחמלה ‫ולהיות פרייר אולי אחרי אלף שנה זה יעשה משהו

‫בסדר שמעתי ראי אני רוצה לענות על זה

‫אחרי אלף תשע מאות וארבע עשרה שנה של ‫פרייריות נוצרית הייתה מלחמת העולם הראשונה

‫באירופה הנאורה והמלומדת שבה ‫לא האמינו יותר שתהיינה מלחמות

‫ואחרי מלחמת העולם הראשונה ‫שבה נהרגו שלושים מיליון אנשים

‫הייתה מלחמת העולם השנייה ‫שבה נהרגו שישים מיליון אנשים

‫לא אבל יש פה בעיה אם אתה אומר לאיזה מורה ‫שליווה במשך שתיים עשרה שנה את הכיתה שלו

‫מכיתה אלף עד כיתה י' ואתה ‫שואל אותו תגיד איך זה יכול

‫להיות שבטקס במסיבת הסיום ‫של כיתה י' זה יסתיים בקרב סכינים

‫אז יאמר המורה אני אמרתי רק דברים טובים

‫נכון אני דברתי רק על חסד ואהבה וחמלה

‫אבל אם אחרי שתיים עשרה שנה שאתה ‫מדבר על חסד ואהבה וחמלה ככה זה מסתיים

‫כנראה שיש בעיה במה שאתה לימדת ברור ‫כלומר כי לא לקחת אחריות על הממד הפוליטי

‫זה בדיוק מה שעשתה הנצרות כיוון שהיא החליטה ‫שהפוליטיקה היא מחוץ לצדק היא מחוץ למוסר

‫לכן היא לא לקחה אחריות וזה נמסר בידי הרשעים

‫יש הבדלה בין הכהנים ‫לבין המלך וכו' כן או אז מה?

‫אה פשוט מאוד ביהדות ‫המלך והכהן והשופט והנביא

‫ארבעתם הם מוסדות שלטון וארבעתם קדושים

‫בנצרות המלכות זה לא קדוש זה תמה זה חולין ‫במקרה הטוב זה לא חלק מן האסטרטגיה האלוהית

‫זה בחוץ זה בחוץ והקדושה נמצאת ‫בכנסייה בלבד מבחינתם ברור ולכן זה תומע

‫להגיב באותה אלימות או יותר אלימות?

‫האם להגיב ביותר אלימות או באותה האלימות

‫זו שאלה ששאלה רב קוק

‫הנה בספר אגרות ראייה מתא רב קוק כרך א'

‫בעמוד קוף

‫וענייני המלחמות זה אגרת ארוכה ‫שהיא משליכה לדוקטור זיידל

‫דוקטור זיידל היה בחור ‫ישיבה קראו לו רב מויש

‫זיידל והוא היה לו חברותה ‫בשם רב בנימין מנשה לבין

‫הם היו זוג חברותות זוג ‫חברותה כזה בישיבת טלס שבליטה

‫והיה להם שאלות באמונה ‫באותם הימים לא היה מכון מאיר

‫לא הייתה תוכנית אמונה לא ‫כלום אז מה הם עשו היה אדם

‫אחד בעולם שאי אפשר לשאול ‫אותו היו שולחים אגרות לרב קוק

‫והרב קוק לפעמים היו לוקח לו שנה עד שהוא ‫היה עונה אבל כשהוא היה עונה חבל על הזמן

