[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/240065898″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
בפרק א’ הרב קוק נותן את עקרונות היסוד לחברה באופן כללי, ובפרק ב’ הוא יפנה לעם ישראל.
אדם מורכב משני חלקים: ביטוי חיצוני- גוף, מציאות פיזית ורוח- הקודש שבו. נפש האדם מטלטלת בין שני חלקים אלה. כאשר עוברים לחברה העקרונות הם אותם עקרונות אך ביותר גדול ומקיף. כל חברה מכילה את שני החלקים הללו.
לדוגמא, החברה הקומוניסטית, היסוד הרוחני הוא שוויון והיסוד הפיזי הוא סדר החיים החברתי שהחברה בנתה לעצמה, סדר חיים המבוסס על עקרון השוויון. שני החלקים הללו הם הכרחיים. אידאה אנושית, לאומית- מה שמעצב את חיי החומר. אידאה אלוהית- מה שמעצב את חיי הרוח. בכל פעולה שאדם עושה מתקיימות שתי האידאות הללו. קודם כל יש לו מחשבה, תכנון, רעיון מופשט ואחר כך הוא מבצע זאת בפועל, בעולם החומר.*
רגש, שהוא דבר לא יציב- נכנס בהגדרה של עולם החומר, שגם הוא זמני. ואילו שכל, במובן היותר כולל של המילה – מוגדר כעולם רוחני. אדם צריך לבסס את עולמו החומרי על עולמו הרוחני ולא להפך. עבודת ה’ צריכה להיות בנויה בצורה יציבה, על עולם רוחני שכלי. רק על גבי הקומה הזאת בונים קומה של רגש. בגלות, במצב לא אידאלי, הדברים עובדים אחרת. הצד הרגשי הוא דווקא הצד הרוחני והעיקרי ואילו השכל, ההיגיון הבריא- פחות דומיננטי. ממש אפשר לראות במציאות איך העולם החומרי, התפיסות הרווחות בעולם- הם ביטוי של עולם רוחני העומד מאחוריהם. לדוגמא: המוזיקה הנמכרת ביותר בעולם היום היא המוזיקה האירית. מוזיקה אירית היא מוזיקה שמסמלת חופש, עקרון מוביל בתרבות של ימינו. במצב אידאליי שתי האידאות פועלות בהרמוניה, במצב של גלות ל צד מושך אליו עד שאחד הצדדים מנצח. הנצרות היא ניצחון של עולם הרוח- התנזרות מוחלטת מעולם החומרי. ואילו עבודת האלילים היא ניצחון של עולם החומר. * אף על פי שברוב הפעמים עולם החומר הוא שיקוף של עולם הרוח, יש פעמים שאדם בונה אידאולוגיה לפי אורח החיים שלו, לפי הנוחות שלו ולא על פי דעתו האמתית.