הנה המשך לימודנו חביב בספר
בראשית ואנחנו נמצאים בפרק למד ד'
פסוק ידחת
פרק למד ד' פסוק ידחת
ויתבו דיבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן חמור
ולא אחר הנער לעשות הדבר כי
חפץ בבת יעקב ונכבד מכל בית אביו
וייבוא חמור ושכם בנו על
שער ערם וידברו על אנשי ערם
למור האנשים האלה שלמים הם
איתנו וישיבו בארץ ויזכרו אותה
וארץ יינה רחבת ידיים לפניהם ולמנותם
ניקח לנו לנשים ולמנותנו ניתן להם
שימו לב אם כן שזה מעיד על כך
שבתקופה הזאת השומרון היה שומם
אם כן אנשי שכם הם מעט מאוד אנשים
כי גם אנשי בית יעקב הם מעט אנשים
אך בזאת יעוטו לנו האנשים
ואשר ידיתנו להיות לעם אחד
וימול לנו כל זכר כאשר הם נימולים,
יקדמו בקניינם וחול בהם טעם, הלא לנו הם
אך נעוט עליהם וישיבו איתנו
והישמרו על חמור ועל שכם בנו כל יצא
שער ערו והימולו כל זכר כל יצא שער ערו
אם כן הסכימו להצטרף אל
בית אברהם על ידי ברית מילה
והיא ביום השלישי מה כי למה כל הערך
יוצא שער בגלל הפסוקים שנאמרו לפני זה
שהם רוצים להיות לעם אחד
הרי שכם בן חמור הוא ראש
האומה שלו אומה קטנטנה
ויעקב אבינו הוא גם כן
ראש האומה הקטנטנה שלו
בין שתי אומות לא עושים סתם
מסכמים אלא מאחדים את האומות
והיא ביום השלישי בהיותם כואבים
מכאן שברית מילה כואבת במיוחד ביום השלישי
ולכן יש הלכות מיוחדות לגבי
רכיצת תינוק במים חמים ביום השלישי
שמותר אפילו בשבת לחמם
את המים אם צריך וכדומה
וגם שאסור לצאת לדרך
שלושה ימים אחרי ברית מילה
וגם שלא עושים ברית מילה
דחוי ביום חמישי כדי שלא
יצא יום שלישי בשבת והצטרכו
לחלל את השבת על התינוק
וכדומה מהדברים האלה על כובענים
שלושה ימים זה הזמן הכואב מה זה אומר
זה אומר שאם אתה עושה ברית מילה
אתה במשך שלושה ימים מעוקב
מלהצטרף אל ההתקדמות של העולם
העולם מתקדם ואתה מעוקב
אם כן יש שלושה ימים של
אפרש בין ישראל לבין העמים
ומכאן היסוד שאני אמרתי
פעם שכל המקומות בתורה
שבה הם כתובים המילים
שלושת ימים או שלושה ימים
או יום השלישי זה כדי לציין
איזשהו אפרש בין ישראל לעמים
כלומר הקצב של ההיסטוריה נמשך
ואתה מפגר ביחס לקצב ההיסטורי
זה נקרא שלושת ימים אגב יש
גם ביטוי לזה בלוח השנה שלנו
לוח השנה של אומות העולם ככה כתוב בגמרא
שאומות העולם מונים לחמה וישראל מונים ללבנה
ויש פיגור בין הלבנה לבין
השמש ולכן אנחנו צריכים
כל פעם להדביק את
הפיגור על ידי חודש העיבור
פעם במספר שנים אנחנו
מוסיפים חודש כדי לגשר על
הפער על הפיגור שיש בין
ישראל לבין העמים לרעת ישראל
ואם כן בחודש אדר זה הזמן שבו
יש אפשרות של חיבור ישראל והעמים
ואחרי שמתחתנים השמש והירח מתחתנים
אז מה שקורה אחרי חתונת ובכלל יש הרעיון
הרעיון מילה אחרת בתנ״ך עיבור חודש
העיבור זה הרעיון של ישראל והעמים
זה בא לידי ביטוי למשל
בנתינתה של אסתר שהיא נסיכה
ישראלית לאומות העולם כדי
לחבר בין ישראל לבין העמים
כן לא שומע למה שלושה
שלושה זה המרחק האבסולוטי
כי הרי אם כך אומר המערל
אם אתה שם דבר מעל דבר
נגיד אתה שם לבנה על גבי
לבנה הלבנה העליונה היא
עליונה אבל היא עליונה רק
בגלל שיש תחתונה מתחתיה
כלומר אין זו עליונות מוחלטת אלא זאת
עליונות דבקה מה שאין כן אם יש שלוש לבנים
השלישית היא עליונה
במהות כיוון שאין עליונה
בגלל שיש תחתונה מתחתיה
שהרי יש גם עליונה מתחתיה
מה זה המרחק כלומר שלושה מציין
מרחק מוחלט שניים זה די דבקות
האמת אפשר להגיד ככה שעם
ישראל הוא זה שיודע לעשות תשובה
והתשובה דורשת שלושה
מומנטים וידוי קבלה וחרתה ואצל
אומות העולם חסרים הדברים
האלה כתוב בגמרה במסכת סנדרין
שכאשר באו בני קנאן לפני אלכסנדר מוקדון
להתלונן על ישראל שלקחו להם את הארץ
אז שלחו שם את גביה בן פסיסא וענה מה שהוא
ענה ואז אלכסנדר אמר לקנאנים תשיבו לו תשובה
ואמרו תן לנו זמן שלושה ימים חיפשו
שלושה ימים ולא מצאו תשובה כלומר
אם אתה עושה תשובה אתה יכול
להתחרות עם ישראל אתה לא עושה תשובה
אז אתה לא יכול להתחרות עם ישראל
וזה לקח שלושה ימים כדי לברר את זה
והיא ביום השלישי והיו אותם כואבים
והיקחו שני בני יעקב שמעון ולביא אחי דינה
איש חרבו בין כמה הם? 12-13 בערך כן זה הגיל
ויבואו אל העיר בטח וזה
בטח כלומר מתוך ביטחות
מוחלט כלומר שאף אחד לא
יתנגד להם הרי כל העיר חולים
ויהרגו כל זכר ואת חמור ואת שכם בנו הרגו
לפי חרב והיקחו את דינה מבית שכם ויצאו
למה ראובן לא יצא
אם כבר שמעון ולביא
מה אימר ראובן גם הוא מה
הוא כבר בן ארבע עשרה
מה הוא לא יכול לעשות משהו
כן כנראה רואים שיש איזה חולשת אופי אצל
ראובן שעליה אומר רשי בהמשך בחור שותה הוא זה
אז יכול להיות שאצל ראובן
אין יוזמה יכול להיות על כל
פנים שמעון ולביא לפי הקבלה
הם שני בעלים מידת הדין
דין רפא ודין קשה ודין קשה ודין רפא יותר
נכון והם מחריבים את העולם יש להם קנאות מה
האם יעקב ידע מכל המרמה מה אתה אומר
לכאורה הוא לא יודע נכון לפי
הפסוקים שקראנו בשבוע שעבר וכפי
שהסברנו גם שבוע שעבר ראינו
שיעקב דווקא אדרבה מסכים לחתונה
נכון
לא הבנתי את הקושייה על מה אתה
מקשה התורה אומרת מרמה על מה הקושייה