‫אז כאן רואים שדוקטור זיידל שואל אותו ‫לגבי המלחמות שבתנך המלחמות האכזריות כל כך

‫אומר הרב אי אפשר היה כלל בשעה ‫שהשכנים כולם היו זאבי ערב ממש

‫שרק ישראל לא יילחם שאז היו ‫מתקבצים ומחלים חז ושלום את שאריתם

‫אם לא היינו נלחמים היו עושים ‫לנו מה שעשו לטיבטים ועד רבה

‫היה מוכרח מאוד גם להפיל פחד ‫על הפרעים על ידי הנהגות אכזריות

‫ואיך הכי אם אתה לא עושה את זה ‫אתה לא מוסרי איך תקדם את העולם

‫רק עם ציפייה להביא את האנושיות ‫למה שהיא צריכה להיות אבל לא

‫לדחוק את השעה ודע שבהלכות ‫ציבור לא החמירה תורה כללה לדחוק

‫את רוח העם לחסידות כלומר ‫בהנהגה שלך בהתנהגות שלך עם השכן

‫השכן שלך עושה לך בעיות אז התורה ‫אמרה תהיה וטרן תיתן לו אפילו לא יודע

‫תהיה פראיר זה ההנחיה של התורה ‫להיות וטרן בממונו וכל מיני דברים כאלה

‫מפני אבל בענייני הכלל בלכות ‫ציבור התורה בכלל לא אמרה

‫את זה מפני שאז הייתה החסידות ‫הכללית נעשית דרך קבע וחובה

‫ותכלית התורה היא שתקבע הערה ‫השכלית בכוח אהבה ונדבה וזהו

‫יסוד כמה כולות שיש בדין תורה ‫ביחס לסדרי המלחמות כלומר

‫אמר בר ערב רוצים להיות יותר ‫מוסריים יותר נחמדים וכולי אבל שזה

‫ייעשה ללא חובה ועזיבת האלילים ‫היא נעותה לתעודת ישראל הכוללת

‫ומובן עכשיו פה יש חידוש גדול ‫של הרב קוק שצריך למצוא את

‫היסודות שלו בהלכה ומובן שמכל ‫מקום היה הדבר מסור לבית דין לראות

‫מצב המוסר של העבודה זרה ‫ההיא ולא היו כל העניינים שווים

‫לפעמים החליטו בדין מלך ‫ישראל צריך להתנהג ביותר אכזריות

‫לפעמים החליטו בדין מלך ‫ישראל יתנהג בפחות אכזריות

‫הכל לפי המצב של אותה ‫חברה שנגדה אנחנו נלחמים

‫ובעבונתנו הערבים לא נתפרשו ‫לנו הדברים לפרטיהם ממיעוט

‫השימוש המעשים מאז ייבדנו ‫חוסנינו הלאומי עד אשר ישיב לנו השם

‫ברך התרת יפרתנו במירה בימנו כן

‫יש דין מלכות יש דין בסנדרין וכו׳ ‫אנחנו צריכים ללמוד את זה גם הנביאים

‫לפעמים התערבו בזה למשל רואים ‫שבמלחמה עם מואב אלישה הנביא ציבה כל

‫עץ טוב תפילו זה בניגוד לתורה, ‫התורה אמרה שלא להחריט את העצים נכון

‫לא תשחיט את העצה ופתאום כשנלחמים ‫נגד מואב פתאום בא אלישה הנביא אומר

‫שמה תפילו את העצים מה קרה כנראה שמואב ‫יותר מושחטים עשה בשביל זה נביא שיגיד בסדר

‫יש נעומת זה במלחמת מדיאן ‫היה אחרי כלומר יש כל מיני

‫כללים בדבר הזה יש איזו ‫שפידה מוסרית של הדבר הזה

‫כן

‫בבקשה

‫כן

‫יש הפגמיות להיום? בוודאי שיש פגמיות ‫להיום שמתי לב שאנחנו במלחמות גם

‫בסדר אז בשביל זה יש בית מדרש, בית המדרש ‫לומד את הדברים האלה ומחליט מתי ככה מתי ככה

‫ולפעמים שואלים אותנו

‫לא תמיד שואלים אותנו אבל ‫לפעמים שואלים אותנו כן אולי שאלה

‫קצת אלמנטית אבל למה שם אותנו ‫באופי סטדיון כאילו של דיאטורים

‫שאנחנו צריכים לעשות את העבודה ‫כאילו ושם הוא צריך להיות בשביל זה

‫כלומר אני הייתי רוצה לשאול ‫את השאלה שלך יותר בחריפות

‫למה הקדוש ברוך הוא שם אותנו אנחנו העם הטוב ‫ביותר מבחינה מוסרית החברה המוסרית ביותר

‫שיש בעולם למה הוא שם אותנו במרחק של מספר ‫תחנות אוטובוס מהחברה המושחתת ביותר בעולם

