[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/235291304″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
הגמרא מספרת על תלמיד ששנה הרבה, קרא הרבה, ושימש תלמידי חכמים הרבה, בן אדם טוב, שמת בחצי ימיו.
אשתו נטלה את התפילין שלו וחיזרה אחר הפתחים של בתי כנסיות ובתי מדרשיות. היא פנתה אל כל גדולי הדור ושאלה: הלא כתוב על דברי התורה- ‘כי הם חיינו ואורך ימינו’, מפני מה מת בעלי בחצי ימיו??
ולא היה אדם מחזירה דבר.
תחשבו. כל אדם ששולח את האלמנה בלי תשובה- רק מעצים את שאלתה וגורם לה להכאיב יותר! אבל התשובה לא מתעכבת סתם.
הרב מסביר: כדי שהפליאה והספק יעוררו את רגשות הלב באופן מלא, כדי שנהיה מוכנים לקבל את הרגש הטוב של ההבנה השלמה כשתבוא אחר הפליאה, כדי שהרוויה תהיה משמעותית- צריך להגיע לצימאון!
“”…צריך שתהיה הפליאה הולכת בכל תוקפה, ושורטת שרט גדול בנפשות רבות! וכשתפעל בכל תוקף לזעזע את המון כוחות הנפש- אז, רק אז, תתקבל בכל כח האמת הברורה כשתבוא לפתור את השאלה המסובכה!
לפי ערך גודלה של הפעולה הצריכה לבוא- כן צריך שיגדל כח הזעזוע של חסרון הידיעה! של המבוכה הנוראה לפני התגלות מאור האמת!””
יש ערך לספקות, אומר הרב. לפני שאליהו הנביא יגיע ויישב את הקשיים- צריך להעמיק את השאלות. שאלות עמוקות יותר ונפש מזועזעת- יביאו איתן תשובות אמיתיות עם כוח!
כשבני יעקב יוצאים לגלות ומתיישבים בארץ זרה, במצרים, נלקחת מיעקב האפשרות לגלות את הקץ- לדעת מתי הגלות תיגמר ובניו יחזרו למקומם השלם, הטבעי.
הלב צועק: למה? תחזיר ליעקב את הרוח, תגלה בפניו את הקץ, תן את התשובות. שיוכל להזכיר לבניו הנמצאים בחושך הגלות מאין הם באים ולאן הם הולכים! שיהיה מי שיזכיר להם גם בתקופות של אור שביתם נמצא במקום אחר!
אך ההיגיון האלוקי אומר אחרת- “”סתם את הקץ כדי שבכל דור ודור יבקשו את פני השם!””
הישיבה בנחת ובוודאות היא מסוכנת. תאריך נקוב לגאולה עתידית יגרום לנו לחכות לה בפסיביות. הקץ המגולה יגרום לנו לשקוע בהווה ולהמתין ליום שיבוא.
כשיעקב מתיישב, כשבניו מרגישים שהם מצאו את מקומם- ה׳ סותם בפניהם את הקץ, לוקח מהם את הודאות ודורש מהם להתערער. דורש מהם לגשש באפילה, לחיות את הספק, ולהשקיע כוחות בחתירה לתיקון.
יעקב הוא אנחנו.
קורותיו הם קורותינו. מעשיו- סימן למעשינו.
גלות יעקב- הגלות הראשונה של עם ישראל, היא דגם לכל הגלויות שאנחנו חווים. רוחניות וגשמיות.
התיישבות, גרות, שאלות מחרידות, עוצמה של תשובות, (שואה, מדינה, מלחמה).
זה אותו סיפור.”