זה מה שאני אמרתי
במה זה שונה מה שאמרתי מקודם כן
ואת חמור אז אם כן הם מחריבים את העולם
הם קנאים השאלה אם קנאות זה דבר טוב או
זה דבר רע מה התשובה זה תלוי מתי יש
מצבים שצריך ומצבים שלא צריך כן מה אתה אומר
דין רפא ודין קשה זה שני סוגים של מידת הדין
מידת הדין הרפא הכוונה
שאני עומד לדין על המעשים
שלי כלומר אני נדרש
מדי פעם לתת דין וחשבון
דין וחשבון האם המעשים שלי תואמים
את מה שציפו ממני לעשות זה נקרא דין רפא
גם זה לא נעים כי הרבה פעמים המעשים
שלי אינם תואמים את מה שמצפים ממני לעשות
אבל איכשהו אחרי שאני נותן את הדין
ושלם את הכנסות ומתייסר ייסורים בסוף אני
עובר את זה חלק זה ניקיון כזה
לעומת זה דין קשה, דין קשה זה דין
שדורש להצדיק את עצם קיומי מולה
אינסוף מה הבנת את הנקודה השנייה
להצדיק את עצם קיומי מולה אינסוף
אז הסיכוי שאני אעמוד בזה
הוא סיכוי קטן מאוד כלומר אפסי
אפסי כלומר הדין הקשה הוא
עצמותי והדין הרפא הוא מקרי נכון
שימון הוא בקשה
אפשר לעמוד בדין הקשה אם
מזכירים לקבלו שהוא שיתף את הרחמים
בדין כשהוא ברא את העולם
ואת זה אנחנו עושים בתקיעת שופע
כן בבקשה
מתי קנאות זה בחוכמה במורמה כזאת שמחושבת
זו קנאות מחושבת כלומר הם עשו את זה
למה זה לא סותר הם עשו את
זה כדי שיוכלו להרוג את כולם
קנאות זה איזשהו רגש מתפרץ
אה אתה אומר שקנאות זה רגש מתפרץ לא מה פתאום
קנאות זאת החלטה לא לוותר
החלטה לא לוותר ולעשות מעשה קיצוני אם צריך
ברור שכשמטיטיהו למשל הרג את היהודי
הזה שמה שרצה לקריף חזיר על המזבח במודיעין
ואחר כך אמר מילה שם אליי
לא ברור שזה היה מתוך חרון נעף
אלא גם כן מתוך חשיבה מחושבת
שדבר כזה צריך דווקא לנצל כדי
עכשיו לפתוח את המרד נגד היוונים
כן לא סתם הוא הורג בן אדם
כן מה אתה אומר
כן
מה לא הבנתי כן כן כן
שזה שני ימים של ראש השנה
אני לא אמרתי שאי אפשר לעבוד בדין קשה מישהו
פה שאל איך אפשר לעבוד בדין קשה ואני עניתי
ואותה תשובה שעניתי לא אפשר גם
שאת תקבל אותה אני לא מתכוון לשנות דעה
בני יעקב באו על החללים ויבוזו העיר
אשר תמוח אותם מזה בני יעקב כל בני יעקב
גם זבולון הקטן ונפתלי הקטנצ'יק כולם באו
כן זה ילד בן תשע ילד בן עשר ככה באו סחבו
את כל מה שיש שם כסף זהב כלמטבח וכדומה
את צונם ואת בקרם ואת
חמוריהם ואת אשר בעיר ואת אשר
בשדה לקחו ואת כל חילם ואת
כל טפם ואת נשיהם שבו ויבוזו
ואת כל אשר בבית כלומר המשפחה של יעקב הופכת
להיות עשירה יש להם עבדים שפחות צוד בקר
משהו ככה רציני והשאלה האם זה בסדר בוא נבדוק
והיום אימר יעקב אל שמעון בן לוי
אחרתם אותי להבעישני
ביושב הארץ וכנעני ובפיריזי
ואני מתי מספר ונאספו
עליי ויקוני ונשמדתי אני וביתי
מה הטענה של יעקב האם זו
טענה מוסרית או טענה אסטרטגית
אסטרטגית לחלוטין כלומר
אחרתם אותי להבעישני ביושב הארץ
כלומר אחרי פעולה כזאת אני עומד
בסכנה השתגעתם לעשות דבר כזה
מבחינה אסטרטגית זה מסוכן
מאוד אין פה ביקורת מוסרית
עכשיו למה אין ביקורת מוסרית
זה בדיוק השאלה חוץ מזה נגיד שאין
כאן ביקורת מוסרית אז מאיפה כולם
לוקחים שיעקב נתן ביקורת מוסרית
על מעשה שמעון בן לוי
כי בסוף חייו הוא אומר שמעון בן לוי אחים כלי
חמאס ומחירותיהם בסודם על תבוא נפשי וכולי
אבל כאן בשעת המעשה אנחנו
רואים שהטיעון הוא אסטרטגי בלבד
כן זה מסוכן מה שעשיתם
עוד ירגו אותי יש את
השאלה למה אין פה ביקורת
מוסרית כן מה אתה אומר
מה
פה בחובה זה כנראה כן
ביקורת מוסרית מצד היושב הארץ
לאב אישני ביושב הארץ מה הבעיה
מישהו לא מוסרי או מישהו מסוכן
רואים בו אויב הוא הרג את
הקרובים שלהם הרי החיווי
הם קרובים של הכנעני
והפריזי נכון רואים בו אויב
אבל גם הכנעני הייתה
פרוגנציאלי בגלל שהוא היה בארץ
וודאי יכול להיות שהכנעני היה מוסרי
אני לא אמרתי שהכנענים היו רעים
אתה אומר אחרת מוטיב בפן מוסרי
יכול להיות כן אבל צריך להוכיח את זה
עכשיו מה הטענה נגד דברי יעקב
והיו אומרו אחר זונה יעשה את אחותינו
אני לא מבין ומה אם הטענה
היא אסטרטגית וזה יעזור משהו
אתה אומר אח זונה יעשה את
אחותינו ואז מה איך זה עונה על הבעיה
שנאספו עליי ויקוני ונשמד איתי אני ובאתי
כלומר מי שאיננו עומד על
כבודו אז דווקא נאספים עליו בסדר
אז זכורה הם צודקים או נגיד את זה אחרת
הם לא לוקחים בחשבון את הטיעון האסטרטגי
לא לוקחים אותו שהטיעון
המוסרי שלהם עולה על זה
זאת אומרת אבל אז על מה הוויכוח
הוויכוח היה לפי שראינו בשבוע שעבר
שיעקב סבר שהוא עדיין לא יכול להתנהג
כאומה ואילו בני יעקב ראו את עצמם כבר כאומה
זה בדיוק שלב המעבר בין משפחה לבין אומה
בתור משפחה אסור לו להרוג את
כל אנשי העיר בתור אומה מותר לו
אבל זה כן טיעון אסטרטגי זה אומר שאם
אני אעבוד על כבודי אז האחרים יעקבו עלי
אחרת זה גם טענה אסטרטגית אפשר להגיד
שני דברים אפשר להגיד שיש פה טענה אסטרטגית
שכיוון שאני נוקם את נקמת אחותי אז יזהרו
ממני או יכול להיות שאפילו אם זה לא יעזור
אבל אני לא יכול להשתוק מול דבר
כזה כן כלומר לפעמים יש ערכים שמע לזה
אבל נשאלת השאלה מה צפו כל אנשי שכם