‫זאת שאלה כלומר רואים שזה יותר מדי חריף

‫כן שתי תחנות אוטובוס אתה כבר בעולם ‫אחר מבחינה מוסרית מבחינה ערכית הכל

‫מה רוצים מאיתנו ההשגחה ‫העליונה לא סתם עשתה את זה

‫אולי היא רוצה לבחון אותנו ‫כיצד אנחנו מתנהגים במצבים כאלה

‫ואולי שנדע לשמש כדגם מוסרי ‫שידריך את העולם בדברים האלה

‫בסדר אז יש פה עבודה כנראה שצדקו ‫בזה רבותינו שאמרו שהחיים לא פיקניק

‫זה מאלץ אותנו לפתח סוג של ‫אכזריות כלומר כדי להשתמש בכל

‫כוחות הנפש כולל הכוחות ‫האכזריים שבנפש הם קיימים מלא

‫ולדעת כיצד להכליל אותם בהכרה המוסרית שלנו

‫אין לי יודע אבל הייתי אומר ‫ככה שחברות אחרות שמנעות

‫את עצמן מאכזריות כביכול ‫בסופו של דבר כשמגיע שעתה מבחן

‫הן לא עומדות בזה

‫ואילו עם ישראל כן עומד ‫בזה וזה אומר משהו עלינו

‫למה ליהודים יש משהו לפחד כי ‫אכזריות זה לא מידה טובה בנפש

‫זה לא מידה טובה

‫כן כמובן שנקמנות היא לא מידה ‫טובה אבל נקמה היא מידה טובה

‫צריך לעשות הבחנה בין נקמנות לנקמה

‫בין ענבה לשפלות הרוח

‫בין גבילות חסדים לבין ‫פזרנות זה העבודה תמיד שאנחנו

‫נמצאים עליה איזה מידת ‫אכזריות עדיין שהיא מדרה בנפש

‫ברור

‫אז אבל לא צריך לפחד מלהפעיל אכזריות ‫במקום שזה נדרש מבחינה מוסרית טוב אז אם כך

‫צריך להגיד כאן מה שקורה כאן ‫עם יעקב אז אני רוצה להגיד פה את

‫החטא של אנשי שכם מה פשעו אנשי ‫שכם שהם כולם נתחייבו כל הזכרים

‫אגב למה הם הרגו את הזכרים ולא את הנקבות

‫מה

‫כי הזכר יכול להילחם נגדך

‫כן הנקבות לא נלחמות אז לכן את הנקבות ‫הם לקחו בשאבי ואת הזכרים הם הרגו

‫לא זה לא כדאי להביא קצת רכוש הביתה

‫שפחות מקנאת

‫אבל הם פחדו מהטיעון הספרדי ‫כשהזכרים הקומו ברור ברור כמו אם כבר אתה

‫יוצא למלחמה והמלחמה היא צודקת ‫אז אתה הוריד כל מי שיכול להילחם נגדך

‫צריך להבין שבמונחים של החברה ‫העתיקה אם אתה משאיר אחד מן השבט

‫שאתה נלחם נגדו אתה יודע שעוד ‫עשרים שנה הם ירגו את כל השבט שלך

‫כלומר אין ברירה זה הכל או לא ‫כלום זה הכללים של אותה התקופה

‫אז לכאורה מה החטאם ומה ‫הפשעם של אנשי שכם כן בבקשה

‫נכון

‫כלומר את שואלת מדוע אם אנשי ‫סדום אי אפשר בסופו של דבר לא

‫העלינו אותם חוץ ממשפחה אחת ‫ואילו כאן לקחו את כל הנקבות

‫ואת כל המקנה

‫אז כנראה שהיה אפשר להעלות משם משהו

‫נכון זה מה שאת שואלת

‫כן את שואלת מדוע פה ‫היה מה להעלות כן אז ודאי

‫כי כנראה אנשי שכם לא ‫היו מושחטים כמו אנשי סדום

‫נכון ולכן אפשר היה להשאיר בחיים ‫את השפחות ואת כל הצון והבקר כן

‫בבקשה

‫יש פה הערה טוב אם כך ‫אני רוצה עדיין להבין אז מה

‫אפשר גם לשפוח אותה אחרי ‫שהרגת את ה... מה אתה עושה

‫את הבעל את האבא אז מה אתה ‫רוצה לעשות להשאיר אותם ככה

‫כן כן ככה זה היה מקובל בזמן העתיק

‫מה אתה רוצה

‫להשאיר אותם שהם ילכו עכשיו לקנני ‫ולפריזי ושם הם יסיתו אותם להילחם בנו

‫אלא מה אתה מעדיף להרוג את כולם

‫זה משלמון כן אז אם כך נשארת שאלה ‫אבל מה עשו אנשי שכם שנתחייבו כולם כליה

‫כן הרמב״ם אומר בגלל שהם היו ‫כולם שותפים לפשע הם ידעו מה

‫עשה שכם בן חמור והם חיפו ‫עליו במקום לדון אותו לשפוט אותו

‫ולכן התחייבו כליה

‫נשארת השאלה הרמב״ם אומר שזה ‫לא נכון הרמב״ם אומר שהרמב״ם לא

‫צודק בזה בגלל שסך הכל מה יכולים ‫כל אנשי העיר לעשות נגד המושל

‫אלא היה צריך להרוג רק את השכבה ‫הפוליטית דהינו המנהיגים ככה טוען הרמב״ם

‫אבל האמת היא שהיא תכן מאוד שזה ‫מה שהרמב״ם אומר כי הרמב״ם אומר

‫לפיכך נתחייבו בעלי שכם הריגה ‫בעלי שכם ולמה הוא אומר אנשי שכם

‫כי בעלי שכם הכוונה שליטים ‫שבעיר שהם היו צריכים מועצת העיר

‫לשפוט וכו׳ ויכול להיות שבגלל זה יש ביקורת ‫של יעקב אבינו על זה שהם עברו את הגבול הנדרש