מסכנים שכולם צריכים להריג מה אתה אומר
למה ברמהות למה לא
זה מצוין ברמהות זה עובד
כן אבל אם זו הייתה טענה מוסרית
איך היה אפשר להרוג אותם הרי הם חזקים
לפני ברית מילה הם חזקים הם יכולים
לתפוס בנשק חבל על החיילים שלנו
מה? למה לא? זה מצוין
עשו את זה בצורה מלוכלכת
מצוין ככה צריך לעשות אם אנשים רעים אם
אנשים רעים אני עושה דברים מלוכלכים מצוין
ברור צריך לעשות דברים מלוכלכים
זה מחזק את הכבוד
זה מחזק את הכבוד להראות להם מה
שקורה למי שפוגע באחות שלנו נראה לו מה זה
בסדר אנחנו אפילו נעשה איתו
תחבולות בתחבולות תעשה לך מלחמה
המלחמה זה לא בלט
זה נקמת דם
זה לא נשמע כמו סוג של נקמת דם זו נקמת דם
היום בתחיסה מדי יש כאילו הסתכלות כזאת
כשאתה הולך נגד האויב
שלך אתה צריך להיות יותר
מוסרי ממנו אתה צריך
תמיד להחזיר אותה חיילה
כשאני נלחם נגד האויב שלי לפי ההיגיון המוסרי
של תורת ישראל אני צריך לרדת למדרגה שלו
בסדר כלומר הטענה הלא מוסרית אומרת אנחנו לא
נהיה במדרגה שלהם אנחנו לא נרד למדרגה שלהם
הטענה הזאת איננה טענה
כן כי עד רבה זה בדיוק
הרעיון של ההדדיות יתנו יקבלו
כלומר הוא עין תחת עין זה חלק
מהצדק הרי הרמב״ם אומר את זה
בספר מורה נבוכים יש פה מורה
נבוכים לא אין פה מורה נבוכים
בחלק שלישי מאמר בחלק שלישי פרק ממדלת אומר
העונשים היסוד המוסרי של העונשים אומר הרמב״ם
זה יש יש יש שם
הוא למכירה אז מה אני אקנה
אותו אני אשאל אותו אם הוא מסכים
אם הוא יגיד לאחר כך שהוא לא
מסכים מה שעשיתי אני אקנה ממו
חלק שלישי
פרק לא ממדלת אלא פרק ממאלה
המצוות אשר כללתן הקבוצה השישית
הם העונשים כן הרמב״ם מחלק את
המצוות לארבע עשר סוגים של מצוות
אז הסוג השישי מתוך ארבע עשרה סוגים
הם העונשים ותועלתם
באופן כללי ידועה וכבר הזכרנו
אבל פירוט ודין כל מקרה לא
רגיל שנאמר בהן שמה אותם
עשה עונש כל פושע נגד זולתו
באופן כללי שיעשה בו כאשר עשה
בשווה
אם פגע בגוף פוגעים בגופו
ואם פגע בממון פוגעים בממונו
ויש לבעל הממון למכול ולסלוח
כלומר אם בעל הממון רוצה למכול בבקשה שימכל
אבל הרוצח דווקא מחמת חומר פשעו
אינו נסלח לו כלל ואין לוקחים ממנו כופר
ולארץ לא יחופר לדם אשר
שופך בה כי אם בדם שופך
ולפיכך אפילו נתקיים הנהרג שעה או ימים
והוא מדבר ודעתו נכונה
עליו ואמר אני חוא להורגי
כבר מחלתי לו וסלחתי לו אין שום אם לא
אלא נפש תחת נפש בהכרח
תוך שוויון קטן וגדול
עבד ובן חורין החכם והשכל
כי אין בכל פשעי האדם יותר חמורה מזו
ומי שישחיט איבר מאבדים לו כמותו
כאשר ייתן מום באדם כן יינתן בו
כן אדם עשה מום בחברו הוציא לו אצבע
הוציאו לו גם כן אצבע עין תחת עין מה
ככתוב כאשר ייתן מום באדם כן יינתן בו
מה אתה אומר?
מה אומרת התורה שבעל פה?
מה אני אומרת?
אה הוא אומר ככה ואל תטריד את מחשבתך
במה שאנו עונשים כאן בתשלומים
אל תשקו כושיות כאלה אומר הבן
כי הכוונה אתה לתת טעם למקראות
לא לתן טעמים לתורה שבעל פה
הפסוקים
אני רוצה להסביר לך למה הפסוק אמר את זה
מצד האמת זה מה שראוי לעשות
למעשה יש לנו סיבות לא לעשות את זה
יש לנו סיבות הלכה למעשה
ולכן למעשה לא עושים את זה
יכולות גם סיבות מוסריות יש כל מיני סיבות
יש הרבה סיבות למה לא
כן אפשר לכתוב על זה ספרים שלמים
מדוע למעשה לא מוצאים את העין
אבל צריכים לדעת שהמחאה נגד האלימות
היא מחאה מוחלטת
מי שנוהג באלימות נוהגים בו
באותה אלימות שבה הוא נוהג
בסדר? בבקשה
אולי זו טענה קצת מצרית אני מניח אבל
אי אפשר לומר שמחאה נגד אלימות
היא דווקא שאנחנו לא נוהגים
באלימות בשום מצב ככל
אבל שזה לא מעשית
מחאה נגד אלימות
זה הכוונה שלא ננהג באלימות בשום אופן
זאת הטענה של אחד מגדולי פרושי המלחמה בימינו
עד אלי למה
עד אלי למה היה מלך טיבט
חוץ מזה שהוא גם אלוהה
אמנם יש לו משקפיים
אבל הוא נחשב לאלוהה בטיבט
גם היום בנפל
והוא כאשר מאוצטונג
הנשיא הסיני
קבע שטיבט
הוא סרב להגיב כשהפציצו את הארמון שלו
כי הוא אמר אי אפשר להשיב לאלימות באלימות
והוא נתן לשני מיליון
מבני עמו להישחט בגלל זה
ולכן הוא קיבל פרס נובל
נכון
פרס נובל שלום
אחרי שהוא פרושי המלחמה
נתן לשני מיליון מבני עמו להיארג
אז אתה אומרת הוא בסדר הוא צדיק
איזה צדקות זאת זו רשעות
כן
אבל זה לא שהאופציה שנוהגת לפי התורה
האופציה שנוהגת לפי התורה
זה שצריך להרתיע את הרשעים בעולם
ולכן צריך לשבור זרוע הרשע
ולכן מי שנוהג בהתנהגות רע
אנחנו נוהגים בדיוק כפי שהוא נהג
מה
וזה מה שהביא את העולם לתיקונות
כלומר אלמלא המלחמות של יהושע בנון
שבהם הוא כיסח כמה מיליונים של קנאנים
ולא הותיר שם הנשמה
העולם היה נסוג אחור בברבריות איומה
היה חוזר לפרימיטיביות של תקופת האבן
וברוך השם אנחנו כיסחנו את הקנאנים הקדמוניים
ובזכות זה ערכי המוסר והאמונה והדעות הישרות
הלכו והתקדמו בעולם
עד כדי כך שהיום אין זכר כמעט
למנהגים המכוערים של עובדי האלילים הקדמונים
אין היום אדם שמזמין צפתי טלוויזיה
כדי להראות כיצד הוא זובח
את התינוק שלו על גבי המזבח
יש דברים אחרים לא כל כך איומים כמו אז
ואפילו כאשר נוהגים באכזריות נוראה
אז משתדלים להסתיר את זה
יש כבר בושה בעולם כולו
וזה כל זה בזכות הברבריות שבה נהגנו בימי קדם
לא אפשר לחליט במלחמה באמת,
מלחמה באמת זה יותר מלחמה בשם עקרונות
אז אפשר לבדוק במלחמה אם
המלחמה צודקת או לא צודקת
אם היא צודקת תצטרף אליה, לא צודקת אל תצטרף
אז אני לא יכול לקבל אדם אזרח שפשה
אזרח שפשה
מה אתה מתכוון אזרח שפשה
כמו שדיברנו קודם
יחיד
יחיד שפשה
נו אז מה עליך אומרת
עין תחת עין
נכון, איך עושים את העין
תחת עין זה כבר שאלה אחרת
אבל הפסילה של האלימות
בתור שכזו היא טעות מוסרית
וזה מה שאת אמרת שזה היסוד הנוצרי
אני רוצה לסביר את הנקודה הזאת
עבור הנוצרי מוסרי פירושו חסד וחמלה
עשיית הצדק בתפיסה הנוצרית היא מחוץ למוסר
זה אכרח, זה אכרח יגונה
אבל למה לעשות
החברה האנושית בחטא יסודה
ולכן בתי המשפט והמשטרה
והצבא כל הדברים האלה הם רע
שאסור לאיש אמונה להתעסק בהם
אתה אומר ככה אולי על ידי חסד וחמלה
ולהיות פרייר אולי אחרי אלף שנה זה יעשה משהו
בסדר שמעתי ראי אני רוצה לענות על זה
אחרי אלף תשע מאות וארבע עשרה שנה של
פרייריות נוצרית הייתה מלחמת העולם הראשונה
באירופה הנאורה והמלומדת שבה
לא האמינו יותר שתהיינה מלחמות
ואחרי מלחמת העולם הראשונה
שבה נהרגו שלושים מיליון אנשים
הייתה מלחמת העולם השנייה
שבה נהרגו שישים מיליון אנשים
לא אבל יש פה בעיה אם אתה אומר לאיזה מורה
שליווה במשך שתיים עשרה שנה את הכיתה שלו
מכיתה אלף עד כיתה י' ואתה
שואל אותו תגיד איך זה יכול
להיות שבטקס במסיבת הסיום
של כיתה י' זה יסתיים בקרב סכינים
אז יאמר המורה אני אמרתי רק דברים טובים
נכון אני דברתי רק על חסד ואהבה וחמלה
אבל אם אחרי שתיים עשרה שנה שאתה
מדבר על חסד ואהבה וחמלה ככה זה מסתיים
כנראה שיש בעיה במה שאתה לימדת ברור
כלומר כי לא לקחת אחריות על הממד הפוליטי
זה בדיוק מה שעשתה הנצרות כיוון שהיא החליטה
שהפוליטיקה היא מחוץ לצדק היא מחוץ למוסר
לכן היא לא לקחה אחריות וזה נמסר בידי הרשעים
יש הבדלה בין הכהנים
לבין המלך וכו' כן או אז מה?
אה פשוט מאוד ביהדות
המלך והכהן והשופט והנביא
ארבעתם הם מוסדות שלטון וארבעתם קדושים
בנצרות המלכות זה לא קדוש זה תמה זה חולין
במקרה הטוב זה לא חלק מן האסטרטגיה האלוהית
זה בחוץ זה בחוץ והקדושה נמצאת
בכנסייה בלבד מבחינתם ברור ולכן זה תומע
להגיב באותה אלימות או יותר אלימות?
האם להגיב ביותר אלימות או באותה האלימות
זו שאלה ששאלה רב קוק
הנה בספר אגרות ראייה מתא רב קוק כרך א'
בעמוד קוף
וענייני המלחמות זה אגרת ארוכה
שהיא משליכה לדוקטור זיידל
דוקטור זיידל היה בחור
ישיבה קראו לו רב מויש
זיידל והוא היה לו חברותה
בשם רב בנימין מנשה לבין
הם היו זוג חברותות זוג
חברותה כזה בישיבת טלס שבליטה
והיה להם שאלות באמונה
באותם הימים לא היה מכון מאיר
לא הייתה תוכנית אמונה לא
כלום אז מה הם עשו היה אדם
אחד בעולם שאי אפשר לשאול
אותו היו שולחים אגרות לרב קוק
והרב קוק לפעמים היו לוקח לו שנה עד שהוא
היה עונה אבל כשהוא היה עונה חבל על הזמן
אז כאן רואים שדוקטור זיידל שואל אותו
לגבי המלחמות שבתנך המלחמות האכזריות כל כך
אומר הרב אי אפשר היה כלל בשעה
שהשכנים כולם היו זאבי ערב ממש
שרק ישראל לא יילחם שאז היו
מתקבצים ומחלים חז ושלום את שאריתם
אם לא היינו נלחמים היו עושים
לנו מה שעשו לטיבטים ועד רבה
היה מוכרח מאוד גם להפיל פחד
על הפרעים על ידי הנהגות אכזריות
ואיך הכי אם אתה לא עושה את זה
אתה לא מוסרי איך תקדם את העולם
רק עם ציפייה להביא את האנושיות
למה שהיא צריכה להיות אבל לא
לדחוק את השעה ודע שבהלכות
ציבור לא החמירה תורה כללה לדחוק
את רוח העם לחסידות כלומר
בהנהגה שלך בהתנהגות שלך עם השכן
השכן שלך עושה לך בעיות אז התורה
אמרה תהיה וטרן תיתן לו אפילו לא יודע
תהיה פראיר זה ההנחיה של התורה
להיות וטרן בממונו וכל מיני דברים כאלה
מפני אבל בענייני הכלל בלכות
ציבור התורה בכלל לא אמרה
את זה מפני שאז הייתה החסידות
הכללית נעשית דרך קבע וחובה
ותכלית התורה היא שתקבע הערה
השכלית בכוח אהבה ונדבה וזהו
יסוד כמה כולות שיש בדין תורה
ביחס לסדרי המלחמות כלומר
אמר בר ערב רוצים להיות יותר
מוסריים יותר נחמדים וכולי אבל שזה
ייעשה ללא חובה ועזיבת האלילים
היא נעותה לתעודת ישראל הכוללת
ומובן עכשיו פה יש חידוש גדול
של הרב קוק שצריך למצוא את
היסודות שלו בהלכה ומובן שמכל
מקום היה הדבר מסור לבית דין לראות
מצב המוסר של העבודה זרה
ההיא ולא היו כל העניינים שווים
לפעמים החליטו בדין מלך
ישראל צריך להתנהג ביותר אכזריות
לפעמים החליטו בדין מלך
ישראל יתנהג בפחות אכזריות
הכל לפי המצב של אותה
חברה שנגדה אנחנו נלחמים
ובעבונתנו הערבים לא נתפרשו
לנו הדברים לפרטיהם ממיעוט
השימוש המעשים מאז ייבדנו
חוסנינו הלאומי עד אשר ישיב לנו השם
ברך התרת יפרתנו במירה בימנו כן
יש דין מלכות יש דין בסנדרין וכו׳
אנחנו צריכים ללמוד את זה גם הנביאים
לפעמים התערבו בזה למשל רואים
שבמלחמה עם מואב אלישה הנביא ציבה כל
עץ טוב תפילו זה בניגוד לתורה,
התורה אמרה שלא להחריט את העצים נכון