‫ברור אגב יש לציין שבאותו ‫זמן איפה נמצאת דינה

‫היא שבויה אצלם כן תסגרו ‫את זה כן מה אתה אומר

‫אבל אם הוא מועצת בעלי מדע גורם ‫שכל האחרים ש... אז יכול להיות שכל

‫האוכלוסייה היתה כמה אליהם ולכן ‫הוא הייתה ברירה אלא להרוג את כולם

‫זה גם יכול להיות

‫טוב אבל לכל פנים אנחנו רואים שיש פה ‫ויכוח בעצם בסופו של דבר בין יעקב לבין בניו

‫והוויכוח הזה יבוא לידי ביטוי יותר חריף ‫בשעת פטירתו של יעקב אבינו כאשר הוא יגדה

‫את האלימות של שמעון ולוי וצריך ‫לברר למה הוא מגנה אותה הרי פה הוא

‫לא מגנה אותה באופן עקרוני רק אומר ‫שיש פה בעיה אסטרטקית אז מה קרה מה

‫השתנה בין שם לבין כאן זה כשנגיע לפרשת ‫וייכי בעזרת השם נזכור לטפל בשאלה הזאת

‫עכשיו לכל אורך הפרשה הזאת ‫אנחנו רואים שיעקב נקרא בשם

‫איזה מה השם שלו

‫יעקב לפי מה שלמנו זה מצב הקטנות השפלות

‫ויאמר אלוהים אל יעקב קום

‫מה צריך לקום

‫סימן שהוא יושב או שוחר

‫עלה

‫סימן שהוא בשפלות

‫כלומר בגלל המצב הזה הקדוש רוחו ‫אומר ליעקב אתה לא צודק הבנים שלך צדקו

‫קום עלה בית אל

‫ושב שם

‫כלומר שכם מבחינה גיאוגרפית ‫נמצאת במקום נמוך לעומת

‫בית אל שתמצאת בהר אבל ‫זה לא סתם שזה מצוין כאן זה

‫אבל להגיד לנו שהעלייה הגיאוגרפית ‫היא באה בעקבות צביעה לעלייה

‫מוסרית של יעקב. ועשה שם מסבח ‫לאלה נראה אליך בברכך מפני האסה ואחיך

‫ויאמר יעקב אל ביתו ‫ואל כל אשר עמו אסירו את

‫אלוהי הנכר אשר בתוככם ‫והתארו והחליפו סמלותיכם

‫למי יש אלוהי נכר בתוכם

‫לכל השבויים השבי של אנשים ועטף ‫שנשבו משכם עכשיו צריכים לעבור

‫תהליך של התארות מעבוד הזרה אז ‫יעקב אומר אם כבר אז עכשיו צריך להתאר

‫מעבוד הזרה האמת היא יש ‫עוד מישהו שם שיש לו אלוהי נכר

‫מי רחל יש לה רק את זה יעקב ‫לא יודע כן אז יתכן שאותה

‫הזדמנות היא ניצלה את זה כדי ‫לזרוק גם את התרפים שלה לא יודע

‫זה כמין גיור כן זה חצי גיור כזה כן

‫זה בדיוק מה שקרה

‫זה לא בעל רקע כל הסיפור של שכם

‫האם זה בעל רקע הסיפור של שכם

‫יכול להיות אבל סך הכל ‫ההתחייבות להקים מסבח

‫בבית אל זאת ההתחייבות ‫שהייתה ליעקב כשהוא ברח

‫נכון עם מי התחתנו כל הבנים של יעקב עם נשיהם

‫לא הבנתי מה אתה רוצה שואל ‫אולי הם התחתנו עם ההשוויות האלה

‫זה מה שאתה שואל אולי זה מה שאתה ‫שואל או לא אתה יודע מה אתה שואל או לא

‫אני שואל אם זה גיור פה של ‫אנשים או של מי. רגע אתה שואל פה

‫שתי שאלות של מי הגיור הזה רגע ‫אתה שמת לב ששאלת שתי שאלות

‫שאלת עם מי התחתנו הבנים של ‫יעקב אחר כך שאלת האם זה גיור זה שתי

‫שאלות שונות אז תגיד לי על איזה ‫שאלה אתה רוצה שאני אענה תחילה

‫על הראשונה

‫טוב עם מי התחתנו הבנים ‫של יעקב תשובה לא יודע

‫יש בחזל כמה דעות יש דעה ‫שאומרת שתאומות נולדו עם השבטים

‫מה זה אומר זה אומר שהם ‫חזרו למדרגת אדם הראשון ואצל

‫אדם הראשון שנולד עם בת זוגו לא ‫נוצר עם בת זוגו אז גם הם נוצרו עם

‫בנות זוגם ולכן מין אנושות חדשה ‫נולדת. דעה שנייה שהתחתנו עם קנעניות

‫בסדר

‫טוב הלאה

‫בספר יחזקאל כתוב אביך האמורי

‫כן ואמך אחיתית אביך האמורי ‫ואמך אחיתית נאמר על כלל ישראל

‫אז כנראה שיש לנו יסודות ‫קנעניים מבחינה ביולוגית בתוכנו

‫ונקומה ונעלה בית אל

‫האם גיירו אותם

‫למה

‫לגייר למה

‫ליהדות אבל לא הייתה יהדות

‫אלא מה להתקבל לבית אברהם ‫זה כן ודאי צריך להסיר עבודה זרה

‫צריך לימול וכולי עכשיו לגבי ‫שאלתך השנייה האם זה כמין גייר

‫אני שואל הרי הבחור הזה ‫שיושב פה שאל את אותה שאלה

‫לפניכם ועניתי לו למה התשובה ‫שנתתי לו לא מספקת אותך

‫טוב אתה לא עונד בסדר לא משנה נו

‫עכשיו אני רוצה לומר שכמה ‫שנה קרה ממש שבדרכם ישראל

‫לא עם במובן הרגיל שלנו ‫אמרת שהיהדות היא לא דת

‫לא דת

‫גם ישראל לא

‫זה היה תוכנית ארבע פעמים

‫שמה אמרת שיש משהו אחרים שבדרכם ישראל ‫לא עם ואתם תפסיקו את הזה אבל לא יודע מה היה

‫נגיד שאני אמרתי איזה מה זה ‫קשור אתה אומר את זה קשור

‫אביחיים מורים במלח החיטי זה ‫לא משהו גנטי אלא משהו פתיחון

‫בדאי שזה גנטי יהודי יש בסיס היסטורי גנטי

‫השאלה היא איזה גנטיקה אבל ‫ברור שאנחנו בני אברהם יצחק ויעקב

‫בני אברהם יצחק ויעקב ‫הם עם ישראל ואחר כך

‫מצטרפים אליהם כולם ‫מצטרפים אבל יש גרעין בסיסי

‫יש איזה יהודי אחד שאני לא יודע ‫איך בכלל הוא לא מתבייש לכתוב את

‫מה שהוא כותב כתב ספר שעם ישראל ‫לא היה קיים אף פעם קוראים לו זנט

‫והוא אומר מדוע ההוכחה ‫שעם ישראל לא היה קיים

‫זה שהוא מביא שלאורך ‫כל הדורות היו הרבה גרים

‫אז למה הם הצטרפו הגרם ‫מצטרף למשהו למה הם הצטרפו

‫אז סימן שהם הצטרפו ‫למשהו אז יש איזה בסיס גנטי

‫לא מה שהתכוונתי בתוכנית ‫ההיא שעם ישראל הוא לא עם

‫זה בכלל לא לזה התכוונתי ‫התכוונתי למשהו אחר לגמרי

‫התכוונתי לדברי הרב קוק ‫במכתבו לשי הורוביץ ששם הוא

‫מסביר שעם ישראל הוא לא ‫באמת עם אלא הוא ישות עליונה

‫שהיא מתהלכת בעולם הזה ‫בצורה של עם ולכן אנחנו קוראים

‫לעם ישראל בשם עם כי כך ‫נקראים כל הקיבוצים האנושיים

‫אבל אנחנו כן חיה שמימית ‫איזה מין ידיעה שמתהלכת בעולם

‫טוב

‫ונקומה ונעלה בית אל ושם מסבח לאל העונה אותי ‫בעון צרתי והיא מדיבה דרך אשר הלכתי והייתנו אל

‫יעקב את כל אלוהיה נחר אשר בידם ואת הנזמים אשר ‫באוזניהם ויתמון אותם יעקב תחת האלה אשר עם שכם

‫זאת אומרת ששכם זה מקום ‫שבו מתחת לאלה יש עבודה זרה

‫שכם זה לא סתם מקום זה המרכז ‫הגיאוגרפי של ארץ ישראל כלומר

‫הארציות של ארץ ישראל תומנת ‫בחובה את היסוד של העבודה זרה

‫מעניין מאוד חז״ל אומרים עובדי העבודה זרה ‫שבחוץ לארץ לאו עובדי העבודה הזרה ממש הם, הם

‫אינם באמת עובדי עבודה זרה אלא מנהג עבודתיהם ‫בידיהם כלומר בחוץ לארץ עבודה זרה זה קיץ'

‫זה המשך של מנהגים קדומים אבל זה לא רציני בארץ ישראל עבודה ‫זרה זה רציני איפה אנחנו רואים את זה הנה עבודה זרה קוראים אותה