לא תשחיט את העצה ופתאום כשנלחמים
נגד מואב פתאום בא אלישה הנביא אומר
שמה תפילו את העצים מה קרה כנראה שמואב
יותר מושחטים עשה בשביל זה נביא שיגיד בסדר
יש נעומת זה במלחמת מדיאן
היה אחרי כלומר יש כל מיני
כללים בדבר הזה יש איזו
שפידה מוסרית של הדבר הזה
כן
בבקשה
כן
יש הפגמיות להיום? בוודאי שיש פגמיות
להיום שמתי לב שאנחנו במלחמות גם
בסדר אז בשביל זה יש בית מדרש, בית המדרש
לומד את הדברים האלה ומחליט מתי ככה מתי ככה
ולפעמים שואלים אותנו
לא תמיד שואלים אותנו אבל
לפעמים שואלים אותנו כן אולי שאלה
קצת אלמנטית אבל למה שם אותנו
באופי סטדיון כאילו של דיאטורים
שאנחנו צריכים לעשות את העבודה
כאילו ושם הוא צריך להיות בשביל זה
כלומר אני הייתי רוצה לשאול
את השאלה שלך יותר בחריפות
למה הקדוש ברוך הוא שם אותנו אנחנו העם הטוב
ביותר מבחינה מוסרית החברה המוסרית ביותר
שיש בעולם למה הוא שם אותנו במרחק של מספר
תחנות אוטובוס מהחברה המושחתת ביותר בעולם
זאת שאלה כלומר רואים שזה יותר מדי חריף
כן שתי תחנות אוטובוס אתה כבר בעולם
אחר מבחינה מוסרית מבחינה ערכית הכל
מה רוצים מאיתנו ההשגחה
העליונה לא סתם עשתה את זה
אולי היא רוצה לבחון אותנו
כיצד אנחנו מתנהגים במצבים כאלה
ואולי שנדע לשמש כדגם מוסרי
שידריך את העולם בדברים האלה
בסדר אז יש פה עבודה כנראה שצדקו
בזה רבותינו שאמרו שהחיים לא פיקניק
זה מאלץ אותנו לפתח סוג של
אכזריות כלומר כדי להשתמש בכל
כוחות הנפש כולל הכוחות
האכזריים שבנפש הם קיימים מלא
ולדעת כיצד להכליל אותם בהכרה המוסרית שלנו
אין לי יודע אבל הייתי אומר
ככה שחברות אחרות שמנעות
את עצמן מאכזריות כביכול
בסופו של דבר כשמגיע שעתה מבחן
הן לא עומדות בזה
ואילו עם ישראל כן עומד
בזה וזה אומר משהו עלינו
למה ליהודים יש משהו לפחד כי
אכזריות זה לא מידה טובה בנפש
זה לא מידה טובה
כן כמובן שנקמנות היא לא מידה
טובה אבל נקמה היא מידה טובה
צריך לעשות הבחנה בין נקמנות לנקמה
בין ענבה לשפלות הרוח
בין גבילות חסדים לבין
פזרנות זה העבודה תמיד שאנחנו
נמצאים עליה איזה מידת
אכזריות עדיין שהיא מדרה בנפש
ברור
אז אבל לא צריך לפחד מלהפעיל אכזריות
במקום שזה נדרש מבחינה מוסרית טוב אז אם כך
צריך להגיד כאן מה שקורה כאן
עם יעקב אז אני רוצה להגיד פה את
החטא של אנשי שכם מה פשעו אנשי
שכם שהם כולם נתחייבו כל הזכרים
אגב למה הם הרגו את הזכרים ולא את הנקבות
מה
כי הזכר יכול להילחם נגדך
כן הנקבות לא נלחמות אז לכן את הנקבות
הם לקחו בשאבי ואת הזכרים הם הרגו
לא זה לא כדאי להביא קצת רכוש הביתה
שפחות מקנאת
אבל הם פחדו מהטיעון הספרדי
כשהזכרים הקומו ברור ברור כמו אם כבר אתה
יוצא למלחמה והמלחמה היא צודקת
אז אתה הוריד כל מי שיכול להילחם נגדך
צריך להבין שבמונחים של החברה
העתיקה אם אתה משאיר אחד מן השבט
שאתה נלחם נגדו אתה יודע שעוד
עשרים שנה הם ירגו את כל השבט שלך
כלומר אין ברירה זה הכל או לא
כלום זה הכללים של אותה התקופה
אז לכאורה מה החטאם ומה
הפשעם של אנשי שכם כן בבקשה
נכון
כלומר את שואלת מדוע אם אנשי
סדום אי אפשר בסופו של דבר לא
העלינו אותם חוץ ממשפחה אחת
ואילו כאן לקחו את כל הנקבות
ואת כל המקנה
אז כנראה שהיה אפשר להעלות משם משהו
נכון זה מה שאת שואלת
כן את שואלת מדוע פה
היה מה להעלות כן אז ודאי
כי כנראה אנשי שכם לא
היו מושחטים כמו אנשי סדום
נכון ולכן אפשר היה להשאיר בחיים
את השפחות ואת כל הצון והבקר כן
בבקשה
יש פה הערה טוב אם כך
אני רוצה עדיין להבין אז מה
אפשר גם לשפוח אותה אחרי
שהרגת את ה... מה אתה עושה
את הבעל את האבא אז מה אתה
רוצה לעשות להשאיר אותם ככה
כן כן ככה זה היה מקובל בזמן העתיק
מה אתה רוצה
להשאיר אותם שהם ילכו עכשיו לקנני
ולפריזי ושם הם יסיתו אותם להילחם בנו
אלא מה אתה מעדיף להרוג את כולם
זה משלמון כן אז אם כך נשארת שאלה
אבל מה עשו אנשי שכם שנתחייבו כולם כליה
כן הרמב״ם אומר בגלל שהם היו
כולם שותפים לפשע הם ידעו מה
עשה שכם בן חמור והם חיפו
עליו במקום לדון אותו לשפוט אותו
ולכן התחייבו כליה
נשארת השאלה הרמב״ם אומר שזה
לא נכון הרמב״ם אומר שהרמב״ם לא
צודק בזה בגלל שסך הכל מה יכולים
כל אנשי העיר לעשות נגד המושל
אלא היה צריך להרוג רק את השכבה
הפוליטית דהינו המנהיגים ככה טוען הרמב״ם
אבל האמת היא שהיא תכן מאוד שזה
מה שהרמב״ם אומר כי הרמב״ם אומר
לפיכך נתחייבו בעלי שכם הריגה
בעלי שכם ולמה הוא אומר אנשי שכם
כי בעלי שכם הכוונה שליטים
שבעיר שהם היו צריכים מועצת העיר
לשפוט וכו׳ ויכול להיות שבגלל זה יש ביקורת
של יעקב אבינו על זה שהם עברו את הגבול הנדרש
ברור אגב יש לציין שבאותו
זמן איפה נמצאת דינה
היא שבויה אצלם כן תסגרו
את זה כן מה אתה אומר
אבל אם הוא מועצת בעלי מדע גורם
שכל האחרים ש... אז יכול להיות שכל
האוכלוסייה היתה כמה אליהם ולכן
הוא הייתה ברירה אלא להרוג את כולם
זה גם יכול להיות
טוב אבל לכל פנים אנחנו רואים שיש פה
ויכוח בעצם בסופו של דבר בין יעקב לבין בניו
והוויכוח הזה יבוא לידי ביטוי יותר חריף