‫בשכם במרכז של הארץ שמה זה נמצא כי כוחות החיים הם בעוצמתם ‫בארץ הזאת והאמת היא שהדברים מפורשים בספר דברים פרשת וית חנן

‫פרשת וית חנן נאמר כי תוליד בנים ובני בנים ‫ונושנתם בארץ והשחתם ועשיתם פסל תמונת

‫קול ועשיתם הרע בעיני השם אלוהיך להכעיסו ‫במעשי אדיכם כלומר כשאתם תעבדו עבודה זרה

‫היידעתי בכם היום כי עבודתו מדון מהר מעל הארץ ‫אשר השם אלוהיך נותן לך נחלה לא תעריכו נימים

‫עליה כי שמתי שם מדון והפיץ השם אתכם בעמים ‫ונשארתם מתי מעט בגויים אשר יפיצך השם אלוהיך שמה

‫ועבדתם שם אלוהים עץ ואבן ‫אשר לא יוכלון ולא יריחון ולא ימישון

‫לא הבנתי אם אתה תעבוד עבודה זרה אז העונש ‫שלך זה שהקב' יהוציא אותך לחוץ לארץ ושם תעבוד

‫עבודה זרה אבל זה בדיוק מה שעשית שם מה זה ‫הפרס על עבודה זרה הפרס שאתה עובד עבודה זרה

‫אלא הכוונה שבחוץ לארץ ‫אתה תעבוד עץ ואבן אשר לא

‫יוכלון ולא יריחון ולא ‫ימישון זה עבודה זרה לייט כזה

‫זה לא רציני

‫בסדר זה מה שזה אומר בארץ ‫ישראל עבודה זרה זה רציני

‫אבל להטמין זה לעתיד זה אומר אולי שזה ‫יתעלה בבוא הזמן הכוחות שיש שם הם כוחות

‫אדירים כלומר עבודה זרה יש בה כוחות ‫והכוחות האלה משמשים אותנו בבוא הזמן

‫רק שאנחנו מעדנים אותם כן מה אתה אומר

‫מה זאת אומרת שעבודה זרה היא ‫המרכז של ארץ ישראל עבודה זרה

‫נמצאת תמונה במרכז הארצי ‫הגיאוגרפי של ארץ ישראל שזה שכם

‫כלומר עוצמת החיים שבארץ ‫היא הבקור של עבודה זרה

‫בסדר יש עוצמות חיים אדירות ‫בארץ הזאת והם הבסיס של עבודה זרה

‫לכן התורה אומרת אבד תיאבדון את ‫כל המקומות אשר עבדו בהם הגויים

‫על כל גבע נשאה ותחת כל ‫עץ רענן כלומר שהנוף של ארץ

‫ישראל הוא נוף שמושך לעבודה ‫זרה קנעניות קוראים לזה בסדר

‫ואי שאו ואי היא חיטת אלוהים על הערים ‫אשר סביבותיהם ולא רדפו אחרי בני יעקב

‫נכון אז מה זה אומר שהם צדקו בסדר חיטת אלוהים ‫זה הפחיד את כולם שמו שמה ששני בני יעקב מסוגלים

‫לעשות לעיר שלמה אמרו לא כדאי להתעסק איתם ולא ‫רדפו אחרי בני יעקב יש בהערים אשר סביבותיהם