בשעת פטירתו של יעקב אבינו כאשר הוא יגדה
את האלימות של שמעון ולוי וצריך
לברר למה הוא מגנה אותה הרי פה הוא
לא מגנה אותה באופן עקרוני רק אומר
שיש פה בעיה אסטרטקית אז מה קרה מה
השתנה בין שם לבין כאן זה כשנגיע לפרשת
וייכי בעזרת השם נזכור לטפל בשאלה הזאת
עכשיו לכל אורך הפרשה הזאת
אנחנו רואים שיעקב נקרא בשם
איזה מה השם שלו
יעקב לפי מה שלמנו זה מצב הקטנות השפלות
ויאמר אלוהים אל יעקב קום
מה צריך לקום
סימן שהוא יושב או שוחר
עלה
סימן שהוא בשפלות
כלומר בגלל המצב הזה הקדוש רוחו
אומר ליעקב אתה לא צודק הבנים שלך צדקו
קום עלה בית אל
ושב שם
כלומר שכם מבחינה גיאוגרפית
נמצאת במקום נמוך לעומת
בית אל שתמצאת בהר אבל
זה לא סתם שזה מצוין כאן זה
אבל להגיד לנו שהעלייה הגיאוגרפית
היא באה בעקבות צביעה לעלייה
מוסרית של יעקב. ועשה שם מסבח
לאלה נראה אליך בברכך מפני האסה ואחיך
ויאמר יעקב אל ביתו
ואל כל אשר עמו אסירו את
אלוהי הנכר אשר בתוככם
והתארו והחליפו סמלותיכם
למי יש אלוהי נכר בתוכם
לכל השבויים השבי של אנשים ועטף
שנשבו משכם עכשיו צריכים לעבור
תהליך של התארות מעבוד הזרה אז
יעקב אומר אם כבר אז עכשיו צריך להתאר
מעבוד הזרה האמת היא יש
עוד מישהו שם שיש לו אלוהי נכר
מי רחל יש לה רק את זה יעקב
לא יודע כן אז יתכן שאותה
הזדמנות היא ניצלה את זה כדי
לזרוק גם את התרפים שלה לא יודע
זה כמין גיור כן זה חצי גיור כזה כן
זה בדיוק מה שקרה
זה לא בעל רקע כל הסיפור של שכם
האם זה בעל רקע הסיפור של שכם
יכול להיות אבל סך הכל
ההתחייבות להקים מסבח
בבית אל זאת ההתחייבות
שהייתה ליעקב כשהוא ברח
נכון עם מי התחתנו כל הבנים של יעקב עם נשיהם
לא הבנתי מה אתה רוצה שואל
אולי הם התחתנו עם ההשוויות האלה
זה מה שאתה שואל אולי זה מה שאתה
שואל או לא אתה יודע מה אתה שואל או לא
אני שואל אם זה גיור פה של
אנשים או של מי. רגע אתה שואל פה
שתי שאלות של מי הגיור הזה רגע
אתה שמת לב ששאלת שתי שאלות
שאלת עם מי התחתנו הבנים של
יעקב אחר כך שאלת האם זה גיור זה שתי
שאלות שונות אז תגיד לי על איזה
שאלה אתה רוצה שאני אענה תחילה
על הראשונה
טוב עם מי התחתנו הבנים
של יעקב תשובה לא יודע
יש בחזל כמה דעות יש דעה
שאומרת שתאומות נולדו עם השבטים
מה זה אומר זה אומר שהם
חזרו למדרגת אדם הראשון ואצל
אדם הראשון שנולד עם בת זוגו לא
נוצר עם בת זוגו אז גם הם נוצרו עם
בנות זוגם ולכן מין אנושות חדשה
נולדת. דעה שנייה שהתחתנו עם קנעניות
בסדר
טוב הלאה
בספר יחזקאל כתוב אביך האמורי
כן ואמך אחיתית אביך האמורי
ואמך אחיתית נאמר על כלל ישראל
אז כנראה שיש לנו יסודות
קנעניים מבחינה ביולוגית בתוכנו
ונקומה ונעלה בית אל
האם גיירו אותם
למה
לגייר למה
ליהדות אבל לא הייתה יהדות
אלא מה להתקבל לבית אברהם
זה כן ודאי צריך להסיר עבודה זרה
צריך לימול וכולי עכשיו לגבי
שאלתך השנייה האם זה כמין גייר
אני שואל הרי הבחור הזה
שיושב פה שאל את אותה שאלה
לפניכם ועניתי לו למה התשובה
שנתתי לו לא מספקת אותך
טוב אתה לא עונד בסדר לא משנה נו
עכשיו אני רוצה לומר שכמה
שנה קרה ממש שבדרכם ישראל
לא עם במובן הרגיל שלנו
אמרת שהיהדות היא לא דת
לא דת
גם ישראל לא
זה היה תוכנית ארבע פעמים
שמה אמרת שיש משהו אחרים שבדרכם ישראל
לא עם ואתם תפסיקו את הזה אבל לא יודע מה היה
נגיד שאני אמרתי איזה מה זה
קשור אתה אומר את זה קשור
אביחיים מורים במלח החיטי זה
לא משהו גנטי אלא משהו פתיחון
בדאי שזה גנטי יהודי יש בסיס היסטורי גנטי
השאלה היא איזה גנטיקה אבל
ברור שאנחנו בני אברהם יצחק ויעקב
בני אברהם יצחק ויעקב
הם עם ישראל ואחר כך
מצטרפים אליהם כולם
מצטרפים אבל יש גרעין בסיסי
יש איזה יהודי אחד שאני לא יודע
איך בכלל הוא לא מתבייש לכתוב את
מה שהוא כותב כתב ספר שעם ישראל
לא היה קיים אף פעם קוראים לו זנט
והוא אומר מדוע ההוכחה
שעם ישראל לא היה קיים
זה שהוא מביא שלאורך
כל הדורות היו הרבה גרים
אז למה הם הצטרפו הגרם
מצטרף למשהו למה הם הצטרפו
אז סימן שהם הצטרפו
למשהו אז יש איזה בסיס גנטי
לא מה שהתכוונתי בתוכנית
ההיא שעם ישראל הוא לא עם
זה בכלל לא לזה התכוונתי
התכוונתי למשהו אחר לגמרי
התכוונתי לדברי הרב קוק
במכתבו לשי הורוביץ ששם הוא
מסביר שעם ישראל הוא לא
באמת עם אלא הוא ישות עליונה
שהיא מתהלכת בעולם הזה
בצורה של עם ולכן אנחנו קוראים
לעם ישראל בשם עם כי כך
נקראים כל הקיבוצים האנושיים
אבל אנחנו כן חיה שמימית
איזה מין ידיעה שמתהלכת בעולם
טוב
ונקומה ונעלה בית אל ושם מסבח לאל העונה אותי
בעון צרתי והיא מדיבה דרך אשר הלכתי והייתנו אל
יעקב את כל אלוהיה נחר אשר בידם ואת הנזמים אשר
באוזניהם ויתמון אותם יעקב תחת האלה אשר עם שכם
זאת אומרת ששכם זה מקום
שבו מתחת לאלה יש עבודה זרה
שכם זה לא סתם מקום זה המרכז
הגיאוגרפי של ארץ ישראל כלומר
הארציות של ארץ ישראל תומנת
בחובה את היסוד של העבודה זרה
מעניין מאוד חז״ל אומרים עובדי העבודה זרה
שבחוץ לארץ לאו עובדי העבודה הזרה ממש הם, הם
אינם באמת עובדי עבודה זרה אלא מנהג עבודתיהם
בידיהם כלומר בחוץ לארץ עבודה זרה זה קיץ'
זה המשך של מנהגים קדומים אבל זה לא רציני בארץ ישראל עבודה
זרה זה רציני איפה אנחנו רואים את זה הנה עבודה זרה קוראים אותה
בשכם במרכז של הארץ שמה זה נמצא כי כוחות החיים הם בעוצמתם
בארץ הזאת והאמת היא שהדברים מפורשים בספר דברים פרשת וית חנן
פרשת וית חנן נאמר כי תוליד בנים ובני בנים
ונושנתם בארץ והשחתם ועשיתם פסל תמונת
קול ועשיתם הרע בעיני השם אלוהיך להכעיסו
במעשי אדיכם כלומר כשאתם תעבדו עבודה זרה
היידעתי בכם היום כי עבודתו מדון מהר מעל הארץ
אשר השם אלוהיך נותן לך נחלה לא תעריכו נימים
עליה כי שמתי שם מדון והפיץ השם אתכם בעמים
ונשארתם מתי מעט בגויים אשר יפיצך השם אלוהיך שמה
ועבדתם שם אלוהים עץ ואבן
אשר לא יוכלון ולא יריחון ולא ימישון
לא הבנתי אם אתה תעבוד עבודה זרה אז העונש
שלך זה שהקב' יהוציא אותך לחוץ לארץ ושם תעבוד
עבודה זרה אבל זה בדיוק מה שעשית שם מה זה
הפרס על עבודה זרה הפרס שאתה עובד עבודה זרה
אלא הכוונה שבחוץ לארץ
אתה תעבוד עץ ואבן אשר לא
יוכלון ולא יריחון ולא
ימישון זה עבודה זרה לייט כזה
זה לא רציני
בסדר זה מה שזה אומר בארץ
ישראל עבודה זרה זה רציני
אבל להטמין זה לעתיד זה אומר אולי שזה
יתעלה בבוא הזמן הכוחות שיש שם הם כוחות
אדירים כלומר עבודה זרה יש בה כוחות
והכוחות האלה משמשים אותנו בבוא הזמן
רק שאנחנו מעדנים אותם כן מה אתה אומר
מה זאת אומרת שעבודה זרה היא
המרכז של ארץ ישראל עבודה זרה
נמצאת תמונה במרכז הארצי
הגיאוגרפי של ארץ ישראל שזה שכם
כלומר עוצמת החיים שבארץ
היא הבקור של עבודה זרה
בסדר יש עוצמות חיים אדירות
בארץ הזאת והם הבסיס של עבודה זרה
לכן התורה אומרת אבד תיאבדון את
כל המקומות אשר עבדו בהם הגויים
על כל גבע נשאה ותחת כל
עץ רענן כלומר שהנוף של ארץ
ישראל הוא נוף שמושך לעבודה
זרה קנעניות קוראים לזה בסדר
ואי שאו ואי היא חיטת אלוהים על הערים
אשר סביבותיהם ולא רדפו אחרי בני יעקב
נכון אז מה זה אומר שהם צדקו בסדר חיטת אלוהים
זה הפחיד את כולם שמו שמה ששני בני יעקב מסוגלים
לעשות לעיר שלמה אמרו לא כדאי להתעסק איתם ולא
רדפו אחרי בני יעקב יש בהערים אשר סביבותיהם
האמת היא אני רוצה להגיד
משהו שאסור להגיד נכון כתוב
כתוב ואי חיטת אלוהים על
הערים איך מתרגמים ערים בערמית
קרוויה נכון תסתכל בבקשה באונקלוס בבקשה
אונטלו ואהבת דחלת השם על
עממאיה די בקרבה סחרה נאון מה זה
עממאיה עמים אז אולי זה אומר
שאונקלוס גרס על העמים אשר סביבותיהם
נכון אז זה אומר שיתה לו גרסה
אחרת משלנו קשה לדעת כן אבל
כתוב עממאיה די בקרבה סחרה נאון
שבערים העמים שבערים קצת מוזר
כל פנים יש פה תוספת טוב אבל
לא רטפו הכוונה הגויים האלה לא
רטפו אחרי בני יעקב המקרנים
כן של שמעון ולוי הם אלה שצדקו
אתם רואים כל האווירה כאן
היא אווירה אחרת לגמרי מאשר
האווירה שלפני כמה חודשים
כאשר הוא נמצא בעבר הירדן המזרחי
והוא צריך לשלוח מלאכים אל עשיו
ולהשתחבות לעשיו ברגע שהוא נכנס
לארץ קנאן כל ההנהגה שלו היא
הנהגה אחרת לגמרי הנהגה של מלאכות
יצרו ארתע
יצרו ארתע יפה כן מה אתה אומר
למה זה יעקב ולא יעקב בקדם יש
לה רק אבנים ולא רטפו את האבנים
למה לא רטפו אחרי יעקב כי אחרי יעקב אי
אפשר לברוח אי אפשר לרדוף ביש שיעקב יש
לו מדרגה כל כך אלוהית ששום דבר לא
יכול עליו אם היה מקום לרדוף זה אחרי בניו
ואף על פי כן אף על פי
שום מדרגה תחתונה הוא
קדוש אף אחד לא מעז
להתעסק איתו כן מה אתה אומר
אם זה עם אז היה אמור להיות בני ישראל
אפילו בתור בני יעקב לא ירדפו אחרי כן בבקשה
נכון
מה הוא חושב שהם טעו ובעצם
הם צדקו לא הבנתי את הכושייה
נכון
מי אמר שהוא עדיין חולק עליהם מתי
מה כשהוא לא יכתב
אתה שואל למה לפני פטירתו יש לו ביקורת עליהם
זה אני אמרתי במהלך השיעור הזה נכון
שכאשר נגיע לפרשת וייך אנחנו נדון בזה
אז מדוע אתה חולק על מה שאמרתי
אז יש לך כושייה על מה שאני אמרתי
לא טוב כן בבקשה
יעקב עדיין מפחד איליכם נכון
אז הוא לא שינה את הנגן וודאי שהוא
שינה את הנגן אנחנו נראה את זה בהמשך
הוא וכל העם אשר אימו ואייבן
שם מזבח ויקרא למקום אל בית אל כי
שם נגלו אליו האלוהים בברוכו
מפני אחיו ותמות דבורה מנקת רבקה
מה זה תקוע פה הוא בונה מזבח הוא
מקיים את נדרו ותמות דבורה מנקת רבקה
אז חזא לא אומרים שאם מתה מנקת רבקה
סימן שגם רבקה מתה מה זה אומר שהוא נגמל
זה אומר שהוא נגמל יעקב
ותקבר מתחת לבית אל תחת
האלון ויקרא שמו אלון בחוט מה
מי אמו הוא עצמאי עכשיו
עכשיו הוא עצמאי עד
עכשיו היה משוער עדיין
היה קצת חסר ביטחון עצמי
מה אני עוד לא יודע אם אני
אצליח לקרוא את הפסוק הבא אולי
והירה אלוהים אל יעקב עוד
בבוא מבדן הרם והיוורך אותו
והיו אומרים אלוהים שמך
יעקב לא ייקרא שמך עוד יעקב
כי אם ישראל יהיה שמיך ויקרא את שמו ישראל
בסדר כלומר יש אם כן
יעקב נקרא ישראל בפי המלאך
במעבר יבוק חוזר ליקרא
ישראל כשהוא מגיע לארץ קנאן
מפני החולשה המוסרית מול יושב הארץ
שהיה פה לפניו וכאשר הוא מתגבר על הדבר הזה
אז הוא הופך להיות ישראל בבת אלה בסדר מה?