‫האמת היא אני רוצה להגיד ‫משהו שאסור להגיד נכון כתוב

‫כתוב ואי חיטת אלוהים על ‫הערים איך מתרגמים ערים בערמית

‫קרוויה נכון תסתכל בבקשה באונקלוס בבקשה

‫אונטלו ואהבת דחלת השם על ‫עממאיה די בקרבה סחרה נאון מה זה

‫עממאיה עמים אז אולי זה אומר ‫שאונקלוס גרס על העמים אשר סביבותיהם

‫נכון אז זה אומר שיתה לו גרסה ‫אחרת משלנו קשה לדעת כן אבל

‫כתוב עממאיה די בקרבה סחרה נאון ‫שבערים העמים שבערים קצת מוזר

‫כל פנים יש פה תוספת טוב אבל ‫לא רטפו הכוונה הגויים האלה לא

‫רטפו אחרי בני יעקב המקרנים ‫כן של שמעון ולוי הם אלה שצדקו

‫אתם רואים כל האווירה כאן ‫היא אווירה אחרת לגמרי מאשר

‫האווירה שלפני כמה חודשים ‫כאשר הוא נמצא בעבר הירדן המזרחי

‫והוא צריך לשלוח מלאכים אל עשיו ‫ולהשתחבות לעשיו ברגע שהוא נכנס

‫לארץ קנאן כל ההנהגה שלו היא ‫הנהגה אחרת לגמרי הנהגה של מלאכות

‫יצרו ארתע

‫יצרו ארתע יפה כן מה אתה אומר

‫למה זה יעקב ולא יעקב בקדם יש ‫לה רק אבנים ולא רטפו את האבנים

‫למה לא רטפו אחרי יעקב כי אחרי יעקב אי ‫אפשר לברוח אי אפשר לרדוף ביש שיעקב יש

‫לו מדרגה כל כך אלוהית ששום דבר לא ‫יכול עליו אם היה מקום לרדוף זה אחרי בניו

‫ואף על פי כן אף על פי ‫שום מדרגה תחתונה הוא

‫קדוש אף אחד לא מעז ‫להתעסק איתו כן מה אתה אומר

‫אם זה עם אז היה אמור להיות בני ישראל

‫אפילו בתור בני יעקב לא ירדפו אחרי כן בבקשה

‫נכון

‫מה הוא חושב שהם טעו ובעצם ‫הם צדקו לא הבנתי את הכושייה

‫נכון

‫מי אמר שהוא עדיין חולק עליהם מתי

‫מה כשהוא לא יכתב

‫אתה שואל למה לפני פטירתו יש לו ביקורת עליהם

‫זה אני אמרתי במהלך השיעור הזה נכון ‫שכאשר נגיע לפרשת וייך אנחנו נדון בזה

‫אז מדוע אתה חולק על מה שאמרתי ‫אז יש לך כושייה על מה שאני אמרתי

‫לא טוב כן בבקשה

‫יעקב עדיין מפחד איליכם נכון

‫אז הוא לא שינה את הנגן וודאי שהוא ‫שינה את הנגן אנחנו נראה את זה בהמשך

‫הוא וכל העם אשר אימו ואייבן ‫שם מזבח ויקרא למקום אל בית אל כי

‫שם נגלו אליו האלוהים בברוכו ‫מפני אחיו ותמות דבורה מנקת רבקה

‫מה זה תקוע פה הוא בונה מזבח הוא ‫מקיים את נדרו ותמות דבורה מנקת רבקה

‫אז חזא לא אומרים שאם מתה מנקת רבקה ‫סימן שגם רבקה מתה מה זה אומר שהוא נגמל

‫זה אומר שהוא נגמל יעקב

‫ותקבר מתחת לבית אל תחת ‫האלון ויקרא שמו אלון בחוט מה

‫מי אמו הוא עצמאי עכשיו ‫עכשיו הוא עצמאי עד

‫עכשיו היה משוער עדיין ‫היה קצת חסר ביטחון עצמי

‫מה אני עוד לא יודע אם אני ‫אצליח לקרוא את הפסוק הבא אולי

‫והירה אלוהים אל יעקב עוד ‫בבוא מבדן הרם והיוורך אותו

‫והיו אומרים אלוהים שמך ‫יעקב לא ייקרא שמך עוד יעקב

‫כי אם ישראל יהיה שמיך ויקרא את שמו ישראל

‫בסדר כלומר יש אם כן ‫יעקב נקרא ישראל בפי המלאך

‫במעבר יבוק חוזר ליקרא ‫ישראל כשהוא מגיע לארץ קנאן

‫מפני החולשה המוסרית מול יושב הארץ ‫שהיה פה לפניו וכאשר הוא מתגבר על הדבר הזה

‫אז הוא הופך להיות ישראל בבת אלה בסדר מה? ‫הנה הוא התגבר

‫מה? למה אני לא מאמין? ‫למה אני לא מאמין? זה בכמה עמד?

‫מה זה? ‫אני לא יודע אני עוד לא קראתי מה אתה אומר?

‫כן אבל הוא כנראה הבין את ‫המסר כיוון שהוא ראה שהיה

‫חיטת אלוהים על הערים אשר ‫סבותם ולא רדפוח בין יעקב

‫והוא עלה עד בית אל ובבית אל ‫חזר אל עצמו אז הקבל של חולניק

‫נגלה אליו וקורא לו ישראל כלומר ‫יש תהליך פנימי שהוא צריך לעבור

‫כן בבקשה? אבל מקודם הוא ‫נקרא ישראל למורת שרבקה את אחיה

‫אז זה מה שבמעבר יבוק ‫אז שם האיש אומר לו ישראל

‫יהיה שמיך וכאן הוא נקרא ‫את שמו ישראל יש הבדל

‫כן בבקשה? למה היה צריך ‫למנות שם מזבח? הוא בנה

‫שם מזבח? איפה? כשהוא ‫ברח הוא יצג שמן על האבן

‫נכון? הוא לא בנה שם שום מזבח ‫והוא אמר ואם יהיה אלוהים ממדי

‫ושמרני בדרך הזו אשר אנוכי ‫הולך ונתני לחם לאכול וגד ללבוש

‫ושבתי בשלום אל בית אבי והיה השם אלוהים ‫והאבן הזאת אשר שמתי מהצבא יהיה בית אלוהים

‫וכל אשר תתן לי עשרה עשרה נולך אז כאן ‫הוא קיים את ההתחייבותו שיהיה בית אלוהים

‫איך הוא עשה את זה? בנה מזבח. למה הוא ‫נסע צפון על ישכם ולא נסע ישירות לבית אל?