הנה הוא התגבר
מה? למה אני לא מאמין?
למה אני לא מאמין? זה בכמה עמד?
מה זה?
אני לא יודע אני עוד לא קראתי מה אתה אומר?
כן אבל הוא כנראה הבין את
המסר כיוון שהוא ראה שהיה
חיטת אלוהים על הערים אשר
סבותם ולא רדפוח בין יעקב
והוא עלה עד בית אל ובבית אל
חזר אל עצמו אז הקבל של חולניק
נגלה אליו וקורא לו ישראל כלומר
יש תהליך פנימי שהוא צריך לעבור
כן בבקשה? אבל מקודם הוא
נקרא ישראל למורת שרבקה את אחיה
אז זה מה שבמעבר יבוק
אז שם האיש אומר לו ישראל
יהיה שמיך וכאן הוא נקרא
את שמו ישראל יש הבדל
כן בבקשה? למה היה צריך
למנות שם מזבח? הוא בנה
שם מזבח? איפה? כשהוא
ברח הוא יצג שמן על האבן
נכון? הוא לא בנה שם שום מזבח
והוא אמר ואם יהיה אלוהים ממדי
ושמרני בדרך הזו אשר אנוכי
הולך ונתני לחם לאכול וגד ללבוש
ושבתי בשלום אל בית אבי והיה השם אלוהים
והאבן הזאת אשר שמתי מהצבא יהיה בית אלוהים
וכל אשר תתן לי עשרה עשרה נולך אז כאן
הוא קיים את ההתחייבותו שיהיה בית אלוהים
איך הוא עשה את זה? בנה מזבח. למה הוא
נסע צפון על ישכם ולא נסע ישירות לבית אל?
שאלה זו שאלנו אותה בשבוע
שעבר התשובה שנתתי אז
טובה גם היום. בסדר. אפשר
להוציא את זה אגב מהארכיון
כן בבקשה. הרי איך הוא לא יכול לקנות
עצמאות כשאמו היה מחליק? זה חלק מן הגמילה
כי האם הרי היא זו שמצבאה עליו מה לעשות.
שמע בקולי לאשר אנוכי מצבא אותך
וכאן הוא מחליט מעצמו להיות ישראל.
הרי מה היא אומרת לו שמה לרמות
ללכת בעוקבה וברמיה ועכשיו הוא צריך
ללכת בישרה. ישר אל נכון לפי מה שלמנו
ויאמר לו אלוהים אני אל שדאי אגב סתם ככה
מה זה השם הזה דבורה? איפה זה בא השם הזה?
דיבור. אז שיקראו לה דיבור. מה
זה דבורה? יש בעל חיים שעושה
בז נכון עוקץ. מה הוא מייצר?
דבש. מנקת מה היא מייצרת?
חלב. מה זה ארץ ישראל? ארץ זוות חלב
ודבש נכון. עכשיו מה המיוחד לחלב ולדבש?
למה ארץ ישראל נקראת זוות
חלב ודבש יותר מכל שווחיה? כי זה
טהור מתעמי. החלב הוא בא מדם.
דם אסור באכילה. חלב מותר באכילה.
כלומר זה טהור שבא מתוך תמי.
ומה עם דבש? זה בא מהדבורה.
דבורה זה אסור באכילה, זה
תמי. מותר לאכול את הדבש.
אם כן ארץ ישראל מהפכת את מה
שנראה לך תמי, היא מהפכת אותו
לטהור. זה הסוגולה של ארץ ישראל
שהיא מעלה את הכל. זוות חלב ודבש.
זה רק בארץ ישראל. המקור. הרי
מאיפה למדנו שמותר לשתות חלב?
זה מה שאני מסביר לך. מאיפה
למדנו שמותר לשתות חלב בכלל?
ושמותר לאכול דבש בכלל? למדנו
את זה מזה שהתורה אמרה ארץ זוות
חלב ודבש. כלומר ארץ ישראל היא
המקור של הטהרה של החלב ושל הדבש.
וזה בדיוק מה שמתברר כשהוא
עולה לארץ ישראל. יש דבורה
מנקת רבקה שמוזכרת בהקשר
של הפיכתו של יעקב לארץ ישראלי.
כיוון שהוא הופך לארץ ישראלי
הוא יכול להוליד את השבט הצבאי
הראשון והיחיד. והיום אמר לו
אלוהים אני אלשדי פרי עורבי.
מה זה אלשדי? מי שנותן
את הפריון. פרי עורבי
גוי וקהל גויים יהיה ממקה
ומלאכים מחלציך יצאו.
אז הוא אומר לו עכשיו לפרוד
ולרבות די נו שייבלד בנימין.
אבל קהל גויים זה אמור על אפרים ומנשה.
גוי וקהל גויים יהיה ממקה.
נו אז מה הבעיה? אבל גוי זה בנימין.
קהל גויים אפרים ומנשה. נכון? אבל גוי
זה בנימין. נכון? זה אפשרי אם כן עכשיו.
עכשיו לכאורה היה צריך להיות שגם אפרים
ומנשה יבלדו בארץ ישראל. נכון? לפי התוכנית.
לא הלך.
כנראה שעוד לא הגענו לאחרית הימים. נכון?
וישב יעקב ביקש לשבת בשלווה. לא הלך. בסדר?
ואת הארץ השם נתתי לעברם וליצחק.
לך את ננה וזרחה את הארץ.
טוב עד כאן להיום. שלום.