‫שאלה זו שאלנו אותה בשבוע ‫שעבר התשובה שנתתי אז

‫טובה גם היום. בסדר. אפשר ‫להוציא את זה אגב מהארכיון

‫כן בבקשה. הרי איך הוא לא יכול לקנות ‫עצמאות כשאמו היה מחליק? זה חלק מן הגמילה

‫כי האם הרי היא זו שמצבאה עליו מה לעשות. ‫שמע בקולי לאשר אנוכי מצבא אותך

‫וכאן הוא מחליט מעצמו להיות ישראל. ‫הרי מה היא אומרת לו שמה לרמות

‫ללכת בעוקבה וברמיה ועכשיו הוא צריך ‫ללכת בישרה. ישר אל נכון לפי מה שלמנו

‫ויאמר לו אלוהים אני אל שדאי אגב סתם ככה ‫מה זה השם הזה דבורה? איפה זה בא השם הזה?

‫דיבור. אז שיקראו לה דיבור. מה ‫זה דבורה? יש בעל חיים שעושה

‫בז נכון עוקץ. מה הוא מייצר? ‫דבש. מנקת מה היא מייצרת?

‫חלב. מה זה ארץ ישראל? ארץ זוות חלב ‫ודבש נכון. עכשיו מה המיוחד לחלב ולדבש?

‫למה ארץ ישראל נקראת זוות ‫חלב ודבש יותר מכל שווחיה? כי זה

‫טהור מתעמי. החלב הוא בא מדם. ‫דם אסור באכילה. חלב מותר באכילה.

‫כלומר זה טהור שבא מתוך תמי. ‫ומה עם דבש? זה בא מהדבורה.

‫דבורה זה אסור באכילה, זה ‫תמי. מותר לאכול את הדבש.

‫אם כן ארץ ישראל מהפכת את מה ‫שנראה לך תמי, היא מהפכת אותו

‫לטהור. זה הסוגולה של ארץ ישראל ‫שהיא מעלה את הכל. זוות חלב ודבש.

‫זה רק בארץ ישראל. המקור. הרי ‫מאיפה למדנו שמותר לשתות חלב?

‫זה מה שאני מסביר לך. מאיפה ‫למדנו שמותר לשתות חלב בכלל?

‫ושמותר לאכול דבש בכלל? למדנו ‫את זה מזה שהתורה אמרה ארץ זוות

‫חלב ודבש. כלומר ארץ ישראל היא ‫המקור של הטהרה של החלב ושל הדבש.

‫וזה בדיוק מה שמתברר כשהוא ‫עולה לארץ ישראל. יש דבורה

‫מנקת רבקה שמוזכרת בהקשר ‫של הפיכתו של יעקב לארץ ישראלי.

‫כיוון שהוא הופך לארץ ישראלי ‫הוא יכול להוליד את השבט הצבאי

‫הראשון והיחיד. והיום אמר לו ‫אלוהים אני אלשדי פרי עורבי.

‫מה זה אלשדי? מי שנותן ‫את הפריון. פרי עורבי

‫גוי וקהל גויים יהיה ממקה ‫ומלאכים מחלציך יצאו.

‫אז הוא אומר לו עכשיו לפרוד ‫ולרבות די נו שייבלד בנימין.

‫אבל קהל גויים זה אמור על אפרים ומנשה.

‫גוי וקהל גויים יהיה ממקה. ‫נו אז מה הבעיה? אבל גוי זה בנימין.

‫קהל גויים אפרים ומנשה. נכון? אבל גוי ‫זה בנימין. נכון? זה אפשרי אם כן עכשיו.

‫עכשיו לכאורה היה צריך להיות שגם אפרים ‫ומנשה יבלדו בארץ ישראל. נכון? לפי התוכנית.

‫לא הלך. ‫כנראה שעוד לא הגענו לאחרית הימים. נכון?

‫וישב יעקב ביקש לשבת בשלווה. לא הלך. בסדר?

‫ואת הארץ השם נתתי לעברם וליצחק. ‫לך את ננה וזרחה את הארץ.

‫טוב עד כאן להיום. שלום.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234881593″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 55
"ויבא יעקב שלם עיר שכם"
"ויאמר לו אלהים שמך יעקב לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך"
פרק לד’ פסוק יח’
אורך השיעור: 59 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234881593″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“ויטבו דבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן חמור”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן